Column: Rustig aan, geef Ten Hag wat tijd

door SJvanveen 99

Column: Rustig aan, geef Ten Hag wat tijd

door SJvanveen 99

Laatst geüpdatet

Ja, het Ajax-spel oogde de laatste maanden vaker minder goed dan wel. Ja, Erik ten Hag is geen Amsterdammer of Ajacied. Ja, de oefenmeester heeft een schorre stem en voor de camera’s kan het beter. Ja, zijn taalgebruik is niet voor iedereen helder en ja, hij tovert soms ironische glimlachen op gezichten. Toch vind ik alle kritiek die neerdaalt op Ten Hags persoon veel te ver gaan. Kap met zo extreem beoordelen en geef hem wat tijd, de coach heeft immers bewezen over een langere periode veel te kunnen bewerkstelligen.

Nog niet eens vier maanden staat Ten Hag aan het roer bij Ajax. Nu al werd hij uitgefloten door een handvol eigen supporters bij de uitreikingen voor Speler en Talent van het Jaar, galmde ‘Erik rot op’ door het stadion bij Excelsior en passeerde #TenHagOut regelmatig de revue op sociale media. Vanaf minuut één staat de coach negatief in de schijnwerpers van de supporters, maar waarom? Ik heb een idee.

Ten Hag is geen Ajacied, heeft geen Ajax-, maar PSV-verleden, kwam van rivaal FC Utrecht, speelt niet altijd het klassieke 4-3-3, past zich aan aan Eredivisionisten, is een noodoplossing van zwalkende bestuursleden en heeft maanden na zijn binnenkomst na grootheidswaanzin op televisie zijn belangrijkste eerste doel – de titel binnenslepen – niet behaald. Het lijken allemaal punten die bij het gemiddelde Ajax-individu ogenschijnlijk meewegen, maar laten we geduld hebben.

Ten Hag kwam halverwege het seizoen zonder voorbereiding met een FC Utrecht-koffer binnen en zijn visie verschilt flink met die van Marcel Keizer. Trainen volgens andermans visie kan niet, dus ga er maar aanstaan om met vijf dagen trainingskamp je eigen ideeën er langzaamaan in te slijpen. Tel daarbij op dat de werk- en handelswijze en omgang met spelers nieuw is voor de selectie en de optelsom is snel gemaakt.

De Ajax-spelers gingen binnen een jaar tijd van Peter Bosz naar Keizer naar Ten Hag en laatstgenoemde is simpelweg anders dan zijn twee voorgangers. Hij traint langer, legt de oefeningen vaak stil, is veel tactischer geschoold dan alleen het uitgaan van eigen kracht dat bij Ajax zo hoog in het vaandel staat en teambesprekingen duren soms uren. Volgens berichtgeving hekelt de selectie sommige aspecten van die werkwijze en mocht dat zo zijn, raad ik hen aan om naar henzelf en de spelers van FC Utrecht te kijken.

Zij morden flink tijdens de eerste weken van Ten Hag in de Domstad, maar nadat enkele namen op tafel sloegen en zeiden dat er geluisterd moest worden naar de trainer, ging het lopen. FC Utrecht haalde de bekerfinale – iets wat Ajax al jaren niet lukte –, bereikte elk jaar Europees voetbal, haalde een puntenrecord in de Eredivisie en schakelde met goed en tactisch variabel spel bijna Russische grootmacht Zenit Sint-Petersburg uit in de Europa League-voorronden.

Het resultaat ervan is dat elke speler vandaag de dag met hem wegloopt. Zo ook Zakaria Labyad, die als voormalig toptalent neerstreek bij Utrecht, onder de coach maximaal opfleurde en nu zijn toptransfer te pakken heeft naar Ajax. De Marokkaan stelde dat Ten Hag wennen is, maar dat iedereen hem is gaan waarderen. 'Met een hele voorbereiding in plaats van zoals dit seizoen halverwege in te stappen, denk ik dat zijn visie ook bij Ajax aanslaat en de spelers, club en fans er profijt van gaan hebben.'

Die kans is zeer aanwezig, want Ten Hag heeft bij elke club laten zien te presteren als hij de tijd krijgt om zijn ding te doen. Als coach van Go Ahead Eagles promoveerde hij, als eindverantwoordelijke én technisch manager van FC Utrecht smeed hij een succesvol elftal dat jaarlijks beter werd en bij Ajax heeft hij tot nog toe vernieuwd en dingen uitgeprobeerd, zodat volgend seizoen op verschillende manieren kan worden geoogst.

Zijn voetbalvisie heeft meer raakvlakken met de Amsterdamse waarden dan menigeen denkt en hoewel Ten Hag graag accenten legt per tegenstander en hij niet vanuit alleen het 4-3-3 denkt (getuige het 3-2-4-1-systeem tegen VVV-Venlo en Excelsior), staat hij voor aanvallende voetbalprincipes. Hij heeft genoeg laten zien om bij Ajax aan het roer te staan en weet - zo blijkt uit een uitstekend interview met Voetbal International - precies waar het het afgelopen halfjaar misging, beter kan en goed is gegaan.

Zo zijn onder leiding van Ten Hag de defensieve statistieken verbeterd en ging het aantal grote kansen omhoog. Het is slechts een kwestie van tijd totdat deze onderliggende cijfers daadwerkelijk resulteren in (doel)punten. Gebeurt dat en worden zijn teksten waarheid, dan hoor je niemand meer. Net als vorig seizoen, toen met Bosz geweldige geschiedenis werd geschreven met een piepjonge ploeg.

Wat men gauw vergeet is dat Bosz werd verwelkomd als zogenaamde kakkerlak met een portretfoto en een kruis erdoorheen. Hij werd in het begin van het seizoen na het spelen met vijf verdedigers tegen PAOK Saloniki (1-2) en puntenverlies tegen Willem II en Roda JC uitgekotst, maar na het volgen van zijn eigen weg boekte hij succes. Ik zeg niet dat Ten Hag een soortgelijk unicum als de Europa League-finale kan bereiken, maar hij verdient op zijn minst dezelfde tijd om eenzelfde proces in werking te zetten. Met wie weet welk voetbal en welke resultaten tot gevolg.

