Scheutjens weg bij Ajax: 'Mensen vragen of ik ziek ben, maar dat ben ik niet'

door Timo Suur 51

Bron Eindhovens Dagblad

Scheutjens weg bij Ajax: 'Mensen vragen of ik ziek ben, maar dat ben ik niet'

door Timo Suur 51

Bron Eindhovens Dagblad

Laatst geüpdatet

Anton Scheutjens heeft zijn laatste halfjaar bij Ajax last gehad van fysieke klachten. Dit zorgde ervoor dat de keeperstrainer een stap terug deed in Amsterdam, waar onder leiding van Alex Kroes vervolgens werd gekozen voor een andere invulling met Jelle ten Rouwelaar, die inmiddels weer is vertrokken naar Manchester United.

Bestel het nieuwe Ajax-thuisshirt in de Ajaxshop

'Mensen vragen of ik ziek ben, omdat dat kort geleden in een mediabericht opdook. Maar ik ben helemaal niet ziek', begint Scheutjens in gesprek met het Eindhovens Dagblad. Hij kreeg zijn eerste klachten in januari. 'De sfeer binnen de club was door de slechte resultaten en het vertrek van een aantal mensen niet heel positief, dat lijkt me geen verrassing. Uiteindelijk moest ik in die periode even voor mezelf kiezen. Ik was tien tot twaalf uur per dag bij de club en daarna en daarvoor nog een hele tijd onderweg.'

'Je probeert alles te doen om te helpen. Maar op een gegeven moment kwam ik mezelf tegen', vervolgt Scheutjens zijn verhaal. Hij kreeg last van klachten als hoofdpijn en voelde zich niet fit. 'Samen met mijn vrouw heb ik de beslissing genomen om tijdelijk een eind te maken aan de voor mij ongezonde situatie. Daarna gingen mijn lichamelijke klachten gelukkig snel weg.'

Scheutjens rekende op langer verblijf bij Ajax

Van Ajax had Scheutjens een toezegging gekregen om te kunnen blijven, maar uiteindelijk werd er gekozen om Jelle ten Rouwelaar aan te stellen als nieuwe keeperstrainer. 'Ik rekende erop dat ik bij Ajax zou blijven, maar uiteindelijk ging de club dus niet met mij verder', vertelt de keeperstrainer, die nu actief is bij VVV-Venlo. 'Ik heb de directie laten weten dat ik het daar (dat Ajax niet met hem verder wilde, red.) niet mee eens ben, maar ondertussen wilde ik toch graag een baan en benaderde VVV me. Dat wilde ik niet laten lopen, om de zekerheid van een job niet te verspelen. Ik kan het me niet veroorloven om op m'n 56ste al stil te zitten en dat wil ik ook helemaal niet.'

Scheutjens is nog met Ajax in overleg over de afwikkeling van de toezegging voor een nieuw contract in Amsterdam. 'Dat moet in redelijkheid opgelost worden', stelt hij. 'En ik heb ook helemaal geen zin om allerlei dingen naar buiten te gooien over de situatie binnen de club. Dat hoort niet.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Myriad +7182

Wel dapper van Scheutjens dat hij op tijd een stap terug deed, wetende dat het zijn baan kon kosten. Wat ook gebeurde.

Ajax dient dit netjes op te lossen, want ze hebben hier wel een rol in gehad.

14-07-2024 18:48

debarbaar +8257

Scheutjens was niet ziek. Hij had alleen hoofdpijn waardoor hij maanden niet kon werken. Wat is dan de definitie van ziek zijn?

14-07-2024 12:37

Kingoffdatoilet +17303

Een pauze nemen na een burn out of nog beter om een burn out te voorkomen, is een heel goed idee.

13-07-2024 20:00

JS16 +3002

Keurig! Meningsverschillen toch respectvol blijven

13-07-2024 17:47

Babangida83 +24008

Dit vind ik een hele nette manier om aan te geven dat er een meningsverschil was. En dat mag toch best, een meningsverschil hebben? Dat zal nog opgelost moeten worden, en dat wordt het ook. Je kunt het ook prima met elkaar oneens zijn, ook al moet een rechter straks beoordelen wie er daadwerkelijk gelijk heeft. Agree to disagree. En als je er samen niet uitkomt, dan kan een onafhankelijke partij - die daar voor gekwalificeerd is - dat alsnog doen. Niks mis mee. Kun je gewoon als grote mensen mee omgaan. Je kunt het onmogelijk altijd met elkaar eens zijn. Dan klopt er iets niet.

