Hamstra tevreden na transferwindow: 'We kopen niet alleen, maar houden ook oog voor onze eigen jongens'

door Cristian de Jong 45

Bron De Telegraaf

Hamstra tevreden na transferwindow: 'We kopen niet alleen, maar houden ook oog voor onze eigen jongens'

door Cristian de Jong 45

Bron De Telegraaf

Laatst geüpdatet

Gerry Hamstra blikt terug op de afgelopen transferwindow. Met meer dan 215 miljoen euro aan uitgaande transfers en met ongeveer 105 miljoen euro aan ingaande transfers, was het voor Ajax de krankzinnigste transferwindow ooit. In een interview met De Telegraaf vertelt Hamstra hoe hij terugkijkt op deze transferperiode.

Allereerst is Hamstra meer dan blij met de selectie die Schreuder op dit moment tot zijn beschikking heeft. 'We zijn tevreden met het uiteindelijke resultaat. Al vinden we wel dat er te veel mutaties zijn geweest. Normaal zijn het er twee of drie en misschien eens vier. Maar ik denk dat we goede vervangers hebben kunnen aantrekken, waardoor we een competitieve selectie hebben.'

Naast dat er negen nieuwe gezichten bij zijn gekomen is Hamstra ook zeer blij dat een heel aantal jeugdspelers gekozen hebben om in Amsterdam te blijven. 'We zijn blij dat we de contracten van een aantal jeugdspelers hebben kunnen verlengen en dat Youri Baas zijn debuut heeft gemaakt. We kopen niet alleen, maar houden ook oog voor onze eigen jongens', vertelt Hamstra.

Uitgaande transfers

'We vinden allemaal dat we te veel basisspelers zijn kwijtgeraakt, want we zijn met andere verwachtingen de zomer ingegaan', antwoordt Hamstra op de vraag of het niet moeilijk is om een nieuwe Ajax-trainer meteen te confronteren met zo'n leegloop. 'Je wilt de groep zoveel mogelijk bij elkaar houden om door te kunnen bouwen. En daar hebben we met Alfred ook gesprekken over gevoerd. Natuurlijk wisten we dat er een paar addertjes onder het gras zaten. Alleen had niemand voorzien dat er zó aan onze spelers zou worden getrokken en met zulke bedragen.'

De transfer van Antony was de doorslaggevende factor op de chaos en hectiek in de laatste dagen van de transferwindow. 'Tot het vertrek van Antony was het nog vrij overzichtelijk, maar de timing van Manchester United was zo slecht dat het de laatste dagen nog hectisch werd.'

Hamstra kan begrijpen dat Schreuder boos werd rondom het vertrek van Antony. De technisch manager, die in het verleden zelf ook trainer is geweest, kan zich dan ook goed voorstellen hoe vervelend het is als de beste spelers op het laatste moment nog vertrekken. 'Ook omdat Antony basisspeler nummer zeven was die vertrok.'

Het verlengen van spelers uit eigen kweek

Hamstra vertelt dat het een grote uitdaging was om sommige spelers uit eigen kweet te behouden. 'Iedereen kijkt natuurlijk naar het aan- en verkoopbeleid. Maar voor ons was de grootste uitdaging om de contracten van Jurriën Timber, Kenneth Taylor en Naci Ünüvar te verlengen. We kijken altijd eerst intern. Dat is de filosofie van Ajax en daar houden we aan vast. Alleen heeft het door het grote aantal getransfereerde spelers wél onder druk gestaan. Daarom zijn we ook zo blij met en trots op de contractverlengingen van Timber, Taylor, Ünüvar en het debuut van Youri Baas.'

Doelstellingen

Het doel dit seizoen is duidelijk: kampioen worden en Europees overwinteren. 'Daar staan we kijkend naar onze selectie na deze transferperiode nog steeds achter. Natuurlijk beseffen we dat alle mutaties een complicerende factor zijn, omdat het tijd kost om hier een ijzersterke groep van te smeden.' Ook geeft Hamstra veel lof aan Schreuder. 'Als je als trainer wordt geconfronteerd met zo veel wisselingen, veel meer dan we gedacht hadden en wilden, dan is het knap dat je na vijf wedstrijden vijftien punten hebt en goed voetbal speelt. Complimenten aan Alfred, want hij levert met zijn staf echt een topprestatie', aldus Hamtra.

Denk jij dat Steven Bergwijn opnieuw het openingsdoelpunt maakt?

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+.

