BoJA: Kansen voor Mazraoui en Bergsma?

door SJvanveen 66

BoJA: Kansen voor Mazraoui en Bergsma?

door SJvanveen 66

Laatst geüpdatet

Het vierde seizoen Blik op Jong Ajax is zaterdagmiddag officieel begonnen. Op Sportpark de Toekomst nam een veelal nieuwe lichting spelers het op tegen de VVCS; een ploeg vol transfervrije profvoetballers. Het werd 3-2 door een hattrick van eerstejaarssenior Zian Flemming, maar de ogen waren vooral gericht op Leon Bergsma, Noussair Mazraoui en Mauro Savastano. Zij trainden tot voor kort immers mee met Ajax 1 op trainingskamp in Oostenrijk.

Voor alle drie de Jong Ajacieden was het een welverdiende beloning. Bergsma kende zijn doorbraakseizoen in het betaalde voetbal en ontpopte zich in het hart van de verdediging tot een gewaardeerde kracht in het spel dat Marcel Keizer met zijn beloften op de mat legde tijdens het seizoen 16/17. Mazraoui werkte zich binnen mum van tijd op van een speler zonder contract tot een Ajacied mét contract, die mede door zijn multifunctionaliteit en stormachtige ontwikkeling veel wedstrijden voor Jong Ajax speelde tijdens zijn eerste seizoen als niet-jeugdspeler. Savastano was eindelijk langere tijd fit en maakte relatief veel minuten als linksback, een positie waar Ajax dun-bezet is en zich wil versterken.

Mede door met name het geringe aantal verdedigers en hun spel bij ‘Ajax 2’ nam de nieuwe hoofdtrainer Keizer het drietal mee op trainingskamp naar Oostenrijk. Daar mochten ze ruiken aan het grote werk, meetrainen op het hoogste niveau en zich laten zien. Dat resulteerde in minuten voor Bergsma en Mazraoui tegen Werder Bremen, waar het duo zich probeerde te profileren. In Nederland en Frankrijk deden beide spelers, plus Savastano, datzelfde in de oefenwedstrijden tegen PAOK Saloniki (4-2 winst) en Jong Lyon (2-2). Met name Mazraoui viel positief op met een goal van klasse. Uit de tweede lijn schoot hij onderkant lat raak tegen de Grieken.

Wat de minuten en de goal voor het jeugdproduct van Ajax betekenen voor de (nabije) toekomst is lastig te zeggen. Door het vreselijke gebeuren met Appie Nouri heeft Ajax nog vijf middenvelders over. Daley Sinkgraven kan er ook spelen, maar er liggen kansen voor Mazraoui, waar Keizer gecharmeerd van is. De Marokkaans jeugdinternational is zeer technisch onderlegd, heeft zowel aanvallend als defensief kwaliteiten doordat hij in elke linie op verschillende posities heeft gespeeld en dat kan in zijn geval positief uitpakken. Ik schreef al eens dat hij het pad van Clement moest volgen en stapje voor stapje begint het er steeds meer op te lijken dat Mazraoui dat daadwerkelijk aan het doen is.

Tegen VVCS eiste Mazraoui elke bal op en liet hij zien dat hij komend seizoen in Jong Ajax sterkhouder kan zijn. Ontwikkelt hij zich verder en profileert hij zich als een leider en een van de besten in Ajax' beloften, dan kan Keizer hem mogelijk bij de selectie halen bij schorsingen en blessures. Hetzelfde geldt voor Bergsma, die volgend seizoen aanvoerder is van Jong Ajax. Met de band om zijn arm speelde de centrale verdediger negentig minuten mee tegen de transfervrije profvoetballers, gaf hij leiding vanuit achteruit en zette hij de lijnen uit. Dat laatste is zijn grootste kwaliteit, wat mede charme opwekt bij Keizer. Door de twaalf wissels die op de bank mogen zitten, is het niet uit te sluiten dat Mazraoui en Bergsma komend seizoen, als ze zich structureel positief profileren, hun officiële debuut maken.

Voor Savastano wordt dat lastiger. Op lijstjes van opstellingen werd hij linksback, linksbuiten en links-centraal in de verdediging geposteerd. Hij is linksbenig, wat voordelen met zich meebrengt gezien het geringe aantal linkspoten in de laatste linie van Ajax, maar het feit dat Nick Viergever linksback staat, Daley Sinkgraven er vorig seizoen speelde, Damil Dankerlui de voorkeur krijgt boven Savastano en Ajax aangegeven heeft een linksback te willen halen, lijkt het uitgesloten dat Savastano veel kans heeft op minuten in de hoofdmacht. Voor hem is het zaak om fit te blijven, structureel goed te spelen en op zoek te gaan naar de potentie die hij in de A1 (nu O19) van Ajax liet zien voor zijn blessures. Tegen VVCS liet hij daar glimpen van zien en dat moet hij in zijn laatste contractjaar op niveau wekelijks tentoonspreiden.