Sjors van Veen (Twitter @SjorsvanVeen) | email: s.vanveen@ajaxshowtime.com

Lees meer over:
Plaats reactie

afca95 +1303

Ten Hag heeft gewoon het probleem dat er geen tijd meer is voor fouten in de ogen van veel Ajacieden. Laten we eerlijk zijn, Ten Hag kan er ook weinig aan doen dat Ajax 4 jaar helemaal geen prijzen haalt. Je komt in de winterstop bij een club binnen waar het 1 grote puinhoop is, je kan ook niet verwachten dat het tij maar ff gekeerd wordt. Al was dat wel gelukt was het een held etc etc. Dat is eenmaal de waan van de dag die er bij Ajax heerst. Het ligt eerder aan het bestuur dat geen visie heeft en maar wat aan moddert. Ten Hag is niet diegene die 4 trainers in 4 jaar tijd aanstelt.
Dat hij domme uitspraken doet ben ik het met vele eens. En dat hij soms niet te volgen is snap ik ook. Maar uiteindelijk verdient hij ook een kans en een normale voorbereiding. als hij de eerst 10 wedstrijden wint en hij plaatst zich voor CL voetbal hoor je niemand meer.

18-05-2018 12:09

ETM +3

prima stuk Sjors.
Ik lees nu graag meer van mensen die vertrouwen hebben in Ten Hag en uit proberen te leggen waarom. Denk namelijk dat we m sowieso nog een seizoen gaan meemaken.

18-05-2018 07:24

Cello +52978 moderator

Hmmm.... ik houd me maar vast aan het feit, dat het destijds bij Utrecht ook stroef begon tussen Ten Hag en de toemalige spelersgroep daar. Ik denk dat je toch moet wennen aan een andere manier van werken.
En het enige waar je de afgelopen maanden de spelers echt over hoorde klagen was de lange dagen die ze nu moesten doormaken op de club. Tsjah.
Zal wel een streep door de rekening geweest zijn bij de vriendinnen en echtgenotes van de spelers.....minder tijd om met man-lief naar de PC Hooft te kunnen om te shoppen.

Maar goed. Bij Utrecht was het uiteindelijk ook allemaal goed uitgepakt en 'liepen' de spelers met hem weg. Dat kwam ook deels omdat ze bewezen kregen dast de aanpak van Ten Hag ging werken. Hij schijnt een warme man te zijn kwa persoonlijkheid, eentje die uitgebreid met je praat en interesse toont in je als persoon; ook een arm om de schouder slaat.....ook daar zijn spelers lovend over.

Ik ben iig wel benieuwd hoe of het zal gaan als ie vanaf de start van het seizoen, eigenlijk vanaf de start van de voorbereiding op het seizoen, zijn stempel echt kan drukken. Nu had ie vanaf januari ook te maken met 'het spook' van Bosz en van Keizer wat rondwaarde op de Toekomst en in de Arena. Daarmee moest ie dealen plus bij dat alles ook nog zijn eigen ideeën en input. Dat alles combineren lijkt me heel onhandig, moeilijk....misschien zelfs onmogelijk.
Starks begint ie helemaal fresh en kan ie bouwen aan wat hij wil en hoe hij het ziet. En nee....daarmee doel ik niet op soortgelijk Utrecht voetbal, maar meer Ajax-voetbal met wat Ten Hag kruiden. Ajax-voetbal, met wat Ten Hag details die hij anders ziet. Als ie dat doet dan wil ik het best een kans geven, immers er zijn meerdere wegen die naar succes leiden. Niet alleen de Bosz wijze of de Keizer wijze.
En aangezien Ten Hag toch niet ontslagen wordt ga ik gewoon het een kans geven. Afbranden kan altijd nog. En wie weet....verrast hij en Ajax ons komend jaar positief. Wat zullen er dan velen zijn die hun woorden moeten inslikken.

18-05-2018 02:30

Ar +104

Nee, gewoon nee.
Als je hoort wat spelers zeggen, hoe instabiel deze trainer erbij staat, dan moet je gewoon meteen doorschakelen en een stevige trainer aanstellen.

17-05-2018 23:19

Jeugdtrainer +1

Of we Ten Hag de tijd moeten geven? Misschien. Heel veel reden heeft hij er zelf niet toe gegeven, maar ik ben ergens toch wel benieuwd welke vorderingen we moeten gaan zien. Al houd ik niet van het belangrijk maken van lopers en betwijfel ik een 3421 systeem bij Ajax met deze selectie, plus geruchten.

Om eerlijk met je te zijn. Ik ben hier misschien wel de allergrootste fan van Bosz. Prachtige visie. Maar je hebt ook te maken met een tegenstander. Zo heb je bijvoorbeeld Manchester United. Die zetten geen druk, maar bouwen ook niet op en geven de lange bal. Dan heb je dus én geen tijd om druk te zetten, want dan ligt de bal al achter je én je kunt geen ruimtes benutten doordat de tegenstander zelf geen druk zet. Een zaadwedstrijd. En zo spelen heel veel tegenstanders ook in Nederland. Bijna meer dan de helft. Dan is het vaak gewoon niet om te genieten. Dan krijg je geen publiek op de banken zoals tegen Schalke en Lyon.

Waarmee ik niet zeg dat Bosz terug geen goede zet zou zijn. Het zou alleen weer een extase gevoel op kunnen leveren in Europa, maar ook een heel wrang gevoel als we weer naar een saaie pot tegen de kleintjes hebben zitten te kijken. De verwachtingen zijn dan hoog, maar komen bedrogen uit na Ajax-VVV, bijvoorbeeld. Overigens zie je hier altijd de thuiswedstrijden tegenkomen tegen de grootmachten en noemt niemand Ajax tegen AZ, Heerenveen (na matige openingsfase) en bijvoorbeeld GAE en Willem II. Die waren ook zeker leuk, maar vallen dan weer - uiteraard - in het niet bij de EL wedstrijden.

Deze nuance zouden zowel Bosz 'lovers' als 'haters' moeten plaatsen. Svp. Deal ermee dat de Nederlandse competitie geen fuck meer aan is. Voor een dynamische pot moet je tegenwoordig AZ - Heerenveen kijken of Ajax tegen AZ. Ploegen spelen niet meer 'alsof ze niks te verliezen hebben', maar 'om niet te verliezen'.

17-05-2018 18:52

Freddy Al +11

Ik ben geen fan van Ten Hag maar:
Hij moet gewoon de kans krijgen om zijn werk te doen, dat geleuter continu over zijn accent zegt helemaal niets over wat hij kan.
Ook het drammen van allerlei Ten Hag haters is totaal niet in de buurt van belangrijk,ook Bosz had tijd nodig en dat geld voor iedere coach.
Als blijkt dat het niet gaat lopen moet je hem vervangen eerder niet( en dan wel door een coach die de eventuele gebreken van Ten Hag aantoonbaar niet heeft).

