'Fitz-Jim heeft de kwaliteiten om op korte termijn iets toe te voegen in Ajax 1'

door Jesse ter Haar 69

Bron Voetbalzone

'Fitz-Jim heeft de kwaliteiten om op korte termijn iets toe te voegen in Ajax 1'

door Jesse ter Haar 69

Bron Voetbalzone

Laatst geüpdatet

Rio Hillen gelooft dat Kian Fitz-Jim in het heden en de toekomst van toegevoegde waarde kan zijn voor Ajax 1. In gesprek met Voetbalzone bespreekt de verdediger van De Graafschap zijn tijd in Amsterdam en vertelt hij over zijn band met Fitz-Jim.

De jongeling kwam in de zomer van 2019 bij Ajax terecht, waarna hij direct in de bovenbouw van de jeugdopleiding kwam te spelen. Bij zowel AZ als Ajax speelde hij toevalligerwijs met Fitz-Jim en dus heeft hij een aardig beeld van zijn kwaliteiten. 'Ik heb heel lang met Kian gevoetbald en weet hoe goed hij is. Hij heeft de kwaliteiten om al op korte termijn iets toe te voegen in Ajax 1. Inmiddels heeft hij zijn debuut gemaakt, dus ik hoop dat hij snel meer minuten gaat krijgen.'

Voordat Hillen naar Ajax kwam, speelde hij in de jeugdopleiding van AZ. Toen de Amsterdammers zich voor hem meldden, voelde dat speciaal. 'Als Amsterdammer was dat een droom, maar ook een moeilijke keuze gezien mijn fijne tijd bij AZ. De stap van AZ naar Ajax was qua niveauverschil niet heel groot, al werd het wel fysieker omdat ik in de bovenbouw terechtkwam natuurlijk. Ik kende al een aantal jongens via het Nederlands elftal, dus dat was wel fijn.'

Het voelde voor de centrale verdediger bijzonder om voor de grootste club van Nederland te spelen, maar ook zijn tijd bij AZ was meer dan waardevol. 'Ik heb daar heel veel geleerd en vrienden gemaakt die ik nog steeds spreek. Ik zat in een goede lichting met onder meer Kian Fitz-Jim, Yusuf Barasi, Myron van Brederode en Fedde de Jong. Vooral in de Onder 15 wonnen we alles, dat was een bijzonder seizoen.'

De stap van AZ naar Ajax

'Ik heb geen spijt van de overstap van AZ naar Ajax, want ik zal nooit weten of ik in Alkmaar wel het eerste elftal zou hebben gehaald', vertelt hij overigens. 'Ik heb echt genoten van die jaren bij Ajax. Als je daar speelt merk je pas hoe groot de club is. Zelfs als jeugdspeler krijg je veel aandacht. Met name na het succes in de Champions League kwam ik daarachter, dan vond men het tijdens vakanties in het buitenland wel bijzonder als ik zei dat ik in de jeugd bij Ajax speelde.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Spielmacher +10863

Eerste law of newswriting: je bron moet relevant zijn. Rio Hillen is dat niet. Ergo een waste of space.

02-02-2023 22:29

peterVKV +6493

Ben voor een dubbele 6 met Fitz-Jim en Taylor. Beter dan een enkele 6 met Alvarez (komt voetballend tekort) of Taylor (komt qua grinta tekort). Dit gaat dan ten koste van Klaassen, tenzij hij Berghuis of Kudus eruit speelt. Verwacht ik niet.

02-02-2023 20:24

AjaxPositivo +6972

Eerst een paar keer winnen.
Dan gaat het elftal iets beter draaien en kan Johny spelers als Fitz-Jim, Hato, Regeer, Misehouy en Aertssen lekker laten invallen. En Van Axel Dongen als hij ooit fit is.

02-02-2023 15:46

Arjuna +3732

Heppum Hattem, opkomend talent.

02-02-2023 22:46

AjaxPositivo +6972

Wow, autocorrect maakte van Hato gewoon het Gelderse Hanzestadje Hattem! Al kan dat ook aan een typefout van me liggen... Hatto wordt Hattem.
PS ipv autocorrect stond hierboven ook alweer autocoureur....

