NB: 'Dolberg net even wat sneller en explosiever'

door Jesse ter Haar 34

NB: 'Dolberg net even wat sneller en explosiever'

door Jesse ter Haar 34

Laatst geüpdatet

Na iedere wedstrijd die Ajax speelt, valt er weer genoeg na te bespreken. Mooie doelpunten, vervelende momenten, vreugde en verdriet. Ajax Showtime kijkt iedere week met één van de redacteuren terug op de wedstrijd in de Nabeschouwing. Vandaag: de bijzonder gemakkelijke overwinning op AZ. Ditmaal met hoofdredacteur Bart Veenstra. Lees hier zijn blik op de wedstrijd en praat mee!

Wat vond jijzelf het meest opvallend aan de wedstrijd?
'Wat mij opviel was dat ze eigenlijk vanaf het begin al meteen lieten zien dat ze deze wedstrijd zo snel mogelijk wilden beslissen. Ze creëerden ook veel kansen en scoorden ook al snel een doelpunt, wat heel voordelig is. De eerste twintig minuten creëerden ze heel veel kansen, daarna was het tot de rust wat minder. Na rust scoor je dan heel snel de 2-0, waardoor het beslist is en dan kun je heel makkelijk uitlopen naar 5-0.'

Vind je het dan zo opvallend dat ze fel beginnen?
'We hebben de laatste tijd wel vaker meegemaakt dat ze in de eerste helft niet gretig waren in de Eredivisie en vandaag was dat wel meer dan normaal. AZ viel trouwens ook behoorlijk tegen. Die zijn echt een stuk minder dan vorig jaar. Toen hadden ze Jahanbakhsh en Weghorst nog. Die zijn nu weg en dat scheelt een doelpunt of veertig à vijftig. De vervangers zijn nog niet echt de meest adequate vervangers gebleken.'

Wie is jouw Man of the Match en vond je er ook in negatief opzicht iemand uitsteken?
'Daley Blind werd uitgeroepen tot Beste Ajacied in het stadion, maar of ik het daarmee eens ben? Ja en nee. Wel omdat ik hem op het middenveld beter vind dan achterin. Samen met Schöne vormt hij een heel goed blok. Ze zijn allebei heel balvast en leveren hem ook bijna altijd bij de juiste kleur in. Daarnaast staan ze positioneel heel goed, waardoor ze niet constant de duels aan moeten gaan. Ze lezen het spel heel goed en kunnen daardoor vaak onderscheppen. Persoonlijk vond ik Ziyech de beste bij Ajax. Hij heeft echt weer getoverd op het veld. Hij gaf heel veel goede passes vanaf rechts, naar binnen dribbelend en dan met zijn linkerbeen een crosspass. Ziyech is de beste speler van het team en hij blinkt elke keer uit.'

Hoe groot zou de impact zijn als hij wegvalt?
'Als Ziyech er voor langere tijd uit ligt, ga je die wel heel erg missen. In aanvallend opzicht is hij denk ik de belangrijkste speler. Hij creëert ongelooflijk veel kansen en maakt ook zelf nog weleens een doelpunt. Wanneer hij wegvalt blijft er nog steeds een goed team staan, maar hij heeft iets extra’s waardoor je wedstrijden wel wint. Tegen Benfica heb je hem straks heel hard nodig. Hij greep naar zijn hamstring en is geen aansteller, dus dat zag er niet goed uit. Hij is niet iemand van de schwalbes, wat bijvoorbeeld Tadic soms wat meer heeft.'

