'FC Twente bedingt percentage doorverkoop in huurdeal Ünüvar'

door Jesse ter Haar 78

Bron RTV Oost

'FC Twente bedingt percentage doorverkoop in huurdeal Ünüvar'

door Jesse ter Haar 78

Bron RTV Oost

FC Twente heeft een opmerkelijke clausule bedongen in het huurcontract van Naci Ünüvar. De club uit Enschede slaagde er niet in om Ajax tot een optie tot koop te krijgen, maar toch kunnen de Tukkers in de toekomst meeprofiteren van succes van de creatieveling.

Dat de Ajacied op huurbasis de overstap naar FC Twente maakt, stond al even vast. Drie dagen geleden kwam zelfs al naar buiten dat enkel het papierwerk nog in orde zou moeten worden gemaakt, waarna de presentatie zou kunnen volgen. Zover is het momenteel nog niet, maar er is wel meer bekend geworden over de huurdeal tussen Ajax en FC Twente.

In de uitzending van De Oosttribune gaat journalist Tijmen van Wissing dieper in op de stof. 'Ünüvar gaat rondkomen met FC Twente', weet hij vol overtuiging te vertellen, waarna hij de clausule die FC Twente wist te bedingen nader toelicht. 'Ze hebben geen optie tot koop, maar als hij door Ajax wordt doorverkocht, krijgt FC Twente een percentage mee.'

Transfer Ünüvar kwestie van tijd

Verder passeert ook de naam van Carel Eiting de revue. De oud-Ajacied wordt in verband gebracht met de nummer vijf van de Eredivisie van volgend seizoen, maar Wissing verwacht de komst van Eiting in ieder geval niet op de korte termijn. Wel, zo vertelt hij, lijkt de afronding van de transfer van Ünüvar een kwestie van tijd. 'Streuer verwacht deze week alleen Ünüvar', spreekt hij immers.

Afgelopen seizoen werd Ünüvar eveneens verhuurd door Ajax. Toen aan Trabzonspor, dat uitkomt op het hoogste niveau van Turkije. Zijn periode in de Süper Lig werd, af te lezen aan het aantal wedstrijden dat hij speelde, geen groot succes. Slechts achtmaal kwam Ünüvar uit in het shirt van Trabzonspor en wegens blessureleed keerde hij vroegtijdig terug naar Amsterdam.

Ajax speelt voor het eerst sinds de jaren tachtig in een wit uittenue! Bestel nu het nieuwe uitshirt voor het seizoen 2023/24!

Lees meer over:
Plaats reactie

Allegriadopovo +1119

Zo'n deal maak je alleen als je onvoldoende vertrouwen hebt dat hij zijn plek op basis van prestaties opeist. Klinkt niet goed.

29-06-2023 09:51

***1900*** +4396

Dikke prima! Liever op deze manier en veel meer kans op speeltijd dan wat er in Turkije gebeurde. Ik zie nog steeds een toekomst bij ons voor Unuvar, maar dan moet hij nu echt gaan rijpen.

29-06-2023 09:05

Jeremias +1661

Zo'n creatieveling zou ik hem als coach op 2 of 3 meerdere posities laten trainen en evt. spelen. Dan kan je zien tijdens training of hij zich ontpopt. Ik heb hem vaker zien spelen. De constatering is dat deze jongen meer kan.

13-07-2023 07:16

Babangida83 +23867

Dat vind ik een goede clausule. Mes snijdt aan twee kanten. Laat Twente hem veel spelen, dan krijgen ze hier ook waarde voor terug en hoeven ze niet per definitie de eigen spelers voorrang te geven qua speeltijd. Ajax heeft daardoor meer aan de verhurende club, omdat zijn speler vaker speelt. De financiële prikkels op de goede plek.

