Ajax' Kweekvijver: Is er leven na Redan?

door BvdPloeg 47

Ajax' Kweekvijver: Is er leven na Redan?

door BvdPloeg 47

Laatst geüpdatet

In de rubriek "Ajax' kweekvijver" zoomt Ajax Showtime ook dit seizoen weer elke week in op het paradepaardje van Ajax: de jeugdopleiding.

De afgelopen weken was het even rustig op dit front. Na de Future Cup-winst van Ajax O17 ging het leven door en pakte O17 ook de landstitel. O12 en O14 werden kampioen en de titel lonkt voor O15 en O19. Spelers werden doorgeschoven, Jong Ajax werd tweede in de Jupiler League, maar toch zal hoofd jeugdopleiding Saïd Ouaali zijn hoofd breken over een belangrijke vraag voor komend seizoen; wie wordt de spits van Ajax O19?

Jarenlang werd Daishawn Redan opgeleid als de spits van de toekomst. Gery Vink gaf kortgeleden zelfs aan dat de club hem binnen twee jaar in het eerste elftal had gewild, maar het liep anders. Redan vertrok door de achterdeur en zadelde Ajax daarmee op met een enorm probleem. Plots was de spits van de toekomst weg en plots werd pijnlijk duidelijk dat er geen plan B voorhanden was. Vink verschool zich achter het feit dat hij in O17 geen spits meer had en stelde middenvelders Giovanni de la Vega en Richionell Margaret daar op. Aron Winter koos na een vervelende blessure voor Kaj Sierhuis voor middenvelder Zian Flemming in de punt.

Nu Sierhuis doorschuift naar Jong Ajax ontstaat de situatie dat Ajax in principe geen echte centrumspits op papier heeft voor komend seizoen. Althans, niet een centrumspits die dit seizoen al veel gebruikt werd als centrumspits. Anderson Lopez en Martijn Kaars zijn de meest logische opties als nummers negen, maar eerstgenoemde was veel geblesseerd en speelde later vooral als buitenspeler, Kaars staat onder Winter in de pikorde momenteel zelfs achter middenvelder Flemming en viel vooral in als buitenspeler. Het is verder te hopen dat Winter Margaret niet als spits gaat gebruiken, één seizoen onder Vink op een voor hem ongewone positie was voor hem vervelend genoeg.

Kijken we naar de O17 van komend seizoen, dan zijn er wel twee echte spitsen beschikbaar. Brian Brobbey en Sontje Hansen zullen starten bij O17. Met Enrico Duenas Hernandez en Venitchio Sint zijn er bovendien twee spelers die ook al als nummer negen speelden dit seizoen. De stap van O16 naar O19 lijkt voor Hernandez echter wat te groot en Brobbey en Hansen zijn respectievelijk vijftien en bijna (18 mei) vijftien jaar. Beide spelers debuteerden dit seizoen wel voor O17, maar begonnen er zelden tot nooit in de basis. Het lijkt onwaarschijnlijk dat één van hen O17 gaat overslaan. Sint zou het niveautje hoger fysiek wel aankunnen, maar speelde de laatste weken het beste als vleugelspeler.

Ik zei het al, Ouaali zal er waarschijnlijk hoofdpijn van hebben. Of krijgen, mocht hij nog niet beseffen dat O19 de Youth League in moet zonder spits. Misschien dat Jaymillio Pinas, die van FC Volendam overkomt, kan verrassen? Ajax miste namelijk de slag om Jayden Braaf van PSV. En dus zal de club in dubio zijn. Nu nog een speler halen, is risicovol. Allereerst kun je je afvragen of je nu nog een aanvaller vindt die buitencategorie is en zelf wil komen, ten tweede moet je altijd in het achterhoofd houden dat Hansen, Brobbey en Pinas nu misschien te jong en/of te licht zijn voor O19, maar over een half jaar of een jaar misschien niet meer. Vooral van Hansen heb ikzelf wel een hoge pet op.

