Neres verzorgde meeste assists uit open spel

door Jesse ter Haar 65

Neres verzorgde meeste assists uit open spel

door Jesse ter Haar 65

Laatst geüpdatet

David Neres gaf tijdens de eerste seizoenshelft van alle Eredivisiespelers de meeste assists uit open spel, zo weet Tussen de Linies te berekenen. Kijkend naar de gegeven assists in het algemeen staat de Braziliaan met een aantal van 0,59 per negentig minuten op plaats vier in de Eredivisie, maar daarbij zijn dode spelmomenten meegerekend.

Al Neres zijn assists werden gegeven uit het open spel en daarom blijft zijn aantal van 0,59 staan wanneer daarnaar gekeken wordt. De drie spelers die boven hem staan echter, Arbër Zeneli, Yuki Kobayashi en Steven Berghuis, zakken fors wanneer de standaardsituaties weggelaten worden. Op die manier is het gemiddelde van Neres genoeg om zich er de beste van Nederland in te noemen.

De dribbelaar is niet de enige Ajacied die het goed doet in het assists-klassement van Nederland, want ook Hakim Ziyech en Donny van de Beek melden zich in het rijtje. Kijkend naar het aantal voorbereidingen per negentig minuten zijn zij terug te vinden op respectievelijk plaats zes en negen, maar ook bij hen geldt uit open spel iets anders.

Zoals gezegd staat Neres daarin op plaats één, gevolgd door SC Heerenveen-speler Zeneli. Daarna volgen drie spelers met het gelijke aantal van 0,45 en daartoe horen zowel Van de Beek als Ziyech. De andere speler van het drietal is PSV-aanvaller Steven Bergwijn.

Lees meer over:
Plaats reactie

AJAXTHELEGEND +1

Als Neres aankomende zomer zou vertrekken , dan heeft hij naar mijn gevoel veel te kort bij Ajax gespeeld.Op de verschillende posities waar hij nu gespeeld heeft ,vind ik dat rechts op de vleugel het beste rendement uit zijn spel werd gehaald .Toch maakt het niet uit op welke positie hij speelt ,want hij heeft vrijwel altijd een dubbele dekking op hem staan. Dat deert hem schijnbaar ook niet want hij blijft assists geven .Denk ook dat zijn ontwikkeling bij Ajax ook nog in volle gang is ,en hij nog beter en belangrijker kan gaan worden . Ieder geval niks negatiefs over hem ,hij is een speler waarvoor het publiek naar het stadion komt .Een speler om van te houden.

01-01-2019 09:32

Rood Gevaar +0

Moise Keane stuurt een tweet met de locatie Amsterdam.
Zal het gebeuren?

31-12-2018 02:05

Gouda +2034

Dat zegt erg weinig, aangezien hij vorig jaar in de winterstop ook op vakantie was in Amsterdam:

https://mobile.twitter.com/WesleyVictorM/status/950013961952514049/photo/1

31-12-2018 08:57

Rood Gevaar +0

dat zegt dus dat hij van Amsterdam houdt.
mooi begin van een samenwerking.
Ik weet nog dat ik hem 2 jaar geleden in de YL zag op de Toekomst.
enorm indrukwekkende speler

31-12-2018 09:18

trodat4030 +96587

Die pot heb ik ook gezien, maar ik zag Kean toch vooral in de achterzakken van Sidoel en Kemper zitten. Vond hem heel erg tegenvallen voor een speler die al cl had gespeeld. Of waren Kemper en Sidoel nou zo goed die dag? Of heb ik er veel teveel van verwacht?

31-12-2018 10:00

Rood Gevaar +0

ik vond het meer dat de rest van Juventus heel erg slecht was en dat Kean alles alleen moest doen

31-12-2018 10:02

AnsB +4

Ik hoop dat Neres geduld heeft. Hij is het kind van de rekening omdat Ziyech's beste positie RB is.
Maar volgend seizoen is Ziyech vertrokken en zou Neres nog veel belangrijker worden dan hij nu al en nog steeds is. Ik ben echt fan van Neres en ik baal dat hij geen echte basisplek heeft, maar ik snap wel waarom Ziyech op 'zijn' plek staat.

