Jonk: 'Vaak zijn dat breedte-aankopen'

door JipVR 98

Jonk: 'Vaak zijn dat breedte-aankopen'

door JipVR 98

Laatst geüpdatet

Wim Jonk heeft tegenover Voetbal International zijn ongenoegen geuit over de nieuwe aankopen van Ajax: Mateo Casseirra en Davinson Sanchez. Volgens het voormalig hoofd opleiding van de Amsterdamse club moeten aankopen de eigen jeugd niet in de weg lopen, tenzij deze een dusdanige meerwaarde voor het team hebben.

'Ik ben voor zelf spelers opleiden. En als je dan tóch gaat kopen, moeten het echte versterkingen zijn', vertelt Jonk, die zodoende zijn twijfels heeft over de meest recente aankopen van Ajax. 'Ik weet niet of jongens van negentien en twintig jaar al zo ver zijn. Vaak blijkt dat buitenlandse spelers breedte-aankopen zijn en dat moet je je afvragen: Staan ze de eigen jeugd niet in de weg?'

Eind vorig jaar vertrok Jonk vanwege een langdurend conflict, waarbij het voormalig hoofd jeugdopleiding niet meer aan de vergadertafel wilde zitten. Met het vertrek van Jonk is volgens veel supporters een einde gekomen aan de lijn-Cruijf, die tijdens de fluwelen revolutie werd ingezet.

Lees meer over:
Plaats reactie

mikap74 +0

Ik denk dat Ajax heeft ingezien dat de ploeg wel wat Zuid Amerikaanse 'grinta' kan gebruiken

22-06-2016 23:55

Pettersson1963 +0

Ik denk eerder dat Ajax inzag dat ze met Jonk op een dood spoor zaten. Jonk wilde niet communiceren met het Technisch Hart en kreeg voor elke speler, die hij klaar stoomde voor het eerste elftal, een extra bonus op zijn salaris. Jonk verdiende 500.000 € per jaar en maakte geen enkele speler beter.

23-06-2016 01:44

fanvooraltijd +6839

dat deden Frank d Boer en consorten ook niet,met zijn bederfelijk beton voetbal heeft De Boer veel plezier weggehaald bij spelers en supporters !! kijken wat er dit jaar gebeurd. er zijn wel jonge spelers aangetrokken maar geen ervaring.

23-06-2016 17:06

je +5

Op jouw spoor .
Wat Heb Ji bereikt in Je leven buiten je sarcasme te ventileren.

23-06-2016 17:34

Leipeshitouwe +0

" Jonk maakte geen enkele speler beter"
Lachwekkend petterson

23-06-2016 17:48

Adam24 +39409

Een brede selectie is belangrijk wanneer je kampioen wilt worden. Niet alleen als back-up maar ook voor de onderlinge concurrentiestrijd. Daarnaast is het voorbarig om te zeggen dat ze uberhaupt voor de breedte zijn gehaald.

22-06-2016 20:11

trainerdv +2

Grotendeels ben ik het hiermee eens, maar ik denk ook dat een selectie met spelers van verschillende achtergronden erg waardevol is.

22-06-2016 15:19

KRD89 +56

Die miljoenen kan je ook investeren in de jeugdopleiding in nieuwe spelers en rest van het geld investeren in spelers als sneijder, huntelaar.

Jonk mag van mij terug komen!!

22-06-2016 10:58

Rinus M. +900

Ja, laten we Jonk ook voor de breedte aankopen.

22-06-2016 11:53

A Cohen +1

Heb ik toch een vraag aan de door mij zeer gerespecteerde Wim Jonk.

Met name over de aankoop Sanchez:

Hebben we in de jeugd momenteel iemand klaar staan die centraal in de verdediging van Ajax-1 kan spelen ?
Als het antwoord NEE is dan denk ik dat dit een goede aankoop is.
Bij Ja vraag ik weer : Wie dan ?

Aankoop Cassiera, daarover kan ik niet oordelen.
Zivkovic is afgeschreven, die is niet goed genoeg.
We hebben Millik, die mogelijk weg gaat voor een bedrag boven de 25 miljoen.
We hebben een jonge talentvolle Dolberg, die nog geen Ajax-1 minuten in de benen heeft.
Wat hebben we verder nog meer Wim voor de spits positie ?

22-06-2016 09:53

Hwb +1539

El Azouzzi, als er besloten was om die niet te verhuren.

Verder denk ik nog altijd dat Zivkovic een van de grootste aanvallende talenten van Nederland is. Jammer dat het bij Ajax zo misgegaan is. Kapitale blunder van Ajax in mijn ogen.

22-06-2016 12:09

MosesD +14730

Pffff Wim Jonk. Alsof elke jeugdspeler meteen goed genoeg is voor Ajax1. Als een speler zo goed is, dan speelt hij de aankoop gewoon uit de basis. Zo moet dat gaan. Alleen maar eigen jeugdspelers, dat werkt niet. Bij geen enkele club in de wereld. Ook Barcelona haalt spelers van elders. Laat Jonk zich maar met Volendam bezig houden.

22-06-2016 09:07

Maxwell5 +4

Nee zo werkt dat niet. Je koopt pas waar de jeugd op dat moment niet toereikend is, en niet andersom! Ajax is godverdomme PSV niet.

22-06-2016 14:37

MosesD +14730

Centraal heeft Ajax op dit moment niet voldoende, En een spits hebben we ook nodig, of jij wil zeker met Dolberg Europa in? Ajax is geen jeugdclub. En daarbij van concurrentie in de selectie, worden spelers alleen maar beter.

22-06-2016 17:03

Maxwell5 +4

Hoe oud is Casierra? En Ajax heeft in één leeftijdscategorie inclusief Casierra 5 spelers voor één positie. En dan heeft deze jongen ook nog tijd nodig om ' aan zijn techniek te moeten werken'.

22-06-2016 17:39

MosesD +14730

Milik gaat zo goed als zeker weg. Dolberg is net A junior af en nog lang niet zover. El Az is verhuurd om te rijpen aan Sparta. Zivko is is totaal geen Ajax spits en een onbegrijpelijke aankoop. En jij noemt er 5. Tja, ik zie het duidelijk anders.

