'Akpom stond op nominatie verkocht te worden, nu zijn er twijfels'

door Bart Veenstra 187

Bron De Telegraaf

'Akpom stond op nominatie verkocht te worden, nu zijn er twijfels'

door Bart Veenstra 187

Bron De Telegraaf

Laatst geüpdatet

De Telegraaf schrijft maandagochtend dat er met Chuba Akpom een lastig dossier op het bureau van technisch directeur Alex Kroes ligt. Doelpunten zijn namelijk duur, zo weet de krant. De 28-jarige Engelsman, die tegen FC Volendam goed was voor een goal en een assist, stond op de nominatie om verkocht te worden. Inmiddels is er twijfel.

Als het aan huidig interim-trainer John van 't Schip ligt, blijft Akpom bij Ajax. 'Ik denk dat je mijn antwoord wel hebt', zegt hij. 'Ik vind dat Chuba een heel belangrijke rol heeft sinds ik het stokje heb overgenomen. Als invaller heeft hij belangrijke goals gemaakt en – zoals bijvoorbeeld vandaag – hij schikt zich ook in een rol die misschien niet helemaal de zijne is. Toch heeft hij met een doelpunt en een assist weer een groot aandeel in de overwinning. Daarnaast is hij een jongen die heel positief is op de trainingen, hard werkt en professioneel is.'

Akpom scoorde zondag zijn elfde competitiedoelpunt van het seizoen - in totaal was hij al vijftien keer trefzeker - terwijl hij ook twee keer een assist leverde. Zeven van de elf goals in de Eredivisie maakte hij als invaller. De Telegraaf berekende dat hij in de competitie 67,5 minuten nodig heeft om bij een goal betrokken te zijn.

Akpom zal flink gewild zijn bij de Engelse clubs

Volgens de krant is het duidelijk dat hij meer kan opleveren dan Ajax in de afgelopen zomer voor hem neertelde. Destijds kwam hij voor 14,3 miljoen euro over van Middlesbrough. Omdat hij een homegrown-speler is en elke Premier League-club er daar minimaal acht van in zijn selectie moet hebben, zal hij gewild zijn in zijn geboorteland. Vorig seizoen wist hij voor Middlesbrough in totaal al 29 keer te scoren.

'Wat Kroes in dat geval beslist, zal mede afhangen van financieel directeur Susan Lenderink, die afgelopen transferzomer op het standpunt stond dat er eerst moest worden verkocht voordat er kon worden gekocht', schrijft De Telegraaf. 'Akpom is uitermate geschikt om de oorlogskas te vullen. En mocht Ajax beslissen voor de Engelse trainer Graham Potter te gaan en niet voor de Italiaan Francesco Farioli, dan bloeit Akpom onder de vleugels van een landgenoot misschien nog verder op.'

Als het aan middenvelder Kenneth Taylor ligt, blijft Akpom nog wat langer bij Ajax. 'Tegen FC Volendam speelde hij wat mij betreft echt een heel goede wedstrijd. Op de trainingen lijkt er weleens een magneet in het doel te hangen. Hij scoort veel en is een échte spits. Daarnaast is hij een echte prof, omdat hij altijd alles geeft en nooit zijn koppie laat hangen. Chuba praat niet veel, maar is een voorbeeld door te doen. Hij laat het zien en anderen volgen.'

Akpom zelf weet nog niet waar zijn toekomst ligt. Hij sprak er zondag kort over. 'Ik weet op dit moment nog niet wat de club wil doen. Ik wil gewoon plezier maken en voetballen. Dat is het belangrijkst. Het maakt niet uit waar, om eerlijk te zijn', zei hij tegen ESPN. 'We hebben twee belangrijke wedstrijden te spelen en in de zomer gaan we evalueren en zien we wat er gaat gebeuren.'

Ajax Showtime stelt community-regels op: bekijk het hier!

Lees meer over:
Plaats reactie

PuurGeluk +4822

Ik snap wel dat de twijfels na zijn optreden tegen Volendam zijn toegenomen. Volendam is niet zomaar een tegenstander.

08-05-2024 07:09

AjaxNWH90 +1876

Verschrikkelijke zijn controle van de bal of eerder gezegd geen controle. Oogt traag. Strik erom en verkopen. Zie liever een lichtvoetige, getalenteerde speler komen. Anders had je net zo goed Wout Weghorst kunnen halen of Bas Dost. Tijd dat de scouting en Ajax zijn werk gaan doen en slimme, talentvolle, gemotiveerde spelers halen. Geen luie en domme spelers zoals Bergwijn die een godsvermogen hebben gekost.

07-05-2024 16:33

KleineReus +6612

Het zal voornamelijk afhangen van een langer verblijf van Brobbey. Ik vermoed dat Akpom geen zin heeft in nog een jaar op het tweede plan. Dus in dat geval kun je bij een goed bod afscheid nemen. Bij een vertrek van Brobbey zou ik hem er altijd bijhouden. Heeft een seizoen kunnen wennen, kan prima cijfers overleggen en qua mentaliteit zit het volgens mij ook wel snor. Niet de ideale spits, maar laten we wel wezen, Huntelaar was ook niet de verfijnste...en dan kan Rijkhoff langzaam gebracht worden.

07-05-2024 14:39

JoeBlow +8253

En we komen er zo langzamerhand achter dat je voor minder dan 10M echt in de koopjeshoek van het internationale voetbal moet winkelen.

Mislintat gaf gemiddeld per inkomende speler (12) rond de 9M uit. Het risico voor Kroes is dat hij door zijn uitspraken inmiddels de verwachting heeft gewekt dat je voor minder betere spelers gaat halen die er ook nog eens meteen staan.

Nou, daar ben ik nog niet zo zeker van.

07-05-2024 01:20

PJS +5005

Snel verkopen, heel snel

06-05-2024 23:12

Professor +11257

Mocht hij om wat voor reden dan ook verkocht worden dan moet je in ieder geval een nieuwe spits halen.
Rijkhoff is nog veel te licht om tweede spits bij Ajax 1 te worden.

06-05-2024 20:47

MPAjax +8478

Hebben ze het geld niet voor en anders is het weer een jonge speler die een jaar moet aarden met kans dat hij in jong Ajax eindige. Heb liever een oudere speler die bewezen heeft te kunnen scoren.

Zelfde als met Kudus speelde eerst ook niet goed toen hij wel goed deed was hij meteen weg naar topclub. Nu weg doen is kapitaal vernietiging.

06-05-2024 21:14

MarcelvTol1971 +15559

Akpom wil spelen, en als Brobbey blijft gaat Akpom weinig spelen. En daar hangt een duur prijskaartje aan.
Lekker verkopen, en Rijkhof meer minuten geven.

06-05-2024 20:43

Sense of.H +5484

Alleen verkopen bij een bod van 20+ en dan Rijkhof laten rijpen achter Brobbey, wrm heb je die jongen dan terug gehaald...zou kapitaalvernietiging zijn als hij volgend seizoen nog in Jong blijft ballen.