28-06-2023 22:35

VoorOnzePloeg +5132

Wel vanaf een minimaal aantal gespeelde wedstrijden neem ik aan

28-06-2023 21:16

Capocapo +12001

Hoeft toch niet? Het is ook voor Twente van belang dat hij speelt

29-06-2023 06:53

DEELM +11891

Ik begrijp VOP wel. Stel hij speelt 10 wedstrijden en Twente heef een percentage van 10% bedongen. Dan zou Ajax bij een verkoop voor 5mln 500k moeten betalen aan Twente. Lijkt me dan nogal veel voor 10 wedstrijden.

29-06-2023 12:01

Nr.10 +111022

Zeer gezonde deal. Zo heeft Twente een financieel belang bij een goede ontwikkeling van Ünüvar. Ik vind het ook prima als zij er van meeprofiteren. Ajax heeft elk jaar wel spelers die er tussen in vallen: teveel in Jong al gespeeld en KKD een beetje ontstegen, maar nog niet goed genoeg voor Ajax 1.
Je ziet vaak dat dit soort jongens in een jaar Eredivisie een ontwikkeling doormaken waardoor ze na één seizoen al 5-10 miljoen waard zijn. Zo was het bij Botman, Lang, Q. Timber, in mindere mate ook Danilo (weet niet meer voor hoeveel die naar Feyenoord ging, maar had ook een goed seizoen bij Twente). Bij Regeer kan dat ook zomaar, gelukkig hebben wij bij hem een terugkoopoptie. Ben erg te spreken over verhuur in Eredivisie, kunnen veel spelers uit Jong van profiteren. Baas dus ook, maar denk ook Fitz Jim of Hlynsson bijvoorbeeld.

28-06-2023 17:02

Capocapo +12001

Danilo ging voor niks, uit z’n contact ;)

29-06-2023 06:53

Adam24 +39089

Ik mag hopen dat Ajax hierbij ook aan zichzelf en Unuvar heeft gedacht. Als het net als Salah-eddine weer een jaar banken wordt, dan moet je als verhurende club de optie hebben om zo een jongen terug te halen.

Overigens vind ik het überhaupt raar dat Unuvar 0 kansen krijgt. Ik zou eerst een voorbereiding met hem draaien. Verhuren kun je altijd nog.

28-06-2023 11:09

Koekie87 +20967

Ligt dat aan het einde van het seizoen dan ook niet aan Unuvar zelf als hij niet word opgesteld bij fc Twente. Dan is die jongen toch niet goed genoeg als blijkt dat hij aan het eind van komend seizoen een handjevol wedstrijden heeft gespeeld zonder dat daar sprake was van zaken zoals blessures en noem het allemaal maar op.

28-06-2023 15:01

Adam24 +39089

Maar dan verhuur je hem dus liever tussentijds aan een club waar hij wel aan spelen toe komt, of je stelt hem op in Jong (maar dan wel op 10).

28-06-2023 15:12

Grub +1331

volgens mij heeft hij in de voorbereiding op afgelopen seizoen vrij veel gespeeld maar niet geïmponeerd.

29-06-2023 07:54

JesusZoonVanGod +5826

Percentage afhankelijk van het aantal gespeelde minuten zou een prima constructie zijn. Wil zo’n jongen de volgende stap kunnen maken, dan moet hij gewoon aan z’n vlieguren komen. Zit genoeg potentie in.

28-06-2023 10:58

Web +178830

Ik vind dit niet zo gek
Als hij bij Twente stappen kan maken in de eredivisie. Daar word Ajax ook beter van
Nu kan hij op een hoger niveau spelen, en groeit hij door dan kan Ajax de vruchten er van plukken
Want niemand kan vooraf zeggen of het wel of niet lukt
De post hier onder is al helemaal beschamend en negatief
Altijd mensen die alles weten 4 bier

28-06-2023 10:47

Schip +23401

Eens, dit is een duidelijk gedeeld belang en daar past een financiële afspraak bij. Nu hebben beide clubs belang bij een doorbrekende Unuvar.

28-06-2023 11:00

4bier +31367

Unuvar zal nooit verkocht gaan worden voor meer dan een paar ton. Leuk, beperkt zaalvoetballertje.