Is er leven na Redan? Ja, als Brobbey zich volgend seizoen echt door ontwikkelt en Hansen doorgaat met waar hij nu mee bezig is. Zal Winter richting de voorbereiding wat minder slapen? Waarschijnlijk wel. Met onder meer Sébastian Pasquali, Szabolcs Schön, Oliver Horvath, Noa Lang, Ché Nunnely en Mitchel Bakker op papier krijgt hij een fijne selectie om mee te werken. De vraag is op dit moment alleen wie aan het einde van iedere aanval die ballen erin gaat schieten.

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: B.vanderploeg@ajaxshowtime.com)

Lees meer Ajax' Kweekvijver:

Seizoen 3:

1. Ajax heeft goed 'ingekocht'
2. Bosz-voetbal op De Toekomst
3. A1 heeft zijn eigen Isco
4. Genieten van Ajax C1
5. Schijt hebben, acties maken
6. Meer van deze Noa Lang
7. 'Wonderkind' Real bij Ajax
8. 11 clean sheets, geen contract
9. Knopper maakt indruk met B2
10. Kluivert kijkt geïnteresseerd toe
11. Jeugdbeleid Ajax wankelt niet
12. 'Rode Redan' op naar comeback
13. Welkome afleiding De la Vega
14. Dani de Wit, motor van A1
15. Droomjaar Gravenberch
16. Transfer kent alleen verliezers
17. Fijne keepersstrijd bij O17
18. Flemming verdient basisplek
19. Een felbegeerde krabbel
20. Kemper maakt grote indruk
21. Na regen komt zonneschijn
22. Sierhuis blijft verbazen
23. Pasquali, even geduld a.u.b.
24. Ajax gaat ooit de YL winnen
25. Ajax-jeugd vreet Feyenoord op
26. Doodzonde, maar shit happens
27. Hansen stapt uit de schaduw
28. O17 sobere vechtmachine

Seizoen 1:
Alle 37 artikelen

Seizoen 2:
Alle 34 artikelen

Lees meer over:
Plaats reactie

Ozymandias +159568

Keizer zal bij Jong Ajax met Sierhuis en Flemming over twee goede spitsen beschikken maar er moet echt een nieuwe spits voor de A1 worden aangetrokken. Met Brobbey als spits van de B1 en Hansen als spits van de B2 is de A1 volgens mij het enige probleem. Het zou erg jammer zijn als de A1 volgend seizoen met Nunnely en Horváth twee klassieke buitenspelers op de flanken heeft staan maar er een spits staat als López, Kaars of Margaret. Er moet toch een 17/18 jarige spits met veel potentieel te vinden zijn?

09-05-2017 20:44

Babangida83 +23827

Flemming is zeker een middenvelder. Vind de schrijver van dit stukje ook bovendien.

10-05-2017 11:15

Bensco +7166

Dit bevestigd toch eigenlijk wel het beeld wat ik van de jeugdopleiding de laatste tijd heb. Kampioenschappen zijn leuk maar zijn successen op korte termijn en komen bovendien nauwelijks tot stand dmv Ajax voetbal. De A1 won de future cup laatst met fysiek voetbal ipv het aanvallende voetbal waar we voor stonden. En nu lees je dit weer, een goede indicatie dat de jeugdopleiding wordt leeggeroofd. Ik was altijd kritisch op de uitvoering van plan Cruijff maar een van de dingen die wel vast stond was dat Jonk uitstekend werk leverde met de jeugdopleiding. De club roept wel dat de visie Cruijff in stand is gehouden maar laten we eerlijk zijn, na het vertrek van jonk is daar weinig van ocer

09-05-2017 20:48

Ozymandias +159568

Ik vraag me af hoe dit artikel dat bevestigd. Het lijkt me vooral dat je dit artikel gebruikt als een excuus om het over iets anders betreffende de jeugdopleiding te hebben. Als Redan niet zou vertrekken had Ajax volgend seizoen een zeer talentvolle spits in de A1 (Redan), een talentvolle spits in de B1 (Brobbey) en een redelijk talentvolle spits in de B2 (Hansen) gehad.

09-05-2017 20:47

Mikes +2

Ik vind Hansen talentvoller dan Brobbey hoor. Brobbey is op dit moment verder door zijn lichaam, maar hansen heeft meer voetballend talent en dat fysieke wordt achterhaald zodra je bij de senioren komt.

