'Middenveld met Van de Beek pas als stabiliteit er is'

door Jesse ter Haar 29

'Middenveld met Van de Beek pas als stabiliteit er is'

door Jesse ter Haar 29

Laatst geüpdatet

De final four van de Nations League staat voor de deur. Het Nederlands elftal neemt het op tegen Engeland in de halve finales van het toernooi en daarbij zijn er ook weer vier Ajacieden van de partij. De rollen van Frenkie de Jong, Matthijs de Ligt en Daley Blind lijken duidelijk, maar Donny van de Beek viel tot nu toe telkens buiten de basis. Aad de Mos en Hedwiges Maduro laten er in gesprek met Ajax Showtime hun licht op schijnen.

Dat de naam van Van de Beek recent meer genoemd is dan ooit, is absoluut geen toeval. Aan het begin van het seizoen kende de middenvelder moeite met het feit dat hij niet altijd verzekerd was van een basisplaats, maar terwijl het team groeide, groeide hij mee. Eenmaal terug waar hij hoort, op het veld, was Van de Beek een van de sterkhouders na de winterstop. De mindere periode vlak na de winter is al bijna vergeten door het succes dat erna kwam. Het talent uit de eigen opleiding richtte zich persoonlijk op wanneer het nodig was.

De ontwikkeling

In relatie met de ontwikkeling van Van de Beek noemt De Mos vrijwel direct de naam Dusan Tadic. 'Vooral na het uitvinden van Ten Hag om met Tadic op nummer negen te gaan spelen, was er hoge nood aan een lopende man. Ziyech, Neres en Tadic kwamen allemaal naar de bal toe. Van de Beek ging daardoor beter renderen. Het vertrouwen kwam terug en hij maakte belangrijke goals.' Maduro sluit zich hierbij aan en zag de middenvelder ook fysiek gezien meer inhoud krijgen. 'Hij kan nu altijd negentig minuten lang vol gaan. Hij past precies in het spel van Ajax en heeft zich met de ploeg mee ontwikkeld', vertelt hij erover.

De vraag is hoe groot het aandeel van de Champions League geweest is in die ontwikkeling. Het belang van Europese ervaring voor een jonge speler is geregeld onderwerp van gesprek, maar wat voegt het nu precies toe? 'Je speelt op een hoger tempo en leert situaties kennen', begint Maduro daarover te vertellen. 'Je moet veel sneller denken dan in de Eredivisie. Voetbal is een denksport. Je hoeft niet supersnel te zijn, maar door snel te denken kun je altijd op tijd komen. Blind is daar een heel goed voorbeeld van. Hij is niet zo snel, maar anticipeert heel goed en wordt er bijna nooit uit gesprint. Van de Beek heeft zich daar ook in ontwikkeld. Daarnaast heeft hij natuurlijk specifieke kwaliteiten om op het juiste moment bijna als een magneet te verschijnen waar de bal valt.'

De Mos herkent dezelfde eigenschappen bij Van de Beek en is van mening dat je die beter leert benutten door te spelen op het hoogste Europese niveau. 'Door de Champions League-ervaring gaat hij de momenten die hij van nature herkent steeds beter kiezen. Zijn scorend vermogen is ook omhoog gegaan, want eerst waren er nog weleens wat momenten waarop hij een mooie kans liet liggen. Tachtig procent van wat hij krijgt is nu een goal.'


Donny van de Beek ontwikkelde zich bij Ajax tot één van de sterkhouders, zeker in de Champions League.

Het perspectief bij Oranje

Dat Van de Beek een ontwikkeling door heeft gemaakt lijkt dus duidelijk, maar wat zegt dat over zijn perspectief bij Oranje? Bondscoach Ronald Koeman heeft een behoorlijk succesvol begin achter de rug bij het Nederlands elftal en de vraag is dan ook: is het wel verstandig om een dergelijk team aan te passen? De Mos denkt van niet. 'Donny is gewoon een schakel en die zal zich erin moeten spelen. Koeman heeft al een formatie staan en daar wil je aan vasthouden. Het gevaar schuilt erin dat hij ongeduldig gaat worden. Hij moet de kans nu pakken als die er gaat komen.'

