NB: 'Kudus bracht het gif dat de rest van Ajax miste'

door BadembaBarrie 64

Bron Ajax Showtime

NB: 'Kudus bracht het gif dat de rest van Ajax miste'

door BadembaBarrie 64

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Na iedere wedstrijd die Ajax speelt, valt er weer genoeg na te bespreken. Mooie doelpunten, vervelende momenten, vreugde en verdriet. Ajax Showtime kijkt iedere week met één van de redacteuren terug op de wedstrijd én wekelijkse actualiteiten in De Nabeschouwing. Vandaag: Ajax komt achterstand in Groningen te boven en sleept de drie punten uit het vuur. Ditmaal met redacteur Bas Velzel. Lees hier zijn blik op de wedstrijd en praat mee!

Stelling: Ajax was in Groningen te passief zonder bal en te onrustig in balbezit.

‘Daar ben ik het honderd procent mee eens. Zeker in de eerste helft vroeg ik me bij bijna elke aanval van Ajax af zit hier überhaupt een plan achter? Er waren te veel momenten zoals het moment dat Gravenberch met de bal naar links dribbelde en zich uiteindelijk vastliep. Ook zonder bal was het te vaak ondermaats en zag je Ajax regelmatig op twee meter afstand dekken. In de tweede helft ging het allemaal wel iets beter, maar zeker in de eerste helft leek er vrij weinig idee achter het spel van Ajax te zetten.’

Wie was vandaag jouw Man of the Match?

‘Dat vind ik een lastige. Ik vond Timber uiteindelijk wel sterk spelen, maar dat doet hij eigenlijk altijd wel. Hij stond er op de belangrijke momenten en bewaarde de rust in de verdediging, iets wat bij bijvoorbeeld Schuurs absoluut niet het geval was. Ik moet zeggen dat ik Klaassen, zeker in de eerste helft, ook prima vond. Ik ben wel gecharmeerd van hem en het feit dat je hem niet ziet totdat hij op de goede plek staat. Ik twijfel in dat opzicht dus een beetje tussen Klaassen en Timber, maar ik kies dan denk ik toch voor Timber als mijn Man of the Match.’

Erik ten Hag koos bij meerdere absenties voor Mohammed Kudus, Perr Schuurs en Davy Klaassen in de basis. Hoe vond je die keuzes uitpakken?

‘Om bij Schuurs te beginnen, ik vind hem wel een gunfactor hebben. Ik hoop eigenlijk altijd dat hij het goed gaat doen als hij erin staat. Helaas is dat vaak niet het geval en vandaag was daar geen uitzondering op. Vooral in de eerste tien minuten dacht ik regelmatig waar ben je met je hoofd? Hij gaf een paar keer echt een belabberde bal en ook bij die 1-0 ziet hij er slecht uit. Hij loopt met De Leeuw mee en kijkt totaal niet in zijn rug, dat had hij veel beter op moeten lossen. Ik zou Schuurs denk ik een zesje geven.

‘Ik vond het heel leuk dat Kudus mocht beginnen en ik vond het ook jammer dat Ten Hag hem er na een uur al afhaalde. Hij had van mij best de negentig minuten vol mogen maken. Kudus bracht het vuur wat Antony normaal brengt. Dat zag je aan sommige tikjes die hij gaf, zoals bij die 1-0, maar ook aan hoe hij speelde. Hij zat altijd kort en fel op de man en hij bracht het gif dat de rest van Ajax vandaag miste.

‘Van Klaassen ben ik dus gecharmeerd en dan met name zijn kracht om uit het niets op te duiken en op de juiste plek te staan. Dat liet hij vandaag ook weer zien, dus dat was fijn. Ik had het echter wel beter gevonden als Ten Hag Klaassen eraf had gehaald in plaats van Kudus.’

Wat vond je van de wissels van Ten Hag?

‘Er is dit seizoen vaak gesproken over de luxeproblemen bij Ajax, maar als ik kijk naar sommige van de wissels die doorgevoerd zijn, vraag ik me eigenlijk af in hoeverre dat luxeprobleem er daadwerkelijk is. Natuurlijk zijn spelers als Tagliafico en Álvarez erg goed, maar daar staat ook weer een speler als Taylor tegenover. De wissels die Ten Hag uiteindelijk doorvoerde, snapte ik grotendeels wel. Ik denk dat je ook wel meer had aan Taylor dan aan bijvoorbeeld Labyad, maar ik vind het wel veel zeggend over het zogenaamde luxeprobleem bij Ajax.’

Steven Berghuis startte vandaag weer eens als rechtsbuiten. Hoe vond je hem daar spelen?

‘Ik zie hem eerlijk gezegd liever op het middenveld staan. Hij trok van rechts ook best vaak terug naar de tienpositie en vanaf die positie kan hij ook meer creëren. Ik vond hem verder wel oké spelen op rechts, hij had hier en daar wel een actie in huis en deed wel wat goede dingen, maar hij was veel minder effectief dan op tien. Hij verdween af en toe op rechts.

'Ik snap wel dat hij vandaag op rechtsbuiten stond, want de vraag is dan wie je anders op die positie had moeten zetten. Daarmee kom je toch ook weer terug op dat niet bestaande luxeprobleem. Maar als Antony er tegen Sparta weer bij kan zijn, zie ik Berghuis liever op tien.’

