NB: 'Droevig dat je totaal geen groepsgevoel ziet'

door Jesse ter Haar 103

NB: 'Droevig dat je totaal geen groepsgevoel ziet'

door Jesse ter Haar 103

Laatst geüpdatet

Na iedere wedstrijd die Ajax speelt, valt er weer genoeg na te bespreken. Mooie doelpunten, vervelende momenten, vreugde en verdriet. Ajax Showtime kijkt iedere week met één van de redacteuren terug op de wedstrijd én wekelijkse actualiteiten in de Nabeschouwing. Vandaag: de nederlaag die het kampioenschap verder dan ooit brengt. Ditmaal met redacteur en Jong Ajax-watcher Finn Dekker. Lees hier zijn blik op de wedstrijd en praat mee!

Stelling: bij een ruime nederlaag tegen Real Madrid is het seizoen al zo goed als over.
'Daar ben ik het zeker mee eens. Het enige wat dan nog rest is de beker, maar zelfs bij het winnen daarvan mag je niet spreken van een succesvol seizoen. Daarbij ga je er dan al vanuit dat je hem wint, maar dat is allesbehalve een zekerheid. Op deze manier ga je eind februari absoluut niet winnen van Feyenoord in een overvolle Kuip. Als PSV wint van FC Utrecht, geef ik Ajax nog vijf procent kans op de titel.'

Na de winterstop begint iedere wedstrijd met verdedigende wanorde. Iedere ploeg creëert een aantal mogelijkheden voordat Ajax van zich afbijt. Zie jij daar een reden voor?
'Ik zou het eerder een oorzaak noemen: het gebrek aan concentratie en felheid. Je ziet op zoveel momenten dat je achter de feiten aanloopt, bij iedereen. Wanneer je dat vanaf de eerste minuut op elk moment doet, dan gaan zij er ook in geloven en dan geef je ze het gevoel dat er iets te halen valt. Voor de winterstop gaf je dat gevoel nooit aan de tegenstanders.'

Heb jij een verklaring voor dat gebrek aan concentratie?
'Je zou zeggen dat het in ieder geval niets meer met onderschatting te maken kan hebben. Een echte verklaring kan ik hier niet voor geven. Wat ik wel weet, is dat concentratie en felheid de ergste dingen zijn waarin je kunt falen. Dat je een wedstrijd verliest op kwaliteit, daar kan ik nog bijkomen, maar dat je na zoveel van dit soort gezeik alsnog dezelfde fout maakt, dat vind ik onvoorstelbaar. Er mist beleving. Het was ook zo slordig. Het balbezit werd vooral in de eerste helft veel te makkelijk verspeeld.'

Link jij het gebrek aan concentratie ook aan Erik ten Hag, of vind je dat hij hierbuiten gezien moet worden?
'Ik sluit niet uit dat je hierbij ook naar Ten Hag moet kijken. Tijdens dit soort wedstrijden moet er iemand voor de groep staan die ook als motivator op kan treden en daardoor het beste uit zijn spelers naar boven haalt. Daaraan moet ik wel toevoegen dat de spelers dat in eerste instantie zelf moeten doen. Erik ten Hag is niet de grootste people-manager, zoals Louis van Gaal dat bijvoorbeeld wel is. Ten Hag zijn kracht ligt meer in het tactische aspect. In de Champions League is het een heel ander verhaal. Het is lastig om puur naar Ten Hag te wijzen, maar het is duidelijk dat zijn grootste kracht niet ligt in het op mentaal gebied managen van spelersgroepen.'

Wie of wat stelde jou het meest teleur vandaag?
'Iedereen viel door de mand dus ik kan wel spelers gaan opnoemen, maar dan kan ik iedereen één voor één afgaan. Als collectief is het droevig dat je totaal geen groepsgevoel ziet. Elk team kan in goede tijden op een positieve manier samenwerken, maar de crux zit hem in het gezamenlijk ergens voor vechten wanneer de mindere periodes aanbreken. Dit team vecht totaal niet voor elkaar. Je ziet alleen maar handgebaren naar elkaar, de koppies gaan omlaag en de gezichten komen gelijk op onweer te staan. In de groep zag je tegen Heracles opnieuw weinig veerkracht, zowel individueel als collectief.’

Door alle twijfelgevallen en pijntjes moet Erik ten Hag vaker dan voor de winterstop schuiven met zijn spelers. Wie acht jij vanuit Jong Ajax klaar om in gaten te duiken, mochten die blessures aanblijven of nog gaan ontstaan?
'Het ‘probleem’ is dat je genoeg kwaliteit hebt. Het is niet zozeer dat je op bepaalde posities het gevoel hebt dat er iemand staat die daar niet hoort te staan. Het zit hem meer in het mentale vlak. In dat opzicht is een jongen als Dani de Wit de perfecte speler. Hij doet er namelijk wel alles aan. Hij is de belichaming van wilskracht. Wanneer je hem opstelt echter, lever je weer zóveel kwaliteit aan de bal in, dus dat is ook niet echt een oplossing. Een andere speler waaraan je kunt denken is Azor Matusiwa, die nu uitgeleend is aan De Graafschap. Hij wint bijna al zijn duels en dat is iets wat je nu ook mist.

In essentie ben ik er wel van overtuigd dat je geen type Jan Wouters nodig hebt wanneer je goed genoeg voetbalt, maar als je zo slecht speelt als vandaag zou een speler als Matusiwa een welkome versterking zijn. Ik moet daar wel bij zeggen dat ik hem nog lang niet op het niveau acht om negentig minuten in Ajax 1 te spelen. Zijn leenperiode bij De Graafschap lijkt me meer dan goed voor hem. Maar duidelijk mag zijn dat een type als Matusiwa geen overbodige luxe is op dit soort momenten.'

