NB: 'De situatie met Lamprou is onbegrijpelijk'

door Jesse ter Haar 87

NB: 'De situatie met Lamprou is onbegrijpelijk'

door Jesse ter Haar 87

Laatst geüpdatet

Na iedere wedstrijd die Ajax speelt, valt er weer genoeg na te bespreken. Mooie doelpunten, vervelende momenten, vreugde en verdriet. Ajax Showtime kijkt iedere week met één van de redacteuren terug op de wedstrijd in de Nabeschouwing. Vandaag: de wedstrijd waarmee de koppositie heroverd moest worden. Ditmaal met hoofdredacteur Bart Veenstra. Lees hier zijn blik op de wedstrijd en praat mee!

Stelling: het niet meespelen van André Onana en Nicolás Tagliafico kost Ajax de koppositie.
'In dit geval eens en dat komt vooral omdat Ajax de absentie van deze twee spelers niet kan opvangen. Dat is een kwalijke zaak, want de vervangers zijn echt een heel stuk minder. Onana is een hele goede keeper en hij kan, zeker in potentie, de Europese top aan. Lamprou gaat dat natuurlijk nooit halen. Hij is niet goed genoeg voor Ajax, ook niet als tweede keeper. De directie van Ajax zou er goed aan doen om een extra tweede keeper te halen, want als Onana nog vaker afwezig is straks...

Ook de afwezige Tagliafico werd niet goed opgevangen. Sinkgraven heeft het redelijk gedaan onder Bosz, maar iedereen kan zien dat hij niet kan verdedigen. Dat zagen we in de uitwedstrijd bij FC Utrecht al en vandaag was wel echt het toppunt. Hij is zeer makkelijk te passeren voor de opponent. Hij mist de fysieke kracht om als verdediger een duel aan te gaan. Voetballen kan hij wel en in balbezit gaat het nog wel, maar als het puur op verdedigen aankomt, is het niet veel bijzonders. Het laat extra zien dat Ajax Wöber té makkelijk heeft laten gaan. Natuurlijk is het voor hem niet leuk om op de bank te zitten, maar hij is heel bruikbaar als verdediger in de linkerzone.'

Had Erik ten Hag, net als de meeste mensen van de buitenwacht, niet moeten inzien dat Kostas Lamprou een optreden als dit neer had kunnen zetten?
'Ik denk dat je Ten Hag weinig kunt verwijten. Onana was niet fit en blijkbaar is Lamprou daarna je beste keeper. Dan moet je hem wel opstellen natuurlijk, want hij heeft weinig andere keus. Ik denk dat je eerder de directie, en dan vooral directeur spelersbeleid Marc Overmars, moet verwijten dat men niet inziet dat Lamprou niet goed genoeg is om bij een club als Ajax tweede keeper te zijn. Gelukkig hebben ze nog een paar dagen om een nieuwe tweede keeper te halen, maar eerlijk gezegd zie ik het niet gebeuren. Onbegrijpelijk eigenlijk: de club spendeert vele miljoenen in andere spelers, maar het neemt een ongelooflijk groot risico door geen fatsoenlijke tweede keeper in huis te hebben. En ja, dat kan je uiteindelijk de kop gaan kosten in de strijd om de prijzen.

Lamprou komt gewoon tekort. Bij de eerste en tweede goal zie je dat hij te klein is. Hij komt niet bij de hoek als hij duikt. Bij de derde goal zit hij gewoon volledig mis, al was dat ook behoorlijk slecht verdedigd van Sinkgraven. Bij de vierde goal wordt er slap verdedigd, maar bij dat doelpunt reageert Lamprou ook niet echt. Daarnaast had hij ook echt enorm veel geluk dat hij geen penalty tegen kreeg, want laten we eerlijk wezen: dat was er gewoon een. Ik heb gewoon het vermoeden dat de scheidsrechter geen penalty durft te geven aan de tegenstander van Ajax in de Johan Cruijff ArenA bij een 3-3 stand.'