Het is interessant om alle ontwikkelingen rondom de drie spelers te volgen dit seizoen. Allen staan aan de vooravond van hun tweede jaar in het seniorenvoetbal, er liggen hogere verwachtingen en men moet zich door ontwikkelen in een heel ander Jong Ajax. Veel jongens zijn doorgekomen vanuit de O19, er is een nieuwe staf en dus (op details) een andere speelwijze. Men zal niet meer onder het bewind van supertalenten Matthijs de Ligt, Donny van de Beek, Frenkie de Jong en Abdelhak Nouri kunnen meevoetballen, ze moeten nu zelf de kar trekken in een team dat voor veel spelers speelt in een nieuwe competitie. Het is uitkijken naar een nieuw, mooi, maar bovenal (weer) interessant seizoen Jupiler League.

Sjors van Veen (Twitter: @SjorsvanVeen) | email: sjorsvanveen@live.nl

Lees meer Blik op Jong Ajax:

Seizoen 3

Lees meer over:
Plaats reactie

Caparzo +4243

Vorig seizoen zal waarschijnlijk niet geëvenaard worden, zoveel talent zal JA niet snel meer hebben. Maar wat een pluspunt dat die jongens in een echte competitie (met voor 85% fysiek voetbal) kunnen spelen, ben ervan overtuigt dat daar 1-1,5 jaar op de ontwikkeling mee wordt gewonnen. In een tijd waarbij de gemiddelde leeftijd van de selectie alsmaar jonger wordt, is dit oneindig veel waard.

23-07-2017 21:50

altijdwelwat +7

Helemaal mee eens , absolute meerwaarde voor die jonge jongens !!

23-07-2017 22:06

altijdwelwat +7

Ik zie meer potentie in Zeefuik en Lang , dan in Bergsma en Mazraoui....Wel benieuwd naar Jong dit jaar, ik verwacht een minder jaar als afgelopen seizoen wat op zich niet rampzalig is.

23-07-2017 21:34

DaishRedan +0

Maazraoui lekker houden hoe hij zich ontwikkeld is razend snel, zodra hij 1 jaar een flinke tegenvaller maakt, verhuren en als die dan tegenvalt verkopen.

23-07-2017 21:06

mistermiyagi +7

Ajax doet er goed aan om een blik spelers open te trekken voor JONG.
Jongens onder de 19 jaar, uit Zuid Amerika, Oost-Blok, Scandinavië ect.
Budget 5/10 miljoen.

Ajax moet doorstroming houden, Zeefuik is best aardig maar het is te weinig.

23-07-2017 19:56

chino +1172

Zijn allebei nog wel een flink stukje verwijderd van Ajax 1 niveau.
Beetje niveau Pelle Clement voorafgaand aan vorig seizoen. Die maakte toen een flinke ontwikkeling door en is vervolgens verkocht, waarschijnlijk door overschot op het middenveld.
Dat vond ik nogal krom beleid, maar goed. Zien waar deze jongens eindigen, maar grote twijfel dat ze ajax 1 gaan halen.

23-07-2017 17:37

DaishRedan +0

Maazraoui is ook een aparte speler heeft in de senioren 3x beter gedaan dan in de jeugd

23-07-2017 21:03

Mikes +2

Ik had dit verhaal vanochtend al gelezen en zie net wat over middenvelders staan bij ajax 1. Ik zat na te denken over beleid wat betreft de jeugd, maar ik moet toch tot conclusie komen dat ajax dit heel erg slim aanpakt. Er kwamen 4 hele grote middenveld talenten aan vanuit jong en ze zien dat er daarna in categorie 2 a 3 jaar jonger niet zoveel zit en hiervoor halen ze spelers die in hun land te boek staan als heel groot zo niet het grootste talent. Misschuen dat we dit jaar dus wel eens een officieus of officieel debuut gaan krijgen van Pasquali, Jenssen of Ylatulpa. Zijn toch 3 middenvelders waar ij dit jaar echt met mijn aandacht naar ga kijken bij de o19 en ik denk ook snel al bij jong Ajax.

23-07-2017 15:27

ajaxinho +13

Mooie beelden van Bergsma!

Ze zijn klaar voor de Eredivisie.
Goed gebruik van maken tegen de kleinere tegenstanders.

23-07-2017 14:26

ram +7283

Ik hoop toch niet dat dit soort gasten (nu) in het eerste komen... Daar win je de oorlog niet mee. Dat dit artikel nu geschreven wordt, maakt duidelijk dat er aankopen nodig zijn. Wat mij betreft een buitenspeler, linksback, ervaren centrale verdediger, (ervaren) middenvelder en eventueel een getalenteerde derde keeper.

23-07-2017 12:29

Knalpot +3614

Tegen de kleinere clubs mogen ze van mij best wel wat minuten alvast maken, je moet Sanchez en de Ligt geen 50-60 wedstrijden willen laten spelen.

23-07-2017 13:14

ram +7283

Ook tegen kleinere clubjes ga je dan veel punten verspelen. Ik ben het met je een dat je af en toe moet rouleren maar de huidige selectie is niet breed genoeg om dat te doen zonder veel puntverlies.