Ajax heeft met Lasse Schöne en De Jong een controlerend blok met twee ‘voetballers’. Kan dat wat jou betreft door de beugel, of vormt dat een probleem wanneer het niet loopt?
'Je slaat de spijker op de kop door te zeggen 'wanneer het niet loopt'. Dan kan het namelijk niet, maar wanneer het wel loopt, kan het ineens prima. In mijn ogen heb je eigenlijk helemaal geen sloper nodig in dat defensieve blok, zeker niet tegen een ploeg als Heracles Almelo. Je moet daar voetballend vermogen tegenover zetten. Als je niet alles kunt geven, te veel slordigheden in je spel hebt en daardoor de bal té vaak verliest, dán kan een stofzuiger zeker wel iets toevoegen. We hebben zóveel goede wedstrijden gespeeld met De Jong en Schöne naast elkaar, ook in de Champions League... Het is ook een beetje het moment van de dag.

Ik vind dus niet verkeerd dat het controlerende blok zo staat, maar als je halverwege doorhebt dat het op deze manier niet lukt, dan vind ik wel dat je in moet grijpen. Ik begrijp wel dat Ten Hag niet vóór deze wedstrijd ingreep, want na een 6-0 overwinning op VVV-Venlo is het een gekke gedachte om je opstelling op die positie aan te gaan passen.'

Wat vond jij van de wissels van Ten Hag? Hij liet David Neres op de bank zitten.
'Misschien had hij zelfs wel in de basis moeten staan. Tadic en Ziyech laten de laatste wedstrijden weinig zien en Neres blijkt juist in vorm wanneer hij het mag laten zien, zowel voetballend als in zijn rendement. Tegen VVV-Venlo had hij als invaller twee assists en een goal, dus ik vind het onbegrijpelijk dat hij niet gespeeld heeft tegen Heracles Almelo. Dat hij niet in de basis start is nog één ding, maar het is idioot om hem negentig minuten op de bank te laten zitten. Hiermee stuur je Neres naar de uitgang. Hij had zijn zinnen al gezet op een vertrek naar China, maar als dit zo door blijft gaan, kun je daar wel zeker van zijn.

Elk succesvol team heeft voetballers nodig met karakter. Wie in het huidige Ajax moeten die spelers zijn wanneer het even niet loopt?
'Dat zouden voor mij de jongens die er al langer bij zitten of de spelers die er de afgelopen zomer bijgehaald werden moeten zijn. Ik heb het dan over namen als Tadic, Blind, Ziyech en Schöne. Dat zijn de jongens die de ploeg moeten dragen, maar dat gebeurt niet. Tegen Heracles Almelo was het een collectief én een individueel falen. Ook op de trainer valt het nodige aan te merken, dus er was eigenlijk niets positiefs te vermelden. Het lichtpuntje was het eindsignaal, want toen was de kwelling over.'

Jesse ter Haar (Twitter: @Jesseth0344 | e-mail: jitihi22@live.nl)

Alle Nabeschouwingen seizoen 2018/2019:
#ajastu: 'Ajax onvoorspelbaar voor tegenstanders'
#stuaja: 'Hebben we na Trabelsi niet echt meer gezien'
#staaja: 'Schöne kan iets inbrengen als hij invalt'
#ajaher: 'Ten Hag heeft gegokt en verloren'
#ajasta: 'Hoop dat Ten Hag linkerkant intact laat'
#vvvaja: 'Geen Neres beïnvloedt spel negatief'
#ajadin: 'Nooit iemand gezien die zó goed omschakelt'
#ajaemm: 'Meer balans op middenveld wanneer hij speelt'
#dinaja: 'Blind speler die Ajax direct beter maakt'
#vitaja: 'Het zelfbeeld van de ploeg is veranderd'
#ajagro: 'Zou blok van Donny en Frenkie willen zien'
#ajaaek: 'Niet bang dat frustratie gaat ophopen'
#psvaja: 'Verdediging erg dunnetjes zonder De Ligt'
#foraja: 'Ziyech schreeuwt om Van de Beek'
#bayaja: 'Blind in die rol voor herhaling vatbaar'
#ajaaz: 'Dolberg net even wat sneller en explosiever'
#heeaja: 'Zo heb ik Schöne dit seizoen niet gezien'
#ajaben: 'Europa League-finale was geen incident'
#ajafey: 'Tadic in de wedstrijd behoorlijk laks'
#ajawil: 'Alsof senior Blind meedeed met junioren'
#benaja: 'Je hebt weinig aan Schöne bij versnellen spel'
#excaja: 'Schöne moet de vrije trappen opeisen'
#nacaja: 'Begin me zorgen te maken om Dolberg'
#ajaado: 'Sinkgraven interessant als invaller én vervanger'
#pecaja: 'Blind slordig toen de druk hoger werd'
#ajabay: 'Ajax in komende tien jaar niet meer zó sterk'
#ajagra: 'Dolberg had zeker aandeel in de winst'
#utraja: 'Tadic miste brutaliteit van Tagliafico'
#ajahee: 'De situatie met Lamprou is onbegrijpelijk'
#ajahee: 'Sluit toekomst Mazraoui op middenveld niet uit'
#feyaja: 'Ten Hag was laf en kon statement maken'
#ajavvv: 'Bouwen op Sinkgraven nu groot risico'

Lees meer over:
Plaats reactie

JohnnyD +1

Ik hoor maar niets over de sterkte van de bank. De sterkte van een team, wordt bepaalt door de sterkte van de bank. Als een wedstrijd niet loopt en je moet iets gaan forceren en je kan alleen maar komen met Mazraoui en Labyad, dan is er toch echt iets grondig mis. Met de trainer of met de bank.