06-05-2024 20:41

debetweter +10153

Gestopt bij de telegraaf

06-05-2024 19:32

BackInBlack +14696

Houd ik liever Mikautadze

06-05-2024 18:20

JanBiesbos +29457

Als je hem basis had gehad en net zo lang had mogen falen als bobbey had ie er wel 20 ingeschoten en een hatrick gemaakt in europa

06-05-2024 18:06

Multi +33570

Brobbey speelt Europees en in NL wanneer fit. In beker speelt Akpom alles wanneer fit. Op alle moment dat Brobbey niet fit is kan je hem opstellen. Mits je tenminste mensen op de vleugels krijgt die een man voorbij kunnen.

Het is alleen een dure pinchhitter. Dus de vraag of dat heel handig is....

06-05-2024 16:52

7172AFCA7395 +10413

Dat ziet Schip dan wel weer goed, erbij houden onze Akpom.

06-05-2024 16:47

Rockpotje +9678

De bezetting in de spits is nu ideaal. Je hebt je gevaarlijkste aanvaller als nr. 1 en daarachter een meer ervaren speler die veel scoort en zijn concurrent scherp houdt. Je derde spits speelt veel in Jong Ajax en pakt zijn minuten mee.

Ik zou daar helemaal niets aan veranderen. Er is weinig in balans in de selectie, dus waarom zou je meer disbalans gaan creëren? Als er meer dan 20 miljoen voor Akpom wordt geboden is het een ander verhaal natuurlijk. Dan zou ik wel kijken of er een goedkoper alternatief is als 2e spits. Even heel opportunistisch, ik zou Sam Lammers een interessante optie. Altijd al een type spits voor ons en heeft zijn vorm weer gevonden.

06-05-2024 16:28

Danielson +50658

Akpom doet wat hij het hele seizoen al doet na de komst van Schip (scoren) en na nog een doelpuntje tegen Volendam zijn er opeens twijfels?
Twijfelachtig.

06-05-2024 15:50

023Haarlem +3388

Wat heeft Schip met Akpom te maken????

06-05-2024 15:54

Rockpotje +9678

Hij stelt hem op

06-05-2024 16:18

Danielson +50658

Onder de fameuze Steijn heeft hij 0 keer gescoord, als hij al speelde.

06-05-2024 18:30

023Haarlem +3388

Brobbey gaat volgend seizoen nooit 50 wedstrijden spelen.
Akpom kan mooi af en toe in de spits spelen.

06-05-2024 15:45

Cosey2 +7232

Of Rijkhoff bij een prima bod op Akpom, sowieso Brobbey of Alpom behouden met Rijkhoff erachter.

06-05-2024 19:43

JoeBlow +8253

Brobbey zou zo maar eens kunnen vertrekken als jij speelt en scoort op het EK.

07-05-2024 01:22

Pizzapunt20 +10078

Hangt imo volledig af van de financiële slagkracht deze zomer. Ik vind Akpom een 'nice to have' als je Brobbey behoud en Rijkhoff hebt. Je kan beter focussen op vleugelverdedigers, een 10 en een buitenspeler. Als je die kan halen zonder verkoop Akpom graag behouden.

06-05-2024 15:23

johanisajax +8844

ik zou hem behouden, als ajax beter speelt volgend jaar (kans is groot) dan zal hij ook beter renderen en Ajax heeft na Brobbey een sterke spits nodig. Dus volgend jaar zomer is hij nog meer waard en ie 29/30 jaar oud dus prima voor een transfer naar de PL.

06-05-2024 14:17

Musica Merlo +8228

Als je een goed bedrag kunt cashen laten ze hem gaan, ze kunnen het geld maar al te goed gebruiken.

06-05-2024 13:13

ajax4ever001 +18768

Prima 12e man als pinchhitter

06-05-2024 13:11

JanBiesbos +29457

Is gewoon belangrijk, doet niet moeilijk ligt goed in de groep ook bij de jonkies, een goede trainer moet hem gewoon samen met brobbey in kunnen passen wellicht moet je juist akpom neerzetten als aanspeelpunt en moet brobbbey meer van zijn snelheid gebruik maken

06-05-2024 13:09

de echte causio +2322

Ik vond Openda de keren dat ik hem zag spelen een goede spits voor Ajax. Voor 7,5 miljoen was hij te koop. Na een jaar is hij doorverkocht voor 35 miljoen. Met een goede scouting en goede contacten bij de grote clubs, moet je toch wel een jonge, veelbelovende, goed scorende, niet te dure spits kunnen kopen? Eventueel huren. Een soort Openda.
We zijn toch niet afhankelijk van de twee aankopen die we nu onder contract hebben staan?

06-05-2024 12:58

Jarikoning +7482

Openda is hier ook zovaak genoemd. Zoals Alvarez van city ook al ruim voor city m kocht. Je moet niet raar opkijken als hier betere scouts en kenners zitten dan bij Ajax zelf.

06-05-2024 15:54

SuperMidoGodenzoonBananenpuddingTainio +4475

Openda past nou niet echt in het Ajax spel.

06-05-2024 16:11

Jarikoning +7482

Ook zo een lulkoek. Het hogeschool voetbal van ons. Goede spelers passen overal.

06-05-2024 17:25

BillSplate +9757

Dat hebben we gemerkt ja. Toch was een Zlatan bij andere teams beter dan bij Ajax. Escude viel ook tegen bij ons.

06-05-2024 22:40

Mudjie.M +1804

Hij is 28...beter als we hem nu gaan verkopen met een degelijk winst.

06-05-2024 12:56

manvanglas +1336

Maar dan straks niet klagen dat we geen ervaring hebben hè!;)

06-05-2024 15:32

Jeugd +24959

Iedereen gaat weg voor de juiste prijs dus ook Akpom. Die prijs moet mijns inziens alleen wel heel hoog zijn.
Wat voor een scorende nummer 9/10 die net zo effectief is koop je terug voor bijvoorbeeld 20 miljoen?
Gaat die het beter doen? Schikt die zich ook?

06-05-2024 12:34

stopperspil +11264

Je kan hem verkopen maar welke spits (scorend met voeten en hoofd) koop je er voor terug? Graag namen. Zou hem behouden is samen met Ramaj wel een goede aankoop gebleken of je moet een gigantisch bod krijgen hoewel opportunistisch scoren dan een probleem blijft bij Ajax.

06-05-2024 12:29

trodat4030 +97495

Wissam Ben Yedder loopt bij Monaco uit zn contract en Michy Batshuayi idem bij Fenerbache. Als zij open zouden staan voor 1-2 jaar in een Huntelaar-rol heb je voor weinig een best wel goede backup. T zal wat aan salaris kosten, dat begrijp ik, maar ze zijn transfervrij, dus dat lijkt me best te billijken.

06-05-2024 12:48

Chesterson93 +3343

Geen van de twee neemt genoegen met de “Huntelaar-rol” bij ons aller Ajax. Dat beloof ik je. Die financiële voorwaarden biedt de club niet.

06-05-2024 13:42

Jayq +3396

De 'Huntelaar-rol' heeft toch niets met financiën te maken.

De 'Huntelaar-rol' is gewoon een korte omschrijving van de rol van back-up en pinchhitter achter een eerste spits. Liefst ervaren met ook coachende kwaliteiten.