09-05-2017 21:44

DaishRedan +0

Precies ik zie Brobbey bij de a'tjes al wegvallen of Jong, bij Hansen gaat het allemaal frivoler op fysiek na dan.

10-05-2017 17:15

Bensco +7166

Het feit dat men nu al met middenvelders in de spits speelt terwijl het vroeger dringen geblazen was bij de jeugdelftallen op die positie. De lichtingen die hierna komen brengen in mijn ogen lang niet zoveel talenten als dat voorheen werd geleverd vanuit de toekomst. Maar dat is iets wat we pas over een aantal jaar kunnen beoordelen.

09-05-2017 23:12

wolterx +6310

Als we per jaar kijken; '98 is compleet leeggeroofd, TFM, Peeters, Dilrosun en Aderkanye. Nu heb je daar nog Eiting en Zeefuik in die hij debuut al hebben gemaakt, Sierhuis heeft het ook goed gedaan. '99 is de groep van Kluivert, De Ligt, Lang, de verkochte Antonucci, Nunnely en de weggeroofde Malen die ook niet zo heel slecht was. '00 is waardeloos met de weggeroofde JFC en Bakker die echt uitblonken in dat team naar mijn mening, dan is er veel buitenlands talent gehaald die nog te weinig hebben gespeeld om iets zinnigs over te zeggen terwijl met De La Vega, Botman, Aberkane etc wel talent erbij zit maar niet direct buitenklasse. De jongere elftallen zit het ook wel snor mee, vind het best meevallen dat de hoeveelheid talenten tegenvalt als er dit seizoen iets van 7 spelers die in de jeugd hebben gespeeld gedebuteerd zijn, dat is gewoon bizar veel.

10-05-2017 07:47

Babangida83 +23827

Deels met je eens. Maar als je zelf ziet dat er dit seizoen iets van 7 spelers die in de jeugd hebben gespeeld gedebuteerd zijn, dan is de vraag waarom dit volgend jaar of over twee jaar waarschijnlijk veel minder of niet gebeurt? Het excuus als ´een slechte lichting´ vind ik echt niet voldoende. Voorzetje: Er zijn misschien te veel talenten weggekocht misschien. Maar waarom dan?

Daar wil ik wel bij zeggen dat oordelen over 1 jaar beleid jeugdopleiding, dat we daar geen conclusies aan kunnen verbinden. Wel zie ik veel verbeteringsruimte met hoe de O17 en O19 voetballen. En ook als je een Flemming in de spits zet, dan geeft je een mindere spits geen kans om misschien toch nog uit te groeien tot verassing (zo is Sierhuis ook bovengekomen). Tegelijkertijd ontwikkelt Flemming zich niet adecuaat. Dat is natuurlijk allemaal verre van ideaal.

10-05-2017 11:13

wolterx +6310

Misschien ook dat er uit 3 verschillende jaartallen spelers nu doorbreken (Nouri voor '97, Zeefuik en Eiting uit '98 hebben hun debuut te pakken, Kluivert en de Ligt '99) die normaal de komende twee jaar pas zouden debuteren, nu zijn ze dusdanig vroeg dat er hoe dan ook een stilte gaat vallen. Wat je laatste punt betreft geef ik je helemaal gelijk, wie weet komt er een dark horse door die zich sterk doet ontwikkelen.

10-05-2017 12:39

Babangida83 +23827

Ok, dat is inderdaad een makkelijke manier van analyseren, als je het per bouwjaar bekijkt.

Van Nouri wisten we al dat hij een groot talent was. Vanwege zijn fysiek en frivoliteiten werd hij door De Boer niet gebracht. Die schaar ik al bij een andere lichting. Mazraoui hetzelfde. Die komt ook nog wel. En Dekker ook, denk ik.

Zeefuik en Eiting zijn in principe een lichting (´98). Sierhuis en Flemming ook.

Dan komt daarna de ´99 lichting met De Ligt en Kluivert.

Daarna begint het helemaal stil te vallen. Enkel Bakker 2000 en Gravenbergh, 2002.

