Ouaali: 'Evenwicht tussen presteren en opleiden zorgt altijd een spanningsveld'

door Gino Haverkamp 108

Bron NOS

Ouaali: 'Evenwicht tussen presteren en opleiden zorgt altijd een spanningsveld'

door Gino Haverkamp 108

Bron NOS

Laatst geüpdatet

De filosofie van Johan Cruijff is nog altijd leidend binnen de jeugdopleiding van Ajax. Dat verzekert Säid Ouaali, hoofd jeugdopleiding van de Amsterdammers, in gesprek met de NOS. Het individu staat centraal, ook al presteert een team minder goed op het gebied van resultaten.

Hoewel verschillende Cruijff-adepten als Wim Jonk, Dennis Bergkamp, Marc Overmars en Frank de Boer om allerlei redenen niet meer bij de club werken, zet Ouaali, die Jonk in 2016 opvolgde als hoofd jeugdopleiding, de visie van Cruijff binnen de jeugdopleiding voort. De nadruk moet op het individu liggen en minder op het team. Dat Jong Ajax in het seizoen 2017/18 dan ook kampioen van de toenmalige Jupiler League (nu Keuken Kampioen Divisie) werd, is dan ook niets meer dan 'leuk' volgens Ouaali. 'Wij zijn hier pas echt tevreden als een speler doorbreekt bij het eerste, zijn waarde heeft voor Ajax 1 en vervolgens een mooie stap kan maken.'

Niet iedere jeugdexponent maakt de stap naar het eerste elftal. Naci Ünüvar werd lang een grootse toekomst bij Ajax toegedicht, maar na zijn debuut in het eerste elftal in januari 2020 speelde hij slechts twee andere wedstrijden in Ajax 1. Dit seizoen houdt hij als huurspeler vooral de bank warm bij Trabzonspor. Ouaali vindt desondanks dat de doorstroom van Jong Ajax naar het eerste team goed is. 'Volgens mij zijn er dit jaar ook weer spelers doorgebroken zoals Kenneth Taylor en Devyne Rensch. Jorrel Hato komt eraan. Daar maak ik me geen zorgen over.'

Ouaali: 'Jeugdopleiding is nog altijd het kapitaal van de club'

In alle eerlijkheid ziet Ouaali het liefst dat de basiself van Ajax structureel uit jeugdexponenten bestaat, maar ook hij besef dat dat niet realistisch is. Ajax wil op het allerhoogste niveau meedoen om de prijzen. Het evenwicht tussen presteren en opleiden zorgt altijd een spanningsveld, dat was in de tijd van Marc Overmars ook al zo. De discussies die we daarover voeren, zijn alleen maar goed.' Hij ziet het als zijn taak om simpelweg de belangen van de jeugdopleiding te behartigen binnen de club. 'Dat is nog altijd het kapitaal van de club.'

Denk jij dat Steven Bergwijn het net gaat vinden tegen Fortuna Sittard?

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+!

Lees meer over:
Plaats reactie

Professor Trabelsi +342

Het is mij nog steeds een raadsel waarom Regeer na vorig seizoen een topseizoen gedraaid te hebben in Jong, dit seizoen zo weinig speelt. Helemaal als je Sanchez ziet spelen.

09-04-2023 17:38

grapje +2335

Deze Nobody is een schande als hoofdjeugopleidung, dit heb ik altijd al geroepen. In zijn begintijd was alles nog hossana was door werk van de voorganger Wim Jonk , terwijl nu zie je wel aan de jeugd hoe visieloos onze jeugdopleiding is. Een ja knikker op deze positie is funest.

Dit interview ( en eerdere interviews ook)ook allemaal open deuren en vast houden aan talenten die 3 jaar geleden hun debuut hebben gemaakt om aan te tonen dat het nog niet zo slecht gaat. We hebben een visionair nodig als hoofdjeugopleiding. En de scouting voor de jeugd moet ook onder de loep genomen worden. Hij en Sar claimen maar wat graag plan Cruyff, zonder het echt na te leven.

09-04-2023 15:56

MPAjax +8422

Vind deze ex conditietrainer niet voldoende ambitie hebben als hoofd jeugdopleiding voor een topclub als Ajax

Getuige dat jong Ajax degradatie kandidaat is geworden in de KKD terwijl ze 5 jaar geleden nog kampioen waren, snap ik zijn uitspraken maar dit moet Ajax niet willen

09-04-2023 15:29

trodat4030 +96810

Voor de zoveelste keer, van het Jong-kampioensteam is er 1(!!!!) speler in het 1e doorgebroken. De Ekkelenkampen en Dani de Witjes tellen we natuurlijk niet als doorgebroken.. Alleen Nous. Zoveel zegt dat dus, kampioen worden in de 1e div.

09-04-2023 15:54

Biss +10200

Echt dikke bullshit .. excuse my language. Maar Cruijff draait zich om in zijn graf bij zulke uitspraken. Misbruik maken van zijn naam, supporters voorliegen, maar ondertussen alles wat Cruijff had opgezet onderuit gehaald. Bah.

Zeg gewoon dat je met plan Ouaali bezig bent.
Waar zijn performance coaches? Waarom hebben jeugdteams weer een vaste coach per seizoen? Waar zijn de Cruijff principes? Waarom worden de toptalenten verhuurd of zelfs goedkoop verkocht?
En als je niet overtuigd bent, kijk maar naar de resultaten. 5-6 jaar onder plan Cruijff en jeugdtalenten als De ligt, vd Beek, Nouri, etc stromen door. 5-6 jaar onder Ouaali en … juist.
Ondertussen doen we aankopen van 20-30 mil voor spelers die er nog niet eens gelijk staan en (bij een goede jeugdopleiding) niet beter zijn dan eigen jeugd.

Het is een zooitje, ook in de opleiding, al jaren. En iedereen heeft de kop in het zand. Helaas geen Cruijff meer om ze er uit te halen.

09-04-2023 14:03

AINIESTA +44855

De Ligt en van de Beek waren bij RKC belandt als ze 5 jaar later waren geboren?

09-04-2023 14:50

Babangida83 +23919

Van de Beek sowieso. De Ligt zeker niet bij Bayern, want hij werd gericht voetballend beter gemaakt. Speelde vaak op t middenveld om hem voetballend beter te maken.

09-04-2023 15:15

Thor +4042

Jonk ging heel intensief met Donny aan de slag.
Hij was een kopie van Klaassen maar werd voetballend opeens een stuk verfijnder vanaf de B-jeugd.
Ging ook lager op het veld spelen en kon goed meekomen met Nouri.

(Helaas heeft Ten Hag het later weer verpest)

09-04-2023 16:39

DankzijCruijff +48712

Kritiek hebben op Ouaali ligt voor de hand getuige alle reacties hieronder, maar wat ik me vooral afvraag is waarom de laatste jaren steevast de grotere talenten op "nummer 10" vanaf het moment dat ze in Jong komen lijken te worden omgeturnd tot buitenspelers. Unuvar is daar een voorbeeld van en ik zie het ook alweer gebeuren met Misehouy. "Onvoldoende inhoud", is vaak het argument. Maar zo'n jongen moet toch een keer die inhoud op gaan bouwen? Hoe kan hij "de inhoud" die benodigd zou zijn voor een nummer 10 opbouwen als hij daar niet meer wordt neergezet?

In dat soort gevallen krijg ik toch het vermoeden dat het resultaat van het team wel degelijk boven de individuele ontwikkeling staat. Ik hoop dat ik het heel erg mis heb, maar dat zou ik zeer kwalijk vinden en het zou Ouaali's verhaal ook direct tegenspreken.

