Faberski en Konadu deden ervaring op bij Ajax 1: 'Ze kwamen er goed van terug'

door Jesse ter Haar 23

Bron Ajax TV

Faberski en Konadu deden ervaring op bij Ajax 1: 'Ze kwamen er goed van terug'

door Jesse ter Haar 23

Bron Ajax TV

Frank Peereboom is blij met de ervaring die spelers van Jong Ajax kunnen opdoen bij Ajax 1. Recent reisden Jan Faberski en Don-Angelo Konadu met de hoofdmacht mee naar Praag voor de wedstrijd tegen Slavia Praag en volgens de hoofdtrainer van Jong Ajax is die wisselwerking met Ajax 1 goed voor de talenten.

'Het is onderdeel van een traject. Ze kunnen mee en ervaring opdoen', schetst hij in gesprek met Ajax TV. 'Het belangrijkste is wel dat ze veel minuten maken en trainingstijd hebben. Dat hebben ze allemaal. Of ze dan een keer bij 1 of bij mij trainen, als ze maar goed trainen. Dat zij die ervaring nu al kunnen opdoen, is net weer even anders dan bij Jong en hartstikke waardevol. Ze kwamen er ook goed van terug. Blije koppies, maar ook met een teleurstelling van: ik heb niet gespeeld.'

Waar Ajax 1 zo nu en dan spelers van Jong Ajax 'leent', kan Peereboom op zijn beurt weer kansen geven aan spelers van Ajax O19. 'We zijn weer jonger dan vorig jaar. We durven spelers kansen te geven. Sean Steur is twee keer ingevallen en dan zeggen we: hij moet ook een keer gaan spelen. Dan laten we hem spelen en kijken we hoe lang hij het volhoudt. Als hij dan zo’n wedstrijd mag spelen, met die ervaring, dat is winst. Dan is het eindresultaat uiteindelijk ondergeschikt aan onze high potentials, die we willen uitdagen.'

Keuken Kampioen Divisie

In de Keuken Kampioen Divisie gaat het voor Jong Ajax nog niet altijd even goed. Na negen gespeelde wedstrijden staat de beloftenploeg op de vijftiende plek in de competitie en dat moet beter. 'In de wedstrijden gaat het wat schommelend', geeft Peereboom ook toe.

'De praktijk is dat we maandag met elf spelers starten en dat je dan vrijdag met negen anderen speelt. Dat is een beetje het lot, maar daardoor mis je weleens een stukje vastigheid en zie je een verschil in strategie. Spelers zijn vrij om keuzes te maken, want ze mogen fouten maken, als ze er maar van leren.'

Peereboom benadrukt dan ook dat Jong Ajax nog altijd vooral een opleidingsteam is. Sterker nog: het is de laatste stap tussen de jeugdopleiding en de hoofdmacht. 'Het is belangrijk dat er bepaalde waardes van Ajax terugkomen. Dat zit in het hoog drukzetten, snel schakelen, durven voetballen en nu nog fouten durven maken, die je dan hopelijk niet meer maakt bij Ajax 1. Daar word je niet altijd blij van, maar als je er goed op reflecteert en je gaat er goed mee aan de slag, dan is het heel leerzaam en waardevol.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Ferd +38295

"Dan is het eindresultaat uiteindelijk ondergeschikt aan onze high potentials, die we willen uitdagen.'"

Dit is wat ik graag hoor

18-10-2024 06:29

Babangida83 +23814

Ik denk dat we Jong Ajax wellicht iets minder een duiventil moeten maken. Ook hier heb je wel een kern nodig. Anders is het best lastig om tot goede wedstrijden te komen. En ik vraag me dan af wat je dan als talent leert.

16-10-2024 10:38

FrancescosRavioli +15083

Zodra de vaste kern genoeg conditie heeft, zal Farioli deze wel laten staan. Ik zie de roulatie meer als een teken van overlevingsstrategie en noodzaak.

Op basis wat Farioli nu laat zien heb ik het volste vertrouwen in hem.

16-10-2024 14:05

Simpelishetmoeilijkst +25091

Sommigen hebben het door, en Frank Peereboom lijkt het uitstekend te begrijpen. Zo worden spelers goed voor bereid voor de hoofdmacht. Fijn om te lezen.

16-10-2024 08:07

Breuk +25024

Jong Ajax moet gewoon altijd meedoen in de top 6 van de KKD.

15-10-2024 23:50

trodat4030 +96403

Volslagen onzin, van de 10 seizoenen is dat pas 3x gelukt. Vérre van de norm die doorgaans schommelt tussen plek 7 en 15. Daarbij zie ik ook totaal niet wat de plek op de ranglijst ermee van doen zou hebben, ga jij daar over lopen opscheppen bij het koffiezetapparaat dan? Moeten ze het voor jouw koffiepraatje doen en niet voor zichzelf?