Lees meer over:
Plaats reactie

burwatti +14424

Koop club dit en dat.. maar als er geen vervangers komen dan is de wereld ook te klein..

Ik vind het een hele sterke transferperiode geweest, als je ziet je nu met Rensch, Taylor en Brobbey 3 spelers hebt staan die vorig jaar nog op de bank zaten is dat toch gewoon de ontwikkeling die men wilt?

Als je in de CL door wilt kunnen we niet met spelers van 17 komen opdagen, eerst hard worden in de KKD en dan de overstap naar het eerste, jaartje bank en invallen en daarna vaste basisspeler worden.

Geduld is tegenwoordig ver te zoeken helaas, iedereen moet met 17 basisspeler worden anders stappen we af van onze filosofie..

Aub niet zo dramatische, de toekomst zal altijd als rode draad door Ajax heen lopen.

06-09-2022 14:46

Nick14 +25889

20 miljoen willen betalen voor een 28 jarige terwijl je iets eerder al iemand gehaald hebt voor die positie, ordinaire koopclub praktijken.

06-09-2022 13:16

kanye.w +4151

Ik vond de aankoop van ocampos ook vrij overbodig.

06-09-2022 15:17

Barra +5531

Schreuder heeft weinig te zeggen wanneer Man U op de laatste dag met een bod van 100 miljoen aan komt zetten. Komop zeg, wat had hij dan verwacht dat ze hem wel even aan zijn contract zouden houden.

06-09-2022 12:33

Telamon +9192

Niet meer dan de gemiddelde koopclub. Dus houd maar op met die praatjes.
Als Taylor niet door meerdere blessures eindelijk zijn 'kans' kreeg, en die gelukkig heel goed pakte, had hij niet basis gespeeld, en was daar ook weer een aankoop voor gedaan.

Jullie kijken niet eerst intern, maar altijd extern, en pas als aankopen falen, wordt er uit nood naar de jeugd gekeken. Zo gaat het al jaren.

Juist door veel uitgaande transfers kan je jeugd inpassen, dus wat nou onder druk gestaan?

06-09-2022 12:06

NoPants +7536

Met brobbey, rensch, en taylor is er toch voor 3 uitgaande transfers een speler uit de jeugdopleiding ingepast? Welke spelers had jij nog meer vervangen met jeugdspelers? Voor martinez en antony liep er niet echt iets in de jeugd rond, toch? Dan blijft wijndal over als onnodige aankoop?

Er zijn 7 basisspelers vertrokken. Welke club vangt dat op met jeugd?

06-09-2022 12:43

Telamon +9192

@NoPants

Taylor nogmaals uit nood, dus puur geluk/toeval. Rensch afgelopen seizoen uit nood nadat Klaiber een heel seizoen geblesseerd raakte en Mazraoui op een gegeven moment. Heeft ook niet écht het vertrouwen, want Sanchez is gehaald. Brobbey is een geval apart, heeft dusdanig fysiek dat ie sterker is dan ervaren spelers. Kreeg aanvankelijk ook geen speeltijd, onder het mom van fysieke problemen.

Wijndal is gehaald terwijl je Salah-Eddine en Baas hebt, beiden beter. Ocampos is gehaald terwijl je Hansen hebt. Ocampos past qua type niet bij Ajax, Hansen wel. Grillitsch wordt gehaald terwijl je Taylor/Regeer/Fitz-Jim/Warmerdam/Vos hebt.

Kaplan wordt gehaald voor achter Timber, hoewel linksbenig. Mag hopen dat ie vrij tweebenig is. Pas 19, kijk dan in de eigen opleiding. Aertssen doet het goed. Milovanovic ook.

Lucca wordt gehaald, puur om te pinchhitten. Vind ik overbodig, pinchhitten werkt vrijwel nooit. Had plekje voor Rasmussen kunnen zijn.

Bergwijn vind ik een goede aankoop, net als Conceicao, zeker voor die prijs.
Grillitsch in principe ook, maar overbodig, dus toch niet.

Het gaat er ook nog meer om, dat aanstormende talenten gewoon geen speelminuten krijgen in Ajax 1. Afgelopen seizoen geen enkele minuten voor Ünuvar, Fitz-Jim, Hansen, Van Axel, Vos, Misehouy, Baas, Salah-Eddine, Milovanovic, Aertssen, Gorter, etc.

Alleen Taylor sporadisch wat loze minuutjes aan het einde van een wedstrijd. Rensch af en toe uit nood, Regeer sporadisch.