22-06-2016 17:51

Maxwell5 +4

En of jij het anders ziet, anders hadden we deze discussie niet. Nogmaals jij hebt over te jeugdig. Hoe oud is Casierra? En bovendien de situatie die jij schetst geeft exact wat er niet klopt aan deze aankoop. Men heeft al 4 spelers voor één positie met nagenoeg dezelfde leeftijd. Verhuurt er 1, schrijft nr2 af, waar amper 2 jaar geleden nog een vermogen is voor betaald. Daarnaast heeft al een Dolberg lopen, die al een jaar gewend is aan het voetbal van Ajax. Met in zijn kielzog nog 2 spelers, Sierhuis en Walian. Die al nog langer in de opleiding zitten. En dan haalt men wéér voor een behoorlijk bedrag een spits uit dezelfde leeftijdscategorie als de overige jongens. Die ook nog eens aan nagenoeg aan alles nog moet wennen. En bovendien, wat ik kwalijker vind, nog aan zijn techniek moet werken. Ajax gooit gewoon zijn eigen glazen in als deze jongen niet beter blijkt te zijn dan Dolberg, El Azzouzi of een van de andere genoemden. Ronduit belachelijk dan.

22-06-2016 18:23

MosesD +14730

Het woord 'jeugdig' noem ik nergens. Er zijn idd 4 spelers in dezelfde leeftijdscategorie, maar voor elk is er een reden waarom ze niet in de selectie van Ajax 1 zitten. Dus moet er een spits bij. Lijkt me logisch. Walian is een enthousiast draver, maar geen Ajax spits. Zivko is een miskoop, blijkbaar ziet men het in El Az nog niet zitten en zijn er twijfels. Milik vertrekt, tja, wat mij betreft alle reden om een spits te halen.

22-06-2016 18:49

Maxwell5 +4

Ik quote; 'Ajax is geen jeugdclub'. Jij zegt het niet letterlijk maar je bedoelt exact hetzelfde. En dan sta je achter aan een aankoop van een 19-jarige. Die ook nog eens van dezelfde orde is als de eerder genoemde spitsen. En daar betaalde men 5,5 miljoen voor. En trouwens jij haalt steeds Milik aan, maar voor Milik komt 'gewoon' een ervaren spits.

22-06-2016 19:08

Maxwell5 +4

En bovendien je moet is leren lezen. Het is door verscheidene mensen, die wel kunnen lezen, hier al gezegd; Jonk zegt, de aankopen die je doet, moeten gericht en directe meerwaarde hebben. Het staat fucking letterlijk in het artikel, en dat negeer je gewoon. Sterker, jij verdraait het zelfs.

22-06-2016 14:45

MosesD +14730

Moet je 'is' leren lezen? Ik zou zeggen, je zou 'eens' Nederlands leren, voordat je reageert. En buiten dat, deze jongens zijn beide van grote kwaliteit, bovendien brengen ze iets wat Ajax te weinig heeft, namelijk gif en energie. Zuid Amerikanen hebben dat over het algemeen meer.

22-06-2016 17:01

Maxwell5 +4

Ga nou niet zo fucking kinderachtig lopen doen. Ik reageer vanaf mn telefoon. En dat weet je donders goed, dan gaat er weleens wat mis. Dat heeft niks met mijn taalvaardigheid te maken.
Wat betreft de discussie...jij gaat niet in op de argumenten. Bovendien dicht jij deze spelers al een bepaalde mate van kwaliteiten toe zonder dat je ze een seconde in het Ajax shirt hebt zien spelen. Voorbarigheid ten top. Het ontbeert Ajax juist aan creatiefvermogen. Ga de statistieken maar nalezen. Ajax bungelt onderin als het om kansen creëren gaat. Maar ook in het aantal dribbels. Dat zegt genoeg als je cijfermatig met bijvoorbeeld De Graafschap overeenkomt. En verder moet het nog maar blijken of deze jongens meer 'gif en energie' met zich meebrengen, dan bijvoorbeeld een Tete, Veltman, Dijks en Gudelj. Al ben ik, en dat zal Jonk ook ongetwijfeld van mening zijn, dat Sanchez wel een noodzakelijk aankoop is.

22-06-2016 17:35

MosesD +14730

Haha, jaja op telefoon is 'eens' zeker 'is'....
Ik ga dus wel in wat je zegt. Ik zeg dat deze jongens een toegevoegde waarde zijn. En dat er op dit moment geen spelers voor die positie zijn die vanuit de jeugd doorgeschoven kunnen worden. Daarnaast is, zoals ik al zei, concurrentie in selectie alleen maar goed en voegen dieze jongens wat toe wat we te weinig hebben. Sanchez wel noodzakelijk en de spits blijkbaar niet. Apart....

22-06-2016 17:48

MosesD +14730

Dolberg is nog heel erg wisselvallig. En blijkbaar is men niet overtuigd van El Az en Sierhuis. Laatste heeft zelfs geen contract, dacht ik. Of inmiddels wel? Ze gaan er vanuit dat Milik vertrekt (men wil hem ook verkopen, geloof ik), tja dan blijft er weinig over.

22-06-2016 18:22

MosesD +14730

Volgens mij was vooral Jonk overtuigd van El Az. Ik vind El Az een leuk spelertje, maar niet echt een aanspeelpunt, fysiek sterk. Dat heeft Cassiera wel.

23-06-2016 10:31

MosesD +14730

Aankopen doe je als je een speler kan halen die beter is dan wat je hebt en wat toevoegt. Basis of toekomstige basis of als back up. De hier veelvuldig weggehoonde Viergever was gewoon een prima koop. Niet direct gehaald voor de basis, maar toen Riedewald out was, deed Viergever het prima. Bracht ook de nodige ervaring. Alleen spelers halen voor de basis is dus onjuist.

23-06-2016 10:28

Maxwell5 +4

'Ik ga dus wel in wat je zegt'. En jij maakt geen gebruik van je telefoon, toch?
Het is een open deur in trappen, maar goed. Ja concurrentie altijd goed. Maar kennelijk zie jij niet in dat een overbezetting juist het tegengestelde effect heeft. En of deze jongens nog wat toe gaan voegen moet nog blijken. Of loop jij standaard naïef voorop bij iedere aankoop te juichen. Dat heb jij ongetwijfeld dan ook bij Zivkovic' komst gedaan of niet? En waarom een spits overbodig is heb ik in mijn vorige post al uitgelegd.