10-02-2019 23:54

Tufono +4195

Vergeet 1 ding niet, jalozie. Spelers kunnen ook jaloers op elkaar zijn, van waarom Frankie de Jong wel en ik niet? Hij is niet beter dan ik, en gaat straks veel verdienen bij FCB. Spelers weten elkaars salarissen en kunnen uit jaloezi elkaar niet veel gunnen en dit kan ook op het veld.

Waarom speelde de Jong zo slecht tegen Heracles, zoveel onnodige domme ballen en balverlies!! Als de Jong zoals gisteren speelde, dan mag Ajax niet klagen over het bedrag dat ze hebben ontvangen!

10-02-2019 23:49

Joodhannus73 +3579

Waarom zo afreageren op TH? Het probleem van Ajax ligt daar helemaal niet. Het zit veel dieper. Te beginnen bij de Bestuursraad en HH. Die moet verdwijnen. En dat geldt ook voor de RvC. Dus organisatiesructuur en aandelen verhaal opdoeken. Het geld daarvoor hebben we. Dan moet Ajax gewoon een voorzitter krijgen die de seizoen- en clubkaarthouders elke vier jaar kan kiezen. Afrekenen op beleid en beloftes. Maar dit gaat nergens over. Een nieuwe trainer aanstellen is symptoombestrijding. Lost niets op en zeker niet op de lange termijn. De aankomende jaren zie ik Pisvee helaas ons af troeven. Ook volgend seizoen weer. Zeker nu ze naast de scouting ook de Jeugdopleiding goed op orde hebben. Lopen een paar parels rond die ik bij Ajax niet zie. En dat heeft simpelweg met kwaliteit in de directie te maken (Gerbrands). Daar ligt ons probleem. Nergens anders...

10-02-2019 23:13

niquedegraaff +5289

De aanstelling van ten Hag is daar een gevolg van ja, maar is zeker wel onderdeel van het probleem. Bosz bleek toch iets te gemond en werd Ajax uit gepest. En dat zie je ook bij spelers. Er worden alleen jankerds (Tadic) en ideale schoonzonen aangekocht (Blind, Kristensen etc etc etc). Tagliafico bleek tegen de verwachtingen in nog van enig karakter te bezitten op dat vlak maar is in principe geen partij voor de slangenkuil bij Ajax.

Dat is het grootste probleem van deze club. Die slangenkuil die makkelijke prooien aankoopt en aanstelt om intern zo min mogelijk tegengas te krijgen.

11-02-2019 00:19

trodat4030 +96444

Welke toptalenten heeft psv dan? Ihattaren en ? Die Gakpo? Niveau Locadia. Leuk, maar niet absolute top. Ook niet in spé. Zet dat af tegen Gravenberch, Taylor, Hoogewerf en Ünüvar en t weegschaaltje buigt nog steeds door richting Amsterdam en niet naar noord-België.

11-02-2019 10:06

Wachtopster4 +370

Ajax is geen team en een eenheid zal t nooit meer worden. Voetballers zien Ajax in feite als n ideale springplank ...een showroom voor Europese voetbalclubs met n dikke portemonnee...want die volgen de voetbalclub Ajax uit Amsterdam vanwege de goede naam die in t verleden is opgebouwd met namen als Suarez..Vermaelen...Vertonghen ....Cillessen...Eriksen...deze laatste decennia .
Als Ajax liefhebber van de tijd dat Ajax toentertijd grote namen voortbracht uit eigen kweek ( Kluivert , Berkamp Sneijder enz..) doet dat zeer om te zien dat je clubbie je clubbie niet meer is...waarbij ik maar gelijk vermeld dat voor n trainer zoals Ten Hag Ajax al te hoog gegrepen is.

10-02-2019 23:09

witchmaster11 +4

als we weer 2de worden mag ik dan bij je zijn .
als ter hag weer eens koppig is mag ik dan bij je zijn.
als de arena half leeg zal zijn , mag ik dan bij je zijn.
als we voor 6de maal naast de pot pissen mag ik dan bij je zijn
als ter hag opdonderd dan ben ik niet bij jou dan vier ik feest

10-02-2019 20:59

ST +23068

Ik zou eens een balletje opgooien bij Zidane en Arsene Wenger. Het aantal miljoenen wat trainers verdienen valt erg mee in vergelijking met spelers. We zouden ze dus moeten kunnen betalen. Ajax heeft veel sympathie in het buitenland onder de wat oudere garde. Het wordt eens tijd dat Ajax een topcoach krijgt. Die hebben wij helaas niet meer met een Nederlandse nationaliteit, laat staan of ze beschikbaar zijn. Je kunt mij niet wijs maken dat Ten Hag het beste is wat wij als Ajax zijnde kunnen krijgen.

10-02-2019 19:48

Ajax#1900 +1

Haha. Wenger 10 miljoen netto per jaar.