09-04-2023 13:48

Biss +10200

https://nos.nl/artikel/2174767-geest-van-cruijff-terug-bij-ajax-maar-voor-hoelang

Misschien interessant voor je om nog eens terug te lezen.
Ik weet dat RJ niet populair is hier (geen idee waarom, hele aardige man en weet álles van Cruijff’s visie en plan destijds met Ajax), maar hij had wel gelijk met zijn voorspelling in de laatste alinea.

Ik weet in ieder geval zeker dat Ouaali hier liegt, om de supporters tevreden te houden.

09-04-2023 14:09

trodat4030 +96810

Ontwikkeling van het individu moet ook gezien worden als een prestatie, want dát is hoe spelers het tot Ajax 1 en verder kunnen schoppen. Daarbij telt maar 1 teamprestatie écht, het kampioenschap o18 omdat je daarmee YL veilig stelt, wat weer ontwikkeling voor het individu betekent. De rest zal me worst zijn, als o15 verliest, maar spelers wel een hoop leren van dat verlies, dan is dat in mijn ogen gewoon winst. Hier op AS is men veel te veel bezig met cijfertjes qua uitslag en standen, terwijl een speler gewoon als individu beter moet worden. Teams gaan niet naar het 1e, spelers gaan naar het 1e (of niet), dat lijken velen hier niet te willen begrijpen. Van het JL kampioensteam is alleen Nous doorgebroken in het 1e. Maar dat lijkt niemand te beseffen.

09-04-2023 13:32

Talentje020 +19938

Hmm heb de indruk dat onder Quaali de lat niet meer heel hoog ligt in de jeugdopleiding

09-04-2023 13:25

BillSplate +9698

Vind dat moeilijk te beoordelen. Er zouden iig wel meer jongens mogen doorbreken, maar er breken wel weer betere spelers door dan toen bijv Jol en F. de Boer trainer waren.

09-04-2023 13:58

Biss +10200

Het enige wat doorbreekt zijn de aller grootste talenten, die sowieso zouden doorbreken, maar er nu toch minder klaar voor lijken (timber, taylor) dan de jongens uit de generatie hiervoor (de ligt, vd beek).

Het zijn naweeën van plan Cruijff, deze manier van opleiden is ontzettend goed, maar helaas bij Ajax alweer opzij gezet. Waarschijnlijk omdat de ego’s (van bv jeugd trainers) te groot waren.

09-04-2023 14:18

trodat4030 +96810

Hoezo is Timber nu opeens weer minder dan de lichting ervoor? Vorig seizoen werd nog exact het tegengestelde beweerd, Jur was een véél groter talent dan Matta. Men doet of het team er omheen er totaal niet toe doet (ook Matta is van Juve naar BM gegaan niet te vergeten), nou, dat doet het absoluut wel, dat blijkt toch? Alleen de opbouw al, van de basis van vorig seizoen, Nous, Timber, Martinez en Blind was Timber de minste opbouwer, van de huidige verdediging is hij met afstand de beste...... Dat zegt alles. Hoe beter je opbouwt, hoe minder je hoeft te verdedigen, waardoor je ook verdedigend minder fouten maakt, maar hier lijken velen die link helemaal niet te kunnen maken.. Cruijff: 'Als wij de bal hebbe kunne hunnie niet score.' Het staat nog steeds als een huis.

09-04-2023 15:43

Artemio +31984

Standaard teksten van een modale hoofd jeugdopleiding. Ajax heeft iemand nodig die exceptionele kwaliteiten heeft als hoofd jeugdopleiding.

09-04-2023 13:19

C14 +22411

Houd op met je Cruijff filosofie is nog leidend. Ja, zoals Ouaali dat heel simplistisch en heel basic ziet misschien, en zoals zovelen niet die niet begrijpen, terwijl het allemaal zo logisch is. De Cruijff filosofie is heel wat meer dan individueel opleiden, daar komt ook een type spel en spelprincipes bij kijken. Die zie ik allemaal niet terug.

Als een Ajax o17 elkaar totaal niet weten te vinden, de lange bal hanteren, niet durven op te bouwen over de grond, totaal niet onder druk uit kunnen en willen voetballen, en aanvallend net zo weinig durf en initiatief tonen, dan is er heel wat mis, en heeft de opleiding van weinig van doen met Cruijff.

Zo'n Nodsjaelland dat wél onder alle omstandigheden wil blijven opbouwen, ookal gaat dat geregeld mis, dát is hoe het bij Ajax hoort. Van falen en fouten maken en proberen leer je. Dat is ook de gedachte van Cruijff. Ook een van de redenen dat teamresultaat onderop zou moeten staan.

Ik had liever dit weekend o17 na drie wedstrijden eruit zien liggen met goed en aantrekkelijk Ajaxspel met steeds opbouwen, onder druk uitvoetballen, en met lef en tempo aanvallen en diepte boven breedte en door verschillende fouten daarin afgestraft worden, dan dat Ajax o17 straks het toernooi wint op deze laffe wijze, waarvan ze niks leren, en die niks met Ajaxvoetbal en een Ajax mentaliteit te maken hebben.

De nadruk ligt duidelijk niet op het combinatiespel en de opbouw, wat de absolute basis is. Dat is al reden tot ontslag van Ouaali.

Het is ook overduidelijk dat er geen methodologie meer is; geen eenduidige visie door de hele voetbaltak en elftallen heen, en dat trainers puur de heel bassale spelprincipes van wat drukzetten, 4-3-3 en 'dominant' spelen meekrijgen, en verder hun eigen dingetje mogen doen. Ajaxvoetbal is heel wat meer dan dat.

En tevreden zijn met wat er de laatste jaren doorkomt, wat niks is, en ook niet baalt van de manier waarop (puur uit nood, pas als de zoveelste aankoop of aankopen miskopen blijken), is bizar als Hoofd Jeugdopleiding bij Ajax. Daar zou hij keihard van moeten balen, en hij zou keihard op tafel moeten slaan. Doet hij niet. Zit daar ook niet voor niks in plaats van de mondige Jonk. Na dwarsligger Jonk zijn ze voor iemand gegaan met veel minder naam en mondigheid, die men in bedwang kan houden.

De belangen van de jeugdopleiding worden totaal niet behartigd.

Ook Rensch noemen die al jaren terug gedebuteerd is en puur gebruikt wordt uit nood. Taylor die er eind vorig seizoen toevallig door meerdere blessures eindelijk in kwam, en zich in korte tijd gelukkig in de picture kon spelen, en Schreuder het toevallig in hem zag zitten, anders was daar ook weer een aankoop voor gedaan. Hato die er pas inkomt nadat meerder miskopen weer zijn gedaan, dus ook weer uit nood.

En waarom zegt hij niks over het totaal uitblijven van speeltijd puur om talenten aan het niveau en druk van Ajax 1 door het seizoen heen te laten wennen, en hen te prikkelen en door te ontwikkelen? Er is na Jong Ajax helemaal geen plan met die jongens, blijven daar eeuwig in hangen totdat er weer een of meerdere miskopen is gedaan, en dan worden ze plots uit nood maar erin gegooid.

09-04-2023 13:09

Mocrodammerr +23048

Heb je een samenvatting in 2 a 3 zinnen?

09-04-2023 13:12

trodat4030 +96810

'Hato die er pas inkomt nadat meerder miskopen weer zijn gedaan, dus ook weer uit nood.'

