‘Geen Denen bij Ajax? Dat is echt niet normaal’

door Thijs Zwagerman 38

‘Geen Denen bij Ajax? Dat is echt niet normaal’

door Thijs Zwagerman 38

Laatst geüpdatet

Ajax en Denemarken hebben al vanaf de jaren zeventig van de vorige eeuw, na de komst van Frank Arnesen en Søren Lerby, een bijzondere verstandhouding. Met het vertrek van Lasse Schöne, Kasper Dolberg en Rasmus Kristensen telt de A-selectie van Ajax dit seizoen echter voor het eerst sinds tien jaar geen enkele Deen. Het einde van een uniek tijdperk? De Deense sportjournalisten Michel Wikkelsø Davidsen en Kenneth Jensen vinden van wel en gaan in op de bijzondere relatie tussen hun vaderland en Ajax.

‘Denemarken en Nederland lijken veel op elkaar. Het is voor Deense spelers geen cultuurshock om de overstap naar Nederland te maken en hun leven daar voort te zetten’, antwoordt Davidsen, journalist en FC Kopenhagen-watcher van BT, in gesprek met Ajax Showtime op de vraag waarom Denen zo goed bij Ajax passen. Davidsen vervolgt: ‘Deense voetballers zijn over het algemeen ook goed geschoold. Hun basistechniek is doorgaans goed en ook tactisch gezien hebben ze in Denemarken al het nodige geleerd. In de speelstijl van Ajax zijn dat twee belangrijke elementen en als spelers dat beheersen, maakt dat de aanpassingsperiode een stuk gemakkelijker.’

Kenneth Jensen, journalist van Tipsbladet, is het met Davidsen eens, maar ziet ook andere dingen redenen voor het vele Deense succes in Amsterdamse dienst. ‘De mentaliteit van Denen en Nederlanders is vergelijkbaar, dat helpt enorm. Daarnaast zorgt John Steen Olsen (de Scandinavische scout van Ajax, red.) er natuurlijk ook voor dat de beste Deense jeugdspelers de overstap naar Ajax maken. Goede voetballers passen zich over het algemeen overal aan, dat is ook een reden dat Denen het goed doen bij Ajax.’

Voor zowel Davidsen als Jensen is het een kleine schok dat er dit seizoen geen enkele Deen in de A-selectie van Ajax zit. ‘Geen Denen bij Ajax? Dat is echt niet normaal. We zijn gewend dat er altijd wel een paar Denen in Ajax 1 voetballen, maar na het vertrek van Lasse Schöne, Kasper Dolberg en Rasmus Kristensen is dat niet meer het geval. Dat is best wel een ding in Denemarken’, vertelt Davidsen, die wordt aangevuld door Jensen. ‘Ik kan me amper meer herinneren dat Ajax geen Denen in het eerste elftal had spelen. Het seizoen voor het debuut van Christian Eriksen was de laatste keer. Dat is een jaar of tien geleden, een hele lange tijd. De connectie tussen Denemarken en Ajax zal echter altijd blijven bestaan. De hoop is nu gevestigd op Victor Jensen.’

‘Geen Denen bij Ajax? Dat is echt niet normaal’

Jensen en Rasmussen geven Denemarken hoop

Na het vertrek van Schöne, Dolberg en Kristensen, zijn Jensen (Jong Ajax) en nieuweling Christian Rasmussen (Ajax O17) de enige overgebleven Deense voetballers die momenteel onder contract staan bij Ajax. De talenten staan er goed op in hun vaderland, zo blijkt uit de woorden van Davidsen. ‘Ze worden in Denemarken beiden gezien als hét grootste talent uit hun lichting. FC Kopenhagen-trainer Ståle Solbakken was bijvoorbeeld altijd heel vol van Jensen. Toen hij daar nog in de jeugd speelde, zei Solbakken vaak dat Jensen de toekomstige ster van FC Kopenhagen zou worden. Rasmussen heb ik persoonlijk minder aan het werk gezien, maar hij staat er wel goed op in Denemarken.’