03-02-2023 06:54

ProfessorX +19827

Leuk toch kunnen we gelijk zien wat jij veel typ 😂😂😂👊🏻🍺

03-02-2023 07:05

AjaxPositivo +6972

Ligt dat daar aan? Ik type eigenlijk nooit Hattem.

03-02-2023 07:09

ProfessorX +19827

Ja of veel gebruikt geen idee eigenlijk !?🤯🍺👍

03-02-2023 07:18

Ajaxfan31183 +16391

Hij mocht toen invallen tegen nec , liep die minuten dat hij mocht spelen meer te sjokken over het veld dan dat hij wilde vechten voor die kans dat hij kreeg en dat zou je juist verwachten dat zulke spelers het gras opvreten als ze een kans krijgen , tegen den Bosch deed hij het aardig maar dat was de nr 18 van de kkd

02-02-2023 14:47

strakkevoorzet +4196

Tegen Nec viel hij gewoon goed in. Was constant aanspeelbaar, goed in de combinatie, voetbalde gemakkelijk mee en zag ook nog een mooi hakje. Enige wat hij in die (slechts) 11 minuten fout deed, was een belabberd schot was ook niet zijn kwaliteit is en 1 ander schot dat maar net over ging. En jdat hij in die 11 minuten meer doelgericht was dan is zijn wedstrijden bij jong getuigt juist dat hij zijn kans wilde pakken.

02-02-2023 15:42

Ajaxfan31183 +16391

Dan heb jij toch een andere wedstrijd gezien dan ik. Want hij liep weldegelijk alleen maar over het veld te sjokken.

02-02-2023 16:07

strakkevoorzet +4196

Taylor liep juist die hele wedstrijd te sjokken, zat er helemaal doorheen en leverde alles in. Wilde vervolgens eerst nog langer doorspelen ook. Juist toen Kian kwam kwam er weer beetje voetbal met iemand die de bal durft te hebben, alleen 11 minuten is niet veel. Daarom moet hij ook meer kansen krijgen

02-02-2023 17:51

BillSplate +9757

Ik heb ook dezelfde wedstrijd gezien als strakkevoorzet.

02-02-2023 23:15

Ferd +38681

Dan heb jij toch een andere wedstrijd gezien dan ik. Want hij was constant aanspeelbaar, goed in de combinatie, voetbalde gemakkelijk mee en zag ook nog een mooi hakje.

03-02-2023 06:28

Ozymandias +159568

Als hij Fitz-Jiménez uit Mexico was geweest zou iedereen het met elkaar eens zijn geweest dat hij een grinta speler is. Nu ik dat zo zeg, Fitz-Jiménez is vanaf nu mijn nieuwe bijnaam voor hem. Misschien moet Fitz-Jiménez wat bozer kijken en regelmatig tegen zijn teamgenoten schreeuwen zodat ook de mensen achterin doorkrijgen dat hij een grinta speler is.

02-02-2023 13:58

AjaxHoorn +32989

Precies. Omdat hij niet breed is en lang haar heeft wordt het meteen als mietje omschreven

02-02-2023 14:33

Flipper33 +6826

Denk dat het meer komt omdat hij een meisjes gezicht heeft

03-02-2023 18:37

Amp +38321

als je niet als een hondsdolle tekeer gaat, dan denken sommigen hier inderdaad dat je geen grinta hebt. Tsja dan maar geen grinta, liever iemand met spelintelligentie en gezonde agressie die kan voetballen en ballen kan veroveren.

02-02-2023 20:04

ProfessorX +19827

Een toekomstig Ajax - speler en gewoon vertrouwen geven .

Eens met je👊🏻🍺

02-02-2023 20:13

Ans B +20047

Ik heb hem nog maar een paar keer zien spelen in één (incl. de voorbereiding), maar daar maakte hij op mij een uitstekende indruk.
Ik kijk altijd niet alleen naar wat niet goed gaat, maar veel meer naar wat wel goed gaat, en dus voor alles naar potentieel.

