AS-app eind van middag voor paar uur offline

door BvdPloeg 69

AS-app eind van middag voor paar uur offline

door BvdPloeg 69

Laatst geüpdatet

Ajax Showtime heeft ervoor gekozen om de app ook rondom de loting voor de groepsfase van de Champions League uit te schakelen. We zijn helaas genoodzaakt om deze maatregel te nemen. Door de hoge populariteit sinds Ajax weer wedstrijden speelt houden de servers het niet rondom wedstrijden en lotingen. Tussen 17.30 uur en 20.00 uur worden de apps (iPhone en Android) uitgeschakeld.

Dit doen we uit voorzorg om te voorkomen dat de website offline gaat. We zijn hierdoor wel verzekerd dat we in de lucht blijven, maar helaas niet op alle plekken. Ajax Showtime werkt hard aan een structurele oplossing, maar die is deze weken nog niet voorhanden (vakantietijd red.). Onze excuses voor het ongemak!

Lees meer over:
Plaats reactie

bossalinie +85

App is echt zo waardeloos

06-09-2018 21:17

Aeter +6598

Dat krijg je als je geen fatsoenlijke website en app kunt maken.

30-08-2018 21:21

Jeffreym +1324

Heel irritant. Gebeurt steeds vaker dat de app niet, of niet goed werkt. Kom hier al jaren heel graag, maar dit is behoorlijk vervelend aan het worden.

30-08-2018 17:13

SfeervakZuid2 +0

Soms wel idd

30-08-2018 20:50

wessaman +31

Het wordt verdomme steeds triester allemaal, schaal die rommel eens op man!

30-08-2018 16:08

RusselWestbrook +21

Tijdens de loting zelfs al?

Komen die servers uit de vorige eeuw ofzo?

30-08-2018 15:24

Pipodeclown112 +0

Zeker, bij elke reactie van ons moet een van de redacteuren gaatjes in een ponskaart gaan drukken en op de juiste plek archiveren. Die jongens lopen een marathon op wedstrijddagen.

30-08-2018 15:28

Labrador +10

Ik verstuur mijn reactie altijd per postduif.

30-08-2018 16:05

Farry +1

Gooi die app weg

30-08-2018 15:15

Dolberg25 +8858

Ik zit gewoon op de app.

22-08-2018 19:59

Ajax0317 +0

Pas om 17:30

30-08-2018 17:04

grensjager +704

jammer maar helaas. En aan alle klagers: probeer het zelf eens beter te doen!

22-08-2018 18:59

EersteAanname +2178

Mee eens! Aan janken heeft niemand wat.

30-08-2018 15:09

Radie125 +1629

befankt voor de informatie. Suc6 bij het vinden van de juiste oplossing

22-08-2018 16:45

Sjaakvaak +26581

Onbegrijpelijk dit, echt onbegrijpelijk. Dat je de normale website aanpast, prima, logisch. Maar de app uitschakelen? Dat snap ik echt niet.

Een app gebruikt veel minder data dan een website. Standaardafbeeldingen staan al in de app opgeslagen. Scripts staan ook al in de app opgeslagen. Het enige dat je hoeft te laden zijn de teksten van artikelen en de bijbehorende afbeeldingen. Deze afbeeldingen zijn een stuk kleiner dan op de website omdat ze voorgesneden zijn voor mobiel formaat.

Tevens kan je al deze artikelen en foto's heel makkelijk cachen op het mobiele apparaat. Dan hoef je daarna alleen nog comments te verversen en door te sturen van de server naar de app (en ook hier zijn trucs zodat je alleen de nieuwe comments laadt). Dit kost allemaal amper data.

Het grote probleem is dat zowel de website als de server niet geoptimaliseerd zijn voor het aantal gebruikers. Er worden flink wat afbeeldingen en scripts van de server geladen. Voor iedere resource moet je een nieuwe HTTP connectie openen en de data versturen, wat allemaal een last voor de server is. Dit kan gewoon beter.

Allereerst kan je de social icons samenvoegen in 1 bestand (sprite sheet) zodat niet alles 1 voor 1 hoeft worden geladen. Daarnaast kan je foto's en dergelijke via een content delivery network voorschotelen, zodat er druk van de server af gaat. Ook kun je nog gzip compressie toepassen en zeer belangrijk, ondersteuning voor HTTP/2 inschakelen.

Aan jullie headers te zien, gebruiken jullie Laravel. Volg dit even om ondersteuning voor HTTP/2 in te bouwen:
https://laravel-news.com/http2-server-push-middleware

Verder gewoon degelijke, schaalbare, servers aanschaffen. AWS werkt altijd super. VPS'es van DigitalOcean en Vultr zijn ook nog een optie.

