Kweekvijver: Door Ajax begeerde Feyenoord-talenten domineren in mini-Klassieker

door Thijs Zwagerman 90

Bron Ajax Showtime

Kweekvijver: Door Ajax begeerde Feyenoord-talenten domineren in mini-Klassieker

door Thijs Zwagerman 90

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

In de rubriek ‘Kweekvijver’ zoomt Ajax Showtime wekelijks in op het paradepaardje van Ajax: de jeugdopleiding

Ajax Onder 17 ging afgelopen zaterdag vrij kansloos onderuit tegen de leeftijdsgenoten van Feyenoord. Op Varkenoord werden de Ajax-talenten getrakteerd op een 2-0 nederlaag door twee doelpunten van Shaqueel van Persie, de zoon van. Ajax had weinig in te brengen en werd overklast door Feyenoorders die in het verleden op de radar stonden van Ajax.

Aan Rotterdamse zijde vielen naast doelpuntenmaker Van Persie vooral Ayoub Ouarghi en Thijs Kraaijeveld op. Dit zijn twee zeer veelbelovende middenvelders die in het verleden nadrukkelijk zijn gelinkt aan Ajax. Ouarghi en Kraaijeveld zijn respectievelijk pas veertien en vijftien jaar oud, maar waren tijdens de mini-Klassieker de grote uitblinkers van Feyenoord. Kraaijeveld is als doorgeschoven talent zelfs aanvoerder van Feyenoord O17.

Dat er voor dit duo veel interesse is, is dan ook niet verwonderlijk. Wel opvallend is dat Ajax één van de clubs is die nadrukkelijk naar de diensten van Ouarghi en Kraaijeveld heeft gehengeld. Bij Ouarghi had Ajax weinig kans. Hoewel de creatieve middenvelder met Marokkaanse roots afkomstig is uit Amsterdam, klopt zijn hart voor Feyenoord. Inmiddels heeft Ouarghi de leeftijd bereikt dat Feyenoord met hem mag praten over een eerste contract en de kans is groot dat de Rotterdammers het toptalent binnenkort vastleggen.

Dit gebeurde eerder al met Kraaijeveld. Het andere groeibriljant uit de Feyenoord-opleiding tekende afgelopen zomer een driejarig contract bij de Rotterdammers, ondanks de concrete belangstelling van Ajax. Daarmee verkozen Kraaijeveld en Ouarghi een langer verblijf bij Feyenoord boven de gevoelige overstap naar Ajax, iets wat grote talenten als Rico Speksnijder (nu Ajax O18), Avery Appiah (nu Ajax O17), Steven van der Sloot (na Ajax inmiddels actief voor Schalke 04) en de broers Jurriën en Quinten Timber in het verleden niet deden.

Feyenoord haakt aan bij Ajax

Dat Feyenoord zijn grootste talenten tegenwoordig wel weet te binden, is voor de Rotterdammers een goede ontwikkeling en heeft mede te maken met het aantreden van Hoofd Jeugdopleiding Rini Coolen en Head of Methodology Koen Stam. Zij arriveerden zo'n twee jaar geleden bij Feyenoord en brachten meer structuur in de opleiding aan, terwijl ook Feyenoord-hoofdtrainer Arne Slot zich regelmatig bezighoudt met de bovenbouw-jeugd van de Rotterdammers.

Het werpt zijn vruchten af, want sinds dit seizoen kan de Feyenoord-jeugd weer écht concurreren met Ajax. Ajax O15 verloor dit seizoen tweemaal van Feyenoord, Ajax O16 verloor een keer en speelde een keer gelijk tegen de Rotterdammers en Ajax O17 speelde op De Toekomst 0-0 en verloor afgelopen weekend met 2-0 op Varkenoord. Slechts Ajax O18 wist dit seizoen serieus te overtuigen in een mini-Klassiekers. Op De Toekomst won dat team twee weken geleden met maar liefst 5-0, nadat Ajax O18 eerder dit seizoen onnodig punten had gemorst in Rotterdam (1-1).

Het zijn resultaten die de verhoudingen tussen de aartsrivalen op scherp zetten, niet in de laatste plaats vanwege de totstandkoming ervan. Nadat Ouarghi Feyenoord O16 eerder dit seizoen op De Toekomst al hoogstpersoonlijk langs Ajax loodste, was hij afgelopen weekend bij een hoger team opnieuw belangrijk. Hij, Van Persie en Kraaijeveld waren de grote architecten achter de overtuigende zege van Feyenoord O17 op Ajax. Aan de hand van dit trio werd Ajax het grootste gedeelte van de wedstrijd hoog onder druk gezet en ook in verdedigend opzicht in de problemen gebracht.

De connectie tussen Van Persie en Ouarghi was weergaloos en dodelijk. De telkens diagonale loopacties in de diepte van Van Persie werden perfect op waarde geschat door Ouarghi, die zijn spits voedde met mooie steekballen. Ouarghi was zelf daarnaast levensgevaarlijk met meerdere demarrages met de bal aan zijn voet, een ware plaag voor de Ajax-defensie. Iets lager op het veld had aanvoerder Kraaijeveld de touwtjes vervolgens stevig in handen. Spelend als een routinier was hij overal te vinden waar hij moest zijn en zorgde hij met een feilloze balbehandeling gekoppeld aan een sterk spelinzicht voor rust in het snelle Feyenoord-spel. Ouarghi en Kraaijeveld lieten in de mini-Klassieker duidelijk zien waarom Ajax in het verleden nadrukkelijk naar hun diensten hengelden.

Ajax O17 was afgelopen zaterdag niet tegen het talentvolle duo en spits Van Persie bestand. Middenvelder Mark Verkuijl en linksachter Lucas Jetten onttrokken zich enigszins aan de malaise, terwijl er in aanvallend opzicht enkele dreigende flitsen van Tijn Peters en Jan Faberski waren, maar verder hield het aan Ajax-zijde niet over. Teleurstellend, juist omdat Ajax O17 dit seizoen een ontzettend leuk team is om te volgen. Met veel creatieve spelers en attractief voetbal zijn de wedstrijden van Ajax O17 vaak vermakelijk en goed, maar op Varkenoord was de ploeg van trainer Yuri Rose niet opgewassen tegen Feyenoord-toptalenten Van Persie, Ouarghi en Kraaijeveld.

