Ajax lijkt miljoenen van WK voor clubteams te kunnen vergeten

door Jesse ter Haar 118

Bron De Telegraaf

Ajax lijkt miljoenen van WK voor clubteams te kunnen vergeten

door Jesse ter Haar 118

Bron De Telegraaf

Laatst geüpdatet

Ajax lijkt niet te hoeven rekenen op de miljoenen die het had kunnen verdienen aan het WK voor clubsteams. Aanvankelijk leken de Amsterdammers kans te maken op deelname aan het toernooi, maar volgens Valentijn Driessen van De Telegraaf ligt sinds zondag alles anders.

'Het WK voor clubsteams is gisteren in een vergadering van de FIFA bekrachtigd, alleen er zijn wel aanpassingen in de toelating', vertelt hij in de voetbalpodcast van de krant. 'Dat wil zeggen dat de coëfficiëntenlijst wordt uitgekleed. Het wordt alleen de coëfficiëntenlijst van de Champions League. De andere Europese toernooien worden eruit gehaald. Dat is heel slecht nieuws voor Nederland.'

'Feyenoord kan het door de uitschakeling niet meer halen, Ajax speelt geen Champions League en staat te laag, dus die gaan het ook niet halen', kreeg de journalist al mee. 'De enige die het nog kan halen, is PSV. Maar zoals de berekeningen nu luiden, zou PSV ongeveer de Champions League moeten winnen om zich te kwalificeren voor het toernooi.'

Ajax kan fluiten naar miljoenen

Driessen noemt het door de Nederlandse topclubs mislopen van het WK een 'lelijke streep door de rekening'. Eerder leken de feiten immers nog anders te liggen. 'De UEFA heeft tot dusver iedere keer gecommuniceerd dat het om de UEFA coëfficiëntenranglijst in het totaal ging', zo weet de verslaggever. 'De vijftig miljoen euro (het te verdienen bedrag bij deelname, red.) wordt heel moeilijk.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Jeugd +24732

Probleem van Europa is dat er heel veel clubs zijn van hoog niveau. Bekijk de lijst van deelnemers en er staan heel veel onbeduidende clubs bij van minder ontwikkelde continenten.
Het is dus niet alleen maar voor de rijkste clubs alleen heeft Europa gewoon heel veel topclubs.

22-03-2025 07:21

Nasalis Larvatus +59

Grappig dat het nog geen week geleden ging over het WK voor clubs. Nu blijkt zelfs de derde ronde van de KNVB beker niet eens haalbaar te zijn geweest.

23-12-2023 05:56

4EVERAJAX +8393

Met al dat geld wordt de kloof tussen rijk en armer meer en meer, wat een beleid. Jammer dat AJAX dan de boot lijkt te missen

20-12-2023 08:02

Dirk +7014

Weer een bewijs dat de UEFA er enkel is voor de rijke sjeiks clubs.

19-12-2023 20:23

PH2BOT +40264

...daarom gaan de WK' s ook meer en meer die richting. Voetbal is geen sport meer maar pure KASSA!

19-12-2023 22:45

maarten0909 +6393

Dus gewoon weer de wedstrijden die we gewend zijn uit de CL. Poulefase wat saaie potjes die makkelijk gewonnen worden door de Europese teams. Als er een poulefase komt tenminste, maar dat zal wel.

19-12-2023 20:01

d'n 1e +185

Dit is weer echt zo’n klote regel van de uefa
De clubs die al zoveel geld hebben krijgen nog veel meer en nog meer schulden
Bah bah vieze regels maakt de uefa en fifa altijd

19-12-2023 16:35

AFCA2211 +1041

Leuk toernooi voor de Amerikanen, Saudies en plastic fans. De meeste romantiek is voor mij wel uit het voetbal verdwenen. Van Ajax zal ik altijd blijven houden, maar de liefde voor voetbal is aardig bekoeld.

19-12-2023 14:47

Gonzalez75 +5871

Fifa, die corrupte bende wil alleen maar geld verdienen. De kwaliteit van het voetbal interesseert ze helemaal niets.