Dat geeft wel aan dat het allemaal korte termijndenken is, belang van trainer ver voorop. Maar ook angst. Zelfs met 3-0 voor tegen een laagvlieger niet eens jeugd de kans geven, om zo door te ontwikkelen, te prikkelen, te wennen aan niveau en druk, en om te zien waar ze nou werkelijk staan ten opzichte van Ajax 1.

Van Taylor hadden ze daar duidelijk ook niet eens een beeld van. Moesten eerst meerder blessures zijn voordat hij erin kwam, en gelukkig meteen zijn kans heel goed pakte.

06-09-2022 13:25

NoPants +7536

Het is toch logisch dat talenten eerder een kans krijgen als de basisspeler op hun positie uitvalt? Dat jij concludeert dat taylor geen kans had gekregen als hij toen niet mocht invallen is aan jou. Maar het is puur een aanname en niks meer dan dat.

Rensch mocht op zijn 17e een heel seizoen spelen toen nous weg viel. Er werd in de winter geen vervanging gehaald want de jeugd deed het goed. Ook deze zomer kreeg hij eerst de kans, en werd er pas een vervanger gehaald toen hij het niet goed deed. Sinds sanchez er is doet hij het ineens beter dus misschien had hij die druk wel nodig.

Brobbey kreeg op zijn 18e al minuten. Later minder omdat hij weigerde bij te tekenen en toen is er een vervanger aangetrokken. Niet omdraaien he.
Of salah edinne en baas beter zijn dan wijndal kan je over discussieren. Salah edinne had nog niet bijgetekend, dus ik snap wel dat ze dan een vervanger halen. Waarom zou je een talent met nog een jaar contract gaan inpassen?

Zelfde verhaal met hanssen. Waarom in godsnaam nu een talent inpassen die over een jaar weg is?

Als ik het goed begrijp had jij alleen bergwijn brobbey en conceicao gehaald deze zomer?

06-09-2022 14:38

Telamon +9192

@NoPants

Nee, dat is geen aanname, heel jaar moeten doen met heel sporadisch een paar minuutjes aan het einde van de wedstrijd, Ten Hag stelde ook voor hem te verhuren zelfs. Pas bij meerdere blessures, moést Taylor er wel in, een paar wedstrijden voor einde seizoen.

Toen Mazraoui inderdaad wegviel, maar ook Klaiber. Bij een van de twee fit, had Rensch het hele seizoen niet gespeeld. Nu heeft hij gelukkig door nood alsnog die mogelijkheid gehad zich te laten zien.

Brobbey kreeg ook sporadische minuutjes. Zelfs Promes en Labyad kregen de voorkeur in de spits.

Wijndal vind ik beperkt. Heeft loopvermogen, een beetje fysiek, redelijke pass, verder niks eigenlijk. Dus opstomen en voorgeven vooral. Geen actie, geen versnelling, niet heel wendbaar, niet veel voetballend vermogen, beetje het absolute minimale wat een back moet brengen.

Salah-Eddine en Baas zijn voetballend veel beter, wendbaarder, vlotter en behendiger, combineren beter en makkelijker, creatiever ook.

Het zou des Ajax zijn om talenten ook minuten te geven als de basisspelers gewoon fit zijn, door te rouleren, met het oog op doorontwikkeling van die talenten, en klaarstomen van die talenten. Dus bewust bezig gaan met hun verder ontwikkeling en inpassen in Ajax 1. En ook met het werkelijk een kans geven, en daarbij om te zien waar ze werkelijk staan. Dat is bewust bezig zijn met de lange termijn en met je jeugd.

Nu, komt jeugd gedurende het seizoen er pas in als er een blessure of vaak zelfs meerdere blessures zijn (want wordt vaak geschoven om toch zoveel mogelijk ervaring erin te houden), áls dat al gebeurt. En is dat niet gedurende het seizoen, wordt er een aankoop gedaan.

Het is zo onlogisch. Talenten nooit 'zomaar' speeltijd geven betekent minder snel klaarstomen van die talenten, en ook weet je niet waar ze staan. Taylor was zogenaamd ook nog niet goed genoeg. Puur inschatten en totaal verkeerd inschatten, en het gevolg van hem nooit eens serieuze minuten geven.

Heeft helemaal niks meer met een opleidingsclub te maken.

Hansen is niet over een jaar weg. Die ziet ook de tendens van aankopen en voorbij gaan aan jeugd, wil ook perspectief.

