O19 verslaat NEC, O16 gelijk tegen PEC

door Thijs Zwagerman 27

O19 verslaat NEC, O16 gelijk tegen PEC

door Thijs Zwagerman 27

Laatst geüpdatet

Dit was het livetopic voor de jeugdwedstrijden van zaterdag 15 februari. Ajax O17 ging op bezoek bij de leeftijdsgenoten van NEC O17 met 1-0 onderuit, terwijl Ajax O16 op De Toekomst de punten deelden met PEC Zwolle O16. Ajax O19 won wél. Het vlaggenschip van de Ajax-jeugd versloeg NEC O19.

FT | NEC O17 - Ajax O17 (1-0)

Ajax O17 heeft zaterdag op bezoek bij NEC een teleurstellende nederlaag geleden. De jongelingen begonnen goed en scherp aan het duel, maar moesten dankzij een snelle omschakeling van de Nijmegenaren een tegentreffer incasseren. Vanaf dat moment zakte Ajax ver weg en ploeterde het, net als in de afgelopen weken, ook in Nijmegen voort.

Na de rust creëerde Ajax nog een handjevol kansen, maar onder andere een vrije trap van Max de Waal belandde net naast het NEC-doel. De Nijmegenaren speelden de tweede helft vervolgens slim uit en zodoende leed de ploeg van Dave Vos opnieuw puntenverlies: 1-0.

Opstelling Ajax O17:

Dieker; Bonnah, Kasanwirjo, Aksit, Dirksen; Regeer, Rensch, Warmerdam; Sarfo, De Waal, Pynadath.

Doelpunten:

1-0 NEC

FT | Ajax O16 - PEC Zwolle O16 (2-2)

Ajax O16 kwam uit een hoekschop op achterstand. Voor de pauze lukte het de Amsterdammers niet om deze tegentreffer weg te werken, maar ook na de rust leek het er voor Ajax niet veel beter op te worden. PEC Zwolle counterde zich namelijk aan het begin van de tweede helft naar 0-2. Doelman Dani van den Heuvel wist in eerste instantie nog redding te brengen, maar in de rebound was de Ajax-goalie kansloos.

Invaller Kik Braspenning bracht Ajax vervolgens met een rake vrije trap terug in de wedstrijd. De Amsterdamse talenten drukten hierna door en in een heus slotoffensief zorgde Gibson Yah zelfs nog voor de 2-2. Gescoord werd er daarna niet meer en zo wist Ajax O16 na een 0-2 achterstand de schade nog enigszins te beperken.

Opstelling Ajax O16:

Van den Heuvel; Achemlal, Dakriet, Camara, Aning; Brandes, Yah, Quadvlieg; Karahanisevic, Banel, Baas

Doelpunten:

0-1 PEC Zwolle
0-2 PEC Zwolle
1-2 Braspenning (61')
2-2 Yah (78')

FT | Ajax O19 - NEC O19 (3-1)

Ondanks het feit dat Ajax O19 in de openingsfase van de wedstrijd het veldoverwicht had, kwam NEC uit een counter op voorsprong. De Amsterdammers hadden ook hierna het betere van het spel, maar wisten desondanks pas na de rust op gelijke hoogte te komen. Naci Ünüvar zorgde kort na de pauze voor de verdiende 1-1, waarna Ajax doorging. Ruim twintig minuten later was het Brian Brobbey die na een fraaie individuele actie van Kenneth Taylor de 2-1 aantekende.

Het slotakkoord was voor invaller Damjan Dostanic. Een mooi uitgevoerde volley was de NEC-doelman te machtig en betekende de 3-1. Door de zege komt de ploeg van trainer John Heitinga in punten gelijk met de Nijmegenaren, die hun eerste drie wedstrijden in de nieuwe competitie winnend afsloten, maar tegen Ajax dus voor het eerst averij opliepen.

Opstelling Ajax O19:

El Maach; Van Gelderen, J. Timber, Musampa, Salah-Eddine; Llansana, Q. Timber, Taylor (79' Aberkane); Hansen (74' Dostanic), Brobbey, Ünüvar (83' Sint).

Wissels Ajax O19:

Raatsie, Douglas, Aberkane, Sint, Abid, Dostanic.

