'Van der Sar wordt een tekort aan visie, communicatie en daadkracht verweten'

door Timo Suur 186

Bron Algemeen Dagblad

'Van der Sar wordt een tekort aan visie, communicatie en daadkracht verweten'

door Timo Suur 186

Bron Algemeen Dagblad

Laatst geüpdatet

Er zijn op bestuurlijk niveau bij Ajax al langere tijd grote twijfels over de capaciteiten van algemeen directeur Edwin van der Sar. Dat schrijft het Algemeen Dagblad vrijdagochtend. De voormalig keeper van Ajax wordt als schuldige aangewezen bij een hoop dossiers, maar de ochtendkrant schrijft ook dat niemand bij de Amsterdamse club nu de macht heeft om Van der Sar de laan uit te sturen.

'De oud-keeper geniet op de dagelijkse werkvloer nog best wat steun, maar op bestuurlijk niveau zijn er al veel langer grote twijfels over de capaciteiten van Van der Sar', zo valt er te lezen. Volgens het Algemeen Dagblad wordt de algemeen directeur een tekort aan visie, communicatie en daadkracht verweten bij een hoop zaken bij de Amsterdamse club.

Er wordt echter geschreven dat op dit moment niemand binnen Ajax de macht heeft om Van der Sar weg te sturen. Sinds het vertrek van Danny Blind als voetbalcommissaris in de Raad van Commissarissen - in december 2022 - was de RvC bij de Amsterdammers niet compleet, maar met de benoeming van Jan van Halst op vrijdag 26 mei 2023 komt er een einde aan deze zoektocht. Echter is niemand zeker van zijn plek, want er moet een nieuwe bestuursraad komen bij Ajax en dat kan betekenen dat de RvC weer op de schop gaat. De raad heeft op zijn beurt onder andere de macht over de positie van de algemeen directeur. In dit geval is dat dus Van der Sar.

De positie van Heitinga is nog altijd onzeker

Naast de bestuurlijke crisis bij Ajax, ligt ook nog altijd het dossier omtrent het hoofdtrainerschap op tafel bij de Amsterdammers. John Heitinga stapte eind januari in als vervanger van de ontslagen Alfred Schreuder, maar het is nog onzeker of hij ook volgend jaar voor de groep staat bij de club uit de hoofdstad. Directeur voetbalzaken Sven Mislintat is volgens het Algemeen Dagblad hard bezig om de selectie grondig door te nemen, maar de Duitser twijfelt ondertussen over de trainer voor volgend seizoen. 'Ajax heeft baat bij een ervaren trainer, zo is de algemene opinie intern', zo schrijft de ochtendkrant. 'Ondertussen wordt Heitinga als een veredelde back-up aan het lijntje gehouden.'

Ajax speelt voor het eerst sinds de jaren tachtig in een wit uittenue! Bestel nu het nieuwe uitshirt voor het seizoen 2023/24!

Lees meer over:
Plaats reactie

3sterren +20205

Zoveel centimeters aan lengte en dan nog steeds tekort komen ...

27-05-2023 17:34

Lazell +17018

Het is eigenlijk raar om te zeggen, maar de AD bij Ajax is niet de belangrijkste functie als je het aan mij vraagt. Strategisch gezien is Ajax heel steady, die strategie staat al meer dan 50 jaar en zal de komende 50 jaar hetzelfde blijven. En het aansturen van de dagdagelijkse operatie (waar technisch, commercieel, financieel en jeugdopleiding ook nog eens buiten valt), geloof ik wel. Een beetje netwerken zal hij prima doen, heeft de naam en status mee en vertegenwoordigd ons degelijk in de ECA bijv. Het enige wat me stoort is dat hij geen boegbeeld voor de organisatie is.

Van der Sar doet niet heel veel goed, maar als AD ook niet zo veel verkeerd. Wel toen hij zich met het Technische deel ging bemoeien, maar daar is hij nu vanaf gehaald. Voor mij is het vervangen van vd Sar dus absoluut niet de grootste prioriteit van Ajax. De technische afdeling en jeugdopleiding zijn vele malen belangrijker en daar moet nog ontzettend veel gebeuren. In die afdelingen zitten de spelers en de staf, die zorgen weer dat Ajax sportief en financieel presteert. Laat vd Sar maar lekker zitten tot dat op orde is. Dan kun je zijn positie alsnog heroverwegen. First things first.

26-05-2023 17:43

JanBiesbos +29458

Vieze kakkerlakken krant uit 010 ga lekker over 040 lopen kloten

26-05-2023 17:02

JanBiesbos +29458

Kunnen we gotverdomme weer geen transfers doen op deze manier!!!! Supporters opstaan !!!

26-05-2023 17:00

Jeugd +24962

Wat zit je nu te raaskallen?

26-05-2023 17:21

Ajax14AMS +25205

Dit is pure sensatie zoekerij van het Algemeen Dagblad, die hebben echt geen insiders bij Ajax hoor.

