Plaatsing voor CL levert Ajax 40 miljoen op

door Gino Haverkamp 45

Plaatsing voor CL levert Ajax 40 miljoen op

door Gino Haverkamp 45

Laatst geüpdatet

Als Ajax zicht plaats voor de groepsfase van de Champions League, dan verdient de club in ieder geval zo'n veertig miljoen euro op basis van die prestatie. Het Algemeen Dagblad rekende uit hoeveel de Amsterdammers kunnen vangen indien het zich plaatst voor het miljardenbal en zij kwamen uit op een bedrag van rond de veertig miljoen euro.

Plaatsing voor de groepsfase levert elke club al vijftien miljoen op, maar daar blijft het niet bij volgens het AD. 'Daar komen dan nog de prestatiebonussen bij. In de poule per overwinning 2,7 miljoen, per gelijkspel 900.000. Daarna komt er per ronde nog eens bedrag bovenop. Zo levert een plek in de achtste finale bijna tien miljoen op.'

Het blijft niet bij de startpremies en prestatiebonussen. 'Op basis van de clubcoëfficiënten worden er nog meer knaken verdeeld. De premie op basis van de Europese ranking over tien jaar leverde Ajax vorig jaar iets meer dan 18 miljoen op. Nu staat de club alweer iets hoger op de Europese ladder.' Daarnaast verdient Ajax ook aan televisiegelden. Dat leverde de club vorig jaar drie miljoen euro op, maar de 34-voudig landskampioen kan nu het dubbele verdienen omdat het in een zogeheten marketpool zit.

Dat alles bij elkaar levert volgens berekeningen van het Algemeen Dagblad in ieder geval veertig miljoen euro op. Ajax bereikte vorig jaar de halve finale van de Champions League en kon daardoor meer innen. Het totaal verdiende geldbedrag van het afgelopen seizoen bedraagt daarom ook zo'n honderd miljoen euro.

Lees meer over:
Plaats reactie

1ajaxxx11 +0

Iedereen ziet toch dat het middenveld niet klopt. duidelijk dat er wat bij moet daar.En laten we aub ophouden met veltman centraal, doet me denken aan het betonvoetbal van frank.

21-08-2019 07:02

Ajaxbrl +13616

40M gelijk inversteren in 1 topspeler aub!

21-08-2019 00:20

PJSM +0

Vastleggen Olmo en snel Marc.

20-08-2019 19:46

GvanderK +2743 moderator

Als we CL halen gewoon een gooi doen naar Suarez, je weet het nooit...

20-08-2019 19:35

RuffRhythim +24837

Ofwel: we halen weer zo'n beetje alle transferuitgaven in een klap eruit net zoals vorig seizoen.

20-08-2019 19:00

MankeNelis +7

Me opa zei altijd: "getelde schapen lopen het hok uit". Eerst het tweeluik met Apoel en dan eventueel jezelf rijk rekenen.

20-08-2019 18:48

RuffRhythim +24837

Moet je opa het hok gewoon dichtdoen heb je er geen last van hehe

20-08-2019 19:01

Matzet +5341

off-topic: Dinamo Zagreb heeft zich versterkt met Ivanusec, een talentvolle aanvallende middenvelder. Volgens transfermarkt.de is er 3 miljoen betaald, een voor Dinamo begrippen groot bedrag.

Zou dat betekenen dat Olmo voor een vertrek staat? Met Majer en Ivanusec en Gojar hebben ze 3 goede (talentvolle) spelers voor 1 positie. Ook voor de rechtsbuitenpositie hebben ze al 3 spelers.

20-08-2019 17:32

ram +7283

Geen idee of het iets betekent. Maar als je Olmo voor pakweg 25 kunt halen: sowieos doen! Ik denk dat het een extreem goede toevoeging zou zijn aan ons middenveld.

Het zou wel betekenen dat grote aankoop Marin (net als Promes) op de bank terecht komt. Maar goed... zo is het dan. Iets meer rouleren dan maar én een brede selectie is ook niet heel erg.

20-08-2019 18:48

PJSM +0

Daar horen ze ook thuis. I.i.g. Promes. Marin kan ik nog niet beoordelen.

20-08-2019 19:15

Flipper33 +6826

Marin is een centrale middenvelder kan ook aanvallend en defensief. Olmo is een aanvallende middenvelder en kan ook links en rechtsbuiten spelen. Dus Marin hoeft niet op de bank.

