Nu écht Ajacied: Antony uit São Paulo

door Reinand Visscher 18

Nu écht Ajacied: Antony uit São Paulo

door Reinand Visscher 18

Laatst geüpdatet

Sinds 1 juli is Antony Matheus dos Santos, kortweg Antony, officiëel Ajacied. De rappe Braziliaan zal een dezer dagen gepresenteerd worden in Amsterdam, waar hij een krabbel zet onder een contract dat hem tot medio 2025 aan Ajax verbindt. Voor veel Ajacieden is de Braziliaanse Serie A, waarin Antony voor São Paulo FC uitkwam, een vrij onbekende competitie. Om een beeld te scheppen van de technische buitenspeler schetsen vier fanatieke São Paulinos hun persoonlijke kijk op Antony: João (27), Alisson (23), Stephanie (26) en een bekende artiest uit São Paulo genaamd Spinardi (29).

In een recente video van São Paulo FC is te zien hoe Antony als jonge fan zijn club aanmoedigt op de tribunes. Hoe kijk jij naar hem, gezien hij in die zin één van jullie is?
João: 'Los van zijn geweldige kwaliteiten is dit waarschijnlijk de grootste reden dat hij zo geliefd is bij ons. Hij is geboren en getogen op zowel de tribunes als het veld van het Morumbi (hoe het stadion van SPFC in de volksmond wordt genoemd, red.). Hij brak ook door op het perfecte moment. In 2018 was er veel kritiek op ons team. Het zou te oud zijn en niet genoeg snelheid in huis hebben. Toen was daar ineens Antony, een jonge jongen, één van ons, die ineens alle monden snoerde. En terwijl veel Braziliaanse (jonge) spelers nog wel eens een onprofessionele houding hebben, was dit bij Antony nooit het geval. Hij heeft vanaf het begin af aan altijd de focus gehad op zijn spel.'
Alisson: 'Als een speler opgroeit in ons shirt is hij sowieso al bijzonder, maar Antony is wel heel bijzonder, gezien zijn liefde en passie voor onze club. Ook heeft hij altijd heel veel aandacht gehad voor São Paulo fan Larissa, een klein meisje dat het niet makkelijk heeft. Hij heeft altijd tijd voor haar en nam haar vaak mee naar wedstrijden.'
Stephanie: ''From Cotia to the world', zeggen we altijd over onze eigen jongens die het ver schoppen. Cotia is de naam van onze opleiding, waar veel bekende spelers vandaan komen, zoals Káká, Oscar en David Neres. Ik hou echt van Antony, dus ik hoop en denk dat ook hij in dit rijtje komt te staan.'
Spinardi: 'Voor mij is elke wedstrijd op de tribune magisch, alsof het steeds mijn eerste keer is. Moet je je voorstellen hoe het voor Antony voelt om op het veld te staan. Net als ik werd hij geboren als SPFC fan. Alleen daarom al zal ik voor altijd fan zijn van hem, waar op de wereld hij ook speelt.'


Als je Antony zou moeten beschrijven door hem met drie spelers te vergelijken, welke drie spelers zou je dan noemen?
João: 'Neres, Vinicius Júnior en Lucas Moura. Zij hebben allen dezelfde moderne Braziliaanse speelstijl, een vergelijkbare fysiek en dezelfde kwaliteiten, voornamelijk hun snelheid en dribbelvermogen.'
Alisson: 'Vanwege de combinatie van snelheid en dribbelen ga ik voor Arjen Robben, Angel di Maria en Douglas Costa.'
Spinardi: 'Ik zie overeenkomsten met Robinho, toen hij aan het begin van zijn carrière stond, met Moura, die trouwens ook bij ons vandaan komt en met Dudu van Palmeiras. Ze hebben allen de combinatie van snelheid en techniek. Ik moet zeggen dat Antony nog wel volwassener moet worden in zijn acties.'