Ik ben er nog voor mezelf nog niet uit of Van de Beek op 10 echt een betere optie is dan Neres op 10, maar Ten Hag is dat wel. Daar leg ik me dan maar bij neer.

30-12-2018 23:26

Ozymandias +159568

Ajax heeft met Neres natuurlijk een GEWELDIGE vervanger van Ziyech in huis. Het zou me niet verbazen als Neres volgend seizoen dé smaakmaker van Ajax wordt. Qua doelpunten en assist voegt hij in ieder geval veel toe aan het spel van Ajax. Dat toonde hij vorig seizoen al met een doelpunt of assist per 101 minuten (wat toevallig precies hetzelfde gemiddelde is als Neres dit seizoen als rechtsbuiten heeft in de Eredivisie terwijl hij dit seizoen veel minder spelritme op rechts heeft).

30-12-2018 23:32

ETM +3

Ik ben er voor mezelf wel over uit. Ik ben ervan overtuigd dat Neres meer kan halen uit een rol op 10 dan Vd Beek. Ik vind Neres een completere voetballer dan Vd Beek en dat zal zich uitbetalen. Zoals Ajax nu speelt zijn de buitenspelers meer de spelmakers dan de 10. Wel doet men aan veel positiewisselingen. Sterker, dat is een zwaartepunt in de huidige speelwijze.

Vd Beek's grote pluspunten zijn diepgang, scorend vermogen en hij is sterk in de combinatie. Diepgang in deze, is het in de zestien komen met loopacties waardoor er een kans ontstaat. Daar zie je veel voorbeelden van. Scorend vermogen is vooral gebasseerd op een interpretatie; ik vind dat Vd Beek overtuigend afrond als hij afrond, en vaak een goede inzet heeft, wel heeft hij juist t afgelopen halve seizoen op belangrijke momenten kansen gemist. Voorbeelden van combinerend vermogen zijn bijv de 2 perfecte hakballen die hij recent gaf waarvan er 1 tot een doelpunt leidde van Mazraoui. Maar nog meer in het oog springend het doelpunt vanuit de opbouw tegen Bayern.

Neres is uiteraard een volstrekt ander type. Neres zal langer aan de bal willen zijn omdat hij veel meer een dribbelaar is en een pure aanvaller. Neres kan dan ook meer halen uit positiewisselingen omdat hij meer wapens heeft als hij aan de zijkanten de bal heeft. Echter heeft Neres ook diepgang, scorendvermogen en is hij ook goed in de combinatie. Ook hij kan opduiken achter de verdediging. Daarbij kun je hem vanuit de omschakeling beter wegsteken want hij heeft meer snelheid. Dat Neres ook sterk in de combinatie is evident. Dat vind je terug in zn assists, en vooral in hoe hij vaak met Ziyech uit de druk voetbalt op rechts.

Ik denk dat Vd Beek op 10 staat vawege de balans. Zeker met Dolberg op 9. De keuze van Vd beek is gebasseerd op zijn spel zonder bal. Tadic, Ziyech en Dolberg willen de bal. Dan is Vd Beek de speler die de ruimtes bespeeld. En omdat hij een veel directere speler is.
Ik denk zelfs dat Neres de 10 wordt als Huntelaar de spits is.

Maar itt tot velen vind ik dat Neres op elke positie zich prima aanpast en meteen ontwikkelt. Hij is ook jong en er zit nog veel rek in. Bayern uit zag je al zijn kwaliteiten naar boven komen. Voor mij was die pot de aanleiding om Neres in de basis te zetten. Maar het bleek juist een beetje het einde van Neres in de basis te zijn.
Positieve bijkomtsigheid van Neres zn reserve rol kan zijn dat we hem nog een seizoen behouden :)

Tot slot. De keuze voor Ziyech boven Neres kan ik prima inkomen. Ik vind het DE positie voor Ziyech.
Ik vind Tadic in theorie de meestgeschikte 10 van de selectie. Ik kan me ook voorstellen dat Tadic de 10 wordt en dat Neres dan linksbuiten wordt. Maar zoals Tadic nu bezig is vanaf links, daar kan geen trainer omheen.