Ook Maduro zou het team waarmee Koeman de finaleronde van de Nations League behaalde niet zomaar aanpassen. Hij zou daarbij vooral de as intact laten. 'Als je kijkt naar de belangrijkste spelers - die in de as - dan staan die vrij vast. Van Dijk, De Ligt, De Jong, Wijnaldum en Depay. Hij heeft nu resultaat geboekt en is niet voor niets geplaatst voor de finaleronde van de Nations League. Het zou raar zijn als hij het team nu ineens aan gaat passen.'

De meningen van beide heren mogen dan duidelijk zijn, maar dat betekent niet dat Koeman niet met andere gedachtes kan spelen. Maduro werkte bij Ajax en Valencia samen met de trainer en heeft dus een goed beeld van diens werkwijze. 'Aan de as houdt hij vast, want dat is het belangrijkste gedeelte van het team. Daaromheen kijkt hij naar de eigen kwaliteiten, maar ook naar die van de tegenpartij.' Hoe dan ook ziet De Mos veel opties liggen voor Koeman. 'Hij heeft het materiaal om verschillende samenstellingen van het middenveld neer te zetten en ook verdedigend zit Koeman heel goed in zijn materiaal. Alleen voorin heb je niet veel keuzes.'

De concurrentie

Mocht Van de Beek aanspraak willen maken op een plek in de basiself van Oranje, dan zal hij een van de spelers van het huidige middenveld - Georginio Wijnaldum, Marten de Roon en Frenkie de Jong - achter zich moeten laten. Gezien de status van die voetballers lijkt op de plek van De Roon de beste kans te liggen, maar Maduro is het daar niet per se mee eens. 'Ik denk dat Koeman altijd kijkt naar de balans in het elftal. Als je kijkt naar type spelers, dan moet je naar Wijnaldum kijken en hem er proberen uit te spelen. Als je tegen een zwakke tegenstander speelt, kun je eventueel kijken of Van de Beek in plaats van De Roon kan spelen.'

Maduro ziet individuele, specifieke kwaliteiten bij de Van de Beek, maar die moeten dan wel het juiste puzzelstukje vormen binnen de puzzel. 'Van de Beek kan als middenvelder zorgen voor diepgang, maar dan heb je wel een spits nodig die in de bal speelt. Dan kan hij eroverheen gaan. Dat heeft hij bij Ajax, maar het Nederlands elftal speelt anders.'

De Mos is optimistischer over een toekomstig middenveld dat bestaat uit Wijnaldum, De Jong en Van de Beek, maar vraagt daarbij om geduld. 'Ik denk dat je langzamerhand kunt groeien naar dat middenveld als de stabiliteit er is. Wanneer ze een wedstrijd kunnen domineren zoals Ajax dat doet. Er gaat tijd overheen voor je met Frenkie de Jong als verdedigende middenvelder kunt spelen.'


Hedwiges Maduro kent Ronald Koeman uit hun gezamenlijke tijd bij Ajax en Valencia en weet dat de bondscoach let op de balans van zijn elftal. 'Als je kijkt naar type spelers, dan moet je naar Wijnaldum kijken en hem er proberen uit te spelen', meent de oud-Ajacied.

Hét middenveld van Oranje

Tot slot delen De Mos en Maduro hún ideale middenveld voor de komende twee rondes in de Nations League. Waar De Mos eerder nog voorzichtig positief was over het middenveld met Wijnaldum, De Jong en Van de Beek, zou hij het tegen Engeland aandurven. 'Dat zijn aanvallend ingestelde jongens en daarmee kun je domineren. Ik denk dat de Engelsen moe zijn. Ze hebben een heel lang seizoen achter de rug en voor een deel is het een mix van spelers van Liverpool en Tottenham. Ze kunnen ze bij de keel pakken.'

Maduro op zijn beurt, kiest voor de vastigheden die nu al in het spel van Oranje verwerkt zijn. 'Je speelt tegen Engeland en dat is een sterke tegenstander, dus ik denk dat er weinig wijzigingen plaats zullen vinden. De Roon heeft ook gewoon de Champions League gehaald met Atalanta, dat vergeten mensen nog weleens. Je moet ook kijken naar hoe een wedstrijd loopt. Misschien speel je Engeland wel weg en mis je wat diepte in het spel. Dan kun je Van de Beek er altijd nog inbrengen.'

Jesse ter Haar (E-mail: j.terhaar97@hotmail.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

gerard +317

Volgens mij brengt hij stabiliteit in het elftal en is hij nog gevaarlijk ook!

