'Ajax ontvangt 2,9 miljoen euro na overeenkomst tussen Newcastle United en Lille over Botman'

door Jesse ter Haar 111

Bron De Telegraaf

'Ajax ontvangt 2,9 miljoen euro na overeenkomst tussen Newcastle United en Lille over Botman'

door Jesse ter Haar 111

Bron De Telegraaf

Laatst geüpdatet

Ajax ontvangt 2,9 miljoen euro voor de transfer van Sven Botman naar Newcastle United, zo schrijft De Telegraaf op vrijdagavond. De club uit Newcastle bereikte een overeenkomst met Lille over een transfersom van maximaal veertig miljoen euro en daar kunnen de Amsterdammers volop van meeprofiteren.

Het betreft een deal waarbij Newcastle United in eerste instantie 38 miljoen euro betaalt. Hierna kan er nog twee miljoen euro aan bonussen bijkomen. De moeilijkheidsgraad van het realiseren van die bonussen is (nog) niet bekend. Wat vaststaat: mocht Botman de medische keuring - die maandag op het programma staat - met succes doorlopen, dan tekent hij een contract voor maar liefst vijf jaar bij de Premier League-club.

Het gaat snel voor Botman, want in de zomer van 2020 maakte hij nog de overstap van Ajax naar Lille. Het seizoen daarvoor was hij op huurbasis actief bij sc Heerenveen en daarbij maakte hij klaarblijkelijk grote indruk. Het leverde Ajax een bedrag van negen miljoen euro op en Botman een avontuur in Frankrijk. Al snel ontwikkelde de verdediger zich tot onbetwiste basisspeler, wat hij ook afgelopen seizoen nog was. In alle competities maakte hij in 32 wedstrijden minuten en scoorde hij zelfs ook nog driemaal.

Botman had over belangstelling niet te klagen

Een transfer voor Botman hing dan ook al enige tijd in de lucht. De interesse van Newcastle United was al langer bekend en ook AC Milan volgt hem al enige tijd. Recent werden plots ook de namen van clubs als Paris Saint-Germain, Manchester United en Tottenham Hotspur genoemd. Dat werd echter nooit concreet en dus gaat Newcastle United aan de haal met de oud-Ajacied.

Bij Newcastle United krijgt Botman te maken met de meest vermogende eigenaar uit het mondiale voetbal. Een investeringsmaatschappij uit Saoedi-Arabië nam de Premier League-club gedurende het afgelopen seizoen over. Voor de winterstop leek Newcastle United nog op degradatie af te stevenen, maar dat was na de winter niet meer aan de orde. Mede vanwege enkele aankopen en het aanstellen van een nieuwe trainer - Eddie Howe - eindigde de club op de elfde plaats. Botman is het volgende onderdeel van het 'nieuwe' Newcastle United.

Lees meer over:
Plaats reactie

WZAWZDB14 +4620

Dit bewijst maar weer dat wij onze spelers voor een appel en een peer wegdoen. Ongelofelijk...

26-06-2022 18:20

ouweman +4942

Hij had hier geen minuut speeltijd gekregen. Houten klaas die niks kan bij Ajax, en alleen maar op de bank had gezeten (misschien zelfs dat niet).
Dat die domme Engelsen met geld smijten moeten hun weten.

9 miljoen bij de eerste transfer, nu 3 erbij, maakt 12 miljoen voor een speler die werkelijk geen seconde in het eerste heeft gespeeld. Top.

27-06-2022 07:51

Ferd +38487

prima gezien, want hij is ongeschikt voor het spelen met ruimte in de rug.

26-06-2022 03:34

7172AFCA7395 +10299

20/21 Lille kampioen van Ligue 1 met verreweg het minste
aantal tegengoals en minste aantal nederlagen. Met ene
Botman als vaste basisspeler achterin. In het buitenland zien
ze de dingen anders dan hier, dat moge duidelijk zijn.

25-06-2022 18:33

linksbinnen +8143

Altijd leuk, zo'n meevallertje!

25-06-2022 15:42

Harry.S +4

Ajax krijgt 1.2 miljoen Heerenveen 2 ton.

