Redan kende als jeugdspeler tekort aan middelen: 'Ajax hielp ons met boodschappen'

door Jesse ter Haar 21

Bron FunX

Redan kende als jeugdspeler tekort aan middelen: 'Ajax hielp ons met boodschappen'

door Jesse ter Haar 21

Bron FunX

Laatst geüpdatet

Daishawn Redan en zijn gezin hebben in zijn tijd als jeugdspeler van Ajax de nodige hulp gehad van de club. Thuis had Redan het niet breed en om dat niet ten koste te laten gaan van het talent van de spits, hielp Ajax een handje.

'Mijn gezin heeft heel veel voor mij gelaten om mijn droom te volgen. Er was veel spanning thuis. We hadden niet genoeg eten', zo vertelt Redan in gesprek met FunX. 'De volgende dag had ik een wedstrijd en wist ik: we hebben niet genoeg brood. Na een tijdje werd het thuis zó zwaar dat Ajax ons hielp met boodschappen.'

Het was vader Marvin die aanklopte bij Ajax om de situatie uit te leggen. Hij vertelt hoe moeilijk dat was. 'Ik was bang dat het ten koste zou gaan van zijn talent, dus ik moest wel iets zeggen. Het is alsof je je handje ophoudt op straat. Zo moeilijk is het en zo moet je het je voorstellen.'

Redan vlamde als jeugdspeler van Ajax, maar erg lang bleef hij niet in Amsterdam. 'Toen ik zestien jaar oud was, tijdens mijn laatste jaar bij Ajax, heb ik een heel mooi jaar gehad. Ajax wilde me een contract geven, maar clubs als Manchester United, RB Leipzig en West Ham United hadden ook interesse. Ik ben bij alle clubs langs geweest, maar zag de training van Chelsea. Daaruit heb ik mijn keuze gemaakt. Daar kon ik me ontwikkelen.'

'Er is op jonge leeftijd aan me getrokken'

Terwijl Redan de clubs afging, wilde ook Ajax het talent nog bij laten tekenen. Het werd hem te veel. 'Ajax wilde bijtekenen en er is op jonge leeftijd aan me getrokken van: wanneer ga je nou bijtekenen? Het is als jonge jongen moeilijk om daar antwoord op te geven. Na een tijdje heb ik gezegd: ik ben er klaar mee en wil niet meer naar de club. Ik heb er wel spijt van. Het is netjes om te blijven trainen. Ik heb een les geleerd om dat niet meer te doen in mijn carrière.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Robeerke +1219

Tenenkrommend verhaal.

15-12-2021 12:15

Huis75 +1166

Achteraf gezien misschien gewoon de juiste keuze. Wat hij tot nu toe heeft laten zien is hij blijkbaar niet zo goed als gedacht/gehoopt. was bij Ajax niet verder gekomen dan JA. Die jongen heeft voor de centjes gekozen en dat valt best te begrijpen.
Al dat geneuzel over clubliefde.....

15-12-2021 11:27

MarcoB1971 +4776

En dan niet je contract willen verlengen je moet je schamen.

15-12-2021 09:05

Godenzoon24 +15271

Nou lekker dankbaar jongen! Snapt niet hoe slecht je jezelf en je familie hier mee wegzet.

Het argument "als je zo arm bent snap ik het wel" gaat niet op. Ajax hielp je gezin en je carrière toen je nog niet eens een contract had. En dat contract dat je van Ajax kreeg bestond ook niet uit monopoly geld me dunkt!

Dan heb je echt geen karakter en schaamte!

15-12-2021 08:37

koppensneller +5108

Op het eerste gezicht lijkt het ondankbaar maar nu begrijp ik zijn keuze wel . Als je zo arm bent is het begrijpelijk dat je kiest voor heel veel geld en onmiddellijk de armoede ontvluchten nu versus potentieel net zo veel of meer in de toekomst waarbij je ook de kans loopt dat die kans nooit meer komt. Door blessures of simpelweg omdat je toch niet zo goed blijkt. Ik kan zat " toptalenten " opnoemen die nu ballen bij de amateurs , in de KKD of gewoon een marginaal baantje hebben.
Aan de andere kant verdien je natuurlijk ook geen peanuts bij Ajax en had je hun goedheid anders kunnen belonen .