Salah-Eddines contract werd deels ingetrokken nadat hij geblesseerd raakte. Snap dat hij na zo'n rotstreek minder happig is. Maar is onderhand verlengd naar ik meen, en hij dan verhuurd.

06-09-2022 15:03

NoPants +7536

Ja, het is wel een aanname. Jij gaat ervan uit dat hij geen kansen had gekregen wanneer zijn directe concurrent vertrok. Alsof ajax sowieso een vervanger had aangetrokken als hij niet al minuten gemaakt had. Dat heet een aanname;)

Wat je over Rensch zegt klopt ook niet. Mazraoui was geblesseerd en daarom werd klaiber aangetrokken in de zomer van 2020. De hele eerste seizoenshelft speelde rensch vrijwel alles en in december ofzo raakte klaiber geblesseerd. Ook toen klaiber fit was speelde Rensch destijds.

Brobbey was 17 en kreeg sporadisch minuten. Ik zie het probleem niet. Niet ieder talent is een de ligt die op zijn 17e speelt als een 28 jarige. Op je 17e minuten maken is juist de ajax filosofie. Als hij dan niet wilt bijtekenen en ajax een vervanger haalt ga je inderdaad minder spelen. Nogmaals, niet dingen omdraaien he;)

Wbt wijndal kan je over discussieren. Feit blijft dat toen hij werd gekocht salah edinne niet wilde bijtekenen. Inmiddels wel inderdaad.

Hansen heeft nog 1 jaar contract en wilt vooralsnog niet bijtekenen. Dus die is wel over een jaar weg. Het inpassen van een talent brengt altijd bepaalde wispelturigheid. Dat hoort bij een opleidingsclub. Maar laten we alsjeblieft niet die talenten gaan inpassen die over een jaar weg zijn. Dan heb je de wispelturigheid zonder dat het je iets oplevert. Dan kan je het omdraaien en stellen dat hij weggaat omdat hij geen kansen krijgt, maar wie zegt dat ocampos was aangetrokken als hansen verlengt had? Wederom een aanname;)

Het niveau is omhoog gegaan en daardoor breken er minder talenten door. Dat hoort bij de groei die ajax doormaakt.

Tuurlijk, als je bij alle talenten die wél doorbreken een kanttekening plaatst dan blijft er weinig over. Maar vooralsnog staan er met rensch, timber, blind, taylor, en brobbey 5 spelers uit de jeugd in de basis. Zijn weinig CL ploegen die dat beter doen. Dus wat is je graadmeter? Persoonlijk ben ik blij dat we nog niet met fitz jim, baas, aertsen, en hansen aantreden. Want die brengen jiet wat de aankopen brengen.

06-09-2022 15:24

Telamon +9192

@NoPants

Daar ga ik inderdaad vanuit, want dat is de tendens. Het is technisch gezien wel een aanname inderdaad, maar gestoeld op een duidelijke tendens.

Mijn verhaal over Rensch klopt wél. Klaiber scheurde zijn kruisband op 29 juli 2021 om precies te zijn ;).

Brobbey is nogmaals een geval apart, die heeft het fysiek van een rijpe speler, en nog sterker dan dat, en een spits, die hoeft minder 'betrouwbaar' te zijn. De grootste redenen voor coaches en clubs om talent te mijden, is omdat ze minder 'betrouwbaar' zouden zijn, dus sneller en meer foutjes maken, en daarnaast dat ze fysiek vaak nog wat onderdoen. Bij Brobbey is dat allemaal niet het geval.

Salah-Eddine tekende zelfs wetende dat hij verhuurd zou worden, dan had hij helemaal getekend als hij eerste kandidaat of tweede voor Ajax 1 was. Dat talenten minder snel tekenen heeft ook vooral te maken met perspectief. Voor Salah-Eddine dus ook, want ook tekenend bij verhuur.

Voor Hansen geldt hetzelfde. Hoe goed je ook speelt bij Jong Ajax, je krijgt gedurende het seizoen geen kansen als jouw positie redelijk bezet is, er vooral meer ervaring aanwezig is. Zo ook Hansen, maar ook iemand als Ünuvar. Talenten moesten het 'verdienen' van Ten Hag. Ünuvar speelde zeer sterk in Jong, met enorm goede statistieken, veel assists en goals, maar geen kansen in Ajax 1, geen enkele. En dat geldt voor meer spelers. Fitz-Jim die geen enkele minuten meer maakt in 1 na twee uitstekende voorbereidingen met Ajax 1 en sterk spel in Jong.

