Ajax versterkt jeugdopleiding met talenten van AFC en IJsselmeervogels

door Thijs Zwagerman 74

Bron Ajax Showtime

Ajax versterkt jeugdopleiding met talenten van AFC en IJsselmeervogels

door Thijs Zwagerman 74

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Ajax heeft voor komend seizoen twee nieuwe talenten binnengehaald. Deze zomer komen middenvelder Abe Loots en verdediger Jozef Misignha over van respectievelijk AFC en IJsselmeervogels. Loots gaat spelen voor Ajax O15, Misignha zal starten bij Ajax O16.

Loots werkte op achtjarige leeftijd ook al een stage bij Ajax af, maar besloot vervolgens om te gaan hockeyen. Na een paar jaar verruilde hij het hockeyveld toch weer voor het voetbalveld en ontwikkelde hij zich sterk bij de Amsterdamse amateurclub AFC. Zodoende speelde Loots zich opnieuw in de kijker van Ajax en verdiende hij een overstap. Loots staat te boek als een technisch begaafde controlerende middenvelder met een goed spelinzicht.

Naast middenvelder Loots voor Ajax O15 heeft Ajax zich ook verzekerd van de diensten van Misignha. De lange en fysiek sterkte centrumverdediger komt over van IJsselmeervogels. Misignha valt naast zijn sterke fysieke eigenschappen op door zijn inzicht en coaching van achteruit. De rechtsbenige verdediger kreeg na een succesvolle stage bij Ajax in januari te horen dat hij na de zomer aansluit bij Ajax O16.

Ook talent van De Graafschap naar Ajax

In een eerder stadium legde Ajax ook al De Graafschap-verdediger Thom Veenbergen vast voor volgend seizoen. Hij zal net als Loots beginnen bij Ajax O15. De verwachting is dat er op korte termijn nog enkele jeugdspelers van buitenaf zullen worden gestrikt door Ajax.

Thijs Zwagerman (Twitter: @ThijsZwagerman | e-mail: t.zwagerman@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

afct +9030

Ward kappen met die shit alstublieft please uuuu

31-03-2023 07:03

RvhC74 +5371

Het wordt tijd dat vd Sar eruit gezet wordt. Die man kan ook echt heleboel niks voor elkaar krijgen

Tijd voor de bezem is nu

31-03-2023 07:01

Tommyshelby +130543

Onderhandelingen met van der Sar:

'Uhh, ja, uhhhh... inderdaad, inderdaad, eigenlijk inderdaad, uhhh...'

Wat een daadkracht weer jongens! Ward heeft groot gelijk door weg te lopen.

31-03-2023 06:59

DeWijsneus +25818

Ward is afgeketst volgens De Telegraaf. Nu Mislintat, ziet er echt uit als topper (zucht).

31-03-2023 06:52

ajaxminimax +5497

Het is niet te filmen... het wordt hoog tijd dat de bezem door de club gaat. Het ligt zo te lezen aan de daadkracht van Ajax. Misschien een idee dat iemand anders aan de gesprekken gaat beginnen ipv vd Sar.

31-03-2023 07:00

RadheAjax2021 +18028

Denk dat we ook het nieuwe seizoen geen doorstroom krijgen vanuit Jong Ajax.

30-03-2023 22:23

Ardoe +578

Gaaf, hoop dat Misignha het redt

30-03-2023 21:57

MPAjax +8478

Ik mis stijl en klasse en dat koop je niet of haal je niet van andere clubs, dat zijn kinderen van de stad met een droom om van ballen jongen uit te groeien tot clubheld, het voetbal heeft verloren van het geld

30-03-2023 21:39

MarcelvTol1971 +15566

Ik blijf het raar vinden dat er zo weinig doorstroomt naar Ajax 1
Fitz Jim schurkt er tegenaan, Baas en Regeer ook maar ze mogen amper spelen. Ook Heitinga houd liever Taylor, Bassey, Sanchez en Wijndal de hand boven het hoofd dan deze gasten eens op te stellen. En dan gek vinden dat spelers zo snel vroegrijdig vertrekken bij Ajax

30-03-2023 20:28

duinen +417

Taylor is nog steeds gewoon een speler uit de eigen jeugd. Over Bassey en Wijndal heb je dan wel weer gelijk, maar Sanchez is wel gewoon geslachtofferd.