25-06-2022 14:58

Harry.S +4

Als Rennes 40 miljoen krijgt voor Botman dan is 50 echt te weinig voor Martinez en 60 voor Timber.
Op ten duur kunnen zelfs clubs als Rennes de beste spelers bij Ajax weghalen en duur verkopen.

25-06-2022 14:43

Harry.S +4

Ajax krijgt kleine 3 miljoen voor doorverkoop van Botman. Ajax gaat ook miljoenen krijgen voor frenkie als die verkocht wordt aan United toch? En Willem ll krijgt ook wat.
Heerlijk extra miljoenen om zwarte cijfers te vergroten.

25-06-2022 14:37

3sterren +20205

Ajax vangt 2,9 miljoen euro en het enige wat PSV en Feijenoord vangen is bot ...

25-06-2022 12:17

Henkjanklaas +20625

Ongelofelijke wereld de voetbalwereld. Botman met lille toen tegen ons zien spelen. Maakte zacht uitgedrukt geen onuitwisbare indruk. Wat een houten klaas zeg. Zag het spelletje helemaal niet en is technisch zeer matig maar wel voor 40 weg. Nog meer dan onze spits Haller. Rare wereld.

25-06-2022 10:31

MankeNeliss +9814

Schuurs is beter dan Botman. €40M is een droomtransfer voor Lille.
Vergelijk met andere transfers gaat volledig mank. Vreemde wereld idd.

25-06-2022 11:04

vandenhaas4 +15080

In Frankrijk lijken ze vaak het onderste uit de kan te krijgen wat betreft transferbedragen.

25-06-2022 11:12

El Pacino +3609

Schuurs is echt wel beter dan Botman.

25-06-2022 11:21

trodat4030 +96664

Schuurs is als type speler vooral geschikter voor Ajax dan Botman, dat is iets anders dan dat Schuurs beter is dan Botman. Voor de verandering ben ik het eens met mallerd..

25-06-2022 12:12

Harry.S +4

Lille kan Schuurs kopen voor 50 miljoen.

25-06-2022 14:40

MaximilianRosse +9197

Bij elkaar hark je dus 13 miljoen euro binnen voor een speler die nog nooit 1 wedstrijd in de hoofdmacht heeft gespeeld. Heel netjes dit.

25-06-2022 08:28

Ajaxbrl +13738

Hatseflats

25-06-2022 00:56

jerryisthename +31774

Ik word hier foxwild van!

25-06-2022 09:20

Ajaxbrl +13738

Kende da!

25-06-2022 17:29

JordanAFCA +22481

Zelfs een speler die nog niet eens in Ajax 1 heeft gespeeld is meer waard dan heel Feyenoord bij elkaar.

25-06-2022 00:41

Rasmussen +25823

Is zo'n 4 miljoen opleidingsvergoeding samen

25-06-2022 00:32

1991 +7787

Botman 38, dan zijn Timber en Martinez elk +75 miljoen waard.

25-06-2022 00:32

Goldenlastra +1735

Dat zijn ze ook. Vind timber ook wel verder dan de Ligt.

25-06-2022 07:33

Eurysaces +29527

Dit geeft inderdaad wel aan hoe lachwekkend de bedragen zijn die genoemd worden. Botman komt niet in de buurt van Martinez en Timber..

25-06-2022 10:08

vandenhaas4 +15080

Botman is ook minder dan Schuurs bijvoorbeeld.

25-06-2022 11:12

Eurysaces +29527

Ik zou op dit moment inderdaad liever Schuurs hebben bij Ajax, dan Botman. Kan me wel voorstellen dat Botman puur verdedigend iets beter is, maar voor de transferwaarde zou het weinig uit moeten maken.

Als Lille goed heeft opgelet, komen ze opnieuw shoppen bij Ajax, voor een derde van zijn transfersom zal Ajax wel meewerken aan een vertrek.

25-06-2022 11:23

SPLNDD +1411

Bizar dit

24-06-2022 23:14

AFCACruijff14 +161452

Lekker toch. Ik snap er niks van, vind Botman maar heel gemiddeld. Maar schijnbaar zien ze iets in hem. Ajax verdient dus 12 miljoen aan een speler zonder debuut in Ajax 1. Met jeugdvergoeding gaat het zelfs richting de 13m. Dat zal in de toekomst een voetbalquizvraag worden vermoed ik.