31-12-2018 02:41

Kikke +54

Ik ben enorme fan van Neres en vind Ziyech echt niet goed op die plaats.. Vond Ziyech stuk beter onder Bosz... nu maakt hij zoveel fouten, vind Ziyech gewoon geen buiten speler. Hij begint nu iets meer balletjes af te leggen, een tweetjes maar dat heeft lang geduurd. Vaak probeert Ziyech een man voorbij te spelen, wat hij gewoon niet kan en daardoor vaak de bal verliest of hij knalt hem voor zonder te kijken.. Neres vind ik een betere rechts buiten.. veel beter!

31-12-2018 15:42

ETM +3

Hoe kom je er echt bij. Ziyech's briljante spel is oa de reden dat we straks tegen Madrid gaan spelen. Vooral het spel dat hij de eerste maanden liet zien was het beste van Ziyech ooit.
Het huidige Ajax speelt eigenlijk zonder buitenspelers. Als winger is Neres beter, maar Ajax speelt eigenlijk zonder.

31-12-2018 20:24

kaashaas +4

Als Neres gewoon basis zou staan en een keer echt vertrouwen krijgt zou hij de meeste assists van de Ed hebben op wat voor manier dan ook.
Met Neres basis krijgen de overige aanvallers ook meer ruimte. Neres haalt ook gewoon de achterlijn en is niet voorspelbaar kan binnen door of er om heen.
Hij heeft iets wat Ziyech en Tadic niet hebben.
Soms denk je hij gaat balverlies lijden maar dan weet hij er toch uit te komen waardoor je juist gevaarlijke situaties krijgt voor de tegenstander in de 16 meter, hier komen zijn assists bijna altijd uit. Bij mij had Neres samen met Tadic, Dolberg, ziyech altijd Basis gestaan. Tadic en dolberg worden juist gevaarlijker met hem op de vleugels.
Met de Jong, schone en Ziyech op het midden veld mis je alleen aansluiting van het middenveld in de 16 meter.
De jong zou dit moeten doen.maar deze is opgelijd tot verdediger of verdedigende middenvelder want Ziyech komt vrijwel nooit in de 16 meter en speelt eigenlijk.ook beter als aangever buiten de 16. Donny schuift wel door.. maar dan komt de grote vraag ... wie haal je er af?
Ik denk dat je het beste een andere nummer 6 kunt halen of opleiden. Frenky hoort een linie door te schuiven dan krijgen we echt vuurwerk.

30-12-2018 22:33

31xAjax +7910

ik heb hier al vaker gemeld dat Neres onze beste RB is.....

30-12-2018 20:38

Ozymandias +159568

Ziyech is by far de beste rechtsbinnen van Ajax. Het aantal kansen wat hij creëert is absurd hoog. Als zijn ploeggenoten wat zorgvuldiger met die kansen om zouden gaan had Ziyech nu al op meer dan twintig assists kunnen staan.

30-12-2018 21:08

3*stars*3 +23423

Ik ben fan van beide spelers maar Neres liet vorig seizoen (vooral 1e seizoenshelft) ook een bizar hoog niveau zien vanaf de rechterflank.
Maar Ziyech is sowieso een klasse apart in NL.
Vanaf middenveld en vanaf de flank.
Blij dat zijn transfer niet doorging.

30-12-2018 21:14

Ozymandias +159568

Neres is een geweldige speler voor Ajax maar Ziyech is (in Nederland) inderdaad een klasse apart. Als middenvelder vind ik hem alleen te vaak gevaarlijk balverlies leiden. Ziyech is een type Özil en ook bij de Duitser zie je dat hij in het moderne voetbal eigenlijk niet geschikt is als middenvelder.

Emery zit enorm met Özil in zijn maag (heeft hij tijdens interviews laten merken) aangezien hij hem niet geschikt vind als middenvelder maar hem ook niet op de bank kan zetten. Daarom speelt Emery nu regelmatig met een 4-3-1-2 systeem zodat Özil een vrije rol als aanvallende middenvelder kan krijgen maar drie controlerende middenvelders achter hem heeft die zijn balverlies kunnen neutraliseren. Het zou me niet verbazen als Özil in 2019 door Arsenal wordt verkocht. Hij is by far hun duurste speler terwijl hij in de speelstijl van Emery eigenlijk heel weinig toevoegt.