13-07-2024 14:36

Koningtoto +60955

Getuigd niet echt van een sterke mentaliteit. Ik werk 60 uur in de week. Bij een bedrijf dat de zaken nog niet helemaal onder controle heeft. 60 uur per week stress. 2 uur reistijd per dag als het tegen zit. En dat voor een net aan boven modaal salaris. Ik wil niet weten wat deze man kreeg bijgeschreven iedere maand.

13-07-2024 13:56

C14 +22543

Veel te makkelijk geoordeeld, je weet helemaal niets van zijn situatie en zijn mentale staat.

Mensen zijn geen robots en allemaal hetzelfde. Pas als je in zijn schoenen hebt gelopen, kan je er wat over zeggen.

13-07-2024 14:08

Koningtoto +60955

Klopt mensen zijn geen robots. Gezien wat Ajax spelers betaald ga ik er gemakshalve van uit dat hij redelijk verdiend. Beter dan ik in ieder geval. Ik vind het gewoon slap. Maar k ben van de oude stempel en erger me kapot aan de nieuwe mentaliteit in dit land.
Ik heb stress ik heb een burn out. Ik moet hard werken dus neem ik ontslag. Het land gaat er kapot aan.....

13-07-2024 15:07

Odysseus +14485

Rationeel ben ik het helemaal met je eens en gevoelsmatig resoneer ik toch meer met Koningtoto. Maar dat komt doordat ik zelf kneiterhard ben voor mezelf en voor mezelf niet de luxe ervoer om voor mezelf te kiezen in diverse situaties.

13-07-2024 19:22

C14 +22543

@Odysseus

Dat snap ik dan, vanuit jouw perspectief. Maar soms word je wel gedwongen als je lichaam niet meewerkt of dreigt uit te vallen.

Iedereen is ook anders. De een is nuchterder en minder snel gestresst, de ander maakt zich snel druk, ook over anderen, voelen sneller druk en stress.

De een is qua persoonlijkheid beter bestand tegen stressvolle situaties. Maar dat zegt dan dus niks over mentaliteit.

Overigens heb je ook mensen die niet zo betrokken zijn bij hun werk, dat niet mee naar huis nemen, het weinig doet wat collega's overkomt, en zo fluitend erdoor heen komen. Dan lijken die personen sterk, maar dat is dan ook niet zo moeilijk.

De mensen die ik ken die door een burnout zijn gegaan, zijn mensen die heel betrokken waren bij hun werk, zich heel verantwoordelijk voelden, en wat perfectionistisch waren, niet wilden falen.

Daarom zeg ik ook dat je echt in iemands schoenen moet hebben gestaan, niet alleen om precies die situatie en omstanigheden te ervaren, maar vooral ook dat andere brein te ervaren, dat totaal anders met dingen om kan gaan dan jij. Sommige mensen hebben een heel moeilijk brein, dat het ze heel, ogenschijnlijk onnodig, heel moeilijk maakt.

13-07-2024 23:05

C14 +22543

@Koning

Geld speelt niet meer hierin in mijn ogen, dat doet niks met je mentale gezondheid, alleen als je langdurig er te weinig van hebt.
Ik snap je ergernis als je het vergelijkt met vroeger/voorheen. Maar ik heb meerdere mensen met een burnout meegemaakt, en het is echt, het bestaat echt, en is zeer naar. Ik heb iemand zien afvallen van 60 kilo naar 41 in twee maanden, helemaal van de kaart, doodmoe, zowel fysiek als mentaal, constante, niet afnemende hevige stress en depressieve gevoelens.

Een burnout is niet vanwege alleen hard werken, soms helemaal niet. Hard werken kan ook gewoon zonder enige stress. Het komt door mentale druk vooral, deels werkdruk, maar vooral ook mentale druk. Vaak gaat het ook gepaard met stress in de privésituatie. Dan is er nooit een meer ontspannen moment.

Ik denk dat men tegenwoordig niet minder hard wil werken (al lijkt de nieuwste generatie daar iets anders over te denken), maar vooral niet wil falen. Tegenwoordig groeien generaties vooral op met presteren, presteren en nog eens presteren. Niet gewoon samen hard werken, maar als BV-tje presteren en het liefst hogerop komen. Dat geeft de maatschappij ze tegenwoordig mee. Falen, en je bent een loser. Men is een eigen BV, en zo veel competitie, ook vieze spelletjes zo binnen bedrijven. Allerlei overbodige managers die werknemers het leven zuur maken. Vroeger was het meer samen, en elkaar helpen. Er was meer gemeenschapszin en collegialiteit. Mensen staan er nu meer alleen voor, individualisering.