Niveautje Telegraaf gewoon...

26-05-2023 15:42

michaellaudrup +4676

Werkelijk onvoorstelbaar dat Sar die hele club gijzelt en zie het resultaat.

26-05-2023 15:37

Babangida83 +24018

Het is zo'n slappe directeur, dat hij de hele club gijzelt... oh wait...

27-05-2023 06:38

Babangida83 +24018

Duidelijk politiek stuk dit. Op bestuurlijk niveau zijn er al langer twijfels over Van der Sar. Wie zou dat dan kunnen zijn? Meijaard? Dat was zelf een zak patat zonder visie. Dan heb je nog Danny Blind, die in principe met Overmars te maken heeft. Blijven de andere 3 over. Daar kun je toch geen serieus verhaal van maken? Zeker als Sar een groot draagvlak heeft binnen de organisatie. Dat zegt eigenlijk al genoeg. Dat is niet omdat Van der Sar goed kan slijmen. Want als hij kon slijmen, dan had hij bij de kranten wel een betere naam gehad. Daar steekt Van der Sar echt nul energie in.

Van der Sar is nog de enige ex-Ajacied in een bestuurlijke positie. Die moeten we koesteren en heeft ons een finale gebracht, een halve finale en commercieel en organisatorisch echt hele grote stappen opgeleverd. Ik ontken niet dat hij geen fouten heeft gemaakt. Maar bij een AD hoort de route te kloppen die hij vaart, en die klopt altijd bij Sar. Al sinds het begin.

26-05-2023 14:53

AJAX020ADAM +7017

Gewoon plaatsmaken voor een ander, vd Sar ligt al geruime tijd onder een vergrootglas, dat gaat alsmaar meer worden.

26-05-2023 14:50

Jeugd +24962

Totdat je weer gaat winnen🤷‍♂️

26-05-2023 17:21

Craain +5013

Tot hij naar Manchester United kan.

26-05-2023 18:54

Henk.S +242

Als je toch kijkt naar 010 die Te Kloese vergeleken met hem is v/d Sar toch een doetje eerlijk gezegd Edwin ga aub weg je hebt het echt niet in de vingers in de luwte van Marc viel het niet op maar nu wel Please ga weg

26-05-2023 14:39

Psychevore +21187

Heb je die gast niet gezien na dat aansteker incident?

Zo'n beetje het slechtste optreden van een directeur ooit. Ging helemaal nergens over wat die man allemaal uitkraamde.

Die doet het zogenaamd beter dan van der Sar? Kom op zeg.

26-05-2023 17:00

PH2BOT +40642

Tja...over draaideuren intrappen gedproken zeg. Nagenoeg iedereen heeft nu toch wel kunnen concluderen dat Edje als AD bij Ajax op een falikante mislukking is uitgelopen. Precies dat wat benodigd is voor een AD functie mist hij schromelijk. Dan moet je zo iemand toch ook nooit op zo'n positie zetten? Ed was een topkeeper...ook dàt is alom erkent ...maar waarom moet dat feit er wat betreft het oordeel over zijn functioneren als AD telkens weer worden bij vermeld dan?! We oordelen nu over VderSar als AD annex zelfbenoemd interim TD bij Ajax met als conclusie dat het allemaal niet echt best was....eufemistisch gesteld.

26-05-2023 14:21

GNBL +90777 moderator

Mensen die weer medelijden krijgen met VdS. Waarom? Probeer nou eens zijn spelerscarriere los te zien van zijn loopbaan als bestuurder.

26-05-2023 14:13

Oxxer +165790 moderator

Amen, Sar hoort nu afgerekend te worden op wat hij als CEO laat zien, net als bij Danny Blind, tijdens zijn actieve voetbalcarriere een Ajax grootheid alles daarna zeer ongelukkig. Zodra er terecht kritiek klinkt wordt er meteen, vaak door dezelfde users, gesproken over respectloos en onfatsoenlijk, kritisch zijn is niet verboden.

26-05-2023 14:20

Tommyshelby +130594

Elimineer Edwin ‘Rutte’ van der Sar zo snel mogelijk.

26-05-2023 14:08

TeringHenkie +28854

Edwin Rutten....Ome Willem!

26-05-2023 14:14

Oeroeboeroe +18589

Ik wilde bijna "broodje poep" schrijven, maar ik doe het maar niet...


Ach, doe ik het toch 🙈

26-05-2023 14:19

Oxxer +165790 moderator

@PeakyBlinders

Ben jij een vriend van Bryan ''Nekschot'' Roy? 😂

26-05-2023 14:34

Tommyshelby +130594

😂😂😂

26-05-2023 15:14

wijzijndebeste123 +166915

En als we toch bezig zijn John Kuyt ook gelijk.

26-05-2023 19:45

PetrusKeizer +10739

Hij kan er gewoon niks van, moeten daar nou echt zoveel woorden aan vuil gemaakt worden?