30-12-2018 21:18

3*stars*3 +23423

Bij Özil heb ik al jaren het gevoel dat hij liever lui dan moe is.
Maar als Emery zoiets aangeeft in een interview, lijkt het game over voor Özil.
Ziyech heeft bij Ajax een switch gemaakt.
Van een luie momentenspeler, naar een speler die aardig compleet is geworden.
Hij creëert kansen maar werkt ook hard voor het team en stopt veel energie in de wedstrijden.

Als fan zie ik hem graag blijven maar die vertrekt na dit seizoen sowieso.
Hij gaf jaren geleden eens aan dat hij Bundesliga een mooie competitie vindt.
.

30-12-2018 21:48

Ozymandias +159568

Het lijkt me inderdaad 'game over' voor Özil. Dat bleek voornamelijk toen Emery het volgende over de blessure van Özil zei: "That solves one problem". Het zegt natuurlijk veel dat Emery het opstellen van de Arsenal speler met het hoogste salaris een "problem" noemt.

30-12-2018 21:52

3*stars*3 +23423

Ja dit kan niet zo doorgaan.
Denk trouwens dat hij eieren voor zijn geld moet kiezen want ik denk niet dat een grotere/kapitaalkrachtige club, op Özil zit te wachten en zijn salaris overneemt.
Of hij moet naar China of zandbak.

Over salarissen gesproken.
Laa laatst salaris van Sanchez voorbijkomen en die pakt een slordige 350.000 pond per week....

30-12-2018 22:02

Ozymandias +159568

Dat is natuurlijk een absurd hoog salaris maar Sanchez is een geweldige speler. Alleen is hij bij United helemaal kapot gemaakt (zoals zo veel spelers sinds Alex Ferguson is vertrokken). Persoonlijk zou ik hem graag naar Chelsea zien gaan om daar in de rol te spelen die Sarri aan Mertens gaf bij Napoli.

30-12-2018 22:07

3*stars*3 +23423

Maar Mourinho is weg en misschien komt hij nu ook los.
Pogba heeft opeens ook weer zin in.

30-12-2018 22:27

Ozymandias +159568

Dat kan natuurlijk maar ik denk dat United meer toekomst ziet in Martial en Rashford. Zoals je al schreef heeft Sánchez een enorm hoog salaris en dat kunnen ze beter gebruiken om één van de vele gaten in hun basiselftal op te vullen. Ik zou persoonlijk Sánchez verkopen en een rechtsbuiten van wereldklasse aan proberen te trekken.

Lukaku zou ik ook verkopen aangezien die alleen echt tot zijn recht komt in een counterploeg. Als hij met zijn rug naar het doel de bal aangespeelt krijgt raakt hij die 9/10 keer kwijt aan een tegenstander. Hij heeft alleen zijn waarde als hij in de diepte wordt aangespeeld. Wat trouwens schandalig is voor een spits die fysiek zo'n sterk lichaam heeft als hij.

Met Martial als linksbuiten en Rashford als spits heeft United twee toekomstige wereldtoppers in huis. Voeg daar een goede rechtsbuiten aan toe en United heeft weer een aanval waar elke verdediging ter wereld het moeilijk mee zal hebben. Alleen lijken weredltop waardige rechtsbuitens momenteel redelijk zeldzaam in Europa. Vroeger was het juist zo dat wereldtop waardige linksbuitens zeldzamer waren maar dat komt natuurlijk omdat tegenwoordig meestal rechtspoten op links en linkspoten op rechts staan.

30-12-2018 22:32

afcas +3770

nouja dat zie je juist vaak dat spelers die hun hele jeugd sterker waren dan iedereen op technisch vlak tekort komen. hij is dan zo sterk dat hij toch nog wat toe kan voegen op seniorenniveau, maar komt tekort voor de absolute top. rashford komt daar veel beter tot zijn recht.

30-12-2018 22:35

Ozymandias +159568

Het is inderdaad wel logisch dat Lukaku technisch zich niet geweldig heeft ontwikkeld maar met zo'n lichaam een beetje de bal afschermen zou hij toch wel moeten kunnen. Je hebt gelijk dat hij tekort komt voor de absolute top. Een club als Everton was perfect voor hem. Daar kreeg hij veel meer ruimte en scoorde dus ook veel meer. Bij een topclub zal hij die ruimte nauwelijks krijgen en we zien nu hoe laag zijn rendament dan eigenlijk is.