Thijs Zwagerman (Twitter: @ThijsZwagerman | e-mail: t.zwagerman@ajaxshowtime.com)

Lees meer 'Kweekvijver':

#1 - Ajax O18: Kwaliteit druipt er vanaf bij lading toptalenten

Lees meer over:
Plaats reactie

Kaito +188

Hoe technisch is Van Persie jr?
Als hij ook maar 50% van zijn vaders techniek voor de kleine ruimte, aanname of inzicht heeft moet we maar een poging wagen.

21-12-2022 13:00

Kaito +188

Het zal allemaal wel. Feyenoord heeft zichzelf opgehangen toen ze niet mee wouden doen in de KKD. De Bovenbouw spelt daar wekelijk tegen niveau Jong FC Groningen. Kom op man! waar hebben we het over? Deze jochies hebben straks geen schijn van kans om zich goed te ontwikkelen.

Wel zonde voor deze talenten uit Zuid, maar we hoeven ons hier geen zorgen over te maken.

21-12-2022 12:56

frank1977 +770

Feyenoord heeft gewoon een goeie inhaalslag gemaakt. Het niveau is daar de laatste jaren snel omhoog gegaan, zowel in faciliteiten als organisatorisch met als resultaat ook voetbaltechnisch. Ze lijken ook wat meer geduld te hebben met talenten, waar bij Ajax vrij snel jongens afgeschreven en doorgeselecteerd worden, waarbij de vervangers vaak bij andere clubs vandaan komen.

Of ze bij Feyenoord daadwerkelijk meer kans hebben om door te breken waag ik wel te betwijfelen, ze missen daarvoor een essentieel onderdeel, namelijk een Jong team in de KKD. Na de O18 wordt het bij hun lastiger, het Jong team speelt eigenlijk niet hoog genoeg om echt aan te kunnen haken.

21-12-2022 10:33

Kaito +188

Ik zie nog steeds geen grote talenten daar die doorstromen naar het eerste. Ze maken iig geen indruk.

21-12-2022 12:57

gio3011 +8

Ik denk dat het eigenlijk minder zal uitmaken dan ik zelf had gedacht. Immers zijn er al genoeg talenten doorgestroomd naar het 1e vaak wel uit nood maar alsnog. Als hun opleiding echt zo verbeterd is in korte tijd dan de 1e lichtingen het hele traject doorlopen denk ik dat het voor de echte talenten uiteindelijk geen verschil zal maken.

21-12-2022 13:06

debarbaar +8257

Laten we het erop houden dat ze bij Feyenoord in de jeugdopleiding ook door hebben geselecteerd in trainers en management en bij Ajax is het een gezapige boel zonder echter top coaches.

21-12-2022 09:56

Oxxer +165783 moderator

Mee eens, bij Ajax zit de jeugdleiding er te lang, niet zo kort als normaal de hoofdtrainer maar wel tijd voor een frisse wind.

21-12-2022 10:03

Aspers73 +3247

We leiden al jaren pure middelmaat op. Geen idee of het TIPS systeem nog bestaat, maar ik zie er werkelijk niks van terug. Zie ook Oranje....zolang de Ajax school middelmaat blijft produceren en aanvallend zelfs minder dan middelmaat, zal ook Oranje treurig blijven. Belachelijk dat al jaren lang (ex) PSV'ers en Feyenoorders het NL elftal dragen.

21-12-2022 09:21

debarbaar +8257

Dat krijg je als je directie en rvc ook uit pure middelmaat en haantjes bestaat. Heb jij ooit Schreuder op de toekomst gezien?

21-12-2022 09:57

Juan62 +46853

Is dit een feyenoord site?
Het lijkt wel 1 lang promo artikel voor die club.

Ja het gaat na jaren voorspoed nu ff niet goed met ons.

Maar om nou deze pro feyenoord lappen tekst te plaatsen. Inclusief foto van gozer die handtekening zet is ook overdreven.
Het gaat uiteindelijk om wie er in het eerste staat.

Mensen zijn hier al zo bijdehand/ negatief.
Misschien moeten we beseffen dat we niet ieder jaar in de halve finale CL komen.
Weer terug naar opleiden. Dat is ons DNA.
Daarmee hebben we onze grootste successen gehaald

Als ik nu verdedigers uit onze opleiding bij buitenlandse topclubs zie spelen, terwijl ze blijkbaar niet goed genoeg voor Ajax 1 waren, klopt er iets niet

21-12-2022 08:15

kingisreal +695

Juist bij de jeugd zie je goed of de lange termijn visie goed is. Want als je iets bij de jeugd aanpakt zie je dat meestal binnen 5 á 8 jaar. Feyenoord heeft 3 jaar geleden een aantal dingen veranderd waar ajax stil heeft gestaan lijkt het. En nu kan feyenoord zie je de 1ste resultaten hiervan komen bij ajax en feyenoord. Ajax moet weer terug daar waar ze 10 jaar geleden mee begonnen waren. Elk semester de trainers van de jeugd laten rouleren. Zo krijg je geen vriendjes politiek en leert de jeugd van iedereen iets. Een goede 2e stap zou dave vos terug halen als assistent voor heitinga en eventueel jeugd trainer maken. Een 3e stap zou zijn om ouali eruit te gooien en daadwerkelijk iemand daar weg zetten die een goede visie heeft.

21-12-2022 09:38

PH2BOT +40642

....maar wij gaan vol voor Karsdorp...lachen toch?!...met snorrende Edje Kadetje in het vooronder en Kapitein Scheurbuik die ondertussen zinkend schip Ajax verticaal vol op koers richting diepzee houdt.

20-12-2022 23:12

Berghuis +14473

Om vervolgens allemaal weer niet door te breken in het eerste? Dit soort potjes zeggen mij werkelijk niks. Laat het maar zien zodra je in Feyenoord 1 staat, dan praten we weer verder.