22-06-2016 18:33

MosesD +14730

Grappig, ik was juist één van de weinigen hier die de aankoop van Zivko totaal niet begreep. Werd voor alles uitgemaakt, maar gewoon gelijk gekregen. Geen typische Ajax spits en ook nog eens een moeilijk ventje (dat laatste wist ik overigens niet). Jij vindt dat we genoeg spitsen hebben. Ik niet. En men bij Ajax ook niet blijkbaar. Gelukkig maar.

22-06-2016 18:37

Maxwell5 +4

Het gaat om kwaliteit niet kwantiteit. Maar 'gelukkig maar', immers gaat alles wat men doet bij Ajax goed.

22-06-2016 18:47

MosesD +14730

Qua aankopen heeft men het niet echt briljant gedaan nee. Vandaar 'gelukkig maar'.

22-06-2016 18:54

MosesD +14730

Nee, onder de Boer deed het pijn aan de ogen. Vandaar dat ik zo blij ben met Bosz. Door sommigen hier al meteen weggehoond omdat hij bij Fnoord heeft gespeeld. Maar dat hebben er meer.....
Knap ook van Jonk dat hij weet dat deze jongens breedte aankopen zijn.

22-06-2016 18:19

Leipeshitouwe +0

Want jij kende beide spelers al?

23-06-2016 17:27

Ben +0

Onze eigen jeugd heeft heel veel discipline, verzaken niet of nauwelijks en voeren opdrachten perfect uit (Tete, Riedewald, Veltman, Dijks, Klaassen), maar vechtersmentaliteit (Bazoer, Gudelj) en creativiteit (Younes) moet je blijkbaar toch echt extern zoeken. Spitsen hebben we sowieso niet, en Milik is niet goed genoeg. Ben dus erg blij met deze Colombianen, en hoop dat Huntelaar er nog aan toe wordt gevoegd. Voor de rechtsbuiten positie moeten we El Ghazi bij interesse direct verkopen, Muric en Cerny daar de kans geven.

Cillesen
Tete - Veltman - Sanchez - Dijks
Gudelj - Klaassen - Bazoer
Muric - Huntelaar - Younes

In de verdediging kan je altijd beetje schuiven met Veltman op RA, Riedewald als CV of LA.
Middenveld kan je Riedewald als CVM inzetten, verder zou ik voor het middenveld De Jong, v/d Beek, Sinkgraven als reserves er bij houden.
In de aanval kan je Cerny op links-en rechts buiten inzetten, en in de spits natuurlijk Cassierra.

Maar we zijn nog niet klaar met shoppen, Huntelaar is echt van essentieel belang voor een succesvol seizoen. We hebben gewoon geen enkele leider in de voorhoede. Het middenveld en de verdediging zijn wel aardig in balans. Het zou niet verkeerd zijn om een creatieve middenvelder er bij te halen, maar in principe zou De Jong of Sinkgraven dit ook nog wel in kunnen vullen. Klaassen is meer een werker.

22-06-2016 08:47

blava +2

De Ligt klopt al op de deur en zal na een paar maanden denk ik bij het eerste gehaald worden. De aankoop van een nieuwe spits kan ik wel begrijpen vanwege de belangstelling voor Milik. Dolberg en Zivkovic moeten het maar uitvechten wie de tweede spits wordt. Ik heb geen vertrouwen in de komst van Huntelaar.

22-06-2016 07:53

AFCA. +3299

Ben ik het niet mee eens. Natuurlijk is zelf opleiden prachtig, maar daar ga je het niet mee redden. Spelers als Casierra en Sanchez kan Ajax niet opleiden. Die hebben een hele andere mentaliteit en kwaliteit. Het is belangrijk om verschillende mentaliteiten in je selectie te hebben. De afgelopen jaren onder De Boer kwamer er alleen maar brave schooljongetjes bij.

22-06-2016 07:22

Zlatipruim +578

Wat heeft plan Cruijff ons nou werkelijk opgeleverd dan alleen een vette banksaldo ?? Kapitaal moet op t veld staan is een voetbalclub geen bedrijf!!!

22-06-2016 05:47

Shqiptar +0

Da laatste riep uri coronel ook in 2007. Pakte geweldig uit moet ik zeggen. Wat was het ook alweer? 75 contractspelers en ernstige financiele problemen toch?

22-06-2016 08:15

Fredschuit1 +1538

Over spelers die je niet kent moet je niet oordelen Wim.. niet voor niets zaten er zoveel Europese topclups achteraan. En 26 jarige topspelers kunnen wij eenmaal niet meer aantrekken omdat de concurentie dat 6 jaar geleden al had gedaan.. Deze bedragen zijn ook echter te verantwoorden.

22-06-2016 00:33

Bus18 +0

Pieke,liefhebber, zorro en petterson hebben we nu gehad. Nu nog wachten op Frits die weer komt roepen dat de aandacht voor het overlijden van JC maar overdreven was en dan hebben we het hele clubje weer gehad.

22-06-2016 00:30

je +5

Petterson smerige bloedzuiger

22-06-2016 00:25

Pettersson1963 +0

je, smerige bloedzuiger? Probeer open te staan voor de discussie en reageer met argumenten. Jonk heeft gewoon prutswerk afgeleverd en daarom koopt Ajax een Spits en een Centrale Verdediger uit Colombia.

22-06-2016 00:41

Shqiptar +0

Kijk wie het zegt... Maargoed we zullen wel voorzichtig met je zijn anders ga je dalijk weer gillen dat Cruijff een demente gek was.

22-06-2016 00:43

Pettersson1963 +0

Ach gut, ik heb nooit gezegd dat Cruyff dement of gek was. Met mij hoef je niet voorzichtig te zijn. Ik kan wel tegen de nodige kritiek.

22-06-2016 00:51

Maxwell5 +4

Ooh zo redeneer jij. Alles wat Ajax op dit moment binnen haalt is beter dan wat men in de jeugdopleiding heeft rond lopen, omdat de betreffende jongens nog vanuit de visie van Cruijff zich hebben ontwikkeld. Mijn God, je bent nog bekromper dan ik dacht.

22-06-2016 01:05

Pettersson1963 +0

Leg even uit waarom Ajax investeert in twee spelers uit Colombia wanneer er in de eigen jeugd betere spelers rond lopen.