Nu moet ik toegeven dat ik niet alle spelers uit die lichtingen goed in beeld heb. Wel zie ik bij de O17 lichting weinig goeds. Misschien de verdedigers daar.
Feit is dat de lichting van Nouri erg breed is. Die lichting daarna opzich ook wel gaat, maar daarna erg weinig. Misschien te veel weggekocht. In ieder geval zal Ajax daar werk van moeten gaan maken.

10-05-2017 13:12

wolterx +6310

Tussen Bakker en Gravenberch '02 zat dan nog Redan en zit nog Van Gelderen (CV) met paar aardige talenten zoals de Maduro's die ook uit '01 komen. '02 is gewoon zeer sterk met Gravenberch, Zamani, Brobbey en Hansen die hun debuut in de u17 al hebben gemaakt, Raatsie ( keeper ) zat op de bank. Daarnaast hebben een hele hoop spelers van de u15 hun debuut in de u16 erop zitten (Denk aan Taylor, Scholten, Allouch, Pynadath en de jongere Unuvar ) vrees gewoon dat de potentiële goede groep van '98 met TFM erbij nu tegen valt terwijl '00 gewoon een minder jaar was.

10-05-2017 17:03

Babangida83 +23827

Klopt. De ´02-lichting is ook erg sterk. Bedankt voor de opsomming. Dan missen we eigenlijk twee lichtingen, de ´00 en de ´01. Dat vind ik toch erg merkwaardig. Ik vind het moeilijk te zien waar die heen zijn gegaan.

De ´02-lichting is wel een duidelijke. Interessant om te zien hoeveel daar in de O19 nog van over zijn. Dat wordt wel een testcase voor de huidige jeugdopleiding.

10-05-2017 18:12

DaishRedan +0

Adekanye is 99'

10-05-2017 17:05

wolterx +6310

Je hebt gelijk, is toch al 6 jaar geleden oid weggehaald door Barca. Maar is inderdaad nog u18.

10-05-2017 17:11

DaishRedan +0

Hansen heeft meer talent dan Brobbey dus noem maar geen redelijk talent.

10-05-2017 17:04

Knalpot +3606

Misschien maar weer even naar een blonde linksbuiten in Denemarken zoeken.

09-05-2017 19:37

mistermiyagi +7

Sven Botman in de punt, gebruik hem als aanspeelpunt en laat hem kaatsen.
Koppend zijn goals maken gaat hem goed af met zijn 1.93.

Neeej
Ik weet zeker dat er genoeg spitsen van rond de 16 rondlopen die heeeeeeel graag bij Ajax A1 willen spelen.
Cruciaal om de scouting eens aan de mouw te trekken, van Spits A1?? we hebben verdomme de future cup gewonnen, er liepen ongetwijfeld goede spitsen rond die naam gaan maken.

09-05-2017 16:45

ram +7283

Je kunt vast wel ergens een jong supertalent op de kop tikken toch?

09-05-2017 16:15

ram +7283

Ik zou ook niet weten waarom je je zou beperken tot Nederland.

09-05-2017 18:50

ram +7283

Dat weet jij natuurlijk helemaal niet. Je hoeft geen dingen te gaan verzinnen hoor. Daarbij zijn er natuurlijk altijd gasten die op hun 17 nog niet opvallen maar op hun 18e hun potentie laten zien.

Als Ajax even haar best doet, loopt er volgend jaar gewoon een goede spits in dat team.

09-05-2017 20:05

ram +7283

Dat zal. Maar jij weet echt niet wat er in de jeugd loopt van karige clubjes in Kroatië, Denemarken en weet ik wat allemaal.

Ajax heeft echt veel aantrekkingskracht op talenten dus als je je best doet kun je gewoon een potentiële jonge topspits halen.

09-05-2017 22:38

Babangida83 +23827

Cruijff bedoelde juist ook in de jeugd halen, als er een vacature was. Elk elftal moet bol van de kwaliteit staan. Als je het niet bij Ajax hebt, dan in de rest van Nederland. En indien niet in Nederland, dan in Scandinavië. Niet in Scandinavië, dan de rest van Europa.

Voor iedere speler die vertrekt, moet er al eentje klaar staan. Dat jij dat niet gewend bent, is juist de reden dat die revolutie is begonnen destijds.

