'Ik ben naar Chelsea gegaan om me te ontwikkelen'

door Gino Haverkamp 23

'Ik ben naar Chelsea gegaan om me te ontwikkelen'

door Gino Haverkamp 23

Laatst geüpdatet

Juan Familia-Castillo en Daishawn Redan hebben geen spijt van hun vroege overstap van Ajax naar Chelsea. Dat zegt het duo tegen FC Afkicken.

Beide spelers stapten op jonge leeftijd (Castillo was vijftien in 2015 en Redan was zestien in 2017 ten tijde van hun transfers) over van Ajax naar Chelsea. Beide spelers hadden meerdere opties. Castillo: 'Ik had verschillende keuzes. Ik kon bij Ajax blijven als ik wilde, maar ik kon ook naar andere clubs. Ik kreeg toen het advies van dat ik moet kijken waar ik me binnen nu en drie jaar het beste kan ontwikkelen. Als je dan kijkt naar Engeland, dan zie je toch dat Chelsea de meeste prijzen pakt en de beste jeugd heeft. Uiteindelijk heb ik ook voor Chelsea gekozen.'

Redan had gesprekken met onder meer Manchester United en West Ham United, maar zijn keuze viel op Chelsea nadat hij een training van de Londenaren bekeek. 'Ik zag een zware training. En toen wist ik zeker dat ik bij Chelsea wilde voetballen. Waarom een training mij overhaalde? Ik wilde graag een beest worden.'

Spijt hebben ze dan ook niet. Zowel Redan als Familia-Castillo stellen dat ze veel leren bij Chelsea. 'Ik kon me wel goed ontwikkelen bij Ajax', zegt Castillo. 'Maar in Engeland is alles wat groter en speel je ook tegen betere tegenstanders.' Redan is het daar mee eens en vindt het ook goed dat het fysieke aspect een grote rol speelt bij Chelsea. 'Bij Ajax is het meer voetballen, terwijl het in Engeland meer fysiek en rennen is. Ik heb beide dingen wel in me.'

Kritiek op overstap

Net als vele andere jonge spelers die de stap naar het buitenland maken, hebben ook Redan en Castillo van verschillende mensen te horen gekregen dat hun overstap naar Chelsea te vroeg is. Vooral omdat Chelsea een club is die vooral ervaren spelers koopt en jong talent amper de kans geeft 'Je kan sowieso geen mening hebben als je het verhaal er niet achter weet', stelt Castillo. Hij is zich echter er wel van bewust dat zijn kans op doorbreken niet groot is.

'Door wat ik de afgelopen jaren heb gezien en meegekregen, denk ik niet dat ik doorbreek bij Chelsea. Als je als jeugdspeler binnenkomt, blijf je dat altijd. Als een club jou koopt, dan zien je ze als een speler van het eerste. Dat wil niet zeggen dat je niet goed genoeg bent, maar het past niet bij de club. Er zijn genoeg tredens om er alsnog te komen. En als je Ajax en Chelsea op je CV hebt staan, werkt dat ook in je voordeel.'

Redan durft daar nog geen uitspraken over te doen. Wel vindt hij dat het geen schande is als hij het eerste niet haalt. 'Ik ben echt naar Chelsea gegaan om me te ontwikkelen. Ik had ook niet per se een doel van: over drie jaar wil ik in het eerste spelen. Ik had als doel om mezelf te ontwikkelen in drie jaar. Het Engelse in me krijgen.'

Lees meer over:
Plaats reactie

ajax4lifebaby +0

Ze zouden bij een team kunnen zitten dat top 8 europa is (ajax) maar in plaats daarvan zitten ze ergens weg te kwijnen...

17-03-2019 12:24

Babangida83 +23863

Die jongens snappen niet dat het fysiek het enige is dat je op latere leeftijd makkelijker erbij krijgt. Terwijl het bij alle andere facetten juist precies andersom is. Techniek kun je sneller leren als je nog jong bent. Dus dat heeft dan de prioriteit.

15-03-2019 19:33

Ajax27 +19087

Wat een bullshit toch van al die jongens...
16 jaar, dan zeggen jouw ouders gewoon "ga daarheen! dan verdienen we een lekkere cent, je mag 1/3 houden en vanaf je 18e hou je alles". Voor alle jaren dat we je met de auto overal heen hebben moeten brengen en alles hebben gegeven voor het voetbal. Kunnen de ouders dan snel cashen.