28-06-2023 10:23

HendrikAjax +16830

Mooi. Dat maakt de kans op speeltijd alvast groter.

28-06-2023 10:04

Berghuis +14323

Las elders dat dit "slechts" om 5% zou gaan en hij met een X aantal wedstrijden voor Twente gespeeld hebben. Als hij daar dus niet aan spelen toe komt, vangt Twente sowieso niks.

28-06-2023 09:43

Yaeron +6379

dat zou slim geregeld zijn van onze Sven

28-06-2023 10:16

Nr.10 +111022

Logische bepaling, van dat aantal minuten.

28-06-2023 17:03

ddkoning +4501

En als ze hem volgend jaar verkopen aan Twente. Krijgen ze dan 5% korting?

28-06-2023 09:28

mvdk +43828 moderator

Ja, 38 ipv 40 miljoen

28-06-2023 09:59

Heeren +73

Het woord “door” kan lijkt mij weg gelaten worden.
“Doorverkocht” en “Doorverkoop” lijkt mij alleen van toepassing, als je de speler eerst zelf gekocht hebt van die desbetreffende club. Dit is gewoon een soort opleidingsvergoeding, wat het iets minder bijzonder maakt

28-06-2023 09:06

PJS +4991

Goede zet van PSV om die Pepi te halen. Dat had Ajax moeten doen. Gemiste kans.

28-06-2023 08:58

debetweter +10062

Prima speler, maar niet bijzonder genoeg. Zijn wel meerdere spelers die dat niveau kunnen halen.

28-06-2023 08:59

afcasven1995 +6981

Moeten ze hem wel laten spelen en het liefst op ‘10’.

28-06-2023 08:24

Berghuis +14323

Met Luuk en Pepi hebben ze gewoon 2 scorende spitsen, prima aankoop dus van ze. Bij ons loopt het allemaal nog bijzonder moeizaam. Nog geen enkele transfer die Ajax waardig is. Terwijl je eind volgende maand gewoon aan de bak moet.

28-06-2023 09:44

Psychevore +21186

Van den Boomen is een geweldige transfer. Die gaat alle assistrecords uit de geschiedenisboeken trappen. Tenminste, in de eredivisie.

28-06-2023 09:57

vandenhaas4 +15059

Na een snelle zoektocht op het internet blijkt het principe van deze regeling ALTIJD te gelden voor spelers onder 23. Clubs die spelers huren maken aanspraak op de opleidingsvergoeding en solidariteitsbijdrage van de FIFA:

"Verder is van belang dat een club waar de speler op basis van een leenovereenkomst heeft gespeeld, ook recht kan hebben op een vergoeding. Dit geldt zowel voor de ‘training compensation’ als voor de ‘solidarity contribution’. Het gebeurt wel eens dat de nieuwe club zich op het standpunt stelt dat ze geen vergoeding verschuldigd is, omdat de speler bij zijn oude club op basis van een leenovereenkomst heeft gespeeld. Dit klopt dus niet. Ook de club waar de speler op huurbasis heeft gespeeld, zo zegt de DRC, kan recht hebben op een vergoeding."

Aldus sportrechtadvocaat De Weger (via https://www.sportknowhowxl.nl/achtergronden/archief/case-closed-/item/89034/)

Dus nu is de vraag of Twente een percentage boven de solidariteitsbijdrage heeft bedongen, want dat blijkt niet uit het artikel.

28-06-2023 08:11

Wouter.H +11156

Best een goed concept.. je laat het opdoen van waardevolle eredivisieervaring over aan een andere club die daarnaast ook nog salaris betaalt.. dan mag daar best wat tegenover staan. (Max 5%)

28-06-2023 07:47

debetweter +10062

Hoeveel jaar zou jaar dat dan gelden? Zo eerlijk vind ik dat namelijk niet altijd.

28-06-2023 09:43

HertogH +15843

Prima deal zolang het gekoppeld wordt aan speelminuten.