20-12-2022 23:09

4bier +31367

Ik heb zwaar respect voor Feyenoord. Door eigen visie en focus op de jeugd zijn ze waar ze nu staan. Nieuwe jeugdcomplex is ook modern.
Wat mij betreft houden we wat betreft transfers de handen op de knip en gaan we vol inzetten op de Toekomst.

20-12-2022 21:46

Schip +23639

Herinner me nog wel dat Persie doorkwam bij Feyenoord. Die rivaliteit met Van der Vaart, die ik toen eigenlijk beter vond. Zelfs beter dan Sneijder. Mooie competitie was dat toen.

Alleen maar goed dat Feyenoord zo'n sterke jeugd heeft. Ajax waardeert de eigen talenten veel te matig, door die visieloze koopzucht.

Durf eens een stap terug te doen , geef talenten groeitijd en koop enkel directe meerwaardes aan.

20-12-2022 21:15

Sambavleugels +18793

Helemaal eens met de topcomment. Spelers zijn er zogenaamd nooit klaar voor, oa omdat ze grinta en fysiek zouden missen. Het belang van fysiek zagen we tegen Napoli idd.

Verder snak ik naar een spits als Van Persie. Wat een speler was dat, en ook echt perfect voor ons spel. Rasmussen is qua type degene die het meest in de buurt komt. Die moet je bij het eerste gaan betrekken, want in Jong wordt ie niet beter meer. Typisch zo'n speler die zich makkelijk op trekt aan een hoger niveau.

20-12-2022 20:20

Tinus +10473

Helemaal eens met het eerste deel van je comment. Ajax moet intussen oppassen dat jeugd nog wel voldoende perspectief blijft zien omdat er steeds minder kansen worden geboden.
Dat Rasmussen echter moet worden doorgeschoven zie ik dan weer niet. Die is (los van af en toe een goeie flits) meestal onzichtbaar bij Jong Ajax. In de voorbereiding heeft hij zijn kans ook niet echt gegrepen.

21-12-2022 07:00

BokkieBokstra +11384

Even terug was er laat op de avond een programma over beachvolleybal waar vader en zoon van Persie aan meededen. Goede voetballer en heel leuk om te zien! Feyenoord heeft altijd talenten gehad in de jeugd net zoals Ajax en meer clubs. De club die ik het dichtst bij het oude Ajax van de eigen jeugd vind komen is AZ. Ze spelen ook nog eens heel leuk.

Het is lastiger geworden met het inzetten van de eigen jeugd. Het kost tijd om te ontwikkelen en die is er niet, we hebben recht op succes. Jeugd betekent ook mogen falen en niet altijd topresultaten. Een jaartje meehobbelen in de EL of Conference League. Zijn de spelers goed dan zijn ze ook nog binnen de korste keer verdwenen. Vaaks al voordat ze minuten in 1 of jong hebben gemaakt.

De tijd van van Basten die een aantal jaren voor Ajax speelt zal niet meer terugkomen.

Voor de rest denk ik dat de aanwezigheid van clubmensen met het Ajax dna belangrijk is. De 4-3-3, technische spelers, met buitenspelers. Weet niet hoe dat nu is. Thamata begrijp ik. Maar hoe het verder zit. Vind dat de revolutie geen goed gedaan heeft, clubmensen tegen elkaar uitgespeeld. Zelf spelers waarvan je denkt, die kennen AJax worden nu uitgefloten of zijn ongewenst. Dat doet geen goed.

Hoe het ook zit, Slot laat Feyenoord 1 lekker spelen, aanstaand trainer van Persie loopt er rond en ze hebben talenten rond lopen.

Een contrast met gechaggerijn bij Ajax. Zouden we het kneuzen stokje van Feyenoord overgenomen hebben?

20-12-2022 19:55

Petterson +25319

Hoe als Amsterdammer je hart voor Feyenoord kan kloppen is me een raadsel. Dat jeugdspelers de kans om door te breken momenteel hoger inschatten bij Feyenoord begrijp ik enigszins gelet op de kansen die Slot (wel) en Schreuder (niet) geven. Anderzijds heeft Ajax dé bewezen track record en zijn trainers ook maar passanten. Hoe dan ook: ik zie het liefst Amsterdamse jongens bij Ajax en Rotterdamse jongens bij Feyenoord. Laat die jonge gasten maar lekker in de regio.

20-12-2022 19:52

BokkieBokstra +11384

Clubliefde bestaat amper nog. Zelfs bij de amateurs gaan ze van de een naar de ander. Voor oudere spelers is het meer kunnen verdienen voor de jongeren is de jeugdopleiding. Want zo is het ook nog, iedere vereniging heeft een tecnhisch hart en doet aan opleiden. Ajax die shopt ook in de rondte en spelertjes gaan lachend van AZ naar Ajax of wat dan ook. En onlangs die jongen die zo naar Dortmund ging. Om die speler heen lopen ook allerhande figuren die wat moeten. Of ze vinden de opleiding niet goed, of ze kunnen meer geld verdienen. Het is wild west, dus dat jongetjes uit Amsterdam bij Feyenoord spelen verbaast me niets. De Timbertjes hebben toch ook een Feyenoord achtergrond?

20-12-2022 20:03

RobDAZ +2726

@BokkieBokstra,
Als supporter begrijp je het niet, maar t is altijd wel tamelijk wilde uitruil Ajax/Feijenoord vice versa geweest. Noah Lang kwam toch ook van FC K'lak?

20-12-2022 20:31

RobDAZ +2726

@Petterson,
Eens.
Vroeger had Amsterdam 4 profclubs. Naast Ajax ook Bauw Wit, DWS en De Volewijckers
Nu zie je AZ ook intensief scouten in regio Amsterdam, sommige talenten kiezen dan voor Alkmaar of Volendam. Jammer, maar je kunt ze niet allemaal binden.

20-12-2022 20:22

gio3011 +8

noah lang, zelfde verhaal

21-12-2022 13:10

RobDAZ +2726

Ajacied wil mooi voetbal.. technisch, creatief, snel, zit in DNA van Amsterdam. Besef dat we ook slopers nodig hebben in topvoetbal.

Zonder ontbrekende schakel Neeskens, 'breker' achter Cruijff, hadden we zo goed als zeker geen 3 Europa Cups begin jaren 70 gewonnen.