22-06-2016 01:18

Maxwell5 +4

Leg even uit waarom jij denkt dat alles wat een voetbalclub doet goed is? En bovendien er is al gezegd dat Sanchez een begrijpelijk aankoop is maar Casierra juist niet. Ik heb over Casierra al eerder met argumenten op jou gereageerd.

22-06-2016 01:26

NouriVandeBeek +7

De grootste misvatting die hier wordt gemaakt, is dat iedereen denkt dat Jonk tegen aankopen is. Hij is tegen aankopen zoals Sinkgraven waar je 7 miljoen voor betaald terwijl die niet minder was dan Van de Beek.

Hij is voor aankopen met meer ervaring en die echt iets toevoegen aan de selectie.

22-06-2016 00:20

Savastano +0

Die patienten op deze site snappen dat niet.
Zodra ze de naam van Jonk lezen raken ze volkomen van slag en roepen ze de gekste dingen.

22-06-2016 00:26

AJAXZZZ +0

Dat klopt. Dat waren ook de woorden van Cruijff.

22-06-2016 00:33

Alexander40 +6114

Pfff, blij dat Jonk weg is. Anders zou El Azzouzi waarschijnlijk 1e spits zijn en daar is en wordt hij nooit goed genoeg voor.

22-06-2016 00:02

Labanda +1

Inderdaad, said oulia als HJO is veel beter toch? Of anders vragen we of Hennie Henrichs zn trainingspak aantrekt.

22-06-2016 00:05

Pettersson1963 +0

Zou weinig verschil maken. De zelfingenomen Hennrichs of Jonk in een trainingspak.

22-06-2016 00:15

Labanda +1

Je bent nog nooit op de Toekomst geweest joh flap. Het enige wat jij doet is roepen dat Jonk niks kan omdat hij op 1 lijn zat met Cruijff.
Je weet zelf ook dat dat zo is.

22-06-2016 00:19

Pettersson1963 +0

Lezen kerel. Ik schreef alleen maar dat Jonk zo vol van zichzelf was en zich vast zoog aan de reputatie van Cruyff. Je gaat toch niet beweren dat de jeugdopleiding beter is geworden door de Volendammer en visionair Jonk?

22-06-2016 00:33

Bus18 +0

Vindt je grote held Lowietje het leuk dat je zijn keffertje Hennie zelfingenomen noemt?

22-06-2016 00:33

freshfield +0

Top!!! Mentaliteit dat ze hebben in die regio ontbreekt bij elke NL speler. Nu nog the Hunter erbij en Zyech en kampioenschap is binnen.

22-06-2016 00:00

Alexander40 +6114

Tuurlijk. Met 10 spelers, Klaassen, Bazoer, Gudelj, Schone, Sinkgraven, Serero, Andersen, Frenkie, Nouri en Van de Beek is het 3-mans middenveld immers erg dun bezet.

22-06-2016 00:05

dezengene +2

Volgens mij zit Jonk fout in zijn geloof in maakbaarheid van talent. Natuurlijk kan je door de juiste training een voetballer zijn potentie laten bereiken, maar je bent toch echt ook met een aantal specifieke talenten/kwaliteiten geboren. Cruijff had in zijn linkerteen bijvoorbeeld al meer talent dan menig voetballer ooit zal hebben, dat maak je niet zomaar goed.

Of dit alles voor deze twee jongens geldt weet ik niet. Wat ik wel weet is dat als deze twee grote talenten zijn, ze simpelweg onhaalbaar worden als je ze wilt halen wanneer ze een directe versterking zijn: dan worden ze te duur of gaan ze naar een grotere club. Ajax hoopt met deze transfers assertief te handelen en toekomstige basisspelers te halen, dat juich ik alleen maar toe.

En trouwens, als die Ajax-talenten echt zoveel beter zijn, dan breken ze toch ook wel door ondanks deze jongens? Volgens mij moeten we goede talenten van buitenaf combineren met onze eigen talenten. Daar wordt de club alleen maar beter van. Nee Jonk, hier sla je de plank toch echt flink mis.

21-06-2016 23:58

Van413 +0

Grappig, waarom moeten we dan iedere keer lezen dat Vertongen, alderweireld, eriksen etc allemaal de verdienste zijn van de oude jeugdopleiding?

22-06-2016 00:03

Yoyoyoyo +0

Jonk heeft gelijk, maar wat komt er door de jeugd?
Nouri? Cerny? Voor de rest?
Heb de afgelopen 5 jaar honderd maal gehoord dat er een gouden lichting doorkomt vanuit de jeugd.
Nou.
Het was tot nu toe allemaal Cambuur kwaliteit.

En Bazoer is gehaald met behulp van PSV.
Tete, ok. Cerny, paar leuke wedstrijden, leuke speler.
Voor de rest?

21-06-2016 23:55

Maxwell5 +4

Met behulp van PSV?! Wat zeg jij nou?! Die gouden lichting(en) bestaat uit; Nouri, v/d Beek, Cerny, Eiting, de Ligt, Riedewald, Tete, Bergsma, El Azzouzi, Leyder, Walian, Dolberg, Dekker, El Idrissi en Bay. Hoewel geen eigen jeugd, maar Ajax heeft ook nog een Frenkie de Jong. Allemaal veelbelovende jongens voor het eerste elftal.
Als we teruggaan naar de lichtingen voor deze jongens...dan kom je niet verder dan Klaassen, Fischer, Veltman en Eriksen...en ver daarvoor Siem de Jong, Van der Wiel, Anita, Aldeweireld en Vertonghen.

22-06-2016 00:17

Fredschuit1 +1538

Riedewald, muric, v/d beek..

22-06-2016 00:26

ZeeuwseAjacied +2

Om nou te zeggen dat er te weinig talent doorbreekt..

22-06-2016 11:28

Labanda +1

Hahahaha Jonk willen pakken op het feit dat er geen spits is doorgebroken. Niveau hier hoor.

21-06-2016 23:49

wdka +277

Wat een negativiteit weer, goed scouten en een uitstekende jeugdopleiding combineren is de way to go wat mij betreft. Op dit Ajax gaan we over een aantal jaar nog eens terugkijken met hetzelfde gevoel als de jongens die rond 2003 in de selectie zaten. Propvol talent, ik hoop op een talentvolle buitenspeler. Daarnaast alles er aan doen om de jongens met meer ervaring te behouden, dan hebben we een redelijke mix van jong en iets minder jong. Spelers van een jaar of 26+ die iets toevoegen zijn schaars, maar als het kan altijd doen.