26-05-2023 14:08

Juichtoon +32986

Sar is prima als uithangbord voor het buitenland. Voor de interne organisatie niet ..

26-05-2023 17:09

Drukwerk1968 +7127

U weet hoe hij functioneert?

26-05-2023 17:41

Juichtoon +32986

Zeker....jij toch ook? Geen boegbeeld, visieloos, inspiratieloos en besluiteloos...

26-05-2023 17:59

Altijdindestraat +40465

Het is gewoon klaar, hij heeft genoeg kansen gekregen als AD. Zal altijd een clubheld blijven als keeper, maar dit is niet genoeg om in positie te blijven in iets wat je niet beheerst.

26-05-2023 13:33

C14 +22544

Dat hebben ze dan wél weer goed gezien, maar 10 jaar te laat, en 10 jaar te laat ingegrepen.

26-05-2023 13:30

Stefansuarez +19110

Ik zie steeds meer Twitter berichten verschijnen dat Ajax een poging moet/ gaat doen voor Graham Potter.

Geen misselijke naam

26-05-2023 13:22

Sportvolgert +41182

Die is denk ik zijn geld nog aan het tellen. 68 miljoen euro ontslagvergoeding. Daarvoor bij brighton prima maar zou er niet warm van worden.

26-05-2023 13:29

C14 +22544

Naam is niet belangrijk, inzicht en visie, en vooral de juiste visie, is belangrijk. Is Potter een Cruijffiaan? Zo niet, dan is het al niks.

26-05-2023 13:31

Stefansuarez +19110

Potter speelt wel aanvallend voetbal vanuit balbezit

26-05-2023 13:47

C14 +22544

Ah oké, dat is een begin ;). Zal hem eens opzoeken op internet.

26-05-2023 13:55

Balgevoel +31631

Hij was linksback, daarover twijfel ik eigenlijk meer... Ja, het zal raar klinken, maar in mijn beleving zijn de meeste écht goede trainers vrijwel altijd voormalig middenvelders. Maar goed, heeft het erg goed gedaan bij Brighton, maar of dat per se indicatief is voor wel of geen geschikte Ajax-coach... Hij is niet gedegradeerd. dat was bij Brighton ook het hoogst haalbare, maar bij Ajax willen we mooi voetbal én prijzen...

26-05-2023 14:31

Ton.B +1648

Zou een goede keus zijn.
Met Brighton iets moois gebouwd.

26-05-2023 13:53

ArnoAjax +1705

waarom, hij heeft Chelsea niet verder geholpen dus moeten wij daar dan mee beginnen?

26-05-2023 13:56

Stefansuarez +19110

Lampard idem dito

Bij brighton fantastisch werk geleverd Potter

26-05-2023 14:25

HarryHarHar +3019

is dat een broer van Harry?..

26-05-2023 16:51

Breuk +25576

Dat moet jij weten

26-05-2023 16:58

Stefansuarez +19110

Geef mij maar Emma watson😜

26-05-2023 18:55

Juan62 +46867

1 jaar mindere prestaties en de club staat in de fik
Op oa deze site worden oudspelers/ huidige bestuurders, helemaal met de grond gelijk gemaakt.
De bewoordingen zijn vaak te ziek voor woorden.
Over oudspelers als oa VD Sar Blind Van Basten De Boer Bergkamp worden de meest schandalige bijnamen cq scheldnamen gebruikt.
Echte Ajacieden die ons hoofdprijzen hebben gebracht.

Daartegenover wordt geroepen om Overmars en Bogarde,
mannen die (op zijn zachts gezegt ) niet weten hoe ze met vrouwen om moeten gaan.

Hier typen mensen vanaf de zijkant zonder enige ervaring bij een topclub op hoe het wel blijkbaar moet.
Als we dit soort mensen hadden moeten volgen waren oa de afgelopen 4 zeer succesvolle er niet geweest, Ten Hag was dan na een paar maanden weer ontslagen.

Zolang ik fan ben besef ik heel goed hoe speciaal het is dat wij met onze club, uit dit kleine land, internationaal zo succesvol zijn.
Over de hele wereld een bekende naam zijn, mensen de namen van onze spelers moeiteloos opnoemen.

Het is jammer dat velen hier achter hun toetsenbord blijkbaar geen respect kunnen opbrengen voor dit Ajax , en alleen in goede tijden achter de club staan

26-05-2023 13:09

Breuk +25576

Eens Juan

26-05-2023 13:15

C14 +22544

4 jaar mindere prestaties en wanbeleid, en 'beleid' dat niet des Ajax was.

26-05-2023 13:31

Juichtoon +32986

@Juan62
Wat Ajax nu overkomt is geen pech hoor maar onkunde. Dat dien je toch te kijken waar dat zit. En het dan te verbeteren.

