Ajax wil meer talenten van Anderlecht naar De Toekomst halen

door Bas Velzel 40

Bron La Dernière Heure

Ajax wil meer talenten van Anderlecht naar De Toekomst halen

door Bas Velzel 40

Bron La Dernière Heure

Laatst geüpdatet

Ajax heeft het oog op nog meer talenten van RSC Anderlecht laten vallen. De Amsterdammers staan al op het punt om het Belgische talent Rayane Bounida binnen te halen.

Dat weet het Belgische medium La Dernière Heure te melden. Volgens de sportkrant was Ajax-scout Urbain Haesaert laatst aanwezig bij een wedstrijd van Anderlecht O16 om te kijken naar Gassimou Sylla. De speler maakte veel indruk op de scout van Ajax

Meer Anderlechtse talenten

Sylla is niet het enige talent waar Ajax op aan het jagen is. De Amsterdammers willen namelijk ook Julien Duranville weglokken uit Brussel. 'We zijn dol op Duranville', laat Haesaert weten. 'Ook hij is een crack (een uitblinker, red.). Hem konden we niet overtuigen. Nou, nog niet.'

Toch lijkt de kans klein dat de vijftienjarige rechtsbuiten richting Amsterdam vertrekt. Hij tekende laatst een profcontract bij de Belgische club en heeft een verbintenis tot medio 2024. Daarnaast is Anderlecht ook niet van plan om het talent te laten gaan.

Lees meer over:
Plaats reactie

Ajax27 +19086

Als ze slim zijn, doen ze bij dit soort constructies altijd een doorverkooppercentage erin verwerken. Anderlecht heeft een sterke jeugdopleiding, altijd gehad. Als je daar gaat graaien als Ajax zijnde dan krijg je snel kwaaie gezichten. Ga je echter een samenwerkingsverband aan, kan dat met onze belgische buren nogal eens goed uitpakken. Talenten die het hier net niet halen kunnen wellicht in Belgie wel goed doorgroeien. En talenten die je daar als 16 jarige overneemt met 15% doorverkooppercentage kunnen lucratief zijn voor Anderlecht.

04-03-2022 15:43

AFCA020! +6083

Over de winst krijgt nooit iemand ruzie. Gewoon Frenkie constructies maken. En daarbovenop Anderlecht eerste optie bieden wanneer een speler naar België blijkt te gaan.

Anderlecht is een prachtige club en tevens onze vrienden. Die moeten we niet fucken maar helpen

05-03-2022 10:25

Ajax27 +19086

Precies, van de Frenkie constructie zijn RKC en Willem II heel erg blij geworden. Dit is een enorme stimulans voor dit soort clubs om zoveel mogelijk geld in de jeugdopleiding te stoppen.

In NL zouden ze dit gewoon verplicht moeten maken. Voor ieder opleidingsjaar 1,5% doorverkooppercentage rekenen naast de reguliere opleidingsvergoeding. Dan gaan de inkomsten van veel clubs in NL flink omhoog.

AZ zou dit zelfs kunnen fixen met iemand als Wijndal. Spreek een transfersom af van 10 miljoen + 15% doorverkooppercentage. Verkoopt Ajax 'm daarna voor 40 miljoen, pakken ze toch in totaal mooi 16 miljoen voor die transfer en is Wijndal een gelukkig man.

07-03-2022 09:43

Ozymandias +159568

Over grote talenten gesproken, wat is er met Willem Geubbels gebeurd? Is dat puur iets mentaals dat hij "zijn" transfersom van 20 miljoen als net 17 jarige niet aankon?

04-03-2022 11:17

mvdk +43726 moderator

Goede vraag, maar zo'n transfersom neemt vaak wel heel veel druk met zich mee. Het verschil tussen mogen en moeten presteren is enorm. Dat zagen we ook bij Sulejmani.

Die Geubbels is overigens ook nog maar 20 en speelt nu op huurbasis bij Nantes. Dan zie je vaak op een gegeven moment toch het talent weer een beetje bovendrijven.

04-03-2022 12:49

Fchennep +54

Volgens mij ernstig geblesseerd geweest

04-03-2022 17:51

Slang +14994

Beetje vreemd. Stel als een hoofdscout bij City of Dortmund dit zo openlijk zou zeggen over onze spelers

04-03-2022 10:45

Champy95 +1496

Het wordt ook niet gezegd. Enkel dat er interesse is in meerdere spelers.
Dat is algemeen bekend dat buitenlandse scouts dat ook hebben in onze jeugdspelers.

04-03-2022 11:05

Ozymandias +159568

Wat wordt niet gezegd?

