'Ajax heeft inzake komst Kroes te maken met concurrentiebeding'

door Jesse ter Haar 82

Bron ESPN

'Ajax heeft inzake komst Kroes te maken met concurrentiebeding'

door Jesse ter Haar 82

Bron ESPN

Laatst geüpdatet

Freek Jansen en Sjoerd Mossou vinden het lastig om vroeg in het seizoen al een oordeel te vellen over de staat van Ajax. De Amsterdammers maken sportief een wisselende indruk, terwijl de zo belangrijke directie wegens tegenstribbelen van AZ rond de aanstelling van Alex Kroes nog niet compleet is.

'Je hebt met Álvarez, Tadic en Timber - nog los van de voetbalkwaliteiten - persoonlijkheden ingeleverd', stelt Jansen vast in de uitzending van Voetbalpraat, waarna hij begint op te sommen. 'Bij Ajax is er zó veel gebeurd. Een hele nieuwe technische staf, een nieuwe selectie, een organisatie met een nieuwe algemeen directeur, hoofd scouting, hoofd jeugdopleiding en Mislintat die nieuw is.'

'Er is bij Ajax zoveel veranderd dat je er nog niet echt een conclusie over kunt trekken', is ook journalist Mossou van mening. 'Je hebt een aantal weken nodig om te zien wat voor een elftal het precies wordt. Over Steijn kun je ook nog niet helemaal oordelen. Hij krijgt een nieuwe selectie en dat moet je over twee maanden bekijken.'

Ajax, Kroes en AZ

Hoewel Ajax een kleine drie weken geleden Alex Kroes voordroeg als nieuwe algemeen directeur, is de afhandeling met zijn huidige club AZ nog altijd niet voltooid. De club uit Alkmaar gaf de directeur nog niet vrij voor zijn baan in Amsterdam. 'Er zit een concurrentiebeding op, dus Ajax is afhankelijk', vertelt Jansen. 'Ik weet niet of het om geld gaat, maar je zou bijna denken: waarover gaat het anders?'

Vanuit AZ is er met verbazing gereageerd op de voordracht van Ajax, maar Mossou ziet het als gespeelde verbazing. 'Dat AZ verrast is, is natuurlijk totale onzin. Die hebben toen Ajax op zoek ging naar een nieuwe algemeen directeur meteen geweten dat Alex Kroes bij de beste namen zou staan.'

Bestel nu het derde shirt van het seizoen 2023/24!

Lees meer over:
Plaats reactie

Tobiaz +70

Is dit de topreactie waarop je zit te wachten? Waarom zo beledigend naar AZ, naar de algemeen directeur. AZ is een voorbeeld hoe je een BVO moet leiden. Niet met een heel grote zak geld, maar weloverwogen, steunend op een ijzersterke jeugdafdeling. AZ heeft oog voor talent, daarom is ook Alex Kroeze binnengehaald. Ajax is de vaandeldrager van het Nederlandse voetbal, met een grote internationale faam. Het is niet eenvoudig om altijd op dit topniveau te presteren. De concurrentie is moordend, het internationale voetbal een jungle. Belangrijk is om het hoofd koel te houden, vast te houden aan de Ajax-principes en daarom ook waardering te hebben voor de prestaties van anderen. Ruzie met AZ past dus niet, goede samenwerking wel.

22-08-2023 17:34

Rockanje23 +37219

Volgens mij hebben Kroes en AZ eind juli wederzijds de arbeidsovereenkomst per 1 september opgezegd. Pas daarna kan er formeel iets geregeld worden. Zal wel iets worden in de trant van een half jaar nergens anders aan de slag oid. Dan zou hij dus in februari of maart officieel bij Ajax aan de slag kunnen

22-08-2023 17:09

Tobiaz +70

Natuurlijk is het een vervelende situatie voor AZ. Alex Kroes is niet voor niets binnengehaald en vervult een belangrijke positie in de organisatie van de best geleide BVO van Nederland. Het kost tijd om iemand anders te vinden van hetzelfde kaliber. De uiteindelijke keus van Ajax is natuurlijk begrijpelijk maar heeft dus consequenties voor AZ. Even een beetje geduld dus, want hier kan AZ helemaal niets aan doen. Ajax zelf wel. De opvolging van Van der Sar heeft te veel tijd gekost.