26-05-2023 17:13

Oxxer +165790 moderator

Ajax had Michael Kinsbergen moeten laten zitten, hij deed het niet onverdienstelijk, leek erop alsof Sar ten koste van alles Algemeen Directeur moest worden. Sar hadden zij een andere functie moeten geven, onder supervisie van professionals zoals eerder genoemde Kinsbergen en Menno met een agenda op pad.

26-05-2023 12:40

Oeroeboeroe +18589

Eens, vd Sar is domweg geen professional, maar wel een hele goede keeper, een echte Ajacied en heeft grote oren...

Ik bedoel: de cup met de grote oren gewonnen 🙄

26-05-2023 14:22

Oxxer +165790 moderator

😂😂 ik zong keihard mee Flappy in Oranje, wij willen Flappy in Oranje, heb zelfs een keer keihard geroepen had jij maar nog grotere oren kon je een keer penalty stoppen.

26-05-2023 14:26

Oeroeboeroe +18589

Ik hoop voor hem, dat hij het er zelf ook moeilijk mee heeft en anders heeft hij een verdomd lastige attitude, om het maar vriendelijk te zeggen.

26-05-2023 15:55

TheSpecialOne +8995

Nee, Ze hadden Van Der Sar nooit een belangrijke functie op bestuurlijk gebied moeten geven. Hij heeft daar gewoon het niveau niet voor. Wanneer gaat Ajax dat nou eens leren om maar niet elke oud-voetballer ook bestuurlijke kwaliteiten toe te dichten!

26-05-2023 17:16

Oxxer +165790 moderator

Er zijn vast clubs waar directeurs een nietszeggende titel en werkzaamheden hebben waarbij zij beleidsmatig geen invloed hebben en geen schade kunnen aanrichten. By the way met jou eens.

26-05-2023 18:35

LukaLitmanen +82622

Zolang je maar een ‘ekte Ajacied’ bent, mag je jarenlang fout op fout maken volgens het klootjesvolk

26-05-2023 12:27

thelordjoshua +10641

Joh… is Edwin altijd al geweest, dat wist iedereen ook. Hij hoefde zich daarmee helemaal niet mee te bemoeien en moest gewoon simpel zijn werk doen. Hij heeft teveel op zn boord gekregen, sindsdien gaat het mis. Hij moet niet teveel functies op zich krijgen, dan kan hij een beetje functioneren.

26-05-2023 12:03

Cruyffie +2403

Nieuwe RvC, Jordi Cruijff als nieuwe directeur, Bosz als hoofdcoach. Lijntje uitgooien naar Jonk om Bosz over paar jaar op te volgen, selectie opfrissen en gaan.

26-05-2023 12:01

MarkP +21857

Wat doen pier eringa en maurits hendriks bjj ajax dan? Hun zakken vullen en ijdel lopen doen dat ze bij ajax werken?

26-05-2023 11:47

Matzet +5444

Pier Eringa is voorzitter van de RvC en controleert de directie. In het dagelijkse leven probeert hij de Gelre Ziekenhuizen weer financieel op rit te krijgen.

Maurits Hendriks doet op dit moment goed werk. Hij reorganiseert de organisatie en introduceert een nieuwe managementlaag, die verantwoordelijk zijn voor allerlei deelgebieden.

26-05-2023 13:55

nightgoat +31463

"Men kan weg moeten, zonder dat men ergens heen moet. Dat zijn de gevallen, dat men ergens vandaan moet."

-Gerard Reve, Betondorp

26-05-2023 11:38

NuchtereAjacied +2044

Het zal ook niet meevallen om in een slangenkuil waar ieder zo zijn eigen belangen heeft, de lijnen goed uit te zetten. Vd Sar is een ex-sportman die de hardheid van de topsportwereld kent; geen allround top manager die de wetten van politieke machtsspelletjes kent. Ik vind dat voor de mens vd Sar een compliment; het is vooral jammer dat bij AJAX de situatie blijkbaar zo is, dat er zo veel in eigenbelang bestuurd wordt, ipv vanuit clubbelang.

26-05-2023 11:16

MosesD +14731

Slangenkuil zeker, maar je kan moeilijk ontkennen dat Sar er niet een bende van maakt. Ongeschikt.

26-05-2023 11:27

NuchtereAjacied +2044

ben ik voor een deel wel met je eens hoor. Toch heb ik liever mensen met een clubhart die vanuit voetbal redeneren en besturen dan de gladde managers die op een slinkse achterbakse manier hun voordeel willen halen. Lees hun egootje willen oppoetsen. Ik denk dat vd Sar met de goede mensen om hem heen een prima bestuurder kan zijn. Dus ik zou de juiste mensen om vd Sar heen verzamelen.

@MoesesD: Jij hebt liever onbekende hockey managers of mensen uit het bankwezen in de bestuurskamer van AJAX die er lekker voor hun ego zitten?