Het is in principe de rol die Akpom nu ook heeft, maar als je die voor veel geld kunt verkopen en er een goede (transfervrij) alternatief voor terug kunt halen, mag daar best wat salaris voor tegenover staan. Batshuayi is al het hele seizoen reserve bij Fenerbahce (alleen in de beker en ecl mocht hij wel starten). Dus waarom zou hij zich niet kunnen schikken in zo'n rol?

06-05-2024 14:06

stopperspil +11264

Michy Batshuayi, grote spits 30, type Akpom?maar sneller. Ben Yedder, kleine spits 33, type Mikautadze? Allebei tweebenig.

06-05-2024 15:42

HStorm +3184

Chuba nooit verkopen nu.

06-05-2024 12:19

trodat4030 +97495

Voor een reservespits is 12,3 milj excl bonussen veel te veel, zeker als je ook nog 16 milj aftikt voor een 3e spits..... Met Brobbey erbij geef je 50(!) milj uit voor 1 positie, krankzinnig natuurlijk. Zeker als je andere cruciale posities doodleuk negeert. Een 2e fatsoenlijke 10 (dus geen mini-Klaassen uit je jeugd vissen omdat je niet anders kan) en een dubbele bezetting op rechtsbuiten hadden prioriteit. Maar nee, je verhuurt je enige fatsoenlijke rechtsbuiten en gaat met je enige creatieve 10 die positie invullen en de wedstrijden die hij niet kan spelen speel je doodleuk zonder rechtsbuiten.. En weer wel 30 milj uitgeven voor linksbacks waar er al 1 van 10 milj rondloopt van het seizoen ervoor... En uiteindelijk speel je daar met je grootste LCV-talent. Wat een waanzin allemaal.

06-05-2024 12:17

trodat4030 +97495

Overigens zou ik Akpom gewoon behouden als er niet 25 op tafel komt, daarmee geef je Rijkhoff belangrijke tijd om zich door te ontwikkelen, die heeft talent zat, maar heeft nog wel even nodig. Komt die 25 milj op tafel of komt Mikautadze toch terug, dan is het een ander verhaal, maar in principe sta ik er op deze manier in.

06-05-2024 12:21

TeringHenkie +28818

"Maar nee, je verhuurt je enige fatsoenlijke rechtsbuiten"

Kan ook zijn dat Conc. heeft aangegeven doodongelukkig te zijn en terug naar huis wil?

06-05-2024 12:22

trodat4030 +97495

Dan wijs je hem op zn zeer riante contract, het feit dat er momenteel 0,0 concurrentie op zijn positie rondloopt en zeg je hem: 'Man the fuck up!'..

06-05-2024 12:25

TeringHenkie +28818

Dat klopt, maar veel vertrouwen van Heitinga en Schreuder heeft hij ook niet gehad.

06-05-2024 12:26

Balgevoel +31452

Alleen soms werkt dat dus niet zo, niet iedere speler kan die knop omzetten. Dan heb je én een doodongelukkige speler én zie je z'n waarde kelderen want hij speelt of niet, of slecht. Dit had het jaar moeten zijn waarin hij bij ons doorbrak, maar hij bleek blijkbaar mentaal niet in staat dat bij Ajax in Nederland te kunnen doen en wél (moeten we trouwens ook niet overdrijven) bij Porto. Het is gewoon een mislukt project gebleken. Werd gehaald als stand-in voor Antony, die vrijwel direct alweer vertrok, we haalden geen andere rechtsbuiten en hij kreeg ook toen amper kansen in het eerste. Ergens ook weer niet zo gek dat zo'n jongen niet overloopt van vertrouwen in Ajax.

06-05-2024 12:33

trodat4030 +97495

Dat vind ik wat kort door de bocht, die zijn allebei niet meer bij Ajax in dienst, Steijn stond immers voor de groep. Nou is dat ook niet geworden wat we hoopten, maar nieuwe ronde, nieuwe kansen, toch? Hij moet het ook zelf afdwingen natuurlijk.

06-05-2024 12:34

JoeBlow +8253

Dat zeer riante contract heeft hij waarschijnlijk in Portugal ook. En hij heeft een mooie teken bonus van een paar miljoen in de zak. Lekker terug naar huis.

07-05-2024 01:26

barry1988 +24100

Akpom is een goede spits maar kan je ook een mooie winst opleveren. Ik zou hem verkopen en voor een paar miljoen alvast de ideale vervanger voor Brobbey halen. Damian Pizarro.

https://footballtalentscout.net/2023/05/17/damian-pizarro/

Dan heb je genoeg geld over voor andere posities.

06-05-2024 12:15

Juan62 +46824

We heben Rijkhof toch al en Brobbey heeft ook nog een contract.
We moeten weer terug naar wat Ajax succes heeft gebracht; eigen opgeleide Jeugd aangevuld met ervaring

06-05-2024 12:18

barry1988 +24100

Je hebt twee potentiële wereldtoppers nodig. En uit de eigen jeugd komen weinig spitsen voort. Nu na 20 jaar twee. Rijkhoff en Pizarro zouden mocht Brobbey vertrekken het goed invullen.

06-05-2024 12:23

Jayq +3396

"Je hebt twee potentiële wereldtoppers nodig."

Want?

Waaruit blijkt dat als je 2 (bijna) even oude en (enigszins) gelijkwaardige talenten hebt voor dezelfde positie, dit goed is voor hun ontwikkeling?

Ze kunnen niet allebei spelen, ze kunnen ook niet allebei dezelfde invalbeurten krijgen. Om en om laten spelen hebben ze allebei niets aan (en Ajax dus ook niet).

En ze 'het uit laten vechten' is een van de meest loze kreten ooit, hoe werkt dat dan? Trainer kiest er een die het als eerste mag proberen, als die dan een slechte wedstrijd heeft gespeeld of de ander een goede invalbeurt, mag de ander het als basisspeler gaan proberen, totdat hij weer een slechte wedstrijd speelt of de eerste weer een goede invalbeurt heeft. En dan zo op en neer blijven gaan.

06-05-2024 13:54

barry1988 +24100

Wij hebben z'n situatie wel vaker gehad. Denk aan Mido en Zlatan. Die zijn daardoor echt wel beter geworden.
Ik ben een groot voorstander van concurrentie en de beste speelt. Er zijn genoeg wedstrijden om ze allebei tevreden te houden.

06-05-2024 14:14

Juan62 +46824

Jammer en vreemd dat na zo'n beetje het slechste seizoen ooit bij Ajax
hier de medeveroorzaker die verder helemaal niets met Ajax heeft, nog met hand en tand wordt verdedigt. Zie topreactie

Echte Ajacieden worden hier door het slijk gehaald , maar Mislintat is blijkbaar een soort verlosser die ten onrechte is weggestuurd.

Mislintat heeft voor meerdere aankopen bewezen, teveel betaald.
Mislintat heeft meerdere spelers gehaald die totaal ongeschikt voor Ajax zijn .

Het is wat het is, nu het seizoen afsluiten en volgend seizoen weer opnieuw beginnen
met wat mij betreft een andere selectie die in ieder geval veel Ajax DNA bevat.

Brand maar los......