31-03-2023 02:12

Web +178830

De grootste spelers van de laatste 50 jaar hebben niet een grandioze jeugdopleiding doorlopen, maar hebben zich doorontwikkeld met eindeloos pingen en tegen muurtjes aan schieten
Talent word je mee geboren en kun je niet leren

Cruijff, Maradona en Messi, hebben geen goede opleiding gehad
Johan was dagelijks in het beton dorp tegen over de Meer aan het pingelen, schieten en eindeloos partijen spelen

Maak een opleiding niet te groot
Zo snel er trainers aan te pas komen moet je opletten, die leren meer af dan aan

Een goede speler heeft van 5 tot aan 12 jaar ( ongeveer)
Die moeten al de basis op straat al geleerd hebben
En die tijd is er beter op geworden
Te veel leuke dingen die je vanuit de stoel kan doen

30-03-2023 20:15

MPAjax +8478

Je zegt talent word je mee geboren en kan je niet leren om vervolgens het tegenovergestelde te beweren als het om voetbalidolen uit het verleden gaat

30-03-2023 21:34

Slang3 +46260

Voor een jeugdopleiding die miljoenen investeert jaarlijks, is het halen van amateur spelers in de U15+ een vrij rare strategie. Kunnen zelden met het niveau of zelfs een aanwinst zijn op korte termijn, laat staan als ze echt naar profvoetbal leeftijd toe gaan

30-03-2023 14:44

Ajax27 +19263

Hoezo een rare strategie. 13-14 jaar en dan naar Ajax halen. Dat betekent met Jong Ajax erbij dat dit soort jongens minimaal tot hun 20e bij ons zitten. Dan kun je ze dus 6-7 jaar opleiden. Juist de belangrijkste jaren in hun opleiding.

Met alle respect voor de jongens die vanaf 8 jaar hier voetballen. Maar in die eerste 4 jaar wordt er vooral aan techniek gewerkt. Een hele grote groep van die jongens valt ook na die eerste jaren af.

30-03-2023 15:34

Slang3 +46260

U15+ en dan heb jij het over 13 jarige?

Afgelopen jaar 5 amateurs gehaald in de bovenbouw, 0 met een regelmatige basisplaats. Is dat het rendement voor een miljoenen investering per jaar? Daar moet je spelers halen die Ajax 1 kunnen halen

30-03-2023 18:05

Ajax27 +19263

Hoeveel % van de jeugdspelers die vanaf 8 jaar bij Ajax spelen van de afgelopen 10 jaar hebben Ajax 1 gehaald? 2%? 5%? Ajax leidt uiteraard op met als doel om jongens voor Aiax 1 op te leiden. In de praktijk behaalt echter bijna 90% het professionele voetbal. En van die 90% haalt misschien max 5% Ajax 1.

Als we een glazen bol hadden kon je simpel iedereen op 8 jarige leeftijd weghalen omdat je dab 100% zeker wist dat ze gingen slapen. En anders koop je een jong talent omdat je dan 100% zeker weet dat die geweldig veel oplevert.

Realiteit is dat we het niet weten. Dus Ajax gokt op meerdere paarden. 8 jarige, 10, 12, 14 jaar... als er potentie in zit halen ze een talent.

30-03-2023 20:49

frank1977 +770

Hmm, toch bijzonder dat de mensen die er voor geleerd hebben van mening zijn dat je pas rond het 13e/14e levensjaar iemands potentie écht kunt inschatten. Jonger scouten is meer een kwestie van FOMO, de angst dat je net dat briljantje mist.

30-03-2023 16:22

Slang3 +46260

niemand heeft het over jonger scouten

30-03-2023 18:06

ricky10 +5934

Helemaal niet raar, maar eigenlijk heel normaal. Zulke jongens staan vaak al langer op de radar. Bovendien spelen ze bij hun club vaak niet ver onder het niveau wat ajax speelt en als je goed bent ben je goed. Je komt echt niet zomaar bij Ajax terecht.

30-03-2023 17:45

Slang3 +46260

Afgelopen jaar 5 spelers van amateurs aangetrokken in de bovenbouw, geen die een basisplek hebben en een aantal die al mogen vertrekken

30-03-2023 18:07

ricky10 +5934

Dat is overal hetzelfde en bij Ajax niet anders. Uiteindelijk draait het in de jeugdelftallen meestal om 3 of 4 spelers en de rest is een aardig niveau en als zich daar ook nog toevallig 1 of 2 zich goed ontwikkeld is het mooi meegenomen.
Ik heb 1 zoon bij Heerenveen in de opleiding en mijn andere zit bij Groningen en daar is het niet anders.