26-05-2023 16:47

MosesD +14731

Hoeveel Ajacieden met visie, kennis, communicatieve vaardigheden en management skills ken je? Ik kijk zeker als het gaat om bijv de functie van AD naar diens vaardigheden. Voetbalachtergrond is meegenomen. Geen must. Dan liever mensen met een hart voor de club die gehockeyed, gerugbyed hebben, dan talentloze ex-voetballers. Vader en zoon van Praag. Nooit gevoetbald (jongste wel scheidsrechter), maar goede bestuurders.

26-05-2023 18:10

Drukwerk1968 +7127

Positie van heitinga is duidelijk tot eind seizoen. Dat is nog niet afgelopen.

26-05-2023 11:12

Drukwerk1968 +7127

Het ad: de kant die ajax de schuld gaf van het niet huldigen van de vrouwen. De krant die vaak mis zit, de krant die stookt en later weer moet nuanceren

26-05-2023 11:11

Robertini +40166

Vd Sar wegsturen kan, maar alleen als je een betere klaar hebt staan, ik zie niet zo 1,2,3 wie dat moet zijn.

26-05-2023 10:47

HendrikAjax +16928

De eerste die in me opkomt is Jordi Cruijff omdat die net is gekapt bij Barça. Maar ik zou niet weten welke kwaliteiten hij heeft die hem een betere algemeen directeur zouden maken dan Van der Sar. Jordi heeft volgens mij ook altijd voetbaltechnische functies bekleed en nooit een functie als algemeen directeur.

26-05-2023 11:14

Robertini +40166

Enkel een achternaam.

26-05-2023 13:23

sucre +15287

Wat hem beter maakt? Sowieso welbespraakter, goede kennis van de markt en een veel beter uitstraling. EN zijn naam, maar om enkel daarbij te vermelden is belachelijk.

26-05-2023 14:02

Robertini +40166

Vd sar is behoorlijk welbespraakt. Voor TD kan ik Jordi nog wel begrijpen, maar AD gaat echt nergens over.

26-05-2023 14:41

HendrikAjax +16928

Hoewel die achternaam een grote invloed heeft doe je hem hiermee wel tekort

26-05-2023 16:16

Harold +10594

Maar dat geldt voor de trainer toch ook?

26-05-2023 11:21

Robertini +40166

Nee, want we hebben geen hoofdtrainer, we hebben een interim trainer. Hem zou je een contract moeten aanbieden, dat lijkt me geen strak plan.

26-05-2023 13:22

Robertini +40166

De positie van Heitinga is helemaal niet onzeker. Hij is gewoon klaar als hoofdtrainer.

26-05-2023 10:46

Harold +10594

Dat zeg jij ja!

26-05-2023 11:23

michaellaudrup +4676

Hij is te onervaren, neem een trainer met ervaring , een persoonlijkheid.

26-05-2023 15:39

ratje +3524

Op bestuurlijk niveau al langer... welk bestuur? Overmars? Hamstra? Of die opgestapte bestuursraad? Verhaal van niets dit.

26-05-2023 10:32

ovopiet +1522

Dit is toch die Rotterdamse krant. Lekker olie op het vuur gooien.

26-05-2023 10:31

STARK +856

AD lult uit zijn nek, ook vd sar kan ontslagen worden of door slimme move van iemand in de organisatie gedwongen worden zelf ontslag te nemen. Willen onrust stoken. Denk oprecht dat vd sar prima directeur is maar wel juiste mensen weer om zich heen moet hebben.

26-05-2023 10:23

Schip +23639

Dit is toch duidelijk. Sar doet zijn best, maar heeft hier geen echt talent voor. Niets om je voor te schamen, maar dat met steunwieltjes de hele tijd bijgestaan worden werkt niet. Enkel als je hebt laten zien talent te hebben zou dat een optie zijn.

Maar er mag inmiddels wel weer wat voetbal bij in het bestuur hoor. Haal Vink er aub bij en ga je grondslagen weer even tegen het licht houden. Leveren we de juiste jeugdspelers af, halen we de juiste spelers van buiten, waar kunnen we de opleiding verbeteren etc.

26-05-2023 10:20

Jake the Snake +17419

De Telegraaf gaat los op PSV, het AD gaat los op Ajax 😂 alleen is dit van het AD geen nieuw nieuws.

26-05-2023 10:12

barry1988 +24106

De NRC richt de pijlen volgende week op Feyenoord? Dan is het driehoekje weer compleet namelijk 😜

26-05-2023 10:15

HendrikAjax +16928

Haha dat zou mooi zijn. Ben alleen bang dat er op het moment vrij weinig negatief te schrijven is over hen.

26-05-2023 11:16

Cesc88 +6223

Nagelsmann Incoming.

26-05-2023 10:07

Oxxer +165790 moderator

Dat er serieus nog mensen zjn die denken dat zo een kaliber trainer komt en thumbs up geven. Geen benul hoeveel zo een trainer verdiend en de financiele mogelijkheden van Ajax.