23-07-2017 14:19

Ozymandias +159568

Minstens vier extra aankopen? Ajax moet eigen talent een eerlijke kans geven en dat zal niet gebeuren als ze (minstens) vier extra aankopen doen. Ik vind eigenlijk alleen een extra linksback noodzakelijk. De andere posities heeft Ajax eigenlijk al dubbel bezet. Met Viergever, Sánchez en De Ligt heeft Ajax drie basiswaardige verdedigers. Bergsma is goed genoeg om als vierde keuze centraal achterin.

Met Schöne, Ziyech, Vd Beek en De Jong heeft Ajax vier basiswaardige middenvelders. Mazraoui en Eiting zijn goed genoeg voor een rol als vijfde en zesde keuze op het middenveld. Alblas heeft het deze voorbereiding redelijk gedaan en is goed genoeg voor een rol als derde keeper tot één van de nieuw aangetrokken keepers hem voorbij streeft in de pikorde van keepers.

Iemand als Richarlison is natuurlijk een buitenkansje en zou zeker welkom zijn maar met Younes, Neres, Cerny en Kluivert heeft Keizer ook al genoeg keuze voor de twee posities op de flanken. Ik hoop wel dat als Richarlison komt Younes wordt verkocht zodat Kluivert met Richarlison, en Cerny met Neres de concurrentie aan kan gaan. Anders hebben ze in mijn ogen eigenlijk één buitenspeler te veel.

23-07-2017 13:18

ram +7283

Je kunt ook (tijdelijk) afscheid nemen van bepaalde spelers natuurlijk... Ik vind de selectie zoals jij hem schetst veel te jong en te zwak. Wij horen ieder seizoen te verbeteren; zie onze prestaties van vorig jaar, onze extreme rijkdom, grote naam, enzovoorts. Nu gaan we er op achteruit in vergelijking met vorig seizoen. Dat kan toch niet?

We moeten nu gewoon een selectie samenstellen die zeker kampioen gaat worden en kan overwinteren in Europa. Liefst in de Champions League. Al vind ik dat laatste, na het debacle met Nouri, niet zo belangrijk meer.

Die extra derde keeper was optioneel wat mij betreft. Maar eigenlijk zou ik in plaats van één liever twee ervaren middenvelders halen. Maar sowieso één. En het is niet zo dat ik jeugd geen kans geef. Bij mij spelen jonkies als Sanchez, De Ligt, Neres, Dolberg en Van de Beek altijd. Ook Frenkie en Kluivert zou ik veel minuten laten maken.

Maar ik durf het in Europa en in grotere nationale wedstrijden alleen aan met Donny en Hakim. Frenkie en Lasse zullen het vaak ook goed doen maar over een heel seizoen is het gewoon te weinig, denk ik. Zelfde geldt voor Sinkgraven. Eiting en Mazraoui kun je niet serieus meerekenen. Dat is Jong Ajax materiaal. Ajax 1 moet geen speeltuin zijn. Ik vind jouw selectie dat wel: een belachelijk lage gemiddelde leeftijd. Dat kan gewoon niet. Daarbij ga ik ervan uit de Viergever en Schone veel op de bank terecht zullen komen waardoor de basis héél jong wordt.

In Engeland is een speler van 22 een youngster en bij ons moet iemand van 19 de kar trekken in Europa... Jij, en velen anderen, slaan echt door. Men noemt mij dan een 'PSV'er' en zegt dat dit de manier van Cruijff is (wat dat is heilig?). Daarbij vergeet men voor het gemak (of door gebrek aan kennis) dat Johan ook gewoon een 25-jarige Jan Wouters haalde. Een wat oudere schopper die nu niet direct staat voor 'Ajax-voetbal'.

23-07-2017 14:16

MosesD +14662

Helemaal eens. En wat dacht je van Spelbos en Arnold Mühren, laatste 35 toen JC hem haalde.... Balans in een selectie is cruciaal. Tussen talent en ervaring, maar ook tussen frivoliteit en fysieke power.

23-07-2017 15:02

Ozymandias +159568

Ajax hoort zich inderdaad elk jaar te verbeteren maar ik vind het potentiele basiselftal wat Keizer op kan stellen beter dan het potentiele basiselftal wat Bosz een jaar geleden op kon stellen. Uit de basis zijn alleen Klaassen en Traoré vertrokken maar hun vervangers (respectievelijk Vd Beek en Neres) zijn ongeveer van hetzelfde niveau en de rest van het elftal is een jaar verder in hun ontwikkeling.

Ajax heeft afgelopen seizoen met Schöne in de basis de finale van de Europa League gehaald. Ik betwijfel dat Ajax een ervaren middenvelder aan kan trekken die kwalitatief beter is én bij de huidige speelstijl van Ajax past. Ervaren middenvelders die kwalitatief beter zijn dan Schöne komen niet naar de Eredivisie en oud-Ajacieden als De Jong en Sneijder passen niet bij de huidge speelstijl van Ajax.