19-12-2023 14:28

jerryisthename +31759

Daarom is de CL halen volgend seizoen en de seizoenen erna enorm belangrijk, voor het volgende WK voor clubteams. Ajax hoort daar te spelen en geen PSV of Feyenoord. Ajax zal gemist worden door de voetbalwereld, terwijl een nobody als Salzburg er wel bij is? Belachelijk eigenlijk...maar goed, zo zijn de regels helaas. En dat door misschien wel 1 punt verschil straks. Heel zuur!

19-12-2023 14:17

Dolblij +45044

Alsof Ajax op dat WK iets te zoeken heeft met de huidige selectie. Afgezien daarvan lijkt deze opzet een financiele zoethouder vooral voor de clubs die in aanmerking kwamen voor deelname aan de super league, die een paar jaar geleden al in het voorstadium mislukte waardoor rat Agnelli terug in zijn kooi moest.

19-12-2023 09:55

jerryisthename +31759

Nu niet, klopt. Eens.
Maar in 2025 ziet Ajax er wel heel anders uit natuurlijk. 😉

19-12-2023 14:18

Henkje Netherlands +10195

Wij doen er sowieso helemaal niet meer toe dus ook niet op zo’n WK clubs. Staan straatlengten achter op psv die dan doen met een coach die maar al te graag Ajax had willen coachen! En de rest is ook uitzicht. Mogen ons opmaken voor hoogstens conference League voetbal volgend seizoen. Een verdwaalde Duitser heeft al ons geld vergokt, de jeugd is allang ingehaald door concurenten als AZ. Het resultaat kansloos 5e in de eredivisie met een hoop rotzooi zonder potentie. Ondertussen zitten Hendriks en Lenderink ook nog steeds op hun troon. Ze hebben het allemaal zelfs verknald nadat ze een momentum hadden rond 2019-22. Nu gaan psv en Feyenoord er met de buit vandoor.

19-12-2023 09:33

RuffRhythim +24837

Een "momentum" van 4 jaar 😂

19-12-2023 09:55

Henkje Netherlands +10195

Klopt. Je had meer geld dan de rest, een betere selectie dan de rest en daarna het volledig vergooid. Als je op dat moment de voorsprong had uitgebouwd dan was je echt het Bayern van NL geworden.

19-12-2023 10:24

cantharel +3523

Noem even v d Sar als hoofdschuldige.

19-12-2023 10:07

Sies +4490

4 maal Europa Cup 1 aka Champions League winnaar... Naja zie je wat het waard is... Voetbal draait allang niet meer om het sportieve..Geld!..Gaat waarschijnlijk ook niet lang duren voordat de Arabische clubs tot de Europese competities gaan horen..Fair Play is gewoon een lachertje...

19-12-2023 09:05

aesop +263

Boeie, ik zit hier totaal niet op te wachten. Nog los van het feit dat Ajax daar nu niks te zoeken heeft met de huidige selectie.
Ik ga mijn TV er ook niet voor aan zetten.

19-12-2023 08:30

ouweman +4934

Echt he. Ik kijk al jaren geen CL meer, laat staan een geheel nep WK voor clubs. In Amerika. Hoe veel van die schijtpotjes tussen Real, Bayern, Barca en City gaan we in godsnaam nog krijgen...

19-12-2023 09:24

Jegaathetpaszienalsjehetdoorhebt +1806

Ik denk dat dit het moment is voor de "kleine clubs" om het heft in eigen hand te nemen en alle poenclubs te gaan boycotten. Dus een eigen bond oprichten en de volgende clubs daarvan uitsluiten:
Real Madrid, Barcelona, Juventus, PSG, ManCity, ManU, Chelsea, Liverpool. Verder twijfel ik nog over Bayern, Arsenal en AC Milan. Dat zijn in principe mooie clubs. Laat ze zelf maar kiezen...