Hansen had verlengd, net als Salah-Eddine, als hij uitzicht had op speeltijd in Ajax 1. Ja, dat is technisch weer een aanname, maar ik weet dat het zo zit.

Het gaat erom dat de mensen rond Ajax 1, en Overmars zei dit toentertijd ook na dat successeizoen, meer geloven in aankopen. Die staan er in hun ogen sneller en zijn in de meeste gevallen rijper en 'betrouwbaarder' en wat meer ervaren.

Men schat de jeugd structureel te laag in. Aan die jeugd moet eerst nog vanalles bijgeschaafde worden, maar verschillende aankopen mogen gewoon de grootste gebreken hebben.

Het niveau van Ajax 1 is inderdaad hoger geworden, maar die van de opleiding en diens talenten net zo. In het successeizoen speelden 5 eigen talenten. De helft van de veldspelers. In de vele malen minder seizoenen daarna, slechts 1-2. Heeft ook met lichtingen te maken, maar daarmee wil ik zeggen dat met een goede lichting, jeugd minstens zoveel kan brengen als aankopen, en in veel gevallen meer.

En er was betere jeugd voorhanden dan aankopen als Kristensen, Orejuela, Magallan, Alvarez, Wijndal, Ocampos, Bandé, Pierie, Marin, noem maar op. Toch zijn die aankopen gedaan.

Blind telt natuurlijk niet als recent doorgebroken speler en valt dus niet onder huidig beleid. Dus 4 eigen talenten. Dat is gelukkig al bijna gelijk aan de laatste twee seizoenen onder Ten Hag bij elkaar. Dus wellicht enige verbetering onder Schreuder, maar ook onder hem weer meerdere onnodige aankopen waar je betere jeugd voor hebt lopen, en ook onder hem verwacht ik weer geen speeltijd voor talenten puur om die talenten door te ontwikkelen en klaar te stomen voor volgend seizoen. Het is allemaal teveel korte termijndenken.

Ik zeg ook nergens dat Fitz-Jim, Baas, Aertssen en Hansen meteen basis moeten spelen, maar zouden al de vaste backups moeten zijn van Ajax 1 speler. En wél ook geregeld spelen door rouleren. Maar ze krijgen niet eens minuten in Ajax 1, misschien een bekerwedstrijdje.

Ik zie heel wat liever Fitz-Jim op 6 dan Alvarez, en ik zie ook liever Baas linksback dan Blind of Wijndal. Hansen zie ik liever dan Ocampos. Wat mij betreft speelt Conceicao basis, en Hansen als backup voor Conceicoa en Bergwijn.
Ik zie liever Rasmussen, dan een aankoop van een pinchhitter.

Die brengen in mijn ogen meer dan die aankopen brengen, in sommige gevallen veel meer.

06-09-2022 21:37

NoPants +7536

Dus rensch maakt in het seizoen 20/21 veel minuten, mazraoui was inderdaad geblesseerd voor het grootste gedeelte van het seizoen. Klaiber kwam in de zomer van 2020 en raakte in de zomer van 2021 geblesseerd. Ná het seizoen waarin rensch zoveel minuten maakte. In 21/22, waarin klaiber geblesseerd was, speelde nous alles.

Maar had jij met salah edinne als 1e lb de CL in gewild? En met rensch zonder back up erachter? Wbt salah edinne vs wijndal kan ik er best inkomen dat salah edinne in ieder geval op termijn beter wordt, maar wat als hij geblesseerd raakt bijvoorbeeld?

Er was inderdaad veel betere jeugd aanwezig dan die aankopen. Maar hoe denk je dat dat gaat? Gewoon tegen h2 zeggen ‘nu alleen nog maar goede aankopen doen oke?’ Als je de orejuelas niet haalt, dan loop je ook de tagliaficos mis. Zelfs met een positief scouting rapport kan het ook gewoon niet passen. Een wober en kristensen kwamen hier niet uit de verf, maar doen het in salzburg uitstekend. Ook in een aanvallende speelstijl. Hoe voorkom je zulke aankopen?

Je zegt niet dat ze basis moeten, maar wel dat we de vervanging die nu basis staat niet hadden moeten halen.

Ajax is nu een CL ploeg, en dan kan je niet zoveel verkopen als ajax doet en toch met eigen jeugd blijven aantreden. Gerichte aankopen horen daarbij alleen weet je nooit zeker hoe een aankoop het doet. Ik ben ook geen fan van iedere transfer maar zou niet de CL in willen met bijvoorbeeld hansen, salah edinne, fitz jim, en rensch in de basis. Dat deden we 10 jaar geleden maar hebben stappen gezet.