04-03-2022 11:18

Champy95 +1496

Ajax (hoofdscout) spreekt toch niet openlijk uit dat het meerdere talenten van Anderlecht wil halen, zoals Slang heeft gepost. Elke club heeft een lijstje met jeugdspelers van andere clubs. Zo eenvoudig is het soms.

04-03-2022 11:23

Ozymandias +159568

Haesaert (met een belangrijke rol in het jeugdtransferbeleid en het aantrekken van Belgische talenten) spreekt toch over de interesse van Ajax in Sylla en Duranville? In neem aan dat dit hetgeen is waar Slang het over had.

04-03-2022 11:27

Champy95 +1496

Ik denk dat het meer over de sensatiekop "Ajax wil meerdere Anderlecht talenten halen naar de Toekomst" en het leek erop dat Slang suggereert dat Ajax (of Haessaert) dit zo openlijk uitspreekt en dat zou ik dan ook erg vreemd vinden.

Het is gewoon een stuk genuanceerder. Ajax heeft gewoon interesse in een paar talenten.

04-03-2022 11:44

Ozymandias +159568

Misschien kan Ajax een samenwerking met Anderlecht aangaan waarbij Ajax wordt genotificeerd (door Anderlecht) wanneer een jeugdspeler van hun duidelijk maakt (waarschijnlijk) te vertrekken (zoals Bounida deed) en Ajax dan met de hulp van Anderlecht zo'n speler probeert aan te trekken.

04-03-2022 10:29

wolterx +6310

Dan ben je al te laat. Op papier mooi maar dan moet het echt al gebeuren vanaf moment dat talent eerste aanbieding met 15 af doet wijzen. Ze kunnen ten slotte pas jaar later naar buitenland. Maar pas beginnen met aantrekken na dat moment en je loopt gewoon achter op grote clubs.

04-03-2022 10:36

Ozymandias +159568

Doordat talenten op hun vijtiende al mogen tekenen weet Anderlecht bij de grootste talenten voordat andere clubs hun mogen contracteren (als zestien jarige) heus wel of zo'n talent zal vertrekken. Bij Bounida was het bijvoorbeeld ook al lang duidelijk dat hij Anderlecht zou verlaten.

04-03-2022 10:46

wolterx +6310

Alleen gaat een talent niet vertellen te vertrekken zonder concreet aanbod te hebben elders, dat begrijp jij ook. Met 15 niet direct tekenen staat niet gelijk aan vertrek natuurlijk. Kan best wat tijd over onderhandeling heen gaan.

04-03-2022 10:48

Ozymandias +159568

Nee, het talent zal dat niet zeggen maar de club weet heus wel wat er gaat gebeuren als een toptalent als 15 jarige geen contract bij Anderlecht wil tekenen. Daarbij kunnen ze (zoals bij Bounida) aan de salariseisen al zien of het mogelijk is om hem te behouden. Bounida is het perfecte voorbeeld, het werd al duidelijk dat hij zou vertrekken voordat andere clubs hem mochten benaderen. Soms zal het als verrassing komen voor Anderlecht maar nou en? Dan loopt Ajax een keertje een talent van Anderlecht mis.

04-03-2022 10:49

wolterx +6310

Maar dit geval leert ons ook, net als Idumbo vorig jaar, dat die grens bij lange na niet nageleefd zal worden. Ajax was al '99% zeker' van komst toen ze hem net mochten benaderen, was al hier geweest maanden voor dat mocht. Idumbo met 15 al gesprekken gehad, was ook reden voor vreemde opzet met eerste contract bij KAA. Tuurlijk zal Ajax niet officieel benaderen maar voor die tijd is dat al gebeurd, dat is ook waarom spelers met 15 - of 16 - niet tekenen, ze hebben al indicatie wat elders klaar ligt. Wachten tot Anderlecht Ajax komt zeggen dat speler van 16y2m lastig gaat worden en waarschijnlijk gaat vertrekken is al paar maanden achterstand.

04-03-2022 11:00

Ozymandias +159568

"dat die grens bij lange na niet nageleefd zal worden."

Ik ben er sowieso tegen dat Ajax zich niet aan de regels houdt. Als ze dat niet doen vind ik dat andere clubs daar een klacht tegen Ajax voor moeten indienen. Zoals Ajax dat moet doen wanneer andere clubs dat bij onze talenten doen.

"Wachten tot Anderlecht Ajax komt zeggen dat speler van 16y2m lastig gaat worden en waarschijnlijk gaat vertrekken is al paar maanden achterstand."

Ik denk dat Anderlecht het bij de grootste talenten Ajax vaak al kan zeggen bij 15y2m en dat ze niet hoeven te wachten tot 16y2m.