Everton 2016/17: Eén doelpunt per 131 minuten.
United 2017/18: Eén doelpunt per 179 minuten.

30-12-2018 22:41

31xAjax +7910

de cijfers wijzen dus anders uit....

30-12-2018 21:16

Ozymandias +159568

Jezus wat een domme opmerking.

Ziyech creëert VEEL meer kansen dan Neres. Ziyech heeft in de Eredivisie gemiddeld 4 'key passes' per wedstrijd. Neres heeft in de Eredivisie gemiddeld maar 1.1 'key passes' per wedstrijd.

30-12-2018 21:19

31xAjax +7910

Ah key passes, een nieuw ingrediënt. Zullen we onnodig balverlies er dan ook aan toevoegen, dan is Neres weer ruim in het voordeel....

Btw, met RB bedoel ik rechtsbuiten, jij hebt over rechtsbinnen maar jij ziet Ziyech natuurlijk als inverted winger...

30-12-2018 21:38

Ozymandias +159568

Key passes zijn nieuw voor jouw? Gast, volg je het voetbal uberhaubt wel deze 21e eeuw? Ajax speelt momenteel met een linksbinnen (Tadic) en een rechtsbinnen (Ziyech) in een 4-2-3-1 systeem. Als je Ziyech op rechts zet zal hij als rechtsbinnen spelen. Als je Neres op rechts zet zal hij als rechtsbuiten spelen. Uiteindelijk is de vraag wie van de twee een grotere positieve invloed heeft op het spel van Ajax en ik denk dat zelfs een blinde nog wel ziet dat het antwoord daarop Ziyech is. Maar voor jou is dat natuurlijk moeilijk om te zien aangezien je duidelijk sinds de jaren '90 geen voetbal meer volgt.

Wingbacks, fullbacks, inverted back, key passes... allemaal termen die veelvuldig worden gebruikt in het voetbal waar jij niets van af lijkt te weken. Is het niet donker als je je kop zo diep in het zand steekt?

30-12-2018 21:47

31xAjax +7910

En nieuw ingrediënt in de discussie, een tactiek die jij wel vaker toepast om je gelijk te halen. wel goed op blijven letten svp.

30-12-2018 21:51

Ozymandias +159568

Hahaha, meen je dit nou?! We hebben een discussie over of Ziyech of Neres beter is voor op rechts. Het aanhalen van 'key passes' lijkt me dan niet meer dan logisch. Of mogen we het alleen hebben over assists omdat dit in het voordeel van Neres spreekt maar niets over de aspecten die in het voordeel van Ziyech spreken. Tja, dan is zo'n discussie nogal eenzijdig.

Je schreef zelf: "de cijfers wijzen dus anders uit....". Maar we mogen qua cijfers het dus alleen hebben over assists. Doelpunten werden ook nog niet genoemd dus het aantal doelpunten wat ze maken mag ook niet bij deze discussie worden betrokken? Dan zal ik maar niet schrijven dat Ziyech gemiddeld per doelpunt 119 minuten nodig had terwijl Neres per doelpunt 458 minuten nodig had want ook dat zou een "nieuw ingrediënt" in de discussie zijn...

30-12-2018 21:54

31xAjax +7910

het artikel gaat over assists uit open spel. Daarin is Neres beter dan Ziyech gezien de cijfers. Als jij key passes toe wilt voegen prima, voeg ik onnodig balverlies toe. Slaat de balans alsnog door naar Neres....

30-12-2018 21:57

Ozymandias +159568

Logica is niet iets wat voor jou van nature komt he? De discussie gaat er toch niet om wie er meer assists had? De discussie gaat erom wie het beste is voor Ajax op de positie waar Ziyech en Neres spelen. Voor die discussie is veel meer belangrijk dat alleen assists.

Inderdaad, Ziyech heeft meer onnodig balverlies maar dat is iets wat relatief onbelangrijk is voor een rechtsbinnen/rechtsbuiten. Doelpunten, assists en key passes zijn veel belangrijker en qua doelpunten en key passes heeft Ziyech een ENORME voorsprong op Neres.

