NB: 'Ajax speelt een stuk dominanter dan in de voorgaande weken'

door Jon van Dam 30

NB: 'Ajax speelt een stuk dominanter dan in de voorgaande weken'

door Jon van Dam 30

Laatst geüpdatet

Na iedere wedstrijd die Ajax speelt, valt er weer genoeg na te bespreken. Mooie doelpunten, vervelende momenten, vreugde en verdriet. Ajax Showtime kijkt iedere week met één van de redacteuren terug op de wedstrijd én wekelijkse actualiteiten in De Nabeschouwing. Vandaag: Ajax verslaat Heracles Almelo met ruime cijfers en verovert koppositie in Eredivisie. Ditmaal met Jong Ajax- en jeugdwatcher Wessel Kroon. Lees hier zijn blik op de wedstrijd én praat mee!

Stelling: de thuisoverwinning tegen Heracles Almelo was een ouderwetse Ajax-wedstrijd.

‘Ik ben het eens met die stelling. Het is best lang geleden dat Ajax een wedstrijd met 4-0 won (7 november won Ajax met 5-0 van Maccabi Tel Aviv, red.). Dat je nu de wedstrijd wint met zo’n ruime marge, zorgt ervoor dat je talenten als Bounida en Steur kan laten debuteren. Wat dat betreft was het een ouderwetse Ajax-wedstrijd. Ook omdat je je geen zorgen hoefde te maken, net zoals in de tijden dat je makkelijk kampioen werd en je je niet druk maakte om zulke wedstrijden. Het was even wennen, maar het voelde wel weer als een ouderwetse wedstrijd.’

Dies Janse kreeg voor het eerst sinds augustus weer een basisplaats bij Ajax. Hoe vond jij hem Youri Baas vervangen?

‘Ik vond dat Janse uitstekend speelde. Hij was comfortabel aan de bal, hij was natuurlijk sterk in de lucht en dat kennen de mensen ook van hem gezien zijn lengte. Dat heeft hij ook al eerder in Jong Ajax bewezen. De structuren die Farioli heeft aangebracht in dit Ajax, staan echt als een huis. Dus als een speler als Youri Baas uitvalt en er iemand als Dies Janse voor in de plaats komt, dan gaat het proces moeiteloos door. Er verandert niets aan de structuur of speelwijze van Ajax omdat het erg stabiel staat. Het gaat gewoon door zoals Ajax gewend is om te spelen.’

Het middenveld bestond uit Davy Klaassen, Kian Fitz-Jim en Steven Berghuis. Hoe vond jij dit drietal renderen?

‘Ik vond het middenveld eigenlijk heel goed renderen, vooral Klaassen en Berghuis. Natuurlijk gaf Berghuis in de zestiende minuut al gelijk een mooie assist op Godts. Dat was een schitterende bal die je kon inlijsten. De assist was mooier dan het doelpunt zelf. Je had natuurlijk Klaassen die als zes voor het tweede duel op rij uitstekend speelde, vooral aan de bal. Dat is iets dat opmerkelijk is, want dat kennen we niet echt van Klaassen de laatste weken. Hij was aan de bal heel goed en is het natuurlijk extra mooi dat hij zijn honderdste treffer voor Ajax maakt. Ik denk dat iedere Ajacied hem dit heel erg gunde.’

Wie was de beste Ajacied tegen Heracles Almelo?

‘De beste Ajacied was in mijn ogen Steven Berghuis. Hij had zo’n grote invloed op de wedstrijd, zeker als je kijkt waar hij vandaan is gekomen… Het was de afgelopen tijd niet altijd even sprankelend, maar hij was echt weer goed. Niet alleen zijn assist, maar hij strooide sowieso met passes in de eerste helft. Uiteindelijk werd hij terecht uitgeroepen tot man van de wedstrijd, al hadden dat er meerdere kunnen zijn. Soms was het lastig om een Ajacied van de wedstrijd te kiezen omdat iedereen slecht was. Dit keer was het lastig omdat er best veel mensen goed waren. Dan denk ik ook aan een Dies Janse of Davy Klaassen. Maar ik denk dat Steven Berghuis uiteindelijk de terechte winnaar was.’

Davy Klaassen maakte zijn honderdste doelpunt voor Ajax. Na afloop toonde hij zich emotioneel voor de camera van ESPN. Hoe belangrijk is Klaassen voor dit Ajax?