Ajax wordt bij slecht spel vaak een gebrek aan mentaliteit verweten, maar sleept de wedstrijd in Groningen andermaal uit het vuur. Hoe beoordeel jij de mentaliteit van Ajax?

‘Dat is een goede vraag. Ik denk niet dat Ajax Groningen vandaag heeft onderschat, maar ik denk wel dat ze niet scherp en op momenten wat gemakzuchtig waren. Dat heeft denk ik ook wel een beetje te maken met aankomende zomer en dat veel spelers bezig zijn met een eventuele transfer.

‘Qua mentaliteit vond ik het vandaag wisselend. Een aantal spelers vond ik te gemakzuchtig, Haller is een naam die me dan te binnenschiet. Een aantal anderen vond ik dan weer totaal niet gemakzuchtig en de boel juist goed afjagen.

‘Hoe het dan kan dat Ajax vaak enerzijds zo gemakzuchtig oogt en anderzijds toch in de slotfase juist nog de wedstrijd beslist, durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik denk dat er toch een soort besef indaalt dat ze de Eredivisie wel echt moeten winnen, maar op hoe en wat precies kan ik mijn vinger eigenlijk niet leggen.’

Er lag opvallend vaak ruimte achter de Groningse defensie. Had Ten Hag eerder voor snelheid voorin moeten kiezen?

‘Je zou dan Daramy of Brobbey in moeten brengen en dat had gekund, maar dan zou je wel significant anders moeten gaan spelen. Ik denk niet dat de focus van Ten Hag lag op het benutten van de snelheid en diepte, maar meer op het controleren van het spel en de 1-2 over de streep trekken. Ik denk dan ook niet dat hij per se eerder zo’n soort speler in had moeten brengen.’

Groningen-uit maakte zijn reputatie als lastige wedstrijd waar, maar Ajax won wel. Hoeveel vertrouwen geeft dit jou richting de rest de eindsprint?

‘In deze wedstrijd had ik wat minder vertrouwen, omdat Groningen-uit altijd gewoon een vervelende wedstrijd is. Maar dat je zo’n vechtwedstrijd kunt winnen, toont wat mij betreft aan dat je gewoon kampioen moet worden. Uiteindelijk maakt het mij ook even niet meer uit hoe je het doet, als je maar kampioen wordt. Al is het elke keer een vechtwedstrijd, zorg maar gewoon dat je iedere keer drie punten pakt en dan vind ik het prima. De vorm komt volgend seizoen wel weer.’

Bademba Barrie (Twitter: @Bademba__Barrie | E-mail: B.Barrie@Ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

supporter sinds +7887

Spijker op zijn kop... Kudus bracht als enige LEF in het Ajax spel !

04-04-2022 10:57

Strawb Choco +1643

Volgens mij zagen we allemaal de kwaliteiten voor zijn blessure.

04-04-2022 09:46

brullie +7031

Ik denk dat ik een andere wedstrijd hebben zitten kijken dan. Ik vond dat hij maximaal balverlies leed en niets toevoegde.

04-04-2022 07:13

Strawb Choco +1643

Zo jammer dat de meeste niet eens naar het echte voetbal kijken, maar een oordeel hebben klaarstaan. Kudus zn drive, de wil om te winnen, daar gaat het om. Dat ontbrak bij ieder ajax speler, maar hij toonde als enige lef en gif. Ik ben zeer te spreken over z'n ontwikkeling, gaat zeker de goeie kant op. Nu grote bek als supporter, maar straks verbaast zijn en juigen als een malle wanneer kudus een held zal zijn.

03-04-2022 20:37

Rasmussen +25823

Zet mij in Ajax 1 en je hebt ook drive en lef, zonder de juiste kwaliteiten heb je daar niets aan.

03-04-2022 22:13

Rasmussen +25823

Kudus was gisteren helemaal nergens. Veel te onbehouden voor de goal.

03-04-2022 19:58

PH2BOT +40155

Nou die hele loftrompet voor Kudus is natuurlijk prachtig maar ik heb dat gisteren echt nergens in terug gezien. Wat ik echter wèl heb moeten constateren is dat we vanaf nu beter Gorter op goal kunnen zetten dan Gonana. Wàt een blunder toch weer gisteren bij die 1-0.

03-04-2022 18:41

Dollo +902

Ik ben echt fan van kudus maar ik zag gisteren toch wat anders dan hier beschreven. Hij loopt als kip zonder kop rond en kan tactisch nog niet mee, met druk zetten was hij telkens te laat. Je zag het ook aan coaching van tadic. Uiteraard aan de bal was het gewoon prima maar voetbal bestaat uit meer dan dat

03-04-2022 14:43

Intec2.0 +12407

Wedstrijdritme hij heeft dik een jaar niet gespeeld. Wat verwacht je. Na enkele wedstrijden jong Ajax en Ghana

03-04-2022 15:30

WantAmsterdam +116038

Dik een jaar? Hij raakte in november geblesseerd. Wel had hij meerdere blessures. Maar tussendoor heeft hij altijd wedstrijden meegepakt.