Erg benieuwd naar Ünüvar dit seizoen. Gaat Naci 'het grote talent uit de jeugd' zijn belofte inlossen? Of blijft Naci er ook dit seizoen tegen aan hikken?

Ik heb nog steeds alle vertrouwen!

28-06-2023 07:40

vandenhaas4 +15059

Vreemde constructie. In principe moet je spelers verhuren aan clubs die ze nodig hebben. Twente verleent hier geen dienst.

28-06-2023 07:40

Danish_dynamite +1581

Denk het juist wel, normaal gesproken zien clubs vaak minder waarde in gehuurde spelers en stellen ze hun gekochte spelers op. Nu haal je dat deels weg, omdat zij er ook financiële waarde in zien hem op te stellen. Vooral benieuwd hoe het daar gaat doen, voetballen kan hij zeker.

28-06-2023 07:52

vandenhaas4 +15059

Ik denk niet dat de trainer van Twente ervoor kiest om Unuvar minuten te geven omdat Twente dan over drie jaar misschien een klein beetje extra geld krijgt. Die trainer wordt afgerekend op het resultaat dus kiest gewoon voor de beste ploeg (en dat is zoals het hoort).

Als je Ajax zijnde bang bent dat Unuvar niet aan bod komt (en dat lijkt me een redelijke angst), verhuur hem dan aan een ploeg waar hij een van de beteren zou zijn.

28-06-2023 07:59

AFCAjaxMidNineties +12703

Dan zou ik laten opnemen dat hij in onderlinge duels met Ajax niet speelt. Twente wat tegengas geven met hun clausule eis .

28-06-2023 07:37

4EVERAJAX +8381

Yes! En als hij toch speelt, verplicht 2 eigen doelpunten laten opnemen.

28-06-2023 08:11

AFCAjaxMidNineties +12703

Bonus bij treffers/assist tegen psv en feyenoord vind ik realistischer 😉

28-06-2023 08:45

eros +4779

Neem aan dat er dan wel een minimum aantal wedstrijden tegenover staat. Als je hem verhuurt, hij speelt niet, en Twente pakt straks 10%,… dan heb je er niets aan gehad.

28-06-2023 07:22

Henny van der Linden +4

Sinds wanneer mag Twente Ünuvar toch een gedeelte van de transfersom berekenen terwijl hij eigendom is van Ajax en zeer zeker niet van Twente belachelijk gewoon slaat echt nergens op ?

28-06-2023 07:04

Psychevore +21186

Omdat dat in de huurovereenkomst opgenomen is middels een clausule.

28-06-2023 08:19

HendrikAjax +16830

Heb je serieus hier een account voor aangemaakt?

28-06-2023 10:06

WKtjee +692

Wie kan delen, kan vermenigvuldigen

28-06-2023 14:55

Talentje020 +19883

Vind ik eigenlijk ook wel logisch, Twente ontwikkeld Unuvar nu ook mede mee tot hopelijk een gewaardeerde kracht bij Ajax, dan mogen ze ook licht meeprofiteren bij een winstgevende verkoop, ik zie dit liever dan een terugkoop clausule,

28-06-2023 02:02

Johan4ever +10914

Naci veel succes en hopelijk wordt het een succesverhaal zoals R de Boer...

❌ ❌ ❌ 👊

28-06-2023 01:55

Robertini +39120

Zolang het een klein percentage is, vind ik dat ook niet erg.

28-06-2023 01:04

johanisajax +8831

Ik vind het niks. In principe moet je spelers verhuren aan een club waar ze een meerwaarde kunnen zijn. Het “incentive” is dan gewoon de voetbal prestatie van de club.

Dat gaat dan meer over het sportieve en niet direct over geld dus ik zal wel ouderwets zijn.

28-06-2023 00:03

xxxxopeenrij +1833

Ja zal toch hopelijk in contract staan dat ie alle 34 wedstrijden 90 min moet spelen.😀

28-06-2023 06:53

Petterson +24957

Creatief. Prima om de belangen van beide clubs en speler op één lijn te krijgen: voldoende speeltijd en ontwikkeling.