Wat is voor jou het mooiste moment van Antony in het shirt van São Paulo?
João: 'Mijn mooiste herinnering aan hem is de Paulista (het toernooi van de staat São Paulo waarin teams als Santos FC, SC Corinthians, SE Palmeiras en São Paulo FC het tegen elkaar opnemen, red.) van 2019. In zulke wedstrijden tegen onze rivalen is het een traditie dat we buiten het stadion met vuurwerk, drums en vlaggen onze spelersbus verwelkomen. Waar Antony dit vroeger met ons deed, was hij nu één van die gasten in de bus. In dit toernooi hielp hij, met een aantal leeftijdsgenoten waaronder Igor Gomes, het team naar de finale. Met hun talent versloegen ze onze rivalen die grotere budgetten hebben, dat was geweldig!'
Alisson: 'Vorig jaar hadden we geen best jaar. Op de laatste speeldag was het nog maar de vraag of we ons zouden plaatsen voor de Copa Libertadores. Die wedstrijd speelde Antony de sterren van de hemel en wonnen we met 2-1 mede door een goal en een assist van Antony. We plaatsten ons alsnog!'
Stephanie: 'In 2019 speelde hij met São Paulo FC op een juniorentoernooi. Ze wonnen dit toernooi, door onder meer vier goals en zes assists in negen wedstrijden van Antony.'
Spinardi: 'Net als João staat mij die Paulista nog heel erg bij. We verloren weliswaar de finale, maar hij speelde persoonlijk die wedstrijd zó goed. Hij scoorde en liet zien waar hij van gemaakt is, door alles te blijven geven tot het einde.'


Wat zijn jouw verwachtingen van Antony bij Ajax? Op welke positie zou hij zich moeten richten?
João: 'Ik denk dat hij mede door zijn professionele houding zich snel in de basis zal knokken. Hij kan zowel op de linker- als rechterflank uit de voeten. Bij ons wisselt hij dat gedurende de wedstrijd ook constant af, om tegenstanders te verwarren. Natuurlijk zal hij zich moeten aanpassen aan het niveau, maar met zijn focus, snelheid en techniek gaat hij zeker van waarde zijn voor Ajax. Hij heeft iets bijzonders, waardoor hij, ook tegen teams die zich laten terugzakken, met een individuele actie iets kan forceren.'
Alisson: 'Hij gaat het goed doen bij Ajax, dat weet ik. Ik vertel mijn vrienden ook steeds dat het goed is dat hij voor Ajax heeft gekozen, dé club waar jonge spelers zich goed ontwikkelen.'
Stephanie: 'Ik denk dat hij zich wel echt moet focussen op de rechterflank. Hij zal misschien een beetje tijd nodig hebben om zich aan te passen, maar hij gaat het zeker redden en zich laten zien in de Champions League!'
Spinardi: 'Als hij de kans krijgt gaat hij het makkelijk aankunnen. Wel moet hij echt op de flanken spelen met zijn snelheid en techniek. Ik zie hem niet op een andere positie spelen.'

Reinand Visscher (@reinandphotography | @reinandvzr | r.visscher@ajaxshowtime.com)
Met dank aan Stephanie Romcy.

Lees meer over:
Plaats reactie

DaarHoordenZijEngelenZingen +0

Leuk artikel! Ben benieuwd naar Antony. Er is best veel geld voor hem betaald maar hij komt wel van een compleet ander werelddeel. Hopelijk helpen Neres en Danilo Pereira hem met acclimatiseren. Dan wordt Antony een nieuwe Braziliaanse parel in Amsterdam.

04-07-2020 23:13

Professor +11138

Eindelijk een snelle en creatieve speler daar word ik vrolijk van. Zou zelfs blij worden als we ook nog een zeer creatieve middenvelder gingen kopen, dit is in mijn ogen heel noodzakelijk.

04-07-2020 21:56

Sterretje73 +5246

Same here al maak ik me na dit seizoen nogsteeds zorgen over ons scorend vermogen. Ik denk dat we een echte topspits nodig hebben. Al is dat ws amper betaalbaar maar toch...

04-07-2020 23:11

Flipper33 +6826

Zal me niks verbazen dat ze Antony op het middenveld zetten ! Tenminste kwam wel zo over toen Overmars zei Antony kan op veel plekken spelen..

06-07-2020 22:34

DeMeervanweleer +7572

Onana
Dest Schuurs Blind Taglia
Martinez
Donny Tadic
Antony Traore Neres.

04-07-2020 16:32

Intec +0

Onana Vd Beek Dest en Tagliafico vertrekken. Op Onana na weet ik bijna wel zeker dat de andere 3 verkocht worden. Ik denk dat Ten Hag het zo gaat doen.

