Van der Vaart: 'Ziyech beste speler van de Eredivisie'

door Jesse ter Haar 20

Van der Vaart: 'Ziyech beste speler van de Eredivisie'

door Jesse ter Haar 20

Laatst geüpdatet

Rafael van der Vaart ziet Hakim Ziyech als de beste speler van de Eredivisie, zo vertelt hij tijdens Studio Voetbal. De aanvaller annex middenvelder was zowel tegen Real Madrid als NAC Breda belangrijk en dat bleef bij de oud-Ajacied zeker niet onopgemerkt.

'Ziyech krijgt natuurlijk altijd heel veel kritiek, vaak terecht want hij verliest ook heel veel ballen, maar hij is bijna bij elke goal betrokken', begint Van der Vaart enthousiast. 'Hij doet vijftig procent goed en vijftig procent fout, maar voor dit Ajax is hij de absolute sterspeler. Tegen Real vond ik hem eigenlijk niet eens op zijn top, maar hij scoorde wel. Hij is bezig en gevaarlijk. Hij werkt ook. Natuurlijk heeft hij zijn maniertjes, maar het is wel de allerbeste speler van de Eredivisie.'

Zondag tegen NAC Breda zag de voormalig creatieveling Ziyech in de tweede helft een andere rol bekleden dan normaal en dat beviel hem wel. 'In de tweede helft ging Ziyech op tien spelen en dat ligt hem toch beter, een centrale rol. Het is een beetje mijn hoop dat het zo blijft staan. Schöne zal dan waarschijnlijk degene zijn die niet gaat spelen, maar dat moet dan maar.'

Ook Donny van de Beek mag er wat Van der Vaart betreft 'absoluut niet meer uit'. 'Hij heeft zich terug geknokt, hij is de motor van Ajax. Hij blijft gaan en creëert kansen. Als hij er dan uit gehaald wordt, is dat de makkelijkste keus voor de trainer. Als je Ziyech of Tadic wisselt, heb je een week lang een probleem.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Klasseman +2

Is toch ook de verdienste van Ten Hag dat Ziyech zo kan excelleren, zonder hem zou het waarschijnlijk een middelmatige speler zijn

18-02-2019 19:52

Schwalbino +11

Je vraagt je af waar hij zou lopen als hij op 10 stond. Hij zou op 10 waarschijnlijk minder lopen. Dus meer overhouden op het laatst.

18-02-2019 20:38

Freddy Al +11

Ik hecht waarde aan de reactie van Rafael, hij weet altijd waar hij het over heeft en heeft ook nu weer gelijk.
Het zou mooi zijn als we die gozer bi Ajax een rol in de opleiding kunnen geven, hij is geen schoolmeester type maar een ervaren prof die recht van spreken heeft en dat in mijn optiek op een goede manier kan verwoorden.
Zijn gevoel voor humor is ook een teken van relativeringsvermogen, dat is altijd een pre.

18-02-2019 14:11

Schwalbino +11

Hij komt aardig over en ik geloof ook wel dat hij zo is. Hij heeft natuurlijk veel meegemaakt. Ook prive. Is nooit gek gaan doen. Had er meer uit kunnen halen wordt er dan gezegd. Maar dat is geen reden om hem over een tijdje niet binnen te halen.

18-02-2019 20:43

mercurius3 +0

Is nooit gek gaan doen? Heeft bijna z'n hele carrière verkloot aan luiheid en idiotie met Sylvie. Ook heel weinig zelfreflectie gehad (zie opmerking twee jaar geleden over zijn voedingspatroon). Van der vaart is een heel slecht voorbeeld voor de jeugd. Is overigens wel een goede tv-persoonlijkheid, dus ik denk dat dat zijn pad wordt.

19-02-2019 03:51

Web +178830

Ziyech moet iets meer evenwicht zoeken in zijn acties, het is een genot om naar hem te kijken, maar soms zoals tegen Madrid waar hij een sterke tegenstander heeft, moet je iets meer op zeker voetballen, dat maakt het voor hem zelf ook makkelijker, niet die onodige meters maken bij balverlies ( want daarin verzaakt hij niet ) de energie stoppen in aanvallen
Dat zien ook de scouts op de tribune, daar kom je in de top niet mee weg.
Dat moet een verbeter punt worden, ben bang dat dit niet strookt bij zijn mentaliteit of zeg maar indentiteit

18-02-2019 13:35

Schwalbino +11

Persoonlijkheid zeg maar. Alles of niets. En toch kan hij ook de knop omzetten. Is dit jaar nog harder gaan werken. Hij moet nu leren slimmer te voetballen zonder zijn alles of niets mentaliteit te verliezen. Hij moet naar Zlatan kijken. Die had ook dat ruwe talent en die alles of niets mentaliteit.

18-02-2019 20:28

Klasseman +2

Dat brengt Ten Hag hem nog wel bij, die heeft daar een uitstekend gevoel voor en Ziyech krijgt steeds meer respect voor Ten Hag, logisch natuurlijk

18-02-2019 21:30

DeMeervanweleer +7590

Zeker. Ik begrijp de kritiek op hem ook niet zo. Waarvoor kijkt een Ajacied naar Ajax? Toch juist naar iemand altijd de aanvallende optie zoekt? Iemand die het publiek ook wil laten genieten van de schoonheid van het voetbal? Dat kan alleen met het nemen van risico`s, om ook daarin met Cruiff te spreken : '' tis van goud of tis van ijzer" Daarbij koppelt Ziyech die risico`s aan een krankzinnig rendement die eigenlijk alle criticasters zou moeten doen zwijgen: 90 doelpunten en 76 assists tot dusverre, alleen al in de eredivisie, daarnaast scoort hij ook hoog op het gebied van balveroveringen en afgelegde kilometers. Nederland maar zeker Ajax gaat hem missen als hij vertrekt.