06-09-2022 23:48

Magallan39 +591

Waarom praat niemand over het aanblijven van Magallan? Die man kopt gewoon de 2-1 binnen in de CL finale dit seizoen...

06-09-2022 12:04

Hollister +12628

Resumerend ... gewoon bijna alle (nu nog Hansen en Vos) toptalenten een langdurig contract getekend, een transferbalans van 120 miljoen bruto plus, en er staat toch wel degelijk een groep die zeker kan meestrijden voor het kampioenschap en overwintering CL.
Het kan natuurlijk altijd beter, maar als je er 7 van de basis verlies dan is dat verdomd lastig even op te vangen, dus denk ik dat doorgaans DE Ajaxsupporter best tevreden is mbt deze transferperiode... zelf vind ik het een van de beste transferperiode ooit

06-09-2022 11:38

Hollister +12628

Ik denk toch dat er nog een stap tussen moet... afstand tussen het niveau van Jong Ajax en Ajax 1 is nu gewoon te groot... laat spelers die al de nodige ervaring hebben opgedaan (bv 2 jaar max) nog wat ervaring opdoen bij een linker rijtje club in de eredivisie dmv een uitleen beurt.... daar ligt toch het tempo weer wat hoger en wordt er net weer meer gevraagd... Stap van Unuvar kan best wel eens een verstandige zijn

06-09-2022 11:33

AFCACruijff14 +163353

Precies. De echte toptalenten haken nog wel aan, zoals Taylor, Rensch en Brobbey. Voor de rest lijkt me een huurperiode heel goed. Niet om ze te lozen, maar om ze ervaring op te zien doen. Ik schrijf Unuvar ook zeker nog niet af.

06-09-2022 11:42

Harrie.S63 +1699

Al zou Ajax niet in de CL overwinteren, door de selectie aan te vullen met veel dure spelers heeft H2 er alles aan gedaan om er een sterk elftal neer te zetten.
Zeker nationaal is Ajax sterk, maar wij willen ook internationaal sterk zijn (blijven).
Met 7 basis spelers die vertrokken zijn met Massaroui, Antony, Gravenbergh, Martinez, Haller, Onana en Tagliafigo is dat moeilijk op te vangen.
Ook het laat inpassen van spelers is niet bevorderlijk voor het team.
Dat Ajax dan toch de eerste 5 wedstrijden wint waarvan 3 uit wedstrijden geeft hoop.
Is Ajax dan al sterker dan wij denken?
Een ding weet ik zeker, in de breedte is Ajax echt véél sterker geworden dan de laatste jaren.
Nu hoop ik dat Ajax het ook opnieuw internationaal kan laten zien, waarbij ik opmerk dat het natuurlijk geen poulfase als vorig jaar wordt waar Ajax alles won. Dat verwacht ik ook niet.
Overwinteren dat hoop ik wel.
Rangers heeft een ingespeeld team dat de EL Finale pas na strafschoppen verloor. Ajax is een team in opbouw. Dat kan verschil maken, we zullen het zien.

06-09-2022 11:29

Elayais +5091

De transfers van Martinez en Antony gaan nog veel meer opleveren dan die 170m. Martinez is nu al verkozen tot speler van de maand bij Man U., meerdere keren man of the match geweest en krijgt hele positieve commentaren in Engeland. Antony scoort meteen bij zijn debuut en laat meteen zelfvertrouwen zien.

Na de transfers van Klaassen en van de Beek laat dit weer zien dat spelers van Ajax goed genoeg zijn voor de top van de PL, dus dat het geld ook iets oplevert. Is alleen maar positief voor de bedragen die in de toekomst geboden en gevraagd kunnen worden voor onze spelers.

Nu alleen nog ervoor zorgen dat de Nederlandse spelers qua mentaliteit wat meer hardheid kweken, dat is ook een groot verschil tussen een Martinez, Antony, Alvarez en hun kans om daar te slagen. Die passen zich makkelijker en sneller aan door het overlevingsinstinct dat ze hebben meegekregen.

06-09-2022 10:37

Wamberto +2968

Komt ook omdat de latino's al een keer ervaring hebben met een totaal andere omgeving. De stap van Mexico/Brazilië/Argentinië naar Ajax is groter dan van Ajax naar de Premier League.