06-05-2024 12:13

Artemio +32425

Mislintat was ruim voor zijn aanstelling te bewonderen in de JC arena om een wedstrijd te bekijken onder de leiding van Heitinga. Het was dan ook een koude douche dat hij met zoveel aankopen aankwam zetten die uiteindelijk niet op hun plek zitten bij Ajax. Waarvan een paar van te voren al duidelijk waren dat die niks te zoeken hadden bij Ajax. Avila/Medic/Forbs.
Ondanks de verzwarende omstandigheden waar Mislintat te maken had is het gewoon niet goed wat hij heeft gepresteerd.

Met de aanstelling van de trainer wordt er gezegd dat Sar Mislintat adviseerde/dirigeerde om Steijn te nemen en dat zal vast waar zijn, maar ik bespeurde bij Mislintat zelf ook weinig tegengas om Steijn niet te nemen voor zijn aanstelling. Dat wordt nooit vermeldt door de mensen die Mislintat verdedigen.

06-05-2024 12:29

Juan62 +46824

Wat waren de verzwarende omstandigheden waar Mislintat mee te maken had?
Hij mocht lange tijd volledig zijn gang gaan.
Pas toen duidelijk werd dat hij teveel geld voor spelers bood (WTF!!) is er ingegrepen op het financiéle vak

Dat hij spelers voor de bank haalde (Medic) is helemaal een lachertje

Ik zie het als een één tweetje met bepaalde zaakwaarnemers,
maar dat is mijn onderbuik die praat

06-05-2024 12:40

Chesterson93 +3343

Steijn komt uit de koker van Van der Sar.

06-05-2024 13:45

Artemio +32425

Ja dat is prima, maar Mislintat is er niet tegenin gegaan.

06-05-2024 15:21

Artemio +32425

@Juan Naja het lijkt mij duidelijk dat als je eerst moet verkopen en dan pas spelers mag kopen je niet alle 1e keuzes kunt halen en niet ideaal is.

Het zit mij meer in de wijze waarop Mislintat tot die 1e keuzes kwam. Jerdy Schouten was gewoon haalbaar. Hij maakt een keus door een miljoenen salaris aan te bieden aan Branco alhoewel transfervrij en een “talent” a la Tahirovic te kopen voor ettelijke miljoenen. Waarvan men alle 2 kon zien dat zij het voetbal van Ajax niet direct beter zouden maken in tegenstelling tot Schouten.

Ik kan dit concluderen omdat ik de serie A intensief volg en genoeg wedstrijden van Bologna heb gezien waarin Schouten heel comfortabel aan de bal was als controlerende middenvelder.

06-05-2024 15:24

Betuwe85 +21297

J weet niet wat je moet verwachten je hoord nu zoveel verhalen rondgaan ook zullen we weer cl mislopen moeten compenseren.

06-05-2024 12:04

rood-wit-hart +2281

Mike Verweij toen Akpom werd gekocht, na 29 doelpunten en topscorer van de Championship te zijn geworden:

"In Engeland was bekend bij een spelersagent dat Akpom voor vijf tot zeven miljoen op te halen was. Ajax biedt gewoon, boem, meteen veertien miljoen euro. Het gekke is: er was nul komma nul belangstelling voor Akpom. Die Engelse clubs kopen normaal gesproken een cornervlag voor vijf miljoen, maar voor die vijf tot zeven miljoen was er geen enkele belangstelling."

Mike Verweij na een debuutseizoen als bankzitter bij Ajax, 11 goals en 2 assists:

“Duidelijk is dat Akpom meer kan opleveren dan Mislintat bij Middlesbrough neertelde (maximaal 14,3 miljoen euro), omdat hij een home grown player is”, oftewel een speler die voor zijn 21e verjaardag minstens drie seizoenen ingeschreven heeft gestaan bij een club. Daarvan moet elke Premier League-club er minimaal acht van in zijn selectie hebben.

Verweij verwacht dat er na de scoringsdrift van Akpom in het shirt van Middlesbrough en zijn ‘productiviteit’ voor Ajax ‘beslist’ Engelse interesse zal komen. “Wat Kroes in dat geval beslist, zal mede afhangen van financieel directeur Susan Lenderink, die afgelopen transferzomer op het standpunt stond dat er eerst moest worden verkocht voordat er kon worden gekocht. Akpom is uitermate geschikt om de oorlogskas te vullen”,

Waarom deze 2 (Driessen en Verweij) telkens aandacht blijven krijgen is me echt een enorm raadsel. Wat een ongelooflijke clowns!

06-05-2024 11:59

SwissAjaxFan +3972

Boulevard krantje en die twee Clowns D & V negeer ik al sinds jaren.

06-05-2024 12:13

CDX +3265

Dat bedrag van maximaal 7 miljoen voor Akpom waar de T zo vaak mee schermt, is ook gewoon onzin. Akpom was destijds heel dicht bij een transfer naar RC Lens en die deal ging om een miljoen of 12.

06-05-2024 13:40

Chesterson93 +3343

Heerlijke opsomming van je, hier houd ik van.

06-05-2024 13:46

driehoekjes +3699

Tot de laatste transferdag weten we niet of Brobbey blijft..

06-05-2024 11:55

AjaxDeBesteClub +18786

Een goede 2e spits is wel belangrijk. Alleen dit is (op dit moment) een beetje overbodige luxe. Mikaudatze is de ideale 2e spits. Want die kan ook nog rechts- en linksbuiten spelen. Dan hebben we een goede stand in. Die ook nog eens tevreden is omdat hij genoeg minuten kan maken.

06-05-2024 11:55

trodat4030 +97495

'Want die kan ook nog rechts- en linksbuiten spelen.'

Waar blijkt dat uit? Niet uit zijn wedstrijden op die posities, niet uit zijn eigen woorden, alleen uit de diamantogen (en grote mond) van Sven.. Daarbij is zijn terugkeer állerminst een zekerheidje met de optie tot koop van Metz.

06-05-2024 12:09

Balgevoel +31452

Linksbuiten leek me toen al wat sterk, maar ik had ergens wel de hoop dat hij op een 'Suárez-achtige manier' vanaf rechts had kunnen spelen met een back die er dan overheen gaat. Beetje rond Brobbey, jammer dat we het nooit zullen weten. Vind het overigens nog steeds een heel aardige spits met potentie, maar hij is ook gewoon zo'n type die je liever niet buiten de zestien van de tegenstander ziet.

06-05-2024 12:14

AjaxDeBesteClub +18786

Het blijkt uit de speler die Mikaudatze is. Het is een behendige dribbelaar met een creatieve actie en een goed schot. Mij Metz was hij vaak de enigste aanvaller en dan bleef hij ook niet alleen in het midden.

06-05-2024 12:33

trodat4030 +97495

Je klinkt nu net zo eigenwijs als Sven.

06-05-2024 12:52

Mitchjo +6244

Al met al heeft Mislintat nu toch al wel wat voltreffers gehad met Ramaj, Akpom, Mikautadze. Probleem is vooral dat hij bij de aankopen te weinig naar de balans heeft gekeken (leeftijd, ervaring, karakter, positie).

06-05-2024 11:52

AjaxDeBesteClub +18786

Mislintat had de opdracht meegekregen om talenten binnen te halen die in de toekomst een transferwaarde gaan vertegenwoordigen.

06-05-2024 11:56

trodat4030 +97495

O en alle posities dubbel bezetten was niet belangrijk? We spelen 2/3e van ons seizoen met onze enige creatieve 10 op rechts en een onzichtbare mini-Klaassen op 10..