26-05-2023 12:26

DeWijsneus +25818

Als Sar die 2 toppers van Anderlecht binnenhaalt, dan zie ik de organisatie wel stevig staan. Ik ben ook erg kritisch op Sar, maar als we straks alle poppetjes op hun plekken hebben, dan kan hij weer de luwte in.

26-05-2023 10:00

Altijdindestraat +40465

Misschien een keer Edwin zijn sms'jes controleren 🫣

26-05-2023 09:57

Breuk +25576

Die bewaart hij niet

26-05-2023 13:19

LukaLitmanen +82622

Heeft de RVC de macht om Sar te ontslaan?

Moet zo’n beslissing dan unaniem genomen worden (alle 5 commissarissen voor) of is een democratische meerderheid voldoende (3vs2)

26-05-2023 09:52

Soccerskins v2 +43626

Geen idee of die beslissing unaniem moet zijn maar in principe heeft de RvC die macht wel ja. Alleen aangezien de twee belangrijkste posities net pas zijn ingevuld gaat dit zeer waarschijnlijk niet gebeuren. Je snapt wel dat het intern niet lekker overkomt wanneer de nieuwe voorzitter van de RvC de algemeen directeur -die er al 10 jaar zit- binnen 2 maanden dat hij is begonnen de deur wijst.

26-05-2023 10:05

BokkieBokstra +11386

Maar van der Sar is toch niet de enige bij Ajax die daar leiding geeft. Er lopen allerhande lui in de rondte die hun strepen verdiend hebben, is het niet bij de hockeyclub of het corps dan toch op zijn minst bij de bank of het accountantskantoor. Die zullen hem toch adviseren? Of denken ze in kansen en mogelijkheden als van der Sar weg is?

Denk ook dat hij het aan leiding ontbreekt bij Ajax en zeker op belangrijk momenten dat er toe doet moet de leiding er zijn. Dat is niet van vandaag of gisteren dat is al vele jaren. Nouri is wel het meest kenmerkende. Niemand gezien alleen maar aan geld denken. Dat was heel lelijk.

Hoop trouwens dat Heitinga blijf maar kan me voorstellen dat die corpsballen met succes als middlename alleen maar voor het allerhoogste gaan. Oh leuk, deze week Kampong tegen Pinoke.

26-05-2023 09:51

MosesD +14731

Zit niet één corpsbal bij Ajax. Misschien is dat wel de oorzaak.
Michael van Praag is eigenlijk de enige corpsbal van Ajax die ik ken.
Ik zeg doe maar wat meer corpsballen in dat geval. ;-)

26-05-2023 11:30

LukaLitmanen +82622

Sar is de Rutte van Ajax.

Hoeveel collega’s heeft hij onder de bus gegooid om zijn positie te behouden?

Achterbakse vent

26-05-2023 09:49

MosesD +14731

Echt het allerbeste zou zijn, is als van der Sar de eer aan zichzelf houdt. Dan kan de RvC zich bewijzen door een hele goede AD te strikken. Als dat lukt dan zal de nieuwe Bestuursraad vermoedelijk niet moeilijk gaan doen en de vergoeding voor de RvC in tact houden. Op die manier zouden de rijen op een natuurlijk manier gesloten blijven. Helaas is van der Sar een soort Rutte.........

26-05-2023 09:43

Ajaxfan31183 +16391

Van Kinsbergen zei dat al toen van de Sar hem niet meer nodig had. Het is jaren goed gegaan, Marc Overmars zorgde ervoor dat Edwin uit de wind bleef , sinds januari of februari vorig jaar weg en Edwin weet totaal niet wat hij moet doen aangezien niemand hem op het juiste pad kan zetten . Als Edwin vorig jaar meteen een nieuwe td'er had aangesteld dan was het nu ws een stuk rustiger rond zijn persoon. Hij heeft het er zelf naar gemaakt

26-05-2023 09:34

Marcus +2052

Onderbelicht, maar dit stukje..

"de Duitser twijfelt ondertussen over de trainer voor volgend seizoen. 'Ajax heeft baat bij een ervaren trainer, zo is de algemene opinie intern', zo schrijft de ochtendkrant"

.. is fantastisch nieuws. Volgens mij pas de eerste geluiden die los komen over het twijfelen over Heitinga intern.
Laten we idd hopen dat Ajax voor de ervaren trainer gaat. Ajax heeft echt rijpheid nodig.

26-05-2023 09:33

Veli +1996

De Duitser heeft een naam. De Duitser klinkt wat bekrompen!

