Slot: 'Niet handig om spelers aan Ajax te verkopen'

door Bart Veenstra 33

Slot: 'Niet handig om spelers aan Ajax te verkopen'

door Bart Veenstra 33

Laatst geüpdatet

AZ-trainer Arne Slot zou het niet handig vinden als AZ spelers gaat verkopen aan Ajax, PSV of Feyenoord. De oefenmeester ziet de clubs uit de traditionele top drie als concurrenten en die wil hij niet versterken.

AZ staat op dit moment tweede in de Eredivisie en daarnaast speelt men ook nog altijd in de Europa League. De status van AZ is veranderd en dat kan ervoor zorgen dat spelers van AZ nu eerder voor het buitenland kiezen. 'Financieel zouden ze in Nederland misschien nog een stap kunnen zetten', zegt Slot in gesprek met het Algemeen Dagblad. 'Maar sportief zie ik voor de spelers op dit moment geen goede reden. Je ziet het ook in het aantrekken van spelers. Jonge gasten geloven in AZ. In fysiek en speltechnisch niveau hebben we een unique sellingpoint.'

Slot hoopt dat de spelers die nu bij AZ spelen ook volgend seizoen in Alkmaar voetballen. 'Waarom zou dat niet kunnen? Als we minimaal tweede worden, is er voor die gasten misschien juist wel veel reden om nog een jaar te blijven. Ze staan met veel plezier op het veld en met de kwaliteiten die ze hebben, zijn ze ook volgend seizoen tot speciale dingen in staat. Daarbij komt: als je concurreert met Ajax, PSV en Feyenoord is het niet handig om je spelers te verkopen aan die clubs.'

Lees meer over:
Plaats reactie

GdlT +1004

Deze redenatie van Arne Slot kan nog gevolgen hebben voor het aantrekken van getalenteerde (jeugd-) spelers.
Hoe ga je AZ aantrekkelijk maken voor een speler?
Aan de ene kant schermen dat je een goede kans maakt om het eerste elftal van AZ te halen, aan de andere kant geef je de spelers mee dat, mochten ze het eerste elftal halen, dan kunnen ze niet naar Ajax of naar subtop clubs in de eredivisie. Aanmelden bij AZ staat gelijk aan het “eindstation” van je carriere (binnen Nederland).

09-02-2020 14:53

PJSM +0

Persoonlijk vind ik dat er op dit moment niet 1 speler bij AZ rondloopt die Ajax beter zou maken. Talenten hebben we zelf voldoende. Denk toch dat Ajax in een andere vijver moet vissen (kwaliteit/ervaring). De enige in NL die ik graag bij Ajax zou zien is Ihataren.

09-02-2020 13:11

Ar +104

Alsof er op dit moment in Alkmaar ook maar 1 speler rondloopt die hier in aanmerking zou komen voor de basis.

09-02-2020 12:02

Ardoe +578

Wel Dani de Wit ophalen, maar niet willen verkopen... Lekker hypocriet.

09-02-2020 08:50

AnsB +4

Nog even afgezien of Ajax spelers van AZ zou willen kopen vind ik dit een veel te kortzichtige gedachtegang van AZ. Om twee redenen.

1. Je doet als club aan spelersbinding (huidige en toekomstige) als je laat zien dat je - waar mogelijk - met ze meedenkt. Als jouw speler wel naar Ajax, Feyenoord of PSV wil (om welke reden ook), en je werkt niet mee dan kan zich dat in de toekomst ook tegen je keren.

2. De gedachte dat Ajax, PSV en Feyenoord niet veel verschillen met AZ is wishful thinking. Bij AZ is er (nog) véél meer vrijblijvendheid in het (moeten) presteren. En CL of EL is óók een groot verschil; AZ kan CL misschien volgend seizoen in het vizier krijgen (als ze dit seizoen 2e worden, dan wel zelfs kampioen worden), maar ze moeten eerst maar eens bewijzen dat ze ook de volgende 2-3 jaar mee gaan doen om die eerste twee plekken.
Ajax is dan helemáál nog een klasse apart, vergeleken met PSV, Feyenoord (en AZ zelf), ook qua directe toekomst, met o.a. veel meer mogelijkheden om de selectie op kwalitatief hoog peil te houden.