Als de spelers bij Ajax ook de stap zouden nemen die bij Utrecht tot succes heeft geleid heeft hij (Ten Hag) een goede kans van slagen. We moeten die gozer steunen en niet afzagen.

17-05-2018 18:26

JariHeijden +5605

Hulde voor deze column. Laten we SUPPORTERS zijn en aantal onze club - en trainer - staan!

17-05-2018 16:41

komop +2145

De man stapt midden in een seizoen in. Dat is heel anders als in de zomer instappen. We zijn gebaat met rust rondom het elftal. Dus laat hem eens rustig zijn werk doen. Andere coaches ,die in mijn ogen minder zijn (Bronckhorst en Cocu), krijgen wel de tijd en de rust.

17-05-2018 16:39

AFCA. +3283

In de tijd dat Ten Hag aan het kloten is had Bosz zijn elftal en speelwijze duidelijk staan.

17-05-2018 16:26

Freddy Al +11

Klopt niet hoor.

17-05-2018 18:35

Beer +1652

Als jullie nu werkelijk eens willen zien hoe vreselijk mooi voetbal kan zijn moeten jullie eens de moeite nemen om op YouTube te kijken : Netherlands of 1974 hunting for the ball.
Bij balbezit van de tegenstander storten ze zich als een roedel wolven op de tegenstander. Dit is pas totaalvoetbal.
Geweldig om naar te kijken. Zo zie ik Ajax graag spelen.
Deze lichting was natuurljk fenomenaal, maar het gaat hier vooral om de inzet van de spelers. De wil om te winnen.
Als Ajax altijd zo zou spelen, kom ik zelfs elke dag naar de training kijken( en dan heb je ook geen trainer nodig)

17-05-2018 15:32

AlexIbarra +19287

Dat is echt een mooi filmpje ja, kan ik erg van genieten.

De tijden zijn natuurlijk wel veranderd, iedereen kan nu een bal 40 meter wegschieten en dan staan er ineens 8 man op de verkeerde veldhelft.

Toch is de strijdlust mooi om te zien, toen mocht je er ook nog wat steviger in kleunen. :)

17-05-2018 17:22

Bjarkos +13

Bij Bosz zag je de eerste wedstrijd meteen de intentie. Daar gaat het om. Dan krijg je tijd.
Niet als er geen enkele verbetering te zien is. En dan niet het slappe gelul over Expected goals en loopprestaties.

17-05-2018 14:52

Freddy Al +11

Nee dat is geen al te best argument, ik heb me samen met de grote meerderheid der voetbalkijkers een aantal maanden afgevraagd waar hij ( Bosz) nu precies mee bezig was.
Ik zie bij Ten Hag wel degelijk een intentie hoor.

17-05-2018 19:35

Lagasj +2905

Dat er een speler met de vuist op tafel moet slaan voordat er verandering komt zegt genoeg.
Over de spelers van Utrecht maar ook over TH.
Ongeschikt voor Ajax.
Moet je deze man dan de tijd geven.....
Nee, want die is er niet.

17-05-2018 14:50

mickey2602 +4775

Staat er in dit stuk dat er een speler met de vuist op tafel sloeg? Nee,er staat dat enkele namen met de vuist op tafel sloegen. Dat kunnen dan net zo goed mensen van de directie zijn.
Wat niet wegneemt dat het niet goed overkomt als het zover moet komen.

17-05-2018 18:14

niquedegraaff +5292

Zet ten Hag naast Bosz voor de camera. Dan is het toch wel duidelijk? Bosz heeft één visie, is duidelijk, kan goed overbrengen wat hij wil. Ten Hag alles behalve.

1 1=2

Met andere woorden, hoe iemand zich presenteert voor de camera is te vergelijken met hoe iemand zich presenteert voor de groep. Punt uit.

17-05-2018 14:34

Freddy Al +11

Ja zeg; zullen we dan ook Doutzen Kroes erbij zetten dan moet zij maar trainer worden van Ajax

17-05-2018 19:09

Ajax27 +19211

Dat is het gele probleem van Bosz, hij heeft 1 visie. Hij is niet flexibel en niet in staat om zn team als het erom vraagt aan te passen aan de tegenstander. Dat werkt in Nederland en België, omdat je gewoon erg veel zwakke tegenstand hebt. Maar in een top-5 competitie gaat dat gewoon niet werken.

18-05-2018 09:37

Amsterdam1900 +737

Ten Hag heeft zijn tijd gehad, waarom zou hij nog meer tijd moeten krijgen?

17-05-2018 14:31

Freddy Al +11

Wat een ongelofelijk slap argument zeg,toch zeker als je zelf nergens in je commentaren (tot nu toe )
in staat bent om een valide conclusie ten negatieve van Ten Hag te trekken.
Daarbij gaat het niet alleen om de persoon Ten Hag maar ook over de instabiliteit die je propageert als we elk half seizoen maar weer eens een andere trainer aanstellen. Dat laatste is een bewezen nadeel voor Ajax.

17-05-2018 19:41

Ajax27 +19211

Goed artikel, maar dit had net zo goed een artikel voor Keizer kunnen en moeten zijn. Ik betwijfel het of Keizer er aan het einde van het jaar slechter voor had gestaan dan Ten Hag nu. Ach we zullen het zien, ik ben het iig wel eens met dit artikel. Eerst volgend jaar maar eens kijken hoe de balans dan is, of de gewenste spelers zijn aangetrokken en met welke groep hij een volledige voorbereiding en seizoen kan starten.

17-05-2018 14:16

Bocarra +14

In de eerste plaats een goed column. Verder zijn de reactie hierop weer onwetend, conservatief, kortzichtig en xenofobisch. Ajax stond altijd voor innovatie, vernieuwing en avontuur. Daar komt als het aan sommige supporters ligt een einde. Zij willen vasthouden aan oude dogma’s en klassieke systemen en oplossingen. Een uitstervend ras dat dringend behoefte heeft aan nieuw DNA. Tenminste als je de aansluiting wil houden met de rest van de voetbalwereld. We moeten jonge spelers nog sneller fysiek sterker maken en technisch en tactisch scholen. Veel trainingsarbeid/uren zijn hier onlosmakelijk aan verbonden. Spelhervatingen, spelsituaties herkennen, tactiek, technische oplossingen moeten zeker bij jonge spelers tot vervelens toe herhaald worden. Daarnaast dient er flink aan de fysieke ontwikkeling gewerkt te worden. Tegenstanders zijn zeker op Europees niveau fysiek steeds sterker en de handelingssnelheid ligt steeds hoger. Supporters die denken dat je met een simpele 4-3-3 opstelling in combi met de Verheijen methodiek de voetbalwereld kunt veroveren zijn niet meer van deze tijd. We dienen weer vernieuwend te zijn ook als het om ons eerste elftal gaat. In de jeugd zijn er al goede ontwikkelingen gaande. Nu ons vlagge schip nog. Ten Hag kan ons daarbij helpen. Geef hem de tijd en hij kan net zoals van Gaal in de 90’er jaren Ajax internationaal weer op de kaart zetten. Laat je niet in de war brengen door de Europese toevalstreffer van vorig seizoen. De finale van toen heeft aangetoond wat het echte verschil was.