Erik ten Hag besloot Kasper Dolberg in de spits te zetten ten koste van Klaas-Jan Huntelaar. Wat vond je vooraf van die keuze en hoe ontwikkelde je mening zich tijdens de wedstrijd?
'Ten Hag legde het goed uit door te zeggen dat ze een spits met diepgang wilden. Ajax zal de tegenstander geanalyseerd hebben en de afweging gemaakt hebben of er een spits nodig was die al in de zestien staat, of een spits die diepgang en snelheid heeft. Het zal een weloverwogen keuze geweest zijn. Hoe het in de wedstrijd zelf ging, vind ik lastig te zeggen. Je hebt geen vergelijkingsmateriaal, omdat je niet weet hoe het was gegaan als Huntelaar speelde. Dolberg deed het prima, al zie je soms nog wel dat hij wat scherpte mist.'

Je merkt wel echt dat je een voetballende spits in het elftal hebt staan.
'Zeker weten. Huntelaar probeert het wel, maar die is vrij traag. Tegen Fortuna zakte Huntelaar ook een paar keer in, maar dan neemt hij de bal aan en duurt dat eventjes. Dan komt er een verdediger tussen, die pakt hem af en dan moet hij een overtreding maken. Dolberg is net even wat sneller en explosiever. Daarom denk ik ook dat we Dolberg straks alsnog als vaste centrumspits krijgen en Huntelaar vanaf de bank ingezet zal worden.'

Donny van de Beek bleef in de basis en dat betekende een plaats op de bank voor David Neres. Hoe denk jij daarover?
'Ik denk dat het goed is om af en toe een speler rust te geven. Ze spelen dit seizoen natuurlijk heel veel wedstrijden in de Champions League, de competitie en de beker en daarom zal het een weloverwogen keuze zijn geweest. Als je puur naar de wedstrijd kijkt zie ik bij Donny van de Beek wel de diepgang, hij kan ook een doelpunt maken, maar in het positiespel doet hij niet heel erg mee. Hij is wat afwezig en dat gaf hij vorig seizoen ook zelf toe. Af en toe kaatst hij wel een balletje, maar hij is niet zoals Ziyech en Tadic die constant dribbelen met de bal en acties maken. Neres heeft dat wel wat meer, Van de Beek minder.'

Wie van de twee zou jij dan het liefst op tien zien spelen?
'Dat hangt heel erg van de tegenstander af. Tegen Bayern vond ik het een hele logische keuze dat Van de Beek daar speelde, omdat Tadic in de spits stond. Wanneer je tegen een andere tegenstander speelt, wil je daar misschien een heel ander type hebben staan. Zelf zou ik met Neres vanaf links, Tadic in het midden en Ziyech vanaf rechts spelen. Dan kan Van de Beek misschien ook in de rol van controleur spelen, maar ook dat hangt weer af van de tegenstander.'

Over die controleurs: wie zou jij daar posteren wanneer Frenkie de Jong terugkomt?
'Dat is lastig. Blind en Schöne staan daar goed met elkaar, maar Frenkie de Jong is op die positie ook heel goed. Je kunt ook met alle drie de spelers spelen en dan komt er eentje als centrale verdediger te staan. Ik vind Blind als middenvelder beter dan als verdediger en De Jong heeft al laten zien dat hij geweldig kan spelen wanneer hij samen met De Ligt in het centrum staat. Hij vindt het zelf niet leuk, maar puur in het teambelang is dat misschien nog wel de beste optie. Aan de andere kant doet Wöber het ook heel goed op een paar slordigheidjes na, dus ik ben blij dat ik Ten Hag niet ben en die keuze dus niet moet maken. Zelf zou ik gaan voor De Jong achterin, omdat hij dan vanaf achteruit goed op kan bouwen en die inlopende man op het middenveld wordt.'

Je kunt Daley Blind nu ook al bijna niet meer weghalen van het middenveld toch? Hij speelt erg goed en wordt Man of the Match. Dat wordt ook door Overmars besloten.
'Hij heeft nu ook veel meer een aandeel in het spel van Ajax. Verdedigend is hij wel oké, maar het is geen verdediger van nature. Je ziet dat hij als middenvelder heel goed zijn positie kan kiezen. Zijn inspeelpass is ook erg goed, maar dat heeft De Jong ook.'