Natuurlijk kunnen ze bij een buitenlandse club vaak meer vangen voor een speler, maar ze kunnen óók een doorverkoop-percentage bedingen bij een Nederlandse club.
En in principe is vooral een stap van AZ naar Ajax voor een jong talent vaak nog veel beter dan een overstap naar een buitenlandse club (al zijn ook daar best gerichte keuzes mogelijk, zoals RB Leipzig en andere clubs die juist veel met jong talent werken).

Blijft over de enige echt reële reden: je versterkt in potentie een concurrent.
Maar denkt AZ dan werkelijk dat ze de komende jaren Ajax structureel kunnen bedreigen?
Ik sluit helemaal niets uit in de voetballerij, maar erg waarschijnlijk is dat niet.

08-02-2020 23:19

PierreHeno +6530

....maar mocht Arno ooit voor Ajax gaan coachen dan zal hij daar vast wel weer op terugkomen. Wiens brood men eet wiens taal men spreekt...m.n. In de voetballerij.

08-02-2020 21:15

FreddyAX +0

Dat is kort door de bocht,Ajax heeft toch lang genoeg bewezen een stap verder te zijn dan AZ lijkt me Ook het financiële gedeelte speelt mee en niet alleen het salaris maar ook de ambities die een club kan nastreven.

Bestuur en trainer kunnen roepen wat ze willen maar ik weet zeker dat spelers daar hun eigen gedachten bij hebben en terecht.
Arne kan natuurlijk niet anders roepen maar hij had zijn adem kunnen sparen met die nietszeggende kreten.

08-02-2020 17:16

FrancescosRavioli +15353

Zelfs bij Groningen slagen ze sneller in het buitenland dan bij de AZ. En Ajax is echt nog wel een stap omhoog. Net of AZ een Chelsea van de mat speelt.

08-02-2020 16:58

AFCA1961 +3302

Dit soort domme praat komt altijd als een club per ongeluk eens een topseizoen heeft waarin alles mee zit. Voor de winterstop werd het allemaal al beduidend minder met de heren Stengs en Boadu hoor.....ik persoonlijk zou geen een van die gasten bij Ajax willen hebben en al helemaal niet voor de bezopen transfersommen die AZ vraagt. Daarbij komt dan ook die smeerlap Raiola weer op de koffie, die kun je beter heel ver buiten houden. Nee geef mij Unuvar, Hansen en Brobbey maar.....niks nodig van dat AZ.

08-02-2020 16:57

Ricbun +275

Letterlijk elke speler van AZ faalt in het buitenland

08-02-2020 15:36

FrancescosRavioli +15353

Dembele had ik er anders graag bij gehad.

08-02-2020 16:55

cantharel +3526

Pisvee had ook zo een grote bek want hun spelers gingen niet voor minder dan 60 a 70 miljoen weg en zie nu zijn ze blij met 30 mln

08-02-2020 15:32

MPAjax +8437

hij zou slot niet zijn als hij niet de boel op slot gooide

08-02-2020 15:06

AlexIbarra +19290

Hij heeft groot gelijk.

Spelers als Guus Til, Vincent Janssen, Jahanbakhsh en Weghorst hebben laten zien dat je nu ook zeer succesvol direct de overstap kunt maken van AZ naar topclubs als eh...

Dinges.

08-02-2020 14:49

MPAjax +8437

tweede van leipzig

08-02-2020 14:59

Ferd +38560

Als hij het over sportief geen goede reden heeft, dan heeft hij met PSV en Feyenoord 100% gelijk. Maar sportief staat Ajax toch echt nog een stapje hoger dan AZ.

08-02-2020 13:52

b.hulshof +3774

Viergever, Sighthorson, Gudelj en El Hamdoui, dat was meer dan handig van AZ om die aan Ajax te verkopen.