Het recente aantrekken van Rasmussen bewijst dat Ajax nog altijd een enorme aantrekkingskracht op Deense voetbaltalenten heeft. Davidsen onderstreept dat. ‘Ajax wordt gezien als de perfecte stap voor elk groot, Deens voetbaltalent. Dat komt doordat Ajax al heeft laten zien dat jonge Denen zich in Amsterdam kunnen ontwikkelen en ook veel kansen in het eerste team krijgen. Het imago van Ajax in Denemarken is zeer positief.’

‘Transfer Schöne verrassend, overgang Dolberg erg risicovol’

Dat Kristensen Ajax deze zomer verruilde voor Red Bull Salzburg, vinden Davidsen en Jensen niet vreemd. Opvallender vinden de Denen de recente transfers van Schöne en Dolberg. ‘Van Schöne had ik een transfer niet verwacht. Ik dacht echt dat hij zijn carrière bij Ajax zou afsluiten. Dat hij kiest voor een overgang naar Italië, kan ik echter wel begrijpen. Bij Ajax zou hij waarschijnlijk minder aan spelen toe gaan komen, terwijl het lijkt alsof spelers in Italië langere carrières kunnen hebben. Dan is de stap naar Genoa niet gek’, vertelt Davidsen.

De journalist vindt ook dat Dolberg de juiste keuze heeft gemaakt door naar OGC Nice te vertrekken. ‘Voor Dolberg denk ik dat de overgang naar OGC Nice goed is. Hij moet op een niveau actief zijn waar hij basisspeler is, goals gaat maken en zich gaat ontwikkelen. Bij OGC Nice kan hij dat gaan doen, waarna hij altijd weer een stap hogerop kan gaan zetten.’ Jensen is minder te spreken over Dolbergs transferkeuze en spreekt van een risicovolle stap. ‘Hij is nu de duurste speler van OGC Nice, dat brengt ook druk met zich mee. En als hij in de eerste wedstrijden tegenvalt, zal de kritiek weer toenemen. Dan ben ik benieuwd hoe hij daarmee omgaat. Ik vind het een erg risicovolle transfer. Wat dat betreft was een overgang naar Hoffenheim, waar hij trainer Alfred Schreuder al kent, een logischere keuze geweest.’

‘Geen Denen bij Ajax? Dat is echt niet normaal’

Schreuder verruilde het assistent-trainerschap bij Ajax deze zomer voor de job van hoofdtrainer van TSG 1899 Hoffenheim. De 46-jarige Nederlander werd bij Ajax opgevolgd door een Deen: Christian Poulsen. Jensen vindt dat een mooie ontwikkeling. ‘Poulsen als assistent-trainer is erg interessant. Vorig seizoen heeft hij natuurlijk al een tijdje stage gelopen, maar sinds deze zomer is hij echt dé assistent van Ten Hag. Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat uitpakken en of we Poulsen over een paar jaar ook als hoofdtrainer bij een club aan het werk zullen zien.’ Davidsen sluit zich bij de woorden van Jensen aan. ‘Over de trainerskwaliteiten van Poulsen kan ik niet veel zeggen, maar als speler was hij altijd een voorbeeldprof. Hij was echt een voetballer tegen wie jongelingen opkeken. Het zou mooi zijn als hij zijn mentaliteit op de spelersgroep kan overbrengen.’

‘Er gaat niemand boven Michael Laudrup’

Met Jensen, Rasmussen en assistent-trainer Poulsen zien de journalisten Davidsen en Jensen tot hun tevredenheid dat het Deense DNA nog altijd niet uit Ajax verdwenen is. Toch hoopt het tweetal dat ze spoedig weer een landgenoot in Ajax 1 kunnen bewonderen. Tot dusver maakte Michael Laudrup als Deense Ajacied de meeste indruk op de journalisten. ‘Voor mij gaat er niemand boven Michael Laudrup. Hij is de meest elegante speler en zijn inzicht en creativiteit waren ongelooflijk. Ik denk dat Laudrup met zijn techniek, passing en spelinzicht een perfecte Ajax-speler was’, vertelt Davidsen, waarna Jensen zich gelijkgestemd aan zijn landgenoot verklaart. ‘Laudrup is het beste van het beste dat Denemarken ooit gekend heeft. Eriksen heeft ook veel indruk op mij gemaakt in zijn Ajax-tijd, maar die was toen nog wel echt een talent. Laudrup zat in de bloei van zijn carrière toen hij voor Ajax speelde. Hij was geweldig.’