Doelpunten:

0-1 Sellouf (17')
1-1 Ünüvar (50')
2-1 Brobbey (71')
3-1 Dostanic (89')

Lees meer over:
Plaats reactie

vanreenen +10280

Wanneer ik de beschrijving van de tegendoelpunten lees, zie ik dat het bijna allemaal doelpunten uit een counter zijn. Moet ik dan constateren dat er tegen Ajax jeugdelftallen uitsluitend verdedigt wordt en er uit een counter gescoord wordt? Dit omdat de jeugd net zoals het 1e elftal ver voor de eigen doelman speelt*?

16-02-2019 17:44

WantAmsterdam +116147

Heb NEC tegen o19 gezien, en daar was het precies dit, bizar hoe verdedigend NEC soms speelde.

16-02-2019 17:48

appeltje +116

Na de 3-1 stonden ze nog met 5 man te verdedigen

16-02-2019 18:00

erwtenpeller +2036

Kom op Ajax haal die telefoon van de haak en voel je zeker niet te groot het gaat alleen over onze club en onze jeugd en haal zo snel mogelijk Wim Jonk terug,niet terug denken maar vooruit in belang van de club.

16-02-2019 16:50

Mikes +2

We hebben Ten Hag en daar ben ik heel blij mee.

17-02-2019 07:30

Ajax95Duivendrecht +24143

Een middenveld met Taylor én Q. Timber beide als halven is zo statisch als de pest.

Zet voortaan één van hen op het middenveld, en vul de 10/linkshalfpositie voortaan in met Unuvar. Dan kun je Sint op rechtsbuiten zetten en Hansen op linksbuiten.

Hansen---------Brobbey---------Sint
-------Ünüvar----Taylor/Timber-----
------------------Llansana----------------
Salah-E.-Musampa-Timber-V. Gelderen
El Maach

16-02-2019 16:31

henkjarnosla +10

sint is duidelijk niet goed genoeg. Je kan daar beter Hoogewerf laten spelen.

16-02-2019 17:47

Ajax95Duivendrecht +24143

Weet iemand eigenlijk waarom hij vandaag afwezig was?

16-02-2019 18:28

Tikitaka +0

disciplinair geschorst

16-02-2019 19:27

Pieter433 +0

Ik vind dat Q. Timber zich uitstekend ontwikkelt. De basistechniek en het voetballend vermogen heeft hij en zijn loopacties en passings worden door de jaren heen steeds effectiever. Taylor heb ik minder mee.

16-02-2019 19:23

FlyingDutchMan +17314

Quinten ontwikkeld zich sterk, maar had vandaag net als vrijwel alle anderen een redelijke offday..

16-02-2019 19:25

Rentokill +4607

Zijn jullie ook trainer?

16-02-2019 20:32

FlyingDutchMan +17314

Nee, maar je kan ook naar Pearle als je niet ziet dat Quinten steeds beter wordt.

16-02-2019 22:28

Pieter433 +0

Nee, volger van O15 t/m O19.

16-02-2019 22:35

WantAmsterdam +116147

Salah-eddine vindt ik een heel goeie speler, Ünüvar moet je gewoon op het middenveld laten spelen, zijn creativiteit komt daar veel meer het speel ten goede

16-02-2019 16:31

wolterx +6310

Vond Brobbey ondanks zijn goal echt een slechte pot spelen, ook vandaag had hij er meer kunnen (lees: moeten) maken. Dit is vrijwel elke pot het geval, zoveel kansen als hij mist kan je als spits in het profvoetbal niet verkopen. Vond Llansana best oké spelen, Salah-Edinne, J Timber en Musampa stonden achterin verdedigend sterk te spelen maar verwacht voetballend meer van die 3 (op momenten wel goed) ook Taylor en Ünüvar haalde niet hun beste niveau, vond het een weinig overtuigende wedstrijd maar het was vandaag goed genoeg. De goal van Dostanic is wel echt enorm knap, technisch een lastige bal om te trappen.

16-02-2019 16:31

Tomido +0

Nou had ik zelf eerlijk gezegd ook niet verwacht dat ze zouden spelen vandaag. Taylor en Unuvar komen ook pas net terug van dat toernooi met de u17 in Portugal, Taylor in 3 wedstrijden 200 minuten gemaakt en Unuvar 90 minuten tegen Portugal, maar al wel weer eerder teruggekomen bij Ajax dan Taylor.