Verder kan je een uitgeklede versie van de website bouwen die geserveerd wordt tijdens wedstrijden. Met minder afbeeldingen en resources. Maar dit zou niet eens nodig hoeven zijn als je de rest gewoon goed uitbouwt.

En als we dan toch bezig zijn, misschien kunnen jullie eindelijk een uitgeklede mobiele website maken. De huidige 'mobiele' site is gewoon de standaard website. Er wordt notabene voor 5 megabyte aan scripts geladen, dit is echt nergens voor nodig. Die mini youtube player in het menu bijvoorbeeld, die kost al 1 MB iedere keer dat gebruikers de site laden. Dit gaat natuurlijk niet van jullie server af dus voor jullie is het minder boeiend. Maar het is zeer ongebruiksvriendelijk. Kan me niet voorstellen dat deze feature nou vaak gebruikt wordt door mobiele bezoekers terwijl gebruikers dus wel gedwongen worden om 1MB per pagina daaraan te besteden..

14-08-2018 19:38

Ajax27 +19110

Aldus een software Developer die nog op school zit en ff wat termen eruit gooit die hij net een jaartje kent. Allemaal leuk en aardig je verbeteringen voor kleinere sites met veel minder bezoekers. Voor een site als AS zijn het pleisters op een gapende wond. Eén of meerdere dedicated servers hebben ze nodig, zal nu nog wel te duur zijn dus dan maar een standaard hosting waar tig and erre sites op een server draaien. Investeerders zoeken AS, dan kun je meegaan in de groei.

14-08-2018 23:30

Sjaakvaak +26581

Goed verhaal pik. Ik werk al 15 jaar als gerespecteerd developer, met name in webapplicaties en de laatste tijd kom ik ook steeds meer in aanraking met serverinstallatie/optimalisatie. Dit zijn geen verbetering voor kleinere sites, dit zijn juist allemaal punten om meer performance uit je site te persen.

Die dedicated server is helemaal juist, dat gaf ik hieronder ook al aan. Zijn genoeg goede oplossingen voor anno 2018. Bij Amazon AWS kan je zeer goede servers huren met auto-scaling opties.

AS is inderdaad een gapende wond - wat ik in bovenstaande verhaal al aangaf. Er is tijdens de bouw van de huidige site overduidelijk niet eerst een goede structuur bedacht/gemodelleerd. Iets wat gewoon een absolute must is, wil je later niet snel tegen performance problemen aanlopen.

Los van verscheidene dedicated servers om je load te balancen, moet je ook eens heel goed gaan kijken naar de daadwerkelijke site. Zoals ik al aangaf, de hoeveelheid scripts die wordt geladen is overdreven veel, daar is sowieso verbetering mogelijk. En ongetwijfeld zit er dan ook in de PHP omgeving genoeg dingen die voor verbetering vatbaar zijn. Ben ook zeer benieuwd of de database wel juist gestructureerd is en er indexes zijn aangemaakt, want dat kan ook gigantisch veel schelen voor je server load.

16-08-2018 14:30

Harrie Nak +4

Zal wel aan mij liggen, maar die app ligt er al dagen uit. Krijg een “error loading data” bij het openen (iOS).

14-08-2018 19:09

JariHeijden +5592

Dat probleem had ik niet. Geen probleem met de app gehad. Android.

14-08-2018 19:34

Harrie Nak +4

Wonder boven wonder doet de app het weer bij mij...

15-08-2018 05:27

mickey2602 +4754

Nou er hier toch een topic is over problemen met de app van AS,ik heb sinds 2 weken een tablet en nou heb ik daar vorige week de app op gezet. Echter als ik die open krijg ik het beginscherm en als ik dan een topic wil openen stopt ie ermee en krijg ik de melding of ik daar rapport van wil maken of op OK drukken. Doe ik het laatste dan is ie weg en kan ik de app weer openen. Rapport heb ik 1 keer gegeven. Meer mensen met dit probleem? Op mijn telefoon doet de app het wel. Beide apparaten zijn van Samsung.

14-08-2018 18:22

Bensco +7167

Heb het ook. Zijn waarschijnlijk de reclames of zo die niet functioneren.

14-08-2018 18:28

mvdk +43826 moderator

Ik geef het door.

14-08-2018 19:27

GrandMasterFlex +980

Hahaha nou lekker op tijd de selectie rond AS HEHE

14-08-2018 18:08

Michels +233

Gaat de bende nou een uur offline of een etmaal?

14-08-2018 18:07

grensjager +704

Lezen!!!
Gaat een etmaal uit de lucht. Dit gebeurt tussen 6 en 7

14-08-2018 18:23

falonso +0

Nou nou, je kan de verwarring toch wel een beetje begrijpen?