21-06-2016 23:39

Yoyoyoyo +0

Met enkel 19-jarige kindjes win je geen prijzen.

21-06-2016 23:56

Freddy Al +11

Jonk heeft het bij het verkeerde eind'; aankopen van jeugdig talent kan zeker verantwoord zijn. Voor Sanchez geldt dat hij ook door Barcelona gecontracteerd kon worden, dit zegt niet alles maar wel iets over hem.
In het algemeen zal Ajax niet altijd de toptalenten in huis hebben zoals ook de grote clubs dat niet altijd hebben.
Dat wil niet zeggen dat je de opleiding niet stevig op poten moet zetten maar wel dat scouten op jeugdig talent verstandig is, juist om de druk op die opleiding niet te groot te maken.
Jonk wil in mijn ogen gewoon zijn gelijk halen, de praktijk wijst uit dat geen enkele Europese topclub zijn filosofie aanhangt.
Ajax heeft zelf al vaak ondervonden dat talenten door rijkere clubs worden weggekocht voordat ze zich hebben kunnen bewijzen.

21-06-2016 23:21

Zwaan +326

Ajax (en Jonk) slaan door in het 'doorselecteren' richting de jeugd. Als ik bijvoorbeeld soms hoor dat het niet erg zou zijn als Klaassen / Bazoer vertrokken dan sla ik stijl achterover. Een Bazoer is ook net 19, die moet je zien te behouden tot ie echt goed genoeg is voor de Europese (sub)top! Laat die jonge gasten maar laten zien dat ze beter zijn, ook zij worden hier beter van.

21-06-2016 23:05

gusanito +5454

Ik ben het meestal wel met Jonk eens, maar je kunt nu toch niet zeggen dat er op deze twee posities echt grote beloftes aan zitten te komen. Ik denk dat het juist goed gehandeld is.

21-06-2016 22:56

wdka +277

Dat dus ik ben benieuwd wie ze in de weg zitten?

21-06-2016 23:03

Ewald +6776

Tja is ook nooit goed. Vind het prima. Alleen opleiden lukt ook niet en niks mis met af en toe een gok nemen. 1 een succes en winst andere geen succes en verlies, dan is het nog prima toch.

21-06-2016 22:55

Frank e +114

Hij heeft daar wel een punt als je dan toch 10 miljoen uittrekt koop dan een fatsoenlijke versterking

21-06-2016 22:44

Sergevanw +0

Jonk is in mijn ogen sowieso een enorme aderlating, duidelijke visie, goede teksten en enorme kennis! Eeuwig zonde!

21-06-2016 22:43

wdka +277

Maar welke jeugdspelers die op de deur kloppen, zitten deze jongens in de weg dan?

21-06-2016 22:42

wdka +277

Je moet meer teams vullen dan het eerste he? Sierhuis en dolberg mogen het bij jong Ajax eerst eens bewijzen lijkt mij. El azzouzi of zivkovic bij het eerste en de afvaller bij jong. Dan heb je voor jong en het eerste 3 spitsen elk, en ruimte om een te verhuren. Ik zie het probleem niet.

21-06-2016 23:15

Liefhebber +1

De mensen die denken dat een speler met enige kwaliteiten van 25 jaar zin heeft om in een B- of C-land voor een relatief laag salaris te gaan spelen, leven in een schijnwerkelijkheid. Zogenaamde grote Ajacieden als VdV en Heitinga willen zelfs pas terug als echt geen enkele club ze nog wil hebben en ze totaal versleten zijn. Het enige wat wij kunnen doen is jonge talenten opleiden/kopen, hopen dat deze spelers 1-2 jaar langer willen blijven dan gebruikelijk en hopen op de mogelijkheid dat een oud-ajacied (bv. Suarez, Jantje, Toby) die nog niet versleten is uit dankbaarheid terug wil komen. We hebben trouwens voldoende ervaring met Veltman, Klaassen, Gudelj, Cillessen. Hebben allen interlands gespeeld, menig Europese wedstrijd. Je kan echt als club uit NL geen spelers halen met meer "ervaring" (lees; 50 CL-wedstrijden en 2 WKs). En kom niet aan met Guardado of Moreno. Die verdienen meer dan 2 miljoen en het verschil was slechts 2 punten met al die "extra" ervaring. Kwaliteit hebben we nodig.

21-06-2016 22:24

Bargoens +0

Kwaliteit nodig? En dan haal je een spits die alleen maar heeft gespeeld in een 4-4-2 systeem. Dat soort rare aankopen hebben we al genoeg gehad onder Danny Blind, Uri Coronel en Jol.

21-06-2016 22:33

Pettersson1963 +0

Ajax haalt met Mateo Casierra een spits in huis die tweebenig is, fysiek sterk is en ook nog een keer betaalbaar is. Of het een onverstandige of verstandige aankoop is moet nog blijken. Liefhebber heeft gelijk, spelers met kwaliteit rond de 25 jaar komen niet naar de Nederlandse competitie en de vijver waarin Ajax vist wordt steeds kleiner. Bij Ajax zijn ze natuurlijk weer knettergek om 5 miljoen € af te tikken voor een jonge spits? Wanneer Jonk zijn werk naar behoren had gedaan was deze aankoop niet nodig en stond er nu een spits in het eerste die opgeleid was door Jonk.

21-06-2016 23:19

Liefhebber +1

Niks aan gelogen. Als Jonk zijn werk naar behoren gedaan had, zou er wel een spits of CV uit de jeugd klaar hebben gestaan. Komen ze aan met El Azzouzi (oogappeltje van visionair Jonk). Laat die gozer eerst eens bij een Twente een meerwaarde worden.

21-06-2016 23:26

Labanda +1

Inderdaad, onder jan olde riekerink stroomden de spitsen zo de Arena in toch?
En de Ligt is geen product van beleid Jonk?

21-06-2016 23:43

Pettersson1963 +0

Olde Riekerink verdiende geen 500.000 € per jaar en kreeg geen bonus voor elke zelf opgeleide speler.