Minder positief was ik over de mate van slordigheid in zijn passing, maar dat is tevens een kwestie van focussen en gewenning aan een hoger niveau (betere , slimmere tegenstanders die sneller interveniëren o.a.). Ik weet niet hoe representatief dit is voor zijn spel, want in de wedstrijd erna was dat al een stuk beter verzorgd. Hoe dan ook is dit verbeterbaar.

Zeer positief was ik over zijn positionering, zijn lichtvoetigheid, behendigheid, wendbaarheid en grote actieradius. Net als over zijn overzicht/inzicht en technische basiskwaliteiten.
Qua fysieke kracht viel hij mij alleszins mee voor zijn lichaamsbouw.

Dus ja, ik heb best hoge verwachtingen voor hem en zie hem het liefst nu al - tenminste - veel speelminuten maken. Van mij mag hij nu al regelmatig in de basis - laat hem maar staan in een reeks. Uitgaande van
nu een basisplek voor Kudus mag hij óf Taylor vervangen óf Berghuis als deze niet beter in vorm komt.

Ik heb begrepen dat hij vooral een 8 is, maar volgens mij kan hij ook uitstekend op 6 functioneren, mede omdat hij een goede balafpakker lijkt te zijn - sterker: ik zie (net als bij Kudus) grote overeenkomsten met Frenkie de Jong. Ik denk dat beiden als 6 kunnen spelen, evt. zelfs als dubbele 6 - al ben ik niet zeker of dat laatste een goed idee is.

02-02-2023 13:37

Ozymandias +159568

Hij zit inderdaad meer tussen een '6' en een '8' in zoals Frenkie de Jong een '6'/'8' is.

02-02-2023 13:59

LukaLitmanen +82622

Laat Fitz Jim lekker spelen tegen Cambuur op 6 positie.

Dan heb je een prima middenveld met Berghuis, Kudus en hij.

02-02-2023 13:20

karlhof +4728

Ik volg hem al sinds AZ o-15. Ik ben nog niet overtuigd. Mist de snelheid die FdJ wel heeft. Ik heb meer vertrouwen in Regeer en Taylor.

02-02-2023 13:20

GNBL +90772 moderator

Ik was erg onder de indruk van hem toen hij nog bij AZ speelde, maar lijkt zich niet echt te hebben doorontwikkeld na zijn overstap na Ajax.

02-02-2023 14:18

NeeI +108437

Zo eens met de topcomment van Ozy.

"Hij dartelt niet rond, hij zorgt ervoor dat hij altijd aanspeelbaar is."

Dit ziet men vaak niet eens. Maar juist deze kwaliteit maakt dit soort type spelers zo exceptioneel. Altijd in beweging. Altijd 'scannen'. En daardoor altijd aanspeelbaar. Zie een Pedri, Modric, Kimmich etc. etc.

Wel moet Fitzie wat dwingender worden. Wat bepalender in balbezit. Hier zit zijn grootste verbeterpunt voor de korte termijn. Al maakt hij stappen hierin.

02-02-2023 13:15

Pietsnot +15019

Hij krijgt ongetwijfeld de kans en ik hoop dat je gelijk hebt

02-02-2023 12:55

AINIESTA +45878

In de basis ipv Taylor. Zulke types hebben we nodig op het middenveld, spelers die de bal willen hebben en niet gelijk in paniek raken of verstoppertje spelen als er druk wordt gezet.

02-02-2023 12:38

Ozymandias +159568

Inderdaad, Ajax heeft met Klaassen en Taylor nu twee middenvelders die te vaak verstoppertje spelen. Klaassen doet dat altijd en Taylor doet het de meeste wedstrijden waarin het team als geheel slecht speelt. Ajax heeft middenvelders nodig die verlieft zijn op de bal en eigenlijk nooit de bal niet willen hebben. Spelers als Fitz-Jim. Taylor mist de Amsterdamse bluf die Fitz-Jim wel heeft. Terwijl Fitz-Jim daar eerst moeite mee had bij Ajax (in zijn eerste seizoen).