Ajax heeft de uitstraling nu weer. Dus dat is het probleem niet meer.

Ten slot, als jij zegt dat alles wat in de jeugd rondloopt geen eerste elftalmateriaal is, begin ik te twijfelen aan je scoutingsverstand.

10-05-2017 10:58

Babangida83 +23827

Bedankje was oprecht.

Maar toen hetvolgende zeg je gewoon letterlijk:
Toevallig of niet , maar Ajax is de ideale club voor spelers vanaf 18 jaar en alles wat in de jeugd loopt is trouwens ook geen 1e elftal materiaal .

Maar misschien vat ik dat verkeerd op?

Als Carel en Zeefuik het eerste niet halen, dan faalt er in mijn ogen wel iemand. Of het duurt te lang. Dat is nu al wel te zien, die steken er ver bovenuit.

Wat Cruijff ook zei, was dat als je het in de jeugd ergens mist, dat je het van buiten moest halen. Dit werd onder Jonk ook gewoon gedaan. Daarom kwam Dolberg ook. Hoewel Jonk daar nu net weer op tegen was, maar het principe werd wel toegejuicht door Jonk en zeker ook door Cruijff. Het gaat dan uiteraard om de O17, O18 en O19. Jonger heeft het niet veel zin om ze uit het buitenland te halen. Tenzij het een Messi is.

10-05-2017 14:22

Babangida83 +23827

Helemaal eens. Echter zijn de 16-jarigen relatief goedkoper dan 18-jarigen. Aan de andere kant weet je van een 16-jarige nog niet echt hoe ver hij het gaat schoppen. Van een 18-jarige staat het wel redelijk vast inmiddels.

Maar uiteindelijk moet ik eerlijk zijn en zijn er tot nu toe weinig buitenlandse jongens geweest die op hun 16de/17de gekomen zijn en het eerste succesvol hebben bereikt (Nldse jongens wel). Ik kan enkel Dolberg opnoemen. Maar dat kan ook aan de scouting liggen. Die was door Jonk nog niet goed doorgelicht en geoptimaliseerd. Bij jongens als Eriksen, Vertonghen en Alderweireld ging dat wel goed.

10-05-2017 17:24

ram +7283

Ik heb werkelijk geen idee waarom je dit er allemaal bijhaalt.

Enige wat ik zeg is dat je ergens een getalenteerde spits vandaan moet halen als die nu niet in dat team loopt. En dat moet gewoon kunnen. Zo simpel is het. Of ie uiteindelijk slaagt is weer een heel ander verhaal. Daar gaat dit totaal niet over.

10-05-2017 15:32

ram +7283

Ik ga niet echt in discussie. Ik zei "Je kunt vast wel ergens een jong supertalent op de kop tikken toch?" en jij gaat er van alles bij verzinnen. Bedoel ik niet vervelend hoor! Maar je maakt het veel ingewikkelder dan het is.

10-05-2017 16:10

ram +7283

Haha, jaja, dat snap ik ook wel.

Maar je maakt het allemaal zo moeilijk jongen. Als ik zeg "Onana is een keeper", ben je in staat om het te gaan hebben over de vlag van Canada.

Maar ik hou af en toe ook van de discussies hier hoor! En jij moet dat ook lekker blijven doen. Is gewoon mooi! Maar bij dit bericht en mijn reactie daarop, vind ik het niet zo nodig ofzo.

10-05-2017 18:02

ram +7283

Zucht... Ik ga niet eens uitleggen wat hier allemaal fout aan is..

11-05-2017 08:04

DaishRedan +0

Is geen toeval iedereen zag wel iets in Dolberg is ook voor 4/5 ton gehaald, Bosz had hem niet zomaar gehaald bij de eerste.

10-05-2017 17:15

Babangida83 +23827

Jij hebt de spitsen in NL van die leeftijd allemaal in kaart?