‘Ik denk dat hij echt heel belangrijk is voor Ajax. Dat geldt op meerdere manieren, want er moet een onderscheid gemaakt worden tussen hoe belangrijk hij op en naast het veld is. Om eerlijk te zijn ben ik niet de grootste fan van Davy Klaassen op het veld omdat ik het niet per se een typische Ajax-voetballer vindt. Toch blijft hij mij verbazen, zoals nu op zes, waar hij twee wedstrijden speelde. Daar zie ik wel potentie in. Maar hij is vooral belangrijk naast het veld, in de kleedkamer. Hij kan andere jongens duidelijk maken wat het betekent om voor Ajax te spelen. Hij weet dat als geen ander en kan dat heel goed overbrengen op anderen. Hij is in staat om andere spelers 10% harder te laten rennen.’

Tekst gaat verder onder de foto.

davy klaassen ajax heracles 24 25
Davy Klaassen scoorde tegen Heracles Almelo zijn honderdste doelpunt voor Ajax.

In de tweede helft maakten Rayane Bounida en Sean Steur hun debuut in Ajax 1. Denk jij dat een van deze spelers nog verder aan bod zal komen dit seizoen?

‘Ik denk dat zij niet zo’n grote rol gaan spelen tijdens dit seizoen. Ze speelden nu omdat Ajax met 4-0 voor stond. Ajax heeft niet zo heel vaak in die luxepositie gezeten dat ze met zo’n grote marge voor stonden. Bounida en Steur zijn natuurlijk nog niet de spelers die een wedstrijd gaan bepalen, dus in die zin verwacht ik niet dat zij heel veel gaan spelen. Maar als Ajax vaker met deze marge voor komt te staan, dan verwacht je dat zij speelminuten krijgen. Omdat ze de toekomst zijn van Ajax, wil je ze ook speelminuten geven.’

Heb jij het idee dat Ajax, na het dipje voor de winterstop, weer een stijgende lijn te pakken heeft?

‘Ik heb zeker het idee dat Ajax de stijgende lijn te pakken heeft. Dat heeft er ook mee te maken dat Ajax sinds 8 december (AZ-uit, 2-1 verlies, red.) geen enkel punt meer heeft verloren in de Eredivisie. Dat is knap, aangezien Ajax een best fragiele selectie heeft gehad, vooral voor de winterstop. Sommige posities waren toen nog niet dubbel bezet, terwijl dat nu wel zo is. Maar goed, alle andere clubs raakten in een dip en Ajax ging door met winnen. Ajax speelt een stuk dominanter dan de weken daarvoor. Er is geen sprake van geluk dat je met 4-0 wint. Je wint volledig terecht met deze cijfers.’

Tot slot: Ajax is voor het eerst dit seizoen koploper in de Eredivisie. Welk gevoel neem jij mee richting de komende duels?

‘Ik neem hetzelfde gevoel als Farioli mee, namelijk dat je elke wedstrijd op zich moet benaderen. Het gevoel van een kampioenschap is echt wel door de hoofden gegaan van de Ajax-spelers. Maar je moet het per wedstrijd bekijken en het kampioenschap niet te veel laten leven in de kleedkamer. Toch gaat het wel door je hoofd en dat zou ook moeten zijn, want de jongens moeten weten dat ze ergens voor spelen. Het zou ze ook moeten motiveren als je weet dat je voor een kampioenschap speelt. Iedere wedstrijd doet ertoe en dat is voor Ajax lang niet zo geweest. Het gevoel dat verder overheerst is dat je veel punten voorstaat op Feyenoord en FC Utrecht. Doelstelling nummer één was Champions League halen en daar ben je nu erg dichtbij. Daarvoor verdient Farioli al een standbeeld, maar je wil meer.’

Jon van Dam (Twitter: @DamVanJon | e-mail: j.dam@ajaxshowtime.com)

Wessel Kroon (X: @Wessel_Kroon | E-mail: w.kroon@ajaxshowtime.com)

Lees meer van De Nabeschouwing van dit seizoen:

#ajavoj: ‘Farioli moet eruit krijgen dat Ajax na rust als een kaartenhuis in elkaar stort'