02-02-2023 12:40

AINIESTA +45878

Precies, Ajax moet minimaal 2 van zulke middenvelders opstellen. En eigenlijk gewoon 3.

Vaak genoeg met 0 van zulke middenvelders gespeeld. Het is een schande.

Kudus
Grillitsch-Fitz-Jim

Zou heel fijn zijn. Als die Grillitsch eindelijk eens echt fit wordt.

02-02-2023 13:01

Ozymandias +159568

Als Álvarez de middenvelder is die als enige ballen durft op te eisen weet je dat het middenveld van Ajax chronisch ziek is.

02-02-2023 13:01

AINIESTA +45878

Ja maar dat doet ie vaak ook vanuit de CV positie. Niet op een druk middenveld. Hij heeft wel zelfkennis.

02-02-2023 13:02

LukaLitmanen +82622

Juist Berghuis eist de ballen op om de opbouw te verzorgen...

02-02-2023 13:21

ProfessorX +19827

Het ideale midden van rechts naar links

Berghuis Fitz-Jim Kudus

Conceição Tadic Bergwijn ideale voorhoede

Regeer Timber Alvarez Baas is denk ik best een stabiele achterhoede met Rulli op goal

02-02-2023 20:16

Ajax34 +4133

Lijd nog te vaak onnodig balverlies, moet wat rustiger worden in zijn keuzes.

02-02-2023 12:19

ProfessorX +19827

Met betere spelers betere afspeel mogelijkheden

02-02-2023 20:17

Pietsnot +15019

Het is een lieve jongen.... en dat is direct zijn probleem

Als hij maar 10% van de straatvechtersmentaliteit van Tadic of Tagliafico zou hebben zou hij een basisspeler zijn, maar hij is iemand die op de snelweg stopt om een jong vogeltje te redden. Dat is natuurlijk helemaal geweldig, maar soms moet je ook iemand zijn met geslepen noppen die iemand doodschopt als het nodig is

Ik weet niet hoe je zo'n schatje in een halve gangster kan veranderen,maar als hij niet venijniger wordt gaat hij het niet redden, hoe goed hij ook is verder

02-02-2023 12:12

LukaLitmanen +82622

Weer dat Grinta gezeur

02-02-2023 12:14

Pietsnot +15019

Je hebt GRINTAAAAA!!!
En je hebt 'doe maar normaal, dan doe je gek genoeg'

En daaronder de categorie 'te schattig, te lief'

Hij hoeft geen GRINTAAAA! te worden, maar het moet wel echt venijniger en meedogenlozer.

02-02-2023 12:16

goajaxgo +14193

Wel een hoop aannames.
Ik volg FJ al een tijdje wat nauwlettender en het valt me juist op hoe fel en fanatiek hij is. Behalve dat is het gewoon 'n hele goeie voetballer.

02-02-2023 12:17

Pietsnot +15019

Ik volg hem alleen bij het eerste, maar daar vind ik hem op de momenten dat hij speelt niet aantonen de basisspeler te zijn die de boel gaat verbeteren

En dan kom je wat mij betreft ook niet in de basis

En het zit hem al in je lichaamstaal. In hoe je kijkt naar je tegenstander als hij je tackelt, in hoe je kwaad op je medespeler reageert als hij een kutbal geeft, in hoe je appelleert voor een handsbal van je tegenstander.

Die uitstraling die je op dat soort momenten hebt, de absolute wil om te winnen en de beste te zijn, dat heeft hij totaal niet. Taylor is daarin veel verder

02-02-2023 12:20

Ozymandias +159568

"Die uitstraling die je op dat soort momenten hebt, de absolute wil om te winnen en de beste te zijn, dat heeft hij totaal niet. Taylor is daarin veel verder"

Sorry maar ik vind dit echt de wereld op z'n kop. Taylor is veel meer timide op het veld dan Fitz-Jim. Taylor durft veel minder duels aan te gaan en durft zelden een bal op te eisen wanneer het team slecht speelt. Fitz-Jim is mentaal een veel sterkere speler dan Taylor. Fitz-Jim is een grinta spelertje en Taylor is juist het omgekeede. Het enige wanneer Taylor iets durft is nadat hij heeft gescoort. Volgens mij is dat juist vooral een soort schijn om zichzelf voor te doen als iemand met veel zelfvertrouwen en bluf.