Hato was 16 begin dit seizoen en ging als doorgeschoven speler naar o18, wat kon je daar in godsnaam van verwachten in juli dan? Hoe had jij een 16 jarige afgelopen zomer (dus niet nu een koe in het darmkanaal kijken, maar oprecht een voorspelling doen op voorhand) al in het 1e zien spelen? Dat kon niemand bevroeden, zelfs de meest ingewijde jeugdwatchers konden dat niet, vraag maar aan WolterX, Sampaoli, Thijs Zwagerman of andere prominente jeugdvolgers. Ik weet zeker dat NIEMAND dat had voorspeld. En je mag het natuurlijk ook helemaal niet van een 16 jarige verwachten, dat is echt quatsch van de bovenste plank, puur koe in de kont gelul.

09-04-2023 13:41

Nr.10 +111137

Van C14, alias Gedaante, alias Scofield, alias Telamon, alias etc, krijg je altijd hetzelfde gelul. En hij heeft altijd gelijk. Hij vond ook Warmerdam beter dan Alvarez. Niet te serieus nemen, is mijn advies.

09-04-2023 14:13

Biss +10200

Het gaat er niet om hoe het nu gegaan is. Maar om het hele beleid, dat zo’n jongen dus eigenlijk alléén er bij gehaald wordt uit pure noodzaak. Terwijl het eigenlijk hét plan en beleid zou moeten zijn binnen de club ipv dat je gekke aankopen doet voor die posities. En pas als dat mislukt naar jeugd gaat kijken.

09-04-2023 14:29

trodat4030 +96810

Wijzen naar een net 17 jarige in april om een 'punt' te maken is bijvoorbaat volstrekt onzin. Hij zegt ook 'pas', alsof het 1 vd 2 linksbacks waar je het seizoen mee ingaat moest zijn.

09-04-2023 15:29

C14 +22411

Precies Biss, jij snapt het

09-04-2023 20:05

C14 +22411

@Nr.10

Warmerdam is opbouwend, voetballend en spelmakend vele malen beter dan Alvarez, en dat is niet zo moeilijk, dat is elke 6 in de eredivisie, en misschien ook wel KKD. Alvarez is dan ook een CV die op het middenveld wordt neergezet, en puur verdedigen kan hij ook niet goed, gezien zijn vele lompe tackles en geschop tegen benen.

09-04-2023 20:15

C14 +22411

@trodat

je gaat helemaal los terwijl je me verkeerd begrijpt, nergens zeg ik dat Hato de kans al moest krijgen, Salah-Eddine en Baas hadden de linksback in moeten vullen, en de aankoop van Wijndal had niet gedaan moeten worden.

Nadat Wijndal en Bassey weer eens miskopen bleken, ging men zoals gewoonlijk pas weer naar de jeugd kijken, dus Hato, omdat Salah-Eddine was verhuurd en Baas er even uit lag. Dat is het enige wat ik over Hato zeg.

09-04-2023 20:16

Biss +10200

Helemaal eens man, jij snapt het 👍

Zie toch maar weinig reageerders die zo goed weten wat de visie van Cruijff is. Meestal blijven ze inderdaad hangen in de basis (4-3-3, aanvallen), terwijl er zó ontzettend veel details achter zitten waardoor je creatief, verfrissend en dominant voetbal door de hele club zal zien.
Deze details zijn weg, of ik zie ze niet meer.

09-04-2023 14:21

C14 +22411

@Biss

Fijn te lezen dat ik er niet alleen in sta. Er zijn er ook wel meerderen, maar een flinke minderheid

09-04-2023 20:06

Ferd +38491

er is ook een flinke minderheid die denkt dat de aarde plat is.

10-04-2023 07:03

401Middenweg401 +6027

Wat een lulverhaal weer, Daan. Jij hebt werkelijk nog NOOIT iets positiefs gezegd over de jeugdopleiding of de wijze van voetballen van het eerste. Eerst op AN, nu weer hier. Als ik dat allemaal moet geloven is er maar 1 persoon die weet hoe alles zou moeten functioneren in de geest van Cruijff en dat ben jij. Doodvermoeiend. Met je totaal uitblijven van speelminuten.

En natuurlijk is zo'n Sanchez niet goed, en natuurlijk had je net zo goed Regeer kunnen opstellen. En misschien had Naci vorig jaar al meer moeten voetballen in 1. Maar ook dit jaar breekt Taylor door als basisspeler, wordt Hato voor de leeuwen gegooid, speelt Baas op linksback. Je bent al jaren verstikt in je eigen zure brij van hoe het eigenlijk zou moeten zijn in jouw ogen dat echt niets meer deugt. Als ik een avond met jou in de kroeg moest zitten, dan schoot ik mezelf liever voor mijn kop. Allemachtig.

09-04-2023 16:14

C14 +22411

@401

Dat heb ik wél, je krijgt niet alles van me mee. Ik vind de jeugdscouting prima, zeker omdat men niet meer voor fysiek maar voor voetbaltalent kiest. En het vervroegd doorschuiven is goed. Verder vind ik er het een en ander aan schorten ja.

Moet jij mij eens aangeven welke spelers vanuit Jong Ajax gedurende het seizoen duidelijk en gestaag klaargestoomd werden? En die niet pas er ineens inkwamen nadat de zoveelste aankoop een miskoop bleek? Zo zijn zowat al die paar talenten die de laatste jaren zijn doorgebroken of die speelminuten hebben gekregen, aan hun speeltijd gekomen. Men kijkt meteen naar een aankoop bij een vacature, rendeert deze niet, haalt men uit nood een jeugdspeler er maar bij, waar ze aanvankelijk dus al niet genoeg vertrouwen in hadden, anders had je die aankoop niet gedaan.

Ajax is ook niet voor niets een koopclub geworden de laatste jaren.

Dus omdat ik een afwijkende mening heb heb ik volgens mijzelf altijd gelijk? En jij/jullie dan? Zijn toch net zo stellig? En logisch, dat is jullie zienswijze, zoals ik de mijne heb, en die verdedig ik, tot iemand mij overtuigt van iets anders.

Taylor kwam er door meerdere blessures pas in, aan het einde van het seizoen, dus uit nood, dat was niet het plan, was er volgens Ten Hag nog niet klaar voor, en dan ook niet eens minuten gedurende het seizoen geven om er wél klaar voor te worden.
Hato speelde puur omdat Baas even was weggevallen, en Bassey en Wijndal weer miskopen blijken, dus dan maar weer een talent gebruiken. Zo gaat het altijd. Heb je werkelijk vertrouwen in je jeugd, had je Wijndal nooit gekocht, had je Salah-Eddine voor de leeuwen gegooid, met Baas daarachter.

Dus denk even na voordat je me wegzet als een of andere idioot.

09-04-2023 20:10

401Middenweg401 +6027

Maar je bent ook een huilende idioot. Waarom denk je dat Cruijff Bergkamp liet debuteren? Of denk je dat Verkuijl de EC2 finale had gespeeld zonder de afwezigheid van Blind? Natuurlijk komen de meeste talenten bovendrijven bij de afwezigheid van anderen. Altijd zo geweest. Net als dat aankopen er zijn ondanks de jeugd. Kijk naar de koop van Overmars terwijl we Roy hadden. Louis stelde Kluivert op omdat hij Ronaldo niet kreeg. Cruijff kocht Stapleton, hadden we niets beter in de jeugd?

Nee Daan, theorie is leuk, maar praktijk is anders. Dus ja, stupid is as stupid does.

