Driessen twijfelt aan aanvoerderschap De Ligt

door Thijs Zwagerman 13

Driessen twijfelt aan aanvoerderschap De Ligt

door Thijs Zwagerman 13

Laatst geüpdatet

Valentijn Driessen, verslaggever van De Telegraaf, spreekt na het verloren duel met Heracles Almelo van een 'dramatische en schandalige nederlaag'. Verder laakt hij het ogenschijnlijke gebrek aan teamgevoel bij de Amsterdammers en vindt hij dat Matthijs de Ligt in de steek wordt gelaten.

'Het is een dramatische en schandalige nederlaag. Vanaf de eerste minuut word je van het veld gejaagd. Dat mag Ajax niet overkomen. De titelaspiraties hangen nu volledig van PSV af: wat doen die bij FC Utrecht? Blijft het vijf punten dan is er nog een kans, al gaat dit Ajax het bij iedere tegenstander moeilijk krijgen', zo concludeert Driessen in gesprek met zijn eigen krant.

De journalist zag waar het zaterdagavond misging. 'Het zijn gewoon elf bv'tjes. Dat werd al geconstateerd na Feyenoord, maar dat kun je nu weer constateren. Het is totaal geen eenheid. Er staat natuurlijk ook niemand op, omdat er niet een totale acceptatie is van iedereen', zo stelt Driessen, die vervolgens zijn vraagtekens zet bij het aanvoerderschap van Matthijs de Ligt.

'Matthijs de Ligt is negentien jaar en is aanvoerder. Een geweldige speler, maar kan zo'n jongen als het misgaat bij zo'n grote club de leider spelen? Ik vond De Ligt individueel best een aardige wedstrijd spelen, maar hij heeft het gewoon heel druk met zichzelf. Hij kan niet die hele ploeg op sleeptouw nemen. Daar zijn anderen voor, maar die verschuilen zich. Wat dat betreft heeft Ajax een enorm probleem. Dat is heel lang gemaskeerd door goede resultaten.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Cednificent +491

Driessen praat vaak veel onzin, maar hier heeft hij we een punt.

De ligt doet het echter onder deze omstandigheden voor een 19 jarige wel goed.

10-02-2019 18:47

Ajacied33 +36972

Ik vind dat de Ligt als enige weinig te verwijten valt

10-02-2019 19:58

mercurius3 +0

De ligt heeft nog niet eens baardgroei. Hoe kunnen oudere spelers hem als leider zien?

10-02-2019 17:13

petwes +0

Dat ben ik geheel eens met Driessen, vaak zegt hij geen zinnige dingen, maar nu wel. Ten Hag heeft heel lang Tadic en Ziyech op een voetstuk gezet, waardoor Neres en van de Beek veel op de tweede plan kwamen. Nu blijkt dat verkeerd te zijn want vooral Ziyech trekt de kar niet, groot ego, maar geen leider, en geen rendement. Nu kan ten Hag niet zomaar de hierarchie veranderen, maar achteraf was een winterse transfer van Ziyech heel goed geweest voor de eenheid in het team, en om Neres te laten spelen die aantoonbaar beter is dan Ziyech.

10-02-2019 14:54

Wesl +0

De Ligt is de enige speler die er vol voor gaat. Machteloos wordt hij in de steek gelaten door zijn medespelers. Die als verwende kinderen de kleedkamer in sjokken. Maar Matthijs nog geen 20 jaar oud staat voor de camera uit te leggen waarom die verwende kinderen er vandaag even geen trek in hadden.
En hij zegt het gewoon volmondig, moedig als hij is: wé waren niet scherp, wé waren geen collectief, wé voetbalde niet met ons hart, wé gingen niet tot het gaatje. Terwijl Matthijs de enige is wie niks te verwijten valt.

10-02-2019 14:31

Mario65 +3

Welja Driessen, geef De Ligt de schuld...
Die is niet goed bij zijn bolle kop zeg....
Als Driessen zijn werk zo bedreven deed als de De Ligt dan was de Telegraaf een veel betere krant
Vuile azijnpisser.....
Een ieder met een beetje verstand weet waar het aan ligt en dat is niet deze jonge maar goede aanvoerder

10-02-2019 13:50

petwes +0

Hij geeft de Ligt niet de schuld, vraagt zich alleen af of hij de rol van leider wel kan vertolken op die jonge leeftijd.