17-05-2018 13:29

marrene +154

Maar wel juist.

17-05-2018 16:24

AFCA. +3283

https://youtu.be/TNRw6XcxUeY

Au!

17-05-2018 13:06

didierajax020 +2

Man, pijnlijk. Hij hoort bij Ajax.

17-05-2018 13:18

Bocarra +14

Het liefst was hij bij Ajax gebleven. Maar omdat Ajax op dat moment geen afscheid wou nemen van Spijkerman en Bergkamp was er binnen het TH geen meerderheid te vinden. Weliswaar vond hij Overmars aan zijn zijde maar de rest wou niet van wijken weten. Los hiervan was de hele grote zak met geld natuurlijk ook wel lekker. De rest is geschiedenis. Bergkamp drukte zijn vriend Kiezer door de strot van het TH en het volgende conflict was geboren. Door het Nouri drama en de manier waarop keizer de trainer werd maakte hem kansloos toen bleek dat Ajax al in de eerste seizoenshelft voor 3 prijzen was uitgeschakeld.

17-05-2018 13:43

Freddy Al +11

Dat klopt niet; Spijkerman zou verschuiven naar Jong, Bergkamp zou bij het eerste blijven.
Bosz wist bij zijn aanstelling al dat het TH de staf zou samenstellen alhoewel hij een eigen assistent mee mocht nemen.
Als je daarmee accoord gaat moet je een jaar later niet zeuren en al helemaal niet als er een stap jouw kant op gezet word door Ajax.

Hij had gewoon kunnen blijven bij Ajax als hij dat echt graag wilde , het feit is dat hij dat niet deed ondanks zijn belofte naar supporters en spelers.
Dat is niet leuk maar zijn goed recht, ik neem hem wel kwalijk dat hij niet open is geweest over zijn motivatie en daardoor weer een hoop gedonder binnen de vereniging en in de media veroorzaakte.
Prima trainer, ik hoop dat hij NOOIT meer naar ons terugkomt.

17-05-2018 18:44

AFCA. +3283

Als ik bij een nieuwe werkgever de eerste 4 maanden maar wat aankloot en er totaal geen verbetering inzit dat kan ik mijn spullen weer pakken. Gewoon eruit gooien die vent.
Lijkt totaal nergens op wat hij aan het doen is.

17-05-2018 12:47

marrene +154

Ben het met deze column eens. Iedereen heeft tijd nodig en dat moet hem ook gegeven worden.
En dat spelers klagen dat ze te lang moeten trainen is een gotspe. Krijgen een topsalaris voor het uitoefenen van hun hobby. Trainen doe je om beter te worden. Welke speler kan daar niet voor zijn?
Ze hoeven toch niet na anderhalf uur klaar te zijn met hun "werkdag". Er zijn mensen die 80 uur per week werken.
Ik zie geen speler bij ons die met de vuist op tafel slaat en anderen tot de orde roept. Daar ligt dus een mooie taak voor de directie.
Is allemaal een kwestie van instelling. Bosz zei ook dat het eerste half uur wat gelummeld werd op de trainingen. In tegenstelling tot bij BVB. De instelling bij onze oosterburen is vele malen beter. Daar hoor je ook nooit een speler klagen. Dan wordt hij meteen aangepakt. Door medespelers, trainers en directie.
Het is niet voor nks dat Duitsland al decennia aan de top van het mondiale voetbal staat. Ook in tijden van technische mankementen behoorden ze op basis van hun mentaliteit toch tot de top.
Daar kunnen wij veel van leren. Dat begint bij de jeugd.
In de opleiding moet daar aandacht aan worden besteed. En ook aan commitment aan de club. Dat zakt steeds verder weg.

17-05-2018 12:23

RaynoFischer +18

je had Keizer juist de tijd moeten gunnen die had een 100x zwaarder begin dan Ten Hag en het ging eindelijk een beetje beter...

17-05-2018 12:06

Liniaal +0

Mee eens, maar dat betekent niet dat je Ten Hag nu niet de tijd moet geven.

17-05-2018 12:09

RusselWestbrook +21

Bij Keizer kon bijna elke tegenstander bij balverlies van Ajax zo doorlopen naar de goal. Aanvallend spel is geweldig en een eis bij Ajax, maar zoals er (niet) verdedigd werd onder Keizer kon echt niet.

17-05-2018 12:24

sjaakahz94 +0

Was bij Bosz ook op het begin. Was niet om aan te zien, maar daarna ging het al beter. Keizer had het 100% beter gedaan ben ik heilig van overtuigd. Bij hem ging het elftal ook steeds beter voetballen en hij stond ook als vader klaar voor de jonge spelersgroep.

17-05-2018 12:31

RusselWestbrook +21

Leuk verhaal hoor, maar de statistieken tonen een compleet ander beeld. Expected goals against is drastisch naar beneden gegaan, dit terwijl de expected goals scored omhoog gegaan is.

17-05-2018 16:23

RusselWestbrook +21

Zo gaat dat met dingen die op kans gebaseerd zijn. Je kan Keizer heten en mazzel hebben dat open kansen van de tegenstander gemist worden of Ten Hag heten en de pech hebben dat je team zoveel kansen mist.

Feit is gewoon dat er onder Ten Hag meer kansen gecreëerd worden (niet heel veel meer, maar toch) en véél minder kansen weggegeven worden.

17-05-2018 17:10

Freddy Al +11

Uiteindelijk heeft hij het met het puntenaantal ook niet minder gedaan dan Keizer.
Sterker hij heeft zelfs een punt achterstand weggewerkt, zo kun je het ook zien.
Daarbij heeft Keizer t.o.v. PSV 5 punten verloren in een half seizoen waar Ten Hag er 1 inliep. Dat is dus een verschil van 6 punten.
Statistieken zie je toch?
Of ga je er nu wel allerlei vage mitsen en maren aan toe voegen?