Wat ze vergeten is dat hun zoon op hun 17e of 18e had kunnen debuteren als ze echt zo goed zijn. Dan hadden ze gewoon alles gespeeld. Hadden ze na 3 of 4 geweldige jaren een lekkere stap gemaakt naar een prachtige club en daar tig keer zoveel verdiend. Dan waren ze altijd in beeld gebleven bij het Nederlands elftal.

Op hun CV had dan ipv 3-5 clubs, waaraan ze allemaal verhuurd werden, ook geen speeltijd kregen en niet noemenswaardig waren, gewoon 3-4 jaren met 100 wedstrijden in de benen bij een top-3 club in Nederland gestaan, hadden ze prijzen gewonnen, gewoon mooi.

Ik kan nog geen 5 spelers opnoemen die door hun vroege buitenlandse avontuur een prachtige carriere hebben gehad.

15-03-2019 11:46

onnodriessen +1146

Tuurlijk jongen, je ging om je te ontwikkelen.
Sweet dreams.

15-03-2019 09:06

godlike +3806

Klopt allemaal wel natuurlijk, dat hij misschien nu bij ons succes had gekend. Echter moet je ook realistisch zijn dat zo´n smak geld snel verdiend is. Ik zal het in ieder geval nooit zo snel verdienen. Daarnaast kun je ook bij Ajax gewoon mislukken, dat zien we ook in onze jeugdopleiding. Jongens die bij bepaalde supporters al de Europese top haalden maar uiteindelijk faalden. Het argument van ontwikkeling is daarentegen natuurlijk wel gewoon kul. Jonge jongens ontwikkelen zich doorgaans gewoon het beste bij Ajax.

15-03-2019 07:57

GrandMasterFlex +980

Redan terughalen voor Ajax 1

14-03-2019 22:36

Ajax27 +19087

Als ze voor Fosu Mensah zouden gaan zou het al een schande zijn.

Maar goed, die kun je ook als voorbeeld laten stellen. Laat 'm verplicht 'workshops' aan de jeugd vertolken waar hij meer verteld over de negatieve kanten van een vroeg vertrek. Dat ie ontzettend blij is dat Ajax hem een 2e kans heeft gegeven en dat ie nooit had moeten gaan.

15-03-2019 11:52

Amsteraaij +2229

cognitieve dissonantie

14-03-2019 20:51

geronimo +4

wil niet toegeven dat hij spijt heeft

14-03-2019 20:18

kaashaas +4

Wie? .. uhh nou ja ter info bij ons speel cl.

14-03-2019 19:30

amthree +404

Tuurlijk jongen, tot over een paar jaar bij vitesse of psv..

14-03-2019 17:50

Schip +23381

Ja, want De LIgt en Frenkie staan inderdaad stil. Terwijl er bakken Engelse toptalenten doorkomen, die immers allemaal onder optimale condities worden opgeleid.

Gewoon een keuze voor het geld en niet voor sportieve ontwikkeling.

14-03-2019 17:13

GvanderK +2743 moderator

Waar zullen ze over 3 jaar voetballen? Willem II, PEC, Fortuna, VVV?

14-03-2019 17:10

Jordaan +3

Die zie je nooit meer terug.
Twee ton is niets in een mensenleven

14-03-2019 16:43

L1tman3n +0

Die redan moeten we gewoon terughalen. Wat een beest is dat!

14-03-2019 17:04

Cello +52917 moderator

Ik vind het een grappig verhaal. Je gaat voor je ontwikkeling naar Chelsea. Tsjah. Je leest ook overal, dat Chelsea wereldwijd staat aangeschreven als de beste jeugdopleiding......
Oh wacht!......toch niet!. Dat waren andere clubs. Het gekke is, dat zelfs de jeugdopleiding van Ajax in principe hoger aangeschreven staat net als ik me herinner dat in Frankrijk ook betere opleidingen zijn en bijvoorbeeld die van Barca ook hoger aangeschreven staat.

Het zou deze jongen, maar ook anderen, sieren als ze gewoon toegeven liever een éérste contract van 200-300.000 euro te tekenen dan een eerste contract bij Ajax van rond de 75.000 euro. En dat is dan ook vaak het advies wat deze boys krijgen: pakken wat je pakken kan....morgen kan je carriere over zijn als je een zware blessure oploopt.

Kreeg ook een lach op het gezicht, dat Redan dan zegt dat het bij Chelsea meer om fysiek en rennen gaat dan voetballen....sja stel je voor dat het meer om voetballen gaat!!!!.