15-12-2021 08:28

Snellejapie +11401

Dus de club die jou te eten gaf en uit de goot hield - omdat je Pa het allemaal niet voor elkaar kreeg en maar op zijn knietjes naar de voetbalclub van zijn zoon toekroop - heb jij belazerd door op je 16e geen contract te tekenen, te weigeren om te trainen en voor een paar stuivers naar Chelsea te verkassen?

Jij hebt geen eer.

15-12-2021 07:42

Catenaccio +2752

En hoe heb je je ontwikkelt?
Nu bij PEC???
Niet goed genoeg

15-12-2021 07:27

Keizer020 +1583

Dan is zijn vroegere vertrek alleen maar verwerpelijker. Ajax helpt letterlijk om bij je gezin brood op tafel te krijgen en bij het eerste de beste aanbod uit het buitenland ga je er van tussen. Achterlijk gedrag.

15-12-2021 04:17

Mocrodammerr +22970

Als je het als gezin financieel zwaar hebt en er komt zwaar geschut op je af qua grote clubs, dan hoef je niet lang na te denken. je kiest dan per direct voor de knaken. Als gezin zullen zij absoluut dankbaar zijn richting de club.

15-12-2021 07:24

FlorisE1981 +2286

Het is nou niet zo dat Ajax hem geen contract heeft aangeboden, zal hij vast ook genoeg mee verdiend hebben om te zorgen dat zijn vader de boodschappen etc wel kon betalen

15-12-2021 12:46

Brian.L +641

Zaakwaarnemers en buitenlandse clubs spelen met de hoofden van de talenten. Het lukt ajax op een of andere manier hun niet te overtuigen om te blijven. Stuur zo'n redan( en andere tientallen 'mislukte' talenten) naar de jeugdopleiding en laat hem vertellen, waarom hij zoveel spijt heeft..

15-12-2021 01:07

AjaxAdam1900 +3676

OT: voorproefje van het 3e tenue voor komend seizoen ! https://www.footyheadlines.com/2021/12/ajax-22-23-third-kit.html?m=1

15-12-2021 00:14

behangdelul +32501

Heb lelijkere gezien, maar het is wel saai.

15-12-2021 01:38

BillSplate +9681

Je valt er zo in slaap van.

15-12-2021 11:14

Lampehoven Aversie +2346

Als sommigen wat meer kennis hadden over het surinaamse creoolse cultuur en mentaliteit, dan had men begrip voor zijn keuze destijds.

15-12-2021 00:05

Nick14 +25889

Leg uit aub

15-12-2021 01:31

Lampehoven Aversie +2346

Structureel geldgebrek is een chronisch probleem bij Surinaamse creolen. Het niet kunnen omgaan met geld icm lage opleiding en moeilijke keuzes niet uitproberen leidt tot handje ophouden. En als een bak met geld langskomt, is de keuze snel gemaakt.

15-12-2021 07:17

koppensneller +5108

OMG....wat een domme generalisatie. Je hebt ook hele contigenten artsen , advocaten, leraren maar ook tramchahffeurs en bakkers en voor hen geldt dit ook ? Stel je voor dat ze in Tsjaad gaan uitleggen hoe blanke Nederlanders zijn op grond van hun contact met werkelozen uit de vogeltjesbuurt.

15-12-2021 08:20

Godenzoon24 +15271

Ah niet werken is een cultuur? Ik dacht dat je dat nooit mocht zeggen???

Maar er zijn genoeg talenten waar de ouders wel rond kunnen komen maar geen bakken geld hebben. Ook voor hen is een bak geld toch verleidelijk! Velen lijken ook buiten beschouwing te laten dat ze bij Ajax ook gewoon met euro's betalen !

Uiteindelijk vind ik het schaamteloos , wat iemands cultuur ook is.