17-05-2018 18:50

Freddy Al +11

Als je praat over statistieken dan wil je alles cijfermatig in kaart brengen, dat heb ik gedaan en daarmee inderdaad aangetoond welk een gevaar dat met zich meebrengt.

Ik zeg overigens helemaal nergens dat ik van het voetbal onder Ten Hag geniet dat is dus een aanname (waar jij eerder van aangaf daar niet achter te staan)

Dat we het niet eens zijn over Ten Hag ontken ik zelfs, ik vind alleen dat we hem een faire kans moeten geven in het belang van Ajax.
Als hij wel de volle steun krijgt van ons en alle andere noodzakelijke faciliteiten om goed te kunnen functioneren en daar niets mee presteert dan steun ik jou ten volle.
Ik hoop dat het niet zover komt en heb daar nog wel vertrouwen in.

17-05-2018 19:49

ivanke +0

Als je na 4 maanden moet oordelen over Keizer en Ten Hag, dan wint Keizer. Zeker als je nog ook de vreselijke start van hem meerekent. We speelden beter, scoorden meer, kregen minder doelpunten tegen.
Het was schandalig hoe Overmars en Van der Sar omgingen met Keizer, die onmenselijk moeilijk moest beginnen, en nooit enige steun van hen kreeg. Hem te ontslaan op het moment dat het juist steeds beter ging (na een, met zeer veel pech verloren bekerwedstrijd), was een vieze zaak, en een enorme blunder. Als je een trainer midden in het seizoen ontslaat, dan moet je sowieso een opvolger binnenshuis zoeken. Trainers van buiten zijn zeer zelden snel succesvol. Veel tekenen dat het ooit met Ten Hag beter zou gaan,zie ik niet. (Is het toeval dat hij nog nooit een punt haalde tegen PSV?)
Hij krijgt alle steun en vertrouwen van Overmars, en voor ons blijft niets anders, dan maar hopen, dat hij wel zal slagen bij ons. Maar als we minimum de EL niet halen, dan moeten we verder kijken.

17-05-2018 12:01

Web +178830

Tegen Ajax pakte hij in iedergeval wel punten.

17-05-2018 12:05

trodat4030 +96882

Ja en? Hij zit nu bij Ajax en kan díe punten dus al niet meer pakken....

17-05-2018 13:04

Web +178830

Is toch ook een onzin verhaal.
Hij zat toch bij Utrecht, en dan win je zo maar niet van PSV

17-05-2018 13:11

trodat4030 +96882

Hij won ook met Ajax niet van PSV. Hij won met Ajax ook niet van Utrecht. Ook andere trainers deden het matig tegen Utrecht.. Ook toen Utrecht andere trainers had. Ik vind het een grote dooddoener, hij won van Ajax.. Wat hebben wij daar nou aan?

17-05-2018 13:35

ivanke +0

Vorig jaar niet. De eerste Utrecht trainer in 10 jaar die geen punten pakten tegen ons. Hij was gewoon zwak tegen de Top 2. En blijkbaar nog steeds is. Dat hij met wat geluk (buitenspel doelpunt, niet gegeven 100% penalty) in de Arena won, was de uitzondering. Zo kansloos hebben we lang niet verloren van PSV als met hem. En dat is niet echt hoopgevend. En hoe we tegen kleintjes steeds in de eerste helft met veel geluk doorkomen met 0:1, is ook weinig hoopgevend.
Maar we hebben hem, dus moeten, tegen beter weten, hopen dat we met hem het beter gaan doen.

17-05-2018 13:27

Freddy Al +11

Dat verhaal over de punten tegen PSV slaat helemaal nergens op als je 1 wedstrijd met Ajax hebt verloren, (of bedoel je dat Utrecht onder Ten Hag nooit gewonnen heeft van PSV?)
Ik ben het met je eens dat Keizer ook het seizoen had kunnen en moeten afmaken , mogelijk was dat wel beter gegaan maar daar kan Ten Hag toch helemaal niets aan doen?
Je stelt zelf dat trainers van buiten maar zelden succesvol blijken als ze lopende het seizoen gehaald worden maar toch leg je dat bij Ten Hag neer?

Helemaal zuiver vind ik je conclusies niet.
Helaas laten veel mensen zich meenemen in de negatieve teneur in de media ( en op AS). Deze gozer wordt al afgemaakt voordat hij iets anders kan laten zien door triest geneuzel over zijn accent en niet ter zake doende uitspraken over zijn spelopvattingen.
Ik moet ook wel eens lachen om zijn klunzige manier van presenteren maar dat zegt gewon niets over zijn vakmanschap, hij is geen quiz master.
Daarbij zijn er genoeg trainers (ook bij Ajax ) geweest die met een merkwaardig accent spraken maar heel succesvol waren.

17-05-2018 19:04

Stone020island +8

Complete onzin dit. Ten hag is misschien wel de slechtste ajax trainer ooit en dat moet ie horen

17-05-2018 11:53

Web +178830

Zullen wij dit het volgend seizoen beoordelen.

17-05-2018 12:02

RaynoFischer +18

Jan Wouters vergeten :p

17-05-2018 12:07

Freddy Al +11

En jij de slechtst geïnformeerde supporter.

17-05-2018 19:13

Marcus +2052

Inhoudelijk ben ik het 100 % eens met je colum. Vaak heb ik het idee dat ik de enige ben die het positief in ziet met Ten Hag en zijn potentieel om Ajax naar een hoger niveau te brengen . Dus dank daarvoor :)

Wat ik je wel wil meegeven: Ik vind dat de colum niet lekker weg leest. Je gebruikt veel te lange zinnen door onnodig 'komma-gebruik'. En sommige zinnen kloppen ook gewoon niet. Lees je allereerste zin nog eens goed.
Stukje feedback. Hoop dat je het kan waarderen!

17-05-2018 11:35

Ajax412 +1326

Ben het helemaal eens met de column, volgend seizoen goed presteren en de neuzen staan ineens weer dezelfde kant op. Bij Utrecht moesten ze ook wennen inderdaad, maar de lofzang van de laatste jaren zal echt niet voor niets geweest zijn. Voor iedereen is het nu beter om hem de tijd te geven.

17-05-2018 11:18

Beer +1652

Dat ik het niet heb kunnen ontdekken betekent niet dat het er niet was?
Ik zie ik zie wat jij niet ziet en het is ten Hag, of zoiets.
Nou, ik zie echt helemaal niets.
En dat is geen spelletje.