Dit soort comment laat zien hoe weinig je ervan begrijpt, het gaat om het individu die doorbreekt, als daar 3 toptalenten worden omringd door meuk dat ervoor zorgt dat die 3 wekelijks met 11 op het veld staan en zich ontwikkelen om vervolgens door te breken, heb je toch je doel bereikt?

16-10-2024 09:47

Breuk +25024

AS 26 juni 2024 : "Winnen en ontwikkeling gaan prima samen bij Ajax
Over de opleiding van Ajax wordt de laatste tijd vaak gezegd dat er te weinig kampioenschappen worden behaald, terwijl dat in het verleden wel anders was. 'Winnen en ontwikkeling gaan prima samen', vindt Beuker. 'Tegenwoordig lijkt het alsof winnen een vies woord is. Terwijl daar juist het ongerepte spelen en ontdekken inzit. Bij Ajax moeten teams altijd voor het kampioenschap spelen en met die instelling weer het veld betreden.'

'Voor ons als technische staf betekent het niet dat wij keuzes maken om per se kampioen te worden. Dan verkies je de korte termijn boven de lange termijn. Winnen is het gevolg van fantastisch proces. Wat wij doen moet van de hoogst mogelijke kwaliteit zijn, van het eerste elftal tot aan de O8. Als we dat doen, wordt winnen een gevolg. En vanuit daar wil je dat er zoveel mogelijk talenten doorbreken in Ajax 1 en vervolgens in Europese topcompetities', aldus Beuker."

Dat klinkt toch heel anders dan "3 toptalenten omringd door meuk".

16-10-2024 10:31

Biss +9936

Zoals vaker met Beuker zegt hij hier heel veel maar eigenlijk ook niks.

Winnen moet belangrijk zijn voor de kinderen. Volwassenen moeten naar ontwikkeling kijken. Niks nieuws.

Daarbij gebruikt Trodat het woordje ‘als’.

16-10-2024 10:54

trodat4030 +96403

Ik heb zo mn eigen filosofie, de eindstand op de ranglijst moet een gevolg zijn, niet een doel op zich. Het doel van elke Jong speler moet zijn om ooit in de JC Arena te staan in het wit-rood-wit, niet om op een bijveld op DT een 'prestatie' te behalen.

16-10-2024 13:31

gi0vanni +7110

Eens, de selectie van Jong Ajax is per jaar anders en de spelers per wedstrijd beschikbaar ook. Ajax moet de jeugd ontwikkelen om de stap naar het eerste te maken. Ondanks dat iedereen natuurlijk voor de winst moet spelen kun je in deze omstandigheden niet alleen maar goede resultaten verwachten. Maar dat geeft niet want Ajax heeft inderdaad meer aan een aantal toptalenten die bij het eerste doorbreken als een team dat kampioen wordt maar niet goed genoeg is voor Ajax1.
Als Janse en Faberski in Ajax1 doorbreken zou dat zeer mooi zijn.

16-10-2024 16:45

Ans B +19809

Ook voor mij een onzinnige doelstelling. In aanvulling op wat trodat4030 al zegt: het is uitermate belangrijk dat de spelers hier kunnen wennen aan echt mannenvoetbal en een hoger niveau, o.a. fysieker voetbal, waarbij ook meer inhoud nodig is, vaak een hogere handelingssnelheid vereist wordt en ze mentaal meer worden uitgedaagd.

Het hoogste doel is spelers ontwikkelen voor het eerste, het nevendoel is profvoetballers afleveren aan het betaalde voetbal: de Doekhi's, Flemming's e.d. Zodat er ook nog iets wordt terugverdiend van de investeringen in de jeugdopleiding.
Je moet een winnaarsmentaliteit kweken niet verwarren met een hoge klassering op de ranglijst. Daar koop je helemaal niets voor.

16-10-2024 11:03

Moooo +3955

Frank heeft de makkelijkste job ever, vorig seizoen had hij al een monsterlijke ploeg tot zijn Beschikking, 018 *qua resultaat had ik meer verwacht,
Nu heeft hij dezelfde spelers mee genomen naar Jong, super talentvolle lichting wonderkids fout kan hij het niet doen..

Naar mijn idee wil hij enkel resultaat halen, maar heb je niks meer aan Brandes, Rijkhoff of een Banel alleen zijn ze iets verder maar een jaar ouder.
Je weet wat ze kunnen, het is gewoon niet het Ajax 1 niveau.
Opleiden voor een andere club.

15-10-2024 22:37

Ans B +19809

Maar wat wil je nou zeggen in je laatste alinea? Nog los van wel niet slagen van Brandes en Rijkhoff, heeft Jong ook gewoon genoeg spelers nodig, terwijl spelers met meer ervaring wel degelijk een rol hebben voor de aansluitende jongere spelers - net als in het mannenvoetbal ervaring in een elftal een belangrijke rol speelt.