Denk jij dat het puntenverlies van PSV vooraf ook voor extra druk of nonchalance gezorgd kan hebben?
'Het is wel heel opvallend dat, nu PSV eindelijk een keer onverwachts punten verspeelt, Ajax dat ook doet. Dus ik denk dat het zeker wel met elkaar te maken heeft. Je ziet sowieso vaak dat ploegen die in een uitstekende vorm zijn na de winterstop ineens weer zoekende zijn. Als je na zo een lange tijd eindelijk weer eens koploper kunt zijn, kan dat misschien ook wel voor extra druk zorgen, maar dat neemt niet weg dat spelers hun normale taken uit moeten voeren. Ajax was heel erg slecht in de omschakeling en vooral de linkerkant van de defensie was heel erg slecht vandaag. Het viel mij op dat Blind erg vaak doorschoof als centrale verdediger - misschien is dat wel een tactische verandering voor na de winterstop - maar voor nu pakte dit allesbehalve goed uit. Je zou verwachten dat als Blind doorschuift zijn plek wordt overgenomen door Frenkie de Jong, maar hij deed dat niet. De Jong was sowieso erg zwak in de omschakeling. Er was zelfs een moment dat hij voorbij werd gespeeld en er daarna niet achteraan sprintte, maar stil bleef staan. En als je dan daardoor uiteindelijk Sinkgraven in die zone als enige verdediger hebt staan, houd je je hart vast.'

Zou jij Nicolás Tagliafico ook donderdag sparen voor De Klassieker, of is hij van een té groot belang?
'Ik zou tegen Heerenveen gewoon met de beste elf spelers beginnen. Ajax heeft in 2014 voor het laatst een prijs gewonnen en dat is veel te lang geleden. Je moet het bekertoernooi dan ook uiterst serieus nemen, want je kunt het niet maken om straks weer geen prijs te pakken. Dus als hij fit is en kan spelen, zou ik hem sowieso opstellen. Dan komt hij ook in het ritme voor de Klassieker.'

Wie van Ajax vond jij er wél in positief opzicht uitspringen en vond je ook iemand de minste Ajacied?
'Sommige spelers haalden nog wel een voldoende en op sommige momenten heeft Ajax ook best prima gevoetbald. Ze hebben vier keer gescoord en ook redelijk veel kansen gecreëerd. Ik denk dat ik Dusan Tadic de beste speler vond aan de kant van Ajax. Hij scoorde twee goede goals en was daarnaast de meest creatieve speler. Heel jammer van die gemiste penalty, maar dat is niet de reden van dit puntenverlies. Verder vond ik Mazraoui eigenlijk als enige verdediger niet door de mand vallen.

Ajax was soms ook heel slordig in de passing en daarnaast was de ploeg ook heel kwetsbaar in de omschakeling. Meerdere spelers speelden onder hun niveau. Ziyech leed veel balverlies, Dolberg was wel heel onzichtbaar en Blind was slap in de duels. Sinkgraven en Lamprou hebben we al besproken, maar uiteindelijk is het ook een collectieve off-day geweest. Je mag ook gerust zeggen dat Ajax, zeker na rust, Heerenveen onderschat heeft. Je zag bij de spelers zo'n stemming van: dit doen we wel even, de buit is al binnen. Daardoor ontbrak de scherpte en zie je dat je het ook tegen Heerenveen gewoon moeilijk kan krijgen.'

Is het in jouw ogen toeval dat Klaas-Jan Huntelaar invalt en scoort, terwijl Kasper Dolberg onzichtbaar bleef?
Nee, dat is geen toeval meer. Huntelaar heeft in het begin van het seizoen, toen hij in de basis stond door de blessure van Dolberg, laten zien dat hij heel makkelijk kan scoren. Toen Dolberg eindelijk fit was, kwam hij erin. Hij scoort niet, maar daarnaast lijkt hij ook amper betrokken te zijn in het spel. Het is ook niet zo dat hij overkomt als een heerlijk aanspeelpunt voor het team. De trainer zal vast zeggen dat hij heel veel dingen goed doet, zoals met loopacties ruimte maken voor andere spelers, maar ik vind het te weinig voor een spits van Ajax. Die hoort namelijk veel te scoren en actief in balbezit te zijn in het spel. Dat is Dolberg niet en Huntelaar heeft dat veel meer.

Het wel of niet blijven van David Neres was een belangrijk onderwerp van gesprek tijdens de afgelopen weken. Jeroen Elshoff gaf onlangs bij de NOS aan dat de Braziliaan zich niet goed gedroeg bij een plaats op de bank. Wat weet jij daarvan en hoe belangrijk acht jij zijn aanblijven?
'Het lijkt erop dat Ajax Neres door het mislopen van Diego Lainez niet meer laat gaan. De opmerkingen van Jeroen Elshoff zijn volgens een betrouwbare bron totaal niet waar; Neres heeft zich altijd professioneel opgesteld en vecht voor zijn kans, zoals iedere voetballer zou doen. Geen enkele voetballer vindt het leuk om op de bank te zitten, ook Neres niet. Men hoeft niet bang te zijn dat hij vervelend gaat doen, al wordt hij er natuurlijk niet blij van als hij op de bank blijft zitten.'