Met die 3 miljoen kunnen ze weer wat meer op de markt.

24-06-2022 23:04

Harry.S +4

12 miljoen? Waaraan verdiend Ajax dat?

25-06-2022 14:45

Newbee34 +6720

Vrij bizar dit verhaal van Botman maar van harte gegund.

24-06-2022 23:01

Nr.10 +111115

Dat is toch wel een lekker bedrag om zo ff erbij te krijgen hoor… als de Ligt, Frenkie, Lang en Kluivert straks ook nog een transfer maken, begint dat toch serieus geld te worden.

24-06-2022 22:55

3*stars*3 +23430

Zo dat tikt idd toch lekker aan.

25-06-2022 01:09

4xEC1 +7722

Dit maak je niet meer mee, een speler die (vrijwel) nooit in Ajax 1 heeft gespeeld die zoveel opgebracht heeft, en nog steeds opbrengt.

24-06-2022 22:50

3*stars*3 +23430

Over paar jaar nog een stap naar de Engelse top en het gaat door met rinkelen.

25-06-2022 01:10

Lars93 +917

Opleidingsvergoeding geldt alleen bij internationale transfers toch? In dat geval eerst nog een tussenstop bij Atletico oid. en dan door naar de Engelse top 😜

25-06-2022 11:24

3*stars*3 +23430

O shit? Je hebt gelijk.
Dan idd naar een buitenlandse topclub.

25-06-2022 12:08

Ferd +38487

nee, want bij binnenlandse transfers is er geen spraken van solidariteitsbijdrage. Stap naar de Engelse top levert Ajax dus niets op, want dat is een transfer binnen Engeland

26-06-2022 03:36

Meridian +1122

Bijna geneigd om te denken dat als Schuurs vertrekt, Ajax genoegen zou moeten nemen met een lagere transfersom en een hoog doorverkooppercentage.

24-06-2022 22:36

Goldenlastra +1735

Ik denk dat ook, zie in Schuurs wel potentie, maar niet bij ons.

25-06-2022 07:35

vandenhaas4 +15080

Precies het soort speler die goed genoeg is voor de (sub)top maar misschien net niet bij Ajax past. Niet voor niets was Liverpool geinteresseerd in Schuurs.

25-06-2022 11:14

Stoffel +18544

Levert gewoon even anderhalve Ihattaren op.

24-06-2022 22:32

mvdk +43992 moderator

Nu klinkt Ihattaren als een bitcoin.

25-06-2022 08:14

Spielmacher +10719

Van die anderhalve Ihattaren is er nog maar bijna één over.

25-06-2022 14:51

CoolRunnings +388

VI:

Daarnaast krijgt Ajax een opleidingsvergoeding die boven het miljoen zal uitkomen. Van die solidariteitsbijdrage vloeit ongeveer anderhalve ton naar SC Heerenveen, waar Botman in het seizoen 2019/20 op huurbasis speelde.

24-06-2022 22:25

NeeI +107740

Hoppa. Dat is een jaarsalaris van Bergwijn.

24-06-2022 22:24

Steffenhagen +37826

Dat is 50% van het salaris van Bergwijn.

24-06-2022 22:02

Quint.S +100

Heb straks op ander platform ook al gezegd...als je maar hoog genoeg in de boom gaat zitten....voorlopig kan onze botman sebke ff een duimpje sturen...🤣🤣

24-06-2022 22:01

GinoAFCA +14823

Voor zo een beperkte speler.

24-06-2022 21:44

mvdk +43992 moderator

Daar denken ze in het buitenland blijkbaar anders over.

24-06-2022 22:41

GinoAFCA +14823

Omdat ze daar van met geld smijten houden haha.

25-06-2022 04:29

mvdk +43992 moderator

En anders naar verdedigers kijken.

25-06-2022 08:15

JOHANisGOD +18498

Dus Ajax heeft nu al 62 miljoen binnen (totaal).

Als Frenkie naar Manchester United gaat?