06-09-2022 18:10

DankzijCruijff +48731

H2 hebben het ongekend goed gedaan. Chapeau, nooit verwacht dat ik Marc geen moment zou missen wanneer zijn positie overgenomen zou worden door twee groentjes. Dat RvC-verhaal is een storm in een glas water. Er zullen wat dingen beter moeten qua communicatie, maar dat de RvC zich verantwoordelijk voelt om een keer op de rem te trappen vind ik zeer gezond. Neemt niet weg dat H2 ruimschoots geslaagd zijn. Daadkrachtig gehandeld met grote inkomende transfers die snel vastgelegd werden, flink wat doorgeselecteerd en waanzinnig verkocht. Hulde.

06-09-2022 09:41

Aurelius1 +19736

Overmars moest vanaf scratch beginnen. H2 zijn in een gespreid bedje binnengekomen en mochten één van de hoogste transferbedragen van Europa uitgeven. Ik vind het allemaal niet zo bijzonder.

06-09-2022 11:25

DankzijCruijff +48731

Gespreid bedje? Haha, ze moesten juist enorm veel troep van hun voorganger opruimen. De situaties van Brobbey en Gravenberch, om maar wat te noemen. Of het vele brandhout dat doorgeselecteerd moest worden. Om nog maar niet te beginnen over de contracten van sommige talenten die al lang verlengd hadden kunnen zijn. Hoe je erbij komt dat ze in een "gespreid bedje" terecht kwamen is me echt een raadsel.

06-09-2022 11:35

Aurelius1 +19736

Als ik met een dikke portemonnee ga shoppen is het net ff wat makkelijker dan wanneer ik elk dubbeltje moet omdraaien en langs de Wibra moet.

06-09-2022 12:08

DankzijCruijff +48731

Dat zal best, maar (i) zat voorbeelden van clubs en TD's die ondanks een dikke portemonnee geen goede transferzomer draaien (m.a.w. geld hebben is geen garantie voor goed selectiebeleid); en (ii) dat neemt niet weg dat er alsnog veel puin te ruimen was (jeugdspelers, uitgaande transfers, casussen Brobbey/Gravenberch etc en doorselecteren brandhout), waardoor het veel te makkelijk is om te zeggen dat ze in een "gespreid bedje" terecht kwamen als twee relatief onervaren bestuurders.

06-09-2022 12:27

Aurelius1 +19736

Het is nog niet bekend hoe goed de aankopen zijn. We hebben kaplan, conceicao, Sanchez en wijndal nog te weinig gezien. Maar als je spelers voor rond de 25 miljoen kunt halen in plaats van 5 miljoen, zoals Overmars in het begin, is de kans veel groter dat ze het goed gaan doen tegen clubs in de eredivisie.

06-09-2022 12:42

Simpelishetmoeilijkst +25541

Je lijkt het over Pisvee te hebben, het shoppen met een dubbeltje. Mag er wel op om lachen 😝.

06-09-2022 14:13

Simpelishetmoeilijkst +25541

Daar hoef ik niets aan toe te voegen, en daar zit ook niemand op te wachten. Ze hebben het gewoon fantastisch gedaan met zoveel veranderingen in de selectie, want er staat een prima selectie. Misschien onderschatten we het een beetje , want 5 uit 5 in het begin van het seizoen is zeker niet belabberd te noemen, al zal het spel nog verbeteren de komende tijd.

06-09-2022 14:11

NeeI +108463

Stukje over Baas is onzin, natuurlijk. Youri maakte zijn debuut slechts omdat Wijndal geblesseerd was. Wat een slecht voorbeeld om je punt proberen te maken. De last minute paniekaankoop van Ocampos onderstreept het feit dat er juist geen, of te weinig vertrouwen is in de eigen jongens.

Het verlengen van een hoop contracten verdient wel de complimenten. Dat hebben ze goed gedaan. Hopelijk krijgt dit een vervolg.

06-09-2022 09:31

401Middenweg401 +6083

Ben ik niet helemaal met je eens. Debuut is een debuut. Je kan ook Bassie op links zetten en het centraal anders oplossen. Of weet ik veel wat. Dat doen we niet, want Baas wordt er gewoon ingezet.

06-09-2022 11:16

AFCACruijff14 +163353

Je kan ook niet Antony vervangen door een jeugdspeler. Veel te groot gat en sowieso vind ik niemand nu goed genoeg om hem te vervangen. Dan is het logisch dat je voor iemand van kaliber Ocampos gaat.