20-12-2022 19:52

Petterson +25319

Echt? Zo goed als zeker? Was Neeskens werkelijk waar de ontbrekende schakel, de motor v/h elftal zonder wie er geen platte prijs was gewonnen?

Ik snap je punt. Maar overdrijven is ook een kunst 😉

20-12-2022 19:54

RobDAZ +2726

We weten het nooit zeker, maar Neeskens was er wel eentje, hoor.. Noodzakelijke schakel toen het in 69 mis ging. Ging niet voor niets mee met Cruijff naar Barcelona.

20-12-2022 20:05

Henkjanklaas +20687

Ik heb Neeskens gelukkig vele malen live gezien en uiteraard op tv en ja hij was een van de beste zo niet de beste verdedigende middenvelder ter wereld. Sterker nog hij was niet alleen verdedigend een rots in de branding maar kon ook nog vreselijk goed aanvallend voetballen. Hij was ook berucht vanwege zijn snoeiharde pingels dwars door het midden.

20-12-2022 20:20

Petterson +25319

Nog even en jullie gaan me proberen wijs te maken dat Johan secundo eigenlijk nog bepalender was dan Cruijffie zelf 😁

20-12-2022 20:32

RobDAZ +2726

Hehe. Dat net niet, maar Nees was keihard nodig (letterlijk en figuurlijk)

20-12-2022 20:56

RobDAZ +2726

Ajax moet zich richten op ontwikkeling eigen jeugdopleiding. Aan eigen opleiding toevoegen als iets onbreekt, bv. passie, strijdlust, spelen op leven en dood, zie Argentinie.

Meer scouten in kansarme wijken Amsterdam e o.? Ook goed voor Oranje. Met weinig talent, prima mentaliteit en teamgeest kun je ver komen. Kost veel minder dan benodigde karakter uit Zuid-Amerika halen, voegt wél toe.

#DappreStrijders

20-12-2022 18:37

louis60 +11473

Ajax. Mijn cluppie. Een Amsterdammer huilt. Ik zie nog maar weinig licht punten. Maar in de directiekamer houden ze zich bezig met kerstpakketten, oliebollen en hun geweldige trainer.

20-12-2022 18:24

Juichtoon +32984

Koen Stam is een van de vele medewerkers van AZ die Slot heeft meegenomen. Inmiddels staat de teller op 17 ..
Op zich een prima zet van de Rotterdammers maar wel heel vreemd dat dit uit de media blijft.
Als de hond van een Ajax scout knipoogt naar een AZ speler uit de 014 staan alle kranten ermee vol. Als Fnoord een hele club kaalplukt zwijgt iedereen, AZ incluis. Alleen raakten de clubmensen van Fnoord en AZ vorig seizoen (bijna) slaags met elkaar na Fnoord AZ..

20-12-2022 18:11

Henkjanklaas +20687

Betekent wel dat deze ex AZ familie weer net zo makkelijk Feye verlaat. Zijn niet bepaald club gebonden. Clubtrouw bestaat niet meer onder spelers maar ook niet onder staf.

20-12-2022 20:23

Juichtoon +32984

Zeker....

20-12-2022 20:35

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25524

Begrijp ze wel bij Feyenoord hebben ze kans op het eerste bij ons nauwelijks we kopen alleen maar onze club gaat naar de kloten identiteit is er nog nauwelijks

20-12-2022 15:59

3sterren +20205

Je slaat de spijker op zijn kop. Volgende keer mikken op de kop van Assistent trainertje …
; )

20-12-2022 20:34

Rolo +13854

terwijl ook Feyenoord-hoofdtrainer Arne Slot zich regelmatig bezighoudt met de bovenbouw-jeugd van de Rotterdammers.....

Weet Alfred inmiddels al de weg naar de Toekomst te vinden.. of is die in de toekomst weg?

20-12-2022 15:18

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25524

De toekomst zal het leren

20-12-2022 16:00

3sterren +20205

Helaas is Assistent trainertje erg hardleers …

20-12-2022 20:36

Zuiderling +2226

Schreuder op de toekomst ?? Hij krijgt het heden al niet gehandled...

20-12-2022 16:14

vanreenen +10370

Dat is nu juist de reden dat Ajax het nieuwe jeugdhonk naast de Arena wil en gaat bouwen. Kunnen trainers gewoon met de elektrische autoped naar de onderbouw gaan kijken.

20-12-2022 19:06

Eurysaces +29586

Laten we eerlijk zijn, als je op dit moment naar Ajax kijkt en vervolgens naar Feyenoord. Is duidelijk dat je voor het voetbal bij Feyenoord moet zijn, die hebben met Slot echt een trainer die voor het voetbal gaat.

Ajax is met Schreuder een schandelijke nieuwe weg in geslagen, waar ze blijkbaar tevreden over zijn. De enige reden om Ajax op dit moment boven Feyenoord te verkiezen, is het geld.

20-12-2022 15:01

RemcoRe1986 +1283

En toekomst perspectief Ajax achter je naam staat aantrekkelijk als Feyenoord

20-12-2022 15:09

Eurysaces +29586

Op deze manier niet hoor. Volgens de trainer kan de vlag uit met een goede helft tegen degradatiekandidaten uit de eredivisie, dat is niet het niveau dat ze in het buitenland zoeken.

20-12-2022 16:52

Juichtoon +32984

Slot en zn hele entourage...

20-12-2022 18:12

3sterren +20205

De “schandelijke nieuwe weg” blijkt bovendien ook nog eens doodlopend te zijn …

20-12-2022 20:38

Ans B +20047

Ik wil nog iets toevoegen wat niet persé met jeugd te maken heeft, maar wel aansluit bij mijn vorige stukje hier vlak onder.

Ik heb n.l. al langer het idee dat Ajax een bepaald niveau mist in de leiding. Ik doel vooral op een analytische en innovatieve, of zeg visionaire manier van kunnen denken. Ik zie dat niet bij Van der Sar en niet bij commissarissen als Blind of Koster. En ik zag het hiervóór evenmin bij Overmars.
Al kan ik me bij ieder van deze mensen uiteraard vergissen, maar ik merk er niets van.