24-06-2022 21:43

Alexander40 +6114

Niet veel. Doorverkooppercentages gaan normaal gesproken over verschil tussen inkoop en verkoop. Is ingekocht voor 75 mio

24-06-2022 21:46

Aspers73 +3225

plus 70 miljoen van CL ofzo.

24-06-2022 21:46

Ozymandias +159568

Die 70 miljoen is al inbegroot.

24-06-2022 21:55

Hollister +12590

Ik denk echt niet 70 miljoen.. ik verwacht dat Ajax bij het opstellen van een begroting uitgaat van 40 a 45 miljoen aan CL inkomsten (excl recettes) ... door die extra inkomsten van 70
(en uiteraard de positieve transferbalans, Neres, Gravenberch_ komen we dit boekjaar tegen de verwachting in toch nog uit op zwarte cijfers

24-06-2022 22:17

Tommyshelby +128880

Doorverkoop is doorgaans over de winst en ik denk niet dat Frenkie meer dan 75 miljoen gaat opleveren. Opleidingsvergoeding krijgen we wel, van 19-22 een Ajax speler geweest dus dat is 1.5 miljoen, als hij een 75 miljoen transfer maakt.

24-06-2022 21:54

Michael 1974 +21985

Lekker…….dat is meer dan een halve berghius

24-06-2022 21:43

Rikkie66 +22815

2,9 miljoen......Zouden ze bij Feijenooit een dvd van maken 😊

24-06-2022 21:41

schorremorrie +21

Misschien kan Ajax nog even een belletje plegen en vragen of Newcastle de transfer niet naar het volgende boekjaar zou willen tillen.

24-06-2022 21:41

Hollister +12590

Bedrag klopt van geen kant... 38 miljoen minus 9 is 29 miljoen, daarover ontvangt Ajax dus 10 % =2,9 miljoen. Daarnaast heeft Botman gespeeld vanaf 2009 tot en met zijn 20e ( 2020) bij Ajax, dat is ook weer 3 a 3,5 % en dat ov er die hele 40 miljoen.. - ook minimaal 1,2 miljoen... totaal dus gewoon 4 miljoen

24-06-2022 21:38

ajaxcied4life +26047

Of partijen hebben afgesproken dat die opleidingsvergoeding in die 10% verdisconteerd zit.

24-06-2022 21:53

Nick14 +25889

Botman is een jaar uitgeleend.
Wellicht speelt dat mee.

24-06-2022 22:02

Hollister +12590

Nee hoor, hij is en blijft dan eigendom van Ajax... van je 12 tot 16 ontvang je als club 0.25% over iedere transfer vanaf 16 is het 0.5 per jaar dat je voor de club hebt gespeeld, dat komt dus neer op minimaal 3 %, gewoon een 1.2 miljoen solidariteitsbijdrage... dat men het alleen maar heeft hier over de doorverkoop is eigenlijk wel raar.
Neem bv De Ligt of Frenkie... als die een transfer maken van bv 80 miljoen ontvangt Ajax voor De Ligt al snel 3,2 miljoen (4%) en frenkie (1,5 a 2 %) een bedrag van 1,6 miljoen....
Kluivert zal ook 2% a 2,5% denk ik en Noa Lang heb je weer beide doorverkoop en opleidingsvergoeding.... ik voorspel met al die "kleine extra bedragen" je zo boven de 10 miljoen komt dit seizoen... ik zie nl Frenkie nog wel verkassen, Noa Lang en kluivert ook

24-06-2022 22:11

Koningtoto +60335

Kachingggggg

24-06-2022 21:36

Litmanen85 +4626

Lekker extraatje!

24-06-2022 21:32

koenos1 +7919

40 miljoen? Martinez dan maar naar 70?

24-06-2022 21:30

Sterretje73 +5238

Jezus...40mil. Dat betaal je alleen voor een speler die iig erg goed is. Heb hem niet gevolgd maar chapeau ! En tegelijk...hoe dan ???

24-06-2022 21:28

Ozymandias +159568

Tja, Newcastle United betaalt dat soort bedragen ook voor middelmaat, kijk maar welke plank er momenteel bij hun in de spits staat.