Joël Veltman gaf eerder deze week aan nog na te gaan denken over zijn toekomst bij Ajax. Hoe zie jij die?
'Ik betwijfel of Veltman nog een toekomst heeft bij Ajax. Hijzelf wil ook graag de stap maken naar het buitenland, dus het lijkt me dat hij in de zomer verder gaat kijken. Op dit moment doet Mazraoui het ook goed als rechtsback, dus er is ook geen reden om te wisselen en als rechter centrale verdediger maakt Veltman met een concurrent als Matthijs de Ligt geen kans. Wat ik wel raar vind, is dat Veltman per se extra wedstrijden nodig heeft om überhaupt in de wedstrijdselectie te mogen komen. Het lijkt mij dat hij bij Ajax op de trainingen genoeg tegenstand krijgt, waardoor je hem tijdens competitiewedstrijden rustig kunt brengen en steeds meer minuten kunt geven. Normaal gesproken is Veltman ook beter dan Rasmus Kristensen, dus ik denk dat je hem nog goed kunt gebruiken.'

Tot slot: Denk jij dat Ajax het donderdag opnieuw lastig gaat krijgen tegen Heerenveen, of zie je het als een totaal andere ontmoeting?
'Je mag hopen dat Ajax na zo'n wanvertoning als gisteren wel wakker is en ze daardoor donderdag scherp voor de dag komen. Ik ben wel benieuwd naar de opstelling van Ajax. Kiest Ten Hag voor zijn sterkste elf of kiest hij, zoals gebruikelijk in het bekertoernooi, voor enkele andere namen? Stel dat hij vier of vijf wisselspelers opstelt, dan kan het wederom een lastige wedstrijd worden. Speelt Ten Hag met de beste elf dan verwacht ik dat Ajax dit keer wel zo scherp is en de wedstrijd wint, al ruikt men bij Heerenveen na vandaag wel bloed natuurlijk. Ze weten waar de zwakheden van Ajax liggen en dat is niet alleen voor het duel met Heerenveen zorgelijk, maar ook voor veel wedstrijden die nog komen gaan.'

Jesse ter Haar (Twitter: @Jesseth0344 | e-mail: jitihi22@live.nl)

Bart Veenstra (Twitter: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)

Alle Nabeschouwingen seizoen 2018/2019:
#ajastu: 'Ajax onvoorspelbaar voor tegenstanders'
#stuaja: 'Hebben we na Trabelsi niet echt meer gezien'
#staaja: 'Schöne kan iets inbrengen als hij invalt'
#ajaher: 'Ten Hag heeft gegokt en verloren'
#ajasta: 'Hoop dat Ten Hag linkerkant intact laat'
#vvvaja: 'Geen Neres beïnvloedt spel negatief'
#ajadin: 'Nooit iemand gezien die zó goed omschakelt'
#ajaemm: 'Meer balans op middenveld wanneer hij speelt'
#dinaja: 'Blind speler die Ajax direct beter maakt'
#vitaja: 'Het zelfbeeld van de ploeg is veranderd'
#ajagro: 'Zou blok van Donny en Frenkie willen zien'
#ajaaek: 'Niet bang dat frustratie gaat ophopen'
#psvaja: 'Verdediging erg dunnetjes zonder De Ligt'
#foraja: 'Ziyech schreeuwt om Van de Beek'
#bayaja: 'Blind in die rol voor herhaling vatbaar'
#ajaaz: 'Dolberg net even wat sneller en explosiever'
#heeaja: 'Zo heb ik Schöne dit seizoen niet gezien'
#ajaben: 'Europa League-finale was geen incident'
#ajafey: 'Tadic in de wedstrijd behoorlijk laks'
#ajawil: 'Alsof senior Blind meedeed met junioren'
#benaja: 'Je hebt weinig aan Schöne bij versnellen spel'
#excaja: 'Schöne moet de vrije trappen opeisen'
#nacaja: 'Begin me zorgen te maken om Dolberg'
#ajaado: 'Sinkgraven interessant als invaller én vervanger'
#pecaja: 'Blind slordig toen de druk hoger werd'
#ajabay: 'Ajax in komende tien jaar niet meer zó sterk'
#ajagra: 'Dolberg had zeker aandeel in de winst'
#utraja: 'Tadic miste brutaliteit van Tagliafico'

Lees meer over:
Plaats reactie

Jan Doedel +4281

Lees hier net ergens dat Lamprou zou worden bedreigd door zgn Ajax-supporters..............als dit waar is, is hetom je dood te schamen!