22-08-2023 16:38

jerryisthename +32159

Betekenis 'AZ' volgens Van Dale: Altijd Zielig.

22-08-2023 10:45

Oxxer +165748 moderator

Met een beetje fantasie is AZ het Tottenham Hotspur van Nederland en Robert Eenhoorn de Daniel Levy van AZ.

22-08-2023 10:06

jerryisthename +32159

Goede vergelijking! 😉

22-08-2023 10:42

FrancescosRavioli +15464

Klopt in alles. Behalve dat AZ wel probeert te voetballen.

22-08-2023 11:38

Ajax The Best +16732

AZ laat hem ook niet meer werken daar. Dat zal hun rechtspositie echt enorm versterken...

22-08-2023 10:05

Mokum87 +2435

AZ weet dat het niet zo verder kan gaan. Alex wil graag en Ajax wil graag. Die mag momenteel niet eens zijn functie volledig bekleden dus het is tijd dat AZ zich hier vermand. Geef duidelijkheid hoe en wat zodat iedereen verder kan.

22-08-2023 09:57

Brooklyn +4155

Snap volledig dat AZ wat tegen strubbelt. Ajax is een concurrent voor plek 2 en er zijn grote financiële belangen gemoeid met die plek. Kroes heeft zelf het strenge concurrentiebeding getekend (de oen). Dat het nu even niet uitkomt, tja. Had hij stap naar Ajax maar in het beding moeten laten opnemen. Beding aanvechten in een kort geding is een optie. Of gewoon de portemonnee trekken. Beide verzwakken Ajax. Zou ik ook doen.

22-08-2023 08:14

Ajax The Best +16732

Portemonnee na een kort geding is zeer waarschijnlijk niet nodig en als het wel nodig is, gaat het om een schijntje.

22-08-2023 10:00

Ozymandias +159568

Ik begrijp het totaal niet. AZ maakt het zichzelf zo alleen maar moeilijker om de toekomst de volgende Kroes aan te trekken.

22-08-2023 10:01

Broodjebal44 +5727

We hebben het over een concurrentiebeding, hierbij geef jij aan dat AZ concureert met Ajax, maar dat is natuurlijk niet waar. De genoemde plek 2 die je noemt heeft AZ in de jaren na het kampioenschap (08/09) maar éénmaal behaald. Nota bene in een seizoen die niet is afgemaakt.

Ik ben het dus totaal niet met je eens dat AZ concureert met Ajax voor plek 2, als dat gebeurd is het eerder uitzondering dan regel. Voor mij is dit dus ook geen concurrentiebeding issue.

22-08-2023 10:50

Michael 1974 +22041

Tenminste een beetje reeel stuk

21-08-2023 23:09

AjaxHoorn +32989

Ja leuk maar volgens de wet mag een concurrentiebeding niet meer. Alleen in een vorm dat je klanten niet mag overnemen. Dat is ingesteld om juist de werknemer niet te belemmeren.

21-08-2023 23:07

Broodjebal44 +5727

Dat komt mooi uit dan neemt hij verder niemand van AZ mee, geen spelertjes ook toppie!!

22-08-2023 10:52

AlmightyAjax +5887

Altijd Zielig

21-08-2023 22:53

vanreenen +10361

AZ is nog steeds de afkorting van Azijn Zeikerds en dat blijven ze ook. Maar ze waren niet te beroerd om 10M te pakken voor Wijndal. Een kanjer in vervlogen tijden, maar presteren, ho maar. Gelukkig heeft Sven Avila gekocht van FC Knudde, o nee FC Antwerpen. We gaan het zien, van mij mag Steijn beginnen met Gaaei, Sutalo, Hato en Avila. In elk geval beter dan de kleuters die er stonden in Rotterdam.

21-08-2023 22:44

eenAjaxfan +20422

Nou, dan zitten er hier een hoop AZ-ers...