27-06-2023 23:28

WantAmsterdam +116101

Slim van Twente en ook fair. Misschien hebben ze daardoor ook een grotere incentive om Ünüvar te laten spelen, want ze kunnen aan hem verdienen.

27-06-2023 23:27

grapje +2335

Geen slechte zaak wel benieuwd naar de details, geld het alleen bij directe verkoop na dit seizoen, hoe hoog is het percentage en de afspraken rond om speeltijd.

27-06-2023 23:11

Danielson +50258

Ik zal je Svens nummer even geven.

27-06-2023 23:36

JTajax +10717

Ik zou hier dan misschien wel een extra clausule aan toevoegen: Een minimaal aantal gespeelde wedstrijden / minuten. Of zelfs trapsgewijs: Onder de 10 wedstrijden 0%, 10-20 wedstrijden 4%, 20-25 6%, 25-30 8%, 30+ 10%

27-06-2023 22:59

BxM +4079

Dacht echt meteen hetzelfde. Zal ook wel toch?

27-06-2023 23:04

JTajax +10717

Geen idee!

27-06-2023 23:12

DeKenner +9283

Lijkt me juist niet nodig. Deze clausule maakt het voor Twente al direct waardevol om die jongen zo goed mogelijk verder op te leiden en veel minuten te geven. Hoe meer hij waard wordt, hij meer zij verdienen. Ik zie het dus vooral ook als een positieve stimulans en een mooie eerlijke uitkomst voor alle partijen.

27-06-2023 23:18

JTajax +10717

En als hij amper speelt verdienen ze toch mee.
Zie bijvoorbeeld ASE vorig seizoen. Zou toch gek zijn als Twente daar nu aan verdiend?

En zo'n percentage is nu ook weer niet zo hoog dat Twente hem speciaal daarvoor gaat ontwikkelen, dus laat spelen in plaats van iemand anders. Het is dus meer zo dat Ajax voor een soort service betaald op deze manier. Hoe meer service, hoe meer je betaald.

27-06-2023 23:23

DeKenner +9283

Los van het feit dat over ASE een soortgelijke clausule niet bekend is, ga ik even mee in je hypothese. Dat ASE niet veel heeft gespeeld, heeft tot gevolg dat hij op dit moment niet veel waard is. Er valt in dit scenario dus ook nauwelijks iets te verdienen voor Twente.

Het ontbreken van de clausule bij de verhuur van ASE heeft er juist (mede) voor gezorgd dat Twente vooral Smal heeft opgesteld. Immers, waarom veel investeren in een speler die na een jaar weer weg is en waar je toch niks aan verdient? Dan kiest een club toch vaak eerst voor de eigen spelers, die je later wel zelf kunt verkopen. Dit is juist vaak een probleem bij het verhuren van spelers (zie ook Unuvar in Turkije). ASE was voor Twente gewoon een perfecte back up.

Ik weet niet hoe hoog de clausule nu is bij Unuvar, maar stel die is 25% van zijn transfersom. Als Unuvar het goed doet (maar niet goed genoeg voor een terugkeer bij Ajax), en hij wordt evenveel waard als Botman eerder bij Heerenveen werd, dan kan Ajax hem voor 8 miljoen verkopen en pakt Twente er 2. Op een begroting van 25-30 miljoen is dat een aardige ‘gratis’ duit voor Twente, die het zeker de moeite waard maakt om veel in die jongen te investeren.

28-06-2023 00:30

JTajax +10717

Als het inderdaad 25% is, dan klopt het (deels) wat je zegt. Ik hoop echter dat dit niet zo is, want dit vind ik veel te hoog.
Stel Unuvar maakt zijn potentie waar? Dan verkoop je hem zo voor 40 miljoen of meer. Dan krijgt Twente 10 miljoen omdat hij daar 1 seizoen gespeeld heeft?