14-08-2018 18:31

Michels +233

Doe nou niet of ik dom ben! Van 18u tot 19u is geen etmaal toch? Het is of 1u of 25u, maar in geen geval een etmaal...

14-08-2018 18:56

DUDE92 +3018

@Michels: de servers gingen er op een bepaalde tijd tussen 6 en 7 uit (zeg bijvoorbeeld 18:35). Vervolgens gaan ze een etmaal uit de lucht zijn, en zijn ze dus om 18:35 morgen weer te gebruiken. Ik snap de verwarring wel trouwens, je kan het op beide maniere interpreteren.

14-08-2018 23:16

Michels +233

Top! Zo had ik het nog niet geïnterpreteerd, maar ik zie het nu ook. Thanks dude!

15-08-2018 03:18

M.Olsen +3

Hoe moeten Gras en Bky de komende uren overleven? Ze zaten al heel de dag aan de azijn om scherp te zijn vanavond.

14-08-2018 17:44

AjaxPassion +3899

Lees jij wel of reageer je altijd zonder te lezen?

:')

14-08-2018 18:00

JordyAjacied +19181

En waar gaat iedereen nu lopen zeiken op ten Hag en co.? ;p

14-08-2018 17:37

M.Olsen +3

Ze moeten nu de wedstrijd gaan kijken. Dan ziet iedereen dat het zo slecht niet is ;)

#REDHAG

14-08-2018 17:39

MelleAfca +14302

Ik heb oprecht altijd gedacht dat AS de site expres onderuit haalde als we weer eens een zaadpot speelde en de reacties hier van kwaad tot erger werden.

14-08-2018 17:35

M.Olsen +3

Ssst! Geheim van de redactie dit.

14-08-2018 17:37

mvdk +43826 moderator

Met een echte ouderwetse sliding.

14-08-2018 17:58

trodat4030 +96428

Waarom zouden ze? Dat levert toch hardstikke veel clicks op? Want iedereen wil liever z’n onvrede uiten na een kutpot, dan de tijd nemen om een compliment te plaatsen na een goede..

15-08-2018 00:04

MSwertz92 +322

App crasht ook vaak na het eind van een wedstrijd. Waarschijnlijk teveel mensen die frustrerend reageren en de app wordt dan overbeladen. (Waaronder ik dus ook als ik de kans kon krijgen :p)

14-08-2018 17:28

GeleenAjax +1657

Niks nieuws. Dat is toch altijd op wedstrijddagen?

14-08-2018 17:25

jollie18 +9853

Idd die doet het nooit altijd overbelast

14-08-2018 17:26

Lazell +16988

AS moet het toch van bezoekersaantallen en pageviews hebben. Missen jullie dan niet veel potentiële inkomsten door slechte servers?

14-08-2018 17:25

mvdk +43826 moderator

Die servers moeten wel te betalen zijn. Ze zijn verschrikkelijk duur. En vergeet niet dat er veel meer bij komt kijken. AS kan alleen teren op reclame, ze krijgen geen subsidies want ze krijgen geen mediapas

14-08-2018 17:56

Sjaakvaak +26581

Onzin, echt pure onzin. Servers kosten echt helemaal niks tegenwoordig. AS gebruikt zo te zien wel een belachelijke overpricede webhoster. Maar zelfs daar moet het prima te betalen zijn.

AS teert overigens niet alleen op reclames maar ook op lidmaatschappen.

14-08-2018 19:07

mvdk +43826 moderator

Idd ook lidmaatschappen in ruil voor minder adds. Verder zijn er inderdaad goedkopere opties, maar die zijn nog minder betrouwbaar. Ajaxshowtime wil het beste van het beste en daar wordt momenteel hard aan gewerkt.

De webhoster die ze gebruiken heeft overigens hele goede service. Ik heb er zelf ervaring mee. Wat je hierboven aangeeft is leuk op kleinere schaal, maar werkt niet voor AS.

14-08-2018 19:33

Sjaakvaak +26581

Wat ik hierboven aangeef? Ik heb een heel scale aan tips geplaatst maar dat was nadat jij hier reageerde. Dus ik weet niet waar je naar refereert.

Het is echt onzin om te roepen dat goedkoepre opties minder betrouwbaar zijn. Ja, goedkoop is duurkoop. Maar dat betekent niet dat duurder altijd beter is. Zeker in de digitale wereld.

Prima dat ze een goede service hebben. Zou niet anders verwachten met zulke dure prijzen. Maar er zijn echt wel even goede hosts met scherpere tarieven. Dat is overigens wat mij betreft niet eens aan de orde.

Je wilt een dedicated server die helemaal ingesteld staat op Ajaxshowtime.