?
Mazraoui Schuurs Blind Martinez
Alvarez Eiting
Neres Tadic Promes
Traore

Keeper wordt de grote vraag stuk iedereen hoopt op Onana. als hij zou vertrekken zou ik een jonkie voor de leeuwen gooien.

Ik vermoed dat Ajax niet gek veel zal doen op de transfermarkt hoogstens een spits van hoog niveau en een keeper en heel misschien een jonge linksback met veel potentie.

Dit is overigens niet wat ik graag wil zien maar wat ik voel aankomen.

04-07-2020 17:07

Dubbelvla +8460

Dit is niet echt een elftal waar ik op dit moment warme gevoelens van krijg. Met Onana, vd Beek en Nico raak je vooral veel pit en bravoure kwijt

04-07-2020 18:09

Intec +0

Mee eens ik ook niet maar ik denk dat het wel eens de realiteit kan worden door corona.

04-07-2020 18:15

Soccerskins +1

Gravenberch is denk ik wel verzekerd van een basisplaats. Verder hoop ik ook dat we Matheus Henrique óf Pröpper gaan halen. Vervanger van Onana mag van mij Van Crombrugge zijn en Martinez moet het vertrek van Nico gaan opvangen. Uiteindelijk hoop ik op dit: (Waarbij de voorste 4 veel van positie gaan wisselen)

Van Crombrugge
Mazraoui - Schuurs - Blind - Martinez
Henrique - Gravenberch
Antony - Promes - Neres
Tadic

Ik vrees wel dat Ajax geen middenvelder meer gaat halen en dat Alvarez of Eiting op de plaats van Henrique gaat spelen.

04-07-2020 19:54

DeMeervanweleer +7572

Ik moet nog maar zien wie er echt vertrekken. De effecten van maandenlang geen of nauwelijks inkomsten bij de clubs mag je niet onderschatten.
Alvarez is te traag voor die positie en helemaal in combinatie met Tadic en Eiting wordt je compleet ondersteboven gevoetbald. Ik denk dat Ten Hag dat echt wel inziet.

04-07-2020 20:22

Professor +11138

Alvarez en Eiting als VM dit gaat echt niet komen beiden zoveel tekort. En als die spelers allemaal weggaan zal er echt wel wat bijkomen we willen om het kampioenschap spelen.

04-07-2020 21:52

Intec +0

Geloof me maar eventueel komt klaassen op de positie van Alvarez maar dat gaat het ongeveer worden op zeker speelt Eiting volgend seizoen. Ik ben er 100% mee eens dat ze te kort komen. Maar dat is voor handen en geloof mij er komen niet veel nieuwe spelers geloof ik niet. Ik vind zelf dat er op 5 plekken spelers bij moeten welke spelers daar ben ik niet voor maarre scouts.

05-07-2020 13:30

036AFCA97 +146682

Onana
Dest Schuurs Blind Wijndal
Pröpper Donny
Tadic
Antony Promes Neres

Zoiets zou ook lekker zijn, naar mijn mening.
Al zou ik Ajax graag een poging zien doen om Ihattaren binnen te hengelen.

Pröpper is een redelijke zodat Gravenberch nog even kan rijpen, maar als Propper geen Nederlander was wou iedereen hem hier dan ook hebben? Er zijn toch vast wel haalbare betere middenvelders? Die niet Nederlands zijn.

04-07-2020 15:42

036AFCA97 +146682

Ik wist dat ik iemand vergat. Martinez voor Wijndal.

04-07-2020 17:28

Ozymandias +159568

Ik zou met Onana; Mazraoui, Schuurs, Blind, Martínez; Henrique, Vd Beek, Gravenberch; Neres, Tadic en Promes in de basis spelen en Antony met Promes en Neres laten rouleren. Met zo'n basiselftal zou er enorm veel opbouwend vermogen aanwezig zijn. Daarmee zou de diepgang van Promes, Neres en Vd Beek optimaal worden benut.