03-04-2022 18:09

WantAmsterdam +116038

Hij heeft sinds zijn eerste zware blessure meer dan 500 minuten gemaakt, laatst seizoen in de tweede seizoens helft wordt hij op het einde bijna elke wedstrijd erin gebracht. Dik een jaar niet gespeeld is een enorm overstatement.

03-04-2022 23:14

Intec2.0 +12407

500 min is amper. Einde van een wedstrijd erin gebracht ga jij geen wedstrijd ritme mee opbouwen.

04-04-2022 06:35

WantAmsterdam +116038

500 Minuten in de Eredivisie*, daarbij komen nog minuten bij in jong en bij Ghana. Heeft niet veel gespeeld maar dik een jaar klopt gewoon niet. We mogen veel meer verwachten dan dat.

04-04-2022 15:47

Intec2.0 +12407

Over een jaar amper gespeeld. Dat is 500 min plus een beetje. Hebben 40+ wedstrijden gespeeld daarvan heeft hij gespreid 500 min gespeeld. Waar moet hij wedstrijd ritme vandaan halen. Feitelijk mag dan wel niet kloppen wat ik zeg maar ik vind dat niks. Op hem afgeven is wel het meest trieste. Terwijl er van de basis al weken lang er een potje van gemaakt wordt.

04-04-2022 18:23

sebastiaan1900 +5314

Ja. Ik zie het ook niet. Soms voetbalt hij met klompen. Grof in zijn motoriek.

03-04-2022 19:05

Arie Vink +4855

Offtopic: uitshirt is gelekt (nadat de kleuren al bekend waren). Vind het best gaaf! Check footyheadlines (weet niet of je hier linkjes mag delen)

03-04-2022 14:41

Robertini +39110

Dat soort leaks zijn vaker onzin dan waarheid, maar vind deze beter dan het Club Brugge tenue waar we nu mee zitten.

03-04-2022 15:06

Soccerskins v2 +43264

Volgens mij zit footyheadlines elk jaar wel erg dicht in de buurt.

03-04-2022 17:14

Intec2.0 +12407

Afschuwelijk. Niks moois aan somber shirt. Ziet er overigens wel uit als een template

03-04-2022 15:32

AFCACruijff14 +161058

Ik ben blij met dat nieuwe shirt. Want ik ga die niet kopen. Voorgaande jaren waren peperduur met 3 unieke shirts die ik graag in huis wilde en haalde. Tenzij er een Cruijff-Ajax shirt komt haal ik effe niks meer haha.

03-04-2022 16:30

Oxxer +163876 moderator

Lijkt mij sterk dat die Gerard Jolink kraag op het shirt komt, voor de rest een prima shirt.

03-04-2022 17:26

Ozymandias +159568

Off-topic: Hahaha, Bayern heeft gisteren met 12 spelers tegenlijkertijd op het veld gespeeld!!!

03-04-2022 14:07

Keizer020 +1583

FaRmEr LeAgUe!!!! ;)

03-04-2022 16:31

sucre +15115

12 seconden..en fout van 4e man, zou belachelijk zijn als hiervoor straf volgt

03-04-2022 16:32

afcagunners95 +554

Ik denk oprecht dat je met een spits als Haller moeilijk tot uitgespeelde kansen komt. Hij kan gewoon absoluut geen bal vasthouden en mist daarnaast (en niet zo een klein beetje ook) diepte.
Een spits als Brobbey past gewoon beter bij ons spel met onze vleugelaanvallers zonder al te veel diepte. Ja Antony is snel, maar echt diepgang heeft hij ook niet. Je ziet bij de 3e goal hoe handig een Brobbey kan zijn als kapstok. Ja ik ben blij met Haller zijn belangrijke goals, maar echt rouwig ben ik er niet om als hij id zomer een mooie transfer maakt. Sterker nog, het zal voor mij persoonlijk een opluchting zijn.

Verder vind ik ons grootste pijnpunt misschien wel het middenveld. Een middenveld van Ajax dat niet heerst hebben we al lang niet gehad, maar is nu wel echt het geval. Ik denk dat wij het er allemaal overeens zijn dat de zomer een belangrijk moment is om door te selecteren.
Ik denk zelfs dat dit de belangrijkste zomer is sinds zo een tien jaar. Wat dat betreft is het jammer dat we nu Overmars missen. Het lijkt of voelt iig alsof Ajax daardoor een minder aantrekkelijk oord is, omdat het fundament voor even weg lijkt te zijn.

03-04-2022 13:44

Ajax_026 +3049

en jij denkt dat een (regelmatig gebleseerde en slechte conditie) Brobbey er in CL 10 in schiet?...

Brobbey vind ik perfect voor 30/40 min maar 90 min maken zit er nog steeds niet in.

03-04-2022 13:56

Rommy5 +1169

Klaassen weer een belangrijke doelpunt, verder speelde hij weer verstoppertje zoals eigenlijk altijd.

03-04-2022 13:38

AFCACruijff14 +161058

Dan snap je serieus zijn rol niet, want hij heeft de boel behoorlijk afgejaagd en flink de duels in gegaan. Naast constant belangrijke goals. Mannen als Klaassen maken ons kampioen.