21-06-2016 23:50

Maxwell5 +4

En de belangrijkste kwaliteit, techniek, heeft ie een gebrek aan. Deze jongen is dan op dit moment technisch al minder dan de 3 eigen opgeleide spitsen, die nagenoeg van dezelfde leeftijd zijn. Casierra zal dan aan zijn techniek moeten werken. ...en dat is veel lastiger dan aan je fysieke vermogen te moeten werken. Dan neig je al snel naar de conclusie dat deze jongen èn jeugdspelers in de weg zit en voorlopig een aankoop is voor de breedte.

21-06-2016 23:37

Bargoens +0

Jonk wilt eigen jeugd + ervaren aankopen.
En mensen weten het hier zo te draaien dat Jonk een selectie van alleen maar eigen jeugd wilt. Ga man.
Jonk gebruikt zijn gezonde verstand.
Bij Ajax halen ze nu voor behoorlijke bedragen jongens van jeugdige leeftijd.

21-06-2016 22:20

BRAMHOUTEN +3813

Zlatan heeft ook 9 mln gekost en was 18.

21-06-2016 22:31

Bargoens +0

Sulejmani was ook 18 en kostte 16 miljoen.

21-06-2016 22:34

BaaszoeRoermond +1

In totaal veeeel meer.

21-06-2016 22:35

wdka +277

Omdat je een keer een ongeluk hebt gehad ga je ook niet meer de weg op?

21-06-2016 22:56

Eastwood +0

Zo één krijg je dan ook niet snel weer...

21-06-2016 23:11

Bazenvan95 +31

En Zlatan was nooit goed genoeg voor Ajax totdat hij voor een appel en een ei werd verkocht

21-06-2016 22:35

ambtenaar +23

Goed punt bram.

21-06-2016 23:03

mvdk +44600 moderator

Suarez was ook 9 miljoen en 19 jaar. Tja... Soms moet je risico nemen. En zeg eerlijk: Welke speler van de afgelopen 15/16 jaar uit de jeugdopleiding is beter geworden dan zij? Kan er ook wel 20 jaar van maken.... Eigen jeugd is goed, maar als je ergens een parel op kunt pikken moet je dat gewoon doen.

21-06-2016 23:42

Dennizzz +316

Wilt?? Conclusie is dat het grootste deel van de eigen jeugd niet goed genoeg is om de stap naar het eerste elftal te kunnen maken.

25-06-2016 08:25

AjaxMokkum +0

Al die mensen op AS die doen alsof ze deze spelers al jaren volgen, pff. Jonk zegt ook niet per sé dat dit slechte aankopen zijn, hij heeft er alleen zijn twijfels bij gezien de leeftijden. Hier heeft hij natuurlijk volledig gelijk in, gekochte spelers moeten in de meeste gevallen directe versterkingen zijn, en dit zijn jonge jongens dus het is gewoon even afwachten. We zullen zien wat deze jongens in hun mars hebben.

21-06-2016 22:13

Cello +52981 moderator

Jonk mag dan zijn bedenkingen hebben en mag dan vinden dat het halen van dit soort spelers (19-, 20-jarigen) veelal breedte aankopen zijn, die misschien wel de zelfopgeleide spelers in de weg staan....maar de spelers die opgeleid zijn, zijn klaarblijkelijk nog niet klaar voor de stap naar Ajax-1.

Verder ben ik het ook niet helemaal eens met velen hieronder, dat met het vertrek van Jonk in de opleiding de lijn-Cruijff vaarwel is gezegd. Is dat wel zo?. Ik bedoel, Jonk was dan wel een voorvechter van die lijn, maar hij is heus niet de enige die die lijn ten uitvoer kan brengen.

En wanneer er een mix komt van de lijn-Cruijff en die van de conservatieve stroming binnen de club kan dat ook wel eens werken. En ja dan doe je misschien eens dit soort van aankopen. So what?.

En voor degene die roepen dat ze te jong zijn en dat er meer ervaren gasten gehaald hadden moeten worden....tsjah, meer ervaren gasten kosten een hoop meer aan transfersom, sowiezo meer aan salaris, maar misschien nog wel belangrijker: die zien spelen in de mickey mouse league misschien wel niet zitten. En dan kunnen we wel blijven roepen dat het anders moet kwa aankopen.....echter zal dat niet echt lukken mi.

Wees blij, dat er eindelijk eens gehoor gegeven wordt aan het doen van aankopen, aankopen zonder het bord op schoot gehalte en waarvoor eens een keer echt gescout is geworden met Henk Veltmate voorop. Hoe vaak werd hier vorig jaar wel niet geroepen dat we eens in Zuid Amerika moesten gaan kijken ipv de scandinavische landen. Doen ze het.....en weer is het niet goed. Sommige mensen zijn gewoonweg nooit tevreden te stellen.

Ik zou zeggen, geef het een kans....geef o.a. deze twee Colombiaanse boys de kans en steun van het voltallige publiek/supporterslegioen.

21-06-2016 22:13

Cello +52981 moderator

Ik zie het op de manier zoals jij het beschrijft maar op één manier. Of je behoort tot de Cruijff-kliek, of tot de tegenstanders-kliek (in dit geval).

Er wordt vergeten, dat het voetbal ook continu in ontwikkeling is. Toen Beenhakker en daarna Van Gaal het in d ejaren 90 over nam had je ook al de lijn van Cruijff die in de jaren daarvoor was uitgezet. En daar hebben de opvolgers, Beenhakker eerst en Van Gaal daarna, hun ingredienten aan toegevoegd. Wanneer je je ogen sluit voor het aanpassen van details zal je altijd gedoemd zijn te falen. Cruijff is belangrijk, zijn visie ook, maar is daarbij tegelijk heus niet zaligmakend. Het Barcelona van nu heeft ook in de basis de visie van Cruijff, maar speelt allang niet meer het spel van Cruijff, daar óók o.a. Van Gaal, Rijkaard, Guardiola en nu Luis Enrique hun individuele ingredienten hebben toegevoegd.

En nu is het bij Ajax om ook de visie van Cruijff als basis te nemen, maar tegelijkertijd niet blind te zijn voor individuele ingredienten van nu Bosz, en eerder De Boer/Bergkamp. Op die manier evolueert het en doet men imo een poging om het te verbeteren. Of dat gaat lukken, dat is en blijft de vraag....alleen kan je er nu nog niets van zeggen (tenzij je waarzegger bent met glazen bol).