Daarbij zal een extra middenvelder de ontwikkeling van spelers als Vd Beek en De Jong in de weg lopen. Mazraoui en Eiting zijn misschien nog niet klaar voor veel speeltijd maar zijn zeker wel al klaar om af en toe met het eerste mee te spelen. Daarbij kan (mits er een linksback bijkomt) Sinkgraven in geval van nood op het middenveld spelen en die is daar kwalitatief zeker goed genoeg voor.

Natuurlijk kocht Cruijff ook spelers maar alleen als die daadwerkelijk nodig waren en niet eigen jeugd dat op doorbrekend stond in de weg liep. Ajax heeft momenteel zeer talentvolle middenvelders (Vd Beek en De Jong) die kwalitatief goed genoeg zijn voor een vaste basisplaats. Ik weet zeker dat Cruijff geen extra middenvelder zou kopen die deze twee in de weg zou lopen.

Ajax is in de breedte wat minder geworden maar zolang er een nieuwe linksback bijkomt is Ajax ook in de breedte sterk genoeg. Ik zou een basiselftal met Onana; Veltman, Sánchez, De Ligt, Aankoop; Vd Beek, Schöne, Ziyech; Neres, Dolberg en Younes het seizoen beginnen. Met Van Leer, Zeefuik, Viergever, De Jong, Sinkgraven, Kluivert en Huntelaar heeft Ajax dan ook een sterke bank.

Geen van deze achttien spelers is niet klaar om vast in de wedstrijdselectie van Ajax te worden opgenomen. Extra spelers zouden grote talenten als De Jong, Kluivert en De Ligt in de weg lopen en dat gaat tegen de cultuur van Ajax in. Eigen talent krijgt toch al relatief weinig kans momenteel. Er staan in zo'n elftal maar drie door Ajax zelf opgeleide spelers in de basis en er zitten er maar twee op de bank. Dat zijn maar vijf eigen jeugd spelers van de achttien en eigenlijk is dat een schande.

23-07-2017 15:58

ram +7283

Het argument 'in de weg lopen' vind ik een enorme drogreden. Een ervaren speler die Champions League waardig is, loopt een jonkie niet in de weg. Hij is er klaar voor. Het jonkie niet. Neem Frenkie. Inderdaad een geweldige speler. Maar zeer jong en onervaren. Als hij over twee jaar een vaste basisplaats pakt is dat heel normaal en helemaal prima. Hij hoeft nu echt nog geen basisplaats te hebben. Dat is een misvatting. Dat geldt ook voor Kluivert en andere jonkies.

Overigens ben ik het eens met jouw basisteam hoor. Al zou ik Lasse indien mogelijk dus vervangen voor een ervaren (meer fysieke) aankoop.

De andere aankopen die ik voorstel komen voor de concurrentie/roulatie/back-up. En voor de gemiddelde leeftijd (en liefst ook fysiek) van de groep.

PS. Daarbij vind ik het ook heel belangrijk dat jeugd kan leren van ervaren spelers. En gasten met een drive en doorzettingsvermogen. Nu kan men leren van Veltman, Lasse en Viergever. Al vind ik eigenlijk dat Veltman en Viergever niet eens écht vallen onder ervaren spelers. Vorig jaar liepen Klaassen, Westermann en Boer er ook nog. Dat mis je nu.

23-07-2017 16:16

Ozymandias +159568

Als Ajax elke keer dan een basisspeler vertrekt een basisspeler terugkoopt zullen de eigenjeugd spelers nooit een eerlijke kans krijgen. Als De Jong pas over twee jaar een basisplaats zou krijgen is hij waarschijnlijk al vertrokken voordat dat daadwerkelijk gebeurd.

Ajax heeft met Huntelaar, Schöne, Viergever en Veltman een aantal spelers met (relatief) veel ervaring. Het blijkt keer op keer dat ervaring aankopen voor een club als Ajax erg lastig is. Ervaren spelers die goed genoeg zijn voor de subtop van Europa komen normaliter niet naar de Eredivisie.

23-07-2017 17:24

ram +7283

Ik zeg toch ook niet dat je altijd een basisspeler moet kopen als er een basisspeler vertrekt? Dan moet je echt beter lezen... En ik geef jeugd toch ook de kans? Ik zeg continu dat Donny, Dolberg, Neres, De Ligt bij mij altijd spelen en dat Frenkie en Kluivert ook veel zullen spelen.

Het valt wel mee dat ervaren aankopen niet werken. Je moet wel de juiste mensen halen natuurlijk. Maar spelers als Ooijer en Poulsen zijn zéér welkom wat mij betreft. Liefst kwalitatief nog wat beter natuurlijk. En dat kan gewoon. We hebben de status en het geld.

Als Frenkie zo dom is dat ie wil vertrekken als ie geen vaste basisplaats heeft, moet ie dat lekker doen. Ik leg de nadruk op vaste basisplaats want hij kan, in mijn visie, wel gewoon veel spelen. Als basisspeler en als invaller.

23-07-2017 17:43

ram +7283

Nope. Ik ben geen scout en ik heb amper suggesties. Genoemde namen als Sneijder en Nigel zou ik echter niet vervelend vinden.

