Boschker: 'Twente zal zijn ogen geopend hebben'

door StijnDoornhof 81

Boschker: 'Twente zal zijn ogen geopend hebben'

door StijnDoornhof 81

Laatst geüpdatet

Sander Boschker is zeer te spreken over de rol van Noa Lang bij FC Twente. De Ajacied was sinds de winterse transferperiode uitgeleend aan de Tukkers. Boschker is momenteel keeperstrainer bij FC Twente en maakte Lang van dichtbij mee. De voormalig keeper is een club-icoon bij FC Twente, maar stond ook een jaar onder contract in Amsterdam.

Boschker speelde uiteindelijk geen officieel duel in het shirt van Ajax, maar spijt heeft de inmiddels gepensioneerde doelman niet van zijn overstap naar Amsterdam. ‘Ondanks dat ik niet veel heb gespeeld bij Ajax, heb ik er toch een hele hoop geleerd en opgestoken. Ik zat bij Ajax met Maarten (Stekelenburg, red.) en Bogdan (Lobonț, red.). Dat zijn natuurlijk ook geen misselijke keepers. Het was daardoor een hele leerzame periode op keepergebied, maar ook op menselijk vlak’, begint Boschker, die na dertien jaar FC Twente ook wel toe was aan een nieuwe uitdaging. ‘Als je al zo lang bij een club zit, word je bijna een meubelstuk. Je kent alles en iedereen. Alles is vanzelfsprekend. Als je bij een nieuwe club komt is dat toch anders. Je krijgt weer andere prikkels en dat heeft Noa (Lang, red.) nu ook gehad.‘

Boschker is dus ervaringsdeskundige op het gebied van beide clubs. ‘Als ik Ajax en FC Twente mag vergelijken dan is het bij Ajax natuurlijk veel professioneler. Dat ik er speelde is een hele tijd terug, maar dat is nu nog steeds het geval. Bij Twente is het zelfs wat minder professioneel geworden door alle bezuinigingen die de afgelopen tijd hebben moeten plaatsvinden. Dat is een groot verschil. Bij Twente staan we nu weer met beide voeten op de grond om te overleven en ik denk dat Ajax daar geen problemen mee heeft.’

‘Dat heeft zijn ogen misschien wel geopend’

Ook Lang heeft inmiddels het verschil tussen Ajax en FC Twente kunnen ervaren. Een waardevolle ontwikkeling volgens Boschker. ‘Dat heeft zijn ogen misschien wel geopend. Het kan wel eens goed zijn dat je in een andere omgeving en een ander milieu terechtkomt. Dan besef je waar je vandaan komt. Daar (bij Ajax, red.) is alles goed en top geregeld. Bij Twente is dat toch minder. Het is goed voor zijn ontwikkeling om te beseffen: ik heb het goed, daar moet ik respect voor hebben. Ik moet er hard voor werken en er alles voor laten om dat te behouden.’

‘Daarnaast is het ook makkelijker om je te ontwikkelen bij Twente’, vervolgt Boschker. ‘Toen hij tegen ons drie keer scoorde voor Ajax waren alle ogen op hem gericht. Ik weet niet of hij dat kon hendelen. Als je het als jeugdspeler van Ajax goed doet, word je al snel op een voetstuk geplaatst. Het is best lastig om daar mee om te gaan. Bij Twente is dat net allemaal wat minder. Hier is het meer van: ‘’doe maar normaal dan doe je gek genoeg’’. Dat is heel nuchter. Dat is in Amsterdam een heel ander verhaal. Ik denk dat ik dat niet hoef uit te leggen’, lacht Boschker.

‘Natuurlijk is het een mannetje’

In de media werd Lang nog weleens neergezet als een moeilijke jongen. Hij zou te veel met zichzelf bezig zijn. Dit negatieve imago werd versterkt door een voorval tussen Ajax-trainer Erik Ten Hag en Lang. De trainer en de jongeling verzeilden tijdens de bekerwedstrijd tussen Telstar en Ajax in een discussie die duidelijk verstaanbaar was op de televisie. ‘Je moet je mond houden en luisteren. Het is onze wedstrijd, niet jouw wedstrijd’, luidde het verwijt van trainer Ten Hag. Ook Boschker had het meegekregen. ‘Ik kan me nog herinneren dat trainer Ten Hag hem in die bekerwedstrijd kleineerde. En ik ken Erik, ik weet hoe Erik is, die denkt dat hij zo moet optreden tegen een jeugdspeler. Bij de één werkt dat goed, bij de ander niet’, aldus Boschker, die de afgelopen zeven weken Lang van dichtbij meemaakte. ‘Het is een hele gedreven en goede jongen. Hij weet goed wat hij wil, maar als iets niet in zijn straatje past, dan kan hij dat moeilijk hendelen. Als je dat van tevoren weet, is het helemaal niet erg.’

‘Maar binnen Ajax zijn de verhoudingen ook anders dan bij Twente’, vervolgt de eenmalig international. ‘Noa kwam bij Twente als enige (winterse, red.) versterking binnen. We hebben allemaal bij Ajax gezien hoe hij kan voetballen. Dan kom je al anders binnen. In dit geval heel positief. Natuurlijk is het een mannetje, maar met veel respect, dat zijn de meeste jeugdspelers bij Ajax. Het is ook niet makkelijk om je staande te houden bij Ajax.’

Voetballende kwaliteiten

Boschker kende Lang al uit de Keuken Kampioen Divisie-ontmoetingen tussen Jong Ajax en FC Twente. Boschker was enthousiast over de komst van Lang. ‘Lang deed het al hartstikke goed in de Keuken Kampioen Divisie. Ik denk dat elke club uit het rechterrijtje van de Eredivisie of uit de Keuken Kampioen Divisie belang had gehad bij een speler als Noa Lang. Het is natuurlijk een hele goede voetballer. Bij Ajax is het lastig om door te breken met al die goede voetballers voor je. Dat is bij Twente makkelijker. Ajax heeft een heleboel goede voetballers. Twente ook, maar Twente had nog wel de behoefte aan een extra aanvaller. Dat werd Lang dan.’