14-03-2019 16:16

Aspers73 +3199

Wat voor Belgische spelers geld, geld ook voor Ajax:
Onderzoek: "Belgische jeugdvoetballers in Engeland zijn gedoemd om te mislukken"
https://sporza.be/nl/2019/02/05/onderzoek-belgische-voetballers-buitenland/
Geen van deze jochies gaan een (grote) carriere tegemoet. Die Chong verloor gisteren met United O19 van Mydjyland en raakte weer geen knikker, die gozer is echt zo matig.

14-03-2019 15:58

MPAjax +8398

.. voor het geld en geef hem eens ongelijk zou ik ook doen op zijn leeftijd

14-03-2019 15:30

ambtenaar +23

Ik zou op die leeftijd luisteren naar het advies van mijn ouders, en het niet doen.

14-03-2019 16:53

MPAjax +8398

dat is het verschil tussen een ambtenaar en een kapitalist zijn en met grote stappen richting financieële onafhankelijkheid gaan

14-03-2019 17:28

AjaxDaniel +14523

'dan zie je toch dat Chelsea de meeste prijzen pakt en de beste jeugd heeft. Uiteindelijk heb ik ook voor Chelsea gekozen.'

Hahahaha welk echt toptalent is daar doorgebroken dan de laatste jaren? Sterker nog, De Bruyne doen ze weg voordat hij doorbreekt. En prijzen gaat Chelsea ook niet pakken, iig niet de prijzen die er om doen. Gaan nooit kampioen worden.

14-03-2019 15:14

afcamuc +0

hadden waarschijnlijk beide hun debuut in het eerste van ajax al gemaakt als ze gebleven waren en zich naar verwachting hadden doorontwikkeld, plus al een wedstrijd of 50 ervaring in de kkd competitie opgedaan

14-03-2019 15:00

Ajaxbrl +13691

Naar Chelsea gegaan om... Jaren in het 3e te spelen en vervolgens bij PEC te belanden terwijl je leeftijdsgenoten schitteren bij Ajax in de CL en vervolgens naar Barca vertrekken... En dat voor een paar kutcenten... Met wat geduld verdien je dus uiteindelijk het 10-voudige...

14-03-2019 14:58

Chris86 +318

Wat een rare uitspraken...
Wel lekker voor een club om te horen dat zelfs je jeugdspelers zich al geen illusies meer maken om door te breken. Toch lijkt me het pad van Ajax beter voor je ontwikkeling door snel in hogere elftallen te spelen en wellicht op je 17e al in de CL te staan.

Desalniettemin wel iets om wellicht rekening mee te houden als Ajax zijnde, dat talenten blijkbaar graag harder willen trainen..?

14-03-2019 14:50

Gewoon Gijs +18353

Ja, ja, de bankrekening ontwikkelen

14-03-2019 14:47

wladimir +3059

Hoeveel zouden die jongens nou pakken bij Chelsea? Hoeveel betaalt Ajax aan 16-jarige jeugdspelers? Dat is natuurlijk de absolute reden waardoor ze naar Engeland zijn gegaan.

14-03-2019 14:41

Schwalbino +11

Bij zo'n knapen moet natuurlijk de familie mee. Pa krijgt ergens een baantje, ma ook als die dat wil en zoon verdient natuurlijk ook niet onaardig voor een 16 jarige. Al met al wordt zo het hele gezin verleid.

14-03-2019 14:48

OV020 +0

In dezelfde podcast gaf Redan aan dat z’n ouders in Nederland zijn gebleven wegens hun banen.

15-03-2019 00:23

RaynoFischer +18

Chelsea de beste jeugd in Engeland?, misschien maar die breken nooit door bij Chelsea zelf ... :P
Bij Ajax hadden jullie waarschijnlijk al minuten in de Eredivisie of zelfs in de CL gemaakt en dit mooie Europese avontuur meegemaakt, mogen jullie misschien wel harder trainen. ;)

14-03-2019 14:11

SamW +1439

Ik dacht precies hetzelfde. Vanbinnen denken die jongens: 'Balen, als ik was gebleven had ik misschien al CL gespeeld.'
Maar dat alleen als ze het sportieve boven het financiële stellen. Is dat niet zo, dan moet je, als Ajax zijnde, blij zijn dat ze daar zitten.

14-03-2019 14:23

WouterBerg83 +1

Wat een ontzettend nietszeggende verhaaltjes van die jongens, wat ik er hier van lees in ieder geval...

14-03-2019 14:09
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.