10-02-2019 14:59

PJK54 +1

Op zich niets mis met zijn opvatting en over de Ligt ben ik het wel mee eens oké prima aanvoerder maar "de leider" nee maar dat verwacht je van een Blind, Tadic of Ziyech maar helaas hebben die dat schijnbaar niet. Als Ajax echt wil investeren dan een vervanger voor vd Beek of Schone maar één die de kar kan en wil trekken en onze ballerina's op hun flikker geeft als ze het niet goed doen, eentje die voorop gaat in de strijd een heerlijk keiharde bikkelaar.

10-02-2019 10:27

petwes +0

Voor Ziyech zou het goed zijn eens op zijn flikker te krijgen, of liever, er gewoon uit met die gast. Vond het stukje laatst op showtime ook wel onthullend waarin Bosz aan gaf dat Schone betere vrije trappen neemt, Ziyech geen zin heeft om te oefenen, maar ze toch opeist. Dan ben je echt het tegenovergestelde van een teamspeler en stel je je ego boven de club.

10-02-2019 15:01

KlasseLasse +4

Volgend seizoen die band lekker naar tagliafico! dat is de man die als enige voor elke bal vecht!
denk dat ajax onder de 19 het gister beter had gedaan! echt werkelijk war geen enkele bal kwam aan! alsof ze de titel streid al opgegeven hadden! dan heb ik nog een punt!!!
iedereen zeikt altijd teams graven zich in tegen ajax en parkeren 3 bussen voor het doel! nu hebben we al 3 potjes gehad in 4 weken dat tegenstanders gaan drukken( Wat voor ajax IDEAAL moet zijn) en zelfs dan is ajax helemaal van slag

10-02-2019 10:05

Siemmie +2166

Je doet De Ligt hier wel wat te kort vind ik. Natuurlijk vecht Nico met zijn Argentijnse passie het hardst van allemaal, maar ook De Ligt gaat er vaak vol in.

10-02-2019 10:17

petwes +0

Zijn allebei prima spelers, daar ligt het niet aan.

10-02-2019 15:02

SPLNDD +1411

Je kan toch niet iemand aanvoerder maken die geen Nederlands en niet goed Engels spreekt simpele

10-02-2019 17:35

Schwalbino +11

Aanvoerder en leider zijn twee verschillende dingen. Leider ben je omdat anderen je leiderschap erkennen. Met 19 ben je nog een broekie voor spelers die een paar jaar ouder zijn.

10-02-2019 09:56

Ar +104

De Ligt is misschien wel het grootste talent van Europa, maar ook ik had mijn vraagtekens dat de band niet naar Blind ging. Hij doet het keurig hoor als aanvoerder, ook met de pers en zo, maar hij kan in het veld nauwelijks Frenkie corrigeren, of Rasmus, laat staan Tadic en Ziyech.

10-02-2019 09:55

Schwalbino +11

Blind is ook geen leider. Tagliafico of Tadic. Ziyech kan ook maar die is natuurlijk niet lang meer bij de club. Als Huntelaar elke wedstrijd basis stond was dat natuurlijk je leider.

10-02-2019 09:58

Siemmie +2166

Ook als Ziyech nog wel langer bij Ajax zou blijven, zou ik hem nooit als aanvoerder willen zien. Die jongen heeft geen enkele leiderschap en is in niks een voorbeeld in de manier hoe hij over het veld loopt te sjokken. Een captain moet trots zijn en je ziet aan alles dat Ziyech zo snel mogelijk weg wilt. De enige die in dit team goede aanvoerders kunnen zijn, zijn De Ligt, Huntelaar en Tagliafico. Een Tadic die om de haverklap bij de scheids zit te zeiken word ik ook niet blij van.

10-02-2019 10:05

petwes +0

Tadic en Ziyech zijn echt misselijkmakend, dat ten Hag en als leiders neerzette was puur uit angst voor hun ego's, want leiders zijn ze ebsoluut niet. Dat neppe gezamenlijk juichen van die griezel van een Tadic waar mee hij zich boven anderen wil plaatsen is echt om te kotzen, de maniertjes en egotripperij van Ziyech ook. Rot op met je telefoongebaartjes, speel eens in dienst van het team ofzo.