09-06-2019 17:58

Sneijdertje +2379

Donny is onder ons zo vreselijk verguist in het verleden, nog niet eens zo gek lang geleden. Waan van de dag. Paar mindere potjes en 'we' schoppen hem weer keihard naar beneden om het volledig af te schrijven. Zo zit de maatschappij en de moderne mensch toch wel een beetje in elkaar helaas..

07-06-2019 02:35

Piejotter +9

De beste spelers moeten spelen zei Clarence Seedorf in College Tour. Dus Donny dient te spelen. ( Pröpper vind ik minder dan Donny)

06-06-2019 19:46

Sneijdertje +2379

Het beste elftal moet spelen. Clarence was misschien wel in al die jaren 1 van de beste spelers, en ook al doet een bepaald deel van de bevolking altijd net of het aan alles en iedereen lag behalve aan Clarence zelf, was het in Oranje toch veelal niks met hem. Voelde zich te goed om net zoveel werk te verrichten tussen zijn 'minderwaardigé' Oranje collega's, dan wat hij deed bij zijn clubs

07-06-2019 02:34

VIPete +81

Ik zou altijd met Donny spelen, aanvallend loopt er sowieso al niet veel rond. Off-topic, ik snap niet waarom spelers hun interland carrière beëindigen. Als je nog mee kan, waarom niet? Robben had nu gewoon van grote waarde kunnen zijn, speelde prima bij Bayern!

06-06-2019 18:04

AnsB +4

Ik weet dat het (voorlopig) niet zal gebeuren, maar ik zou het liefst een middenveld van De Jong, Pröpper (2e controleur) en vdBeek willen uitproberen. Ik vond vdBeek en Pröpper tegen (ik meen) Italië heel erg sterk spelen (Wijnaldum was destijds de derde middenvelder).
Je hebt dan behalve veel dynamiek (vdBeek) heel veel voetballend én scorend vermogen Pröpper en vdBeek). Alle drie zijn ze ook goed in de korte combinaties (uitstekend overzicht en snelheid van handelen). Een extra voordeel is dat De Jong en Pröpper zich beurtelings kunnen laten terugzakken om als extra aanspeelpunt voor de verdedigers te fungeren. Pröpper heeft een uitstekende lange pass en De Jong o.a. zijn dribbels. Lijkt me heel lastig voor tegenstanders om zich daar op in te stellen.

Ik ben geen fan van Wijnaldum en vind hem te sporadisch écht sterk spelen. Hij heeft absoluut veel voetbalkwaliteiten, maar speelt vooral goed als hij gif in zijn spel legt - precies dat doet hij naar mijn smaak te weinig. Net als vroeger Nigel de Jong is hij té dienend geworden voor zijn voetballende kwaliteiten en daar baal ik van.

In deze samenstelling (met De Jong en Pröpper) is vdBeek ook geschikter volgens mij, omdat hij veel meer dynamiek, diepgang en scorend vermogen brengt dan Wijnaldum.

06-06-2019 13:40

Henkjanklaas +20683

Ik was er al bang voor. Koeman is een “verdedigende coach” die altijd al graag zekerheidjes inbouwt. Als we echt met bravoer Engeland willen verslaan dan is Dony met zijn diepgang en scorende capaciteiten een noodzaak. In combi met wijnaldum en de jong zou dit perfect zijn

06-06-2019 13:39

Ozymandias +159568

Persoonlijk zou ik De Roon en Vd Beek beide buiten de basis laten en met Blind op '6' en Wijnaldum en De Jong als halven spelen. Het zal niet lang meer duren voordat Vd Beek mijn voorkeur zal hebben maar Wijnaldum heeft een geweldig seizoen gespeeld bij Liverpool en verdient het om een basisplaats bij Oranje te hebben.

06-06-2019 12:58

trodat4030 +97464

En wie zet je op linksback?

06-06-2019 13:33

ajax1forever +404

Donny achter Depay en Wijnaldum op de plaats van de Roon controlerend, als een Schone. Donny is echt beter dan Wijnaldum.

06-06-2019 12:50

AnsB +4

Vind ik dus ook (zie hierboven bij mijn 'eigen' post).
In theorie heeft Wijnaldum misschien wel nóg meer voetballende kwaliteiten (ik denk dan aan zijn Feyenoordtijd en aan zijn laatste PSV-seizoen), maar hij mist de persoonlijkheid om dat (voetballende) beste uit zichzelf te halen. Hij speelt te dienend voor zijn kwaliteiten en speelt veel te weinig met het gif dat je in zijn beste wedstrijden wél bij hem ziet.