15-12-2021 08:44

Lampehoven Aversie +2346

Ws ben je niet van Surinaamse afkomst zoals ik, anders had je niet zo dom gereageerd. Tja, onwetendheid..

15-12-2021 09:11

Godenzoon24 +15271

Nee dat is het probleem. Als ik als blanke dat zou zeggen over dit of bv criminaliteit krijg ik heel BLM over me heen en ben ik een racist. Want dat heeft niks met cultuur te maken etc etc. Dus ben verbaasd dat je dit dan zo uitspreekt!

15-12-2021 10:57

WantAmsterdam +116036

Dat moet je inderdaad uitleggen, ben benieuwd.

15-12-2021 03:14

Qifesh +24917

AntropoLOOG.. dit heeft gewoon met klasse te maken.. als je je hele leven geen geld hebt gehad en iemand gooit me toch ff met wat duizendjes op je af.. sja.. ook dan is je survival mechanisme van eten of vermageren in werking.. sommigen hier zijn niet vaak zonder ontbijt naar school gegaan.. de meeste criminelen hebben ooit honger gehad.. daarom is het belachelijk dat we honger nog niet uitbannen en dakloosheid nog steeds bestaat.. andermans wanhopigheid en overwegingen kun je niet altijd makkelijk beoordelen..

15-12-2021 04:26

Eurysaces +29499

Klasse hoor, handje ophouden bij de club, maar als er iets terug gedaan kan worden..

Blijft toch jammer die talenten die hun toekomst vergooien met een vroegtijdig vertrek. Hopelijk zien de huidige talenten nu wel wat ze hebben, zou toch mooi zijn als het antwoord op de droomclub vraag nu beantwoord wordt met: Ajax!

14-12-2021 23:36

Sambavleugels +18710

Jij kan er geen begrip voor opbrengen dat iemand uit die omstandigheden de snelle oplossing kiest? Stel dat ie drie ton krijgt aangeboden bij Chelsea ipv 50K bij ons? Zonder waarschijnlijk financiële kennis waarin je 50K op de meest efficiënte manier benut. Ouders uit de schulden en in elk geval tijdelijk een ontsnapping aan die jarenlange gesel van armoe. Die gozer had, als ie de waarheid spreekt, soms niet eens brood 's ochtends vroeg. Dat is trauma. Tuurlijk zijn er dan mensen die keizen voor de optie waarin je in een klap dat nooit meer mee hoeft te maken.

Sportief is het voor de meesten niet de juiste keus, maar met deze achtergrond is de keuze toch begrijpelijk? En hoeven we 'm toch niet moraliserend toe te spreken?

14-12-2021 23:49

Eurysaces +29499

Als Ajax hem 1/7e van Chelsea had geboden, had hij zonder enige gêne kunnen zeggen dat Ajax een slecht bod had gedaan. Hij heeft het zelf over het sportieve plaatje, niet over het geld.

15-12-2021 01:07

WantAmsterdam +116036

Dan moeten ze maar ook duidelijk maken en niet over sportief plan lullen.

15-12-2021 03:15

Godenzoon24 +15271

Hadden ook kunnen gaan werken. Hadden ze wel brood. Als je de wil hebt om er iets voor te doen hoef je in Nederland echt niet zonder brood te leven hoor. En 50.000 is niet mis toch als je geen brood hebt???

15-12-2021 08:49

behangdelul +32501

Had nu spits van Ajax 1 kunnen zijn....maar ja, het geld telt harder. Waar ik een beetje moeilijk tegen kan is dat wordt gedaan alsof ie bij Ajax had getekend hij nog steeds aan de geeuwhonger had gelegen. Die jongens krijgen al vrij jong (zeker buitencategorie) als een modaal salaris he....maar ja als je 3x of 4x modaal kunt krijgen. Beetje: never bite the hand that feeds you.