#vojaja: ‘De ervaren wissels van Farioli zorgden ervoor dat de wedstrijd kantelde’
#panaja: 'Berghuis in vorm is absoluut een topspeler voor een selectie als die van Ajax'
#ajahee: 'Er lijkt echt een andere Šutalo te staan onder Farioli'
#ajapan: 'Na zo’n penaltyreeks is iedereen alweer vergeten dat de wedstrijd heel slecht was'
#nacaja: 'Op deze manier worden er geen vastigheden gecreëerd in het elftal'
#jagaja: 'Berghuis zijn creativiteit is wat er ontbrak in Breda'
#ajajag: 'Over een langere periode kunnen we pas echt zeggen wat Ajax’ sterkste voorhoede is'
#ajafor: ‘Taylor nam na wissel Henderson echt de leidersrol op zich’
#gaeaja: 'Een wedstrijd als deze hoort bij het proces waarin Ajax zit’
#ajabes: ‘Farioli maakt spelers beter en daarvan is Sutalo het voorbeeld’
#rkcaja: 'Farioli heeft de ideale samenstelling van de Ajax-achterhoede gevonden’
#slaaja: ‘Als Brobbey zijn kansen benut, win je deze wedstrijd gewoon'
#ajagro: 'Brobbey is ook zonder goals belangrijk voor het aanvalsspel van Ajax'
#heraja: 'Het karakter van Ajax is echt veranderd, ze zijn bereid om voor elkaar te vechten'
#qaraja: 'Met het oog op Ajax’ drukke speelschema valt het sparen van Brobbey goed uit te leggen'
#ajawil: 'Tegen Feyenoord en PSV wil je als Ajax wél met een zo sterk mogelijk team starten'
#feyaja: 'Farioli is veel meer dan een simpele Italiaanse trainer'
#ajapsv: 'Het zou gek zijn als Ajax geen rol gaat spelen in de titelrace'
#ajamac: 'De 2-0 van Taylor toont aan dat Ajax het geweldig kan doen tegen teams met een laag blok'
#tweaja: 'Henderson kreeg het tempo er niet in tegen FC Twente'
#ajapec: 'Ajax' kinderziektes van vorig seizoen komen af en toe nog aan de oppervlakte'
#rsoaja: 'De diepgang en het loopvermogen van Taylor en Klaassen werden gemist'
#necaja: 'NEC heeft tegen Ajax vanaf de eerste tot de laatste minuut de dienst uitgemaakt'
#ajautr: 'Het is voor Ajax te hopen dat Godts tegen AZ weer wedstrijdfit is'
#azaja: 'Berghuis voegt op rechtsbuiten niks toe aan het spel van Ajax'
#ajalaz: 'Aan de bal is Baas de laatste tijd behoorlijk slordig'
#ajaalm: 'Je ziet dat Taylor Farioli's vertrouwen graag wil uitbetalen'
#ajatel: ‘Veelzeggend dat Ajax via een kopbal uit een corner op 1-0 moet komen’
#spaaja: 'Taylor is voor mij de belichaming van Ajax in 2024'
#ajarkc: 'Fitz-Jim moet in de pikorde altijd boven Klaassen staan'
#azaja: 'Je moet Brobbey laten staan als je echt met een slotoffensief wilt komen'
#heeaja: 'Ajax als titelkandidaat neerzetten is echt te vroeg’
#rfsaja: 'Fitz-Jim liep te sjokken en leverde de ene na de andere bal in'
#ajagal: ‘Ajax moet Henderson gewoon behouden en de poot stijf houden’
#ajafey: 'De Ajax-supporters mogen hardop hopen op een nieuwe landstitel'
#foraja: 'Weghorst heeft al meerdere wedstrijden voor Ajax over de streep getrokken'
#usgaja: ‘Door slimmigheid van Mokio voetbalde Ajax onder de druk uit’

Lees meer over:
Plaats reactie

HJC +8016

Farioli heeft de meeste positieve invloed gehad op Ajax sinds van Gaal

17-02-2025 18:54

Ferd +38469

Bosz was ook een verademing na de Frank de Boer jaren, met een enorme impact die door dreunde tot diep in het Ten Hag tijdperk (o.a. Schone op 6) om over een Europese finaleplaats maar te zwijgen.

18-02-2025 09:02

Aspers73 +3218

Wel vielen er een aantal keren hele grote gaten op het middenveld.

17-02-2025 10:50

marceldenb +2304

Farioli wil toch ook die Champions League in en voor de prijzen spelen.
En punten pakken koppelen aan goed spel is ook nog een leuke uitdaging.

Een AS Roma hobbelt leuk mee, maar waar spelen die nou voor? Zelfs Europees halen die niet de resultaten die Ajax haalt.
Dus Farioli, gun jezelf de tijd om je nog verder te ontwikkelen, pak nog wat prijzen en vertrek dan naar de echte top.

17-02-2025 10:30

JanMolby +1498

Hoe groter de kans op t kampioenschap is, des te sterker de wil om te winnen . Enige gevaar is dat spelers zichzelf in hun drang dan voorbij gaan lopen. Ik snap niet waarom er zo moeilijk gedaan wordt over dat mogelijke kampioenschap. Zolang je goed blijft spelen, zoals dat nu t geval is, heb je reëele kans. Dat weten de spelers natuurlijk ook wel.