08-02-2020 13:40

MPAjax +8437

alleen viergever bleek nuttig dus 1 op de 4 slaagt

08-02-2020 15:04

DeMeervanweleer +7587

Het is echt een slavenhoudersmentaliteit, het is 2020, als de speler zelf wil wil, heb je niks in te brengen. Slecht signaal ook naar spelers en hun zaakwaarnemers die een carriereplanning hebben .

08-02-2020 13:38

JSF +0

Dat kan de club en trainer vinden, maar willen AZ spelers serieus genomen worden in het buitenland, zullen ze toch echt eerst in de echte top (Ajax) moeten spelen. Daar komt wel iets anders bij kijken, zoals echt dagelijkse druk om te presteren

08-02-2020 13:25

fanforeffer +4

Dus .. Maar als ze geen 2de worden kunnen de spelers beter voor een andere club kiezen ? Dat AZ 2de staat is incidenteel en als ze 3of4 worden hebben ze het nog goed gedaan ,bij Ajax moet je eerste staan, en dat is een heel andere benadering. die leer je bij AZ nooit.

08-02-2020 13:06

S_020 +4104

Als de juiste prijs wordt geboden en de spelers een overstap zien zitten, worden ze gewoon verkocht en heeft Arne Slot en de rest van Alkmaar en Zaanstreek het te slikken.

08-02-2020 13:04

wladimir +3059

Vooralsnog bieden buitenlandse clubs meer. Na Gudelj is er geen speler van AZ meer naar Ajax gekomen. AZ doet nu misschien mee om de titel. Dat doet Ajax ieder jaar. Financieel gezien heeft Ajax geen concurrenten in Nederland. Ik blijf het zeggen. Voor AZ is Ajax de ideale partner om ieder seizoen beter voor de dag te komen dan Feyenoord en PSV.

08-02-2020 13:46

Flipper33 +6826

Az doen net of ze super spelers hebben pff vind het allemaal niks bijzonders.

08-02-2020 12:58

Bocarra +14

Ik snap niet dat media dit soort onzin opschrijft en zonder weerwoord accepteert. Bij Ajax kun je het 5 a 6 voudige verdienen. Je hebt een wereld wijde expoture en sportief gezien ben je Europese top. Wat een onzin.

08-02-2020 12:12

lm +6

Maar wel spelers van ons kopen

08-02-2020 12:00

Redrum +96198

Een concurrent die nooit CL speelt en altijd ruim onder ons eindigt. Dat klinkt niet echt als een concurrent eerlijk gezegd.

08-02-2020 11:58

WZAWZDB14 +4620

Ze mogen blij zijn als Ajax die spelers wil kopen. Ik denk dat elke buitenlandse club nu wel 2x gaat nadenken voordat ze de dure overschatte spelers van Az halen, neem als voorbeeld Janssen, Til, Gudelj, Haps

08-02-2020 11:51

Redrum +96198

Er is letterlijk nog nooit een speler bij AZ vandaan gekomen die het heeft gered bij een topclub. Nog nooit. Ook hebben ze zelden echt grote talenten gehad in de eigen opleiding. Nu hebben ze toevallig een keer twee leuke talenten en ze doen voorkomen alsof ze al jaren een gigantische talentenfabriek zijn die de ene na de andere topper voortbrengt. Ook zijn ze opeens een concurrent van Ajax omdat ze voor het eerst in 10 jaar in februari nog in onze buurt staan op de ranglijst. Ongelofelijk wat een praatjes hebben ze daar opeens gekregen. Er is echt geen hond in het buitenland die het over AZ heeft en er is geen talent ter wereld dat liever naar AZ gaat dan naar Ajax.

08-02-2020 12:25

JSF +0

Beste jongen die Slot, heeft goed werk verricht bij mijn andere (kult)clubliefde Cambuur. Maar nu bij fysiek en techniek over een unique selling point te spreken... lachwekkend

08-02-2020 11:19

oudzuid2 +7294

altijd hetzelfde verhaal. maar als de miljoenen lijken te komen en de speler kan CL gaan spelen wordt het een ander verhaal

08-02-2020 11:13

Gewoon Gijs +18422

Dit punt slaat Slot ff over.