De poenclubs kunnen dan lekker met de Arabische clubs een eigen competitie oprichten, en dat het WK ofzo noemen, en lekker 4x per jaar tegen elkaar spelen in Shanghai, Singapore, Miami, noem maar op...

Ondertussen gaat de rest onder een nieuwe bond verder, met de volgende regels:
- Max 3 buitenlanders op het veld (verzin maar iets waardoor EU-regels niet gelden)
- Salary cap van 1 miljoen per jaar
- Echte financial fairplay, dus geen suikerooms, sjeiken en dat soort dingen
- Inkomsten uit toernooien zwaar beperken om scheefgroei in competities te voorkomen.
- Inkomsten uit toernooien gebruiken om clubs in zwaar weer te helpen (mits verstandig beleid gevoerd).

Alle Europese toernooien werken vanaf het begin volgens een knock-out systeem over 2 wedstrijden. Elk EU-land (oké, Turkije, Rusland, Baltische staten, Oekraine en Wit-Rusland mogen ook meedoen) mag 2 clubs afvaardigen voor de nieuwe CL, 1 club voor de nieuwe EC2 (bekerwinnaars) en 3 clubs voor de nieuwe EC3. Er wordt niet meer o.b.v. coëfficiënten geloot, iedereen gaat in dezelfde grabbelbak.

Heerlijk toch? Weer veel eigen jeugd op het veld, geld veel minder belangrijk, clubs veel stabieler, landenteams worden hierdoor ook een stuk beter... Enige die er op achteruit gaan zijn de voetballers, als ze max 1 miljoen per jaar kunnen verdienen (netto). Maar of dat nou zo erg is? Als ze dit niet willen proberen ze maar lekker bij een WK-club binnen te komen.

Oja, inkomsten van de bond die overblijven na uitkeren van het prijzengeld en het helpen van clubs in de problemen gaan naar een goed doel. Scholing van achterstandskinderen ofzo, of onderzoek naar enge ziektes. Levert het voetbal de maatschappij ook nog eens een keer wat op...

19-12-2023 08:24

Appels34 +1613

Zo zou het ongeveer moeten zijn inderdaad.

Grote geld zal dit natuurlijk nooit toestaan. Daarom een eigen bond oprichten. Een soort superleague voor echte clubs. Helaas denk ik niet dat de clubs het lef hebben hiervoor.

19-12-2023 15:43

AlmightyAjax +5837

En terecht ook! Ajax kan niet eens winnen van clus als Pec en Almere. Ajax heeft daar ook niks te zoeken.

19-12-2023 08:19

brullie +7032

Opnieuw worden de te grote club bevooroordeeld. Zij mogen honderden miljoenen schuld hebben, krijgen nu opnieuw voordeel met minimaal 2 clubs in de CL, bedankt FIFA, jullie maken de grootste nog groter en de kleinere worden geëxecuteerd.

19-12-2023 06:56

AFCA2211 +1041

Leuk hè, voetbal. Wen er maar aan of zoek een andere hobby..

19-12-2023 14:41

Cello +52937 moderator

De laatste jaren zijn de kwalificatie vereisten vaker veranderd. Er werd ooit ook gesproken dat historische kampioenen uit de CL bij die eerste WK voor clubteams aanwezig zouden zijn naast de kampioenen van de 4 jaar voorafgaand aan het WK. Maar goed.... het blijkt dan toch weer dat de lobby van de grote clubs uit de grote competities gewerkt heeft.