10-04-2023 01:14

C14 +22411

@401

Als jij een selectie gaat samenstellen voor het komende seizoen, en spelers vertrekken, zoals altijd, zou je eerst naar de jeugd moeten kijken, en als daar echt niks rondloopt, dán pas naar een aankoop. Het is nu andersom. Bij een vacature wordt er METEEN naar een aankoop gekeken, jeugd wordt genegeerd. Zie Salah-Eddine, die verhuurd wordt, en een veel mindere, dure speler wordt aangekocht, Wijndal. Dat is een mooi voorbeeld, het gebeurt continue.

Als er een plan met eigen talent is, waarom krijgen zij dan nooit gedurende het seizoen, zomaar geregeld speeltijd, om te wennen en te groeien naar het niveau en de druk? Dus ookal loopt daar al een goede speler, ook eens wisselen en jeugd klaarstomen op die positie. Dat is logisch. Maar nee, hele seizoen door geen enkele minuten voor talenten, men weet zo ook totaal niet waar ze precies staan. Ten Hag dacht dat Taylor er ook niet klaar voor was, een heel seizoen lang, tot hij uit pure nood erin kwam, en Ajax naar het kampioenschap speelde. En Ten Hag die dan doodleuk tegen Taylor zegt 'je had gelijk, je was er tóch klaar voor'.

Bizar gewoon.

Talenten zouden de concurrentie aan moeten gaan, en zich moeten kunnen laten zien in Ajax 1, om zo reeds aanwezige, meer ervaren spelers van concurrentie te voorzien, en op een gegeven moment eventueel voorbij te streven. Of om nu al mindere maar meer ervaren spelers er meteen uit te spelen. Of aan het begin van het seizoen meteen al het vertrouwen te krijgen, in plaats van eerst weer de aankoop, die dan faalt, en dan pas alsnog dat talent erin.

Dan geloof je dus niet echt in dat talent, of ben je te bang omdat jeugd geregeld nog wat wisselvallig is. Die angst en die hang naar zekerheid past niet bij Ajax, maar bij een koopclub, wat Ajax inmiddels al een paar jaar is.

10-04-2023 01:44

profoff +8380

Als je ziet wat er aan aankopen in 1 staat kan je moeilijk concluderen dat de doorstroming goed is

09-04-2023 12:29

Nr.10 +111137

@profoff. Iedereen die de belangrijkste factor in die overweging weglaat, kan ik niet serieus nemen. Wat is de belangrijkste factor?
Hoeveel
Spelers
Zijn
Er
Verkocht.
Afgelopen zomer heb je de halve selectie weggedaan. Dan is het logisch dat je een hoop aankopen moet doen. Zie geen enkele speler in Jong die een basisplaats verdient in 1.

09-04-2023 14:14

YRGI +32950

Helemaal gelijk heb je. Logisch nadenken is ook moeilijk soms. Het probleem ligt vooral bij de slechte aankopen.

09-04-2023 14:45

4Ever14 +6612

'Volgens mij zijn er dit jaar ook weer spelers doorgebroken zoals Kenneth Taylor en Devyne Rensch. Jorrel Hato komt eraan. Daar maak ik me geen zorgen over.'

Is hij niet hoofd jeugdopleiding ? Wat een amateurisme is het toch bij Ajax. Rensch heeft zijn debuut gemaakt in 2020 en speelt sindsdien ook bij het eerste. Taylor kreeg ook al speeltijd van Ten Hag. Hele revolutie is gewoon naar de klote. Tegenwoordig is het alleen maar kopen, kopen ,kopen en helemaal geen doorstroming.

09-04-2023 12:05

Robbie78 +3798

De trainers van 1 spelen daar ook een grote rol in. Baas krijgt nu een kans boven Wijndal, maar Fitz Jim had bijvoorbeeld ook al meer minuten kunnen maken..

09-04-2023 13:06

Biss +10200

Trainers stellen hun beste spelers en team op, dat lijkt me logisch. Die zijn niet perse bezig met opleiden of eigen jeugd.
De club moet zorgen dat deze trainer jeugd ter beschikking heeft. Als je dan 2-3 dure aankopen doet op de positie waar ook een jeugdspeler door kan breken, is het niet gek dat een trainer ook gebruikt maakt van die aankopen.

Het beleid, de rode draad, moet duidelijk zijn binnen de club. Tegenwoordig is er helemaal geen rode draad meer, behalve dat mensen binnen Ajax zeggen dat het wel zo is.

09-04-2023 14:34

Babangida83 +23919

@Biss, ik vind ook dat een trainer verplicht af en toe tijd moet geven aan jeugd. Als je 3-0 voorstaat, dan vind ik dat je standaard de helft van je wissels aan jeugdspelers moet geven. Dat is voor de continuïteit van de club. En het technisch hart mag dan een ranglijst maken welke spelers een kans verdienen. De Ajax 1 trainer heeft namelijk helemaal niet de volledige informatie over zo'n talent.

09-04-2023 15:30

FelixGassenlicht +8955

Tevreden moet je op zo’n positie nooit zijn. En zeker als wij tegenwoordig worden afgetroefd door AZ, op alle fronten!

09-04-2023 11:59

Intec2.0 +12427

Afgetroefd door Az op alle fronten. Wat klets je man. Bijna elke eredivisie club heeft één of meerdere oud Ajax talenten in het team. Nog steeds horen we bij de teams die de meeste eigen jeugd in de selectie hebben. Omdat het dit jaar minder gaat op alle fronten betekent niet gelijk dat je bent ingehaald. Az staat gewoon achter ons. Betekent niet dat ik niet vind dat ze goed bezig zijn in Alkmaar maar stop is met groter maken dan het daadwerkelijk is. Zijn we goed in in Nederland

09-04-2023 12:54

C14 +22411

En zeker als de opleiding volledig genegeerd wordt, er geen plan voor Jong Ajax spelers is, niet doorontwikkeld worden, en jeugdteams niet durven te voetballen en de lange bal hanteren, onder meer.

09-04-2023 13:11

YRGI +32950

Staat niet zowat elk jeugd team van Ajax boven AZ. En de doorstroming van Ajax is normaliter ook van een hoger niveau. Of denk je dat die talenten van AZ mee kunnen in de basis van Ajax voor langere periode?

09-04-2023 14:46

Babangida83 +23919

Waar blijven de creatieve middenvelders en aanvallers, Ouaali, als we ergens iemand moeten vervangen, dan is het hier wel. Want die creatieve middenvelders worden iedere keer vermoord als buitenspeler. Moeten ze ineens rennen ipv passen. En je dan afvragen waarom Unuvar het nog niet gehaald heeft.

Ook heeft de doorstroming de laatste 4 jaar stilgestaan. Spelers werden maar mondjesmaat gebracht. Nu Hato is puur omdat Heitinga daar voor zorgt. Het mag niet zo zijn dat het zo trainersafhankelijk is.

09-04-2023 11:52

Sunny +9553

Waar blijft de buitencategorie?
Uit de aflevering open deuren ....
Ik speelde in mijn jeugd het liefst 24/7 voetbal op pleintjes, lentegras, bevroren velden, tuin, zaal, woonkamer, etc. en had daardoor een bovengemiddeld goede techniek.
Vergelijk dat met de gemiddelde knul vandaag de dag die kan kiezen uit vele afleidingen w.o. TikTok, etc. en die per week 3 x 75 min. traint en 1 wedstrijd speelt.
Ik weet wel zeker dat dit 1 v.d. belangrijkste redenen is dat die buitencategorie niet zo snel meer boven komt drijven want ze missen die fysieke en mentale scholing v.d. straat.
Het is niet voor niets dat de technisch meest behendige jongens vaak uit minder bedeelde families komen dus halen we ze maar uit Afrika of Z-A.
En als je er al 1 in huis hebt wordt die op jonge leeftijd met veel geld verleid tot een vertrek.