24-06-2022 21:30

Sterretje73 +5238

Sja en wij lopen sappelen over 20 of 30 miljoen voor spelers die zich allang bewezen hebben. Soms snap ik het ff niet meer Ozzy...

24-06-2022 21:31

Ozymandias +159568

Tja, als je niet begrijpt dat die transfers niet met elkaar zijn te vergelijken... maar kijk eens naar contractduur en leeftijd van de spelers en kijk dan naar de clubs die interesse hadden. Botman heeft zich trouwens ook al bewezen. Hij is twee seizoenen lang een van de beste centrale verdedigers in Frankrijk.

24-06-2022 21:34

Sterretje73 +5238

Haha goed punt...

24-06-2022 21:34

MonsieurAJAX +4028

Marcie bedankt!

24-06-2022 21:25

JordanAFCA +22481

Hoe kunnen Timber en Martinez dan 50/60 miljoen opleveren? Botman kan goed verdedigen, maar is voetballend enorm beperkt.

24-06-2022 21:23

tyzinho +1295

Bij veel clubs maakt het niet als een cv goed kan voetballen. Moet gewoon goed kunnen verdedigen. Kijk maar naar een Rüdiger of Sule, niet de beste voetballers maar draaien mee in de top. Zeker voor newcastle zal Botman met zijn fysiek gewoon een aanwinst zijn.

24-06-2022 22:14

xerr +2509

In de trainings video van vandaag zag Schuurs fysiek ook heel erg goed uit. Hij heeft de lengte ook mee. Een jaartje ergens blinken en we kunnen hem goed verkopen.

24-06-2022 22:38

Artemio +31980

Fysiek is uitermate belangrijk in de topcompetities van Europa. Elke topclub van de top 4 competitie heeft wel een CV van minimale lengte van 1.88m.

24-06-2022 23:21

een-tweetje +1324

Bizar. Niet doorgebroken bij Ajax en toch zoveel voor ons opgebracht. Ik hoop dat het ‘m lukt in de premier league

24-06-2022 21:20

Jarisuarez +1537

Drie maanden Suárez😀

24-06-2022 21:20

Ozymandias +159568

Ajax zal zelfs meer krijgen aangezien ze ook zo'n 4% opleidingsvergoeding krijgen wat zo'n van 38 miljoen zo'n 1.52 miljoen euro is. Van de prestatiebonussen van 2 miljoen zal Ajax dan ook nog zo'n 24% (480 duizend euro) krijgen.

24-06-2022 21:20

Tommyshelby +128880

Hoe kom je aan die 4% Ozy? Ik zie zelf 3% namelijk.

24-06-2022 21:20

Ozymandias +159568

Waarom zouden ze maar 3% opleidingsvergoeding krijgen? Hij stond toch tot zijn 20ste bij Ajax onder contract?

24-06-2022 21:21

Tommyshelby +128880

Ik gebruik de tool van transfermarkt en die heeft de vorige keren ook gewerkt, maar misschien zitten ze er dit keer naast.

https://www.transfermarkt.com/solidarityFeeCalculator

24-06-2022 21:22

Ozymandias +159568

Ik heb geen idee hoe ze daarbij komen. Voor zover ik weet is de opleidingsvergoeding (wat eigenlijk de solidariteitsbijdrage heet) dit (van de site van Vitesse): "De solidariteitsbijdrage is zowel bij nationale als bij internationale transfers in zijn totaliteit 5% van de betaalde transfersom. De solidariteitsbijdrage wordt uitgekeerd iedere keer wanneer een speler een transfer maakt waar een transfersom tegenover staat. Net als bij de opleidingsvergoeding duurt de opleiding tot en met het seizoen waarin de speler 22 wordt. Daarbij wordt voor de seizoenen waarin de speler 14 t/m 22 jaar was 10 % van de totale solidariteitsbijdrage vergoed. Dat is dus 0,5 % van de totale transfersom. Voor de seizoenen waarin de speler 12 en 13 jaar oud is, wordt 5 % van totale solidariteitsbijdrage per jaar gerekend. Dat is dus 0,25 % van de totale transfersom."