20-08-2019 19:17

Flipper33 +6826

Laten we het hopen ! Olmo is echt een goede speler

20-08-2019 19:14

Djabber +8

Ten Hag heeft meerdere keren in interviews aangegeven dat we 't met deze selectie gaan doen. Alleen als Donny weg gaat zie ik nog iets gebeuren. Maar alles wijst er op dat Donny nog een jaar blijft en de selectie dus rond is.

20-08-2019 19:18

Pheadrus +2

Je moet ook de kosten meenemen. Al die vliegtickets en hotels kosten ook behoorlijk wat.

20-08-2019 17:12

skinny hein +0

de helft van die 100 miljoen ging al op aan bonussen en extra kosten. Dat vergeet de media altijd te melden.

20-08-2019 17:35

fanforeffer +4

en al die vlaggetjes.

20-08-2019 19:13

Bjorn +12163

Dit tweeluik kan wederom een extra gat van 40 tot 60 miljoen met PSV gaan slaan en dus alleenheerschappij in eigen land. Zeer belangrijk. Net als het kampioenschap van dit jaar omdat er weer directe plaatsing CL is.

20-08-2019 16:46

oudzuid2 +7292

yep, plaatsing CL en kampioenschap zijn essentieel dit jaar

20-08-2019 16:54

Cello +52796 moderator

Ik weet eigenlijk nog niet of alleenheerschappij wel een zege is voor Ajax. Kijk....als dit de opstap is richting een nieuwe Super League en dat we dan met Ajax-1 de competitie verlaten en dan met (Jong) Ajax de nationale competitie gaan spelen....okay.

Maar wanneer dat alles niet gaat plaatshebben zijn we juist niet gebaat bij alleenheerschappij en dus ook tegelijk verzwakking van de competitie en dan met name van clubs als PSV, Fnoord, AZ, etc, etc. Ik denk niet dat Ajax op termijn beter wordt van het spelen in een competitie, waarin de tegenstanders al bij voorbaat kansloos zijn....die situatie betekent op termijn ook achteruitgang in Europa.
En dat is nu al een beetje het geval, ware het niet dat clubs als PSV, Fnoord en AZ bijvoorbeeld nu nog iets van weerstand kunnen bieden. Valt dat weg dan gaat ook Ajax op termijn dit merken als we in Europa moeten spelen, omdat de basis van waaruit je je spelers opleid en beter maakt, de nationale competitie, nog verder gedevalueerd is.

20-08-2019 17:08

Schip +23328

Niet dus. Alleenheerschappij is juist een eeuwenoud argument voor spelers om niet te komen.

20-08-2019 18:18

Cello +52796 moderator

Gaat dat niet alleen op, zolang Ajax goede prestatie's neerzet in een CL?. Ik bedoel van dat 'afstralen op...'.
En ja...kwa opleiden, ervaring, etc, etc ben je meer gebaat bij veel weerstand vanuit de competitie. En als dat stokt zal je het ook terugzien in prestatie's in Europa. Uitzonderlijke lichtingen met spelers heb je maar eens in de zoveel jaar en zelfs die hebben meer aan sterkere tegenstand in de ED. Dus ja...ik vraag me af of alleenheerschappij wel zo'n zege is, vooral als dan de tegenstand minder zou worden.

20-08-2019 18:28

Dondy +1875

Het klopt wel wat je zegt als de achterliggende ploegen achteruit gaan, maar als Ajax exponentieel groeit en beter wordt ten opzichte van de rest betekent dat nog niet gelijk dat de rest zelf achteruit gaat als club.

20-08-2019 17:23

Jariiii +21752

Ik snap je, maar mij lijkt het gewoon heel lekker om acht keer op rij kampioen te worden en PSV al die tijd volkomen prijzenloos te houden. Heerlijk, heerlijk, ik kan niet wachten.

20-08-2019 17:29

Cello +52796 moderator

Tuurlijk 8 keer op rij kampioen worden is ook niet verkeerd, maar het hoeft niet per sé met een straatlengte voorsprong. Telkens met een paar puntjes voldoet en het zou ook wel eens lekker zijn om op doelsaldo kampioen te worden tov de Boeren uit Eindhoven. Die keer, dat we op, let wel, 1 doelpunt het kampioenschap misten....dat zit me eigenlijk nog steeds dwars. 1 doelpunt.
Dus ik zou dat ook wel eens willen zien dat wij die schaal pakken op 1 doelpunt verschil. Ondanks dat het niet goed voor bloeddruk en hart is......maar toch. Zou wel lekker zijn.