Zie jij het nog zitten om tegen de ‘grotere’ tegenstanders met De Jong centraal te spelen na PSV-uit?
'Tegen PSV stond Frenkie daar zonder De Ligt. Als je met De Jong én De Ligt speelt in het centrum, dat kan wel tegen PSV hoor. Met De Jong en Blind had je daar twee middenvelders staan en niet één echte verdediger. Je kunt dus prima met De Jong als centrale verdediger spelen, maar dan wel met een echte verdediger als De Ligt ernaast.'

Je had het net al kort over Max Wöber. Hij kreeg opnieuw de kans achterin, hoe vond je hem spelen?
'Ik vond hem redelijk. Hij is verdedigend niet echt getest, AZ was aanvallend vrij onmachtig. Hij heeft wel een paar goede verdedigende acties gekend door de bal goed weg te koppen of te onderscheppen. Tegen Bayern werd hij overigens wel echt getest en toen heeft hij erg veel weggewerkt. Voetballend was hij vrij goed. Van de tien ballen speelt hij er acht goed en heeft hij twee slordigheidjes. Hij mist ook nog wat ritme, maar doet het al prima.'

Perr Schuurs, de andere centrale verdediger mocht ook invallen. Hij werd gehaald als het grote talent, toen hoorde je even niets van hem en nu mocht hij dan zijn debuut maken.
'Het is leuk wanneer je zo dik voor staat, maar ook hij is verdedigend niet echt getest. Hij heeft niet heel veel te doen gehad en het was gewoon leuk dat hij even wat minuutjes kreeg. Die jongen is verhuisd van Limburg naar Amsterdam en de stap van Fortuna naar Ajax is enorm. Ik denk dat het voornemen van Ajax ook is om hem rustig te brengen en hem even te laten wennen aan de club. Dan kunnen ze hem langzaam meer minuten gaan geven en hem erin laten groeien.'

Moet Ajax het zich nog kwalijk nemen dat het bij rust pas 1-0 stond? Tegen dit matige AZ kon het, maar op een hoger niveau kun je in de problemen komen.
'Voor rust hebben ze natuurlijk best wel wat kansen gehad en er heel veel onbenut gelaten. Tegen Bayern was dat natuurlijk ook al zo, ze misten daar hele grote kansen. Dit weekend verloor Bayern in de Bundesliga met 0-3 en toen dacht ik: Ajax had ook gewoon moeten winnen. Ik weet niet of het gemakzucht is of een gebrek aan scorend vermogen in de groep. Van gemakzucht ga ik niet uit, omdat die jongens ook allemaal willen scoren als ze kunnen. Hoe dan ook moet Ajax hun wedstrijden echt eerder gaan killen. Aan de andere kant winnen ze wel gewoon met 5-0 van AZ, misschien is dat nog het opvallendst. Het is leuk dat je met 5-0 wint van AZ, maar ik heb nu ook wel zoiets van: als Ajax dat al zo gemakkelijk lukt, hoe vaak gaat PSV - dat zo ongeveer wel gelijkwaardig is - dan nog punten verspelen? De kans dat zij punten verspelen tegen al die zwakke teams lijkt mij heel klein.'

Jesse ter Haar (Twitter: @Jesseth0344 | e-mail: jitihi22@live.nl)

Alle Nabeschouwingen seizoen 2018/2019:
#ajastu: 'Ajax onvoorspelbaar voor tegenstanders'
#stuaja: 'Hebben we na Trabelsi niet echt meer gezien'
#staaja: 'Schöne kan iets inbrengen als hij invalt'
#ajaher: 'Ten Hag heeft gegokt en verloren'
#ajasta: 'Hoop dat Ten Hag linkerkant intact laat'
#vvvaja: 'Geen Neres beïnvloedt spel negatief'
#ajadin: 'Nooit iemand gezien die zó goed omschakelt'
#ajaemm: 'Meer balans op middenveld wanneer hij speelt'
#dinaja: 'Blind speler die Ajax direct beter maakt'
#vitaja: 'Het zelfbeeld van de ploeg is veranderd'
#ajagro: 'Zou blok van Donny en Frenkie willen zien'
#ajaaek: 'Niet bang dat frustratie gaat ophopen'
#psvaja: 'Verdediging erg dunnetjes zonder De Ligt'
#foraja: 'Ziyech schreeuwt om Van de Beek'
#bayaja: 'Blind in die rol voor herhaling vatbaar'