22-01-2019 02:37

Jan Doedel +4281

Lamprou speelt toch vooral in Jong Ajax?
Hij is dus nog jong.
Dus zal hij nog behoorlijk groeien!
Hier is gewoon goed over nagedacht.
Lamprou is voor de toekomst gehaald, dat moet wel ;-)

22-01-2019 02:22

stopperspil +11163

Advies VeronicaInside: keeper AEK Athene. Nederlands paspoort, 24 jaar en 1,96m

21-01-2019 20:46

Frenkie85 +0

dat er gewoon niemand met zijn man mee liep terug op het middenveld creëerde ook veel chaos. Vooraf gaand bij de laatste corner, loopt frenkie zijn man lopen terwijl deze voor hem loopt (in het zicht)
en dus gewoon te volgen. Dat snap ik echt niet als je nog 2 minuten te spelen hebt en 4-3 staat.

21-01-2019 20:08

stopperspil +11163

Die lange jonge keeper van Emmen kopen en opleiden

21-01-2019 19:19

ajaxminimax +5420

Klopt, ook die maakt nog fouten, maar is nog jong en is nog veel te leren. Prima keeper in wording

21-01-2019 19:26

Frenkie85 +0

Heb je die zien keepen tegen psv

21-01-2019 20:25

Wieno +9244

Je weet dat hij onder de lat stond terwijl zijn broer sinds een week in coma lag?

21-01-2019 23:13

Ajacied33 +36696

Heel lullig van zijn broer, maar dat buiten beschouwing gelaten....Die jongen kan er niks van. Wat heeft opeens iedereen met hem?

22-01-2019 05:06

Pure +1

Van de Sar gewoon op goal

21-01-2019 18:56

AJAIXIXIXI +1

Zou serieus een beter idee zijn dan Lamprou.

21-01-2019 19:14

Pure +1

Zelfs Verhoeven was beter geweest gisteren

21-01-2019 19:15

ST +23068

Ik zou eerder El Maach opstellen dan Lamprou. Hij is 10 CM langer en heeft veel meer toekomst. Ze hadden Van Leer nooit moeten verhuren.

21-01-2019 18:55

Ajacied33 +36696

Van Leer is sowieso beter als Lamprou. Heb ik altijd al geroepen

21-01-2019 18:58

Raoul14 +3078

Terecht of onterecht deze jongen is nu aangeschoten wild. De druk is nu zo groot dat het onverantwoordelijk is hem nog op te stellen. Maar wat nu?

21-01-2019 18:47

Ajacied33 +36696

Ben benieuwd of hij donderdag gaat keepen...

21-01-2019 18:51

DiAngelo +2408

Overmars moet echt voor n betere 2e keeper zorgen. Ook al met t oog op volgend seizoen. Dat niemand het ook door heeft? Die jongen heet niet voor niks “Lamp Rou...,

21-01-2019 18:13

Caldberg +0

Ach het heeft allemaal weinig zin om alles op Lamprou af te schuiven. Tuurlijk, hij keepte erg onzeker en kwalitatief komt hij tekort denk ik, wat erg zorgwekkend is als dit je go-to 2e keeper is. Maar bij de afstandsschoten deed hij niet eens zo gek veel verkeerd. Hij is alleen 30cm te klein en dat zie je terug in zijn reikweidte. Dat kun je hem moeilijk aanrekenen.
Ik denk dat De Ligt het goed verwoord heeft. Lamprou is er inmiddels al zo lang dat je zijn kwaliteiten en tekortkomingen wel moet kennen. En dan moet je zorgen dat je je keeper beschermt. Verdedigend was het meer dan dramatisch, hoewel Lammers gewoon een puike wedstrijd aflevert en het (met name) Blind ontzettend moeilijk heeft gemaakt.
Daarnaast maak ik me ook een klein beetje zorgen over het tactisch inzicht van Ten Hag, danwel de gehele technische staf, misschien wel inclusief het technisch management. Zolang het loopt is er niets aan de hand, maar op het moment dat dat niet zo is lijkt er niet echt een basis te zijn om op terug te vallen. Los zand comes to mind.
En dan helpt het ook niet dat je bepaalde ingrepen in de selectie doet (zoals het verhuren van je beoogde 2e keeper Van Leer of afscheid nemen van Wöber) zonder hier degelijk op in te spelen. Er was ooit een reden dat Lamprou niet de tweede maar derde keeper geworden is toch?