Thijs Zwagerman (Twitter: @ThijsZwagerman | e-mail: redactieas@live.nl)

Lees meer over:
Plaats reactie

PetrusKeizer +10739

Laudrup. Wat n geweldige speler was hij!

02-09-2019 19:38

Jaze +275

Kan iemand mij de toegevoegde waarde die Poulsen nu nog heeft toelichten (die geen woord Nederlands spreekt)?

02-09-2019 09:30

ram +7283

Haal effe een Deen dan. Eriksen ofzo :P

01-09-2019 14:08

Caparzo +4220

Lasse Schöne
Søren Lerby
Frank Arnesen
Christian Eriksen
Kasper Dolberg
Viktor Fischer
Jesper Olsen
Dennis Rommedahl
Christian Poulsen
Henning Jensen
Jan Mølby
Nicolai Boilesen
Jesper Grønkjær
Kenneth Pérez
Dan Petersen
Lucas Andersen
Sten Ziegler
Ole Tobiasen
Michael Laudrup
Brian Laudrup
Rasmus Kristensen
Niki Zimling
Johnny Hansen
Tom Søndergaard
Jan Sørensen
Michael Krohn-Dehl
Victor Jensen
Christian Rasmussen
Markus Bay
Per Weihrauch

Waarbij de laatste 4 Ajax 1 (nog) niet haalden.

01-09-2019 12:02

fc Barcelona_ke +19239

Victor Jensen heeft enorm kwaliteit, maar heeft a la Lucas Andersen. hij mist een felle, slim, body. ik hoop dat ik ongelijk hebt. ik heb paar keer gezien die nieuwe aanwinst Rasmussen. hij is snel aanpassen aan Ajax O17-spelletje. hij maakt al doelpunten. ik ben zeker benieuwd naar hem over paar jaar!

01-09-2019 11:58

Web +178830

De juichende Dolberg op de foto hier boven, is heel zeldzaam
Meestal zich zelf blijven, maar zou dat ook niet zijn probleem kunnen zijn?

01-09-2019 11:48

mcjc +2

Jensen vind ik een groot talent. Helaas wordt zijn doorbraak in de weg gestaan door overbodige aankopen zoals Labyad en Marin.

01-09-2019 09:25

Web +178830

Misschien om dezelfde redenen die ik hier ergens onder aan geef ?
Wij zijn niet bij de trainingen, denk je nu echt dat ze niet met de besten willen spelen?
Maar nog steeds een talent, maar had jij hem nu willen zien spelen in dit Ajax?
Wat een verschil in Jong goed zijn ( en daar is hij nog enorm wisselvallig, goed met slecht afwisselen ) en zo even in de basis bij Ajax spelen.

01-09-2019 09:43

Web +178830

Daarom blijf het altijd lastig.

01-09-2019 10:55

mcjc +2

Ik denk dat er inschattings fouten zijn gemaakt door de kwaliteit van de eigen opgeleide spelers te onderschatten.

Spelers als Marin en Labyad hebben bij elkaar 20 miljoen gekost, en het zou kapitaal vernietiging zijn om hun zomaar af te schrijven.

Hetzelfde zien we nu ook Met Schuurs. Iedereen heeft kunnen zien dat hij een van de betere was tijdens de voorbereiding, maar voor zijn positie hebben ze 24 miljoen uitgegeven aan Alvarez en Martinez. Dus die krijgen gewoon de voorkeur vanwege de investering.