Lang kwam uiteindelijk één keer tot scoren in zeven wedstrijden. Dat rendement had met wat meer geluk zomaar veel hoger kunnen zijn. ‘Een absolute meerwaarde voor FC Twente. Er ging altijd dreiging van hem uit, had altijd één of twee mensen om zich heen en was een gevaar in de counter’, aldus Boschker, die het gebrek aan meer doelpunten pech noemt. ‘Hij raakte nog een paar keer de paal en lat. Het geluk moet dan net aan je zijde hebben. Dat heeft hij niet gehad.’

Volgens Boschker kampte niet alleen Lang met pech, maar zat het het gehele elftal van FC Twente niet altijd mee. ‘We hebben echt hele goede wedstrijden gespeeld, maar het geluk was niet altijd aan onze kant. Ik denk dat als we zes of acht punten meer hadden gehad, en daar hadden we in mijn ogen recht op, het voor Noa ook veel makkelijker was geweest.’

'Daar kan Noa nog stappen zetten’

Volgens Boschker zal Lang de grootste ontwikkeling vooral op mentaal vlak doorgemaakt hebben. ‘Helemaal gezien de verkorte periode bij ons, door het vroegtijdig stilleggen van de competitie. Hij zal volgend seizoen voor het hoogst haalbare willen gaan. Hij zal meer gaan beseffen dat hij hard moet gaan werken om daar te komen waar hij wil zijn: Ajax 1. Deze periode zal zijn ogen geopend hebben. Of het hem daadwerkelijk lukt en of hij het daadwerkelijk gaat doen, dat ligt natuurlijk aan hem.’

Boschker denkt dat er nog genoeg winst valt te behalen door de jongeling. ‘Hij is nog jong. En jonge spelers hebben altijd veel te leren op mentaal vlak. In het eerste jaar, als alles mee zit, is er geen probleem. Dan gaan ze mee in de flow, maar als er tegenslagen komen, dan is het mentale gedeelte wel heel erg belangrijk. Daar kan Noa nog stappen zetten.’

Stijn Doornhof

Lees meer over:
Plaats reactie

Ajax27 +19039

Leuk interview. Eens goed om een zeer positief interview van iemand te lezen die Lang van dichtbij meemaakt. Want eerlijk is eerlijk, ook ik heb m'n mening over Lang klaar liggen. Ik denk dat het voor Lang gewoon belangrijk is dat ie veel wedstrijden speelt. Ik zou dan ook niet met het miljoenenbal bij Ajax gaan lopen concurreren. Speel 2-3 seizoenen bij een club als Twente die attractief voetbal willen soelen. Liefst eigenlijk nog wat hoger zodat ie ook wat Europese wedstrijden in de benen krijgt. Maar 2 seizoenen eredivisie in de benen zou ook al erg goed zijn. Dan ziet iedereen je wekelijks en zul je daarna veel sneller een vaste positie verdienen.

31-05-2020 14:17

Lane 8 +2

Ik vraag me af wat de publieke opinie was geweest als hij roderick had geheten en heel net abn had gesproken. Ik vind het toch echt wel een mooie speler om naar te kijken hoor.

29-05-2020 22:33

Kingoffdatoilet +17071

Met die naam had hij beter kunnen gaan hockeyen ;)

29-05-2020 23:58

Ajax27 +19039

Z'n naam doet er niet toe. Maar z'n maniertjes wel. Maar bovenal, als je er niet uitspringt in het eerste met tijd en wijlen als aanstormend talent... Dan komt de nadruk op de maniertjes en trekjes te liggen. En dat is het grote verschil. Je mag een grote bek hebben, had Zlatan ook bij Ajax, Sneijder en vd Vaart ook, maar die konden al die praatjes ook waarmaken.

31-05-2020 14:21

altijdwelwat +7

Zlatan werd uitgekotst in zijn eerste seizoen , zelfs zo erg dat hij zijn contract in wou leveren. Sneijder en van de Vaart hadden Jan van Halst , Kiran Bechan , Stefano Seedorf en John O’Brien als concurrenten. Maar goed blijf vooral zien wat je wil zien....

31-05-2020 15:08

Koekepeer +1427

Als hij Roderick had geheten en hij had zo gedaan als nu maar wel net gepraat. Nog erger....

03-06-2020 09:32

JariJari +14993

Verhuur hem weer please.

29-05-2020 14:21

MK77 +6101

https://sporza.be/nl/2020/05/28/sporza-retro-atletico-madrid-ajax-uit-1997-beste-match-die-ik-ooit-live-zag~1590661616336/

voor de nostalgische buien

29-05-2020 14:20

ram +7283

Wat mij betreft verhuren we hem nog een jaartje aan Twente. Hij is nog niet klaar voor het eerste en heeft in mijn ogen meer aan speeltijd ergens anders.

Een alternatief zou kunnen zijn dat hij de backup wordt van een nummer 10 (en de 3e optie voor links).

29-05-2020 14:08

ram +7283

Wat mij betreft verhuren we hem nog een jaartje aan Twente. Hij is nog niet klaar voor het eerste en heeft in mijn ogen meer aan speeltijd ergens anders.

29-05-2020 14:07

ram +7283

Wat mij betreft verhuren we hem nog een jaartje aan Twente. Hij is nog niet klaar voor het eerste en heeft in mijn ogen meer aan speeltijd ergens anders.

29-05-2020 14:07

Babangida83 +23757

Mijn grootste angst is dat deze jongen de verkeerde prikkels krijgt van Ten Hag. Dat is uiteraard een wisselwerking, maar Ten Hag moet weten dat je niet iedere jeugdspeler het zelfde kunt behandelen. Ben erg benieuwd of Ten Hag hier ook stappen in heeft gemaakt.