09-04-2023 11:35

Oxxer +164158 moderator

Is Yuri Rose een potentiële trainer voor Ajax1?

09-04-2023 11:23

GNBL +89969 moderator

Nee.

09-04-2023 11:30

ricky10 +5894

Nee maar wel een geschikte jeugdtrainer

09-04-2023 11:41

Oxxer +164158 moderator

Why so serious, ik loop te geinen vanwege zijn grote bos met onzichtbare krullen.

09-04-2023 11:42

BlueDuke +4480

Het is zo gericht op de individueel dat we alleen maar slappe happen doorbreken. Zie Taylor en Rensch. Ze hebben meer dan genoeg talent, maar geen drive, geen team belang en geen idee hoe ze in een team moeten functioneren en aan moeten passen op spelers om hun heen.
Het gaat alleen maar om het merk "ik". Exceptionele talenten of talenten die het van hun fysiek moeten hebben door laten stromen. Kunnen nooit zo veel zijn als nu het geval is. Als het team niet wint en geen kampioen dreigt te worden zou ik juist een paar talenten terug halen. Laat maar zien dat jij het verschil maakt, de druk van moeten winnen aan kan en het team bij de hand kan nemen.

09-04-2023 11:17

DeKenner +9310

De kunst is om de jeugdspelers op het juiste moment te laten doorstromen naar 1. De laatste paar jaar zijn steeds (te veel van) onze beste spelers tegelijk vertrokken. Zoveel vertrekkende spelers kun je niet opvullen met alleen jeugd. Maar je kunt wel slimmer omgaan met hoe je het dan invult. In plaats van zoals afgelopen zomer een stuk of 10 spelers te kopen/huren, waarvan het gros niet voldoet, had je beter 2 of 3 echt goede spelers kunnen halen. Als we bijvoorbeeld op LCV een topper hadden gehad, dan had je ook met een geruster hart Baas, Sallah-Edine of Hato voor de leeuwen kunnen gooien. Dan had je Wijndal niet hoeven halen, wat sowieso belachelijk was omdat je toen óók nog Blind had. Dan hadden er nu minder matige aankopen op de bank gezeten, en had je vaker andere jeugdspelers minuten kunnen laten maken in 1. Dan had je meer spelers kunnen testen in 1 of ze het niveau aankunnen, en hadden ze ook al wat ervaring in de benen met het oog op volgend seizoen. Op het moment weet je van bijna niemand in Jong Ajax hoe zij het zullen doen in 1. Wat het samenstellen van de selectie voor volgend jaar weer lastiger maakt. Er zit gewoon te weinig logica in.

09-04-2023 11:09

BakkalBijter +11640

Te veel middelmaat in de selectie. Spelers als Wijndal, Bassey en Sanchez moet je gewoon zo snel mogelijk proberen te loodsen. Het is gebleken dat spelers zonder goede techniek ondersneeuwen bij Ajax, dus ga daar maar op scouten of breng jeugd in. Wanneer Baas wat body krijgt en leert verdedigen heb je er zoveel meer aan dan een Wijndal. Zelfde verhaal als hoe het met Nous is gegaan.

09-04-2023 11:33

Juan62 +46194

In 95 wist je ook het verschil te maken met jongens uit de opleiding en een coach die het teambelang voorop stelde.
Als we een betere constructie gaan bedenken waarmee we jonge super talenten beter kunnen behouden ipv dat ze naar een jeugdopleiding in bv Duitsland gaan en ook meer aan mentaliteit gaan werken kan je best met een Amsterdams team met veel spelers uit eigen jeugd mooie resultaten halen.

Maar ook weer harder worden, wat er met Brobbey gebeurde mag nooit meer gebeuren!
Wil je niet bijtekenen ook geen speelminuten of trainingen,
dan moeten spelers maar op de blaren zitten.

Trainers geen beleidsbepalers laten worden, het blijven opstellen van Brobbey ondanks dat hij transfervrij zou vertrekken, vervolgens het terughuren en kopen, allemaal te belachelijk voor woorden
We hebben een heel slecht signaal naar de aankomende jeugd en zaakwaarnemers gestuurd , en stonden toch wel enigzins voor schut.

09-04-2023 11:07

Oxxer +164158 moderator

Taylor en Rensch hou op man, wees daar maar trots op. Als ik dat vergelijk met sterren in de dop van weleer, zijn deze 2 pure armoede.

09-04-2023 10:52

Schip +23455

Dat hij ook geen enkele nuance toevoegt vind ik niet best overkomen. Deze jongens, zeker Rensch, maken gewoon een heel slecht seizoen door.

09-04-2023 11:16

Oxxer +164158 moderator

Ik heb niks tegen Saïd maar wat ik als hoofd opleiding niet zou accepteren is waarom exceptionele talenten niet doorbreken en buitenlandse talenten voor miljoenen gehaald het niet redden.

09-04-2023 11:20

Mocrodammerr +23048

Echt ongekend man. Zitten we ook nog te koekeloeren naar Youri Baas. Niks persoonlijks naar die jongens hoor maar wij zijn Ajax man. Ik wil de Kluivertjes, Seedoorfjes, De Ligt etc.

09-04-2023 11:30

Oxxer +164158 moderator

Heb het geroep om Baas nooit begrepen, Baas was afgelopen week een toerist in de Kuip. Ajax had FdB, 1 vd beste op die plek met Ruud Krol, die een kans kreeg als linksback omdat Danny Hesp semi invalide werd getrapt, Hesp had meer potentie dan FdB, ongekend. Nu heeft Ajax, Baas , Wijndal en Bassey, dat is van een Lambo naar een Trabant met kapotte uitlaat.

09-04-2023 11:35

Mocrodammerr +23048

Hahah ja man. Niet normaal.
Dan hebben we nog bambi a.k.a Fitz jim ook nog huppelen bjj Jong. Het zijn zware tijden.

09-04-2023 13:02

YRGI +32950

Het geroep is er vanwege Wijndal. Net als dat het geroep om Regeer er is vanwege Sanchez. Ze kunnen nooit slechter zijn + eigen jeugd, dus gooi er maar in tot het einde v/h seizoen was het idee.

09-04-2023 14:54

HertogH +15843

"Volgens mij zijn er dit jaar ook weer spelers doorgebroken zoals Kenneth Taylor en Devyne Rensch."

Het gaat om het niveau van de doorgebroken spelers Säid. Waar blijven de 'van der Vaartjes' van deze tijd?

09-04-2023 10:48

Oxxer +164158 moderator

Absoluut, heb een paar keer eerder gezegd, net als spelers en trainers van Ajax 1 mogen de functies van hoofdopleiding, andere opleiders en scouting na een x aantal jaar door nieuwe mensen worden ingevuld. Andere inzichten na een tijd is nooit verkeerd.

09-04-2023 10:59

HertogH +15843

@oxxer.

Eens, gezien het niveau van de spelers die doorkomen vanuit de jeugdopleiding denk ik niet dat we op het 'goede spoor' zitten.

09-04-2023 12:16

Oxxer +164158 moderator

Ik geloof best dat men goede wil heeft, toch pleit ik voor eens in de zoveel tijd vernieuwen, meegaan met de tijd. Wat mij betreft van buitenaf/ internationaal , Ajax is niet enige club waar met de jeugd wordt gewerkt. Probeer eens een Portugees of Spanjaard als die geïnteresseerd zijn.