01-09-2019 11:11

Web +178830

Zit wat in.
Maar dat er twijfels waren snap ik ook
Schuurs kon je gezien zijn ontwikkeling van vorig seizoen niet van op aan. Wat ik wel vond is, toen het om de prijzen begon, maakte hij weer foutjes. En het heeft met het vorig seizoen te maken, de lat leggen ze nu veel hoger. Martinez vind ik een top aankoop, en ook nog eens niet duur
Alvarez moeten wij afwachten, maar ook met hem zie ik potentie.
Maar wel een verdediger vind ik

01-09-2019 11:32

Schip +23362

Klopt, geldt ook voor Promes t.o.v. Lang. Lang heeft laten zien absoluut een kans te verdienen, maar dan zou je de man van 16 mj 3e keus maken....Promes moet al banken voor Neres / Ziyech. Als hij dan ingehaald wordt door een jeugdspeler, krijgt hij een enorme dreun.

Die aankoop zit een Lang in de weg. Ik vind toch echt dat het sportieve moet prevaleren. Dan moet Promes het maar laten zien.

01-09-2019 11:38

Sanalologo +1

Voor mij mogen ze die Denen voortaan in Denemarken laten. Vaak te slappe hap die gasten.

01-09-2019 08:31

trainer +2

poulsen was hier een uitzondering op. wat een strijder was dat. van Bommel word nog weleens zwetend wakker.

01-09-2019 08:35

Sanalologo +1

Uitzonderingen zijn er altijd. Maar Eriksen trok ook altijd zijn pootje terug, en loopt al jaren zijn tijd te verdoen bij Tottenham omdat het gewoon een slappezak is. We hadden hem volgens mij allemaal bij Barca gezien toen hij hier speelde.

01-09-2019 08:52

Web +178830

Misschien eens naar zijn sterke kanten kijken
Speelt al jaren in de subtop in Engeland

01-09-2019 09:17

Sanalologo +1

Had/Heeft veel meer potentie dan de subtop van Engeland.

01-09-2019 09:19

Web +178830

Schijnbaar dan toch niet?
Want ook dat is een onderdeel in je kwaliteit.
Ik ben het daar niet mee eens.
Eriksen kan op zijn slofjes mee bij Ajax
Had ik graag zien komen voor Frenkie
Ondanks dat her een andere speler is

01-09-2019 09:32

Sanalologo +1

Klopt, maar heeft niet met zijn kwaliteit te maken maar dat het een slappe zak is, zoals Andersen en Dolberg dat ook waren.

01-09-2019 09:41

Knalpot +3606

Als je een slappe zak bent blijf je niet jaren overeind in de PL. Maar Eriksen lijkt een beetje te stagneren a la vd Vaart op die leeftijd. De stap naar de échte' top lijkt niet gemaakt te kunnen worden door hem.

01-09-2019 13:23

Web +178830

Ik vind dit een rare opmerking
Door de geschiedenis heeft Ajax heel veel goede Denen gehad, de laatste tijd zat het tegen, niet dat het geen talenten zijn, maar het komt er niet uit

Misschien wel jonger halen ( met alle nadelen ) omdat het daar te vrijblijvend is, zou maar zo eens een oorzaak kunnen zijn, slechte opleiding.

Vroeger extreme goede Deense voetballers, en je ziet ze niet meer

01-09-2019 09:14

Web +178830

Ik ben daarin principe op tegen, heel vroeg halen
Maar het is best bizar dat je geen grote Deense spelers meer ziet, in tegenstelling tot vroeger ( ik heb er zelf enorm van genoten )
Dat kan toch in het opleiden fout gaan?
Waarom allemaal zowat om de zelfde reden, leuk kunnen spelen, maar niet de laatste stap kunnen zetten
Fischer, Andersen, Boilessen werd enorm veel van verwacht, maar het komt er niet uit
Waar is op getraind in de jonge jaren, zeg maar van 8 tot 16 jaar?
Lijkt mij een onderzoek waard

01-09-2019 09:37

Web +178830

Dat is zeker een punt
Maar als je Dolberg goed ziet spelen in Denemarken, en je ziet dat hij iets fenomenaals heeft, dat wil je niet wachten
Ik weet de oplossing ook niet, maar het is iets om goed te analiseren , je zou zeggen dat het geen toeval is toch?