26-05-2023 10:21

Lazell +17018

Fantastisch nieuws idd, maar wel oud nieuws:
https://www.ajaxshowtime.com/bijzaken-en-geruchten/mislintat-neigt-naar-ervaren-trainer-bij-ajax-en-richt-zich-nadrukkelijker-op-het-buitenland

26-05-2023 10:43

1991 +7787

Om visie te kunnen hebben heb je een missie nodig.. Volgens mij is dat met de huidige ambitie elk jaar het streven van de Finale Champions League in een omgeving waarbij (in huis opgeleid) talent met ervaren profs gecombineerd wordt.

26-05-2023 09:26

Yaeron +6382

Man wat een gezeik met de bestuursraad. Net nu je dacht dat het lekker ging met het aanstellen van Pier, Jan, De Lange en Mislintat.

26-05-2023 09:13

debarbaar +8257

De domheid en incompetentie van Cruijff aan het werk. De man die dacht dat een voetballer met een MAVO opleiding en een management cursusje aan de neppe Cruijff universiteit (=geen universiteit) een CEO van een beursgenoteerde onderneming te hebben. Maar.... Ajax DNA is belangrijk. Ook al eindigen je capaciteiten bij het runnen van een sigarenzaak. Wanneer stoppen we eens naar Cruijffs visie te wijzen. Cruijff had geen visie als bestuurder. Cruijff was een voetballer, een entertainer, een circus artiest. Hij begreep geen bal van management. Vraag maar aan de varkenshouder die hem leegschudde of aan zijn schoonvader.

26-05-2023 09:11

Nr.10 +111842

Cruijff was zelf iemand die zich met z’n eigenzinnige en scherpe verstand wel goed kon aanpassen aan verschillende situaties en ook buiten het voetbal succesvol en invloedrijk was. Ik denk dat je dan makkelijk in de valkuil trapt, dat je andere voetballers overschat. Eigenlijk een sympathieke fout, omdat je er van uitgaat dat anderen dezelfde kwaliteiten hebben als jijzelf.

26-05-2023 09:30

Steffenhagen +38288

Dit dus . De missie van Johan was dat hij zijn hele leven wilde bewijzen dat topvoetballers intelligente mensen zijn . Ik heb bij Johan , hoe tegenstrijdig dat ook klinkt , altijd een vebetenheid gezien die duidt op minderwaardigheid .

26-05-2023 09:45

Nr.10 +111842

Nou ja, of het is misschien dat hij er gewoon tegenaan liep dat hij als voetballer voor een dommerik werd aangezien, terwijl hij echt wel andere kwaliteiten had. Daar kan dan inderdaad een soort bewijsdrang uit ontstaan, maar dat zou ik een iets positievere twist geven dan jij nu doet. Hij is natuurlijk ook wel iemand die enorm veel bevestiging van zijn kwaliteiten heeft gehad, ook van zijn kwaliteiten buiten het veld. Al zegt dat vaak ook weer niet zoveel, hele succesvolle mensen zijn soms heel sterk gedreven door een onzeker zelfbeeld en bewijsdrang. Maar bij Cruijff zou ik het iets positiever duiden.

26-05-2023 10:57

ST +23098

Pfff... beetje respect voor Cruijff alsjeblieft. Ben verder met je eens dat Sar nooit CEO van Ajax had moeten worden en zeker niet had moeten blijven. Dat heeft echter niks met zijn opleidingen te maken, maar met zijn competenties en ervaring die niet toereikend genoeg zijn. Er zijn duizenden succesvolle CEO's die niet op een hoog niveau gestudeerd hebben. Je moet mensen beoordelen op wat ze kunnen. Sar kan dit simpelweg niet.

26-05-2023 09:40

Andronixos.c +8240

Welke oud-Ajacied heeft wel een universiteit gedaan en kan als CEO werken?
Misschien Molenaar

26-05-2023 09:40

trodat4030 +97503

Kaj Sierhuis, die ging toen hij bij Jong speelde nog geregeld naar colleges bij de UvA. Maar denk dat die nog wat jong, onervaren en waarschijnlijk ook niet geinteresseerd is.

26-05-2023 10:01

Veli +1996

Ik geloof dat Seedorf( psychology) en Seedorf (business) beiden academisch geschoold zijn.

26-05-2023 10:34

sucre +15287

Seedorf en Seedorf? Is dat net zoiets als Jansen en Jansen?

26-05-2023 14:07

Omar +17193

In tegenstelling tot een "standaard" beursgenoteerd bedrijf is bij Ajax het hoofddoel om sportief success te behalen en is financieel succes van ondergeschikt belang. In dat opzicht is het logisch dat er een aantal leden in de directie zitten die dat succes kunnen verwezenlijken. Al is het logisch dat er ook posities bezet zijn door mensen met een relevante opleiding en bestuurlijke ervaring - zoals dat voor de CFO positie het geval is.