Kijk maar eens wat er gebeurd met het aantal balaanrakingen van Taylor wanneer het slecht loopt. Bij Jong Ajax hadden Fitz-Jim en Regeer in dat soort wedstrijden vaak twee keer zoveel balaanrakingen als partner van Taylor in een double pivot. Die twee durven Jong Ajax bij de hand te nemen, Taylor durfte dat nooit.

02-02-2023 12:43

Bals +3786

Stel 'm op en laat 'm 3 tot 5 wedstrijden staan. Hij brengt diepte en creativiteit.

02-02-2023 11:59

Adam24 +39458

AS in 21/22: Gravenberch moet eruit, Taylor moet de kans krijgen.
AS in 22/23: Taylor moet eruit, Fitz-Jim moet de kans krijgen
AS in 23/24: Fitz-Jim moet eruit, Vos moet de kans krijgen...

02-02-2023 11:48

Ozymandias +159568

"AS in 21/22: Gravenberch moet eruit, Taylor moet de kans krijgen."

Daar had AS helemaal gelijk in. Taylor kwam er aan het einde van het seizoen in en deed het een stuk beter dan Gravenberch het afgelopen seizoen deed.

"AS in 22/23: Taylor moet eruit, Fitz-Jim moet de kans krijgen"

Toch niet vreemd dat mensen vinden dat een talent in een vormdip eruit moet worden gehaald? Of vind jij dat Taylor ondanks zijn slechte spel een gegarandeerde basisplaats moet hebben?

02-02-2023 11:49

Adam24 +39458

Maar niet ten kosten van Gravenberch.
Het gaat erom dat spelers altijd heel snel omhoog geluld worden en bij het minste of geringste weer kapot worden gemaakt door dezelfde mensen die ze in eerste instantie in de basis wilden zien. Je moet spelers ook de tijd durven gunnen om weer in vorm te raken en niet constant schreeuwen om iets nieuws.

02-02-2023 11:52

Ozymandias +159568

Gravenberch speelde een groot deel van het seizoen erg slecht en toen hij werd vervangen was het duidelijk dat dit een positief effect op Ajax had. Ik vond dat ze hem al eerder tegen zichzelf in bescherming hadden moeten nemen. Als je een talent in een vormdip in de basis laat staan zal die vormdip meestal alleen maar langer duren. Daarbij gaan talenten dan denken dat ze het niveau van Ajax zijn ontgroeid want zelf wanneer ze slecht spelen zijn ze goed genoeg voor een vaste basisplaats (dat is het bericht die je zo'n talent stuurt).

"Het gaat erom dat spelers altijd heel snel omhoog geluld worden"

Zegt degene die vind dat een Gravenberch in vormdip niet uit de basis gehaald moest worden... Willen dat iemand een kans krijgt is niet omhoog lullen... doen alsof een slecht spelend talent een vaste basisplaats verdient wel.

02-02-2023 11:53

Adam24 +39458

Gravenberch heeft vorig seizoen 30 wedstrijden gespeeld in de ED en de laatste 3 wedstrijden gemist vanwege een enkelblessure. Toen was Ajax al (zo goed als) kampioen.

02-02-2023 11:55

TsigalkoAFCA +1752

Taylor deed het helemaal niet beter. Is ook een veel minder groot talent dan Gravenberch.

02-02-2023 11:56

Ozymandias +159568

Ik heb niet gezegd dat Taylor een groter talent is maar Taylor speelde aan het einde van vorig seizoen veel beter in de basis van Ajax dan Gravenberch dat seizoen speelde. Gravenberch zat zo goed als het hele seizoen in een vormdip waar hij niet uitkwam omdat hij niet uit de basis gehaald werd en door bleef modderen.