Neem zoiets als tactiek en ontwikkelingen in het voetbal zelf. Waarom zou je je afhankelijk maken van alléén een trainer? Het zou toch goed zijn als Ajax zelf kennis genereert? Of opdrachten geeft om bepaalde kennis te genereren? Daar kun je je eigen jeugdtrainers en assistent-trainers in bijscholen bijv. en waarom niet de hoofdtrainer zelf? Niet iedereen is een vakidioot tenslotte.
Het is maar een voorbeeld, maar ik zou het zéér toejuichen als er een Hoofd Innovatatie komt.
Met als doel om méér (wetenschappelijke) kennis te verzamelen, deze ook zelf te genereren (evt. via opdrachten aan universiteiten of topsportinstituten) en uiteraard deze kennis toe te passen op alle geledingen van het voetbal.

20-12-2022 14:57

RobDAZ +2726

Er klopt iets helemaal NIET als Ajax en die andere club in dezelfde talentenvijver vissen.
Wie wil winnen moet onderscheid maken.
Laat Ajax het daarom bij zichzelf houden, sterk(er) eigen profiel uitdragen.

'Geef Ajax z'n gezicht terug'

20-12-2022 14:43

Ans B +20047

Ik volg de jeugd(opleiding) alleen op papier, dus kan totaal niet beoordelen of Ajax voldoende toptalenten opleidt. Ik krijg de indruk van wel.
Mede daarom lijkt mij zo'n resultaat an sich nietszeggend, omdat je geen teams opleidt maar individuele spelers.

Waar ik me veel meer zorgen om maak is dat het de afgelopen jaren steeds moeilijker is geworden om als jeugdspeler speeltijd te krijgen. Dat kun je aan trainerskeuzes wijten, maar dat vind ik an sich te kortzichtig, want je moet dan ook kijken naar de omstandigheden en naar het beleid van de club zelf.

De omstandigheden zijn in zoverre gewijzigd dat Ajax tegenwoordig standaard in de CL speelt en WIL spelen. Allemaal dankzij de successen in de afgelopen jaren. Dan ga je dus uit van een bepaald basisniveau van Ajax 1. M.a.w. de lat ligt veel hoger voor de spelers, maar óók voor de trainer, want laatstgenoemde wordt afgerekend op de resultaten én het spel(niveau).

Ik denk dat Ajax terug moet naar de 'tekentafel', en hele duidelijke keuzes moet maken. N.l. in principe doorgaan met het huidige beleid (kampioen worden, CL spelen en daarin een rol van betekenis spelen), maar tóch andere keuzes maken t.b.v. een nóg hoger doel: jeugdspelers beter kunnen inpassen in Ajax 1. Op een structurele manier.

Je moet óf een nieuwe, innovatieve TD aanstellen die dit nieuwe beleid vormgeeft en uitvoert (door b.v. een trainer te kiezen die daar bij past en die zich eraan committeert), óf op een andere manier dit beleid vormgeven, door tijdelijk externe expertise binnen te halen, b.v. in combinatie met een werkgroep van coryfeeën (wat de Duitsers feitelijk nu doen) en dáár een geschikte TD bij zoeken.
Of een combinatie van die twee, waarbij de nieuwe TD die opdracht krijgt en externe expertise (al dan niet incl. een werkgroep) erbij haalt (dat hóeft n.l. niet persé iemand uit het voetbal te zijn, maar kan ook iemand zijn die zijn kennis en kwaliteiten vertáált naar het voetbal).

Het kan ook geen kwaad om de hele opleiding door te lichten (sterkte-zwakte analyse) door iemand van buitenaf, met een frisse blik. Je moet nooit tevreden zijn met wat er is en goed gaat. Het kan altijd beter. Ook op onderdelen, zoals contractbeleid: wanneer, wie, en wat voor sóórt contract: misschien bij sommige spelers gebaseerd op prestaties i.p.v. allemaal hetzelfde soort contract. Als voorbeeld, als je er maar over nadenkt ipv als vanzelfsprekend doet wat je altijd doet.

Ik zou dus graag zien dat Ajax gericht beleid ontwikkelt voor het structureel beter inpassen van jeugdspelers. Met een TD die daar voor stáát (en dus een trainer kiest die zich daaraan committeert). Ik zou dan willen kiezen voor een combinatie van 'het verdienen' (want dat blijf ik belangrijk vinden voor de mentale ontwikkeling) en het in principe vooraf selecteren van spelers (of opnieuw in de winterstop) die in aanmerking komen voor dit planmatig speelminuten geven in het eerste. De criteria bij dat 'verdienen' moeten helder zijn, net als het planmatig speelminuten geven.

Ik denk dat Ajax dan in principe 1-3 spelers per seizoenshelft kan laten mee-rouleren, maar dan met gegarandeerd en planmatig ingezet worden (mits die spelers binnen die criteria voor 'verdienen' vallen). Daar moet een bepaalde opbouw in zitten.
En uiteraard heeft dit een rechtstreekse invloed op je aankoopbeleid.
In sommige gevallen koop je dan b.v. juist géén jong buitenlands talent, maar eerder een ervaren speler die mee-rouleert met die jonge speler. Afhankelijk dus van wat er aan eigen jeugd is op die specifieke positie. Op die manier vind ik nog steeds dat Klaiber een uitstekende keuze was voor dát moment, omdat Rensch er was, de kans kreeg én die pakte. Als Rensch had gefaald had Kaliber het dat seizoen kunnen overnemen.

20-12-2022 13:52

Qifesh +24917

spelers afschrijven op een te jonge leeftijd. Dus bij de eerste de beste blessure afhaken gebeurt vaker dan we denken. Het zorgt ervoor dat Ajax verhard en jongens niet eens wilen terugkeren wanneer het lekker gaat.

20-12-2022 13:25

Ajaxhartt +10766

Ik ga een potje huilen…..

20-12-2022 13:08

Sampaoli +39420

Hier afgelopen zaterdag al een discussie over gevoerd, maar ik vind het wel zorgwekkend eigenlijk.

Feyenoord met de doorgeschoven Kraaijeveld, Gardenier en Rambocus. Ouraghi ook, die is zelfs twee lichtingen doorgeschoven. Paar internationals uit 2006 werden al bij o18 opgesteld.