Dit WK wordt, net als dat de CL ook al is, een gedrocht, waar je van echte eerlijkheid al niet eens meer kan spreken.
Als je al nagaat, dat bij de CL (maar ook bij EL en ConfL) bijvoorbeeld clubs uit dezelfde competitie elkaar niet kunnen loten. En dan zou er nog wat te zeggen zijn voor de poulefases, maar daarna in de knockout-fase zou eigenlijk gewoon iedereen tegen iedereen moeten kunnen loten.
Vandaag zag je het ook weer. Als voorbeeld met Real Madrid, die uiteindelijk door alle geschuif niet anders konden loten als tegen Leipzig. De Italiaanse clubs (3) konden niet tegen elkaar, de Spaanse clubs (4) konden niet tegen elkaar, de Duitse clubs (3) konden niet tegen elkaar....evenals 2 Engelse clubs die elkaar niet konden loten....
En waarom?. Natuurlijk weten we dat allemaal.....zodat er zoveel mogelijk grote clubs uit grote competities de laatste 8 en zeker de laatste 4 kunnen bereiken.....want wanneer er "kleine clubs" de laatste 8 of laatste 4 bereiken is dat helemaal niet commercieel aantrekkelijk. Dat was Ajax niet in 2019, maar nu bijvoorbeeld Porto, PSV, Kopenhagen...of zelfs Sociedad en Leipzig ook niet echt. Commercieel gezien wil men die zo snel mogelijk lozen. En dat lukt het makkelijkst door ze zwaar te laten loten tegen zoals nu Arsenal, Dortmund, ManC of PSG en RealM.

Dat probleem is bij een WK voor clubteams nu gelijk al geëlimineerd, want die kleine, niet commercieel aantrekkelijke clubs komen niet eens in aanmerking!. Maar let op.... sommige clubs die weinig tot niets noemenswaardig hebben gewonnen wbt CL zullen acte de presence geven.

En wbt Ajax. Gezien onze huidige staat moeten we niet eens rouwig zijn als we niet mee doen aan dat WK (al weet je nog niet hoe we er voor staan in de zomer van 2025).

19-12-2023 02:56

Nasalis Larvatus +59

Goh, een toernooi met alle Winnaars van de Europa Cup 1 / Champions League zou eigenlijk best leuk zijn. Het zijn er volgens mij 23. Mooi lijstje:
Real Madrid
Milan AC
FC Liverpool
FC Bayern München
FC Barcelona
AFC Ajax
Manchester United
FC Internazionale
FC Porto
Juventus FC
Nottingham Forest
SL Benfica
Chelsea FC
Rode Ster Belgrado
PSV
Steaua Bukarest
Hamburger SV
Aston Villa
Feyenoord
Celtic Glasgow
Manchester City
Borussia Dortmund
Olympique Marseille
Eventueel Sevilla erbij als recordwinnaar van de Europa League om de 24 vol te maken en je hebt een heerlijk toernooi om naar te kijken.

20-12-2023 07:24

Apoc9 +1663

Tijd voor een paar twijfelachtige "leningen" of een Saudische suikeroom...

19-12-2023 00:33

Appels34 +1613

Lekker man. Maandagochtend de wekker zetten om de kraker city - psg in peking live te kunnen kijken. (wel eerst ff een abbonnementje afsluiten natuurlijk)

18-12-2023 23:27

Didulica87 +2304

Misschien zegt er wel een club af en worden wij doorgeschoven. Een soort lucky loser

18-12-2023 23:11

BackInBlack +14490

Bedankt Edje
Bedankt Marc
Bedankt Maurice
Bedankt Alfred
Bedankt Sven

18-12-2023 22:35

Berghuis +14346

Fijn. T voetbal word met t jaar verrotter en verrotter. 10 tot 15 jaar geleden volgde ik z'n beetje alles. Serie A, La Liga, Eredivisie, Premier League. Het was ook echt leuk. Het grote geld begon al steeds meer te regeren, maar er was nog omheen te gluren. Lekker fanatiek Ajax kijken en potjes van Barcelona, Real Madrid, Internazionale, AC Milan etc mee pakken. Verder altijd alles Europees zo veel mogelijk gevolgd (EL/CL) en dan savonds om 11 nog een keer de samenvattingen gluren. Tegenwoordig. Kijk ik enkel nog Ajax en als ik echt niet te kijken heb pak ik een Europees potje van Feyenoord of PSV mee. Het voetbal is kapot. Het is geen sport meer van de fan, maar voor de hoge heren in veel te dure pakkies. Clubs uit Nederland, Oostenrijk, Oekraïne, Denemarken tellen vrijwel niet meer mee. T is treurig, maar tegenwoordig haal ik meer plezier uit F1 kijken dan voetbal. Dat is niet voor niks.