03-04-2022 16:32

Rommy5 +1169

Niemand verdiende een 6 gisteren

03-04-2022 13:32

MNJ7 +8671

Haller verkopen want hij maakt wel veel goals maar het meevoetballen doet gewoon pijn aan je ogen. Als je er 40 voor krijgt moet je Brobbey en Bergwijn ervoor terughalen en dan heb je ook nog een paar miljoen over. Tadic vanaf de spitspositie

Alvarez verkopen voor 25/30 miljoen , Gravenberch 25/30 miljoen.

Gorter
? Timber Martinez Wijndal
Kudus Blind
Berghuis
Antony Tadic Bergwijn

03-04-2022 12:54

Maxwell_5 +6977

Eriksen. Die jongen is toch veel te goed voor Brentford? Ook als ik zie wat hij teweegbrengt als hij bij Denemarken mag invallen. Van harte welkom

03-04-2022 14:09

BakkalBijter +11626

Gaat niet komen laat het gaaaan

03-04-2022 14:16

Velibor30370 +4155

Kudus kan veel beter en denk dat als ie na de zomer echt het vertrouwen van de trainer krijgt hij dat ook gaat laten zien. Speelde gisteren niet bijster goed, ook niet slecht, maar hoop dat ie tegen Sparta (dat de ruimtes waarschijnlijk nog kleiner houdt) weer basis mag starten

03-04-2022 12:51

willem1958 +8743

Kudus is gewoon de lul van het beleid van Ten Hag want als anderen op het middenveld slecht spelen of balverlies hebben kunnen ze blijven staan maar Kudus wordt gewisseld.
Met Kudus heb je een speler die erg explosief kan zijn en verrassend maar in zijn spel zitten ook soms risico's en dat is wat Ten Hag absoluut niet kan verdragen.
Ten Hag domineert liever een wedstrijd met vrijwel geen kans en voorspelbaarheid dan een wedstrijd waarin wel verrassing zit en mooie momenten en dan moet je af en toe balverlies op de kop toe nemen, niet elke verrassende actie gaat altijd goed.
Zolang de risico's niet op het achterste deel van het veld plaatsvinden moet Ajax dat kunnen opvangen.
Elke speler heeft vertrouwen nodig van de trainer en Kudus heeft dat ook nodig maar krijgt het niet itt een aantal andere spelers.
We weten allemaal hoelang Alvarez de meest domme dingen deed, ballen naar de verkeerde kleur speelde enz en die mocht blijven staan wat hem uiteindelijk wel beter maakte, maar Kudus heeft meer voetbal in z'n grote teen dan er in heel Alvarez zit.
Ten Hag gaat waarschijnlijk weg en Gravenberch zowiezo dus misschien dat kudus het volgende seizoen wel de kans krijgt.

03-04-2022 11:53

Betuwe85 +20547

idd merk je ook aan berghuis legt ook minder risico in zijn spel dam voorheen

03-04-2022 12:38

DeKes +3195

Helemaal mee eens

03-04-2022 12:59

thelordjoshua +10641

Perfect verwoord. Beetje waar Ajax voor staat is sinds 2e helft van t seizoen verdwenen.

03-04-2022 21:23

WantAmsterdam +116038

Zoals al gezegd, het is niet TH die Kudus instrueert dat die over de bal moet struikelen en een bal over drie meter in de voet van de tegenstander moet spelen. Het is gewoon te weinig wat die sinds zijn eerste blessure laat zien.

04-04-2022 15:50

Betuwe85 +20547

Nederland is maar zuur wakker geworden het o zo knappe psv speelt gelijk en ajax ploetert en wint weer tegen de verhoudingen in.

ik denk dat de uitschakeling in de cl nu in ons voordeel werkt. er kan elke dag getraind worden af en toe en dagje vrij 6 dagen minimaal om naar een tegenstander toe te werken denk echt dat vooral de vele rust tadic blind timber te goede komen

03-04-2022 11:43

Turbo +41888

Klaassen was goed in de eerste helft? Die sneeuwde volledig onder, was mede-schuldig aan de 1-0 en leverde de helft van zn balcontacten in bij de tegenstander. Was samen met Haller de slechtste aan Ajax kant. Compenseert met een intikker. Apart.
Passzuiverheid van rond de 70 procent, 5 van zn 6 duels verloren, geen enkele key-pass, 11 keer balverlies terwijl hij nauwelijks in het stuk voor kwam, geen enkele balverovering of onderschepping, maar wát was hij weer goed.

03-04-2022 11:40

Spelverdeler +4644

Met Klaassen in de basis ga je nooit op CL niveau presteren.

03-04-2022 15:14

Ajax95Duivendrecht +24072

Wat Kudus anders maakt dan alle andere middenvelders bij Ajax op dit moment, is dat hij kan versnellen vanuit stilstand. Heerlijke eigenschap voor een middenvelder en verfrissend om te zien. Klaassen en Berghuis hebben helemaal geen versnelling en Gravenberch kan enkel versnellen als hij al in beweging is.

Als hij nog wat gaat werken aan zijn decision making en vanaf nu heel blijft, gaan we heel veel plezier aan hem beleven.