04-03-2022 11:02

wolterx +6310

Bedoelde ook 15y2m, niet 16y2m natuurlijk.

04-03-2022 11:28

Hollister +12559

Een samenwerking zou ik el toejuichen , waarbij dan uiteraard het wel voor beide clubs een toegevoegde waarde moet zijn.... ik zou zelfs graag zien dat Ajax een zelfde constructie gaat opzetten met een niveautje hoger, Bayern Munchen, qua structuur, speelwijze en een groot gedeelte van de filosofie wist men zich in het verleden elkaars expertise al te benutten, maar bv op gebied van jeugdopleiding zou bij Bayern nog veel kunnen ... Ik denk dat een samenwerking tussen clubs op zich " dicht bij elkaar staan " ..... zo kan je je misschien wapenen tegen het Engelse en Spaanse geweld....

04-03-2022 10:48

Champy95 +1496

Samenwerking werkt niet bij voetbalclubs. Dat bewijst Ajax doorheen de jaren wel, maar toch denkt er een slimmerik dat het toch wel kan en het bewijs blijft zich opstapelen en het geld waarschijnlijk ook bij de betrokkenen.

04-03-2022 11:07

AFCA-pride +17334

Tja aan de ene kant klote voor Anderlecht, waar we als supporters een band mee hebben. Maar ook wel begrijpelijk want anders heb je ook kans dat psv ermee vandoor gaat. Die piepen altijd dat hun vijver niet zo groot is, maar daar ben ik het niet zo mee eens. Grote vijver in België en kleinere concurrenten als Rkc, Willem 2 etc. Terwijl bij ons Az en Utrecht om de hoek zitten.

04-03-2022 10:23

Msc +14160

Dit is het gevolg van de investeringen die psv wil doen binnen o21 en o19 … Ajax moet mee of ze kunnen wel eens naar psv gaan die toch veel Belgische talenten heeft opgepakt de laatste jaren .

04-03-2022 09:51

AFCAMM +11335

Hoort erbij, maar vindt het toch wat wrang, zoals hieronder ook aangegeven wordt. Tegelijkertijd gaat een andere club er wel mee aan de haal, als Ajax het niet doet. Zoals ook onze spelers vaak verleid worden door nóg grotere clubs. En Nederlandse clubs willen niet altijd met Ajax werken..

Een goede samenwerking met Anderlecht zou fijner voelen dan simpelweg alle talenten weghalen.

04-03-2022 09:48

Ajaxadam1 +31667

Lekker bezig, maar niet heus. Je hebt een hele grote vijver hier in Nederland, maak nou andere jeugdopleidingen en jeugdspelers niet kapot.

04-03-2022 09:38

Champy95 +1496

Ik vind dit ook heel vervelend naar Anderlecht toe.
De stilstand van de eerste ploeg zal er ook veel mee te maken hebben, hoewel ze toch nog veel jeugdspelers in hun ploeg opnemen.

04-03-2022 09:34

Ozymandias +159568

Kindermans (directeur jeugdopleiding) is de enige echte vakman in de leiding van Anderlecht. Ik zie eigenlijk liever Kindermans naar Ajax komen dan de tien grootste talenten van Anderlecht samen.

04-03-2022 10:18

Champy95 +1496

Ik ben er ook geen fan van mensen in dit soort functies uit het buitenland te halen. Het probleem bij de bron aanpakken --> De KNVB

04-03-2022 11:01

Ozymandias +159568

Waarom ben je geen fan voor het aantrekken van dat soort mensen vanuit het buitenland?

"De KNVB"

De KNVB heeft een jaar geleden een echte vakman aangesteld om leiding te nemen het jeugdbeleid van de KNVB, Marcel Lucassen.

04-03-2022 11:05

Champy95 +1496

Expats zijn altijd tijdelijke oplossingen. Je moet je land verrijken met talent (jonge trainers en liefst veel trainers. Het probleem is dat de cursussen niet erg toegankelijk zijn (lees: te duur)) en dat talent moet er heus wel zijn voor zo'n voetballand als Nederland.

Ik geloof best dat Marcel goed heeft gekeken in de Duitse keuken en hij zal wel iets kunnen toevoegen, maar het jeugdbeleid is slechts 1 deel van het probleem.
Ons voetballand heeft een identiteitscrisis en verwart sommige zaken met de Hollandse stijl.
Ik hoop dat er meer types als Ten Hag en Slot doorbreken en vanuit daar weten de scouts, opleiders welke voetballers er het beste aansluiten bij de gevraagde speelstijl.