Lees meer over:
Plaats reactie

FrancescosRavioli +15188

Liet bij vlagen weer een stukje van zn klasse zien.
Blijf erbij: hij is er nog niet. Maar hij is op de weg terug!

10-10-2018 01:51

Robeerke +1219

Eindelijk waren ze daar weer. Die vlaagjes voetbaltechnisch vernuft bij Dolberg waaraan je kon zien dat het talent er nog wel degelijk is. Kom op Kasper, we rekenen op je!

08-10-2018 19:06

FUBAR +189

Net de pass maps gezien van Ajax. Die meevoetballende spits valt wel vies tegen.

08-10-2018 19:02

Aspers73 +3202

Nou, ik heb het nog niet gezien bij Dolberg. Je ziet dat hij lang niet heeft gespeeld, meestal heeft hij ruzie met de bal.

08-10-2018 16:49

timajaxajax +0

Punt naar echter mèt Blind op 6 en Frenkie aanvallend.
Dat heeft mijn voorkeur. Tadic naar midden.
Neres Dolberg en Ziyech.

Dolberg
Neres Ziyech
De jong Tadic
Blind
Tag Wober/ligt Mas

08-10-2018 16:41

Hziyech14 +0

Tadic op de vleugel houden. Ziyech cm neres rechts buiten.

08-10-2018 17:27

trodat4030 +96423

De goal die Dolberg gisteren maakte had KJH niet gehaald idd. Dan had Donny m er alsnog in kunnen schieten, maar misschien was Bizot dan wel nét wat eerder bij de bal geweest. Daarnaast zijn de aannames en bewegelijkheid van Dolberg van dusdanig hoger niveau dat hij bij mij altijd de voorkeur zou krijgen. Wel kan Dolberg nog wat leren van het drukzetten van Klaas, die legt daar echt veel meer energie in. Dolberg reageert soms ook wat laat in dat opzicht. Alsof ie schrikt en denkt: o ja, ik moet ook druk zetten. Maar misschien is dat schijn.

08-10-2018 13:39

mercurius3 +0

Dolberg heeft gisteren een aantal 100 procent kansen gemist. Denk niet dat hij op niveau komt. Hij mist de power en felheid. In de winterstop een topspits kopen.

08-10-2018 12:38

Ajax#1900 +1

Hij stond voor het eerst in de basis na maandenlang blessureleed. Kijk je voor het eerst voetbal?

08-10-2018 12:40

RaynoFischer +18

Bizot stond ook wel redeelijk te keepen hoor, had er anders minimaal 2 of 3 gemaakt...
Deed voetballend ook goed mee, 1ste basisplaats sinds maanden joh relax....

08-10-2018 12:42

FrancescosRavioli +15188

Of je geeft hem ff een paar wedstrijden de kans. Zolang het resultaat er niet onder lijdt kan je hem prima opstellen. KJH krijgt wat meer rust en het scheelt je weer 15 miljoen voor een gelijkwaardige spits in de winterstop die je eerst een half jaar moet "inpassen"..

10-10-2018 01:56

Web +178830

Ik ben het eens met deze analysie, Frenkie en De Lgt samen zijn ongelooflijk goed.
Maar er zijn meer mogelijkheden, gisteren was ik blij dat Wober daar speelde, maar het voetbal van achter uit met Frenkie is zo goed, zet daar het middenveld van gisteren eens bij echt smullen.
En dan de vrije positie van Ziyech op rechts is zo goed, bij Bosz moest hij het breed houden, dat kan en hoort niet bij Ziyech.