14-12-2021 22:59

YungInternet +3866

Ja het geld telt harder. Er staat letterlijk in de tekst dat ze niet genoeg geld hadden voor eten. Kom op man 😂

14-12-2021 23:06

CDS +1561

Als ie bij Ajax had getekend had ie ook genoeg gehad. Maar ja, bij dit soor gasten heb ik het idee dat levenskeuzes en de plek waar je op de sociale ladder eindigt in het leven vrij goed in lijn zijn. Generatie op generatie.

14-12-2021 23:27

Linkspoot +422

Fijn en zeer goed gegeneraliseerd.... Beetje erg vooringenomen denk ik.

15-12-2021 01:21

behangdelul +32501

@linkspoot @YungInternet lezen jullie het bericht wel? Bij Ajax had ie ook echt niet aan de bedelstaf gezeten. Maar je kan wel heel zieluugg roepen, dat is veeeulll beter

15-12-2021 01:35

Rasmussen +25823

En dan toch weggaan. Waar is hij nu?

14-12-2021 22:57

RJB1979 +25548

Ik vind het niet kies het artikel zo te publiceren. Het lijkt nu net alsof het een geldwolf was die de diensten van Ajax afwimpelde voor een dik contract maar dan niet duidelijk te duiden dat zijn familie in armoede leefde en dit een wereldkans was om daar aan te ontkomen. Foute keuze maar het is allemaal niet zo zwart wit.

14-12-2021 22:54

Sambavleugels +18710

Dank je voor wat broodnodige nuance.

14-12-2021 23:52

RJB1979 +25548

Het is ook nog seeds een jochie.

14-12-2021 23:55

Godenzoon24 +15271

Zijn ouders zijn toch wel volwassen? Maar die hebben hem waarschijnlijk gepusht. Als je geen schaamte kent je hand op te houden ipv werken , heb je dat ook niet je zoon naar de hoogste bieder te pushen.

Ik snap die nuance nu juist totaal niet. In Nederland hoef je niet zonder brood te zitten. En bij Ajax krijg je ook gewoon in euro betaald. Ik snap die argumenten niet zo goed.

En dan ook nog de club die je desondanks hielp de rug toe keren en niet meer trainen. Belachelijk. Ja was jong en heeft nu spijt. Maar zijn ouders waren er ook nog toch???

15-12-2021 08:55

Godenzoon24 +15271

Zo ligt het toch ook!

15-12-2021 08:50

Redrum +95943

Maar hij heeft wel lekker getraind bij Chelsea!

14-12-2021 22:22

Ajaxadam1 +31667

Hij moest zn familie financieel helpen... en als hij bij Chelsea in korte tijd meer kan verdienen dan bij Ajax dan moet hij voor zichzelf kiezen. Groot gelijk.

14-12-2021 22:33

Ajaxadam1 +31667

Hoeveel Frenkies produceren we nog elk jaar. Niet zo gek dat hij goed inschat dat de kans klein is dat hij doorbreekt en dat hij daarom alvast een zak geld wil ophalen. Overigens zijn er zat jeugdspelers zoals Mount en Hudson Odoi die wel doorbraken bij Chelsea, dus als hij zo goed als Frenkie was brak hij ook bij Chelsea door én dan heeft ie zijn familie uit de schulden geholpen.

Talenten als Cerny en Dekker hadden achteraf gezien ook beter kunnen cashen en daarna pas bij een laagvlieger terecht kunnen komen bij wijze van.

14-12-2021 22:43

jo1 +4584

Frankie is niet opgeleid bij Ajax. Die hebben we gekocht van Willem II

14-12-2021 23:06

AFCA-pride +17334

Dekker hoeft zich niet zo druk te maken om geld en Cerny verdiende bij Ajax ook al een aardig salaris. Ook nu verdient hij bij Twente best redelijk.

14-12-2021 23:10

Ajaxadam1 +31667

Zij hadden geen haast om hun familie te eten te geven omdat ze anders bij Ajax moesten bedelen. Dus prima als ze hun kans proberen te grijpen bij Ajax alvorens ze een risico nemen om nooit veel geld te verdienen.