21-08-2023 22:52

Godenzoon24 +15406

Mossou vind ik steeds vaker de juiste dingen zeggen!

21-08-2023 22:39

Pas +1622

Is Freek Jansen nu ook al rechtsgeleerde?

21-08-2023 22:34

Artemio +32414

Psv watcher

21-08-2023 22:38

Danielson +50655

Nee dat is Marcootje

21-08-2023 23:14

rich67 +6696

AZ staat voor Altijd Zeiken

21-08-2023 22:29

Dizo +798

Stap naar de rechter, dat concurrentie beding zal dan door de rechter van tafel geveegd worden. Hij heeft er maar een half jaar gezeten. AZ denkt heel wat te zijn, maar betekent weinig.

21-08-2023 22:21

NipeB +15854

Precies, gewoon naar de rechter en dan is dit van tafel. Concurrentiebeding geldt nagenoeg nooit.

21-08-2023 22:39

Dolblij +45819

Gegeven het feit dat het zo lang duurt en er ook verder niets naar buiten dringt kijk ik daar anders tegenaan. Ajax heeft ook juristen die zo'n beding, zodra mogelijk, in stukken (laten) scheuren. Ergens zit een kink in de kabel. Kan bijna niet anders.

21-08-2023 22:47

TweeBenig2 +16435

De meeste concurrentiebedingen houden stand en worden door middel van onderhandelingen met de wederpartij beperkt in tijd of in reikwijdte. Hier de meest recente uitspraak. https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2023:4981 in juli waren er ook een paar. Ik begrijp niet waar het idee vandaan komt dat een concurrentiebeding nagenoeg geheel (in juridische termen is dit 99%) niet geldt, terwijl dat in de praktijk toch heel anders ligt.

21-08-2023 22:50

Dizo +798

Elke zaak is een verhaal apart. Hierbij ligt het duidelijk dat het een duidelijke concurrent is en duidelijk invloed heeft op het klantenbestand dus omzet e.d. Dit geldt m.i. niet bij AZ/AJAX

21-08-2023 23:03

NipeB +15854

Ja de kink is AZ. Die willen geld zien. Ajax zal liever niet naar de rechter gaan. Dat levert negatieve pers en slechte verhoudingen met AZ op maar je wint wel. Denk dat ze in stilte onderhandelen over een bedrag. Niet omdat er een concurrentiebeding is maar om de goede verhoudingen te behouden en negatieve pers te voorkomen.

22-08-2023 08:59

NipeB +15854

Er zijn veel meer uitspraken over het concurrentiebeding. De zaak waarvan je de link plaatst is totaal niet vergelijkbaar met deze zaak. Erg belangrijk in de zaak is dat ze dezelfde klant hadden om maar 1 cruciaal punt aan te halen uit dit vonnis. Je kunt op rechtspraak.nl veel meer zaken vinden waarin de claim rond concurrentiebeding werd afgewezen. Kroes is in december 22 in dienst getreden dus een half jaar in dienst geweest in een andere functie. Dat is kort en speelt een rol. Net als dat het om een andere functie gaat. Ajax zal gewoon geen rechtszaak willen en negatieve publiciteit. Daarom gaan ze betalen.

22-08-2023 09:06

Ajax1969 +4171

Het geldt niet voor mensen met een tijdelijke contracten, maar die regeling is er gekomen om werknemers aan de onderkant van de arbeidsmarkt te beschermen. Niet voor directeuren.

23-08-2023 07:31

DeMeer1976 +3095

Die komt niet binnen een paar maanden. Andermaal laten we dus een zeer belangrijke positie vacant. En schelden op AZ?
Man die hebben gewoon gelijk om even tegen te werken. Die zijn toch niet op de wereld gezet om Ajax te helpen. Ik heb een bloedhekel aan die Eenhoorn maar een club leiden kan hij wel.