17-05-2018 11:10

Schip +23506

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is....progressie.

Doet me denken aan een interview van Vd Sar. Die zag het ook, maar kon niet concreet zeggen waaruit het dan bestond.

Eigenlijk net als deze columnist. Die zegt dat Ten Hag wel degelijk aanvallend voetbal speelt of wil spelen. Maar wanneer dan?

17-05-2018 11:23

Ozymandias +159568

Conreet gezien bestaat de progressie uit minder 'expected goals' tegen een meer 'expected goals' voor. Dat betekent dus dat Ajax verdedigend beter staat en aanvallend meer creëerd. Het grote probleem van het afgelopen halve seizoen was dat Ajax de kansen die werden gecreëerd niet vaak genoeg heeft benut. Alleen kan je het de hoofdtrainer moeilijk kwalijk nemen dat zijn spelers de bal niet in het doel weten te schieten wanneer zij daar de kans voor krijgen. Dat ligt toch echt aan de individuele kwaliteit van de spelers en niet aan het functioneren van de hoofdtrainer.

17-05-2018 11:29

Ozymandias +159568

Het stroperige voetbal is geen onderdeel van de speelstijl van Ten Hag maar komt doordat de spelers nog niet gewend zijn aan die speelstijl. Dat gezeik over te veel spelers in de kleine ruimte is zo ouderwets. Als je het voetbal wilt spelen wat Ajax voor ogen heeft is dat namelijk noodzakelijk.

Er wordt tegenwoordig tactisch gezien namelijk zo goed verdedigd dat je veel spelers in de kleine ruimte nodig hebt om daar doorheen te kunnen spelen en om gaten te trekken door loopacties (om fouten beslissingen af te dwingen van de tegenstander).

Waarom denk je dat ELKE ploeg die op een hoog niveau goed voetbal laat zien tegenwoordig veel spelers voorin in de kleine ruimte zet? Bij Ajax is de wisselwerking tussen de buitenspelers, de halven en de backs alleen nog niet wat het moet zijn. Dat is omdat ze een nieuwe speelstijl aangeleerd krijgen. Dat heeft tijd nodig.

17-05-2018 13:14

Michelinho +9

Ten Hag had voor de wedstrijd tegen PSV een beter puntengemiddelde dan Keizer. Dus niet zoals jij beweert pas nadat PSV de titel binnenhaalde.
Ik vind hem ook onhandig in zijn uitlatingen en dat hij het niet nodig heeft om zich zo te verdedigen, maar ik begrijp wel dat hij zich daartoe geroepen voelt. Al vanaf zijn aanstelling werden de messen geslepen over het punt vooruitgang, werd hij erop aangesproken en mijns inziens in de media er onevenredig hard op afgerekend dat die progressie totaal!!! niet zichtbaar zou zijn.
Dan komt hij met feiten waarmee hij punten wil belichten, nuance maken, dat (zijn letterlijke woorden) "het niet allemaal slecht is" en dan wordt hij afgemaakt omdat hij naar excuses aan het zoeken is. Want geen titel.
Hij kan het bij zijn tegenstanders gewoon niet winnen.

17-05-2018 14:05

Ozymandias +159568

Nogmaals, dat jij het niet ziet betekent niet dat het er niet is. Ik zie namelijk duidelijk hoe de "ideologie" (om jouw woorden te gebruiken, al hoewel het een nogal vreemd woord is om in deze context te gebruiken) van Ten Hag langzaam maar zeker door de speelstijl van Ajax wordt verlochten. Zie jij niet dat Ajax nu meerdere verschillende variaties van opbouwen gebruikt? Zie jij niet dat Ajax nu op een andere manier drukzet? De uitvoering ervan moet duidelijk nog veel beter maar dat is iets wat tijd nodig heeft (zeker bij een jonge spelersgroep).

17-05-2018 11:25

Weswess +0

Ten Hag heeft precies net zoveel tijd als ieder andere trainer bij Ajax. Vanaf de 1e wedstrijd die er toe doet moet Ten Hag en het team er staan. Welkom bij Ajax, verliezen doe je maar bij een andere club.

17-05-2018 10:39

Aspers73 +3239

Wat ik totaal mis onder Ten Hag is (spel) vreugde. En als het aanstellen van ten Hag betekent dat onze grootste talenten zsm weg willen (Lees; niet onder deze trainer willen spelen/trainen) dan slaan ze de plank behoorlijk mis. En niemand valt echt over zijn stem, maar meer over de totale onzin die hij uitkraamt na wedstrijden. Dat hoort gewoon niet bij een Ajax trainer. Ja, laat hem nu maar even zitten. Hij had zo een grote mond vorig jaar over dat topclubs er met de pet naar gooien in de voorbereiding (en voorrondes) dus als hij zich nu ook niet kwalificeert dan mag hij er van mij wel uit.

17-05-2018 10:38

Ozymandias +159568

Hoe weet jij dat Ten Hag de reden is dat bepaalde spelers willen vertrekken? Ziyech zegt juist dat Ten Hag erg goed in de omgang met spelers is en dat hij ook buiten de trainingen en wedstrijden om veel contact met ze heeft.

17-05-2018 10:53

Ozymandias +159568

Hoezo? Ziyech noemde dat specifiek als positief aspect van Ten Hag. Hij werd niet gevraagd naar hoe Ten Hag in de omgang met de spelers is.

17-05-2018 11:19

Ozymandias +159568

Ziyech is in zijn interviews altijd eerlijk. Als hij niet had gevonden dat Ten Hag goed in de omgang met de spelers was dat had hij dat ook niet gezegd. Trouwens is Ziyech niet de enige speler die onder Ten Hag heeft gewerkt dit dit heeft gezegd. Emanuelson heeft het ook gezegd toen Ten Hag naar Ajax was vertrokken.

17-05-2018 11:34

Freddy Al +11

Hij (Ten Hag) probeert contact te leggen met spelers, nou dat is een prima eigenschap.
In het omgaan met mensen zelfs onmisbaar .

17-05-2018 19:25

Freddy Al +11

Nee ik ga eens op zoek want nou heb je me wel effe bij m'n taas.

17-05-2018 19:59

Web +178830

Ik lees alleen maar spelers van Utrecht die positief zijn. En dat waren ze in het begin niet. Wennen aan een andere manier van spelen.