Maar er zijn honderden opties natuurlijk. Zo niet duizenden. Als Ajax maar wil en als Marc er z'n best voor doet.

23-07-2017 18:20

ram +7283

Doe maar Courtois, Nigel de Jong, Pedro, Felliani, Anouk Hoogendijk, Patty Brard, Justin Bieber en Jack Black.

23-07-2017 19:32

Maxwell5 +4

Patty ok...maar Nigel de Jong?! Nee vriend...Nee!

23-07-2017 19:34

MosesD +14662

Chrisje, niemand gilt hier en Ram is net als ik geen professioneel scout. Daar heb je bij Ajax mensen voor in dienst. Zo kinderachtig om te 'gillen' (met veel uitroeptekens) om namen. Slimme scouting, voor ervaren spelers als Poulsen en Pantelic, daar heb je dus scouts voor bij Ajax.

23-07-2017 19:33

ram +7283

Dit dus.

Al heb ik net toch maar een aantal goede suggesties gedaan. Als Chris mij iets vraagt, met zó veel uitroeptekens, dan moet ik uiteraard wel reageren.

23-07-2017 19:40

MosesD +14662

Er lopen bij Ajax goed betaalde scouts rond die daar 24/7 mee bezig zouden moeten zijn. Dus vragen of iemand hier even wat namen uit de mouw wil schudden, dat is natuurlijk geen realistisch, maar vooral ook geen interessante vraag.

23-07-2017 18:23

MosesD +14662

'In de weg lopen'? Simpel, de beste speelt. Is dat een aankoop dat is hij dat, is het een jeugdspeler, dan is hij dat. Zo moet het zijn bij een topclub. De beste speelt.

23-07-2017 16:33

Ozymandias +159568

Jeugdspelers worden nooit de beste als ze niet op een gegeven moment de kans krijgen in de basis van het eerste. Bij Ajax werkt het anders dan bij andere topclubs. Ajax haalt juist hun beste prestaties wanneer de eigenjeugd een eerlijke kans krijgt.

23-07-2017 17:21

ram +7283

Ik zou jeugd ook een eerlijke kans geven. Zoals ik al zei: De Ligt en Donny spelen altijd. Dolberg en andere jonkies ook. En ik zou met een hele jonge basis spelen.

Maar niet té jong. En een hele selectie zo jong: ik vind het onprofessioneel en topsport-onwaardig.

23-07-2017 17:34

Ozymandias +159568

Zoals ik al schreef zou Ajax met de wedstrijdselectie zoals ik die neerzette maar vijf eigenjeugd spelers daarbij hebben. Dat is al heel weinig en jij wilt dat Ajax op bepaalde posities waarop eigenjeugd spelers klaar staan om door te breken nog meer spelers koopt. Dat gaat gewoonweg tegen de cultuur waar Ajax voor staat in.

23-07-2017 17:41

MosesD +14662

Ajax speelde afgelopen seizoen eindelijk weer eens Ajax voetbal zien en liet ook Europees weer eens van zich liet horen. Daar zaten 3 eigen jeugd in de basis. Ik vind goed voetbal gekoppeld aan bepaalde prestaties belangrijker dan het eigen jeugd quotum.

23-07-2017 18:11

MosesD +14662

Nee, als de eigen jeugd echt gewoon heel goed is dan spelen ze (zie de Ligt). Dan verdwijnt een aankoop naar de bank. Probleem is dat hier ongeveer elke jeugdspeler enorm wordt gehyped en predicaat toptalent krijgt. Zo ook Justin Kluivert nu. Een talentje, maar nog lang geen basisklant. Vast in Jong en af en toe (en dan steeds meer) minuten pakken in het eerste. Zo moet het gaan.

23-07-2017 17:58

gi0vanni +7243

Cruijff was tegen dure middelmaat maar een aankoop die wat toevoegt mocht gewoon hoor. Het probleem is dat Ajax niet zomaar zo'n speler kan halen en dat heeft met de competitie te maken waar we in spelen en de centjes. Dus vaak wil de speler door deze dingen niet komen.

En verder zijn er zijn er genoeg die alleen naar het eigen vermogen kijken en niet naar de balans. Ajax betaald geen salaris van miljoenen per jaar.

24-07-2017 00:46

ram +7283

Dit verhaal hoor je vaker. Deels klopt het uiteraard en daardoor vallen veel spelers af. Maar het "niet zomaar een speler kunnen halen" is een extreme drogreden.

Spelers als Gabri, Davids, Huntelaar, El Ahmadi, Kuijt, Guardado, Moreno, enzovoorts, kun je gewoon halen. En nog betere spelers dan dat, als je nog beter zoekt en benadert.

In dit geval geldt echt: waar een wil is (= visie en ambitie), is een weg.

24-07-2017 00:56

gi0vanni +7243

Viergever lijkt een LB te zijn geworden omdat de Ligt moet spelen. Daardoor heb je dus alleen Bergsma en Riedewald als back up. En Riedewald gaat bijna 100% weg.