17-02-2025 09:35

JanMolby +1498

Spelers met lengte zijn niet altijd goede koppers, dat moet er echt uit. Die jongen kan goed koppen dus zn lengte is een gigantische plus.

17-02-2025 09:28

Hersenspinsel +8014

Die assist van Berghuis, fantastisch, zit Farioli daar achter? Ik zie veel van dit soort aanvalspatronen die duidelijk ingestudeerd zijn, mooi.
Verder had Berghuis heel lang nodig om weer op niveau te komen, heel lekker dat hij nu in de beslissende fase van het seizoen weer terug is.
En over het kampioenschap, laten we er gewoon 💯 voor gaan maar PSV heeft niet voor niets zo'n enorme voorsprong qua doelsaldo.
Als de dip bij hun over is krijgen we het heel erg moeilijk maar Farioli heeft er echt controle over en we gaan deze voorsprong niet zonder slag of stoot weg geven.
Wzawzdb.

17-02-2025 07:41

tripleA +3891

Het doelsaldo is 14 goals verschil in het voordeel van psv, al hebben wij een wedstrijd minder. Dat is veel maar niet extreem. Utrecht loopt 39 goals achter op doelsaldo. Hoe die op plek 3 staan is echt een raadsel.

17-02-2025 10:40

Champy95 +1511

Vergeet niet dat Ajax ook 5 punten moet verliezen, zodat het doelsaldo relevant wordt.
Je doelsaldo moet dan minstens +15 beter zijn dan dat van PSV in de resterende 10 wedstrijden (12 wedstrijden minus de 2 wedstrijden waarin je 5 punten verliest).
Als PSV elke wedstrijd met 1-0 wint, moet je al iedere wedstrijd met gemiddeld 2.5-0 winnen.

17-02-2025 11:18

tripleA +3891

We moeten het niet op doelsaldo laten aankomen, dan trekt Ajax duidelijk aan het kortste eind. Ik reageerde vooral op de suggestie dat psv goed is vanwege het doelsaldo. Dat vind ik niet juist en gaat ook voorbij aan de kwetsbaarheid van dat team, een verdediging die eigenlijk geen verdediging is in combinatie met Bosz kamikazevoetbal.

17-02-2025 12:12

Amp +37643

Utrecht is vooral een gevalletje "als je alles met 1-0 wint, wordt je ook gewoon kampioen". Zo haalden ze veel punten binnen tot dat stokte. Veel nipt gewonnen maar ook twee keer dik verloren

17-02-2025 22:57

Dolblij +45045

Moge Farioli nog een jaartje blijven.

17-02-2025 07:05

AjaxMiddelburg +2938

Ajax wordt meer en meer Ajax. Zeker de laatste week waar met name de jeugd de neus aan het venster aan het drukken is. En Ajax is ook branie en bluf. Dus niet al te bescheiden. Vanaf heden zeg ik. Vol voor kampioenschap. Wij zijn Ajax Wij zijn de best. Gooi die schroom er maar vanaf!!! Net als the old good days.

17-02-2025 06:58

karlhof +4703

Allemmal een beetje overdreven. Heracles had een complete offday. Klaassen die een paar keer naar een medespeler passt ipv naar een tegenstander is al een bijzondere gebeurtenis dit seizoen. Afgelopen donderdag avond speelde hij zeer slecht.

Door al dat gewissel in de eerste maanden kon Ajax nooit het beste voetbal spelen. Nu staat de basis en gaat het vrij gemakkleijk.

Vorig jaar was Ajax zwak door trainers die niet begrepen dat een goede conditie zeer belangrijk is. Het kwartje lijkt te zijn gevallen. Ook wordt vergeten dat Sutalo en Hato op een eenzaam hoog niveau staan.

17-02-2025 06:48

Kreugerrand +759

afgelopen donderdag liep hij overal tussen en speelde hij gewoon goed hoor Klaassen , dat gezever of hoe slecht hij is pff vermoeiend.

En Ajax win omdat Heracles een offday had .
Hmm dus niet omdat Ajax dat afdwong dat weer niet ?

Dat oeverloos geklets dat het altijd door de ander komt dat Ajax wint niet door Ajax zelf !
Ik zou zeggen ga iets anders doen met je leven , want hier sla je echt de plank mis .

17-02-2025 12:11

DeWijsneus +25707

Blijf het zeggen: plek 2 is heilig. Hoe we er komen maakt me echt niet uit. En zeg daarbij niet dat volgend jaar opeens helemaal anders is maar de basis voor structureel succes kan dan gelegd worden.