Ajax met alleen Lucas Jetten die doorgeschoven is. Verder alle grote namen uit 2006 erbij, behalve T. Setford, Vink en natuurlijk Hato.

Bij Ajax waren van de basis Janse, Appiah, Peters, Bounida, Ebite en Faberski allemaal van andere BVO overgenomen. 6 van de 11.

Bij Feyenoord alleen rechtsback Cruz, van ADO overgenomen afgelopen zomer.

Dat is toch bizar? Een heel team bij elkaar geraapt omdat onze eigen lichting blijkbaar niet voldeed. Worden kansloos weggespeeld door Feyenoord o17 met doorgeschoven jonkies en die al jaren daar spelen.

20-12-2022 12:56

Breuk +25561

Kan wel eens gebeuren.

20-12-2022 13:01

DrFootball +15220

Je hebt gelijk. We mogen Sparta (Hato, Aertssen, Milovanov, Jarmoumi, Martha etc) wel op onze blote knieën danken voor de talenten die het hier zo aardig tot zeer goed doen.

Ajax lijkt last te hebben van de 'Wet van de remmende voorsprong'. Lijkt mij heel gezond dat ze eens wat nieuw bloed in het management van de opleiding in te brengen met nieuwe frisse ideeën. Stilstand is achteruitgang.

20-12-2022 18:03

Capocapo +12001

Ok dus we hebben een keer een slechte lichting en hun een hele goede, gelijk reden tot paniek? Kan toch gebeuren helaas, je kan ook niet verwachten dat hier alles perfect gaat en zij stil blijven zitten

21-12-2022 07:06

Ajaxadam1 +31680

14 en 15 jarige jongetjes domineren tegen onze o17 haha. Waaronder een 14 jarig Amsterdammertje. Die was laatst trouwens in volledig Feyenoordoutfit aan het fietsen door Amsterdam.

20-12-2022 12:53

Oxxer +165783 moderator

Had hij zijn volledige bodyharnas aan?😉

20-12-2022 15:32

ElFlaco +3655

Gelukkig kan dat in A’dam wel. Andersom ligt wat moeilijker ben ik bang.

20-12-2022 17:15

Ajaxadam1 +31680

Heb gisteren nog een ajaxtrainingspak zien lopen op rdam centraal. En zo wel tig keer in mn leven haha. Wellicht dst je dat in zuid alleen niet kan of echt in een volksbuurt

20-12-2022 17:18

3sterren +20205

Het kan misschien te maken hebben dat Ajax momenteel veel geld in de schatkist heeft (nog wel tenminste) en teveel uitgeeft aan buitenlandse spelers.

Dat pakt goed uit als die gehaalde talenten presteren omdat de eigen jeugd nog niet zo ver is. Maar het kan ook demotiverend werken richting de eigen jeugd. Die hebben zoiets van ik zoek mijn heil wel in het buitenland, want in Amsterdam krijg ik niet echt een kans.

Zeker niet onder de huidige verantwoordelijke bij Ajax 1.

Een vergelijkbare situatie zag je ook ten tijde van Frank de Boer, die met veel eigen jeugd de hegemonie van PSV doorbrak, nota bene vier keer op rij.

Tegenwoordig is Ajax verworden tot een koopclub en is de balans in het eerste verstoord.

Jeugd moet weer voelen dat zij het eerste kunnen halen, dus weg met Assistent trainertje schreuder ...

20-12-2022 12:37

Telamon +9192

Je laat je nog teveel wijsmaken dat eigen talent er nog niet klaar voor zou zijn, zoals Taylor heel vorig seizoen er nog niet klaar voor zou zijn geweest, maar meteen de beste was toen hij er EINDELIJK uit pure nood eens inmocht, en Ajax naar het kampioenschap speelde.

Dat Ajax een koopclub is geworden met allerlei mensen aan het roer die niet geloven in jeugd, die sowieso compleet visieloos zijn, wil niet zeggen dat jeugd er niet klaar voor is. Regeer en Fitz-Jim zijn er sowieso allang klaar voor, Baas ook en Vos acht ik ook rijp, en dat zouden ze nóg meer zijn, als ze eens bij Ajax 1 betrokken zouden zijn. Maar nee, vorig seizoen en ook nu weer geen enkele minuten. Dus de insteek van Ajax is niet eens om ze klaar te stomen, men wil gewoon kopen.

Met Baas en Regeer had je geen Wijndal en Sanchez, die beiden veel minder zijn, ook qua type, hoeven kopen. Met Fitz-Jim en Vos, of Regeer als je hem per se op het middenveld wil, had je geen grillitsch hoeven kopen. Met Milovanovic, had je niet een net zo oud talent van buitenaf hoeven halen. Ik acht Milovanovic ook al beter dan Bassey, vooral als type. Hansen was veel beter dan Ocampos.

Ga zo maar door.

Iedereen roept maar dat talent er nog niet klaar voor zou zijn, maar puur omdat de staf van Ajax 1 ze niet bij Ajax 1 betrekt, geen speeltijd geeft. Zodra ze dat wél krijgen, bijna altijd uit pure nood (zie Gravenberch, Timber, Mazraoui, etc.), ziet men dat ze er vrijwel meteen staan, en er dus toch wel klaar voor waren.

Niet alleen Schreuder moet weg, de hele leiding en bestuur zou weg moeten.

20-12-2022 12:56

Vak113 +155

Nou maar hopen dat de heren die erover gaan ook eens meelezen. Dit is waar het om gaat je slaat de spijker op zijn kop. Afgelopen jaar ook Bergwijn halen voor de positie waar onze meest rendabele speler van de afgelopen jaren speelt. Pure geldverkwisting, zoals we bekend staan de jeugd heeft de toekomst.

20-12-2022 13:57

ajaciedpp +1597

Stel heel dat Jong Ajax op in ons eerste super kenner TELAMON, ze staan er prima voor in de kk divisie, hrijgen zelden doelpunten tegen dankzij de ijzeren defensie met REGEER, BAAS, FITZ JIM en die andere Ajax wereldjeugd!!!!