Langer trainer geeft per definitie niet aan dat het zwaarder is. Ook dat zeggen de spelers

17-05-2018 11:43

trodat4030 +96882

Ik had ieder gehoord dat Ziyech een aantal voetbaltechnische aspecten had genoemd ipv dat het een aardige meneer is. Dat is toch veel belangrijker? Laat Witsche maar de aardige trainer uithangen en Ten Hag op voetbaltechnisch vlak uitblinken, dit is juist een erg opvallend en misschien wel veelzeggend antwoord van Ziyech.. T is alleen net hoe je het interpreteert.

17-05-2018 13:32

Michelinho +9

Als er één is die niets zegt wat hij niet meent is het Ziyech wel. En nu hij voor een transfer staat heeft hij nog minder reden daartoe.
Sjongejonge indeed.

17-05-2018 13:39

Beer +1652

Rustig aan, geef ten Hag de tijd?
Ten Hag heeft geen tijd. Het elftal zal er vanaf de eerste belangrijke wedstrijd moeten staan. Je maakt mij niet wijs dat hij het hele seizoen de tijd krijgt om zijn ideologie in het elftal te vlechten. Dan had daar toch op zijn minst iets in het afgelopen seizoen zichtbaar van moeten zijn.
Ik heb het niet kunnen ontdekken.

17-05-2018 10:30

Ozymandias +159568

Dat jij het niet hebt kunnen ontdekken betekent niet dat het er niet was. Het lijkt me bijvoorbeeld duidelijk dat Ajax nu onder Ten Hag gevarieerder opbouwt en anders druk zet. Het probleem was dat de meerdere variaties van opbouwen en de nieuwe manier van drukzetten ingeslepen moet worden. Dat heeft tijd nodig maar het begin is het afgelopen halve seizoen gezet en met een voorbereiding daar bovenop zal het (als het goed is) steeds beter worden uitgevoerd.

17-05-2018 10:41

Schip +23506

En dat jij dat vindt maakt evenmin dat het van belang is. De opbouw is trager. Zeg dat dan.

Nieuwe manier van druk zetten? De oude manier zag je bij Keizer tegen PSV. Goede elementen behoudt je.

17-05-2018 10:46

Ozymandias +159568

De opbouw is helemaal niet trager, dat blijkt ook uit de feiten (meer passes op de helft van de tegenstander en minder op eigen helft). Wat wel nog zichtbaar is is dat spelers regelmatig nog niet precies weten wat er van ze wordt gevraagd in de opbouw. Dat is dan ook iets wat tijd nodig heeft aangezien ze nu meer variaties moeten aanleren dan daarvoor.

Onder Keizer was het drukzetten maar heel af en toe goed. Dat was zeker geen goed element van het spel. De manier van Ten Hag (die hij van Guardiola heeft overgenomen) kost als het goed wordt uitgevoerd minder kracht waardoor een team het langer vol kan houden. Op de lange termijn zal dat goed zijn maar op de korte termijn vergt het een aanpassing.

17-05-2018 10:49

Web +178830

Dat was het probleem, spelers hinken op twee gedachten, en dat is nooit goed. Ik hoop dat Ten Hag het voor elkaar krijgt.

17-05-2018 11:36

Michelinho +9

Inderdaad en wat dat betreft zat TH ook tussen de wal en het schip. Kon zo mid-seizoen niet te veel aanpassen, maar volledig de aanpak van zijn voorganger blijven hanteren zou ook niet werken. Tijdens aanstaande voorbereiding kan hij pas echt zijn eigen visie implementeren en zal het voor de selectie ook een stuk duidelijker worden.

17-05-2018 13:34

Ozymandias +159568

Waar heb jij dat vandaan? Dat heb ik namelijk nergens gelezen. Wel dat er onder Ten Hag vaker een speler in de zestien aan de bal komt.

17-05-2018 15:42

Ozymandias +159568

AjaxLife heeft dan precies het tegenovergestelde van wat VI laatst had. Volgens AL gaan er ook meer passes naar voren onder Ten Hag. Trouwens uit hun analyse komt Ten Hag er dus op verreweg de meeste punten beter uit (bron: https://www.ajaxlife.nl/updates/analyse-de-verschillen-bij-ajax-onder-keizer-en-ten-hag).

Opvallend is dat de gecreëerde kansen uit spelhervattingen omlaag zijn gegaan. Onder Keizer was L'Ami verantwoordelijk voor de spelhervattingen (en hij kreeg dat hier op AS veel kritiek over) maar onder Ten Hag is dat Schreuder. Zelfs met die gemiddelde 0.4 kansen per wedstrijd uit spelhervattingen minder creeert Ajax onder Ten Hag gemiddeld 0.4 kansen meer per wedstrijd. Dat zijn er dus 0.8 meer uit open spel dan onder Keizer. Dat betekent dat er onder Ten Hag 8% meer kansen zijn uit open spel. Dat is een behoorlijke vooruitgang onder een trainer die hier op AS als verdedigend wordt weggezet.

17-05-2018 17:49

Ozymandias +159568

Voorzetten kunnen onderdeel van positiespel zijn. Het is dus onzin dat het geven van meer voorzetten betekent dat er minder vanuit positiespel wordt gedaan. Het kan net zo goed betekenen dat Ajax door middel van goed positiespel vaker in de positie komt om een voorzet te geven.

17-05-2018 19:20

Freddy Al +11

Dus zeg je al met al dat er geen duidelijke verschillen zijn , dan moet je ook eerlijk zijn over Ten Hag.
Ik ben trouwens geen fan van hem maar vind dat hij wel fair behandeld moet worden.

17-05-2018 19:22

Jariiii +22111

Zo kort vind ik vier maanden helemaal niet.
Bovendien bestaat 'rustig aan doen' bij een topclub waar altijd gepresteerd moet worden niet.

17-05-2018 10:27

Raoul14 +3092

Ik geloof totaal niet in deze man, succes bij een subtopper zegt helemaal niets over het functioneren bij een topclub. Dit is een totale mismatch. Maar ik ben graag de eerste die toegeeft wanneer ik het mis heb. Ben alleen bang dat we met de kerst alweer kansloos zijn en/of totaal onwaardig voetbal laten zien. Dan hebben we hem inderdaad de tijd gegeven.....

17-05-2018 10:27

Freddy Al +11

Je vertrouwt er niet op dat het goed komt, daar kan ik wel een beetje in mee maar eerlijkheidshalve zie ik niet dat er sprake van een mismatch op basis van feiten.
Ik hoop dat we met de kerst niet de conclusie hoeven te trekken die jij ( en ik ) liever niet trekken.
Toch vind ik dat die gozer steun van ons moet krijgen , daar worden we nooit minder en waarschijnlijk beter van.