29-05-2020 12:16

JariJari +14993

Lang moet snappen dat hij niet belangrijk is.
Hij is een fucking aso en dat zal moeten veranderen anders wordt het helemaal niks met hem.
Eeelijk gezegd denk ik dat hij onze domste speler sind Leonardo is.

29-05-2020 14:19

altijdwelwat +7

Trieste reactie , allemaal gebaseerd op vooroordelen maar als je er gelukkig van word vooral blijven doen.

29-05-2020 14:25

JariJari +14993

Waarom denk je dat TH zo tegen hem praat?

29-05-2020 14:37

Sunny +9508

Je denkt het maar weet natuurlijk niets. Het is makkelijk wijzen en karaktermoord plegen.
Zo verging het Zyech en andere spelers ook.
Hou je liever bij de feiten en niet bij je onderbuik, tenzij je een IQ test van hem in bezit hebt waaruit blijkt dat hij dom is en bewijzen hebt van zijn asociale gedrag

29-05-2020 21:46

JariJari +14993

IQ test zegt slecht beperkt iets over intelligentie.

30-05-2020 01:57

Ozymandias +159568

In welk opzicht is Lang een "aso"? Omdat hij één keer een opstootje krijgt met Tadic? In dat geval zijn bijna alle grote Ajacieden aso's aangezien ze bijna allemaal als talent wel eens een opstootje hebben gehad met hun aanvoerder.

29-05-2020 15:27

JariJari +14993

Heb je wel eens een interview met hem gezien? Moet je eens doen. Type Guidetti.

29-05-2020 17:05

Ozymandias +159568

Ik heb veel interviews met hem gezien maar hij komt op mij niet als een asociale jongen over. Hij komt op mij als een beetje arrogant en vol van zichzelf over maar dat zijn voor een voetballer juist positieve karaktereigenschappen (of in ieder geval geen negatieve karaktereigenschappen). Daarbij komt hij ook niet over als een bijster snugge jongen maar ook dat zegt niets over zijn voetballende vermogen. Zoals ik eerder al schreef kwamen de broertjes "uhh, uhh, uhh" De Boer op mij ook als relatief domme mensen over in interviews maar beide beschikte duidelijk over een groot spelinzicht.

29-05-2020 17:24

delphiero +890

Wat is precies de reden dat jij arrogantie een goede eigenschap of juist geen slechte eigenschap vindt? Zelfvertrouwen is natuurlijk goed, maar als dit te veel wordt dan slaat dit over in arrogantie wat naar mijn mening de eigen ontwikkeling belemmerd.

29-05-2020 17:39

Ozymandias +159568

Het ligt aan wat voor een soort arrogantie. Arrogantie waarbij je op andere neerkijkt is niet goed maar arrogantie waarbij je geloofd dat je iets kan wat je eigenlijk nog niet kan lijkt mij wel goed. Veel van de (auto)biografieën die ik van sporters heb gelezen (zoals die van Michael Jordan en Tiger Woods) komt naar voren dat zo'n soort arrogantie hun juist de spelers hebben gemaakt die ze werden.

29-05-2020 17:46

delphiero +890

Hmm, snap je punt. Blijft een interessant fenomeen. Ben er ook van overtuigd dat geloof in eigen kunnen (self-efficacy) één hele belangrijke graadmeter is voor het behalen van succes. ''arrogantie waarbij je geloofd dat je iets kan wat je eigenlijk nog niet kan lijkt mij wel goed'', Aan de ene kant ben ik het met je eens, aan de andere kant zou ik het willen specificeren in arrogantie waarbij je geloofd dat je iets kan leren wat je eigenlijk niet kan. Heb beide biografieën niet gelezen, maar weet wel dat Jordan en Woods er duizenden uren aan besteedt hebben om die dingen te kunnen. Als je als voetballer dingen denkt te kunnen die je niet kan, en ook te arrogant/koppig bent om hieraan te werken, dan vind ik arrogantie geen goede eigenschap.

30-05-2020 14:56

JariJari +14993

De De Boertjes komen als intellectuelen over vergeleken met Lang. "Arrogantie" is goed als het niet echt arrogantie is maar een terecht vertrouwen in eigen kunnen betreft (die andere mensen interpreteren als arrogantie om hun eigen fragiele ego'tjes te beschermen).

Ik bedoel: van gaal is mijn favoriete voetbal coach. Zegt genoeg dat ik zulke "arrogantie" kan waarderen.

Zijn intelligentie is gewoonweg te laag om wel spelinzicht te kunnen hebben. Alle echt domme spelers hebben onoverkomelijke problemen.

29-05-2020 19:07

Ajacied33 +36504

Iemand anders dom noemen terwijl je zelf niet al te snuggere opmerkingen plaatst....

29-05-2020 15:53

JariJari +14993

Noem er 1 ;)

29-05-2020 19:10

Kingoffdatoilet +17071

Lang kan goed voetballen, dat heeft hij bij Twente laten zien. Hard blijven werken en deze jongen komt er wel. Zie wel een soort Ziyech in hem. Lijkt me een klein beetje een laatbloeier

29-05-2020 11:57

PierreHeno +6530

...een soort 'Ziyech'....nou nou...dan wil ik ook wel eens door die bril van jou kijken om te zien wat jij ziet dat ik niet zie.

29-05-2020 12:29

Lazell +16970

Vergeet niet dat Ziyech pas op zijn 24e bij Ajax kwam en bij ons de grootste ontwikkeling heeft doorgemaakt als teamspeler.

Lang ziet altijd waar ruimte ligt. Hij weet vaak knap weg te draaien. Kan een mannetje passeren. Is snel op de eerste meters. Heeft scorend vermogen en een beslissende pass in huis.