06-05-2024 12:11

AjaxDeBesteClub +18786

In principe was Mikaudatze onze man voor rechtsbuiten, maar die is weg gedaan door de Kroes kliek. En dan kan Berghuis op 10 met evt Taylor daarachter.

06-05-2024 12:31

Mv9494 +16681

Mikautadze is ook geen rb. Die hoort in de spits

06-05-2024 12:33

Balgevoel +31452

Los van Kroes of niet, Mikautadze was nooit een échte rechtsbuiten geworden. Mist daar trouwens ook gewoon de explosiviteit voor en misschien wel de pure snelheid. Het leek mij ook een interessant idee hoor: als tweede spits vanaf rechts met een rechtsback die er dan overheen gaat en zo, Brobbey als aanspeelpunt en die dekselse Georgiër als scherpschutter in de zestien. Maar hij is niet zo'n aanvaller waar je heel veel aan hebt buiten de zestien van de tegenstander...

06-05-2024 12:35

AjaxDeBesteClub +18786

Met Brobbey had het vast goed gewerkt. Brobbey meer als aanspeelpunt en Mikaudatze die in de 16 komt. Mikaudatze is redelijk snel. Het het is alleen geen speler die er aan de buitenkant langsgaat en een voorzet geeft. Hij heeft een dribbel en een goede steekbal in huis, dus ik denk dat hij ook buiten de 16 wel van waarde kan zijn.

06-05-2024 12:40

jollie18 +9992

Zou wachten tot dat er een nieuwe trainer is..

06-05-2024 11:47

Cohiba +2332

Hebben we zijn opvolger al niet in dienst? Als de volgende trainer Mikautadze goed kan kietelen, kan het best wat worden.

06-05-2024 11:46

Balgevoel +31452

Dat zou voor Mikautadze zelf ook helemaal zo gek niet zijn, want hij kan bijna nergens zo spelen als nu bij Metz met dat geloer van 'm. Zal echt meer energie in wedstrijden moeten gaan gooien en aan z'n meevoetballen buiten de zestien moeten gaan werken, zelfs voor clubs als Napoli of Atletico, denk ik. Da's ook direct m'n kanttekening bij z'n succesvolle rentree in Frankrijk: dat is hem misschien wel teveel op het lijf geschreven, maar of hij er veel van leert... Bijna nergens kan je nog alleen écht goed zijn in de zestien. Als je ziet hoe geërgerd Guardiola af en toe op de bank zit met nota bene Haaland als spits...

06-05-2024 12:38

Ans B +20045

Brobbey is en blijft uiteraard eerste spits, maar hij is in potentie spierblessuregevoelig. Voor mij betekent dit dat je een backup moet hebben op wie je kunt vertrouwen. Rijkhoff is dat nog niet in mijn ogen. Hoewel Akpom in principe aan de voorwaarden voldoet om hem als backup te houden, twijfel ik of je hem moet houden of verkopen.

Hij doet het goed en speelt inmiddels ook wat beter dan in het begin, maar tot nu toe vind ik hem vrij traag in zijn bewegingen, wat ik in een hopelijk meer combinerend Ajax als potentieel struikelblok zie. Zijn scorend vermogen en m.n. zijn kopkracht zou je evenwel zeker niet willen missen. Zeker als de standaardsituaties beter getraind worden. Tegelijkertijd heeft hij nog nooit in een 1-op-1 situatie met de keeper gescoord, dus echt koelbloedig lijkt hij niet te zijn, eerder iemand die zonder nadenken trefzeker is.

Ik denk, met die twijfel, dat hij bij een uitstekend bod wél verkocht zou moeten worden, maar dan moet je wel een vervanger kopen: óf een ervaren spits of een jonge, talentvolle spits. Als ze die nu al op het oog hebben (waar ik wel van uit ga), dan doen. Zien ze die vervanger nog niet als een goed alternatief dan zeker niet verkopen.

06-05-2024 11:39

Moonlight +2225

Verkopen die gast is 28 jaar gaat niet echt meer beter worden.

06-05-2024 11:38

de echte causio +2322

Ik denk dat Ajax zich niet kan permitteren om een reserve spits te hebben die 16 tot 20 miljoen waard is. Ajax schrijft elk jaar voor rond de 55 miljoen af aan gekochte spelers. Dat geld moeten ze halen uit de verkoop van spelers. Ajax moet prioriteiten stellen. En dan zijn er heel wat posities te noemen die belangrijker zijn dan een reserve spits. Hoe veel die spits ook scoort.

06-05-2024 11:36

nightgoat +31435

Bij twijfel niet doen, heb ik weleens ergens gelezen.

06-05-2024 11:36

Robertini +40056

Minstens 20miljoen, anders lekker houden. Voor minder dan dat ga je geen goede reservespits vinden.

06-05-2024 11:35

Babangida83 +24004

Laat de heer Evers van het VEB het niet horen, dat hij nu meer waard is.

In de winterstop vond ik dat al en nu nog steeds. Akpom echt niet wegdoen. Hij past redelijk goed in ons systeem. Kan een wedstrijd kantelen. Brengt kopkracht en ervaring. Precies wat we nodig hebben. Waarom zou je dat weg doen?

Plús, stel dat Brobbey weggaat na een goed EK, dan heb je gelijk geen spits meer. Want Rijkhoff is er nog niet.

Na vorige zomer, denk ik, dat Lenderink een pas op haar plaats moet maken. Dit is een voetbalbedrijf. Het is een substantieel verschil voor je competiviteit en je toekomstige inkomsten, op welk momentum je de investeringen (transfers) doet. Bij een normaal bedrijf kun je makkelijk zeggen, we wachten twee maanden met een investering. Dan komen de extra inkomsten 2 maanden later. Bij Ajax loop je die inkomsten dan mis. Van der Sar had dit goed voor elkaar. Maar sinds hij weg is, doen ze dit niet meer. Hetgeen Van der Sar voor het gemak verweten werd, maar het bleek een absolute inzinking van de 'professionals'.

06-05-2024 11:33

Ans B +20045

Even een mogelijke nuance? Lenderink is inderdaad hoofdverantwoordelijke qua financiën, maar zoals ik het begrepen heb uit alle voorgaande seizoenen (ook toen Overmars er nog was), overlegt zij veel met de RvC en de AD (plus de totale directie) over de te volgen financiële koers.

Daarnaast is een totaal andere situatie ontstaan omdat men in al die jaren ervoor nooit had kunnen bedenken dat Ajax nu al voor de tweede achtereenvolgende keer de CL-inkomsten mis loopt.

Ikzelf heb totaal geen inzicht in financiële zaken (mede omdat het mij normaal gesproken niet interesseert), dus ik kan echt niet beoordelen of vorig seizoen terecht of niet terecht de leidraad eerst verkopen werd gehanteerd. Idem voor dit seizoen.

Maar vanwege het feit dat het de facto een gezamenlijke beslissing is (of lijkt), zegt mij wel iets meer over de eventuele noodzaak. Wat natuurlijk wel opnieuw een complicatie is, is het feit dat in die overlegsituatie een AD ontbreekt.