Het lijkt evident dat een succesvolle voetbalcarrière geen garantie is op een succesvolle carrière als (voetbal)bestuurder. Toch zijn er zeker voormalig spelers (zoals waarschijnlijk Sneijder) die door totale zelfoverschatting het tegendeel denken te kunnen bewijzen. Wat eigenlijk de afgelopen jaren duidelijk is geworden, is dat modale spelers zoals Ten Hag en Slot wel geweldig kunnen renderen op een andere positie binnen het voetbal (coach) omdat deze positie om andere eigenschappen vraagt (leiderschap, tactisch inzicht, het vermogen om spelers te motiveren, etc.).

Maar dan moet je dus zelf wel gemotiveerd zijn om deze rol te leren en om hierin te groeien, en dus logischerwijs onderaan de ladder te beginnen. Zoals Ten Hag en Slot dat beiden hebben gedaan en ook Overmars dat heeft gedaan door eerste een paar jaar de rol van TD op zich te nemen bij GAE. Dat is waar het vaak mis gaat, sommige voetballers denken dat louter een succesvolle voetbalcarrière op hun CV genoeg is voor een bestuurlijke functie.

Daarom zou Ajax m.i. moeten uitzoeken of ze ook voetbalbestuurders kunnen opleiden. Dus nu al kijken voor de toekomst welke voormalig Ajax spelers (Tadic, Blind?) affiniteit hebben met een bestuurlijke rol en of ze hun bloed zweet en tranen willen investeren om in die rol te groeien. Daarbij zou een succesvolle carrière als voetballer dus ondergeschikt moeten zijn aan de wil om succesvol te worden in een dergelijke functie, maar is het ook belangrijk om spelers te kiezen die affiniteit hebben met de Ajaxvisie zodat deze visie kan worden voortgezet.

26-05-2023 10:01

TheSpecialOne +8995

Cruijff presenteerde in de jaren tachtig een programma waarin talentvolle jeugdspelers uit de verschillende regio's van het land werden uitgenodigd om samen met hem van gedachten te wisselen over voetbal. Erik zat toen ook in het programma en de jonge Ten Hag spreidde toen al zijn ''eigen visie'' over voetbal tegenover de grote Cruijff ten toon.
Intrinsieke motivatie is het allerbelangrijkste om te kunnen slagen in alles wat je onderneemt.

26-05-2023 19:27

Wobbo +11621

Ik denk dat iedereen het wel eens is dat niet iedere Ajacied gelijk een goede Algemeen Directeur zou zijn. Maar het is wel het meest ideaal als je op die posities dus wel een echte capabele Ajacied hebt zitten. Het begon goed met F de Boer, Jonk, Overmars, Reiziger, Bogarde alleen tja Van der Sar is natuurlijk in niets een leider. Maar het streven om zoveel mogelijk Ajacieden daar te hebben, daar sta ik 100% achter.

26-05-2023 11:23

Jake the Snake +17419

Langzaam maar zeker zijn alle oud voetballers die Ajax zouden moeten gaan runnen de club uitgegooid, zelf opgestapt of incompetent gebleken. Laten alsjeblief niet te hard gaan schreeuwen om ‘Ajax-DNA’, wat dat überhaupt al mag betekenen. Eens dat oud Ajacied ‘een rol’ moeten spelen, maar niet dat ze alle cruciale posities in een beursgenoteerde organisatie moeten bezetten. Daar is veel meer voor nodig dan alleen een voetbal achtergrond.

26-05-2023 09:09

Geus +4779

Alles en iedereen is inmiddels weg. Maar Van der Sar zit er nog. Is wel een overlever. Ik ben er niet blij mee, maar vind het wel knap…

26-05-2023 09:08

FrancescosRavioli +15481

Net zo knap als Schreuder die tot het laatst bleef zitten?

26-05-2023 09:17

Geus +4779

Nee. Als Schreuder het tot het einde van het seizoen had volgehouden, dan had ik het wel een knappe prestatie gevonden.

26-05-2023 11:22

Wobbo +11621

Lol een overlever... meen je dit nou serieus of ben je sarcastisch? Het was gewoon Overmars al die jaren en Van der Sar liftte daar gewoon op mee. Nu die weg is zie je pas dat hij eigenlijk niet zoveel kan.

26-05-2023 11:25

TheSpecialOne +8995

Van Der Sar lijkt Rutte wel....

26-05-2023 19:28

Dolblij +45845

Deze berichtgeving omtrent de kwaliteiten van Sar als CEO verbazen me niets. Ik heb zelf sterk het idee dat Eringa flink aan de boom aan het schudden is en binnen vrij korte tijd dingen heeft aangezwengeld die Sar gewoon heeft laten liggen. Het is inmiddels moeilijk om het anders te zien.

26-05-2023 09:07

036AFCA97 +146688

Nieuwe trainer prioriteit nummer 1, graag.

Als we Heitinga houden kunnen we beter Clasie, Til en Dumfries halen want dan gaan we alleen nog maar strijden.

26-05-2023 08:59

Ton.B +1648

Dumfries mag wel komen hoor...
Maar inderdaad, beetje opschieten mag wel.

26-05-2023 09:06
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.