Dat heeft hij heel vaak in Jong Ajax laten zien, heel sporadisch en Ajax1 en bij vlagen bij FC Twente. Als hij nog 5 jaar heeft zoals Ziyech om zich te ontwikkelen, zou hij bovenstaande kwaliteiten kunnen ontwikkelen naar CL niveau.

29-05-2020 12:49

Kingoffdatoilet +17071

Precies. Daarnaast heeft lang ook een goed pass en nu al een beter schot. Moet alleen nog meer een teamspeler worden en zich algeheel wat ontwikkelen.

29-05-2020 14:00

Ozymandias +159568

Alleen bij Ajax kan een speler op zijn twintigste al twintig wedstrijden voor het eerste hebben gespeeld hebben gespeeld en worden gezien als laatbloeier. ;-)

29-05-2020 15:29

Kingoffdatoilet +17071

Als je 20 bent en nog maar 20 wedstrijden in het eerste hebt gespeeld ben je tegenwoordig een aardige laatbloeier :p. Nee, ik denk dat hij gewoon wat meer tijd nodig heeft maar wel echt goed kan worden. Ziyech was ook pas laat echt goed

29-05-2020 20:26

Lazell +16970

7 wedstrijden is te weinig om echte ontwikkeling door te maken. Misschien nog een jaartje terug naar Twente, een van de betere spelers vd Eredivisie worden en dan terugkomen.

29-05-2020 09:37

Ozymandias +159568

Als Ten Hag vasthoudt aan een speelstijl met een '10' hoop ik dat hij het risico durft te nemen om Lang het vertrouwen te geven als basisspeler. Met verder Tadic en Jensen achter de hand (en de optie om naar een speelstijl met een '6' over te schakelen) lijkt het me persoonlijk absurd als Ajax een nieuwe speler voor op '10' zal aantrekken. Dan heeft Ajax het vertrouwen in hetgene wat de club al het grote succes heeft opgebracht duidelijk verloren en kunnen we er zeker van zijn dat we als fans van Ajax weer een donkere periode tegenmoed gaan zien tot Ajax noodgedwongen dat vertrouwen weer terugvind (zoals dat vertrouwen in het verleden na succesvolle periodes keer op keer verdween en vervolgens noodgedwongen weer terugkeerde). Ik de uitspraken van Blind (die gisteren hier op AS stonden) gaven mij wel de hoop dat ze dat vertrouwen nog niet zijn verloren.

29-05-2020 09:50

Babangida83 +23757

Precies dit Ozy. Hopen dat de angst om slechtere tijden te gaan beleven niet gaat regeren, want dan gaan ze kopen. En dan zijn we weer terug bij af..

29-05-2020 12:19

PierreHeno +6530

...prima...maar dan zul je toch ook moeten aanvaarden dat we in de poulefase CL niet mee gaan doen om de KO fase te bereiken. Het is het een of het ander.

29-05-2020 12:35

Babangida83 +23757

Uiteraard. Maar over 3-4 jaar, is t dan wel weer gelijk feest. Er is niks mis mee om eerst een stapje achteruit te doen en er daarna weer twee vooruit, vind ik. Maar zou wel mooi zijn als we als ondergrens toch mooie campagnes in de EL beleven. Ook erg leerzaam voor die jonge talenten.

29-05-2020 13:17

Lazell +16970

Als je ook ziet wat zulk succes doet voor de commerciële waarde en exposure van Ajax (200% stijging, social media volgers) door zulke succesen. Als we elke 3-4 jaar de kwartfinale kunnen halen, zullen we zo aantrekkelijk worden voor sponsors dat we daar veel geld mee binnen kunnen harken.

Door dat geld kun je een hogere ondergrens krijgen, waardoor straks de ondergrens overwinteren in de CL moet zijn. Dan kun je spelers sportief meer perspectief bieden en door de commerciële groei die een volgende toplichting met zich meebrengt, krijgen ze ook financieel meer perspectief. Dan blijven de jongens als Frenkie en De Ligt echt nog wel 2 jaartjes extra. Onze combinatie van eigen jeugd en aanvallend voetbal is zo uniek in deze voetbalwereld, dat verkoopt echt wel.

29-05-2020 14:51

Ozymandias +159568

Ajax heeft niet het financiele vermogen om voor elk seizoen een Champions League waardige spelersgroep samen te stellen. Ajax heeft het altijd van talentvolle lichtingen moeten hebben en daar heeft Overmars zijn beleid ook op afgesteld (wat direct een halve finale in de Champions League heeft opgeleverd). Ajax moet nu het fundament leggen wat nodig is om over een paar seizoenen (als de 2001-2003 lichting is doorgebroken) weer tijdelijk aansluiting te kunnen vinden bij de top van Europa.

29-05-2020 13:56

PierreHeno +6530

Dat is inderdaad het lot van Ajax. En daar zullen de fans in mee moeten groeien want het is nu eenmaal niet anders dat de clubs met heel veel geld al het talent wegkopen.

30-05-2020 13:52

PierreHeno +6530

Voor de basis komt Lang duidelijk (nog?) tekort. En dan hebben we het alleen nog maar over kleredivisie niveau....en dat is nu niet bepaald 'hoog'.

29-05-2020 12:32

Ozymandias +159568

Volgens mij is Lang voor het niveau van de Eredivisie juist duidelijk kwalitatief goed genoeg. Tegen Sparta (invalbeurt), FC Utrecht (invalbeurt), FC Twente en ADO Den Haag (invalbeurt) speelde hij redelijk tot goed en alleen in de wedstrijd tegen Willem II deed hij het slecht maar toen zakte het gehele team door de ondergrens. Je kan niet van een onervaren talent verwachten dat hij zich dan aan de malaise kan onttrekken.