En ja El Azzouzi. Die heeft leuke dingen laten zien bij Twente, dat klopt. Maar een goed oplettend persoon weet, dat spelen bij Twente òf spelen bij Ajax toch echt een wereld van verschil is. Bij Ajax komt er van alles bij kijken, wat niet voor handen is bij bijv. Twente.....dat begint dus al met de druk....

En wbt Cassierra en Sanchez.... I prefer to keep an open mind....zij zijn nu eenmaal aangekocht en verdienen ondanks alles wat we er van mogen vinden een kans en op zeker onze steun.

21-06-2016 23:10

Oudegarde8 +0

Jonk verwijten dat hij alleen maar jeugd wilt en een zin erna gillen hoe geweldig het is dat een 19 jarige en 20 jarige worden gehaald.
Heel logisch jongens!

21-06-2016 22:12

AFCABart +2

Als je denkt topspelers te kunnen halen moet je dat altijd doen. Ik kan alleen de kwaliteiten van die jongens nog niet inschatten. En dat kan Wim denk ik ook nog niet.

21-06-2016 22:06

AFCACBS410 +0

Nog steeds een doodzonde dat deze man is afgestoten door de rest van de ratten die er door hem en Cruijff zijn gekomen..Overmars, Bergkamp, de Boer, allemaal hebben ze Jonk keihard laten barstten toen hij als enige WEL 100% aan de lijn Cruijff vast hield.

Het pluche heeft ons Ajax weer steevast in handen met gladde glijders en enge zaken mannen als Collee en Henrichs voorop..daar waar we bevrijd leken toen Johan en zijn jongens de handschoen oppakten.

En onze hele supportersschare heeft het ook ENORM AF LATEN WETEN. Waar was de massale steun toen Ling, Jonk, Cruijff en de trainers van de Toekomst in hun hemd werden gezet door no-bodies met een Ajax pak aan...ongelooflijk dat we daar stonden bij de ingang van de arena en toekomst met een handje vol mannen van 410 en F, een handje vol...de rest achtte een supportershonk en andere belangen boven het belang van de club.

Een doodsteek voor onze club...want vanaf nu ligt het hele plan Cruijff in de onderste stoflade en hanteren we weer gewoon GOD ZEGENE DE GREEP BELEID! En daarom slaat Jonk in dit korte stukje commentaar dus wél rake taal uit.

21-06-2016 22:05

AFCACBS410 +0

Eindelijk iemand die het eveneens helder uittikt...je slaat de spijker om zn kop geDaante!

Uitspraken als 'Plan Cruijff blijft leidend'' bij monde van vd Sar destijds waren enkel voor de bühne, en als mensen me hier massaal minnetjes geven blijkt dat de meerderheid er nog is ingetuind ook.

Geloven jullie maar dat er momenteel enig lijn in ons beleid zit. Geloven jullie maar dat men de plannen zoals jaren geleden afgestemd met Johan nog naleeft. Houden jullie jezelf dan maar voor de gek.

Lees rapport Ling eens voor het slapen gaan zou ik zeggen, verdiep je nog eens in de teksten die zijn uitgeslagen ten tijde van het hele gebeuren...het is een grote pijnzooi intern bij Ajax maar de storm is weer over gewaaid en mensen denken er niet meer aan. DOEL BEREIKT voor je mannen met de Ajax stropdassen.

21-06-2016 23:14

J00DT0TMIJND00D +0

Die zien waarschijnlijk liever figuurtjes zoals Ten Have terug bij de club dan een pure voetballiefhebber die het beste met de club voor heeft als Wim Jonk -_-

21-06-2016 23:32

godenzoon92 +4

Als het nou middenvelders waren geweest die we nu gehaald hebben, dan was ik het met Wim eens geweest. Maar echt grote talenten op de CV en spits positie, die klaar zijn om in het eerste te spelen hebben we niet echt mijns inziens. Dus in dit geval denk ik dat het een goede zet is geweest. Hoe het gaat uitpakken met aankopen is altijd afwachten.

21-06-2016 22:04

Kupke +0

Eigenlijk ben ik blij dat die kerel weg is. Moet er niet aan denken om hem coach van het eerste te hebben zeg..... Dan heb je een middenveld van gemiddeld 18 jaar

21-06-2016 22:03

Shqiptar +0

Want Jonk is tegen aankopen?
Lezen! Wie haalt er hier 2 spelers van 19 en 20?

21-06-2016 22:05

NouriVandeBeek +7

Begrijpend Lezen bitch

21-06-2016 22:18

blessure +2

Ik vind het niet echt verstandig, dat Jonk dit zegt tegen V.I.
Gezien zijn houding t.o AJAX, had hij het beter voor zich kunnen houden.

21-06-2016 22:01

Shqiptar +0

Maar liefst de 2e keer sinds November dat we iets van hem horen. Nou nou...
Coronel en Endt hebben jarenlang iedere week uitgehuild in de media.

21-06-2016 22:05

Wat mot je? +0

Ik word toch wel een beetje chagrijnig van die wijdbroek....

21-06-2016 22:01

JohnDylan +23216

Er is een verschil tussen een speler die wordt gehaald voor de breedte en een speler die wordt gehaald voor de toekomst.

21-06-2016 21:54

Voetbal1900 +1

Jonk begint nu echt sneu te worden. Hij heeft deze spelers nog nooit gezien. Zelf weet ik ook niet of dit wat wordt, maar wat ik wel weet is dat Jonk in 5 jaar tijd nog geen 1 topper heeft afgeleverd bij Ajax.

21-06-2016 21:54

NouriVandeBeek +7

Ik snap niet dat mensen vinden dat Jonk zuur is. Dit is zijn manier van denken ook al toen hij nog bij Ajax zat. Het zou wat zijn als die nu wat anders had gezegd.

Er zit ook gewoon een kern van waarheid in. Op het eerste gezicht denk ik dat de Colombianen niet in de basis gaan staan. De tijd zal leren wanneer het gebeurt en of ze het niveau hebben van hun dure prijskaartje.

21-06-2016 21:51

Raydo +1523

Er zit een kern van waarheid in als je aanneemt dat elke aankoop METEEN iets moet toevoegen aan Ajax. Dat volg ik niet.

Net zo min als de stelling dat een aangekochte jongeling iemand anders per definitie 'in de weg staat'. Zelfs als dat zo is, is dat dan op zichzelf een reden om een exceptioneel talent niet te halen? Het lijkt me dat je uiteindelijk het beste eerste elftal op de been wil zien te krijgen – of gaat het belang van de eigen jeugdspelers hier boven?