02-02-2023 11:56

Ans B +20047

'Ik vond dat ze hem al eerder tegen zichzelf in bescherming hadden moeten nemen. Als je een talent in een vormdip in de basis laat staan zal die vormdip meestal alleen maar langer duren."

Hele belangrijke constatering, die ik geheel onderschrijf.
Dit is precies waarom het m.i. met zowel El Ghazi als Bazoer is misgegaan. Zij werden min of meer noodgedwongen (zeker bij El Ghazi) veel te lang gehandhaafd - waardoor ze steeds verder wegzakten.
Zelfs Bergwijn (voorbij het jong talent zijn) is te lang gehandhaafd omdat hij (voor mij) heel duidelijk niet de juiste copingsstategieën heeft om uit zijn vormdip te komen (is een patroon bij hem).

Dit soort kwesties zijn mede reden voor mij om te pleiten voor de dagelijkse inzet van een mental coach bij het eerste. Zo iemand zou i.m.o. overal bij moeten zijn: trainingen, vergaderingen, bij voorkeur ook bij individuele besprekingen.
Hij (of zij) zou een soort vertrouwenspositie moeten krijgen, iemand waar je heel makkelijk een babbeltje mee maakt (op wiens initiatief ook), zodat hij:

1. kan signaleren waar en op welk gebied begeleiding of directe training nodig is (om beter te kunnen focussen b.v.)
2. heel laagdrempelig benaderd kan worden door een speler die óf ergens mee zit óf uit eigener beweging aan zichzelf wil werken, of domweg advies wil
3. de trainer kan adviseren inzake een speler - mits deze daar toestemming voor heeft gegeven.
4. de trainer kan adviseren in meer algemene mentale/psychologische kwesties.

De gedachte er achter is tweeledig:
1. het is een opmaat om mentale training en begeleiding 'normaler' te maken i.p.v. alleen maar toe te passen als er een 'probleem' is geconstateerd, en kan tevens helpen om dit (voor sommigen) taboe te doorbreken.

2. Mentale training/begeleiding is hét braakliggende terrein (nog steeds) waar enorme winst te behalen is. Omdat iemands mentale make-up (stabiel) én mindset (momentopname) grotendeels (naast externe factoren) bepalen of iemand in de buurt komt van zijn eigen topvorm c.q. ondergrens.
In een groter geheel bepaalt het zelfs, samen met een stabiele achtergrond (en toeval), of een talent überhaupt zijn voetbalpotentieel kan waarmaken.

02-02-2023 13:09

Ajaxadam1 +31680

"Daarbij gaan talenten dan denken dat ze het niveau van Ajax zijn ontgroeid want zelf wanneer ze slecht spelen zijn ze goed genoeg voor een vaste basisplaats (dat is de message die je zo'n talent stuurt)."

Precies!! Zei vorig jaar ook dat Ten Hag eigenhandig Gravenberch arrogant aan het maken is. Zelfs in zn allerslechtste vorm was hij onbetwist als pikkie van 19. Tuurlijk gaat zo een ventje dan zweven.

02-02-2023 13:25

Schip +23639

Had al veel meer speeltijd moeten krijgen.

02-02-2023 11:45

Goldenlastra +1748

Ik denk dat als het middenveld Fitz - Kudus-Klaassen is, je een heel dynamisch blok hebt met ieder een eigen kwaliteit. Nu is het iig niks, Taylor en Berghuis zijn de voetballers die het open moeten breken, maar heb het gevoel dat Taylor en Berghuis op dit moment er gewoon niet zo lekker inzitten en hoewel Klaassen ook nog niet best speelt doet hij verdedigend en aanvallend nog een bijdrage dmv arbeid

02-02-2023 11:43

BakkalBijter +11754

Te aanvallend. Onze verdediging is al matig.

02-02-2023 11:56

ElFlaco +3655

Groot VOETBALLEND talent op 6. Snel meer minuten laten maken in Ajax 1.

02-02-2023 11:42

champhead +14550

Denken jullie dat hij het gaat redden?