Ik zou Pröpper geen slechte aankoop vinden maar betwijfel of hij haalbaar is (gezien het feit dat hij net zijn contract heeft verlengt met een verhoogd salaris). Daarbij zie ik liever dat Henrique komt aangezien ik denk dat hij nu al beter is en het potentieel heeft om een vaste waarde voor het nationale elftal van Brazilië te worden. Ook de felheid van Henrique is voor mij een reden om hem te kopen aangezien dat nodig is als Gravenberch als linkercentrale middenvelder een basisplaats krijgt. Ik zou Veerman een goed alternatief vinden als Henrique onhaalbaar blijkt te zijn. De pass- en traptechniek en het spelinzicht van Veerman heeft een enorme indruk op mij gemaakt. Daarbij heeft hij ook verdedigend een waarde door zijn felheid en goede drukzetten. Qua type lijkt hij perfect bij Ajax te passen.

04-07-2020 16:30

036AFCA97 +146682

Ken Henrique niet. Heeft Ajax interesse in hem getoond?

04-07-2020 17:29

Ozymandias +159568

In mei kwam het gerucht naar buiten dat Ajax interesse in hem heeft. Dat heeft geloof ik ook hier op AjaxShowtime gestaan.

04-07-2020 17:36

036AFCA97 +146682

Ben benieuwd dan!

04-07-2020 18:48

MPAjax +8423

Vind hem qua type speler een vooruitgeschoven spelmaker of hangende vleugelspeler

04-07-2020 14:23

Redrum +96117

Dit is er weer eentje waar je als supporter eens even goed voor gaat zitten. Ik verwacht toch wel een hoop goeds van deze jongen. Nu maar hopen dat we hem ook daadwerkelijk live aan het werk kunnen gaan zien dit seizoen.

04-07-2020 14:05

Schip +23455

Nog niet helemaal volwassen in zijn spel en een echte flankspeler. Dat betekent dat hij ook het controlerende werk nog helemaal onder de knie zal moeten krijgen, zoals Neres dat ook moest.

Als je met Neres en Anthony speelt, zal het middenveld wel erg gedisciplineerd moeten spelen.

04-07-2020 13:21

Bapinho +3434

Ik hoop zo dat hij minimaal van gelijkwaardig niveau is als Neres en misschien iets beter zelfs. Dat wordt echt een jaar smullen met Neres en Antony op beide flanken

04-07-2020 11:51

Dubbelvla +8460

Neres en Antony lijken in mijn eerste opzicht identieke spelers, hopelijk gaat dat niet ten koste van één van hen, en Neres hoort in volgens mij gewoon in de basis. Dus ben benieuwd hoe we dit aan gaan pakken.

Kunnen we een aanval met Promes in de spits en Neres en Antony wisselend op de flanken verwachten? Of Promes of Neres als vervanger voor vd Beek als opkomende punt op t middenveld? (waar ze volgens mij niet thuis horen).

04-07-2020 11:23

Ozymandias +159568

Antony is qua speelstijl aan de bal vergelijkbaar met Neres maar qua positionering beter vergelijkbaar met Ziyech. Antony is meer een hangende rechtsbuiten die zich tot de hoogte van het middenveld laat zaken om lager op het veld aan zijn acties te beginnen. Neres staat hoger opgesteld en heeft ook meer diepgang zonder de bal.

04-07-2020 12:56

Ozymandias +159568

Overmars vergeleek Antony zowel met Ziyech als Neres en ik kan dat wel begrijpen. Hij heeft namelijk aspecten van het spel van Ziyech en aspecten van het spel van Neres. Hij heeft natuurlijk niet de geweldige lange passtechniek van Ziyech maar een speler met die kwaliteit zal Ajax niet zo snel vinden. Spelers hoeven niet met precies hetzelfde type worden vervangen. Meestal is dat namelijk onmogelijk.

Ik denk dat Ajax met Lang een speler in huis heeft die qua type het dichtst in de buurt komt van Ziyech als Ajax zou kunnen krijgen. Hij heeft een goede lange passtechniek en komt net als Ziyech het beste tot zijn recht als hij maar zwerven tussen een positie als hangende buitenspeler en '10'. Ik zou het jammer vinden als Lang niet het vertrouwen wordt gegeven om Ziyech op te volgen.