17-05-2018 19:30

Tecmessa +1754

100% eens met deze column.

17-05-2018 10:25

MarcoB1971 +4780

Keizer kreeg een half seizoen, maar daar kan Ten Hag niets aan doen. Daarnaast heeft Ten Hag maar een voorbereiding van een week gehad. Al was de voorbereiding van Keizer natuurlijk verre van ideaal. Maar Ten Hag heeft express zoveel mogelijk bij hetzelfde gelaten, je gaat niet halverwege experimenteren met een opstelling die volledig na je eigen hand is gezet. De kaart Keizer, Bosz elke keer naar voren halen heeft geen enkele zin, omdat Ten Hag hier niets mee te maken heeft.

17-05-2018 10:24

Web +178830

Dat had ik ook op gehoopt.
En ik had Keizer ook niet ontslaan.
Hij was er misschien niet aan toe?
Want wij moeten niet vergeten dat Keizer ook cruciale fouten maakte, en mocht dit op het conto van Spijkerman staan? Is hij dus ook niet de persoonlijkheid om het te negeren. En ben je niet ( nog ) geschikt om Ajax te trainen.

17-05-2018 12:16

DeKenner +9328

Ik ben het met je eens dat Ten Hag de tijd moet krijgen. En inderdaad, veel supporters waren in het begin ook erg negatief over Bosz, terwijl hij nu als een soort god wordt neergezet... populairiteit komt met de resultaten.

Het enige punt waarmee ik het niet eens ben/dat ik niet zo sterk vind, is je opmerking over Labyad. Ja hij loopt weg met Ten Hag, maar dat is niet ontstaan toen en terwijl hij coach was bij Utrecht. Die twee kennen elkaar al uit de jeugd bij PSV, dus daar zit een behoorlijke langere historie aan vast. Maakt verder ook niet zo veel uit..

17-05-2018 10:22

Michelinho +9

Klopt, maar geeft des te meer aan hoe het beeld dat van ten Hag geschetst wordt (geen social skills, wordt niet serieus genomen, spelers willen niet met hem werken) niet blijkt te kloppen. En dan hebben we het over iemand die als moeilijke jongen wordt beschouwd.

17-05-2018 13:12

Ajaxvooraltijd +2

Veel dank Sjors. Eindelijk eens een zinvol en artikel met verstand.

17-05-2018 10:22

SJvanveen +0

Mooie woorden, thanks!

17-05-2018 10:32

Michelinho +9

Ik sluit me hierbij aan, chapeau.

17-05-2018 13:09

vincent_DV +107

Ik vind ook zeker dat hij de kans moet krijgen. Met een aantal versterkingen erbij moet hij zeker goed voetbal kunnen laten zien en dat zal hij ook wel gaan doen verwacht ik.

Het enige wat ik me wel afvraag is: Neemt de selectie iemand als Ten Hag wel serieus? Je hebt het als Ten Hag namelijk niet echt makkelijk bij de spelers als je langer wilt trainen, het meer stil legt, geen uitstraling hebt, moeilijke termen gebruikt etc. Dat bedoel ik niet als kritiek maar dit zijn wel zaken waar spelers moeite mee kunnen hebben, vooral spelers van topclubs die zichzelf vaak behoorlijk goed vinden. Maar als hij de spelers mee krijgt dan denk ik dat het allemaal wel goed komt.

Ik heb er steeds meer vertrouwen in, ook al was ik tot het einde van het seizoen zeker iemand die hem compleet tot de grond toe gelijk heeft gemaakt, geef ik toe.

17-05-2018 10:18

Michelinho +9

Wat dat serieus nemen betreft: Daar gaat Labyad vast een belangrijke rol in spelen.

17-05-2018 13:09

Web +178830

Helemaal mee eens, ik moet zeggen dat iets minder positief ben dan in het begin.
Maar met een normale voorbereiding, en hopelijk geen leeg gekochte selectie moet hij een kans krijgen.

Maar ze branden weer los hier. Wacht maar

17-05-2018 10:09

Horrontelli +3

Sterke en logische column. Kijk naar NEC. Nu weer een trainer eruit. Die zat nota bene bij Liverpool. Ze hebben in een seizoen twee trainers beschadigd en zichzelf. Het imago van de club is zo slecht geworden dat zelfs Johan Derksen Emmen aanmoedigde NEC van het veld te spelen.

De leiding van Ajax heeft veel fouten gemaakt waarvan Bosz ontslaan misschien wel de meest funeste was. Maar nu Ten Hag eruit zou het allemaal nog veel erger maken. En er is geen Johan Cruijff meer om de zaak te herstellen. Helaas helaas helaas...

17-05-2018 10:06

Ozymandias +159568

Ajax zou Lijnders direct als assistent trainer naar de club moeten halen. De resultaten onder Lijnders vielen tegen maar het positiespel van NEC was véél beter dan daarvoor. Alleen met een nieuwe speelstijl komt er ook vaak wisselvalligheid (tot de spelers aan de nieuwe speelstijl zijn aangepast) en dat is wat NEC heeft opgebroken (en waarom je niet tijdens een seizoen van trainer moet wisselen als het redelijk/goed loopt).

17-05-2018 10:45

NouridolbergNeres34 +1908

Haha lijnders nog zo een dorpsgek net als Ten Hag, die denkt dat hij Guardiola 2.0 is. heeft ook zo geweldig gepresteerd met Nec, werd van de mat geveegt door Jong Ajax. Van die speelstijl hebben we niets te zien gekregen, veel praatjes heeft hij vooral.

17-05-2018 13:06

Ozymandias +159568

Natuurlijk joh, Klopp is enorm van hem onder de indruk en Jonk wilde hem heel graag naar Ajax halen maar gelukkig kan NourdolbergNeres34 ons vertellen dan Lijnders een dorpsgek is...

17-05-2018 15:44

NouridolbergNeres34 +1908

Wat een succes coach zeg, hij kreeg nec niet eens in de Eredivisie.
Als klopp zo onder de indruk was waarom ging hij dan naar nec?

17-05-2018 20:06

Horrontelli +3

Geen coach kan in 4 maanden alles omdraaien. Dat weet je zelf ook wel. En misschien heeft hij zelf gekozen op eigen benen te willen staan.

18-05-2018 12:07

Broekzak +442

dat Pro stuk over Lijnders op VI is wel aardig om te lezen. zou hem graag als trainer van de A1 zien.

17-05-2018 22:03
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.