21-08-2023 22:18

twynestar +28777

Voordat we dezelfde nonsens weer krijgen: Nee een concurrentiebeding wordt niet per definitie van tafel geveegd door de rechter. Goed opgestelde bepalingen (redelijk, niet te breed) worden vaak gehonoreerd, zeker als het gaat om dit soort topfuncties waar de medewerker ook niet kan aanvoeren dat hij zich impliciet gedwongen voelde de bepaling te accepteren. Het argument dat degene zich significant kan verbeteren is door rechters in heel Europa al tot in den treure genegeerd in het geval van transfers van voetballers, trainers en TD's.

Echt, het is mooie wishful thinking maar dit is iets anders dan een accountmanager die van de ene naar de andere groothandel over wil stappen (en ook daar zijn dit soort clausules soms geldig).

21-08-2023 22:14

TweeBenig2 +16435

Helemaal mee eens, met dien verstande dat ‘soms geldig’ ‘vaak geldig’ moet zijn.

21-08-2023 22:54

behangdelul +32951

Laat hem nog maar een paar maanden zitten dan. Nog even goed in de keuken kijken en die info meenemen en de beste dingen er uit pikken. Mag hij zijn werk daar niet doen, ja dan mag ie gewoon zijn contract inleveren als het werk hem onmogelijk wordt gemaakt.

21-08-2023 22:05

BokkieBokstra +11372

Begrijp het wel van az de man is er net bij az en dan kaapt ajax hem weg. Ajax moet heel az opkopen az is meer ajax dan ajax ajax is. Goed beleid slim kopen veel jeugd en mooi voetbal alles wat je bij ajax zou willen zien.

21-08-2023 22:01

YRGI +33015

Nu nog een keer prijzen. Want dat winnen ze nooit met al die subtoppers die het nooit bij Ajax redden.

21-08-2023 22:08

Artemio +32414

Az lokt veel jeugd weg uit Amsterdam. Aangezien zij een jeugdcomplex in Wijdewormer hebben staan. Dat maakt het voor de jeugdspelers uit Amsterdam aantrekkelijker ivm reistijd om naar Az te gaan en Ajax weinig kijkt in haar eigen achtertuin.

21-08-2023 22:40

BokkieBokstra +11372

Dat moet je afvragen waarom spelers uit Amsterdam voor AZ kiezen. Die plek in Wijdewormer is wat bij toeval tot stand gekomen maar een uitkomst voor AZ. Ik dacht, zag Unuvar speler bij Twente, zo een jongen moet toch bij Ajax spelen. Wat is dat nou?

21-08-2023 23:11

31xAjax +8017

Hear hear....

21-08-2023 23:17

MichelKudus +4812

Waarom worden er eigenlijk constant titels veranderd?

21-08-2023 21:57

Ajax14AMS +25205

Omdat ze op die manier meer clicks willen genereren (want je denkt dat het een ander artikel is)

Heel zielig, ze kunnen beter op de kwaliteit van het artikel focussen dan zulke trieste manieren om clicks te genereren...

21-08-2023 22:06

stopperspil +11264

Kan Ajax niet het AZ hoofd-jeugdopleidingen niet wegkopen?

21-08-2023 21:50

stopperspil +11264

Die brief van AZ achter ieders rug om naar de KNVB dat zij vonden zij recht hadden op de titel, weet u nog?

21-08-2023 21:48

Balou +1830

Nog erger het was een achterbakse brief naar de UEFA

21-08-2023 21:59

Nr.10 +111780

AZ gaat natuurlijk maximaal kinderachtig doen hierover, die willen dat de wereld hen als concurrent van Ajax ziet, maar dat zien ze alleen zelf zo. Nou ja, ze verlengen hun eigen lijdensweg, Ajax komt er wel dit seizoen denk ik, er worden eindelijk rationele beslissingen gemaakt bij de club de laatste maanden, en Kroes komt vroeg of laat met alle vreugde lekker bij de mooiste club van de wereld werken.

21-08-2023 21:33

Robbie en de Kock +11309

Kroes is zich al aan het orienteren en laat zich inwerken heb ik begrepen.
Hij mag alleen nog niet op de pay roll en zal zich ook niet zichtbaar binnen Ajax manifesteren.

21-08-2023 21:25

poopiebaby1980 +1

Zal wel in de interland break afgerond worden.