06-09-2022 11:48

kampioenenjood +5088

Het niveau bij Ajax is enorm omhoog gegaan, dus is het logisch dat er minder jongens vanuit de jeugd de stap naar het eerste kunnen maken en zal je dus echt wel de markt op moeten ja. Niet iedere speler zal slagen bij Ajax, maar dat is nou eenmaal het risico.

06-09-2022 09:30

Godenzoon24 +15408

Oog voor eigen jeugd. Als je niet teruggefloten werd kocht je nog meer spelers van die malafide zaakwaarnemer van je. Jeugd die al doorgebroken was noemen als bewijs dat he oog hebt voor jeugd, jaja.

En bod van 50 voor Alvarez had je 70 moeten vragen en kwam je op 60 uit. Chelsea was in paniek. Het moment om te cashen. Al zie ik zeker de waarde van Alvarez!

06-09-2022 09:08

wladimir +3059

Mazraoui, Martinez, Gravenberch, Antony en Haller zijn vijf basisspelers. Onana en Tagliafico waren al geen basisspelers meer. Ook Klaiber, Schuurs, Salah-Eddine, Labyad, Ünüvar, Danilo en Daramy zijn vertrokken.

Ajax hield afgelopen zomer al rekening met een vertrek van Antony. Berghuis werd gehaald. In de winterstop Ihatarren en deze zomer Conceicao. Bijzonder knullig dat H2 zich bijna een oude rechtsbuiten zonder restwaarde heeft laten aansmeren. De RVC had gelijik.

Als je 50 miljoen voor Alvarez had kunnen krijgen, terwijl je transfervrij een Oostenrijkse vervanger reeds hebt binnengehaald had dit natuurlijk moeten gebeuren. Dan moet je als H2 toch echt zeggen tegen Alfred dat hij zijn bek moet houden.

06-09-2022 08:52

paulis +10343

Helemaal eens. Alfred jankt een beetje te veel, hij mag god op zijn blote knieën danken met deze selectie.

06-09-2022 09:31

AFCACruijff14 +163353

Hij jankt niet, hij ervaart dat zijn halve basisteam weg is waaronder enkele die tegen de wereldtop aan schuurden. Ik zou ook balen, los van dat er nu in kwaliteit weer een goede ploeg staat.

06-09-2022 11:49

Been +12585

Lol, omdat je wordt terug gefloten door de RvC ja.

06-09-2022 08:47

Petterson +25323

Vandaar ook goed dat ze gisteren prominent op de toekomst aanwezig waren. Signaal afgeven dat de eigen jeugd nog altijd op de radar staat en we geen koopclub zijn geworden. Hopelijk breken er dit seizoen ook weer 1 of 2 jongens door.

06-09-2022 08:35

Koningtoto +60981

Fitz Jim, Hansen, Axel Dongen en Regeer zie ik het eerste wel halen.

06-09-2022 08:41

AFCAvak410 +1468

En daarachter nog Aertssen, Vos en Misehouy; die gaan sneller komen dat je denkt misschien wel. Uitzonderlijk goed als je het mij vraagt!

06-09-2022 08:42

Godenzoon24 +15408

Ik denk Hansen niet en Regeer als RB ook niet. Regeer was gisteren ook matig. Denk dat die met de ziel onder zijn arm loopt. Beetje zoals Taylor vorig jaar begin van het seizoen. Meedraaien in voorbereiding, daarin goed presteren en daarna gewoon weer naar Jong. Nu ook een aankoop op rb waardoor die jongen weinig kansen gaat krijgen. Snap de teleurstelling ook wel. Hopelijk krijgt die net als Taylor per ongeluk een kans en pakt hij die dan ook!

06-09-2022 09:11

PuurGeluk +4822

Ik weet nog wel dat Frank altijd over de balustrade hing om naar Jong te kijken!

06-09-2022 09:03

In Bassey we trust +15361

We moeten presteren, als dat is door spelers te kopen, dan doen we dat. Geld zat en het is een soort statussymbool, zo van he kijk wij kunnen dat zomer uitgeven en jullie niet.

06-09-2022 09:08

Odysseus +14485

Volgens mij begrijp jij de identiteit van Ajax niet helemaal.

06-09-2022 10:19

In Bassey we trust +15361

Volgens mij begrijp je de noodzaak van presteren niet zo goed.

06-09-2022 10:27

AFCACruijff14 +163353

De identiteit van Ajax is eerst presteren, dan de rest. Al 60 jaar. Onder de Boer speelde er een jeugdelftal met vrij weinig niveau, dat vind je dan fijner?

06-09-2022 11:51
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.