10-02-2019 20:02

lm +6

Ik ben het helemaal eens met je misschien dat der dan wel ook wat spelers van naam naar Ajax willen als Turkije en Oostenrijk en Zwitserland en Griekenland dat kunnen waar de competitie ook niks zeggen maar het geld waarom niet

10-02-2019 20:44

lm +6

Ik ben het helemaal eens met je misschien dat der dan wel ook wat spelers van naam naar Ajax willen als Turkije en Oostenrijk en Zwitserland en Griekenland dat kunnen waar de competitie ook niks zeggen maar het geld waarom niet

10-02-2019 20:44

lm +6

Ik ben het helemaal eens met je misschien dat der dan wel ook wat spelers van naam naar Ajax willen als Turkije en Oostenrijk en Zwitserland en Griekenland dat kunnen waar de competitie ook niks zeggen maar het geld waarom niet

10-02-2019 20:44

Ajaxbrl +13693

Wenger ook zo'n anti prijzen pakker... Die hebben we al...

10-02-2019 23:59

Ajaxbrl +13693

Wenger ook zo'n anti prijzen pakker... Die hebben we al...

11-02-2019 00:00

Ajaxbrl +13693

Wenger ook zo'n anti prijzen pakker... Die hebben we al...

11-02-2019 00:00

mcatarinob +0

Sierhuis misschien iets?

10-02-2019 19:34

vader123 +20

'Droevig dat je totaal geen groepsgevoel ziet'
Wie is daarvoor primair verantwoordelijk? Juist, TH. Dat is bij uitstek zijn taak.
Denkt de Ajax directie dat hij dit probleem gaat oplossen?
Kan ik mij niet voorstellen. Dus?
Laat Schreuder het seizoen afmaken en hopelijk kan hij dat groepsgevoel wel terugbrengen.

10-02-2019 19:00

ST +23068

Mee eens.

10-02-2019 19:40

lm +6

Dit kan niet met PSV steeds iedereen wil wel heel erg dat Ajax het niet word

10-02-2019 18:43

lm +6

Scheids helpt ook weer mee he

10-02-2019 18:37

RSM +3918

Jaloers op dat PSV wel een mentaliteit heeft. Leer er maar van Ajax!

10-02-2019 18:33

Ajaxmax +1

2-2 je voelt m al hè

10-02-2019 18:33

lm +6

Kut 2-1 zullen ze wel weer in de blessure tijd winnen

10-02-2019 18:20

ST +23068

Heerlijk, Pisvee op 2-0 achter!

10-02-2019 17:24

ST +23068

Pisvee op 1-0 achterstand :)

10-02-2019 16:58

AFCA4L +707

Ja leuk wij doen ook gewoon hetzelfde dus je schiet er niks mee op het is gespeeld

10-02-2019 17:02

ST +23068

Laten we Van Gaal smeken om iets voor onze club te doen. Vond het heel geruststellend om hem bij de groep te zien laatst tijdens een Europese wedstrijd van Ajax. Hij maakt tenminste altijd de juiste keuzes qua opstellingen en spelers gaan voor hem door het vuur. Wat zou ik blij zijn als hij als interim coach ons uit de brand wilt helpen.

10-02-2019 16:57

afcas +3768

donder op man. die vent bakt er al jaren niks meer van en teert puur op prestaties van 15+ jaar geleden... een speler die 15 jaar geleden goed was, maar daarna niks presteert wil ook niemand hem hebben...

10-02-2019 19:14

ST +23068

Mourinho bakte er ook weinig van bij Man Utd. Daar voor zat hij bij Oranje en werd hij 3e op het WK. Daar voor zat hij bij Bayern en deed hij het gewoon goed. Kortom, klets niet zo uit je nek. Oja, heb jij een beter alternatief? Dan hoor ik het graag.

10-02-2019 19:42

jarenfan +5

Als ten Hag weg moet,en dat moet hij,
is de enige vervanger Peter Bos.
Zou anders geen vervanger weten,ja
Louis van Gaal als tussen paus.

10-02-2019 15:53

lm +6

Een keer een buitenlandse trainer een topper kan met het salaris

10-02-2019 16:09

petwes +0

Ten Hag heeft een keuze gemaakt om altijd voor Ziyech en Tadic te kiezen, en hen in een leidende rol te plaatsen. ze falen, en dan kan het niet meer worden omgedraaid. Helaas voor Ajax..

10-02-2019 14:55

Inhartennieren +665

Klopt! Daardoor krijg je wrijving in de groep, verliest ten Hag zn geloofwaardigheid, en nog erger zn autoriteit

10-02-2019 16:02

Gonzalez75 +5869

Duitse leraar uit Rundfunk: Lieve lieve Ajax 1 spelers, ich heb de wedstrijd bekeken en ik heb geweldig goed nieuws: jullie hebben allemaal een onvoldoende, behalve jij, nee of toch niet, grapje. Jij ook. Jij hebt onvoldoende en de rest heeft allemaal onvoldoende...

10-02-2019 13:35

Gonzalez75 +5869

Misschien moeten ze eens gezellig een kringetje maken en een groepsgesprek doen! Sterker nog functioneringsgesprekken voeren.

10-02-2019 13:32

ajax0916 +4203

Even off: weet iemand of er woensdag een entrada is? Kan het me niet voorstellen maar hoorde het in de wandelgangen

10-02-2019 12:40

godlike +3806

Tegenwoordig voetbalt iedereen bij Ajax voor zichzelf, een springplank om zichzelf te etaleren. Ze zijn veel te veel bezig met het uitstippelen van hun eigen carriere.

10-02-2019 11:50

PaulC +289

Tegenwoordig? Dat is al heel lang het geval.... Jochies van 10 jaar worden zowel door Ajax als hun eigen omgeving wijs gemaakt dat Ajax een springplank is.