Om maar een verschil te noemen. Wat steeds erger wordt met nu ook al weer de jeugd die vol met media wordt gegooid met allerlei ideaalbeelden waar veruit de meesten nooit aan kunnen voldoen, en zo al een knauw krijgen qua zelfbeeld.

Ik denk dat het vroeger ondanks harder werken, makkelijker en fijner was voor de werkende mens, maar ook daar buiten. De mens is een sociaal dier, dat sociale is er steeds en steeds minder.

13-07-2024 23:22

Chesterson93 +3343

Genoeg om te zeggen dat hij niet op zijn 56e stil wil zitten. Wat denk je, dat hij een gigantisch salaris verdient? Er zijn mensen die minder werken dan hij en meer verdienen. Zo “makkelijk” is het allemaal niet.

13-07-2024 14:11

Koningtoto +60955

Ben benieuwd wat hij verdiend.

13-07-2024 15:04

Babangida83 +24008

Ik durf te wedden dat jij geen 60 uur per week werkt. Laat staan in een niet-lopende organisatie.

13-07-2024 14:37

Koningtoto +60955

Hoeveel zet je daar op?

13-07-2024 15:03

Kingoffdatoilet +17303

Dan kom je jezelf vanzelf een keer tegen

13-07-2024 20:00

trodat4030 +97498

Fijn dat hij netjes blijft en niet met modder gooit. Snel correct afhandelen en door.

13-07-2024 13:24

aequalitatem +870

Scheutjens, Tahamata, Reuser, Huntelaar, en wellicht nog meer werknemers, zijn allemaal echt verschrikkelijk behandeld. Hopelijk horen we er in de toekomst meer over. Er mag echt onderzoek naar gedaan worden.

13-07-2024 12:13

BlueDuke +4496

Zeker, laten we nog een onderzoek starten.....

13-07-2024 12:33

trodat4030 +97498

Wat een onzin, je doet nu of de club bewust mensen tot burnouts liet komen. Met Simon heb je misschien een punt, dat had zeker tactischer aangepakt kunnen worden, maar die andere 3 is echt volslagen onzin.

13-07-2024 13:23

aequalitatem +870

Volslagen onzin ja? Drie mensen die zich in korte tijd ziek afmelden, na jarenlang in die voetballerij te hebben gewerkt en ook nog eens bij dezelfde club, moet er wel iets spelen. Een van de drie geeft bepaalde antwoorden, zoals je zelf hebt kunnen lezen in het artikel. De vierde, Tahamata, heeft eerder al aangegeven dat hij verkeerd is behandeld.
Waar rook is, is vuur. Waar er op vier plekken rook is, is het volkomen onzin om te denken dat er misschien op slechts 1 plek vuur is.

13-07-2024 16:59

Drukwerk1968 +7127

Verklaar je nader. Hoezo verschrikkelijk behandeld? Omdat ze niet verder met iemand willen? Er werken bovendien 450 mensen. Dan zijn er altijd ontevreden mensen. U roept maar wat

13-07-2024 13:33

aequalitatem +870

Er zit een grof verschil tussen ontevredenheid en ziek thuis blijven. Als oud-voetballers die ook nog eens voor de club hebben gespeeld, zich ziek melden moet er wel iets meer spelen dan alleen "ontevredenheid".

13-07-2024 16:53

Drukwerk1968 +7127

Het is dus een aanname. U weet het niet. U denkt maar iets. Huntelaar had een Burnett out. Tahamata was te oud volgens de beleidsmakers. Reuser wilde niet rouleren volgens mij.

13-07-2024 19:32

Danielson +50662

Onder leiding van Marjan Olfers!

13-07-2024 14:51

B2tob4 +12089

Talloze waren euforisch toen Kroes zijn komst aangekondigd werd, en hij tevens aangaf dat hij als AD “schoon schip” wilde maken bij het Ajax van afgelopen jaar. Voor Scheutjens zijn functie werd ten Rouwelaar beter geschikt geacht. Helaas is deze laatste nu naar MU vertrokken. Hoe vervelend dit ook lijkt, maar als je als club stappen vooruit wil zetten, heeft dat gevolgen voor individuen. Dat je als club dat “netjes” moet afhandelen, spreekt voor zich..!

13-07-2024 12:00

Babangida83 +24008

Precies dit!