Talenten kunnen alleen naar het gewenste niveau voor de Champions League toegroeien door een kans te krijgen in de basis. Talenten als Vd Beek en De Jong hadden in hun eerste seizoen als basisspelers ook nog niet dat niveau. De Ligt ook niet maar die kreeg als 17 jarige al een basisplaats dus dat is een geval apart.

29-05-2020 15:38

PierreHeno +6530

Ik kan me prima vinden in jouw betoog alleen zie ik dat niet zo bij Lang. Het willen doorpakken in de CL = meedoen om de KO fase te bereiken vereist een veel hoger niveau dan Lang op dit moment te bieden heeft. Laat hij zich eerst maar eens elke week volop bewijzen in de KKD en nu bij Twente. Een basisplaats in Ajax 1 is voor hem nog lang niet in zicht.

30-05-2020 13:48

Lazell +16970

Eens met je verhaal. Zonder eigen jeugd hadden we vorig jaar geen CL gehaald. Frenkie en De Ligt zijn voor ons niet te kopen (qua prijs of ze willen niet naar ED).

Ben het ook eens met je post in een vorig topic dat je met lichtingen moet werken en de lichting Unuvar/Hansen, etc. de nieuwe toplichting moet worden. Met dat in het achterhoofd moet je kiezen wat het beste is voor de ontwikeling van Lang. 1 of 2 jaartjes Twente, in de luwte, of 1 a 2 jaartjes Ajax met de kans dat hij buiten de boot valt. Voor de 10 positie hebben we genoeg spelers en zijn wij als Ajax zijnde nog niet afhankelijk van de kwaliteiten die Lang op dit moment heeft (Antony, Neres, Tadic, Gravenbech, Donny misschien), zonder aankoop moet dat wel lukken.

29-05-2020 12:58

Ozymandias +159568

Ik ben het geheel met je eens. Als Lang bij Ajax geen uitzicht heeft op een rol als één van de ongeveer veertien "basisspelers" zou ik hem inderdaad weer verhuren. Hij heeft speeltijd op het hoogste niveau nodig omm de volgende stappen in zijn ontwikkeling te zetten.

29-05-2020 13:15

Schwalbino +11

Qua wedstrijden wel maar de leerervaring van zo'n uitleen is breder. Boschker geeft dat ook aan.

29-05-2020 11:44

Minsc +1518

Een van de betere spelers van de Eredivisie worden? We hebben het over Noa Lang! Matig spelertje, komt zwaar tekort voor Ajax 1.

29-05-2020 16:50

altijdwelwat +7

Bij Lang gaat het veel te vaak over zijn zogenaamd moeilijke gedrag en nog meer over zijn accent. Maar ik zie vooral een hele gedreven en goede voetballer. Die bij FC Twente in de 2e seizoenshelft de meeste kansen heeft gecreëerd van alle voetballers in de Eredivisie. Terwijl wij het hier moesten doen met Babel die er zogenaamd direct zou staan, maar geen bal rechtdoor heeft geschoten. Belangrijker nog door zijn goede spel tegen AZ een zware stempel drukte op de 2-0 overwinning, die achteraf erg belangrijk was. Ziyech speelde op deze leeftijd bij Heerenveen, en Promes bij Go Ahead. Ik zou Lang niet te snel afschrijven, met alleen ideale schoonzonen ga je het ook niet redden.

29-05-2020 09:08

Ozymandias +159568

Inderdaad, dat gezeik op zijn gedrag zwaar overdreven. Lang heeft misschien af en toe een grote mond maar volgens mij past dat juist goed bij Ajax. Hij was als 13 jarige al een talent die heel hard aan zijn ontwikkeling werkte door meer uren op de club te zijn dan welk ander talent van zijn lichting dan ook (dus ook meer dan De Ligt). Dat lijkt mij een veel betere maatstaf voor zijn mentaliteit dan een opstootje met Ten Hag en Tadic (waarbij Lang trouwens gelijk had door Tadic erop te wijzen dat hij een foute pass gaf en de schuld daarvoor op Lang probeerde te schuiven).

29-05-2020 09:23

Ferd +38194

Grote mond, kapsones gepaard met een niet al te intelligente uitstraling (en dan druk ik me nog genuanceerd uit).

Maar ook labiel, en dat is een veel groter probleem. Een slechte bal, een slechte wedstrijd, een uitbrander van de trainer etc gaat allemaal in z'n hoofd zitten. En dat verlamd hem.

29-05-2020 09:32

altijdwelwat +7

Als dat je verlamd dan creëer je toch niet de meeste kansen ? In een programma met PSV , Utrecht , Vitesse en Emmen uit ( allemaal lastige tegenstanders) en AZ en Heerenveen thuis , ook niet de makkelijkste. Best knap voor een labiele gast, hier wat beelden gevonden van Lang bij Twente, die is een stuk actiever dan Babel.


https://youtu.be/DxVY0TYx-I8

29-05-2020 09:39

Ferd +38194

Praat eens met zijn jeugdtrainers, dan zal je zien dat die allemaal beamen wat in schrijf.

29-05-2020 11:07

Ozymandias +159568

Ik zal het Ouaali vragen de volgende keer dat ik hem tegen kom. Ik durf te wedden dat hij precies het tegenovergesteld van jou zal zeggen.

29-05-2020 11:17

Lazell +16970

Het is ook nog maar een talent, zulke dingen zijn allemaal te leren. Als je eens een paar x rustig met die jongen gaat zitten en praten wat er in hem omgaat, is dat al 50% van de oplossing.

29-05-2020 09:40

Ozymandias +159568

Verreweg het meerendeel van de "grote" Ajacieden had een grote mond en dat lijkt me dus eerder een positief dan negatief aspect voor een Ajacied. Wat jij als kapsones interpreteer zie ik juist als een teken dat hij het zelfvertrouwen heeft wat een speler nodig heeft om bij Ajax te slagen. Dat hij labiel zou zijn vind ik onzin. Eén van de goede aspecten van Lang is juist dat hij het zelfvertrouwen heeft om na een fout gewoon weer een actie aan te gaan of moeilijke pass te geven.