18-12-2023 22:20

Appels34 +1613

Helemaal mee eens. (behalve dan de F1 )
Het spel zelf is onaantrekkelijker geworden door de laffe tactieken, tijdrekken, schwlbes, jankerds etc. De voorspelbaarheid is te groot geworden. (cash is king). De bonden zijn te corrupt. De zaakwaarnemers te machtig. Echte clubspelers bestaan amper nog.

Ik ben al afgehaakt. Alleen AJAX volg ik nog.

18-12-2023 22:37

ouweman +4934

Yep Appels en Berghuis. Hier precies zo.
Maar goed, misschien zijn we ouwe zeikerds (weet niet hoe oud jullie zijn, kom zelf uit 70) en vindt de jeugd het helemaal geweldig.

19-12-2023 09:27

AFCA2211 +1041

Same here. Kijk alleen nog Ajax. De rest kan me gestolen worden. Een grote geldmachine is het die totaal los staat van de realiteit en maatschappij, inclusief de voetballers aan de top zelf.

19-12-2023 14:45

Slang3 +45851

Schreuder & Sar bedankt!

18-12-2023 22:19

Miedele +132

En ondertussen wk's in Saudi-Arabië, Qatar etc. Het grote geld regeert. Ik volg Ajax nog op de voet maar de passie die ik ooit had voor een mooie pot voetbal is met het grote geld, de overload aan toernooien en wedstrijden, en de corruptie vrijwel helemaal verdwenen

18-12-2023 22:11

trodat4030 +96587

Financieel jammer natuurlijk, maar voor de belasting niet eens zo verkeerd. Komt een EK aan deze zomer, vorige winter hadden we nog een WK, dan is een toernooi met 32 deelnemers niet echt wenselijk in 2025 met een WK 2026 weer in t vooruitzicht. Dit toernooi ertussendoor is echt de zoveelste slijtageslag voor de topspelers. Je zou maar Afrikaan zijn en zelfs elke 2 jaar een Afrikacup, elke 4 jaar een WK, dit WK erbij, heb je pakweg 2 zomers in een carriere van 16 jaar geen toernooi.. Eigenlijk schandalig.

18-12-2023 22:00

wijzijndebeste123 +163628

Jammer van de miljoenen maar verder kan dit commerciële gedrocht me gestolen worden. Kijk ook nooit CL muv wedstrijden van Ajax als ze meedoen. Alleen PL zondig ik mee maar dat is ook omdat ik fanatiek FPL speel.

18-12-2023 21:38

Jegaathetpaszienalsjehetdoorhebt +1806

Boeie, was anders toch alleen maar rommel mee binnengehaald…

18-12-2023 21:27

Oxxer +163915 moderator

Voor zover het niet duidelijk was, FIFA en UEFA zijn er niet voor clubs uit kleine competities. Het huidige systeem is zo corrupt en gericht om de grote club geld te blijven voeren. Elk jaar 4 startbewijzen voor de grote competities, rijk wordt rijker en de rest wordt leeg gekocht.

18-12-2023 21:08

Rolo +13682

Precies, kan Barca eindelijk alle schulden... oh wacht, Spanje.

18-12-2023 21:13

Appels34 +1613

De onafwendbare uitkomst van kapitalisme. De poen zal zich ophopen op een of een paar plekken. Verdelen is niet efficient.....

18-12-2023 22:40

NipeB +15793

We hebben er ook niks te zoeken als Nederland. Natuurlijk tellen alleen CL punten want dat is het hoogste Europese toernooi waar de beste clubs spelen. De 12 beste teams daar in de afgelopen 4 jaar spelen tegen de beste clubs uit de rest van de wereld. Die hebben niet 3 toernooien omdat zo nodig iedereen Europees moet spelen. Er is niks raars aan. EL en Conf L zijn het B en C toernooi. Daar spelen niet de beste clubs en dat die punten meetellen slaat sowieso al nergens op. We gaan toe naar helemaal niet meer spelen tegen de top want die scheiden zich af en we hebben de boot gemist.