09-05-2017 19:09

Babangida83 +23827

Bedankt voor de onderbouwing ;-)

10-05-2017 10:58

wolterx +6310

Ik ben het met hem eens, '00 heeft amper goede spitsen met als gevolg dat er 2 spelers uit '01 werden doorgeschoven dit seizoen bij Oranje u17, dat waren Boadu van AZ en Redan van ons. Dan zou je eventueel nog op '99 kunnen kijken maar daar zitten ze al bij PSV of Feyenoord (denk aan een Piroe, Vente etc, niet dat ik die graag bij Ajax zou zien ) met als gevolg dat je in het buitenland moet gaan kijken, als je in Nederland blijft kijken is de kans aannemelijk dat je de volgende Kaars eruit pikt en je niets opschiet. Talent genoeg in het buitenland, zal echt het probleem niet zijn als ze beetje moeite doen.

10-05-2017 07:40

Babangida83 +23827

Je zou denken dat Bakker ook doorgeschoven wordt naar Jong.

Maar bij afwezigheid van beter, zou je natuurlijk ook gewoon een paar maandjes kunnen wachten op Brobbey en Hansen en één van hen dan bij O19 in de spits kunnen zetten. Kunnen ze beide vlieguren maken. Zelf afwisselen zou kunnen.

09-05-2017 16:06

Babangida83 +23827

Wordt in juni 17. Speelde dit jaar al in O19. Sommigen hebben op die leeftijd al in het eerste gestaan. Dus leeftijd vind ik geen reden om hem niet naar jong door te schuiven. Zeker omdat hij fysiek voldoet.

09-05-2017 19:07

Mikes +2

Ben ik niet helemaal met je eens. Vind dat Bakker het vaak al wel iets te eenvoudig beeft bij de o19. Zou hem nog half jaar jn o19 houden en vanaf winterstop langzaamaan brengen bij jong.

09-05-2017 21:46

Babangida83 +23827

Ik vind dat je wat glas half-leeg naar het opleiden kijkt. Bakker heeft er nu een jaar bij O19 opzitten.

Fysiek heeft hij mee en hij manifesteert zich meer dan goed. Dan moet hij gewoon een kans krijgen een stap hogerop. (waarschijnlijk over een half jaartje beter) Dan zien we vanzelf wel of hij die pakt, of niet. We kunnen nooit bepalen voor een speler of hij zijn kans pakt of niet, als je hem geen kans geeft. Je bent veel te zeker van je zaak.
Wat we willen is dat hij maximale tegenstand krijgt. Dan ontwikkelt hij zich sneller.

10-05-2017 11:03

fan36 +219

Botman in de spits??

09-05-2017 15:51

Bram410 +3

Is wie word de nieuwe spit van de 0.19 niet een betere titel?

On: blijft zonde dat Redan het volgende toptalent is wat onze jeugdopleiding verlaat en die we waarschijnlijk over een jaar of 4 terug zullen zien bij een NEC of Pec Zwolle. Want dat is toch de realiteit wat er met dit soort jongens gebeurt. Al is het AJAX ook aan te rekenen dat ze deze jongen niet eerder een contract gaven.

09-05-2017 13:47

ajax2004 +2

Als het die jochies alleen maar om een contract (lees: geld) gaat kan Ajax toch nooit op bieden tegen het buitenland. Deze jongen is vaak zat van gezegd dat ze in hem een grote toekomst bij Ajax toedichten, dus die onzin van geen plan of geen persectief kan hij niet mee aankomen.

09-05-2017 14:45

Rockpotje +9533

Even Steen-Olsen bellen. Er loopt vast nog wel een toekomstige wereldspits te ballen ergens op Jutland.

09-05-2017 13:33

Redrum +95943

Redan? Die naam zegt me niets.

09-05-2017 13:22

Rockpotje +9533

Vreemd, heeft best een tijd in de Eredivisie gespeeld bij verschillende clubs.

09-05-2017 13:38

Rsv +1

Goede vraag, wie denken jullie dat de spits wordt van de O19 AS?

09-05-2017 13:21

FCMax +3

Nee, nu Redan weg is mag de hele jeugdopleiding oprotten!!!!!!!!!

09-05-2017 13:07

Ajaxstockholm +2

maar er moet wel sterk getraind worden op bosz visie want nu is het beton ahtig en dat is niet goed

09-05-2017 13:17
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.