Mensen zoeken bij Lang naar dingen om kritiek op te hebben. Het feit dat argumenten als "hij heeft een niet al te intelligente uitstraling" worden gebruikt is daar het bewijs van. Het is een ronduit absurd argument wat een totaal gebrek aan objectiviteit aantoont. Alsof spelers als de broertjes "uhh, uhh, uhh" De Boer een intelligente uitstraling hadden en dat waren beide spelers die duidelijk over een grote spelintelligentie beschikten.

29-05-2020 09:45

altijdwelwat +7

Hahaha idd de de Boertjes op die leeftijd, magische beelden. Ronald de Boer : Op dat soort antwoorden geef ik niet eens vragen ...

https://youtu.be/jfC55SBHHvI

29-05-2020 09:57

Ferd +38194

Hij heeft het zelfvertrouwen dus niet. Die grote mond is in zijn geval een teken van onzekerheid, en valse arrogantie.

Dat jij het onzin vind dat ik hem labiel noem zegt mij dat jij deze jongen niet gevolgd heb. Hij blijft lang hangen in negativiteit na een slechte bal. Duidelijk een gebrek aan zelfvertrouwen, en duidelijk een teken dat hij absoluut niet stabiel is mentaal gezien. Labiel dus.

29-05-2020 11:06

Ozymandias +159568

Iemand die onzeker is maakt zich na een fout niet direct weer aanspeelbaar en probeert niet direct weer een moeilijke actie aan te gaan of moeilijke pass te geven maar kiest voor de veiligere optie. Lang van een gebrek aan zelfvertrouwen toe te schrijven is absurd.

29-05-2020 11:09

MrAFCA +292

Dat was echt niet overdreven. Je kan zeggen dat jongens kapsones hebben en dat is in zekere mate prima, maar dan moet je wel presteren. Als je gewisseld word en met een arrogante kop loopt alsof het allemaal onterecht is ben je gewoon niet realistisch. We hoeven heus niet alleen maar perfecte jongens als Frenkie en Matthijs te hebben, maar een beetje normaal blijven hou ik wel van. Maar dat jij Noa Lang gelijk geeft met dat ''incident'' met Tadic..
Ik weet niet of jij zelf ook voetbalt, maar als ik als jonge jongen een grote bek geeft tegen mijn aanvoerder/ouder persoon word ik toch even terecht gewezen.
Ik hoop dat die jongen vooral wat slimmer gaat overkomen, want voetballen kan hij zeker. Ik hoop zelfs dat hij volgend jaar de kans krijgt op 10, want de creativiteit van hem ontbrak weleens afgelopen jaar op het middenveld.

29-05-2020 10:18

Ozymandias +159568

Tadic geeft een foute pass en probeert Lang daar de schuld van te geven. Dat Tadic aanvoerder is betekent niet dat andere spelers hem niet op zijn fouten mogen wijzen. Zeker niet als hij die fout op een ander probeert af te schuiven.

Dat Lang verongelijkt overkomt wanneer hij wordt gewisseld maakt mij echt helemaal niet uit en dat zegt ook weinig over zijn mentaliteit. Hij geeft Ten Hag gewoon altijd netjes een handje wanneer hij het veld uit komt.

"[E]en beetje normaal blijven hou ik wel van."

Tja, en ik walg persoonlijk van dat soort uitspraken. Typisch kleinburgelijk Nederlands. Van het woord "normaal" alleen al krijg ik de kriebels.

29-05-2020 10:37

MrAFCA +292

Dat is net hoe je het bekijkt, want Tadic wilde dat Lang diep liep en dat deed hij niet, want hij deed helemaal niets. Ik kan begrijpen dat Tadic beweging wilt zien, of in ieder geval intentie om iets te doen.

Daarin verschillen wij dus duidelijk, als iemand van 19/20 verongelijkt naar de kant komt vind ik dat niet prima. Je moet blij zijn dat je in Ajax in speelt en dat er 50.000 een seizoenskaart ook voor jou koopt.

Jij kunt er van walgen, maar ik walg ervan dat alles maar normaal gevonden moet worden. Wees als Lang blij dat je een kans krijgt en straal dat uit, want ik en neem aan de meeste kijken toch liever naar een team wat plezier uitstraalt.

29-05-2020 10:47

Ozymandias +159568

"Dat is net hoe je het bekijkt, want Tadic wilde dat Lang diep liep en dat deed hij niet, want hij deed helemaal niets."

Lang stond vrij en Tadic kon hem makkelijk de bal toespelen. Als hij wil dat Lang diep gaat dan kan je hem dat uitleggen maar als je iemand afsnouwd mag iemand anders dezelfde energie teruggeven. Trouwens vind ik het van beide kanten niet erg. Opstootjes tussen spelers zijn juist wel goed. Dat zet iedereen op scherp. Ik (als eeuwige verdediger van Ten Hag) vind het jammer dat Ten Hag zich ermee bemoeide. Dat soort dingen moet je de spelers zelf laten "uitvechten". Hetzelfde geld voor het opstootje tussen Tadic en Dest.

"Daarin verschillen wij dus duidelijk, als iemand van 19/20 verongelijkt naar de kant komt vind ik dat niet prima. Je moet blij zijn dat je in Ajax in speelt en dat er 50.000 een seizoenskaart ook voor jou koopt."

Dit vind ik altijd zo'n domme opmerking. Dat heeft geen enkele relevantie op de gezichtsuitdrukking waarmee Lang het veld af moet lopen.

"Jij kunt er van walgen, maar ik walg ervan dat alles maar normaal gevonden moet worden."

Het gaat mij erom dat "normaal" voor mij geen geschikte maatstaf is. Normaal is voor mij geen synoniem van "goed" of "geschikt". Ik zie niet in waarom we van spelers (of wie dan ook) zouden vragen om normaal te doen.