10-02-2019 15:05

Ajacied33 +36972

Iets zegt mij dat deze nick net aangemaakt is en jij helemaal niks met Ajax hebt. En oh ja, heel erg veel bezig bent met Ziyech....Arme stakker toch

10-02-2019 15:12

AFCAsphere +9

Ik snap dat je Ziyech wilt verdedigen omdat jullie dezelfde afkomst delen, maar als je objectief naar deze situatie kijkt, dan moet je toe kunnen geven dat Ziyech een soort act lijkt op te voeren waarin hij zichzelf wilt tonen als de belangrijkste speler van het team. Hij geeft ook regelmatig assists en daar ben ik natuurlijk heel blij mee, maar hij eist ook zo vaak vrije trappen voor zichzelf op, terwijl hij weet hoe vaak die over of naast gaan. Hij forceert zichzelf om 'het mannetje' te zijn. Hij moet gewoon in dienst van het team spelen.

Tadic is trouwens ook een apart verhaal, met zijn geforceerde groepsvieringen. Hij gaat vaak makkelijk naar de grond en gaat dan zelf de scheids irriteren door om kaarten te vragen.

Ziyech en Tadic zijn twee pseudovedettes. Het is verdomme een teamsport en dat lijken ze allebei niet te realiseren.

10-02-2019 16:01

Ajacied33 +36972

Ik heb het eerder gezegd en kan het nog wel een keer zeggen. Als iemand voor Ajax speelt, beoordeel ik hem als Ajacied. Het interesseert me geen moer waar zijn afkomst dan ligt, ik zie hem als Ajacied, klaar. Ajax is mijn club, vanaf ik me kan heugen... Ik beoordeel wat ik zie, of de speler in kwestie nou Mohammed of Jan heet, boeit me niet. Gisteren tijdens de wedstrijd gaf ik Mazraoui er ook van langs hier tijdens de wedstrijdtopic. Ziyech heb ik me ook vaak aan geërgerd, en dan roep ik het ook hier. Als ik zogenaamd afkomstgenoten ga verdedigen terwijl ze er niks van bakken, dan kan ik toch beter niet meer reageren? Dan ben je ogeloofwaardig vind ik.

10-02-2019 16:08

petwes +0

Okay prima, ik vind Mazroui een goede jongen qua karakter, speelt ook wel eens slecht, maar speelt in dienst van het team. Fijne jongen met goede techniek die nog veel beter gaat worden. Ik denk toch echt dat ten Hag die keuze voor Ziyech en Tadic heel duidelijk heeft gemaakt, en dat dit nu niet goed uit pakt, dan is het logisch de nadruk te leggen op die keuze en de spelers waar het over gaat. Vooral omdat de keuze ten koste is gegaan van spelers als Neres en van de Beek die veel scoren/assists geven, ook altijd fysiek thuis geven in duels en echte teamspelers zijn. Komt nog bij dat dit zo een beetje de enige spelers zijn met diepgang, wat een extra element aan het spel toe voegt, Ziyech en Tadic willen alleen maar een balletje in de voeten en dan vanuit stilstand hun 'geniale passes' versturen. En laten we eerlijk zijn over Ziyech, heel veel van zijn passes zijn balverlies. Dan kan je zeggen dat het risico in je spel leggen is, maar als je echte wereldtop zou zijn kan je precies aanvoelen wat de snelheid van de bal is die je verstuurt en van je medespelers en tegenstanders, zodat ze net wel goed aankomen. Sorry, vind ik echt een overschatte speler.

10-02-2019 16:16

Ajacied33 +36972

Voor de rest deel ik je mening trouwens wel

10-02-2019 16:10

petwes +0

Ziyech wekt over het algemeen nog niet heel veel ergernis, maar is wel een 'mannetje'. Ik heb daardoor het idee dat een speler als Neres, met veel meer rendement per minuut die hij speelt, buiten de boot valt, wat zonde is. Tadic is echter veel nepper, maar beiden zijn B-acteurs wat mij betreft. Al zou ik graag zo goed kunnen voetballen natuurlijk ;).

10-02-2019 16:13

FlyingDutchMan +17318

Ik vond dat overstapje of hakbal hoe je het ook wilt noemen van Ziyech typerend voor ontbreken aan besef in welke fase je als team zit.. Geloof dat Kristensen de bal net kon inhouden, maar het was weer zo'n sierlijke actie die totaal nergens op sloeg en bijna balverlies veroorzaakte..

10-02-2019 23:58

petwes +0

Ik post al lang op showtime, kan je ook terug zoeken als je zou willen. Ik beoordeel Ziyech vaak positief, fantastisch talent natuurlijk, maar is wel een heel groot ego, en geen echte teamspeler. Dat is okay als je meer presteert dan de rest, maar als dat tegen valt ziet het er slecht uit. Ik lees hier onder iets over afkomst, ik houd me daar niet mee bezig als ik over voetbal denk, en ik hoop dat jij dat ook achterwege laat mocht je dat wel doen.