Inhoudelijk gewoon prima pot gezien. Noem het Italiaans of whatever, maar Farioli heeft de mannen fit gekregen, organisatie staat en de mannen hebben duidelijke opdrachten.

Extra vermelding: jongens van de harde kern, ik heb soms wat commentaar maar jullie deden weer prima de best om het stadion aan te jagen die er vaak ook goed in mee ging.

Instant edit: arme Zinedine. Je stond al bovenaan met het hooghouden en nu gewoon weer eraf gehaald omdat de wedstrijd begon. Laat die jongen een half uur eerder beginnen! Ruim 2600 keer hooghouden, wauw. Ik werd al moe toen ik er naar keek.

17-02-2025 05:31

WillemvH +1618

Dies Janse kopte goed, wordt gezegd. Wat mij opviel, was dat hij dat met zijn lengte juist niet deed. Te bescheiden. Duwde en drukte zijn man bijvoorbeeld a la Martinez niet naar voren in een duel. Nee, het koppen moet echt dwingender en dominanter.

16-02-2025 23:51

AFCA-pride +17346

Vind ik ook, wel zijn opkomen ala De Ligt kan mij bekoren en hij heeft ook een redelijke goede lange bal. Tegen bewegelijke spelers kan hij wel kwetsbaar zijn gezien zijn actieradius.

17-02-2025 00:20

DeWijsneus +25707

Schijnt dat hij koppen heeft geleerd van Mitchel Dijksie

17-02-2025 05:32

Leo Valk +1363

Berghuis erg goed vandaag. Zou dat te maken hebben met zijn contract verlenging?

16-02-2025 23:37

MoKudus +641

Vijd het grappig hoe het eerste gestelde doel ‘CL halen’ wegsijpelt. Eigenlijk heb je dit al zo goed als zeker gehaald

16-02-2025 22:55

JohnDylan +22022

“Ik vond dat Janse uitstekend speelde. Hij was comfortabel aan de bal, hij was natuurlijk sterk in de lucht en dat kennen de mensen ook van hem gezien zijn lengte.”

Janse tegen Heracles: Aerial duels (won) 7 (1)

Janse speelde een redelijke wedstrijd met enkele mooie passes en hij was sterk in zijn fysieke grond duels (won er 7 van 9) maar in de lucht was hij nou juist a-typisch zwak.

16-02-2025 22:48

martijnmartijnk +729

2 echte fouten, voor de rest echt een hele goede wedstrijd!

16-02-2025 23:35

Nr.10 +111040

Ik vond Dies Janse niet slecht ofzo hoor, maar volg de lof voor zijn optreden in dit stukje ook niet zo goed. En dan niet Hato noemen, die een geweldige wedstrijd speelde? Of Sutalo?

16-02-2025 22:45

Tecmessa +1733

Inderdaad. Bovendien zat Dies er ook lelijk naast bij de enige grote kans van Heracles, die in de 15e minuut waar hij zijn tegenstander voorlangs laat kruisen. Was geen vlekkeloos optreden, ook weer niet dramatisch maar om hem lof toe te zwaaien op basis van deze pot gaat wat ver

16-02-2025 23:24

VichoWazig +3452

Exact dit en hij gaf ook de meeste lange ballen in de eerste helft, waarvan zeker de helft niet aankwam. Zo comfortabel aan de bal vond ik hem dus ook niet.
Het is een jonge speler die niet vaak speelt, dus allemaal prima en te verwachten, maar laten we hem dan niet heel erg ophemelen.

17-02-2025 07:51

Devid87 +3532

Je ziet vooral de wil om de bal weer terug te veroveren na balverlies op de helft van de tegenstander. Vorig jaar kwam de tegenstander na 2 a 3 passen eruit en stonden ze voor onze goal. Slechte wedstrijden winnen we, goede wedstrijden winnen we overtuigend zonder onbenullige tegengoals. Fantastisch gedaan door Farioli.

16-02-2025 22:42

Tommyshelby +128781

We gaan richting onze vorm van blok 3, en dit keer is er geen interlandbreak die ons kan stoppen (pas over een maand).
Maart wordt zwaar, maar het kan ook heel mooi worden.

16-02-2025 22:35

sucre +15139

Farioli, een zegen voor ons aller Ajax!

16-02-2025 22:33

Petterson +25008

Eens. De structuren n opdrachten zijn duidelijk. Iedereen weet exact wat iedereen moet doen, en dan is het relatief makkelijk schuiven en jonge spelers inpassen. Enkele slimme oude rotten die de structuur meehelpen bewaken. Fransje betrekt ze echt heel duidelijk in de coaching van jonge spelers. Wat een verademing zo’n trainer!!

16-02-2025 22:27
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.