"Wees als Lang blij dat je een kans krijgt en straal dat uit, want ik en neem aan de meeste kijken toch liever naar een team wat plezier uitstraalt."

De blijheid moet van het spel van Lang afstralen (en dat doet het), niet van zijn gezichtsuitdrukking wanneer hij wordt gewisseld.

29-05-2020 11:05

MrAFCA +292

Je kan het mooi vertellen, maar ik blijf erbij dat Lang veel moet veranderen.

Maar we zijn het gelukkig over 1 ding eens: We vinden dat hij kan voetballen potentie heeft.

En wat over dit zegt: Het gaat mij erom dat "normaal" voor mij geen geschikte maatstaf is. Normaal is voor mij geen synoniem van "goed" of "geschikt". Ik zie niet in waarom we van spelers (of wie dan ook) zouden vragen om normaal te doen.

Als het al moeilijk is om uit te leggen wat normaal is.. Sorry, maar dan kunnen we beter niet meer discussiëren. Dan sta ik er gewoon net wat anders in denk ik.

29-05-2020 11:25

Ozymandias +159568

" Als het al moeilijk is om uit te leggen wat normaal is.. Sorry, maar dan kunnen we beter niet meer discussiëren. Dan sta ik er gewoon net wat anders in denk ik."

Duidelijk, jij lijkt een typisch Nederlandse idee van "normaal is goed" te hebben. Dat is één van de redenen waarom ik Nederland op 18 jarige leeftijd heb verlaten. Nederland is veel te kleinburgerlijk en doordat er steeds minder Amsterdammers in Amsterdam wonen werd de stad ook steeds kleinburgerlijker.

29-05-2020 13:26

afcas +3693

In principe is het niet net hoe je het bekijkt. Als je een pass geeft die mbappe of husain bolt niet eens kunnen belopen kun je je medespeler nooit de schuld geven... Je mag best klagen dat een speler niet beweegt, maar als je dan die pass geeft om dat aan te geven moet die pass wel goed zijn. Anders verspeel je al je recht op commentaar. En waarom mag een 19 jarige jongen niet boos zijn op zijn eigen prestaties? Dat verongelijkte dat jij ziet is boosheid omdat het niet liep zoals hij wilde. Liever iemand die boos is op zichzelf na een slechte wedstrijd dan iemand die denkt dat hij goed gespeeld heeft na een slechte wedstrijd toch? Ik denk toch dat de meeste mensen graag kijken naar een goed voetballend en winnend team... Dat bereik je eerder met mensen die kritisch naar zichzelf en het team kijken dan met mensen die altijd maar vrolijk doen en nooit iets negatiefs zien...

29-05-2020 11:09

MrAFCA +292

Het ging niet alleen om die pass, maar om het feit en dat zei ten Hag toen ook volgens mij dat hij vaker diepte moest zoeken ipv alleen in zijn voeten vragen.

Haha kom op man, waarom mag een 19 jarige niet boos zijn.. Ik heb niets tegen Lang ofzo, maar jullie verdedigen hem alsof hij niets verkeerd doen. Het is duidelijk dat zijn gedrag veel mensen niet aanstaat en dat hij daarin wel iets moet veranderen. Dit is echt weer alles verdraaien en recht lullen wat krom is.

Voor mijn duidelijkheid: Jullie zien Lang als een jongen waar een goede kop op zit, niets moet veranderen en vooral zo doorgaan zoals het gaat. Als het even tegenzit met je hakken in het zand en vooral ''kritisch'' blijven.

Niet voor niets beste maatje met Kluivert. Totaal geen realistisch zelfbeeld.

29-05-2020 11:20

Ozymandias +159568

Ik heb Lang nog nooit iets zien doen waarvan ik dacht dat het een teken van een slechte mentaliteit was. Zijn opstootje met Tadic vind ik geen teken van een slechte mentaliteit en het feit dat hij niet met een blij hoofd van het veld af loopt wanneer hij wordt gewisseld vind ik eerder een positief dan een negatief teken. Dat gekoppeld aan het feit dat hij in de jeugdopleiding al bekent stond als iemand die ongelofelijk hard aan zijn eigen ontwikkeling werkte doet mij geloven dat de hoeveelheid kritiek die Lang op zijn persoonlijkheid krijgt onterecht is. Ik wil wedden dat als hij hetzelfde accent had als Vd Beek (die op de leeftijd van Lang ook wel eens met een boos hoofd het veld af liep wanneer hij werd gewisseld) hij veel minder kritiek zou krijgen.

29-05-2020 11:24

Liam +12

Natuurlijk kon Noa aangespeeld worden maar in die fase was het wel zo dat Ajax tenonder dreigde te gaan aan het feit dat er niemand diep ging. En Noa zijn taak was duidelijk om veel diep te gaan, daarmee het gemis van de geblesseerde Neres opvangend.

Noa wil echter ook altijd het balletje graag in de voeten en dat is ook prima alleen zijn taak is momenteel anders bij Ajax. Hij moet het team juist helpen door diep te gaan. Zoals Dest ook eroverheen moet komen maar dan alleen als het kan.
En dat Tadic ze daarop wijst is alleen maar goed toch?

Ik weet ook wel dat Noa goed aan de bal is, en lekker kan regisseren. Maar hij heeft nu de taak om DIEP te gaan. Om het team te helpen. Dat is ook waar Ten Hag hem op wijst.

Dit gezegd hebbende: ik hou van gastjes als Noa. Heerlijk zo'n brutaal ventje met flair. Hij moet ook zeker een kans krijgen op 10, helemaal mee eens. Noa op 10, dat is Ajax.