18-12-2023 21:07

Polifinario +2101

Leuk, altijd dezelfde 10 clubs in een toernooi. Bij de CL valt het me ook al op dat vrijwel geen van m’n vrienden nog kijkt behalve als het toevallig op staat.

18-12-2023 21:12

NipeB +15793

Er kijken er genoeg in andere landen dus maakt weinig uit wat wij er van vinden. Nederland heeft de boot gemist. Dat wisten we ook al jaren. Een incident 18/19 verandert dat niet. Talenten zijn steeds minder lang in ons land te bewonderen en gaan steeds jonger weg omdat de kloof met de top-4 te groot is. Net als alle andere niet top-4 landen (behalve Frankrijk en Portugal) spelen de beste eigen talenten in de top 4 competities en niet in eigen land. Zie je ook aan de basis van NL elftal waar mits fit niks uit de eredivisie speelt. Zo’n Reijnders is nu pas echt goed aan het worden ook. Je leert steeds minder in Nederland. Goed om door te breken en dan weg. Of als afbouw voor veteranen of huur van spelers uit de top 4 competities die willen spelen. Iets waar Ajax nu ook op jaagt deze winter. Dat zegt genoeg. Verschillen zullen snel nog veel groter worden. Dan is het beter helemaal niet meer tegen de top te spelen.

18-12-2023 22:09

AFCAjaxMidNineties +12723

Ik heb ergens nog wel goede hoop op een soort van "wild card" scenario voor een Ajax, Panathinaikos of Anderlecht of zo. Dat maakt het toernooi toch weer wat aantrekkelijker voor een nog breder publiek verwacht ik. Ze zullen zoveel mogelijk landen willen bekoren.

18-12-2023 20:55

Berghuis +14346

Nederland is daar niet groot genoeg voor. Vraag me trouwens sowieso af wat een Anderlecht er te zoeken heeft... Een Nottingham, Ajax, Celtic, Feyenoord, HSV, PSV hebben dan véél meer aan z'n wildcard. Zie t overgrens niet gebeuren.

18-12-2023 22:24

behangdelul +32621

Lekker de grote clubs die dikke schulden hebben helpen overeind houden.
Financial Fair Play geldt alleen voor clubs buiten de top 5 landen.

Schandalig. Zou ik als ik de landen 6 t/m 25(?) in Europa was gezellig er uit stappen en laat iedereen de hoelahoep maar krijgen en een eigen bond oprichten. Veel plezier met je koopclubs en oliegeldspeeltjes. Geen transfers naar de top 5 afspreken.

18-12-2023 20:54

Rolo +13682

Financial Fair Play my ass. Ze straffen alleen de kleinere clubs maar de grote laten ze ongedeerd.

18-12-2023 21:14

Appels34 +1613

Zou ook mijn voorkeur hebben. Een nieuwe bond. Laat die miljardencubs maar op maandochtend een wedstrijdje spelen in dubai of peking.

All I want for christmas is a Dukla Prague away kit!

18-12-2023 22:44

MichelAngelo66 +22256

Ze draaien het zoals ze het willen. De helft PL, de rest Spaans, Italiaans en een beetje Duits. Uiteraard de oliesjeiken clubs als PSG erbij.

Voetbal. Corrupt als de pest. Gelegaliseerde criminele organisaties die FIFA en UEFA. Kotsmisselijk wordt je ervan. Daarom kijk ik al die wedstrijden niet meer.

18-12-2023 20:52

StefanPettersson87 +1013

Typisch Fifa/UEFA om op laatste moment de spelregels te bepalen/aan te passen.

18-12-2023 20:46

Noxin +15496

De UEFA wilt toch alleen clubs uit de grote Europese landen laten meedoen, zoveel is duidelijk. Eigenlijk precies in lijn met hun oude en huidige visie.