Het kan goed zijn dat er verbeteringen zijn die voor het grote publiek nog niet zichtbaar zijn en dat alles steeds beter wordt.
In dat geval heb je een Kindermans helemaal niet nodig.

04-03-2022 11:19

Ozymandias +159568

"Je moet je land verrijken met talent (jonge trainers en liefst veel trainers)."

Je hebt ook mensen nodig met de kennis om het juiste talent te herkennen en naar de club te halen. Dat was een kwaliteit die Overmars in mijn ogen zo'n goede technisch directeur maakte (met name voor trainers leek hij een heel goed oog te hebben).

"Het kan goed zijn dat er verbeteringen zijn die voor het grote publiek nog niet zichtbaar zijn en dat alles steeds beter wordt.
In dat geval heb je een Kindermans helemaal niet nodig."

Ik denk dat Kindermans dan nog steeds een enorme meerwaarde voor Ajax zou hebben door zijn enorme kennis en zijn kwaliteit als leidinggever.

04-03-2022 11:21

Champy95 +1496

Beetje het kip-eiverhaal met Overmars.
Daarom dat het belangrijk is dat je veel talenten (trainers, ..) de kans gaat bieden.
Sommigen ontwikkelen zich tot talentherkenner , de anderen tot de uitvoerder en scouts en trainers,...Het is gewoon zo schaars gesteld met opkomende namen.

Het is niet alleen Kindermans die je moet halen, maar een hele team die daar dagdagelijks betrokken is. Opleiden doe je liefst met mensen uit de regio zodat het duurzaam blijft.

04-03-2022 11:40

Mankemenno +1157

Urbain for president

04-03-2022 09:28

wolterx +6310

Haesaert neemt geen blad voor de mond met dit soort dingen, zie je niet vaak.

Duranville is een hele atletische buitenspeler die naar verwachting komend seizoen opgenomen gaat worden bij Anderlecht A-kern, recent ook voor tweede ploeg al gespeeld. Potentiële cash cow voor Anderlecht aangezien dat type buitenspeler heel erg gewild is. Net als Bounida uit 2006.
Sylla is als ik mij zo snel niet vergis van de 2007 groep, paar keer op toernooien in prijzen gevallen waaronder topscorer op Ramada Cup in 2019. Voornamelijk spelend als spits van wat ik heb gezien.

Vind zelf Butera een typische Ajax speler, rechtopstaande verdediger die technisch sterk genoeg is voor middenveld maar opbouw goed van LCV kan verzorgen. Agyei is van 2005 en is ook interessant om in oog te houden, kan als 10 en rechtsbuiten uit de voeten en gaat deze zomer laatste contractjaar in. Is net 17 geworden en speelt voor 2e ploeg van Anderlecht. Met hele België georiënteerde scouting die laatste jaren uit grond geperst is met De Gruyter, Salievski en Haesaert die terug keerde gaan we dit vaker lezen nog denk ik.

04-03-2022 09:16

89Topo +3764

Thanks weer Wol🙏🏼

04-03-2022 09:22

rickyboy1444 +598

Ik blijf me er toch altijd over verbazen hoeveel kennis je hebt van de jeugdspelers, niet alleen van Ajax maar ook andere clubs

04-03-2022 09:32

wolterx +6310

België is voor mij geen vreemd gebied, heb er zelf vrijwel hele tienerjaren doorgebracht en kom nog regelmatig bij KRC Genk. Over een talent in Spanje hoef je mij dan weer helemaal niets te vragen terwijl ik weet dat hier ook mensen zitten die regelmatig Spaanse jeugd bekijken en we hebben ook een lid hier wat heel erg veel Scandinavisch jeugdvoetbal kijkt, al weet ik niet of hij nog actief doet posten.

04-03-2022 09:35

HendrikAjax +16830

Ik sluit me volledig aan bij benleiden

04-03-2022 10:10

Sampaoli +39155

Voelt toch niet goed om van onze Belgische 'vrienden' deze toptalenten af te snoepen. Hebben een uitstekende jeugdopleiding. Helaas hoort het bij de voetbalketen. Toch zou ik proberen de banden met Anderlecht goed te houden, dat gaat niet als het plan is jaarlijks een jeugdspeler weg te halen daar. Is meer sentiment vanuit mijn kant dan business-gedreven beslissing overigens.

Duranville is overigens een waanzinnig talent, dus snap goed dat hij op ons lijstje stond (of staat).

04-03-2022 09:14

Altijdindestraat +39848

Zo werkt het nu éénmaal, die Catalaanse club is er ook niet rauwig over.

04-03-2022 09:24
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.