04-07-2020 14:49

Ozymandias +159568

Met Lang en Antony als buitenspelers en een creatieve spelmaker op '10' staat er te weinig diepgang voorin. Als je met die twee buitenspelers speelt moet er een type Vd Beek op '10' staan.

04-07-2020 16:27

Ozymandias +159568

"Antony heeft die diepgang ook toch?"

Antony heeft weinig diepgang in zijn spel. Hij is een hangende rechtsbuiten.

"En die diepgang heeft Ajax toch helemaal niet zó nodig?"

Diepgang is van onmisbaar belang in de Ajax School vanwege twee ongelofelijk belangrijke redenen: 1) loopacties de diepte in trekken verdedigers van de tegenstander uit positie waardoor er ruimte wordt gemaakt voor acties of combinaties; 2) Zonder diepgang zal er niemand zijn die linies doorbreekt en krijg je het soort voetbal waarin de bal eindeloos van links naar rechts wordt gespeeld en visa versa.

"Ik snap je punt wel, maar ik denk niet dat het zo rigide hoeft te zijn, dat het altijd zo moet."

Zonder diepgang is het onmogelijk om de speelstijl van de Ajax School goed tot uitvoering te brengen. Sterker nog, diepgang (zonder de bal) is één van de basisprincipes van de Ajax School.

Guardiola heeft niet voor niets altijd aanvallers met veel diepgang in zijn opstelling. Zo had hij bij Barcelona de diepgang van Villa en Pedro, bij Bayern de diepgang van Lewandowski en Müller en bij City de diepgang van Agüero en Sterling.

04-07-2020 18:34

trodat4030 +96810

Trustfull is daar anders ontzettend veel mee bezig geweest met Donny. Het jaar dat Donny en Appie naar de A1 werden doorgeschoven brulde Orlando 53259 keer per wedstrijd: 'DONNY!!' die vervolgens dan zo'n loopactie maakte. Donny deed dit niet 'opeens'. Daar is wel degelijk flink op getraind.

05-07-2020 11:05

DeMeervanweleer +7572

Ik vind dat je vaak zinnige teksten hebt, maar in het geval van Lang ben ik het niet met je eens. Ik denk dat die jongen waarschijnlijk intrinsiek te weinig echte kwaliteit heeft en dat hij qua mentaliteit niet stabiel genoeg is voor de top.

04-07-2020 16:30

Ozymandias +159568

Waarin is Lang dan niet goed genoeg? Hij heeft een redelijke (lange)passtechniek, een redelijke traptechniek, is redelijk in de kleine ruimte (zowel met acties als combinaties) en heeft een redelijk overzicht. Tactisch moet hij nog stappen maken maar hij heeft meer dan genoeg voetballend vermogen om bij Ajax te slagen.

04-07-2020 18:36

DeMeervanweleer +7572

Je zegt het zelf: in alles redelijk, maar dat is om in Ziyech`s voetsporen te treden niet genoeg.

04-07-2020 20:23

Professor +11138

Je zegt het zelf hij is overal redelijk in. Is absoluut geen topper. Lijkt niet op Ziyech. Is niet een speler die op een bepaalde plek uitblinkt daar heeft Ajax er al genoeg van.

04-07-2020 22:03

AFCAMM +11343

Veel mooie woorden. Het zijn ook niet de minste spelers om mee vergeleken te worden. Hopelijk gaan we het hier ook zien.

Dat Ajax ook daar als ‘dé club’ wordt gezien om (als jonge speler) door te breken is ook fijn.

04-07-2020 10:53

eros +4805

Gk: Onana, Stekelenburg, Scherpen, Kotarski

Lv: Aankoop?
Lcv: Blind, Pierie
Rcv: Schuurs/Aankoop?, Timber
Rv: Dest, Mazroui,

Lcm: Aankoop?, Eiting
Rcm: Martinez, Gravenberch
Am: Aankoop?, Ekkelenkamp, Giovanni

Lb: Promes, Labyad, Lang, Unuvar.
Sc: Tadic, Traore, Huntelaar, Danilo, Hansen, Broney.
Rb: Neres, Anthony

Ik verwacht nog wel wat transfers bij Ajax. Cv, Lv, en 2 aankopen voor het middenveld zou kwalitatief vergeleken met de rest van het team moeten.