16-02-2019 16:52

SpursAjax +6700

Heb ook wel vertrouwen in die Dostanic. Was echt heel goed vorig jaar bij exelcior. Heeft alleen echt de pech dat Brobbey voor hem in de pik orde staat. Want als Dostanic speelt in de minuten die hij maakt scoort die toch altijd heel makkelijk.

17-02-2019 08:56

Twaal +0

Unuvar komt 2 keer aan de bal op het middenveld en gelijk gevaarlijk. Hier komt hij in zijn kracht en kan belangrijk zijn voor het team.

16-02-2019 16:29

AJAIXIXIXI +1

Hele fijne voorzet van Sint bij de 3-1

16-02-2019 16:21

Ajax95Duivendrecht +24143

2-1 Brobbey!

16-02-2019 16:04

Patajax +2383

gaat weer lekker met de jeugd vandaag

16-02-2019 15:58

Onpartijdig +4433

Prachtige aanval, jammer dat Brobbey net naast schiet

16-02-2019 15:55

Ajax95Duivendrecht +24143

Unuvar voor het eerst deze wedstrijd echt in de as te vinden en gelijk een goal... #unuvarophetmiddenveld

16-02-2019 15:46

MPAjax +8432

dat bedoel ik zet hem meer in het centrum en hij scoort

16-02-2019 15:42

MPAjax +8432

snap nog steeds niet waarom ze met 3 verdedigers in de aanval spelen, met van gelderen als aanvallende back, daardoor hebben ze het doelpunt tegen gekregen,

unuvar word dubbelgedekt en omdat hij niet door mensen hun benen door kan rennen komt hij niet bij het doel, gekkigheid maar hij komt van de vleugels niet bij het doel

16-02-2019 15:28

Ajax95Duivendrecht +24143

Pijnlijk, maar helemaal juist!

Unuvar moet z.s.m. naar het middenveld toe, dan speelt hij in zijn kracht. Unuvar op links doet me denken aan Nouri op links destijds, dat was ook nooit een succes en speelde Appie ook bijna nooit in zijn kracht.

16-02-2019 15:33

Ajax95Duivendrecht +24143

Taylor en Q. Timber echt verschrikkelijk slecht. Vertragen de opbouw enorm en zijn zeer slecht aanspeelbaar.

16-02-2019 15:25

appeltje +116

En als ze de bal hebben, zijn ze 'm snel kwijt...

Maar wat ga je er aan doen? De bank is nou ook niet echt goed bezet. Alleen Abid is een middenvelder. Ünüvar naar het middenveld en dan Sint erin?

16-02-2019 15:29

MPAjax +8432

tekenend vind ik de vele mislukte doorsteekpasses, dat is namelijk zeker iets waar ze wat mee hadden kunnen doen, nec hoeft weinig te doen behalve met zn allen 1 op 1 rond de 16 hangen en wachten op een fout

16-02-2019 15:24

MPAjax +8432

jonge waar is johnny mee bezig, aberkane niet op rechtsback ?

16-02-2019 15:20

RayJordaan +6851

Taylor enorm slordig zeg

16-02-2019 15:19

Onpartijdig +4433

Ik ben niet iemand die kijkt naar het resultaat in de jeugd, maar wat is vandaag een dramatisch slechte wedstrijd zeg.. te bizar voor woorden. Het doet me inderdaad (zoals hieronder gezegd) denken aan het Ajax 1 van Frank de Boer...

De verdedigers blijven naar elkaar spelen (soms gaat zelfs dat al fout) en durven (?) niet het middenveld in te spelen. Zelfs als ze niet onder druk worden gezet spelen ze naar elkaar.
Resultaat: na ongeveer 1 minuut bedenkt een verdediger om een soort wippertje te doen naar Brobbey, in de hoop dat hij de bal vast kan houden er maar iets gebeurt.

Pijnlijk

16-02-2019 15:16

Daanafcak +3036

Kan iemand anders dan Taylor de eindpass geven? Gaat keer op keer mis bij hem.