03-04-2022 11:32

Musica Merlo +8198

Ik zie Kudus graag voetballen maar ik ben het niet eens met de redaktie dat hij het gif bracht dat Ajax miste. Hij werkte hard maar daar waren er meer die hard werkte dus ik zie dat niet zo. Ik vond dat Klaassen de meest fanatieke speler was, dat straalde hij ook uit.

03-04-2022 11:11

AINIESTA +44569

Kudus jaagde als een bezetene op de bal en was veroverde zo ook een aantal ballen. Dat Klaassen na een sprintje al rood aanloopt zegt niet dat ie ook het meest fanatiek is.

03-04-2022 12:27

Intec2.0 +12407

Kudus mist wedstrijd ritme. Verder was het zeer wisselvallig bij soms goed en redelijk vaak matig. Een goede voorbereiding (fit) dan gaat hij verrassen

03-04-2022 10:58

SAE +4167

Wel grappig dat Kudus zo streng beoordeeld wordt (hier en op Twitter) maar Klaassen is bijv. al goed genoeg als hij een doelpunt scoort en de rest van de wedstrijd de bal vermijdt en Alvarez is ook al goed genoeg als hij een paar kopduels wint. Alvarez, Klaassen en Gravenberch lopen al maanden te kloten op het middenveld maar laten we vooral iemand die zijn eerste basisplek in 5 maanden had afzeiken.

03-04-2022 10:56

Bals +3764

Kudus is -voor CL niveau - een miskoop, dat is nu wel duidelijk! AJAX staat voor een zeer grote renovatie - op meerdere plekken - in alle linies. Met doorstroming en aankoop naar een CL waardige selectie koersen is niet makkelijk. Er moeten harde beslissingen worden genomen en met veel inzicht worden aangekocht. Ik zie dat niet voor de zomer gebeuren....., als het maar geen tussenjaren gaan worden!

03-04-2022 10:45

Ajax4ever86 +3967

@Bals Gewoon lekker voetbal blijven kijken. Niet willen analyseren

03-04-2022 11:51

Ginoajax1 +2938

Het is ploeteren tot het einde. Gravenberch gelooft het wel. Blind loopt steeds maar als een kip zonder kop naar voren. Haller loopt te dromen. Berghuis is uit vorm. Onze sterkhouder Martinez is geblesseerd. Ten Hag negeert steeds Nico en Brobbey. Hoe lang blijft dit nog goed gaan?

03-04-2022 09:49

Omar +17166

Kudus was matig, maar dat is de rest van het middenveld al weken/maanden lang. Het was gisteren gewoon weer een hele slechte wedstrijd, die je wint omdat Groningen staat te slapen bij een ingooi en vervolgens uit het niets een penalty weggeeft. De laatste goede wedstrijd is van voor de winterstop, yikes. Zal blij zijn als dit seizoen afgelopen is en we hopelijk met de schaal staan

03-04-2022 09:40

Klassieke10 +52

De laatste wedstrijd van voor de winterstop? De beste wedstrijden waren juist na de winterstop.....

03-04-2022 10:44

Ozymandias +159568

Ik vond Ajax in de eerste helft van het seizoen (met name in de Champions League) een hoger niveau halen.

03-04-2022 11:00

Lagasj +2905

De eerste helft waren er nog geen dringende contract perikelen.

03-04-2022 11:12

BackInBlack +14466

Hij is wel gecharmeerd van Klaassen....

Die neem ik dus niet meer serieus

03-04-2022 09:33

JaapStam +136701

Gif, welke gif???

03-04-2022 09:30

Gooseman +11860

Dat fotobestandje van Kudus.

03-04-2022 09:33

PetrusKeizer +10739

De laatste alinea vooral, maakt niet uit hoe we kampioen worden, de vorm komt volgend seizoen wel weer. Eindelijk iemand die t snapt. Ook de waardering voor bijvoorbeeld de constant op AS afgezeken Klaassen, helemaal mee eens. Big thumb up voor deze column.

03-04-2022 09:02

Gooseman +11860

Opportunisme is er al. Ik ben wel eens benieuwd naar volgend seizoen. Eind vorig seizoen en tijdens de voorbereiding was heel het land overtuigd van het 'Bayern' van Nederland. Op een slippertje na waren we het eerste deel van het seizoen superieur. Vanaf de laatste 2 CL wedstrijden zag je een wijziging in inzet, bravoure, controle enz. Dat we nu voor elk punt moeten vechten, en elke wedstrijd de doelpunten om de oren krijgen vind ik geen aanzet om te roepen dat de vorm volgend seizoen wel komt. Wellicht een andere trainer, zonder Gravenberch, Antony, Nico. De onzekerheden rondom Haller, Brobbey, Martinez, Alvarez en het gebrek aan jeugspelers die er aan zitten te komen geeft stof tot nadenken.

Daarnaast benieuwd of de HH tandem gaat werken, en in welke vijver we kunnen vissen zonder Marc. Al met al vind ik het te vroeg om iets te roepen over volgend seizoen.