06-06-2019 13:45

trodat4030 +97464

Naar mijn mening kan Donny alles wat de Roon kan (en heeft er waarschijnlijk ook minder overtredingen voor nodig), maar de Roon mist wel wat specifieke kwaliteiten die Donny wel bezit. Misschien dus die overtredingen en de Roon zal iets sneller zijn misschien, maar zie verder geen reden om Donny niet boven Marten te verkiezen. De Roon was een leuke speler voor de tussenpoos, maar Donny is hem toch gewoon lang en breed voorbij? Daarnaast is Donny er 1 voor de aankomende 10-12 jaar, de Roon mag al blij zijn met alle interlands die hij heeft gespeeld.

En dan dat geneuzel over 'het elftal uit elkaar halen'.. Donny zat er al die wedstrijden (en dus ook alle trainingen) ook gewoon bij en kan op het veld lezen en schrijven met Blind, FdJ en MdL. Verder heeft de Roon wel 10 hele (nou ja, hele......) interlands gespeeld, dus van een 'ingespeeld' team is ook niet echt sprake nmm.

#Donnyindebasis

06-06-2019 12:31

kade88 +0

De aanval is de zwakste linie van Oranje daarom zou ik 4-4-2 of 4-2-3-1 spelen. In de laatste variant kan je dan op de Ajax manier spelen met 2 zessen. Ik zou dan voor Frenkie en Blind gaan. Donny op 10. Wijnaldum hangend rechts zoals Ziyech bij ons.

06-06-2019 10:57

gwn_rj +3057

bouwen aan een middenveld als Ajax met Frenkie in zijn ideale positie en wijnaldum in de schone rol. Donny ook op z'n eigen plek.

06-06-2019 09:42

Lazell +17016

Inderdaad, best mogelijke opstelling. Snap niet dat er 1 iemand De Roon beter vindt dan Donny, denk zelfs dat Donny beter complementeert(diepte in de aanval) met Frenkie/Wijnaldum dan De Roon die veel statischer is.

06-06-2019 13:19

Rentokill +4614

Komop zeg. De Roon of Donny.... belediging.

06-06-2019 09:38

RuffRhythim +24837

Ja dit dus.

Zet je een De Roon er in...pfff, wat heeft die gast precies gedaan om basisklant te zijn?

06-06-2019 09:52

Kikke +54

Zou wel graag Fonny zien ipv Wijnaldum, maar goed denk niet dat dat gaat gebeuren!

06-06-2019 09:07

De Meer 020 +383

Nederland, het enige land waar ze een geweldige technische speler als Frenkie de Jong proberen om te turnen tot nummer 6. Laat hem Lkkr op 8 staan en Wijnaldum het laten uitvechten met Donny

06-06-2019 09:02

blava +2

Wijnaldum is de zwakke schakel op het middenveld. Heeft geen enkele toegevoegde waarde en verstopt zich altijd. Soms zie je hem de hele wedstrijd niet.

06-06-2019 08:42

ram +7283

Ik denk dat je al een tijdje niet gekeken hebt. In de ruktijd met Strootman ernaast was dit inderdaad het geval. Nu echt niet meer.

06-06-2019 08:54

Ajax27 +19263

Helemaal eens met de analyse. vd Beek rendeert prima in een bepaalde manier van spelen. Door spelers als Ziyech en Tadic die veel naar binnen kwamen en meer uitzakte, was een speler als Donny perfect die de diepte opzocht.

Bij het NL elftal kom je in een heel andere situatie. Hoe zal Donny renderen als ie naast Frenkie wordt gezet in een meer dienende rol? Komt ie dan net zo goed uit de verf? Een groot vraagteken. Ja hij heeft daar in de jeugd veel gespeeld maar dat is inmiddels ook al een aantal jaren geleden. Ja hij is kwalitatief beter dan de Roon, maar de Roon dient dit NL elftal in een compleet andere rol. Ik denk daarom ook eerder dat Koeman 'm op de bank houdt, en bijvoorbeeld de laatste 20-30 minuten voor Wijnaldum in de plaats brengt, wanneer die minder speelt.

06-06-2019 08:32
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.