21-06-2016 22:24

AjaciedForLive +74

Az heeft geïnformeerd naar van rhijn.

21-06-2016 21:50

Oliveira +0

Dat was al een tijdje bekend. Ik verwacht zelf dat Van Rhijn inderdaad naar AZ zal vertrekken, tenzij hij een goed aanbod krijgt uit het buitenland.

21-06-2016 22:10

DappreStryder +0

Alhoewel ik het eens ben met de aankopen en ik zeer hoopvol ben, heeft Jonk hier ook wel weer een punt. Het zijn misschien uitstekende talenten, maar voor 11 miljoen hebben we nog steeds geen directe versterking...

21-06-2016 21:50

JPC40 +3

Laat ik het zo stellen, dat ik helemaal geen voorstander ben om deze twee spelers te halen, ternmeer dat ander spelers inderdaad hiermee gepasseerd worden.
Ten tweede zie ik nog altijd veel meer heil in om in Duitse Oostenrijkse clubs te gaan zoeken, naar versterking, dat is nou eenmaal mijn voorkeur en smaak.

Los hier van, ben ik van mening dat wat nu bij jeugd rond loopt helemaal niet klaar is om bij hoofdteam ingepast te worden, maar Marc in mijn ogen van puur ellende en onmacht deze keus gemaakt heeft.

Daarnaast ben en blijf ik ook van mening dat Ajax opnieuw als kip zonder kop achter PSV aan rent, wat Frank geprobeerd heeft om twee spelers bij Barca weg te halen...... wat een fiasco werd.... geloof ik gewoon weg niet in dit idee.

Hoe zie ik het dan ?
Ajax moet zichzelf blijven en niet proberen andere na te doen, op welke manier dan ook, ik geloof heilig dat als Ajax zijn eigen koers blijft varen met spelers die dicht bij Ajax filosofie hangen, dat Ajax veel beter kan functioneren, dan dit soort paniek reactie,s .

21-06-2016 21:36

Ellende +324

Ik had het slecht gevonden wanneer deze spelers zonder Jonk niet gehaald zouden worden. Vooral die verdediger lijkt me een geweldige aankoop. Wie staat die jongen dan in de weg is mijn vraag. Zivkovic maakt niet de gehoopt ontwikkeling. Voor Dolberg komt de stap waarschijnlijk nog dus te vroeg. Dan weet ik niet waarom je geen extra jonge spits moet halen.
Jonk deed andere dingen maar waarom loop je daar blind achterna. Dit gat was er ook met Jonk geweest.

21-06-2016 21:55

Ellende +324

Voor mij heeft El Azouzi nog heel weinig bewezen op volwassen niveau. Ik mis iets wat hem onderscheidt. Iets wat hem de spits van AJAX maakt. Ik vind hem niet veel duelkracht hebben tegen sterke verdedigers. Niet echt een onderscheidende dribbel. Niet een geweldig schot. Dus ik verwacht niet veel van hem.

21-06-2016 23:13

kaashaas +4

tis simpel het zijn talenten .. die waarschijnlijk direct kunnen aansluiten.. ik denk dat er bewust voor gekozen is om deze spelers 1 of 2 jaar te laten overbruggen om dat onze zelf opgelijde spelers nog niet rijp genoeg zijn.

21-06-2016 21:33

RSM +3923

Tijdperk Ajax is veranderd. Prio is eerst goede 1e elftal creëren dan komen de echte talenten van zelf weer. Anders gaan vroegtijdig weg.

21-06-2016 21:28

ajaxrosenberg +1391

Mwah ik kan het hier niet helemaal mee eens zijn. Hij zegt sowieso vaak maar wellicht zijn deze spelers wel heel goed gescout. Bovendien moet ik het nog maar zien met die jeugdspelers. Fischer en boilesen waren top in de jeugd maar nu? Van de beek en nouri waren de grootste talenten maar ik ken genoeg spelers uit het verleden die al in de basis stonden op deze leeftijd. Nederland is nou ook niet de zwaarste competitie.

21-06-2016 21:26

Shqiptar +0

Het gaat Jonk erom dat je nu een 19jarige en 20jarige haalt. Zelfde verhaal met Sinkgraven.

21-06-2016 21:30

ajaxrosenberg +1391

Sinkgraven vond ik onbegrijpelijk. Deze jongens kunnen mentaal en fysiek wellicht wel wat toevoegen aan ajax. En als die jeugdtalenten echt zo goed zijn, komen ze wel bovendrijven.

21-06-2016 21:57

fanvooraltijd +6839

JONK legt de makke van Ajax bloot ! er is heel veel talent bij Ajax. zijn dit de spelers die de kar kunnen trekken ? we zoeken toch ervaring ? we blijven steeds weer dezelfde fout maken. en een ezel stoot zich geen 2 x aan de zelfde steen ,maar Marc Netto wel !

21-06-2016 21:22

Shqiptar +0

@liefhebber

5 jaar Jonk? Jonk is vertrokken in November 2015 en begonnen als HJO aan het begin van het seizoen 12/13. Weet niet wat bij jou 5 jaar is..
Ofja dat gedrag zien we vaker bij Cruijff haters, vermeulen gilde ook al dat plan Cruijff 5 jaar had geduurd terwijl het in werkelijk nog geen 3 jaar was.

21-06-2016 21:15

gi0vanni +7381

Klopt en het was een plan dat minimaal 10 jaar voor was uitgetrokken maar je kon bij A's al in de korte tijd die ze hadden zien dat ze het geweldig deden.

21-06-2016 21:59

ambtenaar +23

Verhaal van jonk is me iets te simpel, hij kent deze jongens ook niet. Ben zelf toch wel benieuwd naar die Sánchez.

21-06-2016 21:15

AjaxMokkum +0

Leuk dat jij voor Jonk bepaald dat hij deze spelers niet kent. Verder ben ik het wel deels met hem eens, al hoewel ik de spelers niet ken, en dus nog niet kan oordelen of dit daadwerkelijke directe versterkingen zijn.

21-06-2016 22:06

ambtenaar +23

Kom op zeg.....denk jij serieus dat Jonk spelers kent uit Colombia ?

21-06-2016 22:56
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.