22-08-2023 00:58

FCDuivendrecht +5489

Van A tot Z een hele kleine en intens zielige club. Maar dan ook echt in alles. 90% van hun bestaansrecht te danken aan een poldergangster die hypotheken en leningen verkocht aan semi beschikkingsonbekwamen waarvan iedereen wist dat ze nooit terug konden terugbetalen.

Die schuimbekkende gefrustreerde honkballer die daar de scepter zwaait past ook perfect bij de kaasboertjes.

21-08-2023 21:16

maxwellstyle10 +4774

Volgens mij leeft AZ nog steeds met de gedachte dat het een top3 club is of top4 wat je der ook van wilt maken.. Ze hebben beetje grootsheidswaanzin daar.. AZ moet ff op ze plek gezet worden, het is een leuk clubje dat in de subtop goed meedraait, maar nooit, herhaal, nooit zo goed zal worden en nooit herhaal, nooit zo bekend en bekeken zal worden als Ajax..

21-08-2023 21:12

jorn_de_smet +1796

Dit vind ik een Calimero reactie

21-08-2023 21:28

maxwellstyle10 +4774

Waarom? Omdat AZ zo moeilijk doet? AZ is een subtop clubje, geen top.. geef de man gewoon vrij voor Ajax, waarom zo moeilijk?

21-08-2023 21:29

Sjaakvaak +26610

@maxwellstyle10 Als City nu ff Menno Geelen oppikt bij Ajax, zeg je dan ook prima, laat maar gaan? Of vind je het dan toch ook wel redelijk kut en wil je wel iets van compensatie eruit slepen?

21-08-2023 21:48

maxwellstyle10 +4774

Iets van compensatie ja.. 3 weken proberen de boel op te houden nee... Der is echt wel een voortraject geweest of denk je dat Ajax zo maar bij hem is gekomen? Die overgang is eerder al besproken.. Dat het pas later naar buiten komt zegt niks.. Dat bedoel ik met lastig zijn en jezelf groter maken dan je bent..

22-08-2023 10:28

DD +6423

Concurrentiebeding vervalt bij een stap hogerop. Dus zie geen problemen....

21-08-2023 21:06

Sti Jn +3101

Kroes kan best een jaartje zonder “salaris”. Die is gewoon al aan het werk of doet dat na de vakantie.

21-08-2023 21:08

Francisco81 +4346

Lijkt me ergens wel iets voor dat zielige clubje uit Alkmaar om de boel maar ff expres te vertragen etc.. Met hun eigen gecreëerde rivaliteit en aversie tegen ons.

21-08-2023 21:04

Balgevoel +31409

Maak er maar een zaakje van, prima. Dit soort bedingen houdt zelden écht stand. Hoogstens moet Ajax weer eens wat overmaken richting Alkmaar, maar je zou nu al kunnen stellen dat ze een overduidelijke positieverbetering tegenhouden en carrière- en ontplooiingskansen blokkeren en meer van dat soort dingen. AZ kan misschien beter Ajax even bellen: dit bedrag willen we.

21-08-2023 21:03

Tommyshelby +130469

Ik heb begrepen dat ze een CL ticket in ruil voor Kroes willen.

21-08-2023 21:03

Amp +38248

Akkoord gaan en die van feyenoord of psv geven

21-08-2023 21:19

Tommyshelby +130469

Klinkt als een plan.

21-08-2023 21:20

GotnohairWedontcare +1015

Ze konden het nu niet op basis van onderling resultaat opeisen. Dan maar deze omweg.

21-08-2023 21:27

Ricoteb +53178

Ik vraag me toch af hoe erg zo’n concurrentiebeding echt stand zal houden bij een rechter. AZ heeft zichzelf namelijk opgegooid als concurrent, maar dat is het objectief gezien natuurlijk totaal niet. Ajax heeft een omzet die 5-7 keer zo hoog is als die van AZ. De laatste keer dat AZ boven Ajax in de competitie is geëindigd, is volgens mij 2009. Daarnaast is het voor Kroes ook een substantieel hogere functie met ongetwijfeld een veelvoud aan salaris. Ajax probeert het netjes af te handelen, maar volgens mij gaat geen rechter dit tegenhouden.