Ja, je leidt óók op voor andere clubs, maar wat dan nog? Ajax krijgt dan een transfersom, maar het geeft ook een visitekaartje af: veel voormalige Jong-spelers hebben een mooi carrière opgebouwd en altijd is het Ajaxverleden dan een item, als een keurmerk bijna. Dat is niet alleen voor de speler zelf voordelig, ook voor toekomstige jeugdspelers is het een 'bewijs' dat kiezen voor de jeugdopleiding van Ajax een goed idee is.

En dan puur inhoudelijk: er zijn vaker spelers geslaagd in het eerste waarvan (bijna) niemand tevoren dacht (in de jeugd dus) dat zij het eerste zouden halen (in casu een vaste kracht zouden worden). De laatsten die dat lukte waren Mazraoui en Dest.

16-10-2024 11:11

Moooo +3955

Brandes, Rijkhoff en een Banel voegen niks toe, een Mokio, Konadu en een Wolff laten zien dat ze niet onder doen voor deze jongens.
Daarnaast zijn ze ook jonger en hebben meer potentieel.

16-10-2024 16:12

Ans B +19809

Zou kunnen dat je gelijk krijgt (Brandes heb ik trouwens nog nooit zien spelen want ik kijk zelden naar Jong), maar je gaat voorbij aan mijn argumenten. Prima, maar ik heb er dan niets aan toe te voegen.

16-10-2024 18:29

Moooo +3955

Elke wedstrijd ben ik aanwezig van Jong, veel spelers die net niet het niveau hebben zullen transfervrij vertrekken zoals vele ooit toch benadigde talenten, deze lichting kan je bijna geheel doorschuiven naar Ajax 1 de één zal volgend seizoen klaar zijn, Mokio, Faberski, Konadu, Alders, Janse en zelfs Bouwman om wekelijks speelminuten te maken een ander moet fysiek nog stappen zetten zoals top talent Jetten..

16-10-2024 23:31

Ans B +19809

Er zal inderdaad niet altijd een transfersom tegenover een vertrek staan, daar heb je gelijk in. Maar mijn punt is eigenlijk vooral dat het normaal is dat je óók voor andere clubs opleidt, omdat dit min of meer inherent is aan een opleidingsclub zijn. Je kunt tevoren wel iemands voetbaltalent inschatten, maar niet of die speler dat talent waar maakt (b.v. vanwege mentale kenmerken), terwijl anderzijds spelers met iets minder talent boven zichzelf uitgroeien, omdat ze sterke compenserende eigenschappen hebben.

Daarnaast kun je je dus afvragen hoe erg dat is, vanwege de factoren die ik reeds noemde (aantallen, keurmerk/visitekaartje Ajax, ervaring en continuïteit in Jong). Op dit moment - door de opheffing van O19 (of was het O18?) zijn de aantallen die je nodig hebt misschien een andere kwestie dan normaal, maar ik ga er van uit dat er zorgvuldige afwegingen zijn gemaakt.
Zo kan het bij b.v. Banel een factor zijn dat hij één van de weinige buitenspelers is die er überhaupt nog zijn op korte termijn (dus ook voor één).

Ik zou Rijkhoff op voorhand nog niet afschrijven. Hij presteert onvoldoende voor het talent dat men hem oorspronkelijk toebedeelde, maar ik sluit nog niet uit dat hij één van die spelers is die langere tijd nodig hebben. Ik heb toch wel flitsen gezien van dat talent, toen hij net terug was. En in zijn teksten is hij wel bereid om alles te geven. Ik ben niet optimistisch over hem, maar wel iemand die in het algemeen spelers meer tijd geeft dan de gemiddelde fan. Dat heeft enerzijds met mijn karakter te maken, maar ook met mijn langdurige voetbal-kijkervaring: ik heb veel spelers gezien wiens carrière één piekmoment heeft en daarna langzaam uitdooft, maar ook veel spelers die een omgekeerd beeld geven. Spelers zoals Jan Wouters, Dirk Kuyt hebben carrières gehad die niemand zag aankomen.

17-10-2024 10:36

MaxPower +2581

Wij zijn Ajax, wij geven Faberski een kans

15-10-2024 22:27

twynestar +28183

van Willem?

15-10-2024 22:14

j0rnnn +5091

W is een beetje een ouderwetse manier van reageren. Het betekent dat je het er mee eens bent. Dit was een jaar geleden veel te zien op Instagram.

16-10-2024 08:50

twynestar +28183

als in 'word'?

16-10-2024 09:16

trodat4030 +96403

Ok, maar kunnen we hier gewoon normaal doen en met meer dan 1 letter onze mening geven? Dit gaat nergens over..

16-10-2024 09:44
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.