09-04-2023 12:22

Babangida83 +23919

@oxxer, ken jij de Cruijff visie? En hoe wil je dat die leidend blijft in de opleiding?

09-04-2023 21:10

Oxxer +164158 moderator

Nee ik ken de Cruijff visie niet, volg Ajax net een paar maanden..

09-04-2023 21:16

twynestar +28350

Van der Vaartjes passen niet meer in het moderne topvoetbal. zie Unuvar

09-04-2023 11:03

AFCACruijff14 +161624

Geen idee hoeveel Ouaali er aan kan doen, maar ik mis bij Ajax al een hele tijd de echt unieke toptalenten. Je kan niet elk jaar een Sneijder of vd Vaart afleveren, maar nu breken alleen nog van die multifunctionele spelers door die niks echt goed kunnen zoals Rensch en Taylor. Of van die absolute lichtgewichten als Fitz-Jim die het met zijn lichaam nooit gaat maken in de top.

De laatste echte buitencategorie jeugdspeler was Jurrien Timber.

Misschien horen golfbewegingen bij opleidingen, maar het is wel jammer. Ik zie graag jeugd spelen in Ajax 1, maar wel als ze echt dat niveau hebben. Ik hoef geen Ajax 1 vol jeugd te zien als het dan is gevuld met middelmaat dat weinig toe voegt. Al schrijf ik Taylor nog niet af.

09-04-2023 10:42

ProfessorX +19827

Cruijff zei dan ook wat je niet hebt dat haal je !

En als er 2 jeugdspelers per seizoen kan doorbreken is het doel .

Nou loop de seizoenen maar af .

Voor nu is het Timber , Rensch , Baas , Taylor , Brobbey , Klaassen wat uit de jeugd komt .

Uitgeleend Gorter , Ünuvar , Salah Eddine let wel eigen jeugd !

Verkocht de Ligt , vd Beek , Cerny , Botman , Tete , Riedewald , Veltman ,Gravenberch .

Gratis weg Blind , Mazraoui

Zullen wel meer zijn maar de bekendste spelers

09-04-2023 10:39

Slang3 +45938

Je bent amper vooruitstrevend in Nederland, laat staan de wereld. Dan maakt het niet uit hoeveel spelers er doorstromen, het gaan om het niveau van die spelers. De technische en mentale kwaliteiten, de speelstijl. Het is allemaal zoveel minder dan dat Ajax claimt te willen zijn. En dan nog alle buitenlandse aankopen die mislukken

09-04-2023 10:39

Het_Olympisch_Stadion +5631

Inmiddels heeft elke BVO (en veel amateurclubs) een jeugdopleiding (vroeger zat je gewoon op voetbal), dus daar is Ajax niet meer onderscheidend in. Ook is de opleiding niet beter dan die van de concurrenten. Kortom: Het wordt tijd om weer eens vernieuwend te zijn. Verzin maar wat.... De nieuwe Toekomst is een begin, zeker, maar er zal toch weer iets speciaals moeten gebeuren bij de Ajax-jeugd, willen ze weer de echte creme de la creme zijn.

09-04-2023 10:33

Benleiden +7280

Je moet gewoon de beste talenten oppikken en dus verstand hebben van talent. Dat is het probleem bij Ajax, er zijn teveel verkeerde mensen op de belangrijke posities. Als dat bovenaf zo is dan is dat onderin (jeugdopleiding) ook zo. Allemaal vriendjespolitiek en elkaar in het zadel houden. Feit is gewoon dat we al een hele tijd stilstaan met de jeugdopleiding. Er komt niks fatsoenlijks door waar ik een Ajax-speler aan herken.

09-04-2023 10:45

Mocrodammerr +23048

Taylor en Rensch. Dat je daar blij mee bent.
Ja ze zijn van jeugd naar 1 gegaan..maar kwalitatief stellen ze toch helemaal niks voor?

Said per direct OUT!

09-04-2023 10:26

Benleiden +7280

Bizar hè?! Hij is tevreden. Waar is dat op gebaseerd qua kwalificatie? Kwaliteit of kwantiteit. Dat laatste natuurlijk en dan dit als feiten brengen alsof de jeugdopleiding floreert. Ik vind het helemaal niks.

09-04-2023 10:40

Dmen10 +1775

Geef Naci Ünüvar de kans volgend jaar!!!… Hij zou het niet slechter doen dan Kenneth Taylor… kijk wat die dit seizoen laat zien…

09-04-2023 10:21

Michael 1974 +22028

Waar is dit oo gebaseerd? Ik zou ook niets liever willen, maar als je het bij trabzon redelijk doet, maar niet eens bijzonder, waarom zou je dan volgend jaar in ajax 1 moeten lopen?

09-04-2023 10:31

Babangida83 +23919

Andere positie. Maar Taylor zal volgend jaar zeer nuttig zijn. Zo'n jaar zal Naci volgend jaar hebben. Het jaar daarna zal hij doorbreken. Maar ja, hij moet wél de kans krijgen, net zoals Taylor die kreeg.

09-04-2023 21:14

Sampaoli +39201

Mijn 'kritiek' op de jeugdopleiding zit hem in meerdere aspecten:

- Jeugdscouting: Ajax heeft ontzettend veel last van AZ, want plukken veel lokaal talent weg. Maar wij moeten domineren in het aantrekken van de allerbeste Nederlandse jeugdspelers en het liefst zo vroeg mogelijk. Zo'n Addai en Poku die nu bij AZ floreren speelden onder onze neus, net als absoluut toptalent Ouarghi van Feyenoord. Dat is nota bene een Amsterdammer. Als we de beste jeugdopleiding willen zijn moet dat beginnen met de allergrootste talenten.

- Begeleiding: Focus op individu is goed, maar moet niet doorslaan in een te harde en individualistische sfeer op De Toekomst. Meerdere spelers gesproken die daar niet met plezier naartoe gingen omdat het steenkoud was in communicatie. Dan loop je ontwikkeling van spelers mis. Daarnaast een hele, hele grote stap te zetten met begeleiding van buitenlandse jongens. Als je die verhalen moet geloven is het opmerkelijk dat er deze zomer weer 2/3 buitenlanders onze richting op willen (en gaan) komen.

- Spelvisie en speelstijl: Ajax moet niet alleen roepen dat ze de plan-Cruijff nog steeds volgen, maar dat op het veld ook laten zien. Dus tactisch moet Ajax nog aanvallender, met meer combinatievoetbal en qua profielen op het veld moet Ajax focussen op techniek (in combinatie met fysiek, maar niet teveel).

09-04-2023 10:08

AiasMaximus +6028

Ben het helemaal met je eens. Ik las in een interview met Hendriks dat Ajax bezig is om de jeugdopleiding onder te brengen onder een hoofd ontwikkeling. Geen idee wat daar het idee van is maar hopelijk wordt er meer aandacht besteed aan begeleiding.

09-04-2023 10:13

Oxxer +164158 moderator

@Sampaoli

Hoe kan het dat Amsterdammer Quarghi bij Feyenoord zit?

09-04-2023 10:19

Michael 1974 +22028

En Rotterdammer Hato bij Ajax?

09-04-2023 10:31

Gooseman +11884

Ouarghi zit al vanaf zijn 8/9 bij Feyenoord. Blijft toch een gok om zo'n jong ventje te halen. Speelde wel bij Zeeburgia. Als Ajax zijnde mag je zo'n talent toch ook wel opmerken. Feyenoord heeft er slim aan gedaan om zijn contract te verlengen tot 2026. Over 2,5 jaar maar eens een poging wagen.