21-01-2019 18:04

stopperspil +11163

Tweede keeper op advies van Ten Hag aan NAC verhuurd..

21-01-2019 17:38

JCr14 +453

L’Ami. Je hebt natuurlijk niet voor niets een keeperstrainer

21-01-2019 17:54

Ajaxvooraltijd +2

Ik zal het nog maar een keer melden maar Sinkgraven is een middenvelder. Dat is dan ook ren hele andere reden van onder presteren dan Lamprou.

21-01-2019 17:34

Trainer21 +0

Maar op het middenveld is er geen plaats dus is het, het beste om sinkgraven te verkopen

21-01-2019 17:42

Ajacied33 +36696

Ballenjongen bij een club uit Rotterdam

21-01-2019 18:09

JCr14 +453

Onzin Lamprou was slecht had bij alle 4 de tegengoal wel iets beter kunnen positioneren of uitkomen.
Ook de restverdediging was slecht.

Sinkgraven reageerde niet goed. Maar dat had ook met de rest te maken. Je ziet dat hij de andere man af probeert te sluiten bijv.

Wat ook heel kwalijk is. Dat je Kristensen voor Sinkgraven inbrengt i.p.v. magallan en blind linksback

21-01-2019 17:58

pinballmagic +107

We hebben het allemaal over De Keeper en Sinkgraven maar De Ligt liet gisteren ook grote gaten vallen waardoor Heerenveen in schiet positie kwam
Verder waren Ziyeck en de Jong ook zeer matig

21-01-2019 16:52

Gonzalez75 +5865

Lees hier weer over druk die spelers niet aankunnen nadat ze wisten dat psv punten had verspeeld. Nee, dit heeft met instelling en mentaliteit te maken. Als je met twee doelpunten verschil leidt dan moet je die wedstrijd professioneel uitspelen.

21-01-2019 16:45

tonny +0

blind is gewoon een drama in duel en snelheid
daar beginnen de fouten en sinkgraven ook in de duels veel te slap

21-01-2019 16:35

wzawzdbjoey +0

Blind zat de hele wedstrijd te kutten

21-01-2019 16:28

ETM +3

Bijna de hele wedstrijd. Die bal op Tadic (voorbereiding 2-1) was prachtig.

21-01-2019 16:38

wzawzdbjoey +0

Sinkgraven speelde ook als een drama

21-01-2019 16:28

wzawzdbjoey +0

Lamprou weg ermee

21-01-2019 16:28

Subzzee +59

Hij heeft het zelfst echt vanaf het begin bij Ajax een beetje verpest door zijn rare uitspraken over Feyenoord. Heeft iedereen direct het gevoel dat die het niet echt waardeert bij Ajax te zijn.

21-01-2019 16:10

Caparzo +4220

Sinkgraven is na Lamprou de 2e gebeten hond (terecht overigens), en TH wordt verweten hem te hebben opgesteld. Echter Sinkgraven als linksback is een uitvinding van Bruins Slot en is door Bozs zo omarmd, en TH heeft dit zo overgeërfd (ik denk op grond van wat hij van hem gezien heeft op die positie destijds, wat aardig ging).

Dat is er gister niet uitgekomen laten we maar zeggen, en met de kennis van nu had TH ook echt wel met Blind linksachter gestart en Magallán in het centrum. Denk ook niet meer dat Sinkgraven voorlopig nog op die plek gaat spelen onder TH. Net als dat hij De Jong als CV van Keizer overnam, dat is na PSV uit ook niet meer gebeurd.

Wöber had niet verkocht moeten worden zeggen sommigen dan, maar hier werd eerder moord en brand geschreeuwd dat Wöber geen linksback is. Donderdag hopelijk met Magallán op Lammers en Blind linksachter, zondag is Nico er hopelijk weer bij.

21-01-2019 15:44

ETM +3

Dat Sinkgraven beter kan dat is duidelijk. Maar dat hij een stuk minder zou zijn dan toen was niet ondenkbaar gezien de situatie. Aan Ten Hag die met hem werkt om dat in te schatten. Dat hij niet fit genoeg was leek me ook wel duidelijk. Ik vind dat je het dus best op het bordje van Ten Hag mag leggen. Waarover ik verder ook weer niet al te dramatisch wil doen overigens ;

21-01-2019 15:51

jeppas +3522

Het is te makkelijk om Sink gelijk af te branden. Hij was niet goed gisteren, enkel heeft hij meermaals laten zien prima de LB positie te vervullen onder Bos. Die jongen komt net uit een slopende blessure periode.