20-12-2022 15:26

Jegaathetpaszienalsjehetdoorhebt +1812

Daarom: Aanvullen met gerichte ervaren aankopen. Dan staan die jongens die TELAMON noemt er echt wel hoor.

Dus inderdaad geen Bassey kopen voor 23 miljoen die ook nog begeleiding nodig heeft, of Bergwijn voor >30 miljoen die geen leidersfiguur is en op Tadic' plek speelt.

Naar mijn mening heb je in de verdediging 2 ervaren leiders nodig, op het middenveld 1 en in de aanval 1. In de aanval is dat Tadic, op het middenveld zou dat Berghuis kunnen zijn. In de verdediging heb je er geen als Blind vertrekt. Je zou Veltman terug kunnen halen. Daarnaast nog een ervaren CV die ook goed kan opbouwen halen, zou alleen niet zo vlug weten wie daarvoor in aanmerking zou kunnen komen... Laat de overige jonge spelers het dan maar uitvechten wie er in de basis komen...

20-12-2022 16:00

3sterren +20205

@Telamon
Ik wil graag even iets uit jouw beginzin ontkrachten; niemand maakt mij dat wijs en/of kan mij dat wijs maken.

Nergens in mijn betoog staat dat ik de talenten er nog niet klaar voor vind.
Sterker nog, er stroomt te weinig en te langzaam vers bloed uit de eigen jeugdopleiding door naar het eerste van Ajax.

Ik begon mijn post met een retorische vraag.
Dat is niet één op één hetzelfde als waar ik voorstander van ben en al helemaal niet dat ik mij iets laat wijsmaken.

Het eerder inpassen van eigen jeugdige talenten is ook hetgeen ik zou wensen voor onze mooiste club van allemaal.
Alleen heb ik wel geprobeerd enige nuance in mijn post toe te voegen, door te stellen dat als er niemand goed genoeg is, of nog niet goed genoeg blijkt te zijn, dan is het legitiem om te kijken of een versterking van buiten af gehaald kan worden. Geheel in overeenstemming met de visie van Johan Cruijff.

Versterking(en) schrijf ik bewust.
Niet met hagel schieten en op goed geluk kijken of je raak hebt geschoten, zoals momenteel wel het geval blijkt te zijn.

Ik dacht dat ik dat wel overduidelijk had geschreven.
Voornamelijk uit de woorden “en is de balans in het eerste verstoord.” had je kunnen opmaken dat je aanhef niet op mij slaat.

Wat wel mijn mening is: teveel gekochte middelmaat, te weinig doorstroom van eigen talenten.

Met andere woorden: ik ben het voor 100% met je eens …

20-12-2022 20:08

gio3011 +8

inderdaad maar dit zie je bij feyenoord ook onder advocaat was de jeugd niet goed en onder slot en koeman konden ze het opeens wel toen ze de kans kregen.

21-12-2022 13:20

3sterren +20205

Dat dus.
Conclusie: een goede trainer/coach kan wonderen verrichten met een matige selectie, maar een kneus als die van ons, kan een redelijk goede selectie op het veld laten overkomen als een stel zombies zonder zelfvertrouwen …

21-12-2022 15:43

Telamon +9192

@Vak

Ik moet wel zeggen dat ik de aankoop van Bergwijn dan wél begreep, met ook Tadic die ouder wordt, je zonder Antony geen enkele diepgang voorin had, los van Brobbey.

Maar dat heeft er ook mee te maken dat ik niet zo'n fan van Tadic ben als de meesten. Verder delen we dus wel dezelfde kijk.

21-12-2022 18:37

Telamon +9192

@gio

Denk dat dat ook wel deels te maken heeft met de kwaliteit van de lichtingen waarmee die trainers te maken kregen. Feijenoord is de laatste jaren goed bezig met de opleiding, en dat begint zich uit te betalen.

Maar inderdaad begint het bij de bereidheid van een trainer om gebruik te maken van jeugd, en Advocaat heeft dat niet bepaald ;). Slot meer.

Maar zie ook FC Twente, doen het met veel jeugd (van een stuk minder kwaliteit dan bij de top), met heel goed voetbal, en gewoon 4e.

21-12-2022 18:40

Telamon +9192

@3sterren

Klopt, sorry, ik ben allergisch geworden voor het kleinste beetje jeugd onderschatten, en mijn post was uiteindelijk niet echt op jou gericht, maar triggerde wat bij me. Ik ken je kijk ook, dus vond het ook al verrassend.

Precies, mooi verwoord, met hagel schieten en hopen dat je iets goeds raakt.

Ik ben bang dat er niet snel een einde komt aan dit wanbeleid, want mensen die werkelijk geloven in jeugd, en vooral een goede mix, zijn erg schaars. Men wil vanuit ego en carriere, en druk, meteen presteren, en denkt dat niet te kunnen doen met jeugd die zogenaamd nog lang nodig heeft aan te haken en 'betrouwbaar' te worden.

Het is ook zo triest. Van jeugd wordt veel meer verwacht dan van aankopen. Allerlei toptalenten zijn er zogenaamd nog niet klaar voor, om dan allerlei aankopen te doen die er al hélemaal niet klaar voor zijn, er nooit klaar voor zullen zijn om voor Ajax te spelen. Echt bizar.

21-12-2022 18:47

3sterren +20205

Ik kan me jouw frustratie goed voorstellen. Vooral dit seizoen is het onvoorstelbaar hoe talenten categorisch worden genegeerd door Assistent trainertje.

Kopen, kopen, kopen en vervolgens die aankopen slopen.

Ik hoop dat de volgende trainer een Cruijff adept zal zijn. Eén die de juiste balans weet op te stellen/herstellen.

Eén die de Toekomst weet te vinden, voor een toekomst met frivool aanvallend herkenbaar Ajaxvoetbal …

21-12-2022 18:57

Steffenhagen +38287

Wat hier wordt geschreven sluit aan bij een ontwikkeling die al langer aan het gebeuren is : Ajax levert wat terrein in op clubs als psv , Feyenoord en AZ bij de jeugd . Ajax zal deze uitdaging om verder te verbeteren echt snel aan moeten gaan .