Key passes zijn trouwens een betere indicatie van het presteren van een speler dan assists. Wie speelt er beter? 1) een speler die twintig 100% kansen creëert waar niet uit wordt gescoord of 2) een speler die één 100% kans creëert waar wel uit word gescoord?

30-12-2018 22:00

31xAjax +7910

Ik reageer slechts op het artikel, jij haalt er weer van alles bij.

trouwens, Neres wordt vaak misbruikt door TH als 10, vandaar "waarschijnlijk" zijn mindere rendement qua doelpunten. Als rechtsbuiten/rechtsbinnen heeft hij meer rendement dan Ziyech, alle ingrediënten meegenomen....

30-12-2018 22:11

Ozymandias +159568

"Ik reageer slechts op het artikel, jij haalt er weer van alles bij."

Jij schreef dat Neres de beste rechtsbuiten van Ajax is. Voor die discussie zijn toch meer aspecten van het spel van belang dan alleen assists? Voor deze discussie is het toch niet meer dan logisch dat aspecten als key passes en doelpunten worden aangehaald?

"Trouwens, Neres wordt vaak misbruikt door TH als 10, vandaar "waarschijnlijk" zijn mindere rendement qua doelpunten. Als rechtsbuiten/rechtsbinnen heeft hij meer rendement dan Ziyech, alle ingrediënten meegenomen...."

Onzin, zelfs als je alleen de gemiddelden uit de wedstrijden van Neres als rechtsbuiten meerekend zijn de statistieken van Ziyech qua doelpunten en key passes nog steeds veel beter dan die van Neres. Bijvoorbeeld: als rechtsbuiten had Neres dit seizoen 391 minuten per doelpunt nodig en Ziyech maar 119 minuten. Vorig seizoen had Neres als rechtsbuiten per doelpunt 181 minuten nodig. Ziyech scoort dus ook vaker dan Neres toen hij een heel seizoen als rechtsbuiten speelde. Dit seizoen heeft Ziyech als rechtsbinnen per gecreëerde kans zo'n 22.5 minuten nodig. Neres had vorig seizoen als rechtsbuiten per gecreëerde kans zo'n 39 minuten nodig.

30-12-2018 22:14

31xAjax +7910

Oké, dus jij vergelijkt Ziyech als rechtsbinnen van dit seizoen met Neres als rechtsbuiten vorig seizoen. Mmm, nu wordt het tijd dat ik de Washington Post en de Financial Times ga lezen, dan kan ik je misschien (weer) volgen.....

30-12-2018 23:07

Ozymandias +159568

Natuurlijk vergelijk is Ziyech als rechtsbinnen met Neres als rechtsbuiten. Ziyech zal de positie van rechteraanvaller altijd als rechtsbinnen invullen en Neres zal de positie van rechteraanvaller altijd als rechtsbuiten invullen. Hoe wil je de spelers anders vergelijken?

Wees blij dat ik de statistieken van Neres als rechtsbuiten van vorig seizoen gebruik want zijn statistieken van hem dit seizoen als rechtsbuiten zijn veel minder. Ik kan die dus wel gebruiken maar dat zou alleen maar een sterker argument tegen jouw stelling zijn.

De reden dat ik zijn statistieken van vorig seizoen gebruikte is omdat ik het oneerlijk vind om die van dit seizoen te gebruiken omdat hij maar een paar wedstrijden achter elkaar als rechtsbuiten heeft gespeeld en dus geen ritme op die positie heeft gehad.

30-12-2018 23:12

31xAjax +7910

En toch de meeste assists uit open spel...

30-12-2018 23:19

Ozymandias +159568

Dus? Sinds wanneer gaat voetbal puur en alleen over assists? Als rechtsbuiten had Neres deze seizoenhelft 391 minuten per doelpunt nodig en Ziyech had als rechtsbinnen maar 119 minuten per doelpunt nodig.

Per doelpunt of assist had Ziyech gemiddeld 69 minuten nodig en Neres gemiddeld 78 minuten. Puur statistisch gezien voegt Ziyech dus meer doelpunten toe aan het spel van Ajax dan Neres.