10-02-2019 12:53

Red Devil +3604

Dat komt omdat een aantal spelers alleen maar met hun vertrek bezig is in de zomer.
ten Hag is te laf om die Ziyech op de bank te zetten en Neres te laten spelen. Zelfs Nico ging mee in de malaise gisteren. Wat zal die jongen zich kapot ergeren aan de waardeloze mentaliteit van veel collega's.

10-02-2019 11:44

Weswess +0

Zegt al genoeg dat onze vriend Kristensen tegen Heracles de Ajax speler was met de meeste diepgang.

10-02-2019 11:38

Redrum +96043

Ja en waarom? Omdat die jongen zich nog moet bewijzen voor Ajax. De basisspelers willen zich alleen maar bewijzen voor het buitenland. Dan moet je een coach zijn met ballen die bepaalde jongens op de bank zet als ze verzaken, maar wij zitten opgescheept met de trekpop uit tukkerland die luistert naar de naam Erik.

10-02-2019 12:00

Web +178830

De foto hier boven zegt voor mij alles.
Zorgeklijk. Er is niets meer over van het team.
En ik ben bang dat Ten Hag dit niet gaat keren.
En dat is geen paniek, maar realiteit
Dan kan je nog weken wachten, ik zou maar eens heel goed na denken binnen Ajax

De oplossing is in ieder geval niet om de spelers niet meer te steunen.
Niemand doet dit bewust. Het is er in geslopen

10-02-2019 11:27

Lane 8 +2

TH is een prima trainer.. Maar ajax moet simpelweg een toptrainer hebben die het klappen van de zweep al heeft meegemaakt..

10-02-2019 11:02

lm +6

Ajax moet een andere TD hebben overmars kan het gewoon niet jaren geen spits overal spelers te kort heen plan b of c

10-02-2019 11:11

Web +178830

Ik vind dat wij een prima selectie hebben, al had ik er nog wel graag een type Davids bij gehad, iemand die goed mee kan in het positie spel. Maar ook de duels wint
Ja de tweede keeper was niet goed

10-02-2019 11:30

Jornnn +5

Prima selectie. Noem mij een betere selectie in Nederland? Dat Ajax met dit materiaal geen kampioen wordt, is puur het niet presteren van de trainer.

10-02-2019 11:37

Vertonghen +15

Prima namen ja...
Je kan alleen wel 40 geweldige spelers hebben voor 1 linie maar je hebt er toch echt 3 (4 plus keeper)
Ik roep het al heel het jaar er is 0.0 balans in de selectie.
Op elke lijn staan er middenvelders, geen goede basis/backup spelers op diverse posities waardoor het gewoon lastig word.
Tadic of bijvoorbeeld een Nico zijn geweldig, trek daar Kristenssen vanaf en ja saldo staat kwa niveau weer op 0.
Onze beste spelers staan met regelmaat op de verkeerde plekken.

Ik wil op het middenveld een:
Blind, Ziyech, Tadic, van de Beek, de Jong of Mous zien.

Voorin horen:
Huntelaar, Dolberg & Neres en een andere (pure/specialist) te spelen.

Achterin horen:
De Ligt en Nico te spelen en mis je simpelweg een echte vent in de as + een echt diepgaande rechtsback.

Voor & achterin mis je gewoon basis niveau spelers en in het midden hebben we er teveel.
Er is simpelweg slecht geselecteerd.
Tuurlijk kan een Tadic of Ziyech een keer voorin of kan Mous een keer RB spelen, maar zo hoor je een seizoen niet te beginnen.
In de winter krijg je een kans om meer balans aan te brengen maar dat kennen we bij Ajax niet??

10-02-2019 16:18

Ajacied33 +36706

Kan zijn, maar niet de trainer voor Ajax

10-02-2019 12:33

de_pitbull +0

Fucking onzin allemaal. Voor de winterstop was er wel een groepsgevoel en plezier e.d. en nu opeens niet omdat het even wat minder loopt? En als ze van Madrid winnen wat gaan ze dan weer verzinnen?

10-02-2019 10:54

Labrador +10

We hebben net zoveel punten als vorig jaar rond deze tijd en de achterstand is net zo groot. Au

10-02-2019 10:48

Labrador +10

Met 1 wedstrijd meer gespeeld volgens mij ( midweekse speelronde)

10-02-2019 11:42

Mario65 +3

Wat mij opvalt is het gebrek aan plezier op het veld en dat geldt voor de hele spelersgroep.
Ja concentratie is zeer belangrijk, maar waar is het plezier dat we zagen voor de winterstop?
Wat is daar achter de schermen aan de hand?
Is het dan waar wat men zegt dat veel spelers Ten Hag zat zijn?
Men gaat op dit moment niet bepaald voor hem door het vuur.
Dat deed men wel voor Frank de Boer en Peter Bosz
Dat er iets speelt is duidelijk
Maar men vergeet wel dat het ten koste gaat van het kampioenschap en de fans.
Nu moet de directie ingrijpen, want dat zijn zij wel aan de club en fans verplicht.

10-02-2019 10:47

lauw +50

Ajax is een handelshuis waar spelers komen om door te groeien naar een Europese topploeg. Bij psv en feyenoord zitten spelers die aan hun max zitten bij die ploegen en gaan ze voor elkaar door het vuur en geven ze alles wat ze in zich hebben. Kwalitatief een stuk minder maar in mentaliteit lopen ze lichtjaren voor op ons. Maar we hebben als beurs genoteerd bedrijf weer lekker winst gemaakt en wij als supporters zijn weer het lachertje. Je verlang bijna naar de tijd dat we geen poen hadden en er een elftal op het veld stond dat er wel voor wou gaan en niet alleen maar voor zichzelf speelde. Dan is er nog onze verbaal en tactisch beperkte trainer deze man mist totaal het ajax dna.