09-04-2023 10:33

Oxxer +164158 moderator

Ik begreep Feyenoord had in 1e instantie geen interesse in Hato.

09-04-2023 10:37

Oxxer +164158 moderator

@ The Goose

Het is bijna niet te voorkomen en omdat hij zo jong was lastig in te schatten , blijft toch apart dat een jongen van Zeeburgia bij de aartsrivaal zit en niet bij Ajax.

09-04-2023 10:40

ProfessorX +19827

Graag ook het mentale aspect , want daar schort het wel een aan .

Het is wel leuk allemaal hoor dat techniek etc , maar strijden voor de winst is iets wat ik al jaren miste en dat is in de Nederlandse cultuur niet weggelegd !

Alles moet mooi , maar simpel kan ook mooi zijn dus effectief .

Waarom strijden bv de Duitsers , Italianen , Spanjaarden en Portugezen altijd veel meer dan Nederland ?
Ze komen ook altijd verder in alle competities

09-04-2023 10:45

Ajaxadam1 +31667

Een speler heeft ook nog eigen keus. Ouarghi wil bij Feyenoord spelen en niet bij Ajax. Hij heeft al 100 mogelijkheden gehad om naar Ajax te gaan.

09-04-2023 14:55

thelordjoshua +10641

Eigenlijk volledig met je eens, ben ik niet vaak hier, haha.
Toevoeging aan je kritiek:

Het scoutingsprofiel is afgelopenjaren flink veranderd en dat zag ik vandaag ook terug in de O17, het is heel anders dan zelfs 10 jaar terug. Het is heel algoritmisch, atletisme en op fysiek gebaseerd met daarbij een “aangetrainde”
techniek. Ik werd heel blij toen ik vandaag Sean Steur zag, eentje met echte intelligentie en des ouds voetballende rust en overzicht.
De balans is meer gekeerd naar het punt wat ik net opnoemde dan waar wij, Ajax zijnde, voor staan.
Wij proberen mee te gaan met een bepaalde staat in het voetbal waar onze ideologie en filosofie niet bij aansluit. En wat gebeurt er dan, het werkt niet. Logischerwijs.
Je ziet zelfs spelers die dat WEL hebben (Sontje, Unuvar, Speksnijder bijv.) er eigenlijk niet meer tussenuit komen, omdat de verkeerde, in deze zin, groepering dominant is geworden, over het gene dat Ajax Ajax maakt. Vervolgens creëert de dominante groepeing eigenlijk de nieuwe maatstaaf en spelwijze. En dan maak je een heeeleee grote fout.
Enige en laatste lichting waarbij dat op de juiste manier nog gebeurde was Frenkie, Donny, De Ligt, Nouri, Eiting en dat kwam doordat zij de dominante groep waren in hun lichting.

Dit is een punt waar we heeeeel kritisch op moeten zijn en alert voor moeten wezen, want anders is onze ideologie binnen 3-5 jaar compleet niet meer in bestaan en dat zie je nu al heel erg. In de jeugd en bij 1. Vind daarom mooi om te zien hoe Heitinga prioriteit stelt bij spelers als Berghuis en Kudus, want als die goed draaien kunnen ze een team dragen en dan loopt alles.

09-04-2023 21:38

Sampaoli +39201

Even hele artikel gelezen, staan volgende interessante punten in:
- Doel is 2 a 3 spelers per seizoen af te leveren aan het eerste elftal.
- Ouaali bij aanstelling taak meegekregen de kloof tussen jeugdopleiding en Ajax 1 te verkleinen. Hij vindt dat Ajax daarin geslaagd is, mede dankzij Jong Ajax.
- Ouaali vindt de jeugdopleiding nog steeds de levensader van Ajax en focust zich op individu, wat in lijn ligt met plan-Cruijff tijdens Fluwelen Revolutie.
- Baalt van transfer Brobbey, situaties vertrokken jeugdspelers worden tegen het licht gehouden.
- Ouaali vindt dat er genoeg jeugd doorbreekt bij Ajax, ondanks aankopen.

09-04-2023 10:01

Nr.10 +111137

2 a 3 per seizoen is echt veel. Dat is een heel mooi streven. Denk wel dat ze dan ook een jongen als Baas meerekenen, die dan nu bij het eerste zit, maar waarschijnlijk nooit basisspeler wordt. Of denk je van niet?

09-04-2023 10:04

ProfessorX +19827

Iets wat Cruijff wilde bereiken niet dat het gelijk moet .

En kijk die jaren eens terug tot heden en vertel wat je opvalt !?

09-04-2023 10:47

BakkalBijter +11640

Baas heeft echt de potentie wel. We slaan alleen de verkeerde kant in door jongens als Sanchez te kopen ipv Regeer een kans te geven. Zelfde verhaal met Wijndal/Salah-Edinne. Je moet ze het seizoen van tevoren af en toe inbrengen, zodat ze in het nieuwe seizoen niet als compleet groente beginnen als er spelers vertrekken. Dat is gewoon slecht beleid geweest, want we wisten dat Nous en Nico zouden vertrekken en Blind kon het vorig jaar al niet meer belopen. Verder natuurlijk belachelijk dat FJ nooit een kans krijgt en Grillitsch niet voorbereid word op het vertrek van Alvarez.

09-04-2023 11:26

Nr.10 +111137

Ik vind het op zich prima dat je een rechtsback haalt als Mazraoui vertrekt en je hebt alleen Rensch (die vorig seizoen al niet goed was) en eventueel Regeer. Je moet alleen een goede rechtsback kopen.
Grillitsch kan zich denk ik gewoon voorbereiden op zijn eigen vertrek, die valt blijkbaar tegen, anders werd hij heus wel meer gebruikt door Schreuder en/of Heitinga.

09-04-2023 14:09

Mocrodammerr +23048

Kan niet wachten op de nieuwe taylortjes, renschjes, Youri Baas. Pfff

Om verdrietig van te worden

09-04-2023 10:29

Schip +23455

Ouaali doet zijn best ongetwijfeld, maar de buitencategorie missen we al even in aanvallend opzicht. Dat kun je hem niet verwijten, maar ergens blijven de grote aanvallende talenten gewoon weg. Als je naar een Hato en Taylor moet wijzen, met alle respect, dan is dat bij gebrek aan buitencategorie.

Waar zijn de begaafde buitenspelers en spitsen? Talent komt in gofbewegingen, maar sinds Kluivert is het achteruit gegaan. Malen en Brobbey hebben talent, maar die eerste komt wat handelingssnelheid tekort - hoewel hij nu eindelijk misschien wel een belangrijke doorbraak aan het maken is - Brobbey mist de drive die jongens als Van Basten, Bergkamp etc zo goed maakte.

Die waren bezeten van het spel en waren niet van het nachtleven of i.d. Kluivert is dan weer een geval apart, maar ik heb hem nooit kunnen betrappen op een gebrek aan inhoud of afgetraindheid. Dus die zal qua trainingsarbeid er gewoon hebben gestaan.

Ik mis spelers met geniale ingevingen als Van Basten, Bergkamp, Rob de Wit, VdV. Supertalent als Davids, Overmars, Ronald de Boer.

Ook bij andere clubs lopen er niet zulke spelers rond momenteel, behalve Simons. Doodzonde van die Ihattaren. Maar ook al niet uit onze opleiding iig.