Lamprou is daarentegen echt een miskleun. Hij maakt nog precies dezelfde fouten als in zijn tijd bij Willem II. Kan je hem niet kwalijk nemen, maar is gewoon een TEKORT aan kwaliteiten.

Dan heb ik nog liever dat ze Sergio Padt ophalen uit Groningen. Heeft kwaliteiten, ervaring kent de club en iemand die de concurrentiestrijd kan aangaan met een nieuwe keeper wanneer Onana vertrekt.

21-01-2019 16:12

sjaakahz94 +0

Ik voetbal zélf ook en wij hebben ook een extreem klein keepertje (1.65). Hoge ballen reken ik hem niet aan, maar de ballen in de buurt van hem wel. Daarnaast beschermen we hem (en onszelf) bij dode spelmomenten. Corners 2 man om hem heen en vrije trappen zelfs lange spelers in het doel om de bal weg te koppen. Resultaat 15 wedstrijden 23 goals tegen en 0 (!) uit dode spelmomenten. Zie laatste corner en goal van H'veen.

21-01-2019 15:00

grannig mokum1 +1

Laatste goal, 3spelers van Heerenveen kan zo in lopen geen dekking, en alle goals van Heerenveen kan je het verdedigers en middenvelders voor aan kijken, want als ze goed staat kan je het counters weg halen en het is wel te makkelijk dat wij of ik lamprou de schuld geeft....

21-01-2019 15:44

M.Olsen +3

Nog even over de penalty:

Volgens de regelenten is het een strafschop als je iemand ten val brengt EN fit gepaard gaat met onvoorzichtig, onbesuisd of buitensporig handelen.

Een keeper die naar een bal duikt (in zijn eigen 5 meter) kan toch nooit onvoorzichtig, onbesuisd of buitensporig handelen?

Ontnemen van een scoringskans was het ook niet trouwens natuurlijk.

21-01-2019 14:35

ETM +3

Ja helder.
Ik zag het als een toelaatbaar duel om de bal. Spits heeft geen scoringskans, geen controle. Lamprou is wel een fractie te laat. Maar dan moet je de situatie niet behandelen zoals elders in het veld. Daarvoor is een strafschop een te zware straf.
Wel ook hier zwak gekeept..

21-01-2019 14:57

appeltje +116

Ik snap waarom dat er geen penalty is gegeven. Maar Ajax komt wel goed weg, want de meeste andere scheidsrechters hadden hem gegeven.

21-01-2019 16:57

Gecko +3

Laten we ons als Ajacieden waardig gedragen
Niet Lamprou bedreigen
Dat is mensonterend en verwerpelijk
Wij zijn Ajax. Wij doen dat niet!

21-01-2019 14:34

EricAjax1 +7478

Wat is echt onbegrijpelijk vind is dat je Sinkgraven Linksback zet en niet Magallan centraal en Blind op LB.... een speler die niet kan verdedigen tegen een counterploeg basis zetten.. ongelooflijk

21-01-2019 14:24

appeltje +116

Wat is daar onbegrijpelijk aan? Sinkgraven heeft ervaring op linksback, weet wat er van hem verwacht wordt, heeft goede wedstrijden daar gespeeld voor Ajax. Magallan is er pas net, gaf vorige week nog aan dat de communicatie nog niet goed liep. Naar mijn mening heb je met het opstellen van Sinkgraven meer zekerheid. Achteraf gezien is het makkelijk praten. Niet veel mensen hadden verwacht dat Sinkgraven zo door het ijs zou zakken.

21-01-2019 17:02

Hagmag +9

Ik lees niet veel over het inbrengen van Kristensen ipv Magallan en Blind naar links,

21-01-2019 13:31

Labrador +10

Voor mij ook opmerkelijk. Was mischien logischer geweest. Maar ja. Als hebben we niets aan. Daar wordt het niet 5 4 van. Laten we er voor zorgen dat we er Donderdag weer staan. We kunnen echt nog wel voetballen hoor. Dat ben je na 1 zeperd niet verleerd

21-01-2019 13:56

ETM +3

Dat betekend gewoon dat Ten Hag koos voor vastigheid in het centrum (hoewel je er weinig van merkte). En Magallan startte ook niet voor niets niet. Die wordt rustiger gebracht. En zo heel raar is dat echt niet. Mazraoui vond ik ook niet slecht op links. Kristensen is in principe warm gedraaid als invaller en een aanvallende keuze. Vervolgens bleek imo wel dat hij niet goed genoeg verdedigen kan.
Al met al maak ik me niet zo druk om die wissel. Wel bedenkingen bij de keuze voor Sinkgraven. Die leek er immers duidelijk niet klaar voor.