10-02-2019 10:47

Labrador +10

ik zou eens beginnen om 2 middenvelders niet op de vleugels te zetten maar op het middenveld. Ten koste van Schöne en de Jong.

10-02-2019 10:45

Mario65 +3

Frenkie de Jong zit blijkbaar op een roze transferwolk met zijn kop en niet bij het spel.
Alles ging fout en toen had Ten Hag in moeten grijpen.
Als iemand niet in de wedstrijd zit, dat maar op de bank.
Normaliter een genot om naar te kijken, maar gisteravond een enorme bron van ergernis.
Die ergernis geldt trouwens ook voor Ten Hag

10-02-2019 10:53

jeppas +3522

Het is tijd voor wat frisse wisselingen in het elftal... In deze fase kan je bijvoorbeeld een Huntelaar goed gebruiken om de jongens bij de les te houden.

Tadic---------KJH---------Neres
—------------Ziyech----------------
----DeJong-----------Donnie-----
Nico---Blind------De Ligt---Maz
-------------Onananana------------

10-02-2019 10:40

ETM +3

'Ik sluit niet uit dat je ook naar Ten Hag moet kijken'

Je moet zeker naar Ten Hag kijken. Dat is de coach. De coach die nota bene als speerpunt heeft dat 'men hoog in de concentratie moet zitten'. ;)

Maar kunnen we echt spreken van een concentratie/motivatie probleem als je 80min niet onder de druk van Almelo kan uitvoetballen? En hooguit 20min Almelo onder druk kunt zetten? Ik denk het niet. Dat is een voetbal-technish probleem. Dan kunnen jongens elkaar dus niet vinden. Dan praat je ook over tactiek. Dan praat je ook over de coach. Die dus al 3 wedstrijden het heeft over taken die niet uitgevoerd worden...
Klopt dat het team geen team meer is. Maar daar kan je onmogelijk de coach niet verantwoordelijk voor houden.

Stukje over controlerende blok ben ik het mee eens. En die stofzuiger om te repareren hebben we eigenlijk niet. Blind en Frenkie zijn een zwaartepunt in de opbouw bij het het huidige Ajax. Als die zo staan te kloten moet je daar als eerste ingrijpen. Het spel aan de bal was gisteren zorgelijker dan het verdedigende aspect.

Wissels waren weldegelijk ook van belang. Rond uit idiote wissels. En dat helpt niet. Dolberg of Neres, of alletwee, en dan niet alleen voor de slotfase.
Vd Beek eruit vond ik een volstrekt onnodige wissel. Schone en Frenkie terecht, maar begrijp nu laatste alleen uit voorzorg? Mazraoui kon ik inkomen, maar het feit dat hij slechts 1 keer eerder op het middenveld speelde zegt ook wat over het ontbreken van een 2de plan.
Dat je Tadic en Ziyech laat staan kan ik ergens wel begrijpen. Maar kan Ten Hag Ziyech en Tadic ook coachen? Vooral Ziyech schoot onacceptabel door in individualistisch spel. Je kunt ook signaal geven door ze bijv elders te laten spelen.

Hoe je het ook went of keert geen nabeschouwing is compleet zonder Labyad.... Labyad. ;)

10-02-2019 10:29

ferrari2009 +2418

Toen Fdb nog trainer was, toen gingen de spelers door het vuur. Na fdb, lijkt het wel, dat mentaliteit is verdwenen, mis echt fdb, met minder materiaal 4x op rij kampioen. Het voetbal was niet altijd even mooi, maar wel resultaat, fdb heeft maar 1x verloren in Eindhoven en de rest gewonnen, met ten hag word je geen kampioen
Kijk hoe de spelers van PSV voor “ Bommel “ door het vuur gaan zo zie, dat het een top trainer aan het worden en wij hebben iemand, die niet uit zijn worden komt en voor de camera. Begint hij te stotteren.

Bij fdb al staat het 5-0. Hij wil geen tegen doelpunten, en stuurt zijn spelers om meer te scoren, dat deden zij ook

10-02-2019 10:26

Bjorn +12406

Onder FdB hebben we echt dezelfde energieloze wedstrijden gezien. In onze herinneringen blijven vier titels en dat dat is ook enige wat uiteindelijke telt, maar ik kan zo rustig wedstrijden opnoemen onder Frank waar Ajax net zo presteerde als vandaag. Idem onder Bosz/Keizer.

Dit ligt niet alleen bij de trainer.

10-02-2019 10:45

sabastiann +0

Elke keer weer het terug spelen van de verdediging en in bijzonder Blind die het ook nog eens op zijn gemak doet.
En dan de Jong die heeft het nog niet verwerkt en moet snel terug komen op aarde .
En Tadic heb ik niet gezien wat de dragende speler moet zijn
Maar ze waren allemaal niet thuis vandaag
We worden echt uitgelachen met zo’n groot budget en weer geen prijzen schande

10-02-2019 10:11

pafo +1131

Deze trainer komt gewoon te kort om te werken met deze spelers.
Het gezag ontbreekt!
En de spelers denken dat ze al wereld vedettes zijn.
En dit is een mix die niet past.
Tactisch is het ook allemaal heel matig
En spelers corrigeren elkaar niet!
Als ze onder druk staan valt het los zand uit elkaar.
Wat gaat er seizoen 2019/2020 gebeuren als er 5,6,7, spelers zijn verdwenen.
Ik hou me hart dan vast want volgens mij is Ajax nog lang niet klaar!
Is de jeugdopleiding echt klaar om nieuwe instroom te realiserenof wordt er
weer links en rechts bijgekocht.
Wordt allemaal nog een heel moeilijk gebeuren.