30-12-2018 23:24

31xAjax +7910

Als je eerlijk wilt vergelijken moet je de doelpunten/assist van Ziyech uit vrije trappen niet meetellen. want als Neres die mocht nemen zou hij nog veel beter renderen dan Ziyech.

Vandaar dat het artikel ook gaat over assists uit open spel....

Appels met appels of zoiets.

30-12-2018 23:41

Ozymandias +159568

Zelfs als je de vrijetrappen niet meerekend is de gemiddelde productiviteit van Ziyech veel beter dan dat van Neres.

30-12-2018 23:44

31xAjax +7910

Nee dus...dat laat het artikel nu juist zien.

30-12-2018 23:45

Ozymandias +159568

Kom op man...

Dit artikel gaat alleen over assists. Productiviteit is assists én doelpunten. Zonder standaardsituaties meegerekent heeft Ziyech 74 minuten per doelpunt of assist nodig en Neres 101 minuten. Per 90 minuten is Ziyech bij 1.2 doelpunten direct betrokken en Neres bij 0.9 doelpunten.

30-12-2018 23:50

31xAjax +7910

Neres 465 min RB, score 6 of 1 per 78 minuten
Ziyech 1099 min RB score 12 of 1 per 92 minuten

31-12-2018 00:01

Ozymandias +159568

Ziyech heeft een score 15 zonder standaardsituaties.

31-12-2018 00:14

31xAjax +7910

niet als RB

31-12-2018 00:27

MisterAFCA +6415

Tering hé, jullie zijn wel volhardend ;-)

31-12-2018 00:54

wolterx +6310

De ene Key Pass is de andere niet hè, daarnaast is zeker niet elke key pass gelijk aan het creëren van een kans. Een key pass is niets anders dan de laatste pass vooraleer iemand besluit te schieten en klaarblijkelijk is het makkelijker om zo'n key pass van Neres te verzilveren dan een van Ziyech.

30-12-2018 22:44

Ozymandias +159568

Inderdaad, maar de ene assist is de andere ook niet en een assist is niets meer dan de laatste pass vooraleer iemand een doelpunt maakt.

Als speler A de bal naar speler B speelt en speler B vanaf 100 meter de bal in het doel schiet wordt de pass van speler A als assist geteld. Schiet speler B de bal over het doel dan wordt de pass van speler A als 'key pass' geteld. Het zijn beide statistieken die geen compleet beeld geven van het daadwerkelijke belang van een pass.

De beste manier om de toegevoegde waarde van een individuele speler te meten is om te kijken naar de 'Value Added': "This is the estimated number of points a player adds to a team’s season total above what ‘replacement player’ would produce". Alleen is dit een stuk makkelijker in sporten als basketball waarin er veel meer wordt gewisseld en spelers tijdens een wedstrijd meerdere keren van basis naar bank naar basis kunnen wisselen.

30-12-2018 23:03

wolterx +6310

Mee eens alleen is de moeilijkheidsgraad niet van belang voor de uitkomst, de gewenste uitkomst van een pass is dat de bal in het doel van de tegenstander eindigt. Zo heb je voor alles manieren om ernaar te kijken volgens statistieken, zo was vorig jaar deze tijd Neres de speler in Eredivisie met hoogste output en eindigde hij met bizar hoge output per balcontact. Ziyech is een veel meer dominante speler dan Neres vanaf rechts en is stuk minder direct dan Neres is, ook dat is weer iets dat op verschillende manieren te interpreteren is. Wat is beter? Hoge betrokkenheid en hoge output of lagere betrokkenheid en hoge output, de luxe die Ajax heeft is dat allebei mogelijk is doordat Ajax een hele dominante speelstijl durft te hanteren. Maar dat is ook wat Neres zo hoog laat eindigen in dit soort lijstjes, hij heeft namelijk relatief weinig de bal nodig om een hoog rendement te halen dus ondanks vele minuten is het nogsteeds vrij "small sample" zo heeft Neres met vrij weinig 'key passes' toch hoogste aantal assists uit open spel per 90 minuten. Jij haalt aan bij Ziyech +/-4 key passes per 90 minuten, Neres +/- 1, toch is de output van Neres zijn keypass hoger dan van Ziyech met 4 stuks. Wilt dat zeggen dat Neres door hem vaker aan de bal te laten komen (zoals Ziyech) meer assists zal gaan geven? Nee, juist niet, dat is niet de kracht van Neres en wel van Ziyech. Daarom zal iets als keypasses maar ook aantal passes en in veel gevallen ook % succesvolle passes vaak in het voordeel van een speler als Ziyech zijn terwijl een speler als Neres zijn rendement per balcontact weer hoger zal zijn. Daarom is stellen dat Ziyech of Neres de beste keuze is op rechtsbuiten ook vreemd om te zeggen omdat ze allebei die rol compleet anders invullen. En momenteel is Ten Hag van mening dat het team meer baat heeft bij een dominante speler aan de bal in de halfspaces dan met een speler die loopacties maakt vanuit die ruimte naar achter de verdediging zoals Neres onder Keizer en met een dominante speler aan de bal op het middenveld. En daar valt zeker iets voor te zeggen.