08-02-2020 11:19

Labrador +10

Haha wat een clown. AZ is geen topclub en zal dit ook nooit worden

08-02-2020 10:52

Schip +23520

Ik vind dat wel meevallen. Normale gozer, uitstekende trainer, wat zegt hij voor raars dan?

AZ is tweevoudig landskampioen, heeft een traditie van aanvallend voetbal , een sterke opleiding, meerdere KNVB bekers en heeft een aardig Europees track record met een Uefa cup finale en EL halve finale.

Subtoppers als Vitesse en Utrecht kunnen alleen maar dromen van zulke stats. Twente komt er nog bij in de buurt, maar alleen qua historie.

Is toch wel sprake van een top 4 als je ze dit beleid voortzetten. Is alleen een beetje naïef om niet te verkopen aan Ajax. Dat kan een win-win zijn en hij sluit die mogelijkheid uit.

08-02-2020 11:26

Web +178830

Mee eens

08-02-2020 11:49

Redrum +96198

AZ is de beste subtopper, maar meer ook niet.

08-02-2020 12:44

JanBiesbos +29224

Jaja tot Ajax jouw vraagt om trainer te worden , kletspraat....

08-02-2020 10:41

insectenverdelg +23499

Je kan er als AZ voor gaan liggen. Maar dan ook geen hulie soen als de zaakwaarnemers de jongens oo hun 1te, wanneer je er precies niets voor vangt, adviseert om naar Ajax te gaan.

Want het is algemeen bekend sat Ajax een betere springplank europa in is als AZ. En je kan misschien incidenteel een jaartje meedraaien maar structureel aanhaken is echt een anser verhsal. Feyenoors is wasr je je op moet richten ( en zelfs daar zal hrt lastig zijn om structureel bij aan te haken) maar Ajax is echt grootsheidswaan.

08-02-2020 10:40

GoodLuck +1

Als je kijkt welke spelers van AZ naar het buitenland zijn gegaan daar nagenoeg geen rol meer spelen. Dan is het vanuit de optiek van een speler beter eerst maar eens verder groeien bij een club als Ajax

08-02-2020 10:13

Venta +148

Inderdaad. En daarnaast kan een club als AZ, meer dan een club als PSV, maar beter denken dat het goed is om minimaal 1 Europese topploeg in de competitie te hebben die ervoor zorgt dat er punten gepakt worden Europees en die de eredivisie op de kaart zet. Dus zet dat stomme ego opzij en verkoop ook gewoon aan Ajax. Wij zijn jullie concurrent niet, wij hebben in Nederland geen concurrentie.

08-02-2020 10:22

insectenverdelg +23499

Daarnaast gaan j3ugdspelers echr eerder weg en zullen jeugdcontracten in de toekomst minder vaak verlengd worden als je voor de wens van de speler gaat liggen. Je komt namelijk steeds dezelfde zaakwaarnemers tegrn en die zullen koppigheid ook onthouden.

08-02-2020 10:42

MisterAFCA +6442

Wat is het toch een vervelend omhoog gevallen clubje... het woord concurrent in de mond nemen op basis van een half jaar goed voetbal. Laat die jongens idd maar lekker naar het buitenland gaan. Kunnen ze daar lekker mislukken. Sportief zijn we geen stap omhoog. Op basis van de vele prijzen en Europese topprestaties de laatste jaren meneer slot? Wordt tijd om ze flink te vernederen in de arena. Gaan eindelijk die bekken weer dicht.

08-02-2020 10:12

Redrum +96198

Mag ik even een teiltje?

08-02-2020 10:11

zuidzuid +0

Zo reageren ze op bayernshowtime, barcashowtime en juveshowtime ook als Overmars zoiets zegt over onze spelers.

08-02-2020 10:27

Redrum +96198

Ongetwijfeld ja.

08-02-2020 10:35

zuidzuid +0

Enige wat ze kunnen doen is genoeg geld vragen. En terecht. Stengs komt toch wel met zo n schoonvader. Boadu prima spits maar of ie by ons past?

08-02-2020 10:56
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.