18-02-2019 09:35

Barra +5531

Dat gaat maar voor een deel op, want dan heb je naast Ziyech wel spelers nodig die wel balvast zijn. 2 Ziyech's zou bij wijze van al teveel van het goede zijn. Gisteren speelde hij de 2e helft bv heel goed als 10, maar tegen Madrid op 10 mag en kun je niet zoveel balverlies lijden.

18-02-2019 13:12

DeMeervanweleer +7590

Zo bouw je toch ook een team op? 2 Messi`s is ook teveel van het goede.
Ziyech zou het prima doen als 10. Hij levert gewoon, de cijfers bewijzen het.

18-02-2019 13:44

marrene +168

De opmerking an John van 't Schip was treffender. Hij had weer heel veel balverlies. Een speler tot de beste van de eredivisie bestempelen die wekelijks grossiert in balverlies is lachwekkend. Ziyech heeft in een wedstrijd meer balverlies dan Modric in een jaar. Vd Vaart is mesjogge.

18-02-2019 09:23

AlexIbarra +19352

Het doel van voetbal is niet om ten koste van alles de bal niet te verliezen.

De optelsom van zijn creativiteit, traptechniek, individuele actie en loopvermogen maakt hem sowieso een kandidaat voor beste speler vd eredivisie. Van de 10 wedstrijden is hij 8 of 9 keer dominant aanwezig. Dat op zich is al fijn voor een ploeg die het initiatief wil nemen.

Zijn minpunten (overzicht soms verliezen, te veel onnodig balverlies) kun je compenseren door hem op een positie met weinig verantwoordelijkheden te zetten, of hem simpelweg te wisselen wanneer balbezit belangrijker is dan dreiging creeren.

Zoals bij een 2-4 stand in Madrid. ;)

18-02-2019 12:32

Inhartennieren +677

Ik ben het hier volledig mee eens.
Als Frenkie 2 keer balverlies heeft krijgt hij gelijk kritiek.
Als Ziyech zoals gisteren 15 keer balverlies heeft, is hij de beste van de eredivisie.
Hoe achterlijk zijn ze in NL.

18-02-2019 13:29

DeMeervanweleer +7590

Onvergelijkbaar, Frenkie en Ziyech spelen vanuit een totaal andere positie en met een ander primair doel.

18-02-2019 13:45

Schip +23639

Dat is Ziyech al een paar jaar. Maar Tadic zit er wel dicht tegen aan, zeker als hij nu ook al in de spitspositie van waarde is. Wat ik vooral een verschil vind, is de enorme werklust van Ziyech. Dat is naast zijn kwaliteiten echt een sterk punt.

Off topic: Raf had het even niet makkelijk aan tafel gisteren vond ik. Eerst die zelf ingenomen Egbers die hem (taalkundig) verbeterde en dan Pierre met zijn bitterballen opmerking. Pierre, die lachwekkend in het defensief ging toen hij werd aangesproken op het feit dat hij NAC niet verder wilde helpen, en met het verhaal kwam dat hij maar liefst TWEE MAANDEN lang uren met NAC bezig was geweest. Zonder betaald te worden!!!

Wow Pierre, wat een godsgeschenk ben jij kerel. Maar zoek het woord vrijwilliger even op en onderzoek even hoe belangrijk zij voor voetbalclubs zijn en hoeveel werk zij doen....

18-02-2019 09:07

mcjc +2

Mee eens. De beste horen te spelen. Zoals Cruijff altijd zei , moet je een formatie vinden waarin je de beste kan opstellen. Vd Beek, Ziyech en Frenkie op het middenveld. Aanval Neres, Dolberg, Tadic. Met deze formatie winnen ze van Real.

18-02-2019 08:21

GvanderK +2764 moderator

Ik vind Tadic momenteel iets beter dan Ziyech, hij is zo wat bij alle goals betrokken. Tagliafico is ook super belangrijk, we zagen direct het verschil aan de linker kant toen hij werd gewisseld.

18-02-2019 06:25

ETM +3

Vroeg in het seizoen zag je Tadic en Ziyech elkaar meer versterken. Hoop dat dat weer terugkomt. Heeft met een hoop te maken. De linker flank kwam een tijdje minder uit de verf. En Tadic dus ook.
Ziyech verliest zich vooral sinds de winter in te individueel spel. Ik vind Tadic wel een stuk minder grillig dan Ziyech. Tadic is overigens geloof ik ook ruim bij de meeste goals betrokken vanuit open spel. Een enorme versterking, met een heel hoog rendement op zijn positie. Ik vraag me wel eens af of mensen zich dat voldoende beseffen.

18-02-2019 07:09

ETM +3

Ben het wel met Vd Vaart eens mbt Ziyech. Het is alleen zeer te hopen dat hij weer zo'n wedstrijd heeft dat hij echt los komt straks tegen Madrid.
Ik vond het zo jammer dat juist Ziyech niet boven zichzelf uitsteeg. Dan speel je als team Madrid bijwijze van een helft van de mat, maar is juist je 'sterspeler' niet in beste doen. Laat hem AUB vlammen daar, dan weet Real niet wat hen overkomt ;)
Ziyech zoals vroeg in het huidige seizoen, of zoals in EL tegen Celta, Schalke en Lyon, dan is hij echt weergaloos. Maar dat is hij echt niet structureel.

18-02-2019 03:08
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.