20-12-2022 12:17

Grouster +1355

Ik kan wel genieten van zulke rasvoetballers ondanks dat ze niet bij Ajax spelen. Het is wel goed dat niet alle talenten bij Ajax spelen anders stelt zijn jeugdcompetitie ook niets meer voor.

Ajax probeert elke speler individueel te prikkelen, vervroegd doorschuiven, andere positie etc. Daarom staan we ook niet meer standaard bovenaan in de jeugdcompetitie.. het lijkt op een bewuste keuze.

Je ziet het bij jong Ajax ook, het is fysiek aanpoten, de stap lijkt groter dan voorheen. Bij hoge uitzondering zal er een talent van 16/17 jaar aansluiten meestal duurt het wat langer, sinds duurt het nog wat langer! Daarom ben ik er ook voor dat er een enkeling verhuurt wordt aan een eredivisie club! Minuten maken op het hoogste niveau.

20-12-2022 12:08

Oxxer +165783 moderator

Bij Feyenoord worden spelers ook vervroegd doorgeschoven, waar zij tegen aan lopen is Jong Feyenoord dat niet in de KKD speelt, daardoor is de laatste stap lastig.

20-12-2022 12:15

Oxxer +165783 moderator

100% mee eens, ik ben rigoureuzer en zou een andere leiding willen zien bij de jeugd, net als bij de hoofdtrainer een frisse wind na een paar jaar. Een andere aanpak wel met in het stand houden van de Ajax principes kan wat mij betreft geen kwaad

20-12-2022 13:22

gio3011 +8

Sluit me hier volledig bij aan en zie dit ook terug in het onderwijs waar het collectief soms tevergeefs zorgt dat bepaalde individuen helaas niet tot hun recht komen.

21-12-2022 13:24

OwenStevenDalberg +27727

Amsterdammers horen in de jeugd van Ajax te spelen. Er spelen en speelden aardig wat in de opleidingen van de concurrenten. Zeker als het om toptalenten gaat, mag dit niet gebeuren! Erg zonde.

20-12-2022 11:35

RemcoRe1986 +1283

Wat een kuil, een afkomst bepaald toch zeker niet waar je moet voetballen... Als een ras echte Rotterdammer (groot talent) graag voor Ajax wilt voetballen is die van harte welkom..

20-12-2022 13:25

OwenStevenDalberg +27727

Zo wat een kuil!? Ik bedoel te zeggen dat in je eigen stad toptalenten weggekaapt worden door clubs uit andere steden. Dat zou jou terrein moeten zijn. En dan gaat er naar mijn mening iets niet goed met de jeugd Scouting. Als Ajax als Amsterdamse club op tijd aanklopt bij Amsterdamse jongens, dan kiest 99% voor Ajax. Dan gaan ze echt niet bij PSV, AZ of Feyenoord spelen.

20-12-2022 18:35

RemcoRe1986 +1283

Dat maakt het verhaal anders waar dat betreft ben ik het met je eens

20-12-2022 20:52

Web +178830

Feiten zijn dat vroeger Ajax de zaakjes goed voor elkaar had, en de rest zit ook niet stil
Alleen maar beter om het Nederlandse voetbal weer op een hoger niveau te tillen

Het word weer tijd dat er een Robben, van Persie, Sneijder en vd Vaart op staan
En ook weer eens een spits van allure

20-12-2022 11:27

S_020 +4104

Tegenwoordig brengt Nederland vooral rappers voort.

20-12-2022 11:36

Bals +3786

Een kritisch en zeker niet een negatief stuk. Het is wel degelijk een signaal. Maar het signaal moet in de lijn van de individuele- en teamontwikkeling worden bezien en in de ontwikkeling van de opleiding als springplank naar een betaald voetbal toekomst. Dat spelers niet of minder naar De Toekomst willen komen omdat het dichterbij huis ook goed geregeld is, zegt wel degelijk wat over de tanende aantrekkingskracht van onze opleiding én de doorstromingskansen. De wet van de remmende voorsprong kan alleen worden doorbroken door innovatie gekoppeld aan meer prestatie / ontwikkeling.

20-12-2022 11:13

3sterren +20205

“De aantrekkingskracht” die in een duizelingwekkend snel tempo de Johan Cruijff Arena zal verlaten, als aansprekende (Europese) resultaten langer zullen uitblijven.

Dus: snel afscheid nemen van de huidige verantwoordelijke(n) van Ajax 1 …

20-12-2022 12:46

Wobbo +11619

Ik zou als Ajax talent ook de overstap maken naar Feyenoord als Flappie en Schreuderus nog steeds de scepter zwaaien. Topsport mentaliteit vliegt gewoon de deur uit met die 2 mafkezen.

20-12-2022 11:07

Web +178830

Komop man
Schreuder is een passant die snel weg is, en vd Sar was er ook toen Ajax onder Ten Hag goed speelde

20-12-2022 11:25

Ajax27 +19263

Mooi toch, 2 topclubs in NL die elkaar scherp houden. Dat Ajax in verschillende lichtingen dit jaar verliest van Feyenoord is een teken aan de wand dat er scherper naar de talenten en de ontwikkeling gekeken moet worden. Anderzijds ziet Feyenoord de kloof tussen Ajax en Feyenoord in de eredivisie financieel groter worden en moeten ze dus wel scherper en beter op hun eigen jeugdopleiding inzetten. Alleen met het verkopen van veel zelf opgeleide jongens kun je zeer snel een goede buffer opbouwen.

Goede ontwikkeling dus!

20-12-2022 10:59

Oxxer +165783 moderator

“‘ Ajax Onder 17 ging afgelopen zaterdag vrij kansloos onderuit tegen de leeftijdsgenoten van Feyenoord”

Apart ik las op 1908.nl dat Feyenoord fans die aanwezig waren een hele andere wedstrijd hebben gezien. Zij vonden de wedstrijd in evenwicht, Ajax o17 niet veel minder en verzorgder spelen. Dit stuk lijkt 1 op 1 gekopieerd van wat 1908.nl schrijft naar aanleiding van deze wedstrijd, 1908.nl schrijft over de Feyenoord Academy.

20-12-2022 10:33

Altijdindestraat +40446

Gevalletje paniek zaaien...

20-12-2022 10:26
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.