21-08-2023 20:53

Ajax The Best +16732

Klopt, is niet houdbaar. Is bijna nooit houdbaar en anders moet er een kleine schadevergoeding worden betaald.

21-08-2023 20:58

jeffrey_van_der_sluis +30596

Is dit meer uitstel van zijn aanstelling of kan dit ervoor zorgen dat Kroes niet naar Ajax kan?

21-08-2023 20:46

Ricoteb +53178

Uitstel. Ajax heeft in hun eigen bericht al gemeld dat het tot een jaar kan duren totdat Kroes kan worden voorgedragen.

21-08-2023 20:49

Kampioen2324 +1458

Blijft een zielig klein clubje dat AZ

21-08-2023 20:46

3*stars*3 +23711

Bij az moeten ze heel erg oppassen dat ze in de toekomst veel toekomstige werknemers (voetballers/coaches/directieleden) gaan mislopen.
Altijd maar willen pretenderen dat ze topclub zijn maar hun plek gewoon niet kennen.

Echt respect wat ze daar hebben opgebouwd na alle shit na Scheringa maar het is en blijft een subtopper in NL.
Een stap naar de top-3 is gewoon een stap omhoog, simpel.

21-08-2023 20:43

Been +12585

AZ doet weer waar ze goed in zijn, klein gedrag vertonen.

21-08-2023 20:43

Gooseman +11909

Ach gut, zijn ze nog steeds op hun Marc getrapt over het einde van de Covid competitie?

21-08-2023 20:38

arigold +7895

Ik lees vaak dat een concurrentiebeding niet geldt wanneer je een hogere functie kan krijgen met betere arbeidsvoorwaarden? De kantonrechter heeft zich daar toch al meerdere keren over uitgesproken?

21-08-2023 20:37

DeMagere +23140

Ach ja, haast en spoed is zelden goed.
Ik ben al lang blij dat er duidelijkheid is.
Nog even geduld en we hebben er weer een topper bij in de organisatie.
Ondertussen zal hij sowieso niet stil zitten.
Hoe AZ ook tegenstribbelt.

21-08-2023 20:36

insectenverdelg +23601

Ik-vind t totaal niet vreemd dat AZ dit doet om eerlijk te zijn.

21-08-2023 20:35

Toni21 +3539

AZ heeft afgelopen jaren bewezen een verschrikkelijke club te zijn

21-08-2023 20:37

insectenverdelg +23601

Mee eens hoor. Maar met het vertrek van Slot is ook hun halve club leeg getrokken door Feyenoord. Geloof dat er 21 man met een AZ verleden naar feyenoors is gegaan. Om dit op deze manier te voorkomen hebben ze deze clausule in het contract gezet, die Kroes ook met zijn volle verstand getekend heeft. Als je hem dan toch ophaalt snap ik dst AZ gaat spartelen. Ook AZ weet dat alleen maar uitstel is, maar ik snap ook dat zlAZ dit niet O toelaat.Als dit andersom grbeurt was, waren de rwactiw hier precies andersom geweest.

21-08-2023 20:40

Heimdallr +659

Genuanceerde meningen worden in het algemeen niet gewaardeerd op AS.

21-08-2023 20:54

Danielson +50655

Nee want we kennen AZ. Een klein provinciaal clubje geleid door (op dit vlak) rancuneuze cententelllers.
In het omgekeerde geval was het al lang geregeld.

21-08-2023 20:38

letsvencook +13071

Inderdaad die denken nog steeds een (covid) kampioenschap te goed te hebben. Valt altijd wel wat te janken in alkmaar

21-08-2023 20:38

Noahdepoah2021 +4882

Absurd. Concurrentie beding. Prima. Laat maar voor komen.

21-08-2023 20:35

Ajax21 +547

Heb hem het liefst natuurlijk morgen al in Amsterdam. Een man met veel verstand van voetbal. Ik hoop dat het snel rond komt tussen de 2 clubs.

21-08-2023 20:33

sAFCAd96 +1853

Free Alex!

21-08-2023 20:30
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.