De 2e LB is vaak geblesseerd en Ziyech gaat dit jaar nu dus wel naar de Afrika cup. Met een vol seizoen waarin schorsingen en blessures altijd aanwezig zijn is vooral de verdediging er dun.

Indien spelers fit zijn kun je schuiven maar verwacht dan maar niet te veel van dit seizoen. De korte termijn is nog wel aardig maar een sterke bank was vorig jaar toch wel lekker.

23-07-2017 14:16

gebruikersnaam +0

Moet absoluut wat gebeuren. Overigens is er pas in 2019 weer een Afrika Cup

23-07-2017 14:42

trodat4030 +96810

De Afrikacup wordt om het jaar georganiseerd en de volgende (2019) wordt in de zomer gehouden (zie ook https://www.ajaxshowtime.com/article/bijzaken-en-geruchten/106162/afrika-cup-vanaf-2019-in-de-zomer), dus die angst is ongegrond.

23-07-2017 14:46

gi0vanni +7243

Ok , sorry dat wist ik niet. Bedankt voor de info. Maar met het wegvallen van Nouri is er op het middenveld nog steeds minder nood dan in de verdediging maar het is geen vetpot.

Ik ga er vanuit dat er van achter nog wel wat bij kan.

23-07-2017 14:55

Ozymandias +159568

Viergever speelt denk ik alleen op linksback omdat Sinkgraven geblesseerd is en er nog geen concurrent voor Sinkgraven is gekocht. Zodra er een extra linksback is gehaald kan Viergever met Sánchez en De Ligt de concurrentie aangaan. Met (v.r.n.l.) Veltman, Sánchez, De Ligt en een aankoop in de basis en Zeefuik, De Ligt, Bergsma en Sinkgraven achter de hand heeft Ajax de verdediging goed bezet. Sterker nog in vind de verdediging zo beter bezet dan een jaar geleden.

23-07-2017 15:38

Rinus M. +900

Misschien heb jij niet door dat Ajax liever eigen spelers opleidt.

23-07-2017 14:13

ram +7283

Misschien heb jij niet door dat we niets hebben aan dit soort domme opmerkingen. Je loopt met je eigen domheid te koop.

Alsof ik dat niet zou weten. En alsof ik daar geen rekening mee zou houden. Maar als het aan jou ligt gaan we met een selectie van gemiddeld 19 jaar Europa in. Okay. Heel verstandig.

23-07-2017 14:29

ram +7283

Voor de mensen die niet kunnen begrijpend lezen en alles letterlijk nemen, had ik er natuurlijk even bij moeten vermelden:

"Het getal 19, wat ik hier noem, is op geen enkele wijze een exacte berekening of afspiegeling van de realiteit van de gemiddelde leeftijd van de selectie, in dit hypothetische scenario."

23-07-2017 17:53

ram +7283

Ik school je niet. Ik geef aan dat je ongelooflijke onzin uitslaat. Dat doe ik in ieder geval niet. Maar zoals zo vaak: je snapt niet wat ik bedoel. Prima!

Al is het geen overbodige luxe om jezelf wel te scholen natuurlijk. Een mens is nooit te oud of te rijk om te leren! Geldt ook voor mij hoor.

Verder jammer dat je insinueert dat je wil vechten. Anders kan ik het 'handen en voeten-gedeelte' niet opvatten.

Kusjes!

23-07-2017 17:53

ram +7283

Voetenwerk en mouwen opstropen. Okay... dus nu moet ik jouw gedachten gaan lezen en weten dat je daarop doelde. Whahaha! Jezus Chris. Het moet niet gekker worden met jou hoor.

23-07-2017 18:09

ram +7283

Doe normaal man.. Jij zegt "handen en voeten" en daaruit moet ik opmaken dat je het over voetbal hebt. En "voetenwerk" en "mouwen opstropen" in het bijzonder.

Echt dude... geef toe dat je fout zat met je wartaal. Of ga hulp zoeken. Inhoudelijk met je discussiëren: prima! Altijd.

Maar zoals ik al zó on-ge-loof-lijk vaak heb gezegd: dat kan niet als je alles letterlijk neemt, niet kunt begrijpend lezen, verwacht dat mensen je gedachten kunnen lezen en warrig schrijft. Get your shit together!

23-07-2017 19:36

ram +7283

"Sukkel"? En dan heb je het over mijn niveau... Sorry schat, je kunt mijn niveau niet eens zien van waar jij staat.
Inhoudelijk sla je weer overal de plank mis. En excuses? Aan wie in godsnaam?

Misschien ken je deze uitspraak wel (denk het niet): It's hard to win an argument with a smart person, but it's damn near impossible to win an argument with -vul de rest zelf maar in-".

Dat dus. Ik ben wel een beetje klaar met die wartaal, agressie en waanzin van jou. Ik ga gewoon niet op je reageren.

Kusjes!

24-07-2017 13:01

Suarez16_ +9205

Dolberg is 19. Ken jij je feiten.