30-03-2023 18:58

Web +178830

@Slang
Dus vorig seizoen geen een voltreffer
Er maar mee stoppen?
Wat een vreemde inkijk heb jij toch

30-03-2023 20:03

Slang3 +46260

@Web geen enkele top club haalt amateur spelers op die leeftijd binnen, zeker niet in grote getalen.

30-03-2023 20:31

Web +178830

@Slang
Net of er bij de amateurs geen goede talenten rond kunnen lopen
Rare strategie? Het zou raar zijn als je ze niet haalt
elke spelers is uniek, en je kan vooraf nooit weten wie er door breekt
1 soms 2 per seizoen is al best veel

30-03-2023 20:02

Slang3 +46260

Die zijn er inderdaad niet, en zeker niet genoeg om je strategie op aan te passen. Bovenbouw is voor internationale en nationale top.

30-03-2023 20:31

Qifesh +24917

"Loots werkte op achtjarige leeftijd ook al een stage bij Ajax af, maar besloot vervolgens om te gaan hockeyen. Na een paar jaar verruilde hij het hockeyveld toch weer voor het voetbalveld en ontwikkelde hij zich sterk bij de Amsterdamse amateurclub AFC. Zodoende speelde Loots zich opnieuw in de kijker van Ajax en verdiende hij een overstap. Loots staat te boek als een technisch begaafde controlerende middenvelder met een goed spelinzicht."

Verbaast me niets als dat inzicht er door hockey flink vooruit is gegaan. Gasten hebben echt ogen in hun rug en tactiek staat bovenaan.

30-03-2023 13:11

behangdelul +32958

Derksen en voetbalwereld modus aan:
"Voetbal kan niets leren van andere sporten, zeker niet van zo'n sport waar je met een stokkie moet rondrennen".

30-03-2023 13:38

Sjaakvaak +26610

Wilde dit net gaan typen ja. Hockey is een veel snellere sport dan voetbal dat is, je wordt dus gedwongen om sneller te anticiperen en een goed inzicht te ontwikkelen. Ben heel benieuwd hoe hij zich verder bij ons kan ontwikkelen.

30-03-2023 14:11

Nr.10 +111831

Kunnen ze ook uit de voeten in een directie functie?

30-03-2023 12:51

PH2BOT +40642

De gehele jeugdopleiding van Ajax moet op de schop. Er komt sinds De Ligt vrijwel niks meer door aan ècht toptalent richting Ajax 1. Onderaan bungelen in de KKD kweekt niet bepaald teamspirit en wedstrijdmentaliteit gericht op winnen. Die mentaliteit zie je in Ajax 1 ook steeds minder terug. Exemplarisch zijn Brobbey, Taylor, en circus Rensch. Ze vinden het allemaal wel.prima zo met hun veel te hoge basissalaris.

30-03-2023 12:35

Qifesh +24917

Hato is prima hoor. Ieder jaar een topper afleveren is voorlopig niet te doen met baggertrainers.

30-03-2023 13:13

trodat4030 +97495

Talent wordt niet top door een opleiding. Talent is top omdat het talent top is, de opleiding dient dat te begeleiden. Denken dat je van een middelmatig talent een toptalent kan maken dmv opleiding is gewoon een misvatting.

30-03-2023 13:55

AjaxHoorn +32989

Mooi he. Mensen denken dat een opleiding wonderen verricht. Net als dat men denkt antivoetballers te kunnen leren voetballen.

30-03-2023 14:25

trodat4030 +97495

Nou ja, dat laatste dacht FdB ook over Zivkovic haha!

30-03-2023 14:45

Ajax27 +19263

Dit dus, ik heb daar 3 alinea's voor nodig om hetzelfde te zeggen haha, maar jij snapt 'm.

30-03-2023 15:41

trodat4030 +97495

Haha ja ik heb die momenten ook, kan ook heel lang van stof zijn, maar had daar nu de tijd ff niet voor..

30-03-2023 15:43

Web +178830

@trodat
Zo is het precies
Een opleiding kan je verder helpen om je door te ontwikkelen
Als de jongens elke middag uit school op een pleintje of veldje gingen pingelen werden ze er misschien nog wel beter door

30-03-2023 20:07

Ajax27 +19263

Hou toch op man, een talent als de Ligt zie je eens in de 20 jaar, dat is pure kwaliteit. Heeft niets met de opleiding te maken. Je leidt geen Messi op, je leidt geen Frenkie op, je leidt ook geen de Ligt op. Je geeft al die jongens de faciliteiten/opleiding voor een goede basis zodat ze technisch/fysiek/mentaal goed in elkaar steken. Maar uiteindelijk is het pure kwaliteit die beslist of iemand wel/niet de top haalt.