03-04-2022 09:33

DeWijsneus +25687

Dit ook: "Ik moet zeggen dat ik Klaassen, zeker in de eerste helft, ook prima vond. Ik ben wel gecharmeerd van hem en het feit dat je hem niet ziet totdat hij op de goede plek staat." Davy is een routinier, met een van de hoogste salarissen. En wij hier maar discussiëren over het niveau van Kudus en Gravenberch. Mogen Haller, Berghuis en Klaassen misschien eens meer het voortouw nemen en het team bij de hand nemen? Blind kan daar ook bij. Maar vind het ook aan Ten Hag om of de organisatie beter neer te zetten of te stoppen met Blind als aanvallende back. Het ziet er in de tegenaanval gewoon niet goed uit.

03-04-2022 08:10

DeWijsneus +25687

Helaas zie ik het eigenlijk altijd anders dan deze redacteur. Klaassen een goede eerste helft? Berghuis wel okay? Vond beiden echt dramatisch. Kudus was matig, maar nog steeds iets beter dan de rest. Tadic trekt gewoon weer de overwinning over de streep. Geen woord daarover. Bijzonder.

03-04-2022 08:05

12eman +5882

Klaassen ook met de 1-1, wel gelijke maten hanteren hé.

03-04-2022 09:10

DeWijsneus +25687

Hij liet ook gemakkelijk Groningen doorkomen bij de 1-0. Tuurlijk maakt hij die goal, maar dat is dan genoeg? Onder die noemer kan dus Berghuis ook een voldoende schrijven omdat hij scoort. Nee, Klaassen was echt enorm matig, daar doet die goal niets aan af. Overigens een persoonlijke favoriet van mij in zijn eerste periode. Heb niks tegen die jongen, maar als ervaren man op het middenveld mag het wel ietsjes meer zijn hoor.

03-04-2022 09:19

Laudrup10 +17050

Speelde niet goed zoals overigens heel Ajax. Lijkt me ook lastig als je af en toe 10 minuutjes mag invallen en dan ineens in zo’n wedstrijd basis moet beginnen. Zou wel heel bijzonder zijn als zo’n jongen zonder wedstrijd ritme zich als enige zou onttrekken aan het matige spel.

03-04-2022 04:11

12eman +5882

Goede nuancering.

03-04-2022 09:09

aschja +20588

Ik vind Haller een hele tof peer. Maar elke keer als Brobbey erin komt warmt mn hart een beetje op. Spits met wendbaarheid. Aanspeelbaar. Maar vooral snelheid. En die context zie ik Bergwijn en Brobbey graag komen.

03-04-2022 03:17

Ajax_026 +3049

Eerlijk de prestaties van Haller tegen over die van Brobbey zeggen toch genoeg?.. Ja Brobbey is jonger. Maar vergelijk Haller met de spitsen van afgelopen 10 jaar en niet met een talent van 20 die al vetrokken is.

03-04-2022 04:49

aschja +20588

Ik vergelijk de nummers niet. Ik vergelijk de speelstijl. En geef daarin alleen maar aan dat ik liever een type Brobbey zie.

03-04-2022 06:24

Qifesh +24917

Brobbey is top maar Haller is nooit geblesseerd

03-04-2022 09:39

YRGI +32921

Misschien ook omdat hij elk duel als een oud wijf aan gaat.

03-04-2022 10:31

aschja +20588

Ouch. Shots fired. :P

03-04-2022 12:16

hakimziyech +18246

Kudus gif? Dan heb ik iets gemist. Hij was niet goed, maar ook niet heel slecht ofzo. Hij wil soms wel hele moeilijke dingen doen. Hou het vooral simpel, dat is namelijk het moeilijkste wat er is. Voor de rest graag laten staan tot einde seizoen, maar we weten allemaal dat onze Mexicaanse sloopkogel er weer in moet om de raketten van Sparta te verdedigen.

03-04-2022 01:38

Jutter1 +4314

Gif zal hij hebben, maar ik heb er verdomd weinig van gezien, beter kijken is ook blijkbaar al een kunst maar bovenal voetbalverstand, daar draait alles om. nietwaar!!

03-04-2022 01:23

Ajax1114 +19393

En Brobbey dan ? Ik vind het zo'n kanjer net als Timber. Gelukkig nog lichtpuntjes in deze selectie. Hopelijk kunnen we Haller verkopen en daarvoor Bergwijn terugkopen.

03-04-2022 00:41

Soccerskins v2 +43264

Ajax heeft voor volgend seizoen een voetballende 6 nodig die samen met Berghuis (8) en Kudus (10) het middenveld kan gaan vormen. Ik denk dat Martinez deze rol prima kan invullen en als bonus zou Blind in dat geval ook weer als lcv kunnen spelen waar hij imo een stuk beter is dan op linksback. Wijndal ophalen bij AZ zou dan een mooie optie zijn voor die positie.

Bijvoorbeeld met Pasveer; Regeer, Timber, Blind, Wijndal; Kudus, Martinez, Berghuis; Antony, Tadic en Ünüvar zou er een stuk meer voetbal in het elftal komen. Ajax speelt op dit moment totaal niet hoe ze horen te spelen.

03-04-2022 00:23

thelordjoshua +10641

Delgado op 6!!