13-07-2024 14:39

Ans B +20047

Wat zijn mensen hier toch overgevoelig en wantrouwend naar iedereen met wie Ajax een moeizame relatie heeft.
Alsof dat per definitie de schuld is van degene die aan de andere kant staat.

Deze meneer doet gewoon zijn verhaal en legt uit wat er in zijn eigen beleving is gebeurd en hoe dat is ontstaan. Hij komt voor zichzelf op, omdat Ajax hem een toezegging heeft gedaan (volgens hem en waarom zouden we dat bij voorbaat niet geloven?), die het niet nakomt.
Wat is daar verkeerd aan?

En wat is er verkeerd aan dat hij zich ziek meldde toen hij ook fysieke klachten kreeg van alle spanningen op de werkplek? Waar hij 10-12 uur per dag werkte. Lees dan even wat Kanonskogel vertelt over een burn out.

En waarom zien de mensen het als een dreigement als hij zegt dat hij geen zin heeft om de vuile was buiten te hangen? Waarom niet gewoon als een uiting van zijn eigen redelijkheid in deze kwestie?
Waarom al die kwaaddenkerij?

Het kan ook gewoon een reactie zijn op de journalist die doorvraagt. We weten dat allemaal niet.
En wie vind het nou echt gek dat hij voor zichzelf opkomt en er op een redelijke manier met Ajax uit wil komen?

Op dit moment geeft deze man op geen enkele manier blijk van een nestbevuiler voor eigen winst. Terwijl hij - als het klopt van die toezegging én de slechte werksfeer - daar ook nog eens alle recht toe zou hebben.

13-07-2024 11:53

trodat4030 +97498

'Hij komt voor zichzelf op, omdat Ajax hem een toezegging heeft gedaan (volgens hem en waarom zouden we dat bij voorbaat niet geloven?), die het niet nakomt.'

De vraag is ook helemaal wie hem die toezeggingen hebben gedaan, gezien het tijdsbeeld (deed voor de komst van Kroes al een stap terug bijv, dus ik denk Mislintat), verandering in de leiding brengt ook andere inzichten met zich mee, dat lijkt me evident.

Gewoon netjes en met wederzijds respect afhandelen, dan kunnen beide door..

13-07-2024 13:29

C14 +22543

Mensen houden nou eenmaal van oordelen, helaas. Net als in hokjes stoppen moet men iemand 'kunnen plaatsen'.

En als Ajax ook maar enigszins bekritiseerd wordt, dan zijn er onder Ajaxfans een hoop lange tenen.

13-07-2024 14:11

Simpelishetmoeilijkst +25519

Lijkt een keurige man, die dcht niet zo heel veel zal hebben verdiend bij Ajax. Hoprlijk wordt dit op een nette manier door Ajax afgehandeld, zodat iedereen verder kan gaan.

13-07-2024 14:38

Altijdindestraat +40437

Die laatste zin, waarom zeg je dan überhaupt iets wat tot giswerk leid.

13-07-2024 11:37

fluwelenlinker +12038

Zulke signalen over mentale gezondheid moet je altijd serieus nemen.
Bedoelt Scheutjens de toestand van voor Beuker/Kroes of vanaf Beuker/Kroes?
Er zijn meerdere werknemers die niet lekker in hun vel zaten van ervoor maar dit komt bij mij over dat Scheutjens een probleem heeft met de huidige situatie.
By the way, als ik het goed begrijp dan gaat hij dingen naar buiten gooien als zijn ontslag niet redelijk wordt afgehandeld (lees: als hij niet genoeg geld krijgt). Dus Scheutjens stelt zich om te beginnen zelf al niet redelijk op. Gevalletje "de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet"...

13-07-2024 11:25

Ans B +20047

Ik lees het helemaal niet zo, zoals jij het leest.
Ik vind dat hij helemaal niets verkeerds zegt, doch gewoon zijn versie geeft van wat er is gebeurd met hem. En hij komt voor zichzelf op na een eerdere toezegging. Moet hij dan zo maar akkoord gaan als Ajax uiteindelijk toch niet met hem door wil?

En dan zegt hij dat het in redelijkheid moet worden opgelost en dat hij helemaal geen in heeft om over de interne situatie van Ajax uit de school te klappen.
Waarom zou je dat anders lezen dan er staat?
Sommigen zien dit als een dreigement, maar dat is m.i. gewoon iemand iets in de mond leggen.
Het kan ook gewoon zo zijn dat de journalist heeft doorgevraagd naar de situatie bij Ajax en dat hij daar niet op in wil gaan.