Je kunt dus onmogelijk iemand als de Ligt, die op z'n 16e doorbrak, op z'n 18e aanvoerder werd, Golden Boy in Europa werd, op z'n 17e een EL finale speelde en met 19 jaar oud basisspeler Oranje was en als aanvoerder de CL halve finale haalde en kampioen werd als maatstaf gebruiken of er wel/niet toptalenten doorbreken.

De laatste keer dat er zo'n groot talent doorbrak bij Ajax was met van der Vaart. Dat was ook pure klasse. Sneijder brak een jaar later door, was goed... maar werd vooral nog vele malen beter nadat ie vertrok bij Ajax. Van der Vaart was gewoon pure klasse.

We zijn maar een klein landje, dat soort talenten zie je gewoon maar eens in de 10-20 jaar.

30-03-2023 15:40

Sjaakie +5827

@Thijs Zwagerman: als het geen gerucht is is het gewoon Voetbalnieuws.

30-03-2023 12:20

Aeter +6731

Nee, Voetbalnieuws is voor voetbalnieuws dat niet direct met Ajax te maken heeft. De categorie heet Bijzaken en Geruchten. En dit valt onder bijzaken.

30-03-2023 12:38

Sjaakie +5827

Oh, jij denkt dat je het wel snapt Aeter.
En Ajax Vrouwen dan?

30-03-2023 16:36

Aeter +6731

Dat lijkt me Bijzaken gezien de hoofdzaak Ajax 1 is. Net als jeugd Bijzaken. Is allemaal vrij logisch volgens mij.

30-03-2023 18:28

trodat4030 +97495

Aeter heeft gewoon gelijk Sjaakie.

30-03-2023 19:05

noppenkoning +41669

Weet iemand of Ajax nog steeds op max 40 km van Amsterdam scout? Ken namelijk iemand wiens zoontje bij PSV speelt en zelf regio Rotterdam woont, veel verder dan 40 km. Weet niet of dat verstandig is voor mannetjes onder 15 maar als PSV het doet moet je niet achterblijven lijkt mij.

30-03-2023 12:11

Lunsdale +6450

Komt er een over van de Graafschap. Doetinchem ligt nog wat verder dan dat dus ja.

30-03-2023 12:15

noppenkoning +41669

Ok top, nog hoop voor mijn zoon, moet hij nog wel even motoriek van zijn moeder kwijtraken.

30-03-2023 12:16

AjaxHoorn +32989

😂😂😂

30-03-2023 14:26

Lunsdale +6450

Er is altijd hoop! Denk maar aan Bulykin, Magallan en Gabrich!

30-03-2023 17:12

trodat4030 +97495

Volgens mij, maar ik kan me ietwat vergissen mbt precieze leeftijd en afstand, dus hierbij meteen een disclaimer, is het tot 12 max 50 km vd club, tot 16 jaar 100 km, vanaf 16 halen ze zelfs spelers uit het buitenland, dus lijkt me onbeperkt. Dat gezegd hebbende geld dat puur voor het daadwerkelijk aantrekken van spelers, scouten staat vrij. Zo was in het verleden Cerny al jaren op de radar en kwam hij met grote regelmaat in schoolvakanties op stages bij Ajax voordat hij op zn 16e daadwerkelijk overkwam. Hij deed zelfs al op zn 15e mee met de Future Cup (wat mag, want een vriendschappelijk toernooi, alles ging in overleg met zijn club in Tsjechie). Ook Faberski heeft zo'n traject doorlopen, kwam pas afgelopen zomer definitief, maar kwam al jaren met grote regelmaat voor stages.

30-03-2023 15:35

eros +4842

Ik ben benieuwd. Hopelijk haalt Ajax wat talenten van Sparta. Altijd prima spelers in de opleiding.
Daarnaast zou ik het mooi vinden als Sparta enkele afvallers van Ajax op pikt.

30-03-2023 12:01

trodat4030 +97495

Door het samenwerkingsverband mag Ajax niet meer dan 3 spelers van Sparta halen per jaar. Dus zaak om de juiste te halen, maar ik ga er wel vanuit dat dat goed gemonitord wordt.

30-03-2023 15:38

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25523

Aparte move voetbal >>> Hockey >>> Voetbal.