03-04-2022 02:21

Soccerskins v2 +43264

Delgado maakt een hele leuke indruk maar heeft bij elkaar nog geen 90 minuten gespeeld. Het zou me niet verbazen als hij snel een rol gaat spelen in Ajax 1 maar volgend seizoen reken ik nog niet op hem.

03-04-2022 09:08

thelordjoshua +10641

Mee eens hoor, leek me wel leuke balans voor Ajax 1 middenveld

03-04-2022 11:06

Daneman +1383

Blind en Timber als cv duo lijkt me geen goed plan. Bijvoorbeeld tegen (kop)sterke spitsen.

03-04-2022 06:55

Soccerskins v2 +43264

Kan jij je de laatste keer herinneren dat Ajax een kop goal tegen heeft gekregen uit een open spelmoment? Omdat de laatste linie van Ajax zover van de goal af staat is die geen probleem. Bij dode spelmomenten heb je de tijd om het om te zetten.

03-04-2022 09:10

stefanwillem +12035

Kudus was vergeleken met de heilige Gravenberch een verademing zonder goed te spelen. Gravenberch opnieuw dramatisch maar dat mag niet gezegd worden geloof ik.

02-04-2022 23:44

Jutter1 +4314

Gravenberch is een catastrofe, die schijnbaar met zijn aanhang (Raiola in het bijzonder) denkt het voetbal te hebben uitgevonden. WEG ERMEE!!

03-04-2022 01:27

Koscar +5388

"Dat mag niet gezegd worden"? Iedereen zeurt al het hele jaar op Gravenberch, met uitzondering van de laatste maand ongeveer.

03-04-2022 02:10

Laudrup10 +17050

HAha precies. Elke wedstrijd wordt elke verkeerde pass of verloren duel van Gravenberch benoemd.

03-04-2022 04:07

Piet Henk Kippenhof +2711

Jezus, wat een geneuzel. Ik steek wel vaker de draak met mensen die eerst iets roepen wat populair is en vervolgens ''dat mag zeker niet gezegd worden'', maar dit is bijna alsof je zegt dat Hitler ook verkeerde dingen heeft gedaan, maar je dat ''zeker niet mag zeggen''.

Geen enkele speler krijgt zoveel kritiek als Gravenberch. Bij elke beweging die hij maakt wordt er gejankt

03-04-2022 08:18

stefanwillem +12035

Aparte vergelijking maar goed.

03-04-2022 12:30

Piet Henk Kippenhof +2711

Dit is het internet, er moet een Hitler-vergelijking gemaakt worden

03-04-2022 14:45

12eman +5882

Het is ook geen keuze.. ze waren allebei niet goed gisteren.

03-04-2022 09:08

WantAmsterdam +116038

Mag niet gezegd worden? Dat roept heel AS de hele tijd.
En weer? De voorafgaande wedstrijden was Gravenberch gewoon een van de beste. En als je Kudus en verademing vond leg je de laat enorm lag, was nauwelijks beter.

04-04-2022 15:57

Steffenhagen +37817

Kijk morgen deze wedstrijd nog maar eens even rustig terug . Kudus bracht helemaal geen gif . Kudus had de grootste moeite om zich in dit elftal in te passen. Tactisch speelt hij als een junior . Ajax was in alle opzichten bedroevend vandaag.

02-04-2022 23:35

Ajax1114 +19393

Berghuis was de veruit de slechtste tussen vele andere slechte spelers. Van mij mag Berghuis even banken.

02-04-2022 23:10

BRAMHOUTEN +3813

ik vind geen enkele speler in aanmerking komt voor man of the match. wat waren ze slecht. de enige die een positieve uitzondering was is brobbey. die deed het naar behoren. is toch lastig voor de verdedigers van de tegenstanders. mooi dat we uitgelopen zijn op psv. nu afmaken en de beker pakken.

02-04-2022 22:52

AFCA-pride +17342

En Tadic met een assist en belangrijke penalty die er weer in gaat ook niet?

02-04-2022 22:58

YRGI +32921

Z'n stats zijn altijd goed. Maar hij speelt al maanden heel matig verder. Aan de bal is het niet veel soeps tot hij opeens een assist of goal levert. Of vond jij hem goed spelen?

03-04-2022 10:35

AFCA-pride +17342

Sowieso belangrijk en vond hem deze wedstrijd ook wel dreigend. Laatste tijd wel wat minder ja, maar nog steeds onmisbaar in dit team

03-04-2022 18:35

12eman +5882

Kudus bracht het vuur?! Hij speelde waardeloos.. hij bracht het brandhout. Eerst maar weer eens een paar potten op niveau, dan hebben we het er weer eens over.

02-04-2022 22:43

Opperhoofd +12568

Kudus speelde echt dramatisch de eerste helft.
Kan me eigenlijk bijna nooit vinden in de analyses van de redacteuren .

02-04-2022 22:25

Nr.10 +111002

Ik vond hem ook niet goed. Dramatisch gaat mij dan weer wat ver. Maar hoop hem wel vaker te zien, want hij heeft veel potentie. Moet nu wel fit blijven, volgend seizoen moet hij echt vlammen.