16-02-2019 15:14

MPAjax +8432

selectiebeleid is geen echte backs meer ? met van gelderen als rb vraag je om problemen

16-02-2019 15:04

de_pitbull +0

gaat lekker he vandaag? lekker allemaal naief aanvallen en tegen counters aanlopen.

16-02-2019 15:00

de_pitbull +0

ik kan het niet zien, maar hierboven staat dat O19 alleen maar op de helft van NEC speelde.

16-02-2019 15:10

Ajax95Duivendrecht +24143

Op de helft van de tegenstander spelen, wil nog niet zeggen je tot gecreëerde kansen komt.

Frank de Boer speelde ook bijna altijd op de helft van de tegenstander, alleen met zulk statisch spel (passing in een U-vorm, middenveld dat verstoppertje speelt, kansloze voorzetten vanaf de flank) dat er bijna geen vloeiende aanvallen/kansen gecreëerd werden.

Iets vergelijkbaars zie je nu hij O19. Ze staan bijna continu op de helft van NEC, alleen spelen ze de bal bijna alleen maar rond tussen de verdedigers en de backs.

16-02-2019 15:15

Ajax95Duivendrecht +24143

Iets met een lesje effectiviteit...

16-02-2019 14:51

marrene +154

Jeugdopleiding is werkelijk dramatisch. O13, O15,O16,O17 stuk voor stuk zwaar ondermaats. O19 ook minder dan voorgaande jaren Jong AJAX zeer wisselvallig. We zijn echt voorbijgestreefd door clubs die veel, veel minder geld in de opleiding pompen. Zeer kwalijke zaak.
Wordt tijd dat er bij de jeugd schoon schip genaakt wordt. Ze moeten naar kwaliteit kijken ipv naar oud spelers. Het doorschuiven van talenten is helemaal doorgeschoten. Bovendien weten we niet of dat elders ook gebeurt.
Echt een schande. Jarenlang leidend geweest en het lijkt wel dat hoe meer geld er gespendeerd wordt hoe minder het wordt.
Er is geen enkel excuus voor dit falen. Mensen die falen moeten eruit. Zonder pardon. We zijn geen opvanghuis voor oud spelers.
De opleiding is de levensader van AJAX, daar moeten top mensen werken. Mensen die de talenten beter maken. En dat is niet spelers te pas en te onpas doorschuiven naar een hogere leeftijdscategorie. Dat is jezelf wijsmaken dat je goed bezig bent.

16-02-2019 13:31

Mace0107 +1

Vgm heb jij jezelf ook wijsgemaakt dat je er verstand van hebt.

16-02-2019 13:44

trodat4030 +96882

Jíj weet niet of het elders gebeurt, das iets anders.. Want tegen Ajax worden 9 vd 10 doorgeschoven spelers teruggehaald naar hun eigenlijke team. Zelfs zoontje v Hooijdonk met eredivisieminuten in de benen speelt met NAC o19 tegen Ajax. Doei onwetende!

16-02-2019 13:54

marrene +154

Sukkel, ik heb het niet over maar enkele wedstrijden. Het gaat om structureel doorschuiven.

16-02-2019 17:52

DonQ +6015

Wat een gigantische onzin kraam je uit. Het doorschuiven van de toptalenten helpt juist bij hun ontwikkeling. Kijk maar naar Unuvar, Hoogerwerf, Brobbey, Gravenberch, Taylor en ga zo maar door.
Er zijn zat teams in het verleden geweest die de jeugdcompetities totaal domineerden, maar waar helemaal niemand echt van is doorgebroken.
Kortzichtig en opportunistisch gelul dit. Dat je dat doet bij het eerste elftal is nog tot daaraan toe maar in topics over de jeugd?

16-02-2019 13:55

BrandjeXL +81

Gelukkig breken er de de laatste jaren ook geweldige toptalenten door na Ajax 1. We teren alleen maar spelers die het grootste gedeelte elders hebben genoten. Waar zijn de talenten die vanaf het eerste jeugdteam doorstromen naar Ajax 1. Bijzonder weinig.

16-02-2019 14:08

appeltje +116

De Ligt, Mazraoui, Veltman, Van de Beek?

16-02-2019 14:36

BrandjeXL +81

Veltman? Serieus!! Vd Beek zit ook al drie jaar en misschien wel langer bij de A selectie. Mazraoui speelt back bij gebrek aan een echte back en zal als middenvelder nooit de basis halen. De Ligt is dus de enige, al is dit ook alweer zijn derde seizoen.