21-01-2019 15:07

BrandjeXL +81

Dat je Magallan langzaam brengt is zeker te begrijpen maar om dan Wöber te verkopen is te zot voor woorden.

21-01-2019 15:33

Gonzalez75 +5865

Lamprou is niet geschikt voor het niveau dat wij nastreven, met nadruk op nastreven. Afgelopen weekeinde was sowieso de speelronde van de blunders.

21-01-2019 12:52

BrandjeXL +81

Lamprou is voor geen enkel niveau geschikt want of je 4e klasse speelt of CL, het doel blijft even groot en hij even klein. Wat mij wel opvalt is dat je zijn fans hier nu amper ziet. Dus diegene die het al snapten dar ze hem als derder keeper aantrokken en dat hij zo lekker in de groep ligt. Ga geen namen noemen maar eentje klinkt heel Grieks

21-01-2019 12:58

NotForSale +2233

Klopt, maar je kan het hem niet kwalijk nemen dat hij de kans gegrepen heeft om hierheen te komen

21-01-2019 13:23

EKS +5

altijd weer dat populistische cliché, alsof de supporters bepalen welk niveau nagestreefd dient te worden. Alsof zij ook maar enig budgettair inzicht hebben.
Zou wel mooi zijn natuurlijk.

Ik ben geen fan van Lamprou, maar het waren ook de eigen collega's in AMG's van 2 ton die hem in gevaar brachten.

21-01-2019 13:54

Schwalbino +11

Sinkgraven is een prima technische voetballer. Waarom is hij geen optie voor het middenveld? Ik denk dat hij als middenvelder dichter tegen het gewenste niveau aan zit dan als back.

Daarnaast denk ik dat als PSV gewonnen had, Ajax over Heerenveen was heen gewalst.

21-01-2019 12:41

Hagmag +9

Hij is inderdaad een middenvelder, maar of hij past bij Ajax dat is de vraag.
Hij oogt heel gedreven maar is toch nooit bepalend geweest .

21-01-2019 13:30

Schwalbino +11

Met zoveel blessures ontwikkel je je niet echt als speler. Ook niet fysiek.

21-01-2019 14:34

amstardammer020 +0

Sinkgraven is vanaf dag 1 al een onbegrijpelijke aankoop en zeker voor de prijs die is betaald. Je zou denken dat ie helemaal volgespoten zou worden met groeihormonen en ander legaal spul tijdens zijn 'opleiding' als je goed naar m kijkt. En hoe minimaal hij is aangesterkt tijdens een lange blessure is veelzeggend. Als ik m zie koekeloeren, moet ik denken aan een hertje verstomd door dekoplampen van een auto voordat het geschept wordt. Uitlenen en verkopen dat kind.

21-01-2019 13:36

niquedegraaff +5289

Je moet met topsport nooit midden in een seizoen ineens iets héél anders gaan doen. Die hele winterstop en dat stomme trainingskamp is mij al jaren een doorn in het oog. Iedere keer naar warmere oorden waar de spelers lekker in de watten worden gelegd. Daarna komen ze terug in het koude Nederland en krijgt hun lichaam, als het niet door het tijdsverschil is, wel door het weer een enorme klap te verwerken. Onbegrijpelijk dat er op kleine dingetjes in de voeding wordt gelet, maar dat tijdsverschil maakt geen ene reet uit voor de club. Heel vreemd! Mensen onderschatten wat het met je bioritme doet als je naar andere werelddelen vliegt.

Het is gewoon slecht voor je. Sowieso die hele winterstop haalt je uit een flow. Die rust heb je echt niet nodig met zo'n brede selectie. Gewoon door voetballen, zoals in andere landen ook word gedaan.

21-01-2019 12:33

nap3000 +1

Ja, klopt. Door het enorme temperatuurverschil was Lamprou 30 CM gekrompen.