08-10-2018 11:39

trodat4030 +96423

Was ook heel logisch met Veltman of Tete op rechtsback. Veltman had wel iets meer voetballende kwaliteiten, maar was niet echt iemand die langs de lijn denderde om dat gat op te vullen op rechts. Met Mazraoui heb je aanvallend veel meer dynamiek en wordt die ruimte die Ziyech vrij laat, door de back bestreken. Daarnaast heeft Ziyech maar 2 of 3 potjes op rechts gestaan onder Bosz.. Amper noemenswaardig.

08-10-2018 13:33

Web +178830

Nee dat klopt, hij voldeed daar niet stijf aan de rechter kant, bij Twente had hij ook een vrije rol, maar ja Bosz

08-10-2018 13:35

trodat4030 +96423

Aha, het was gewoon weer verkapt Bosz-bashen.. Laat dan maar weer zitten.. T zal eens niet..

08-10-2018 13:41

Web +178830

Jij komt met 2 of 3 potjes, ik reageer daar op, klopt het of niet?
Had hij bij Bosz een vrije rol, ja of nee.

08-10-2018 13:57

trodat4030 +96423

Ik kom met wel meer dan 2 of 3 potjes. Namelijk een hele uitleg waarom men het onder Bosz breed moest houden als rechtsbuiten. Lees je daar voor t gemak overheen of negeer je t voor t gemak om je punt (Bosz-bashen) te kunnen maken? En nee, ik hoef geen antwoord, puur een retorische vraag. Fijne maandag!

08-10-2018 14:25

Web +178830

Vind je het goed dat ik TOTAAL anders denk over voetbal dan jij
Over bashen, Heitinga.
En dan reageer ik er op met Messi, Ronaldo en Suarez dat die nog nooit in een 4-3-3 opstelling hebben gespeeld in de jeugd, haal je het weg?
En dat jij het weet want Donny heb jij vaak zien spelen in de jeugd, wat een onzin. Heb ik onderbouwd ook.

08-10-2018 14:38

trodat4030 +96423

Dat mag zeker.

Verder haal ik niks weg, ik ben geen moderator, maar na de eerste zin is je reactie een beetje onsamenhangend, is weinig chocola van te maken. Misschien is het daarom verwijderd. Wordt eerst eens rustig, denk na over wat je precies wilt zeggen en ga dan pas typen, misschien gaat t dan wat beter.. Tipje mijnerzijds..

08-10-2018 16:20

Web +178830

ik zal je tips mee nemen, kan ik wat mee.
Mag ik dan wel een oordeel geven over Donny, ook al heb jij hem meer in de jeugd gezien?
Want dat slaat werkelijks nergens op

08-10-2018 19:10

Youri08 +23

Wel apart om te zien dat Wöber nu opeens in vele ideale opstellingen verschijnt terwijl hij tot aan PSV/wegvallen de Ligt in geen enkel lijstje voorkwam.

08-10-2018 10:48

AJAIXIXIXI +1

Heeft het tegen de beste toch laten zien.

08-10-2018 11:00

Youri08 +23

Inderdaad, vind het alleen opvallend dat niemand aan hem dacht in ideale opstellingen en hij er nu bij de meeste standaard instaat. Maar inderdaad, zeker tegen Bayern prima, gisteren wat minder. Zie hem toch echt als pure mandekker en niet als voetballende CV. Ben benieuwd of hij er in staat als iedereen fit is.

08-10-2018 11:22

FrancescosRavioli +15188

Ten hag wil laten zien dat niemand zijn basisplaats veilig is en dat ze moeten blijven knokken.. ik stem voor!