29-05-2020 11:33

PierreHeno +6530

Nou wen er dan alvast maar beter aan want je zult het nog vaak horen. En wie het normaal vindt dat voetballers €.100.000,- per week krijgen uitgekeerd denkt in elk geval ook allesbehalve normaal. Voetbal is bedoeld als live entertainment...dwz mèt publiek. Met kartonnenfotopoppen op de tribune en publieksgeluid uit de speakers wordt het allemaal surrogaat en zeer lachwekkend....maar dat is toch niet het 'vermaak' wat mensen zoeken. Voerbal gaat al heel lang veel te veel over geld i.p.v. vermaak. Tijd dat daar verandering in komt en al die halflege tribunes van vóór deze coronacrisis ook weer gevuld raken.

29-05-2020 12:45

Schwalbino +11

Zulke incidenten horen bij het leerproces. Dat hij een paar keer bokkig doet en daarvoor op de vingers wordt getikt, is de gewoonste zaak van de wereld. Ik denk dat iedereen in zijn jeugd door ouderen op zijn nummer wordt gezet.

En er is nog een kant aan het verhaal. Het gaat om hierarchie. In die hierarchie stelt Lang nog niets voor. Hij kan opklimmen door zijn voeten te laten spreken. Als hem dat lukt worden zulke incidenten veel sneller geaccepteerd want zo werkt de hierarchie. Sta je hoog dan kun je je meer permiteren. Sta je laag dan moet je je bek houden want anders krijg je die tik.

Nu moet je niet denken dat iemand die laag staat en regelmatig op de kop krijgt een dissonant in de hierarchie is. Het is net omgekeerd. De Juf straft het stoute jongetje door hem in de hoek van de klas te zetten. Het werkt afschrikwekkend. Het is dus nuttig dat er af en toe een stout jongetje straf krijgt. Dat was vroeger ook de reden waarom executies openbaar waren.

29-05-2020 12:19

Babangida83 +23757

Lang gaf heen grote bek, dat maakt Ten Hag ervan. Die greep dat moment gelijk even onterecht aan om Lang op zijn plaats te zetten. Dat moet je bij jongens als Lang niet doen. Die mag je best aanpakken, maar je moet ze ook koesteren. En koesteren is dus niet onterecht aanpakken.

29-05-2020 12:22

MidMid +5646

Nergens op gebaseerd ofzo, maar ik heb zo maar het gevoel dat Noa Lang wel eens een verrassing kan worden komend seizoen. Als hij het in zijn hoofd op een rijtje krijgt en hij op de juiste positie komt te staan, kan hij met zijn dynamiek wel eens hoge ogen gaan gooien. Maar ja, nergens op gebaseerd verder hoor. Alleen maar een gevoel.

29-05-2020 08:44

4xEC1 +7688

De tendens rond Noa Lang hier op AS is gaandeweg veranderd merk ik. Ten Hag stelde wel eens Siem de Jong op i.p.v. Lang en de wereld was te klein hier. Maar na dat akkefietje vooral met Ten Hag is de mening van velen volgens mij veranderd hier. Heeft hij ook wel aan zichzelf te danken natuurlijk maar ik vind het veel te vroeg om Lang op te geven, hele goede voetballer die wel wat aan zijn mentaliteit moet doen.

29-05-2020 08:00

Matzet +5341

Je hebt helemaal gelijk. De tendens rondom Noa is ook veranderd en minder positief dan in het begin. Ik denk door 2 redenen, enerzijds voetbaltechnisch en anderzijds z’n mentaliteit.
Wat betreft zijn voetbalkwaliteiten heb ik mijn twijfels of hij bij Ajax zal slagen. Voetbaltechnisch gezien wel, maar dan kom je al snel bij het tweede punt, mentaliteit.
Het is een niet bijster intelligente jongen, met rare kapsones. Alles valt of staat met goede begeleiding. Voor mij zou Louis van Gaal de ideale trainer voor hem zijn. Die is soms directief en soms heel empatisch. Precies wat hij nodig heeft. En z’n kapsones, als hij dat onder controle houdt (binnen en buiten het veld), dan heb ik er wel vertrouwen in. Hij moet ook niet ineens de brave student worden, dat past ook niet bij hem.

29-05-2020 08:18

Matzet +5341

Je hebt helemaal gelijk. De tendens rondom Noa is ook veranderd en minder positief dan in het begin. Ik denk door 2 redenen, enerzijds voetbaltechnisch en anderzijds z’n mentaliteit.
Wat betreft zijn voetbalkwaliteiten heb ik mijn twijfels of hij bij Ajax zal slagen. Voetbaltechnisch gezien wel, maar dan kom je al snel bij het tweede punt, mentaliteit.
Het is een niet bijster intelligente jongen, met rare kapsones. Alles valt of staat met goede begeleiding. Voor mij zou Louis van Gaal de ideale trainer voor hem zijn. Die is soms directief en soms heel empatisch. Precies wat hij nodig heeft. En z’n kapsones, als hij dat onder controle houdt (binnen en buiten het veld), dan heb ik er wel vertrouwen in. Hij moet ook niet ineens de brave student worden, dat past ook niet bij hem.

29-05-2020 08:18

Ferd +38194

Dat iedereen Lang wilde in plaats van Siem had meer met Siem te maken dan met Lang.

29-05-2020 09:29

Libero +18966

Lang werd idd gebruikt als stok om mee te slaan, maar hij heeft zich wel ook goed laten zien in de voorbereiding. Het was dus niet op niets gebaseerd.

29-05-2020 09:41

4xEC1 +7688

Iedereen wist dat de status van Siem nergens meer was, maar met deze opmerking doe je Lang wel tekort, alsof hij er niks van kan.

29-05-2020 12:31

Sunny +9508

Ben erg benieuwd of Lang komend seizoen gaat doorbreken. Heeft wel veel kwaliteiten.

29-05-2020 07:57

Ferd +38194

maar ook een heel belangrijk minpunt. Hij is vrij labiel.

29-05-2020 09:29
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.