Ik laat een mening in deze graag over aan mensen die echt verstand hebben van financiële zaken. Ik vind het wel belangrijk dat Ajax geen grote risico's neemt op dat gebied. Ik hoop vooral dat de beslissing voortkomt uit een op alle fronten goed overwogen beleid, dus financieel én sportief. Ik heb niet de indruk dat Lenderink - zoals ik het tot nu toe heb ervaren - daarbij een grote sta in de weg is, juist omdat de directie tot voor twee jaar geleden écht een team was, dus inclusief Van der Sar en Overmars, en de afstemming met de RvC ogenschijnlijk altijd goed is verlopen. Ik zie haar dan ook als een teamplayer, net als Geelen.

06-05-2024 12:02

Babangida83 +24004

Wat betreft Lenderink. Dat is een terechte nuance. Ik acht die kans echter wel vrij klein, gezien de berichtgeving en hoe de rollen juridisch bedacht zijn. Daarnaast, de RvC kan niet op de stoel van de directie gaan zitten. Lenderink dient hier dus de sturende rol in te hebben. Technisch gezien kan de RvC er vóór gaan liggen, bij elke transfer boven een miljoen. Daarom zal het altijd teamwork blijven. Maar de bal ligt bij Lenderink. Ik vind het anders ook haar taak de RvC te overtuigen. Dus linksom of rechtsom, mag je het haar kwalijk nemen, in mijn optiek. Sterker, het is haar verantwoordelijkheid als (statutair) directeur. Ik zou het in ieder geval heel opmerkelijk vinden, als de RvC hier op de stoel van Lenderink zou gaan zitten.

Ik ben het niet met je eens dat de situatie nu anders is, vanwege het feit dat je CL misloopt. Althans, ik vind het niet relevant voor de besluitvorming om eerst te verkopen. Daar was eigenlijk geen financiële reden voor anders dan de liquiditeit. Liquiditeit is belangrijk, maar daar kunnen ook oplossingen voor gevonden worden, omdat Ajax een belachelijk groot eigen vermogen heeft. Maar daarnaast heeft het ook nog veel transferinkomsten te goed, die je vooruit zou kunnen schuiven, indien noodzakelijk.
Mocht de nood aan de man komen, dan kun je de liquiditeit dus oplossen. Dat kost geld, maar minder geld dan de CL opnieuw mislopen, eigenlijk al in de eerste 10 weken. En bij de eerste 3 eindigen, zou toch mogelijk moeten zijn als Ajax-zijnde.

Verder ging er wel meer mis natuurlijk, dan alleen dit. Maar dat zou niet relevant moeten zijn. Ik had eerder iets minder nieuwe spelers aangekocht om die liquiditeit beter te managen. Dus geen 4 linksbacks op hetzelfde moment, geen 4 cvm's. Dat scheelt al minstens 4 miljoen aan jaarlijkse salariskosten.

06-05-2024 12:40

Ans B +20045

Eens dat de RvC niet op de stoel van Lenderink kan gaan zitten en dat waarschijnlijk evenmin doet, dus ja, zij zal zeker sturend móeten zijn. Maar dat betekent volgens mij ook dat zij goed moet luisteren naar de sportieve belangen en het beleid dat de technische mensen hebben. Zij moeten ook de overtuigingskracht hebben om hun insteek goed te verdedigen.
Mij lijkt dat wel in goede handen nu, terwijl Kroes ook bekend staat als een man die het geld inderdaad maar één keer wil uitgeven (dus zeker geen onverantwoord beleid wil).

M.a.w. ik verwacht dat ze er in die overlegsituatie wel gaan uitkomen om zowel slagvaardig te kunnen zijn als financieel verantwoord te opereren.
Voor die liquiditeit hebben ze bovendien al laten zien dat ook via een banklening te kunnen oplossen. Niet ideaal wellicht, maar er wordt dus blijkbaar wel meegedacht met de sportieve belangen. We gaan het zien.

Maar inderdaad, er is zoveel meer misgegaan in die transferperiode. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er nu opnieuw iets grandioos misgaat. Tenzij de trainer wederom een totale miskleun wordt, want dat is wat mij betreft de grootst mogelijke factor die we nog moeten afwachten. Tot nu toe kan ik de leiding nog goed volgen qua intenties. Hoewel Farioli mij geen goede kandidaat lijkt, alleen al omdat hij nu al drie clubs in drie jaar heeft gehad. Als hij voor Ajax kiest zou dat dus de vierde in vier jaar worden. Dan moet je als clubleiding wel erg overtuigd zijn - door de aard van de gesprekken en de inschatting van hem als persoon - dat hij dit keer wel langer zal blijven.

06-05-2024 13:15

Babangida83 +24004

Die banklening was meer een gevolg van wanbeleid, dan proactiviteit. Van Praag heeft nu wel al aangegeven dat er niet gewacht hoeft te worden voor aankopen. Toch sijpelen nu al andere berichten door. Dus hopelijk maken ze niet dezelfde fout als vorig seizoen.

Wat betreft Kroes weet niet ik niet of hij niet wéér zo'n zomer als vorig jaar creëert. Anderzijds kan het bijna niet. Maar ik heb geen hoge pet op van Kroes tot dusver. Dat komt deels ook door de verhalen dat Mislintats aankopen allemaal weer verkocht mochten worden. Wat in de praktijk wel mee zal vallen. We gaan het meemaken. Maar wat ik ook mis, is iemand die écht verstand heeft van wat er op topniveau nodig is en ook op tactisch niveau heel sterk is. Van Gaal is meer een robottrainer. Dus de vraag is of hij dat herkent. Ook heeft hij nooit uitgeblonken in technisch beleid maken. Integendeel zelfs. En over Blind is, denk ik, al genoeg gezegd. Dus eigenlijk is mijn hoop gevestigd op de redelijk onervaren Marijn Beuker. Want die weet wél echt wat hij doet. Maar ja, zijn onervarenheid is geen goede mix met het trackrecord van de andere heren. Laten we hopen dat Kroes zijn belofte waarmaakt.

Weet jij wat de reden is dat Farioli maar één jaar bleef iedere keer? Want als dat is omdat hij het zó goed deed, dat hij promotie maakte, dan zou ik gelijk zeggen: doen. (mits natuurlijk passend bij de clubfilosofie). Dat betekent dat je ineens weer heel goed zal gaan presteren.

06-05-2024 17:06

Ans B +20045

Dat wist ik niet van dat wanbeleid, noch dat Van Praag al geeft aangegeven dat er nu niet gewacht hoeft te worden. Normaal gesproken ben ik hier bijna dagelijks, maar er zijn ook fases dat ik even helemaal genoeg heb van alle negativiteit en narigheid.