01-09-2019 11:00

DeWijsneus +25675

Die 3 genoemde had ik echt een grote toekomst toegedicht. Boilesen is overigens de Ajax speler die ik het meest verafschuw. Eigenlijk heb ik dat met geen enkele speler van Ajax. Kan iemand wat zeggen over Rasmussen? De wedstrijden die ik gezien heb Jensen was ik zelf niet onder de indruk maar zo veel potten van de jeugd zie ik niet.

01-09-2019 10:16

Schip +23362

Denen zijn een goudader geweest voor Ajax, klaar. Heeft de laatste tijd op Schone na wat tegengezeten, maar hoe meer je haalt, hoe groter die kans is.

Ik heb liever dat jongens als technische spelers als Andersen, Dolberg en Pedersen (Litmanen tijd) worden gehaald en uiteindelijk niet doorbreken, als was dat bij Pedersen wegens blessures, dan dat je minder technische spelers gaat halen die zogenaamd grinta hebben.

01-09-2019 09:43

DeBaarsjes +3118

Wow.. Dan Pedersen toch? Panini plaatjes tijd

01-09-2019 10:01

Schip +23362

Dat was nog wel een tiental jaren eerder. Anders had Pedersen toen wel een snor gehad.

01-09-2019 11:39

Multi +33196

De Denen hebben inderdaad al jaren een mooie lichting in de jeugd, een gedeelte van die jongens breken uiteindelijk ook door. Maar je ziet ook dat die jongens in de jeugd enorm goed zijn en waar het later er toch niet uitkomt.

Ik heb altijd het idee dat het ook komt, omdat die jongens van jongs af aan al enorm voor het voetbal leven, waar andere leeftijdsgenoten dit toch minder doen. Die lijken vaak ook nog wat meer bezig met randzaken. Maar omdat ze het vervolgens zo goed doen in de jeugd, komt er ook direct een stempel en enorm veel druk op.

Desondanks komt er ook nu weer een mooie lichting, als ik het goed heb kwam FC Midtjylland U19 afgelopen seizoen ver in de Youth CL. Vond daar Gustav Isaksen bijvoorbeeld erg goed spelen toen.

01-09-2019 08:28

trainer +2

Victor Jensen hebben we nog in Jong Ajax. ;)

01-09-2019 08:05

trainer +2

reactie op mezelf. lees eerst het artikel.

01-09-2019 08:06

Ferd +38371

In de bloei? In zn nadagen, het was zn laatste ploeg

01-09-2019 08:04

Chivufan +69

Olsen, Laudrup, Laudrup, Perez, Lerby, Arnesen, Krohn Deli, Tobiasen, Eriksen, Fischer, Schone, Andersen, Poulsen, Dolberg, Boilesen, Kristensen, Molby (?) zijn de namen waar ik zo opkom. Zijn er echt wel veel geweest

01-09-2019 07:43

Gooseman +11858

Je vergeet onze topspeler tegen PSG. Niki Zimling!

Volgens mij was de eerste speler ene Zondergaard ( of zoiets). Ergens in de jaren 70.

01-09-2019 08:11

Web +178830

Tom Sondergaard

01-09-2019 09:19

Gooseman +11858

Jesper Gronkjaer mogen we natuurlijk niet vergeten! En Dennis Rommedahl... verder kom ik niet.

01-09-2019 08:17

suitie +69

Henning Jensen en Sten Ziegler (begin jaren 80)

01-09-2019 08:22

JohnnyD +1

Heerlijk dit. Ik zat tijdens lezen topic ook al te denken wie ook alweer allemaal. Zou AS eens kunnen overwegen. Een topic als "uit de oude doos" of zo. Leuke namen kom je dan af en toe tegen die je helemaal vergeten bent.

01-09-2019 11:24

Maxwell_5 +6977

Markus Bay

01-09-2019 20:49
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.