02-04-2022 23:53

Opperhoofd +12568

Misschien verwacht ik dan teveel van hem.
Begon heel sterk bij Ajax maar na al zijn blessures lijkt hij het niet meer waar te maken.

03-04-2022 07:16

Libero +19082

Hij is net pas terug van zijn laatste. Dit was zijn tweede basisplaats in het 1e dit seizoen, de 1e was in oktober. Nog geen enkele wedstrijd in het 1e 90' gespeeld, hoe moet ie het waargemaakt hebben? Die paar potjes in Jong?
Spelers hebben ritme nodig, zeker na een langdurige blessure.

03-04-2022 09:36

YRGI +32921

Hij was de beste op dat drama middenveld. Klaasen deed niks en Gravenberch was gewoon heel slecht totdat Alvarez kwam. Kudus was ook niet goed, maar de minst slechte van de drie. Kan daadwerkelijk iets met een bal.

03-04-2022 10:37

Qifesh +24917

ooooh kudus we love you

02-04-2022 22:15

Bc te P +22130

Ik ben fan van kudus dus was blij dat ie weer mee deed en baalde van zijn wissel. Heb vertrouwen in kudus.

02-04-2022 21:50

In Bassey we trust +15361

Speelde matig.. kan het alleen in jong.. Na zijn blesurre nooit echt meer wat geweest.

02-04-2022 21:48

MichelBoerebach +29176

Eens. Zo goed was ie helemaal niet. Gif? Ik heb het niet gezien. Hij was ook weer niet de slechtste vandaag.

02-04-2022 22:22

michaellaudrup +4660

Ook nooit meer een basisplek gehad tot nu toe, geef die gast toch een basisplek Gravenbergh gaat toch weg. Kan hij zijn niveau weer eens halen.

02-04-2022 23:39

thelordjoshua +10641

“kan het alleen in Jong” beetje domme uitspraak. Bij Jong komt 0 druk kijken en een veel lagere intensiteit waardoor het makkelijker acclimatiseren is wat logisch is. Ajax 1’s baltempo ligt veels te hoog voor hem op t moment omdat ie dit seizoen ongeveer 400 minuten heeft gemaakt. Kan je niet met 1 wedstrijd bijtakelen. Kudus voor zijn blessure zegt genoeg over zijn potentie. En ik ben het er mee eens dat hij niet top speelde, maar ik vond hem wel gretig spelen. Gebrek aan overzicht en goede keuzes is puur een resultaat van weinig wedstrijdritme. Vond hem ook vaak goed opendraaien en t spel versnellen. Meer diepgang. Maar wil zichzelf te diep bewijzen waardoor die onnodig te moeilijk gaat doen. Komt goed met hem let maar op.

03-04-2022 02:26

WantAmsterdam +116038

Een blessure kan je carrière kapot maken, we weten niet of die ooit weer dat niveau gaat aantikken.

04-04-2022 16:01

Slang +14994

Laat Kudus eens 5 wedstrijden staan voor dat hij gehyped of afgeschreven kan worden. Hij moet het altijd maar in invalbeurten van 10 min of wedstrijden met een half gewisselde ploeg doen. Zelfde met Taylor of Rensch

02-04-2022 21:41

thelordjoshua +10641

en Daramy, ookal is hij sinds 2011 psv - ado niet meer ingezet

03-04-2022 02:27

AINIESTA +44569

Kudus speelse echt niet zo goed. Goede en slechte momenten wisselden zich af. Alsnog valt er in dit Ajax weinig eer te behalen met dit kansloze voetbal vanaf de winterstop. Alsnog zou ik hem het volle vertrouwen geven en hem gewoon in de basis houden en laten groeien.

02-04-2022 21:36

GinoAFCA +14793

Ik vond kudus tegenvallen

02-04-2022 21:31

Piet Henk Kippenhof +2711

Vond hem niet top, maar allejezus, laat hem lekker thuis tegen Sparta spelen ipv een Klaassen of Alvarez. Krijgt ie vanzelf wel weer vertrouwen

02-04-2022 21:24

Stoffel +18543

Vandaag was ie slordig maar Kudus komt gewoonweg wedstrijd ritme tekort anders is het de beste middenvelder in je selectie.

02-04-2022 21:18

MichelBoerebach +29176

De beste middenvelder in je selectie? Waar baseer je dat op?

02-04-2022 22:23

thelordjoshua +10641

Potentieel, Michel!

03-04-2022 02:28

WantAmsterdam +116038

Dan nog, waarop is dat gebaseerd? Ik vind hem niet het meeste potentieel hebben.

04-04-2022 16:03

MichelBoerebach +29176

En waar baseer je de potentie op? Waaraan zie jij dat hij kan uitgroeien tot de beste middenvelder? Ik zie het niet.

04-04-2022 16:13

De Stift +7045

Het combinatiespel is al sinds december slordig. Daardoor komen tegenstanders in de duels, ontstaan counters en worden te weinig goede kansen gecreëerd.

02-04-2022 21:09

Telamon +9192

Er is al 3 jaar geen redelijk combinatiespel op het middenveld, dat is het probleem. Ofwel, de trainer is het probleem, die wil daar niet voetballen, a la De Boer.

02-04-2022 21:28
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.