10-10-2018 01:59

joodje! +0

Niet alleen sneller en explosiever, ook zijn Zlatanesque techniek en souplesse gaat ons verder brengen. Denk even aan de manier waarop hij de bal doorspeelde naar Tadic, waar uiteindelijk die (later via de VAR teruggedraaide) penalty uit voortkwam. Huntelaars knieschijf had in 2e ring gelegen.

08-10-2018 10:34

NotForSale +2234

Onana
Mazraoui-De Ligt-Wober-Nico

De Jong- blind
Tadic

Ziyech-Huntelaar/Dolberg-Neres

Ik zou het zo neerzetten met evt naargelang de tegenstander Tadic in de spits en dan Schone of vd beek erbij op het middenveld

08-10-2018 09:58

Youri08 +23

Kan me helemaal vinden in deze analyse behalve het stuk over Blind en de Jong. Mijn voorkeur zou toch wel Blind als inschuivende CV (net als zijn vader trouwens) zijn en Frenkie op het middenveld met zijn loopacties. Als Frenkie vanuit CV loopacties moet maken, moet hij over Blind heen (extra meters en tijd) die dan achter hem blijft controleren. Voor mij logischer als Frenkie die acties maakt vanuit het middenveld en Blind achter hem aansluit om zijn positie over te nemen. Tevens als je een tegenstander hebt die wat hoger druk zet dan AZ gisteren, heb je aan Frenkie ook meer op het middenveld omdat hij zichzelf door een actie vrij kan spelen, Blind kan dat absoluut niet. Die zal onder druk altijd breed of terugspelen.

08-10-2018 09:33

433metdepuntnaarlinks +1

Ik zou wel eens Blind en Frenkie willen zien als de controleurs, Wober als CV zodat Blind ook kan inzakken als derde CV als de backs hoger staan. En met Blind als meer defensievere controleur kan Frenkie misschien ook wat hoger spelen, wat meer risico in zijn spel leggen op de helft van de tegenstander. Schone zou het kind van de rekening zijn, niet dat ik hem weg wil hebben hoor! Maar ook dit lijkt me weer een extra optie voor ten Hag.

08-10-2018 10:11

Ajaxxxisdebeste +6

Alleen maar positief dat Dolberg zijn ritme weer lijkt te herpakken in potentie nog altijd een betere spits dan Klaas, laten we zeggen vollediger. Dolberg kan vanaf de middellijn doorstomen, Klaas is alleen dodelijk in de 16 meter. Ajax heeft in elk geval twee spitsen die het verschil kunnen maken. Doorgaan en meer meer meer prijzen winnen!

08-10-2018 09:26

Youri08 +23

Vind je KJH nog zo dodelijk in de 16? Ik heb hem toch veel opgelegde kansen zien missen zoals het doelpunt van Dolberg gisteren. Hij weet nog steeds waar hij moet staan, lopen en noem maar op maar fracties te laat iedere keer.

08-10-2018 09:37

Ajaxxxisdebeste +6

Ja het is allemaal wat minder klopt, maar zijn energie en winnaarsmentaliteit verbloemd veel. Vind het een fijne gast en perfecte pinchhitter mocht Dolberg het op de heupen krijgen snel.

08-10-2018 12:26

Hagmag +9

Ik zag gisteren dat Dolberg de weg omhoog weer gevonden heeft.
Ajax moet heel blij zijn met KJH achter Dolberg.
KJH moet heel blij zijn weer bij Ajax terug te zijn. Hij gaat nog veel minuten maken dit seizoen.
Dolberg is veel sneller en de betere spits.

08-10-2018 09:05

Djabber +8

Zolang Dolberg proactief voetbal en flink werkt is hij is een veel beter spits dan KJH. Ik zag eindelijk weer de Dolberg die loopacties maakte en die bij voorzetten voor z'n mannetje glipt. Als ie nu nog even wat beter op buitenspel let, komt het helemaal goed met die jongen.

08-10-2018 09:17

zivkabrimovic +261

Nét even? Zeg maar gerust een stuk.

08-10-2018 09:05
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.