14-12-2021 23:23

Amp +37530

En dan ben je zo dankbaar om gelijk te vertrekken nog voor je je eerste contract hebt getekend... Mja, net als fosu dus puur voor t geld gekozen vanwege de beroerde omstandigheden thuis.

14-12-2021 22:14

Ajaxhartt +10709

Snap niet dat in Nederland gezinnen honger lijden.
Bijstandsniveau + kinderbijslag + zorgtoeslag + huurtoeslag + weet ik veel wat voor toeslagen, is absoluut voldoende om van te leven, maar je moet natuurlijk wel enige discipline hebben, en de juiste keuzes maken.

14-12-2021 22:13

mgtow +22318

De stress van het hebben van weinig geld en niet altijd mee kunnen doen maakt dat mensen financieel onhandige dingen doen. We zouden omgang met financiën eigenlijk al op school moeten behandelen.

14-12-2021 22:32

036AFCA97 +146646

Ja, toch bizar dat je de stelling van Pythagoras moet leren en hoe fotosynthese werkt, maar over hypotheken, schulden etc. leer je niks.

14-12-2021 22:40

CDS +1561

Door stress ga je domme dingen doen? Jaja. Volgens mij doe je door domheid domme dingen.

14-12-2021 23:30

Sambavleugels +18710

Heb jij oprecht zo weinig inlevingsvermogen? Ironisch is het dom-gehalte in je comment.

14-12-2021 23:55

mgtow +22318

@CDS: een gebrek aan intelligentie en vermogen om te leren heeft er absoluut ook mee te maken maar stress laat ook de slimste mensen domme financiele keuzes maken. Clarence stipt dat hier ook aan.

15-12-2021 11:27

behangdelul +32501

Ja, het hebben van 8 huisdieren, voldoende rookwaar en een flatscreen tv is ook heel belangrijk.

14-12-2021 22:56

Rasmussen +25823

Oorzaak: dure auto rijden, is hoge wegenbelasting en verzekering. Kachel standje wasabi, roken, televisie de hele dag aan, 4 katten en 3 konijnen plus schildpadden. Dan klagen ze dat ze niet rondkomen.

14-12-2021 23:01

036AFCA97 +146646

Bij steenrijk straatarm zijn de arme mensen ook altijd dikker dan de rijke mensen. En de arme mensen roken vaak, hebben huisdieren en inderdaad vaak wel een grote tv.

14-12-2021 23:09

Rasmussen +25823

Zeg je eerlijk heb zelf 5 maanden in de bijstand gezeten. Hield floes over aan het einde van de maand. Ondanks dat ik gewoon ging stappen etc, auto en huur van 520 had.

14-12-2021 23:23

Linkspoot +422

En hoogstwaarschijnlijk een studieschuld...Tsja hoe kom je in de schulden.

15-12-2021 01:24

oudzuid2 +7292

ah ja daarom wilde je natuurlijk zo snel mogelijk vertrekken. en inmiddels schittert ie op het veld van Zwolle. je verwacht het niet

14-12-2021 22:11

Ricoteb +53174

Maar, maar, maar Ajax is toch een koude club? Dat kan helemaal niet. Wel lekker dat zo’n jongen dat terugbetaald door lekker voor niks te vertrekken en voor het grote geld te kiezen. Je mag blij zijn dat hij niet bij Ajax getekend heeft toen. Met hem zou je een zelfde situatie als Brobbey, Onana en Nous krijgen. Wel het ideale podium krijgen om je te ontwikkelen en jezelf te laten zien aan heel Europa, en wanneer je enige waarde vertegenwoordigt lekker voor niks de deur achter je dicht trekken. Veel van de huidige generatie voetballers hebben weinig eergevoel meer in hun klote zitten.

14-12-2021 22:07

wijzijndebeste123 +163203

goed gezien knul. bij chelsea kon jij je ontwikkelen. en toen chelsea kwam waren de door ajax betaalde boodschappen trouwens toch allang op of over datum. english breakfast hield de familie meer van.

14-12-2021 22:01
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.