20-08-2019 18:34

Jariiii +21752

Het is allemáál lekker. Ik wil best een keer in februari kampioen zijn.

20-08-2019 18:41

Bertsplci +7

Inderdaad, gewoon jaren achter elkaar kampioen en rechtstreeks naar de 4e ster. Héérlijk

21-08-2019 06:57

AjaxPassion +3899

Ben wel benieuwd naar de jaarcijfers. Wanneer komen die, begin september toch?

20-08-2019 16:31

Bjorn +12163

Vaak rond die tijd inderdaad.

20-08-2019 16:46

Hollister +12526

Slechte berekening.
Ajax ontvangt als startpremie al 15,25 miljoen, coefficient minimaal 21 a 22 miljoen (plek 15 of 16) en de volledige marketpool vorig jaar 6, jaar ervoor zelfs 9 miljoen... Op zijn minst heeft Ajax dus al 44 a 45 miljoen. Daarbij komt dan nog 2 voorronden en 3 groepswedstrijden recettes a 1,5 miljoen is al minimaal 7,5. Bij 0 punten in 6 wedstrijden kom je dan al ruim boven de 50 miljoen uit.. Wordt je eerst of 2e in de groep krijg je minimaal 20 miljoen erbij... en iedere ronde extra 15 miljoen.. En dan heb ik het nog niet eens over de waarde vermeerdering. Deelname CL levert minimaal 100 miljoen op direct of indirect.. een jaar zoals vorig jaar zelfs 200 miljoen plus. Dus stop eens met die oude bedragen te noemen, stelletje rekenwonders.

20-08-2019 16:30

cantharel +3512

Het was natuurlijk een berekening van ene Maarten Wijfels die met zijn zure gezicht ook nog vertelde dat die grieken dom oren waren.Helaas voor hem was pisvee ook een stelletje dom oren tegen Basel.Gunt Ajax werkelijk niets want alles aan Ajax is slecht.Als deze vent met zijn zure gezicht in de kachel kijkt gaat ie uit.

20-08-2019 17:22

ratje +3504

Het gaat om een minimum. Daarnaast gaat het over het verschil tussen wèl of niet van APOEL winnen. Dus de voorrondes moet je niet meerekenen, evenals eventuele plaatsing voor volgende ronden en niet gespecificeerde 'waarde vermeerdering'.

Dus ondanks dat in dit stuk de nodige nuance ontbreekt (waar jij dus gelijk in hebt), vind ik de berekening nog niet zo slecht.

20-08-2019 18:13

Hollister +12526

Bij 0 punten is het dus dan nog steeds 50 miljoen.. 5 thuiswedstrijden extra die niet begroot zijn mag je gewoon calculeren.. 0 punten lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk.. anyway genoeg te verdienen

20-08-2019 19:41

Jariiii +21752

En dan die zure gezichten in Eindhoven en Rotterdam er als bonus nog bij.
Nom, nom, nom.

20-08-2019 16:20

AFCA1961 +3302

Kan er nooit genoeg van krijgen......das meer porno dan al die dames van plezier die hier klantjes werven.

20-08-2019 17:04

wladimir +3059

Allemaal dikke winst aangezien is begroot op poulefase EL. Zonder Mathijs en Frenkie wordt Europees overwinteren aanzienlijk lastiger.

20-08-2019 16:18

Koekepeer +1448

Denk dat het wel mee valt aangezien wij in pot 2 zitten

20-08-2019 16:20

Danos +0

Ik heb er vertrouwen in maar stap voor stap

20-08-2019 16:20

AFCA-B93 +5484

Europees overwinteren zit er gewoon in hoor. Misschien vergeet je dat de 3e plek instromen in de EL betekent

20-08-2019 16:24

Stroeve +727

Temeer omdat we bij de loting in pot 2 terechtkomen. Dan is vierde worden in de poule zo goed als uitgesloten. Zelfs voor de Grote Ommekeer is ons dat nooit gebeurd.

20-08-2019 16:32

grannig mokum1 +1

Laten we eerst plaatsen voor CL,.

20-08-2019 17:53

Mocrodammerr +22925

Ajax begroot toch inkomsten CL?

20-08-2019 17:30

skinny hein +0

nee, EL. Alles daarboven gaat zo op de bank.

20-08-2019 17:37

Mokum2018 +2100

Eerst maar een van APOEL zien te winnen, da's al lastig genoeg.

20-08-2019 16:18
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.