Ik vertrouw Kroes niet qua impulsief gedrag, wat voor mij vooral blijkt uit die uitspraken over Mislintat en de RvC, en deels de aandelenkwestie. Maar dat is de gunstig uitgelegde kant van hem. Ik kan zeker niet uitsluiten dat het verder gaat dan impulsiviteit. En dan denk ik aan manipulatief gedrag (waarom hield hij die kritiek niet intern? was dat opzettelijk? want uiteindelijk kun je die uitspraken wel beoordelen als manipulatief - bewust of onbewust.
Daarnaast bevalt me zijn gedrag niet inzake de De Vrij-kwestie en het totale verhaal van de aandelen. Hoe kan hij als ex-CEO, als bedrijfseconoom zich NIET voorbereiden op de regels van een beursgenoteerd bedrijf? Dat roept de vraag bij mij op of hij iemand is die probeert overal de rand op te zoeken en/of denkt overal mee weg te kunnen komen.
Dus nee, beoordeeld op zijn karakter, heb ik grote twijfels over hem en ik ben bang dat het niet bij genoemde uitglijders blijft. Tegelijkertijd geloof ik wel dat hij kwaliteiten heeft die Ajax kan gebruiken, anders zouden niet zoveel mensen - ook die met hem gewerkt hebben - zo lovend over hem zijn (al weet ik dat dit niet altijd alles zegt). Daarnaast heb ik me erbij neergelegd dat hij vooralsnog bij Ajax blijft en dat dit - voor nu - ook heel goed is voor Ajax: de rust is terug en we zitten niet met 2 vacatures op belangrijke posities. Maar ik ben niet direct gerust voor de langere termijn.
Ik had overigens dezelfde reactie op die berichten dat alle aankopen weer weg moesten. Ronduit belachelijk zou dat zijn.

Mijn hoop ligt ook vooral bij Beuker, die wat mij betreft sowieso dé centrale man is op technisch gebied, en tot nu toe een hele goede indruk maakt. Hij is relatief onervaren, maar hij maakt op mij wel een hele stevige indruk en dat moet ook welhaast kloppen als je rond je 17e al besluit dat het onderwijs niet dát is waar jíj je wijsheid vandaan wilt halen. Het verhaal gaat dat hij zijn ouders heeft weten te overtuigen van dit besluit. En hij IS ook echt een selfmade man geworden. Ik hou van dat soort types: overal zelf initiatieven in nemen om wijzer te worden, je breed te oriënteren, en sowieso een analytische blik hebben. Ik vind zijn manier van (denken en) werken gewéldig: informatie verzamelen (o.a. via experts) - eigen ideeën ontwikkelen en deze dan - al sparrend - weer voorleggen aan experts. Deels herken ik mijzelf daar in (m.n. het analyseren en structuur brengen, niet het sparren, en dat vind ik dus een hele goede toevoeging). Ik zie in zijn manier dus ook grote voordelen wat betreft het tegelijkertijd creëren van een groot draagvlak. Dat heeft Ajax ook echt nodig.

Maar ondanks mijn enthousiasme over Beuker zijn de vragen die jij stelt ook voor mij belangrijk, want over de uiteindelijke kwaliteit van zijn denken en werken weet ik nog niets. Doorziet hij inderdaad de valkuilen van Van Gaal? Over Blind weet ik nog steeds niet wat ik moet denken, maar ik ga nu vooral af op zijn rol als commissaris en daar was - zo heb ik begrepen - iedereen juist wel heel tevreden. Ik ben in de periode van Blind als TD en trainer niet zo betrokken geweest bij Ajax als nu, ook omdat ik AS pas heel laat ontdekte (ca. 5 jaar geleden) en VI als website nog niet bestond (af en toe kocht een los nummer). En ik ga doorgaans niet zo maar geloven wat er massaal over hem wordt gezegd en geschreven. Ik wil ook een goede onderbouwing lezen en/of de feiten horen.

Jouw vraag over Farioli kan ik niet beantwoorden, maar ik vermoed dat promoties er wel mee te maken hebben. Hij schijnt inderdaad in korte tijd een goede reputatie te hebben opgebouwd en kwam bij De Zerbi onder de aandacht omdat hij een blog had waarin hij zijn favoriete teams analyseerde. M.n. de analyse over Foggia maakte een diepe indruk. Hij beschouwt zichzelf als één met De Zerbi, omdat ze heel veel en nauw hebben samengewerkt en gespart.
Over of hij echt past bij de Ajaxfilosofie is misschien reden tot twijfel: op VI Pro is een luisterfragment dat ik nog niet heb gehoord, maar er staat wel een kop bij dat hij 'eigenlijk niet in de profielschets van Ajax past', maar misschien hebben ze het dan over de ervaring, bedenk ik nu. Maar ik las ook dat er een tussenfase is geweest bij Nice, waarin het publiek morde over het niet-aantrekkelijke spel. Maar goed dat kan zowel verklaarbaar zijn als een signaal. Ik heb kortom nog onvoldoende informatie over zijn filosofie gelezen. Hij heeft trouwens geen voetbalachtergrond, maar is een filosoof. Wel interessant om deze man te gaan volgen in zijn carrière, want hij heeft hele andere invalshoeken richting spelers naar verluid. Hij versloeg PSG op eigen terrein en bij elke ingreep van Enrique kwam hij met een goed tegenantwoord. Enrique vond dat Farioli een hele avontuurlijke gedachtengang heeft. Dat boeit en intrigeert me enorm en zou dus feitelijk een pluspunt voor Ajax kunnen zijn.

06-05-2024 18:41

Babangida83 +24004

Bij VI hadden ze het inderdaad over het feit dat Farioli niet veel ervaring had. En Ajax een coacht met ervaring zocht. Maar ik vind een jaar bij Nice best veel zeggen, als je het zo goed doet. Anderzijds zullen ze natuurlijk moeten analyseren waarom hij het zo goed doet. En ook waarom het de tweede seizoenshelft minder gaat.

06-05-2024 23:08

Ans B +20045

Ik heb inmiddels geluisterd, en het ging inderdaad om ervaring.
Pieter Zwart zei inderdaad hetzelfde over die 2e seizoenshelft. Hij heeft daar niet op ingezoomd (nog). Zal hij ongetwijfeld doen als Ajax zijn nieuwe club wordt.
Er zijn wel twee mogelijke redenen waarom hij het zo goed doet: het tactisch verrassende deel dus, maar hij schijnt ook een bijzonder empathische coach te zijn, waar de spelers mee weglopen. Ook qua vertrouwen, vul ik dan in, zal het team ijzersterk zijn geweest. Het inkoppertje is dan natuurlijk dat in de 2e seizoenshelft het verrassingseffect is uitgewerkt. Maar goed, of dat echt zo was?
Enfin, fijne discussie was dit, dank!

07-05-2024 11:01

Babangida83 +24004

Ja, leuk gesprek! Jammer dat je mn buurman/vrouw niet bent, dan hadden we iedere week lekker met een koffie erbij over voetbal kunnen filosoferen. Heerlijk.

07-05-2024 14:02

Ans B +20045

Buurvrouw dan, velen vinden het lastig te geloven dat ik echt een vrouw ben (wat ik ook weer niet raar vind, maar wel grappig).
Maar ja, dat zou heerlijk zijn inderdaad. Ik ben getrouwd maar op de een of andere rare manier trof ik nooit een partner die van voetbal houdt, en ook anderen in mijn omgeving zijn er niet op dezelfde manier mee bezig als ik. Ik kan bij wijze van spreken uren over voetbal praten.
Ik heb járen in Amsterdam West gewoond, maar ben al sinds 2006 in Groningen. Ook een leuke stad, maar Amsterdam is onvergelijkbaar!