Ajax zou in die berekening dus 4% krijgen. Ajax verkocht Botman toen hij 20 was en zou dus twee keer 0.5% mislopen.

24-06-2022 21:27

Tommyshelby +128880

Hij heeft een jaartje bij Heerenveen gespeeld. Dat kan een verschil zijn. Heerenveen krijgt ook een percentage van 10% wat wij hadden afgesproken met hun. Maar dat heeft niets met opleidingsvergoedingen te maken dus geen idee. Denk dat jij gelijk hebt want hij is gewoon onze contractspeler geweest.

24-06-2022 21:28

schorremorrie +21

Net de Telegraaf gelezen, het is 10% procent van de winst, niet de totale transfersom.

24-06-2022 21:45

DrFootball +15144

Zo Fulco hoe weet jij dat allemaal?

24-06-2022 21:21

Ozymandias +159568

Hoe weet ik wat? Van de opleidingsvergoeding? Die krijgt Ajax omdat Botman een jeugdspeler van Ajax is.

24-06-2022 21:21

Oxxer +163926 moderator

Wat was Botman niet normaal slecht in de jeugd en JO en dan een kleine € 40M opleveren, in het voetbal kan het raar gaan.

24-06-2022 21:16

Tommyshelby +128880

Op een paar leuke goals op de Future Cup als stormram kan ik me uberhaupt weinig van hem herinneren. Niks bijzonders geweest en toch 40-50 miljoen waard. Wat een opleiding hebben wij zeg.

24-06-2022 21:20

Oxxer +163926 moderator

😃vond hem vooral heel slecht verdedigen en geschikt voor een club als Telstar.

24-06-2022 21:42

AFCA1996L +15887

Hoe kan zo'n matige verdediger als Botman in godsnaam 40 miljoen kosten. Dan lijkt een vraagprijs van 60 miljoen voor Martinez en Timber zo gek nog niet.

24-06-2022 21:15

DrFootball +15144

Dat is maar net hoe je naar Botman kijkt. Hij kan goed verdedigen en doet geen gekke dingen die hij niet beheerst (opbouw). Daarbij heeft zich bewezen in een grote competitie in een team dat bekend stond om het lage aantal tegengoals. Dan kan je wel wat.

24-06-2022 21:18

DeHeerVanDeMeer +25187

Uiteindelijk krijg je maar een paar miljoen minder voor een jeugdspeler die nooit in Ajax 1 heeft gespeeld tov de speler die het grootste talent was in Ajax 1 Gravenberch..

24-06-2022 21:15

sebastiaan1900 +5320

Ja. Zie hier het falen bij Gravenberch. Die had voor 60-70 miljoen moeten gaan.

24-06-2022 21:17

MrPink +81746

Lekker voor de kas.

24-06-2022 21:13

markk +8904

Het zou getuigen van lange-termijn visie als er bij meerdere dergelijke spelers een mooi doorverkooppercentage is toegevoegd. Helemaal nu spelers als Botman, Lang, Frenkie, Dest, De Ligt allemaal gelinkt worden aan een nieuwe club. Als al die speler verkocht zouden worden dan zou je zo 20 miljoen bij kunnen schrijven.

24-06-2022 21:11

Aspers73 +3225

De opleiding 'that keeps producing'. Zelfs als ze niet bij Ajax doorbreken worden ze voor topbedragen verkocht. Zie ook Malen bijv. Bijzonder.

24-06-2022 21:10

Tommyshelby +128880

Lekker wachten tot Timber terugkomt van vakantie en dan mag je hem meteen deze zak geld cadeau doen. Aankopen zijn leuk, contracten verlengen schieten we veel meer mee op.

24-06-2022 21:10

thajax +7423

Geweldig! Bij Ajax was hij nooit verder gekomen dan bijv Schuurs. Toch lekker 12 mln in totaal en erkenning voor de Ajax-opleiding.

Hopelijk krijgen we voor Lang ook nog een percentage

24-06-2022 21:08

ddkoning +4501

Lekkere meevaller

24-06-2022 21:07

In Bassey we trust +15361

Alles is mooi meegenomen...

24-06-2022 21:07
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.