23-07-2017 17:55

Suarez16_ +9205

Je zegt dat er NU niemand onder de 20 is. Dan kan ik ook zeggen iedereen is boven de 23. En dan zeg jij Sanchez en Onana en de rest niet. En dan zeg ik "Maar binnenkort wel".

23-07-2017 18:26

Mikes +2

Getalenteerde derde keeper is al aangekocht.......
Extra middenvelder zie ik het nut niet van in? Waarom zou je de grote talenten die er absoluut klaar voor zijn gaan tegenzitten met een middenvelder.....
Buitenspeler lijkt te gaan komen met Richarlison, maar ze moeten cassierra en Cerny absoluut gaan verhuren en muric verkopen of verhuren aan een eredivisieploeg.
Linksback ben ik volledige met je eens en een cv zou idd wel handig zijn.

23-07-2017 16:22

kleinedraaicirkel +0

Ik had Mazraoui ook nooit op het oog, maar vooral de tweede helft van het afgelopen seizoen speelde hij af en toe zo gruwelijk goed. Alleen zijn fysiek maakt mij een beetje zorgen, zo fragiel.

Op welke positie zou je Mazr uiteindelijk zetten? Indien hij doorbreekt Sjors? De plaats van Nouri (God zij met hem) opvullen?

23-07-2017 10:18

SJvanveen +0

Zijn multifunctionaliteit is zijn grote kracht, heeft zelfs CV gestaan uit bij NAC. Maar zie hem het liefst als half, ja.

23-07-2017 10:30

ram +7283

Ik betwijfel of dat een kracht is. Ik heb altijd liever dan een speler zich richt op één of hooguit twee posities: een specialist.

Gasten die overal kunnen speler zijn het, in mijn ogen, heel vaak op alle posities net niet. Zie bijvoorbeeld Riedewald, Drenthe, Urby.

23-07-2017 12:36

trodat4030 +96810

Zijn ook voorbeelden bij wie het prima uitpakte dat ze op meerdere posities terecht konden, zie R de Boer (spits, middenvelder, buitenspeler) of Cocu (alle posities linkerflank, mid-mid, libero). Mede daardoor konden ze lang op hoog niveau bij grote clubs spelen en waren ze zekerheidjes bij alle bondscoaches (Hiddink, Advocaat, v Gaal, Rijkaard (die zelf ook op meerdere posities kon overigens)). Het is dus maar net welke voorbeelden je erbij pakt.

23-07-2017 14:31

ram +7283

Eigenlijk heb je daar wel gelijk in. Ik ben om; het ligt maar net aan de speler.

Daarmee zeg ik niet dat een speler als Mazraoui nu al bij de selectie van Ajax 1 moet. Dat vind ik niet. En dat is weer een hele andere discussie.

23-07-2017 14:43

trodat4030 +96810

Mazraoui weet niet beter dan dat ie t van z'n techniek moet hebben en niet van z'n fysiek. Hij was lange tijd (tot 1 of 2 jaar geleden ofzo) zelfs kleiner dan Nouri. Inmiddels heeft ie daar voordeel bij, zijn techniek is in die jaren prima ontwikkeld. Nu is hij de laatste anderhalf/2 jaar de lucht in gegaan en kan hij zich ook in het krachthonk uitleven. Een vd Beek bijvoorbeeld was daar op z'n 16e al mee bezig, maar vanwege die groeispurt die uitbleef bij Mazraoui moest hij daar op wachten (krachttraining voordat je bent uitgegroeid is niet goed voor t lichaam). Daar heeft ie een inhaalslag te maken, maar nogmaals, hij weet niet beter, dus hij zal er niet teveel last van ondervinden.

23-07-2017 11:49

Ozymandias +159568

Ik ben een fan van Mazraoui en vind hem niet veel minder dat Vd Beek en De Jong. Alleen heeft Mazraoui niet het voetballende vermogen van Nouri en moet hij zeker een stap in zijn fysieke ontwikkeling maken voordat hij klaar is voor speeltijd in het eerste van Ajax. Ik neem aan dat hij het komende seizoen een grote stap op dat vlak zal maken. Daarbij zou het mij niet verbazen als hij dit jaar samen met Bergsma een van de leidinggevende spelers van Jong Ajax wordt.

23-07-2017 11:58

ram +7283

Precies. Die rol moeten deze gasten nu pakken. Na dit seizoen zien we dan wel of ze de stap naar Ajax 1 kunnen maken.

Ik heb trouwens wel het idee dat Jong Ajax dit seizoen een stuk zwakker is dan voorgaande jaren... Hopelijk valt het mee en komt er wel veel goede jeugd aan.

23-07-2017 18:05

Mikes +2

Met alle respect voor deze gasten,maar dit zijn niet de talenten die horen door te breken bij ajax. Hiervoor hebben ze te weinig kwaliteiten, vind het wel spelers voor in de Eredivisie, maar niet voor de top van de Eredivisie.