07-05-2024 14:10

Babangida83 +24004

Ik wist wel dat je een vrouw was, hoor Ans, en lees je bijdragen ook met enige regelmaat. Al zijn het - net als die van mij - wel hele lappen tekst vaak. Maar ik kan kennelijk heel goed tussen de regels door praten, zonder dat ik het zelf door heb :-D, dus wilde niet de verkeerde indruk wekken met een kopje koffie.

Ik ben zelf geboren op een steenworp afstand van De Meer en woon nu ergens anders in Amsterdam Oost. Maar in mijn vriendengroep ben ik de enige voetballiefhebber, haha. Dus deze website is perfect. Maar kan er echt uren diepzinnig over doorpraten en de hele voetbalwereld oplossen. Verder heb ik zowel een voetbal- als een businessachtergrond, waarbij ik af en toe van mijn stoel val van hoe het er in de voetbalwereld aan toe gaat (waar af en toe een prima reden voor blijkt te zijn, maar vaak gewoon niet.). Ook dat vind ik heel interessant. Ik heb het idee dat jij het meer vanuit psychologische en communicatieve kant bekijkt. Ook altijd interessant om te lezen. En mijn vrouw die knikt altijd lief terug als ik haar ermee lastig val, haha. Hoewel ze nog best kan meepraten. Mijn zoontje vind het wel erg interessant. Erg leuk.

07-05-2024 17:13

Ans B +20045

O, maar zo kijk ik helemaal niet (kopje koffie), dus nee, totaal geen verkeerde indruk gewekt. Al snap nu ineens dat mijn vermelding van getrouwd zijn dit getriggerd kan hebben, haha...
Ook apart trouwens om in je vriendengroep in Amsterdam geen voetballiefhebbers te treffen. Bijna ongelofelijk.

Ik schrijf inderdaad hele lappen tekst en ik weet dat velen dat niet waarderen (ikzelf soms incluis), maar ik kan het niet laten om mijn visie genuanceerd en goed onderbouwd te belichten. En dan heb ik ook nog stokpaardjes en de sterke behoefte mensen te verdedigen als ik het oneens ben met heersende meningen (en daar neig ik best vaak toe).

Je hebt het inderdaad goed gezien, ik ben van origine psycholoog en met die blik kijk ik altijd naar mensen, dus ook naar voetballers, trainers e.d. Maar ik heb veel gewerkt op communicatiegebied en heb me ook met beleidszaken beziggehouden. Ik heb daarom al veel beleid voor Ajax ontwikkeld in de afgelopen jaren, heel grappig (voor mijzelf) hoe ik al schrijvend vaak op nieuwe ideeën kom en daar dan enthousiast op doorga. Ook ik val vaak van mijn stoel hoe slecht de voetbalwereld aansluit bij mijn professionele ervaringen. Maar interessant jouw voetbalervaring, goed om te weten, want ik leer altijd graag van echte voetbalkenners en ik onthoud lang niet altijd wie hier de echte kenners zijn (even ongeacht hun achtergrond trouwens want die ken ik meestal niet). Mag ik vragen wat jouw functie is geweest, of ben je profvoetballer geweest? Geeft niet hoor, als je dat soort dingen liever niet prijsgeeft.

Erg leuk om te lezen dat jij ook die diepte-interesse en de ideeën hebt om de 'voetbalwereld op te lossen'. Ik zit ook over die zakelijke kant, niet de financiële maar meer de kwaliteitsbewakende kant, vaak te filosoferen, of over vaste structuren om kennis vast te leggen, zoals een beeldbank per positie. Ik ben zelf vrij leergierig ingesteld en zou het, als ik voetballer was, fantastisch vinden om spelers op mijn positie georganiseerd aan het werk te zien, oplossingen te zien kiezen, of juist de valkuilen te zien - met eerst nog een trainer of video-analist naast me die kennis laat maken met hoe en wat je kunt kijken.
Of, als trainer, dat je specifieke, tactische oplossingen kunt bekijken, of slimme oefenstof. Of dat je als Ajax interne conferenties belegt met specifieke Ajaxgerelateerde thema's. Je ziet, ik verlies me al te snel in allerlei ideeën - goede en slechte.

Lijkt me heel leuk als je zoontje opgroeit en op een gegeven moment echt gaat meepraten met jou! Is je van harte gegund.

07-05-2024 19:41

supporter sinds +7914

Hij is beter dan die Giminez !
Akpom proberen te houden en niet verkopen onder de 20 miljoen. In de 16 is het een prima spits

06-05-2024 11:23

eros +4842

Momenteel is het doelpunten tellen bij Ajax, en dat zal volgend seizoen niet anders zijn. Z’n gemiddeldes zijn goed, schikt zich in z’n rol,… etc etc.

Maar,…
Als je 20 miljoen op hem kan pakken moet je het toch meteen doen? Voor een 29-jarige wisselspeler! We moeten ook wel realistisch blijven. Er zijn echt betere spelers te krijgen voor dat geld.

06-05-2024 11:22

WantAmsterdam +116431

Had je Akpom inplaats van Haller gehad 21/22, was Akpom topscorer geworden in de Eredivisie.
Geen absolute hoogvlieger, voetballend/motorisch niet heel verfijnd, maar toch een zeer degelijke spits voor ons.

06-05-2024 11:15

AFCACruijff14 +163301

Ik zou hem houden. Je moet al tig spelers vervangen deze zomer. Akpom kan ook gewoon eens een voorbeeld zijn van iemand om nog een jaar op te bouwen.

06-05-2024 10:37

Babangida83 +24004

Dat vind ik inderdaad ook een belangrijke factor. We moeten het aantal wijzigingen echt minimaliseren deze zomer. Sowieso is de organisatie nog aanpassende. Je krijgt bovendien al een hele nieuwe technische staf. Dat ansich is al heel veel verandering.

06-05-2024 11:39

Raoul14 +3094

Goed standpunt voor de onderhandelingspositie en vraagprijs.

06-05-2024 10:24

Cosey2 +7232

En wat gebeurt er wanneer een belachelijk niet te weigeren bod op Brian komt net nadat Akpom verkocht is?
Dit is lastig hoor, ik zou toch een van de twee houden.

06-05-2024 11:16

eros +4842

Dan heb je Mikautadze en Rijkhoff nog en een transferperiode,…

06-05-2024 11:23

Moonlight +2225

Dan koop je een nieuwe spits

06-05-2024 11:41

Cosey2 +7232

Makkelijker gezegd dan gedaan, Mikautadze zien we nooit meer terug en Rijkhoff is er nog niet aan toe.

06-05-2024 12:17

TeringHenkie +28818

Het is niet zeker dat Mikautadze volgend seizoen nog bij Ajax in dienst is. Metz heeft een vrij goedkope optie tot koop.

06-05-2024 12:37

MPAjax +8478

Nadat we Kudus kwijt zijn en de blessure gevoelige Brobbey voor terug is Akpom zeker welkom, trefzeker en zit goede kop op... Lekker behouden voor komend jaar die word alleen maar beter als hij gewend is, ookal zijn die zogenaamde fans er niet mee eens, ze hebben bewezen het niet bij rechte eind te hebben bij de andere aanvallers. Zie dat meest gelikete comment kant nog wal slaat dus zal zichzelf wel weer geliket hebben, zegt genoeg.

06-05-2024 10:15
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.