10-02-2019 09:58

Ajax68 +10

ALLES en IEDEREEN verkopen behalve NICO !
Wanr wáár waren die zgn leiders ???
Koop eens niet allemaal ook van de zelfde types, we hebben knokkers nodig zoals NICO, en niet alleen maar van die zgn mooie Ajaxspelers.
Flikker die ten Hag eruit, die niet in staat is spelers te motiveren of hun op de flikker te geven, en fatsoenlijk durft te wisselen, want ook dát slaat nérgens op !
Zoveel geld hebben, en er op een schandalige manier niks van terecht brengen, zoals gister 1 miljoen tegen 100 miljoen.
Wat zullen ze nu weer gronniken in Eindhoven, want ze hoeven zé;f niks meer te doen, ze worden in een zetel geholpen door een stel verwende eenlingen !
DAG KAMPIOENSCHAP voor het 5de Jaar !!!

10-02-2019 09:45

RuffRhythim +24837

Er staan best wel een hoop spelers op de loonlijst bij Ajax.
Probleem is alleen: ze spelen niet voor Ajax...

10-02-2019 09:44

FlyingDutchMan +17311

Straks die Viergever die schaal omhoog zien houden, die lacht ons uit zeg..

10-02-2019 09:14

ajaxrulesz +2

niet alleen viergever zal ons uitlachen dan.

10-02-2019 09:27

Bouke +0

Ik ben het totaal niet eens met dit stukje , want Ajax is echt wel een team en dit is zo makkelijk
scoren dit na een nederlaag. Frenkie was gewoon niet goed in Almelo en ook niet 100% fit. Hij veroorzaakt de penalty met zijn pass, Blind probeert het nog te repareren. De 1-0 is een cadeau v Onana. Heracles was fel maar maakte ook veel overtredingen die veelal werder weggewuifd door de scheids, en de handsbal tot 2 x toe bij hun was ook een zuivere penalty. de 2e helft heeft ajax 3 x een 100% kans gehad en 1x een schot van Labyad wat net over ging heracles heeft niets meer laten zien de 2e helft en lag voornamelijk op de grond met zijn spelers. Wel denk ik dat een type breker op het middenveld zeker nodig en ok ik begrijp niet waarom Neres niet speelt. Tadic vondt ik zeker gevaarlijk en gaf veel voorzetten ook met rechts , Ziyech had inderdaad gewisseld moeten worden dit keer. En bij psv is opeens alles beter ? Lozano voetbalt alleen maar voor zichzelf en bergwijn wil dolgraag een transfer maken dus niks anders dan bij ajax met frenkie en of een andere speler die weg kan. wel heeft psv een sterker defensief blok op het middenveld en misschien dat Ajax daar ook maar een type wouters op moet stellen of een dani de wit op het middenveld voor schone bv .. of als Frenkie niet fit is.

10-02-2019 08:55

MSwertz92 +322

Ik vind het raar dat er altijd wordt gezegt "De beste speelt" Maar waarom wordt de slechtste van het veld nooit gewisselt dan ? Tegen feyenoord Mazraoui die echt niet eens slecht was maar er gewoon totaal niet eens bij was. Tadic erg slecht gister en ziyech ook. Maar die mogen altijd blijven staan. Wissel die is een keer en geef is een signaal af van ook al ben je een belangrijke speler elke wedstrijd weer MOET je presteren. Anders sta je er naast.

10-02-2019 08:53

ditisdebeslissing +4174

woensdag kijken en dan ben ik er voorlopig even klaar mee. dr beker zullen deze individuerle bv'tjes zich ook niet voor kunnen opladen. word weer eens tijd dat er 11 ajacieden op het veld komen staan.

10-02-2019 08:51

PetervanAmsterdam +2086

Drie weken geleden gaven veel mensen nog de schuld aan Lamprou. Dat was een makkelijk slachtoffer, ondanks dat hij in de slotseconden met een geweldige redding een nederlaag tegen sc Heerenveen voorkwam. Maar het probleem blijkt dus veel dieper te liggen.

10-02-2019 08:08

ajaxrulesz +2

Bij psv zie je echt dat ze voor elkaar door het vuur gaan, gepassioneerd over het veld hobbelen bij ajax zie je gewoon los zand. Het is totaal geen team dit hoef je niet tot in den treure te analyseren:het is geen team en spelvreugde ontbreekt.

10-02-2019 04:28

DarkDefender +987

Bij psv is helaas ook veel meer rust. Daar verlang ik ook wel eens naar. Bij Ajax gaat het week in week uit over transfers, over de miljoenen etc etc. Hoe vaak lees je nou iets over Lozano? Het is triest, maar het is sommige jongens kennelijk naar het hoofd gestegen. Daarnaast werkt die aandacht voor Ajax ook nog eens als een stimulans voor psv. Dat zag je vorig jaar ook al. Ten Hag is helaas geen sterke persoonlijkheid waardoor hij het niet in de hand heeft. Daarom snap ik de roep om van Gaal wel. Ik begon er gisteren ook naar te verlangen. Dat vond ik ook altijd het sterke punt van Frank de Boer, ondanks de onrust die er vaak was bij de club, wist hij toch de rust te bewaren binnen de groep en wist hij ze ook op de kloten te geven. Als ik dan hoor dat Ten Hag de selectie op de kloten heeft gegeven dan neem ik dat met een korreltje zout, ik kan me daar weinig bij voorstellen en ik heb ook niet het idee dat ze het echt serieus nemen.