10-02-2019 16:10

Ajacied33 +36972

Oke duidelijk. Heb je nick niet eerder gezien, maar is goed kerel. Nog een reden waarom er een zwaargewicht voor de groep moet staan. Iemand met autoriteit, die eerlijk en rechtvaardig is. Dus wanneer Ziyech en/of Tadic uit de toon vallen, gewoon eruit halen. Dat geldt voor elke speler natuurlijk, maar van Ziyech en Tadic verwacht je toch het meest

10-02-2019 16:26

petwes +0

Ja, verwacht veel, maar laten we eerlijk zijn, ten Hag is geen natuurlijk autoriteit, en ook geen heel grote coach. Is wel nodig met sommige ego's de strijd aan te gaan zoals van Gaal destijds met Sneijder die ook dacht dat hij fantastisch was na zijn CL-winst. Dit was een veilige gok voor ten Hag, en zo lang het werkt, is het goed, maar nu kan je moeilijk terug. Als je niet voor Ziyech en Tadic kiest staan anderen niet meteen op denk ik. Bij Real was de hele hierarchie ook naar de kloten toen Ronaldo weg was, het kostte ze een half jaar om daar aan te wennen.

10-02-2019 16:30

Ar +104

Blind was in zijn laatste seizoen voordat ie naar Engeland ging een prima aanvoerder.

10-02-2019 10:30

Youri08 +23

We hebben toch routine, ervaring en coaching ingekocht deze zomer? Tadic loopt altijd heel druk en theatraal te doen maar dat is alleen show, in het pulletje willen vallen van de supporters. Blind is een grijze muis, die meer dan genoeg heeft aan zijn eigen presteren en vaak in wedstrijden waar het niet loopt, als eerste niet thuis geeft. Begrijp me goed, goede aankopen op zich maar niet de leiders wat we er van verwacht hadden en zoals ze gepresenteerd zijn.

10-02-2019 09:28

31xAjax +8013

Had jij Blind aanvoerder willen maken? Blind die altijd als 1 van de eersten door het ijs zakt en de handen meer dan vol heeft aan zichzelf? Heb je hem gisterenavond zien dolen?

10-02-2019 11:35

Youri08 +23

Nee, dat zeg ik toch. hij geeft als eerste niet thuis.

10-02-2019 18:18

31xAjax +8013

Sorry, niet goed gelezen, sliep waarschijnlijk nog half...mm

10-02-2019 19:17

petwes +0

Ik denk dat Tadic wel een leider had kunnen zijn qua ervaring en status, alleen hij is als persoonlijkheid zo een neppe griezel dat ik me binnen een uur al voor hem zou afsluiten op sociaal vlak.

10-02-2019 16:24

arigold +7888

Het was absurd om gisteren, vooral tijdens de 1e helft, vaak een gat van 20-30 meter te zien tussen het middenveld en de voorhoede. Men verzaakt en er worden tactisch verkeerde keuzes gemaakt.

10-02-2019 09:26

behangdelul +32951

En dan iedereen het maar vreemd vinden als Donny wordt gewisseld

10-02-2019 09:28

meerzicht +948

Wat is dat toch ook een slappe ouwehoer. Kon een broer zijn van Peter R de Vries ook zo n opendeur in trapper en betweter achteraf.

10-02-2019 09:25

niquedegraaff +5296

Niks mis mee. De Ligt, Tagliafico, Onana en Neres verzaken bijna nooit. Voor mij hebben deze spelers stuk voor stuk een hoop krediet. Het zijn vooral de andere spelers die Ajax in de stront laten zakken.

10-02-2019 09:18

dolle dries +1

Inderdaad, je moet voor de gein Donny v/d beek is een half uurtje constant volgen tijdens de wedstrijden, je valt van de ene in de andere verbazing hoe slecht die gast in alle benodigde voetbal kwaliteiten is, je lacht je kapot, maar toch ook wel zielig. snel laten banken samen met Kristensen, Blind, Huntelaar, Dolberg, Labyad, Sinkgrave, ..En zo snel mogelijk kwijt zien te raken.

10-02-2019 09:59

petwes +0

Klopt, Huntelaar verzaakt ook nooit, van de Beek ook nooit, maar Huntelaar is natuurlijk wat minder dan een aantal jaren geleden.

10-02-2019 15:06
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.