09-04-2023 10:01

De Stift +7068

Dit is inderdaad een groot probleem. De opleiding is nog steeds uitstekend. Er stromen elk jaar wel een paar toptalenten door naar het eerste. Wat alleen echt ontbreekt, zijn geweldige voorhoede spelers. Terwijl dat juist spelers zijn die Ajax zou moeten kunnen opleiden. Zeker als het gaat om spitsen had Ajax met Cruijff, Van Basten, Bosman, Bergkamp en Kluivert een fantastische track record. Waarom is dat helemaal stil gevallen?
En waarom lukt het niet om spelers die daarbij in de buurt komen te laten doorbreken bij Ajax. Denk aan Bergwijn, Malen, Brobbey en Rijthof.

09-04-2023 10:40

Juan62 +46194

De door jou genoemde spelers hebben toch echt een probleem met hun mentaliteit.
Geen enkele clubliefde of loyaliteit naar de club die hun een opleiding gaf.
Te vroeg bezweken voor de poen, misschien ook in de wetenschap dat ze wel bij psv aan de bak kunnen als het niet lukt in het buitenland

09-04-2023 12:16

Juan62 +46194

Er zijn de laatse jaren weer flink wat aanvallende spelers uit de opleiding. jong naar het buitenland vertrokken.
Naar jeugdopleidingen in Duitsland en Frankrijk......

Bij ons gaat het vaak mis na een succesvolle periode, we vangen veel geld met transfers, en gaan vervolgens als een gek kopen, ondanks de woorden van JC over die zak geld

09-04-2023 10:43

Schip +23455

Geen van allen top, hoewel Rijkhof een eind kan komen. De echte top zit al een tijdje niet meer in de opleiding.

De opleiding is goed, en veel beter dan voor de FR. Toen was er een schrijnend gebrek aan technisch vermogen, echt defensief talent, aanvallers. We hebben De Ligt, Timber, Mazraoui gehad, VdBeek, Nouri - Frenkie is niet echt opleiding, maar dat is een definitie kwestie - Lang, Botman, Malen, Brobbey etc. De hoeveelheid spelers die het ver schoppen is enorm toegenomen.

Maar spelers van de categorie Van Basten, Bergkamp, Kluivert, Ronald de Boer, Davids, Seedorf....dus de creatieve, aanvallende spelers die wereldtop werden - Davids even ook in de groep meegerekend - leiden we al een tijd niet op.

09-04-2023 10:58

Flaco +19583

Unuvar heeft vorig jaar 16 goals gemaakt en 12 assists gegeven in de KKD. Dat is is meer dan voldoende voor een kans in Ajax 1. Dit jaar in Turkije 3 goals en 1 assist in 9 wedstrijden. Ook dit zijn prima cijfers. Unuvar verdient een serieuze kans in Ajax 1. En dan hebben we eindelijk weer wat creativiteit ipv middelmatige kaatsers.

09-04-2023 10:01

Intec2.0 +12427

Vrij simpel Unuvar is niet goed genoeg je hebt gewoon meer nodig dan alleen techniek. Voor hem is nog een jaar verhuren in de eredivisie het beste en ook direct een laatste kans. Salah-Edine heeft me positief verrast. Er komt elk jaar wel één tot twee spelers over van Jong Ajax dat is een prima moyenne.

09-04-2023 09:42

Juan62 +46194

Kijk toch met hoeveel jongens uit de opleiding we de CL 95 gewonnen hebben.
Aankopen moeten een duidelijke versterking zijn.
Als ik zie hoe dat de laatste jaren weer uit de hand loop
Meer misperen dan nodig, we hebben heel veel aan verdedigers uitgegeven,
en onze opgeleidde verdedigers waren niet goed genoeg voor ons . echter...

Jongens uit de opleiding groeien op in het Ajaxsysteem
Een gozer als Bassy aardig en sympathiek, maar moet toch duidelijk eerst wennen aan de speelstijl en nog is niet duidelijk of hij het ooit bij ons red

Opleiden opleiden opleiden daarmee hebben we onze grootste successen gehaald
kopen is vaak weggegooid geld (op de gelukkige uitzondering na

In het buitenland mislukte Ajaxspelers terughalen is ook niet het antwoord.
Alleen echte toppers zoals Rijkaard ooit,
een F De Jong of Mathijs de Ligt bv over een paar jaar verleiden om terug te komen
ipv dat ze naar Eindhoven gaan
Maar met alle waardering voor een VD Beek, hij gaat ook niet onze verlosser worden.
En stoppen nu met spelers uit Alkmaar halen, hoe vaak trappen we daar wel niet in.

09-04-2023 09:41

AFCA-pride +17352

Een Sanchez totaal onnodig, niet goed genoeg en we hebben ook Regeer als back-up. Wijndal idem, Baas/Hato. Kaplan ondanks blessure heb je Alvarez/Aertssen voor. Grillitsch wordt amper gebruikt en heb je ook gewoon jeugd voor als alternatief (Vos).

09-04-2023 10:12

Qifesh +24917

Vroeger hadden we in iedere linie een man met jaren ervaring. Het succes kwam weer terug toen we dat hadden. Dat is wat ten Hag nog steeds probeert bij manu

09-04-2023 10:22

WouterB +915

Maar toen was geld een stuk minder heersende als nu dus blijven ze bij langer bik Ajax

09-04-2023 11:02

ajaxcied4life +26051

Slimme sympathieke vent die Ouaali

09-04-2023 09:36

Benleiden +7280

De vraag is alleen: is ie ook goed genoeg? Dat vind ik belangrijker dan slim en sympathiek. Dat kan ik moeilijk inschatten vanaf hier, maar van wat ik hoor en zie is de jeugdopleiding helemaal niet meer zo goed. Daar is hij als hjo toch verantwoordelijk voor.

Dit soort woorden zie ik dan ook niet meer als woorden voor de bühne. Daar zullen er vast wel weer een hoop op stuk gaan.

09-04-2023 09:47

ajaxcied4life +26051

Kijk Ben een van de redenen dat de jeugdopleiding minder rendeert is ook omdat Ajax de laatste jaren veel op Champions League niveau heeft geacteerd waardoor men te vaak voor een aankoop koos dan een eigenjeugdexponent.

AZ en Psv vind ik goede voorbeelden van clubs/teams die tegenwoordig veel jeugdspelers inpassen en ik denk dat dit mede is ingegeven door het financiële aspect maar tevens omdat ze Europees op een lager niveau vaak actief waren.

Kortom, ik denk dat de jeugdopleiding goed functioneert maar jeugdspelers door bange keuzes gewoon minder snel in het eerste worden opgenomen en voorzien van invalbeurten. Regeer zou nu Rensch geblesseerd is vind ik moeten spelen, maar daarvoor speelt Sánchez, een peperdure aankoop. Zonde voor die jongen zijn ontwikkeling. Ook Fitz-Jim mag wat mij betreft vaker invallen. En van Axel-Dongen had de afgelopen seizoenen ook wel meer bij het eerste elftal betrokken mogen raken (natuurlijk was hij ook veel geblesseerd) Tegelijkertijd zie je ook dat trainers veel minder tijd krijgen. Dan stelt Heitinga Baas op en dan gaat dat niet helemaal lekker en is Heitinga volgens velen een dwaas omdat hij hem opstelt. Al deze factoren spelen mee en geven soms een vertekend beeld van hoe de jeugdopleiding nou werkelijk functioneert.

Het is a la Cruijff om het individu centraal te zetten boven het team. Ben blij dat Ouaali aangeeft dat daar nog steeds sprake van is.

Verder is het geen wedstrijdje of men al dan niet prat gaat op iemand zijn woorden. Ik vind Ouaali gewoon sympathiek en slim overkomen en dat is wat ik meldde.

09-04-2023 11:02
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.