18-12-2023 20:43

mvdk +43930 moderator

Tja, is natuurlijk een zoethoudertje voor de elite.

18-12-2023 20:28

AFCA-Driebergen +22196

Het positieve aan dit bericht is dat feyenoord en psv ook niet gaan en dus niet nog even 50 miljoen extra uitlopen.

18-12-2023 20:21

Gewoon Gijs +18377

een gedrocht, dat had Louis al goed gezien

18-12-2023 20:10

TontoKarnaggel +42501

Kolere, wat verlang ik weer naar het ouderwetse Europa cup voetbal uit de jaren 80. Lekker voetballen tegen elf blonde Zweden van IFK Göteborg met 11 namen die op son eindigen. Uit tegen 11 zwaar overspannen grieken van Panatiniakos met een totaal verwilderde Griekse coach schreeuwend langs het veld. Of een heerlijke hotseknotsbegonia voetbalpot tegen een Aberdeen met 10 roodharige Schotten en 1 Ier met zo mogelijk nog rooier haar. Of wat te denken van spelen tegen het Everton van een Engelse spits met 4 tanden en 79 balcontacten waarvan 76 met het hoofd.....

18-12-2023 20:06

Wobbo +11294

Idd die 8+3 regel kan van mij niet snel terug komen.

18-12-2023 21:26

Jegaathetpaszienalsjehetdoorhebt +1806

Mag je ene hr Bosman hartelijk voor bedanken. En uiteraard de EU… Had gewoon een uitzondering moeten blijven gelden voor voetbalclubs wat betreft het aantal buitenlanders. Als je ziet wat het afschaffen van die regel allemaal kapot heeft gemaakt…

18-12-2023 21:33

MarcHogervorst +35302

Op zich wel naar dat systeem, maar het Nederlandse voetbal en Ajax waren begin jaren tachtig bagger hoor. Steevast werden we de eerste of tweede ronde uitgeschakeld, tot 1987.

19-12-2023 12:37

AFCAWormerveer +4448

We verzinnen er tijdens een vergadering en andere regel bij een de grote clubs zijn weer in het voordeel. Je verwacht 't niet hé. FIFA en UEFA en grote bende oplichters.

18-12-2023 20:02

Jariiii +21953

Je zou natuurlijk van alle grote landen minstens één club mee moeten laten doen, maar ja, ook dit moet kennlijk weer een feestje worden voor de allerrijksten. Dat het voetbal op deze manier op termijn elke binding met het grote publiek verliest doet er schijnbaar niet toe.

18-12-2023 20:01

CDX +3164

Ter info: Nederland is geen groot land, ook niet qua voetbal.

18-12-2023 20:05

Sportvolgert +40403

Hoe kan je nou zeggen dat Nederland geen groot voetbal land is. Dat is toch onzin. Dan kijk je enkel en alleen naar het nu.

18-12-2023 20:13

Noxin +15496

Nederland is gewoon het 6e voetballand in Europa als je naar de coëfficiënten ranglijst van de UEFA kijkt.

18-12-2023 20:47

Jariiii +21953

Natuurlijk is Nederland een groot voetballand, in elk geval per traditie. Italië, Spanje, Duitsland, Engeland, Portugal, eventueel Frankrijk (kijk naar aantal gewonnen Europacups) en Nederland. Is eigenlijk geen discussie over. En feit is dat Nederland zesde staat op de coëfficiëntenlijst.

18-12-2023 21:02

Heimwee +6704

Ajax lijkt onder hand alles te kunnen vergeten maar ja dat is ook niet gek na jaren van amateuristisch wanbeleid. Het is ongehoord wat zich daar heeft afgespeeld. Benieuwd of daar ook lessen uit worden getrokken om zoiets in de toekomst niet meer te laten gebeuren. Ze moeten ook inzien dat ze direct weer bij de top van Nederland moeten zien te komen want als dat niet snel gebeurd loopt psv met grote stappen bij ons weg. Het beleid daar is wel in staat om het Bayern van Nederland te worden nu daar de miljoenen binnenstromen. Alle seinen staan op rood!