13-07-2024 11:42

fluwelenlinker +12038

Het zou kunnen maar het is voor interpretatie vatbaar. Ik lees het eerder als een soort dreigement. Komen we er niet dan gooi ik het op straat...

13-07-2024 12:00

Ans B +20047

Jouw interpretatie is niet persé onwaar, maar je hóeft het niet zo te lezen, en mij valt op dat veel mensen zo reageren. Ik denk zelf dat dit voortkomt uit vooringenomenheid tegen mensen die 'onze ' club - of ze dat willen of niet - in een minder goed daglicht stellen. Als een primaire reactie de ander dan als een soort 'vijand' zien, waardoor je bijna automatisch iemands woorden op die manier gaat uitleggen.

Maar ik hoor vooral een man die graag bij Ajax had willen blijven, die heel hard gewerkt heeft voor de club en die nu in redelijkheid de kwestie van die toegedane toezegging wil oplossen. En die die uitspaak vooral doet om te laten zien dat hijzelf redelijk is. Ik hoop dat Ajax zich - mocht die toezegging kloppen - zich gewoon als een goed werkgever gaat gedragen en er inderdaad in redelijkheid uitkomt.

13-07-2024 12:36

fluwelenlinker +12038

Ik geloof hem ook hoor en ik ben niet negatief ingesteld maar het is jammer dat hij (of de journalist) dit er nog zo achteraan gooit. Dat maakt dat er weer gelegenheid is tot twijfel.
Wat ik vooral wil weten, is of dat hij verwijst naar de huidige werksfeer of die vóór Beuker/Kroes. Dat is wel belangrijk om te weten want je wil toch dat Ajax dat aanpakt en werknemers een fijne en open werkomgeving aanbieden.

13-07-2024 14:23

aequalitatem +870

Het lijkt me niet dat Scheutjens niet kon samenwerken met Beuker/Kroes, aangezien hij zelf verwachtte door te mogen. Tahamata, Reuser, Huntelaar, en wellicht nog meer werknemers, zijn allemaal echt verschrikkelijk behandeld. Hopelijk horen we er in de toekomst meer over.

13-07-2024 12:12

mokum410 +3337

Ik was niet ziek, maar moest me afmelden omdat ik ziek was.

man man man dit soort figuren joh

13-07-2024 11:13

trodat4030 +97498

Mensen vragen of ik ziek BEN..... Iets met tegenwoordige- en verleden tijd enzo....

13-07-2024 13:34

Ton_Winst +134

In de laatste alinea zegt hij: ‘En ik heb ook helemaal geen zin om allerlei dingen naar buiten te gooien over de situatie binnen de club. Dat hoort niet.' Misschien even in de spiegel kijken wat je in dit interview gezegd hebt?

13-07-2024 11:10

AFCA-Driebergen +22433

Nou precies wat ik dacht. Nogal raar dit

13-07-2024 11:27

j0rnnn +5111

Als de sfeer niet bij je past, dan zoek je een andere job en ga je je niet ziek melden. Met Ajax op je cv kan je overal terecht. (Wat ook blijkt) Dus ziek melden is dan een zwaktebod. En Ajax heeft nu behoefte aan sterke persoonlijkheden.

13-07-2024 11:06

stopperspil +11264

Goed dat er een nieuwe keeperstrainer is want de Ajaxkeepers presteerden paniekerig en twijfelachtig bij voorzetten bijvoorbeeld. Hij (56..) zal wel een ontslagvergoeding krijgen dus in dit stadium is het ook wijs dat hij richting Ajax in het openbaar zich in dit stadium diplomatiek gedraagt.

13-07-2024 11:01

j0rnnn +5111

Hij zegt voldoende met dit interview. Ik lees liever een interview waarin staat waarom ze geen keepers uit eigen jeugd op niveau krijgen. Het lijkt me dat hij dat prima kan beoordelen.

13-07-2024 11:08

d'n 1e +186

Door de slechte keeperstrainer zou ik zeggen
De Setford’s zijn wel toppers maar die zal naar Arsenal gaan 🫣

13-07-2024 12:06

stopperspil +11264

Vind ze niet overtuigend, De Graaff wel..

13-07-2024 12:16

d'n 1e +186

Het is echt Scheutjens verhaal ja,
Ken hem al wat langer hoor,
In Heeze (zijn geboorteplaats) gaan vanuit hem alweer hele spectaculaire verhalen rond.
Het zal nu wel om de €€€ gaan het is echt een Scheutjens, ik ben blij dat hij weg is.
En Venlo is ook dichterbij Someren.

Houdoe Scheut

13-07-2024 10:59
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.