14-08-2018 19:44

EersteAanname +2178

Hahaha wat een stelletje jankerds hier, beseffen jullie dat het hier gaat om een gratis website die door een aantal enthousiastelingen in de lucht wordt gehouden? Een beetje dankbaarheid lijkt me wel op zijn plaats.

14-08-2018 17:06

Gooseman +11860

Ik dacht dat AS door een bv gerund werd. Of denk je dat Sjoerd dit van zijn zondagscenten betaald?

14-08-2018 17:27

M.Olsen +3

Insider gespot

14-08-2018 17:29

Lazell +16988

Wss iemand die al lang mee gaat op AS. Vroegah reageerde Sjoerd nog redelijk vaak en kreeg je zulke dingen nog wel eens mee.

14-08-2018 17:36

Gooseman +11860

Dat was altijd wel leuk ja! Kon je nog een slag ouwehoeren.

14-08-2018 17:40

mvdk +43826 moderator

AS is gewoon enorm groot geworden. Vroeger kon je zelf nieuws insturen en zelfs plaatsen... De site is echter zo groot geworden dat hij niet alles meer alleen kan doen. Ook ik vond het toen gezelliger, want er was veel minder negativiteit en je kon nog eens slap ouwehoeren. Tegenwoordig zijn gesprekken vaak niet eens meer bij te houden of gaat het 100 x nergens over. Helaas, het hoort bij een grote site. Sjoerd heeft uitstekend werk verricht en ons allemaal bij elkaar gebracht.

14-08-2018 17:52

maus_afca +0

En daarnaast is Sjoerd en co afhankelijk van de devs - die ingehuurd worden bij een ander bedrijf - en dat gaat momenteel kut. ‘T is niet anders, ken beuren!

14-08-2018 17:31

M.Olsen +3

Ik roep een ieder op begrip voor AS te tonen. Niemand in de wereld kan zoveel negativiteit verwerken. Logisch dat de servers dat ook niet kunnen.

Ik zou zeggen post om exact 17:59 allemaal TEN HAG OUT en BOSZ KOM TERUG.

14-08-2018 17:36

4EVERAJAX +8379

#lampje#doettietdanwel#spam#iederzijnding#fijnewedstrijd

14-08-2018 17:38

PJK54 +1

en wat zal het nut daarvan zijn? lezen doen ze het beide niet alleen de servers van AS lopen vast

14-08-2018 17:46

mvdk +43826 moderator

Zo is hij wel begonnen ja. Hij heeft van niets iets heel groots gemaakt. Tegenslagen horen bij het leven...

14-08-2018 17:48

EersteAanname +2178

Dat neemt niet weg dat het voor jou gratis is en je niet zo moet janken als de app het een uurtje niet doet

14-08-2018 18:44

afcas +3766

je weet wat het woord etmaal inhoud?

14-08-2018 18:48

EersteAanname +2178

Zeker. Maar volgens mij staat er tussen 18.00 en 19.00 uur.

14-08-2018 18:51

Gooseman +11860

Zou mooi zijn wanneer ik moet betalen voor een website. Tis geen porno hé!

14-08-2018 19:02

Zalazar +0

Hopelijk zitten naast de klagers hieronder hun metgezellen straks ook hier te discussiëren, dan kan er tot 19u in het liveblog eens een zinnige discussie worden gehouden

14-08-2018 16:56

Gijzz +2

Hahaha wat een oplossing... Komt vaker voor tijdens grote wedstrijden. Wordt het niet eens tijd voor een elastische cloud oplossing?

14-08-2018 16:44

Gooseman +11860

Vakantieperiode of niet, dit is al lang bekend. Zodoende wordt er te laat gehandeld. Dan zorg je toch ervoor dat je alles op orde hebt voor de start van het seizoen!

14-08-2018 16:36

Freddy Al +11

Juist! Ten Hag,Overmars en Sar OUT!!!!

14-08-2018 16:40

mvdk +43826 moderator

Makkelijk lullen vanaf de zijkant. Enig idee wat het kost? Helaas is het in de praktijk niet als zo makkelijk als in theorie.

14-08-2018 17:44

Gooseman +11860

Daar is een topic toch voor vriend? Als ik in mijn zaak iets niet voor elkaar heb krijg ik dit ook retour van mijn klanten. Niet zeuren maar handelen!

14-08-2018 19:33

mvdk +43826 moderator

Zeker, en dat mag. Maar normaals: vanaf de zijkant is het makkelijk lullen. Overigens is er duidelijk in de tekst aangegeven dat er hard aan een definitieve oplossing gewerkt wordt. Dus je laatste 4 woorden kunnen de prullenbak in.

14-08-2018 19:37
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.