30-03-2023 11:50

Erik20 +7441

Ik snap het wel op die leeftijd. Misschien door vrienden op hockey gegaan, of hij zat in niet zo'n leuk groep op de voetbalclub destijds.

30-03-2023 11:59

Sprinter +2427

De Ligt heeft 1 dag op hockey gezeten, ik heb van deze jongen dus hoge verwachtingen.

30-03-2023 12:01

AFCAMM +11411

Vind je? Volgens mij is het juist vrij normaal dat een kind een beetje zoekende is naar wat hij leuk vindt en meerdere dingen probeert.

30-03-2023 12:11

Yaeron +6382

Ben benieuwd, is Hamstra hier nu verantwoordelijk voor of toch Huntelaar? Of is er iemand anders die deze jonge talenten vastlegt.

30-03-2023 11:27

wolterx +6310

Het zijn spelers onder de 16 zonder contract?

30-03-2023 11:28

Yaeron +6382

Pardon, dat klopt ook inderdaad!

30-03-2023 11:36

WouterB +915

Is dat niet de taak van de hoofdopleiding?

30-03-2023 12:29

Aeter +6731

Ik denk dat de scouting hiervoor verantwoordelijk is. Huntelaar en Hamstra gaan niet persoonlijk scouten voor lokale jeugdspelers.

30-03-2023 12:40

Sampaoli +39410

Het spel is weer op de wagen! Gaan ook weer een hoop jeugdspelers weg (daar komt AS vast binnenkort mee) en dus moet er aangevuld worden. Zelf hoop ik dat Ajax zo jong mogelijk die gasten oppakt, tijd om weer de baas te worden in Noord-Holland en AZ geen kruimels meer te geven.

30-03-2023 11:18

Oxxer +165749 moderator

Precies, zoals voor de tijd van het halen van (te)veel buitenlandse jongens alle grote talenten in de regio naar Ajax.

30-03-2023 11:31

Schip +23639

Niets mis met een sterk AZ, maar Ajax moet altijd sterk zijn in regio scouting. En daar wordt best wat gemist inderdaad.

30-03-2023 11:58

Sampaoli +39410

Blijkbaar kwamen er 8 van de 11 spelers die in de YL wonnen van Real Madrid uit Noord-Holland. Dat vind ik wel heftige cijfers en moet Ajax zich ook aanrekenen. Scouten of begeleiden we dan niet goed?

30-03-2023 12:02

Amoaxeldongenn +3612

Het grootste talent uit de jeugdopleiding van Feyenoord komt ook uit Amsterdam (Ayoub Ouarghi). Dat soort jongens zouden gewoon bij Ajax moeten spelen

30-03-2023 12:17

Schip +23639

Ik weet niet of het succes van AZ per se een tekortkoming van Ajax is. Ik heb AZ ook niet zien spelen en weet niet of dat types zijn die Ajax graag scout, maar als AZ die talenten uit het oosten van het land of Scandinavië had gehaald, zou de kritiek wellicht zijn dat Ajax daar niet goed scout.

Ik denk dat je eerst moet kijken of het vooral een teamprestatie is geweest, of meer individuele kwaliteiten en of die groep nu piekt en niet doorstroomt naar het eerste.

Maar ik vind al jaren, nog voor FR zelfs..., dat Ajax te weinig scout in de stad zelf, te weinig straatclinics geeft - Davids was er briljant in - en meer rendement kan halen uit jeugd die wel nog op pleintjes speelt en evt meer moet samenwerken met overheid en andere instellingen om jeugd weer op de pleintjes te krijgen en weg van hun mobiel / internet.

Maar enkel scouten bij clubspelers helpt niet genoeg denk ik. Je moet die straatvoetbalcultuur weer weten te (re)animeren. Dan krijg je weer het oude niveau terug denk ik. Misschien lukt het ook met kleine veldjes en kleine teams, zoals in België en Duitsland, maar ik zou zeggen het is niet of maar en.

30-03-2023 12:35

WantAmsterdam +116443

Terwijl ik het mee eens ben dat de grootste talenten uit noord-Holland bij ons moeten spelen, en dat iemand als FJ nooit bij AZ had mogen terecht komen, moet ook gezegd zijn, overwinningen in de YL zeggen ook niet zo heel veel. Echte toppers leid AZ nauwelijks op.

30-03-2023 14:32

Breuk +25550

Timber komt bij feyenoord vandaan.

30-03-2023 15:50

WantAmsterdam +116443

Precies, maar ook altijd oog hebben voor laatbloeiers.

30-03-2023 14:29
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.