23-07-2017 10:16

AvS +0

Savastano, Mazraoui en Bergsma gister allen foutloos. Waren overigens ook de enige. Hebben alle 3 absoluut de potentie om het eerste te halen, maar alleen omdat het niet van die 'supertalenten' (De Ligt, Kluivert etc.) zijn die op hun 17e al naar de hemel worden geprezen zijn veel mensen negatief. Gelieve te weten waar je over praat wanneer je reageert

23-07-2017 12:41

Mikes +2

Ik heb vorig jaar iedere wedstrijd van jong ajax gezien die op foxsports kwam en vaak ook nog de overige wedstrijden via een stream, dus jaa ik weet wel waar ik over praat. 1. Ik geloof niet dat ze foutloos hebben gespeeld gisteren en van Bergsma en Savastano geloof ik al helemaal niet want ze hebben 2 goals tegen gekregen (wil niet zeggen dat het hun fout is, maar geloof niet dat ze foutloos waren). Daarnaast vind ik dit spelers die vorig jaar hebben geprofiteerd van het uitstekende middenveld en sterke aanval. Vorig jaar had jong ajax vorig seizoen bijna 60 goals tegen, dat zegt iets over de kwaliteiten van de verdedigers (Savastano en Bergsma). In wie ik het nog het meest zie zitten is Mazraoui, maar ook hij is toch totaal niet wat wij als ajax als niveau moeten nastreven.

Met potentie bedoel jij op welke leeftijd?? Dit seizoen of als ze op hun top zitten dus met leeftijd 27/28 jaar. Met 27/28 jaar zou het idd kunnen, maar in aankomende jaren zie ik geen van allen uitgroeien tot de top van de eredivisie.

Overigens ook jammer dat je direct gaat verwijten dat iemand niet weet waar die over praat, maar ik ben een aardig volger van het jeugdvoetbal.

23-07-2017 16:22

Maxwell5 +4

Dat je iedere wedstrijd hebt gezien betekent nog niet dat je er een juiste oordeel over hebt. Zeker gezien de argumentatie die je erop nahoudt.

23-07-2017 16:35

Mikes +2

Welke argumentatie, ik heb namelijk nergens uitgelegd waarom ik ze er niet klaar voor vindt zijn. Dus leg mij eens uit welke argumentatie?

23-07-2017 16:55

Maxwell5 +4

60 goals dat direct en relateren aan de kwaliteiten van oa Bergsma en Savastano. Zonder erbij stil te staan dat a) Ajax zo'n beetje de jongste verdediging van de JL had. b) vrijwel altijd met 50 meter in de rug spelen. c) bijna wekelijks met een ander elftal stonden te ballen.
Dat zijn allemaal factoren die meespelen waar je compleet aan voorbij gaat.
Verder roep je dat je nog het meest in Mazraoui ziet zitten maar tegelijkertijd vindt dat hij totaal niet het niveau is waar Ajax naar moet streven. Alsof Mazraoui het toptalent is. Onzin, je kan niet alleen maar spelers van het kaliber Nouri of De Jong hebben lopen, dat is simpelweg naïef. De vraag is of Mazraoui het in zich geeft om bij Ajax door te breken. Garanties heb je niet maar mijn oordeel daarop is 'ja'. Zeker gezien de ontwikkeling die hij in de afgelopen 2 jaar heeft gemaakt en wat hij tot nu toe in de voorbereiding heeft laten zien.
Kortom, ik vind dat je incomplete argumenten erop nahoudt en daardoor mijns inziens tot voorbarige conclusies komt.

23-07-2017 17:18

Mikes +2

Volgens mij begrijp jij niet waar het hier over gaat. Het gaat erover of deze 3 spelers klaar zijn voor ajax 1 en ik zeg nee dat zijn ze niet. Dus als een ploeg 60 goals tegen krijgt kan je dat niet toerekenen aan 2 jongens die beiden in de verdediging staan en beiden rond 30 wedstrijden hebben gespeeld van 38. Is toch ronduit frappant vind ik dat jij dat niet als juiste statistiek kan waarnemen. Die 50 meter in rug als excuus gebruiken is ook lachwekkend want zo speelt ajax 1 Ook, dus weet niet wat je daarmee wil bereiken??

23-07-2017 18:26

Maxwell5 +4

Jij begrijpt zelf niet waar je het over hebt. Jij stelt zelf dat ze in de toekomst niet goed genoeg zullen zijn. Geen woord over het nu. Het is bovendien ronduit ridicuul als je daar een discussiepunt van maakt.
Ik kijk naar puur naar de kwaliteit en de potentie daarvan. Iets wat jij compleet negeert en je gehele betoog aanhangt aan 1 statistiek, dat ook niet eens geheel op te hangen is aan 1 of 2 spelers. Of moet ik jou nog met clichés gaan uitleggen dat 'je wint en verliest met een elftal'? 'Verdedigen begint voorin, en aanvallen achterin'.
Het is simpelweg lachwekkend als je dergelijke principes bij voorbaat al negeert.
Nogmaals, en dat is ook geheel mijn punt, deze jongens hebben het echt wel in zich om bij Ajax door te breken. Ik zeg ook helemaal niet nu, maar op termijn zeker wel.

23-07-2017 19:25
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.