31-12-2018 01:01

ETM +3

Juist.
En zo dient men geen conclusies op basis van statistieken te trekken. Statistieken kunnen bevestigend en ondersteunend zijn. Dat Neres zoveel assists haalt uit open veldspel en dat zonder bijvoorbeeld een basisplaats te hebben bevestigd dat het een erg waardevolle speler is.

31-12-2018 02:00

swing +2339

wat heeft Jezus hier nou weer mee te maken? allahverdomme

30-12-2018 23:22

Pogingnummer75 +0

Nee hoor dit is onzin!!! Erikje zou hem nooit op de bank zetten als hij het meeste rendement had!! Erikje is namelijk de verbeterde versie van Guardiola!

30-12-2018 20:29

Saanchez +3117

Ben je na 74 bans nu alweer terug trolletje? Je zou zeggen dat een ezel zich niet twee keer aan dezelfde steen stoot maar dus blijkbaar iets vaker....

30-12-2018 20:34

Ozymandias +159568

Ach, het is voor Ajaciedvooraltij moeilijk om toe te geven dat Ten Hag een goede hoofdtrainer voor Ajax is terwijl hij maanden heeft verkondigd dat het nooit goed zal gaan met Ajax zolang Ten Hag hoofdtrainer is.

30-12-2018 22:09

FlyingDutchMan +17314

Knap, idee dat Neres afgelopen half jaar weinig heeft gespeeld, waardoor zijn bijdrage minimaal leek.

30-12-2018 20:06

Suarez16_ +9176

Laatste 1,5 maand vooral. Daarvoor speelde hij bijna alles, maar toen werd Donny opeens heilig verklaard.

30-12-2018 20:11

afcas +3770

jep, nadat zijn zaakwaarnemer en journalisten gingen klagen stond hij opeens weer altijd basis...

30-12-2018 20:38

Ozymandias +159568

Alsof Ten Hag zich daardoor laat leiden. Neres kwam niet goed tot zijn recht als '10' en toen Vd Beek daar een kans kreeg deed hij het goed.

30-12-2018 21:10

appeltje +116

Dit gaat dan ook om de meeste assists per 90 minuten uit open spel.

30-12-2018 20:13

FlyingDutchMan +17314

I know, maar wist niet dat hij zo effectief was in die minuten. Vond hem over algemeen wel aardig spelen en gevaarlijker dan Donny, maar dat was niet zo moeilijk.

30-12-2018 20:24

Bensco +7168

Ze brengen allebei andere kwaliteiten. Donny is meer voor de goal te vinden terwijl ik Neres meer in dienst van het elftal vind spelen. Probleem is alleen dat het niet Neres vs Donny is maar Neres vs Ziyech, immers Ziyech staat op de positie waar Neres eerst speelde. We wisten dat we met het aanblijven van Ziyech luxe problemen zouden krijgen maar dat Neres daar de dupe van is geworden verbaast mij echt. Die beschouwde ik altijd als een vaste waarde op rechts. Ziyech is onder Ten Hag alleen verplaatst van LCM naar RB en daarvan is Neres het slachtoffer geworden.

30-12-2018 20:54

Suarez16_ +9176

Alsnog heeft Neres met 6 assists evenveel assists als Ziyech, Tadic en lozano en staat zeneli eerste met 8 en heeft berghuis er 7. Qua assists doet Neres het uitstekend.

30-12-2018 20:48
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.