Tagliafico en vdBeek zullen wel vertrekken.
Magalan, Alvarez en Marin verkopen.
Danilo/Hansen/Brobey een jaartje verhuren? Sparta?

04-07-2020 10:53

Dubbelvla +8460

Het mag duidelijk zijn dat we op dit moment veel vraagtekens op t middenveld en in de verdediging hebben. Genoeg talent wat er bijna is, maar nog niet helemaal en nog niet klaar om in de CL te vlammen (we moeten gewoon doorbouwen op de afgelopen 2 jaar). Hoe gaan we daar mee om?

04-07-2020 11:19

eros +4805

Wijndal zou ik een goede optie vinden voor LV.

In tegenstelling tot sommige hier, hoop ik dat Werder degradeert. Klaassen als Rm met Martinez op Lm geeft een stevig middenveld.

Op 10 zou ik Ihattaren halen. In mijn ogen een prachtige Ziyech vervanger.

Mocht er dan nog geld zijn, en Werder degradeert toch,... Rashica zou een mooie aanvulling op links zijn, zodat Promes ook naar ‘10’ of de spits kan.

Met 60-80 miljoen moet dit wel lukken toch? Met de verkoop van vdBeek, Tagliafico, Ziyech en Botman zullen we al een eind komen. Marin, Magallan, Alvarez mogen ook weg.

04-07-2020 11:55

eros +4805

Zou je eerder voor Propper ipv Klaassen gaan dan? Dan moeten die ook even degraderen,...

04-07-2020 13:44

Schip +23455

Eens met Ihattaren, maar die is zo balvast en slim in zijn keuzes, dat je best met twee aanvallende middenvelders kunt spelen. Martinez vind ik geen middenvelder. Veel te weinig diepgang en geen steekpass.

En waarom Klaassen als je zoveel talentvolle jeugd hebt? Taylor, Gravenberch, Regeer, Timber, Unuvar. Ook Marin is er nog.

04-07-2020 13:24

ajax4perez +9562

Oei! Wat een vergelijkingen en je gaat dit nooit waar kunnen maken Bij Ajax.
Begrijp me niet verkeerd, hij zal echt wel over de eigenschappen beschikken maar als een ( deel van het) elftal niet lekker in de wedstrijd zit kan 1 persoon dit niet veranderen. (Op Ronaldo en Messi na dan).

Ik ga er nuchter in en laat me graag door hem mijn ongelijk bewijzen op het veld.

04-07-2020 10:36

Dubbelvla +8460

Off topic: hier is een goed idee voor de app: als je dan toch (relatief niet urgente) push notificaties naar m'n telefoon stuurt, link ze dan naar het betreffende artikel, niet naar de homepage.

04-07-2020 10:31

Lagasj +2905

Welcome Antony

04-07-2020 09:23

Dennis129 +11883

In ieder geval een speler om naar uit te kijken.
Heel belangrijk om een goede buitenspeler erbij te hebben, zodat we niet bij de eerste de beste blessure in de problemen komen.
Nou nog een vervanger voor Zyech op het middenveld.

04-07-2020 08:58

louis60 +11472

En ik wacht nog steeds op een CL waardige CV en extra spits voor plan B.

04-07-2020 10:23

Ajax4life16 +4

2 plekken die nou net prima bezet zijn.

04-07-2020 10:50

eros +4805

De spits positie vind ik wel aardig bezet. Tadic, Traore, Huntelaar, Promes, Danilo, Hansen, Brobey,... 7 spelers die er kunnen spelen, waarvan ik Tadic, Traore en Promes zeker Championsleague waardig vind.

Ik denk dat CV, LV, CM en op ‘10’ een aankoop noodzakelijker is om kwalitatief in balans te komen.

04-07-2020 10:57

Ajaxmax +1

Tis Brobbey btw

04-07-2020 11:35

NaarCLbeker5 +921

Mooi verhaal, maar de vergelijking van Antony met Lucas Moura was pijnlijk om te lezen

04-07-2020 08:50

ajaxminimax +5454

Ik heb er echt zin in om deze man aan het werk te zien. Ook goed om te lezen dat hij een goede mentaliteit heeft.

04-07-2020 08:19

Ajaxxxisdebeste +6

Pak die schaal, beker en cup Antony!

04-07-2020 08:00
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.