16-02-2019 14:42

DonQ +6015

Kluivert, Nouri

16-02-2019 14:54

DonQ +6015

Gast wat maakt het uit of ze hier al vanaf de Fjes spelen. Dat gebeurt echt maar heel zelden. Als je daar een punt van gaat maken, ben je echt aan het mierenneuken. Het gaat erom dat Ajax jonge voetballers zodanig weet te ontwikkelen dat ze op relatief jonge leeftijd al klaar zijn voor het eerste. En dat laatste gebeurt ruim voldoende.
Mensen blijven vergeten dat je altijd met generaties te maken hebt. De ligt en Kluivert zijn bijvoorbeeld al extreem vroeg doorgebroken.

16-02-2019 14:54

wolterx +6310

Statistisch gezien heb je als speler weinig kans als je zo vroeg instroomt, laatste jaren heeft Ajax wel een bovengemiddeld goed track-record als het aankomt op spelers onder de 10 scouten die profvoetballer worden. In Nederland kwam uit onderzoek van ik meen Elsevier dat 4.5% van de spelers die gescout worden in Nederland het eerste elftal haalt, dat zou betekenen dat +/- 5 spelers van o15 tem o19 ergens het eerste elftal moeten gaan halen. Het is niet haalbaar elk jaar weer 2/3 spelers klaar te hebben staan, zeker niet van niveau top in Nederland.

16-02-2019 15:30

marrene +154

Hie wil jij nu beoordelen of de ontwikkeling achter zou blijven als ze niet doorgeschoven zouden worden. Dat is maar voor de toptalenten weggelegd zoals Gravenberch.
Waar en wat ik post gaat je geen flikker aan.

16-02-2019 17:55

Engeltje +7352

Ik ben het grotedeels met je eens, wil je van het arrogante af en niet als leedvermaak gezien worden moet je gewoon leren WINNEN, zeker juist bij de jeugd, dat is ook een kwaliteit een wedstrijd controleren en winnen, de laatste jaren genoeg voor lul gestaan van net niet, en het lachertje van Nederland te zijn.

16-02-2019 14:00

Sunstridr +24

Iemand enige idee waar Zamani is?? Is hij geblesseerd, bij onder 19, geschorst or op de bank van onder 17?

16-02-2019 12:52

trodat4030 +96882

Dat kan niet anders dan óf bij o19 óf een blessure zijn. T zou nergens op slaan om Zamani te laten banken en Braspenning in te brengen.

16-02-2019 12:56

Sunstridr +24

Ik hoop dat hij bij Onder 19 is, want het zou zonde zijn voor hem (en Ajax) als hij een blessure heeft.

16-02-2019 12:58

trodat4030 +96882

Hm, ik acht die kans klein eigenlijk. O19 heeft genoeg opties op de flanken met Ünüvar, Hoogewerf, Sint, Hansen en Maddy. En vind Hossein al jaren niet in dusdanige vorm dat doorschuiven naar o19 logisch zou zijn. Die heeft al moeite om bij o17 een basisplaats te krijgen.

16-02-2019 13:02

Sunstridr +24

Lijkt een blessure want hij zit niet bij onder 19.

16-02-2019 13:52

trodat4030 +96882

Interessante opstelling bij o17. Rensch op t middenveld, de Waal in de spits, Sarfo van o15(!) in de basis.. Heel apart. Lijkt me niet dat het door de interlands van o17 komt, want daar zaten Kasanwirjo en Rensch ook bij.. Ünuvar en Hoogewerf zullen wel bij o19 zitten, maar blijft een opmerkelijke opstelling.

16-02-2019 12:26

Ajax95Duivendrecht +24143

Zonder Unuvar, Hoogewerf en Beelen mist O17 toch wel enorm veel creativiteit, met name in de as van het veld.

Warmerdam en De Waal zijn goed en talentvol, maar het zijn beide geen spelers die met flitsende combinaties een dubbeldekker kunnen openbreken.

16-02-2019 12:22

FlyingDutchMan +17314

Ik voel om half 3 een Ajax tv livestreampie aankomen!!

16-02-2019 09:43
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.