18-12-2023 19:57

CDX +3164

Psv probeert het Ajax van Nederland te worden.

18-12-2023 20:06

mvdk +43930 moderator

Het is in ieder geval al een tijdje geleden dat wij 16 wedstrijden op rij wonnen.

18-12-2023 20:19

Polifinario +2101

Ach, ook daar duurt dit hooguit 1 of 2 jaar. Geen enkele Nederlandse club kan jaren achter elkaar aan de top blijven staan.

18-12-2023 20:59

ouweman +4934

Heimwee, psv is al 5 jaar geen kampioen geworden. Nou worden ze ineens het Bayern van NL.
Volgend jaar Bosz en wat spelers weg, en ze kunnen weer overnieuw beginnen. Drie leuke Europese potjes en de halve club wordt leeggekocht.

Je weet toch hoe dat gaat. Kijk naar ons. Kijk naar die domme rotterdammers, die zijn ook weer terug bij af.

18-12-2023 21:43

RuffRhythim +24837

Vind dit eigenlijk wel duidelijker.

18-12-2023 19:34

Mudjie.M +1782

Fifa Maffia

18-12-2023 19:32

mvdk +43930 moderator

Bodo won overigens 2 keer van AS Roma. Vorig jaar met 2-1, het jaar ervoor 6-1...

18-12-2023 19:13

deeftherave +1048

Wij speelden Madrid in eigen huis weg, wij hebben 4 CL titels...

18-12-2023 19:31

mvdk +43930 moderator

Uh ja, maar ik zou ze toch niet onderschatten. Albert Gronbaek is een aardige middenvelder die bij ons in de basis zou staan. Pellegrino is een veel scorende aanvaller en Moumbagna is een hele aardige spits. Dit elftal kan andere ploegen pijn doen, dus we moeten ze serieus nemen. Dit jaar wonnen ze 2 keer van Besiktas.

18-12-2023 19:50

mvdk +43930 moderator

👍

18-12-2023 21:36

f.m.d. +926

Feestje van de rijken. Misschien wel, maar Ajax ontbreekt door hun eigen falen.

18-12-2023 19:09

Capocapo +12001

Als NL club o.b.v. Champions League coëfficiënt bij de beste 12 komen, heel realistisch

18-12-2023 19:17

Sportvolgert +40403

1 gelijkspel te kort op salzburg. Dat is chelsea uit, extra pijnlijk. Of de 95e minuut tegen spurs, nog veel pijnlijker.

18-12-2023 19:07

Spielmacher +10715

Dat seizoen telt niet meer mee.

18-12-2023 21:58

HJC +8016

Wat zonde. Door de laatste anderhalf jaar wanbeleid is Ajax uit de top van Europa geduikeld. Een unieke kans gemist.

18-12-2023 19:00

JanTa +15846

Deze gigantische miskleun kan je vooral toerekenen aan het verenigingsbestuur. Megablunders hebben die gemaakt dat doorwerkte naar de RvC en de directie.

18-12-2023 19:09

Orangesoul +5988

En gewoon doen alsof er niks aan de hand is.. Ajax is ambitieus.. Not!!

18-12-2023 19:55

barry1988 +24011

Jammer, maar zolang de andere Nederlandse clubs dan maar niet meedoen dan maakt het nog weinig uit.

18-12-2023 18:59

Dolberg25 +8858

Wat een onzin zeg. Halveer dan de punten die je hebt behaald in de Europa League en deel de punten die je haalt in de Conference League door vier.

18-12-2023 18:56

Lullo +6072

Ik zou het wel mooi vinden als er een keer een toernooi zou komen met als naam Champions Classics. En dan allemaal clubs met een rijke historie die daaraan mee mogen doen. Niet vanwege het geld, gewoon vanwege de nostalgie. Zonder teams als City, PSG en Chelsea.

18-12-2023 18:52
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.