10-02-2019 07:20

ajaxrulesz +2

Psv is dan ook primair een voetbalclub. Ajax is onder de regie van Overmars een handelshuis geworden.

10-02-2019 09:30

Aad82 +1688

de schuld ligt bij autist en geldwolf marc overmars en in iets mindere mate bij van der sar. ten hag heeft zijn mannen vanaf half juli 2018 tot aan de winterstop, ruim 5 maanden lang, bij vlagen fantastisch laten voetballen. toen kwam florida en toen de domste beslissing ooit van overmars: ipv focus te blijven houden op 2e helft competitie, CL en nationale beker, ging het alleen maar over transfers en zo heeft hij er persoonlijk voor gezorgd dat ten hag zijn werk niet meer goed kon doen. die mongolen overmars en van der sar hebben bosz, keizer en nu ook ten hag het leven zuur gemaakt. dat jullie dit niet inzien joh. voor hen is geld belangrijker dan prijzen pakken. ze creëren een onwerkbare sfeer voor de hoofdtrainer, die vervolgens zijn verhaal en visie niet meer goed kan uitleggen aan zijn spelers, omdat de focus weg is. mensen die ten hag en/of de spelers de schuld geven van dit alles, begrijpen er helemaal geen ene tyfus van.

10-02-2019 02:16

ajaxrulesz +2

klopt overmars die is niet bezig met het bewaken van het groepsproces van het 1ste team. maar met miljoenendeals te sluiten met clubs achter de rug om van spelers, die spelers denken ook ik ben puur handelswaar bij ajax ze kunnen de tering krijgen. Door dat hebberige focus van overmars gaan spelers steeds zich hautainer gedragen, zo van ik ben 65 miljoen waard ik 70 miljoen. en zich afscheiden van het groepsproces.

10-02-2019 05:25

Ajax95Duivendrecht +24105

Wordt komende woensdag waarschijnlijk een doodse grafsfeer in de Arena...

Ik heb er niet eens zin meer in na vandaag.

10-02-2019 01:03

Bjorn +12406

Wanneer 8 van de 11 spelers alleen maar spelen voor een transfer en hier overduidelijk mee bezig zijn, ga je nooit meer prijzen behalen.

Het is minachting van ons supporters, die hun het podium geven.

10-02-2019 00:43

Hagmag +9

Ten Hag X
Exit, Tadic is de baas en daarom speelt hij in de basis en niet Neres.
Klop svp op de deur bij v. Gaal.

10-02-2019 00:30

Ajax412 +1324

Ziyech is de baas en houd Neres buiten de basis, niet Tadic.

10-02-2019 10:06

Snellejapie +11401

Ik geef per jaar tussen de 1.500 en 2.000 euro uit aan Ajax (seizoenskaart, shirtje, uitwedstrijden, biertje). Ik spaar per maand wat van mijn salaris om het mogelijk te kunnen maken. Niet om zielig te doen, maar het is bijna alles wat ik heb.

Spelers zullen lachen om dat bedrag. En kennelijk interesseert het hun allemaal geen reet.

09-02-2019 23:52

Murph +961

Ik ben 53 en als klein mannetje met mijn vader naar Ajax.
Nu ong 35 jaar een seizoenkaart en alles moest wijken voor Ajax later nog 2 kaarten geregeld voor mijn zoon en dochter 23 en 26 ca 20 jaar geleden.
Misschien dat onze verwende spelers (passanten)
Begrijpen dat wij boos en geëmotioneerd reageren .
Doet godverdomme gewoon pijn dit want WIJ ZIJN AJAX.

10-02-2019 13:05

Raoul14 +3090

Dat is ongeveer het uurloon van Frenkie volgend jaar, dus....

10-02-2019 17:34

Dennizzz +313

Psv staat op 6 punten en we zijn door naar de achtste finale van de Champions League. Ja we hebben deze maand een paar keer flink voor lul gestaan, maar laten we nu niet in één keer het bijltje erbij neergooien. Die vorm komt echt wel weer terug en als we van psv kunnen winnen is het kampioenschap echt nog wel mogelijk!

11-02-2019 07:18

EKS +5

De gedachte dat als je maar genoeg betaalt dat je dan super robots krijgt vind ik naïef. Alsof ze dan ineens ongevoelig zijn voor groepsprocessen, onderlinge culturele verschillen, mediaperikelen, supportershaat, dingen in je prive leven, problemen met de leidinggevende, vorm van de dag etc etc. Dat kan allemaal verlammend werken op de prestaties, of je nu arm of rijk bent. In die zin kijk ik er toch wat genuanceerder naar.
Maar het is wel zuur ja.

11-02-2019 08:19

Jan Doedel +4281

Blablabla.........als je meer geld hebt kun je betere spelers halen. Zo simpel is het. Moet je alleen geen Daleys kopen en zo'n beperkte slapjanus de bestbetaalde speler van nl maken.

12-02-2019 00:38

Lagasj +2905

Tjonge wat heb ik weer genoten van het sterrenelftal van Ajax.Geweldig hoe al die dure sterren het balletje lieten rondgaan en wat een voortreffelijke coach om zo mooi te laten voetballen. Ik kijk al uit naar woe.a.s. tegen Real Madrid. Wordt een appeltje eitje. En bedankt al die Ten Hag fans hier, i.d.d tactisch erg sterk..... hebben jullie toch maar even goed gezien!
En mensen als snellejapie zich ondertussen maar rot sparen voor dit zooitje.

09-02-2019 23:51
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.