02-02-2023 11:41

Ozymandias +159568

Dat ligt geheel aan de kwaliteit en de speelstijl van de hoofdtrainer. Talenten als Fitz-Jim hebben een goed functionerend Totaalvoetbal (inclusief het drukzetten bij balverlies) nodig om optimaal tot hun recht te komen en Ajax streeft al sinds het vertrek van Keizer geen Totaalvoetbal meer na. Hopelijk brengt Heitinga daar verandering in.

02-02-2023 11:51

HetOrakel10 +245

Hij kan wel eens aan de basis staan van een heerlijk middenveld volgend seizoen, met bijvoorbeeld Taylor en Berghuis.

02-02-2023 11:30

Tobber +467

Klaassen pikt regelmatig een doelpunt mee, maar voetballend en snelheid, is onvoldoende.

02-02-2023 11:50

Sampaoli +39420

Zo'n jongen moet meer minuten gaan maken. Contract openbreken en verlengen tot 2028 graag!

Toen hij in een interview aangaf graag naar Pedri te kijken was ik stiekem al verkocht. Hij ziet het spelletje en maakt elk seizoen sinds zijn komst van AZ stappen. Hele goede voetballer.

02-02-2023 11:24

Jeugd +24962

Als je Pedri met zijn beperkte fysiek tekeer ziet gaan dan heeft Fitz Jim nog heel heel veel te leren.
Fitz Jim is geen Pedri en zal het nooit worden maar alleen al van de drive van Pedri kan hij veel leren.
Pedri weet te versnellen, als Pedri gaat jagen dan doet hij vol overgave. Pedri is beslissend, scoort en durft.
Firz Jim dartelt rond, weet niet wat 100% geven is en voetbalt zonder iets beslissends te doen.
Ik denk dat er veel meer in Fitz Jim ziet dan hij de laatste 1 tot 2 jaar laat zien.

02-02-2023 11:29

Ozymandias +159568

Fitz-Jim heeft juist grinta in zijn spel. Hij verovert niet per toeval veel ballen. Met name in het drukzetten is Fitz-Jim van een hoog niveau voor zo'n onervaren speler en dat komt door een groot deel door zijn enorme inzet bij het drukzetten. Hij is daarin ook (voor een speler met zijn ervaring) fantastisch in het afsluiten van de juiste passlijnen. Bij Jong Ajax is Fitz-Jim de onbetwiste aanjager in het drukzetten. Behalve Jurrien en Fitz-Jim heb ik in de afgelopen tien jaar geen aanjagers bij Jong Ajax zien spelen.

Hij is ook by far de speler die het meeste afstand aflegt van alle Jong Ajacieden. Ook in de oefenwedstrijden van het eerste was Fitz-Jim degene die overal op het veld opdook. Hij dartelt niet rond, hij zorgt ervoor dat hij altijd aanspeelbaar is.

Het aantal duels wat hij aangaat ligt ook opvallend hoog voor zo'n klein ventje. Hij gaat bijvoorbeeld bijna twee keer zoveel duels aan dan Taylor en Regeer in Jong Ajax.

02-02-2023 11:36

Jeugd +24962

Fitz Jim heeft alles behalve grinta.
Fitz Jim heeft als aandachtspunt zijn verdedigende taak en laat daarin steken vallen.
Zijn enorme inzet zie ik niet, afstand is op zijn positie niet meer dan logisch.
Fitz Jim zal veel moeten verbeteren wil hij aanhaken.
Ik zie het niet en zeker niet wat jij schetst.

Fitz Jim zelf....
"Als de jonge middenvelder de vraag krijgt over hoe kan zichzelf kan verbeteren, antwoord hij: “Ik moet gewoon vaker naar de gym gaan, minder balverlies lijden en doelgerichter een wedstrijd spelen.” Heel makkelijk gezegd, maar moeilijker gedaan."

Fitz Jim scoorde in alle jaren bij Ajax zelden een goal en doet nooit iets beslissends.

02-02-2023 12:25

Soccerskins v2 +43624

Nee joh Fitz Jim is geen Mexicaan , niet sterk in de lucht en klein. Kan nooit grinta hebben.

02-02-2023 12:42
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.