Bovendien vergeet je iets in je redenatie: Als een huurling speelt, speelt een andere speler, die direct onder contract staat van de club, niet. Bijvoorbeeld ASE en Smal. Waar ze voor ASE hypothetisch 10% zouden krijgen, krijgen ze voor Smal nog altijd 100%. Dus investeren in je eigen contractspeler loont altijd meer. Uiteindelijk moet de huurspeler dus gewoon beter zijn dan de contractspeler om aan spelen toe te komen.

28-06-2023 07:54

DeKenner +9283

Ik denk dat we uiteindelijk allebei ergens een punt hebben, want de beste zal idd moeten spelen. Maakt Unuvar zijn potentie waar dan zal Ajax hem terugnemen. De vraag is of de clausule dan nog steeds geldt als hij één of twee jaar later wordt verkocht door Ajax. Zo zijn er nog allerlei varianten en afslagen te bedenken op deze clausule, waar wij geen weet van hebben. Wel interessant dat zoiets steeds gebruikelijker wordt. Ik vind het in ieder geval wel een mooie deal in het belang van het totale Nederlandse voetbal.

28-06-2023 11:35

JTajax +10717

Zeker eens. Ik zie het Nederlands voetbal zich graag ontwikkelen, want dat is uiteindelijk ook beter voor Ajax. En dit soort deals helpt daarbij.

28-06-2023 11:45

WantAmsterdam +116101

Ik denk dat ze door de doorverkoopspercentage nu eerder bereid zijn om Ünüvar minuten te geven.
Want als Ünüvar bij Twente niet enigszins slaagt, is de kans groter dat hij niks wordt waardoor Twente ook niks aan een doorverkoopspercentage heeft.

27-06-2023 23:29

ditisdebeslissing +4174

Bel sven nog even.

28-06-2023 00:37

Robertini +39120

Ik vind 10 wel erg veel, maar dit concept zou ik wel goed vinden.

28-06-2023 01:06

Libero +19108

Tuurlijk is het op basis ván-, en dan niet aantal wedstrijden, maar minuten. Anders krijg je dat ze hem steeds 2 minuten voor tijd kunnen laten invallen.

28-06-2023 15:16

JTajax +10717

Ja precies, minuten is beter.

28-06-2023 15:48

Ajax14AMS +25205

Die 2% is de moeite niet denk ik

28-06-2023 15:23

markk +8900

Geen probleem toch? Bij Ajax heeft hij weinig uitzicht op speeltijd maar als hij bij Twente slaagt dan krijg je of aardig wat geld voor hem of je haalt hem terug. Daarnaast speelt FC Twente ook Europees voetbal dus daar kan Naci een mooi visitekaartje achterlaten. Daar mag best een kleine vergoeding tegenover staan. Het zal geen 30% zijn maar eerder 10%.

27-06-2023 22:55

TeringHenkie +28279

Carel Eiting eindelijk weer op een hoger niveau hoop ik.

27-06-2023 22:53

GiiaAfca +9070

Zou mooi zijn, goede sierlijke speler. Zie hem daar wel slagen

27-06-2023 22:57

Altijdindestraat +39949

Je moet ze een worst voor houden om hem ook vaak op te stellen.

27-06-2023 22:52

Slang3 +45802

Botman constructie, helemaal top. Neem aan dat ze daarvoor wel een bepaald criteria moeten halen en niet 10% krijgen na 30 wedstrijden op de bank

27-06-2023 22:51

Sampaoli +39169

Logische move van Mislintat. Geeft de hurende clubs een incentive om die speler op te stellen en om in die speler te investeren.

27-06-2023 22:49

godlike +3806

Prima, dan speelt en ontwikkelt hij zich daar tenminste. Alle reden om hem beter te maken.

27-06-2023 22:48

Tommyshelby +128573

Goede constuctie. Zou dit bij alle spelers doen die verhuurd worden.

27-06-2023 22:47
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.