21-01-2019 15:21

AFCAPolarBear +542

Niet eens over Wöber, met nu Magallan erbij heb je helemaal niets meer aan Wöber, of De Ligt en Blind moeten beide uitvallen, maar dan nog zie ik nog liever Schuurs spelen dan Wöber. Daarnaast vind ik Marcelo ook niet kunnen verdedigen, is alleen snel, en speelt nog liever dan Sinkgraven als linksbuiten. En volgens mij wordt hij als één van de (zo niet dé) beste linker verdediger op dit moment

21-01-2019 12:30

BrandjeXL +81

Da's dus onzin want Wöber loopt al anderhalf jaar rond in Amsterdam. Die kent de arena, de trainer, hoe de supporters kunnen reageren, het systeem, kan itt Sinkgraven wel verdedigen. Dus nu al is heel duidelijk geworden dat Marcie wederom gefaald heeft zoals hij dat vanaf dag 1 doet. Maar ja mensen hier worden opgewonden van een paar goede aankopen maar hij heeft weer de selectie niet op orde. Oprotten samen met Lamprou.

21-01-2019 13:12

Kees999 +0

Bart Veenstra heeft volkomen gelijk. De Lamprou kan niet in de schaduw staan van Onana en is gewoon niet goed genoeg voor een topclub als Ajax. Onana is de laatste maanden een beetje aan het kwakkelen met zijn gezondheid en het zou goed zijn een serieuze backup te hebben. Stekelenburg is een goede optie (36 jaar inmiddels). Jammer dat die keeper van VVV al PSV'er is.

21-01-2019 12:12

Hagmag +9

En een lachertje. (sluit aan bij de tekst boven dit Topic.)
Kijk maar eens goed naar goal 1 t/m 3 en het schot wat aanleiding was voor "het penalty moment". Gewoon bizar dat zo'n drollenvanger Onana moet vervangen. Dat daar überhaupt voor gekozen is.

Vervelend voor alle Sinkgraven fans.... Bord om z'n nek met tekst: Te Koop.

Schöne en v. d. Beek ook zeer matig gisterenmiddag.

Nogmaals anticlimax.

21-01-2019 11:38

WZAWZDB14 +4620

Zou erik donderdag met lamprou gaan beginnen? Het bekertoernooi is normaal gesproken wel voor de 2e keeper..

21-01-2019 11:37

Jariiii +21848

Zegt goeie dingen, eigenlijk eens met alles.
Ook wat Dolberg betreft, al blijf ik dat een heel fijne speler vinden.

21-01-2019 11:02

Jayden10 +0

Lamprou had nooit een contact bij Ajax mogen krijgen....Vorm of De Steek halen!!

21-01-2019 10:36

Ajaxbrl +13690

Ik ben bang dat ze gister in een middag de hele goede flow zijn kwijtgeraakt van de laatste maanden , Met dank aan Lamprou en indirect Overmars die al lang Stekelenburg had moeten halen.

21-01-2019 10:34

RuffRhythim +24837

Nou, ze krijgen tenminste wel snel de kans om weer tegen Heerenveen te spelen om dat enigszins goed te maken.
Ajax moet ook niet gelijk bij de pakken neer gaan zitten, dan kan je beter meteen stoppen.

21-01-2019 11:40

Mikenick +2596

Ik denk juist dat dit Ajax weer op scherp zet. Dat halfbakken uitspelen van wedstrijden kost punten en kampioenschappen en dat hebben ze gevoeld gisteren. Gelukkig hebben we volgende week zondag een wedstrijd in het hol van de leeuw. Prima wedstrijdje om weer vol gas eroverheen te klappen.

21-01-2019 11:55

Patajax +2383

mentaliteitskwestie. Ben bang dat dit iets wat er nooit uitgaat

21-01-2019 12:09

BrandjeXL +81

Kerel, Ajax wat niet thuis geeft op de momenten dat het moet is jarenlang het geval en al zullen ze volgende week winnen dan zal men bij puntverlies van psv zelf ook weer verzaken. Slappe hap is. Allemaal prima voetballers maar geen gif. Kijk eens hoe gvd die Kristensen ingrijpt vlak voor de corner. Die van Heerenveen had in de eerste ring terecht moeten komen. Allemaal half half half. Ben hier net zo ziek van als mei 2016.

21-01-2019 13:21

RJB1979 +25548

Enige wat ik zeker weet is dat een verder topweekend toch met een goed stuk chagrijn is afgesloten.

21-01-2019 10:24

pizzapunt +0

ik kan er al een paar jaar niet de vinger opleggen waar het puntverlies van Ajax vandaan komt, zeker als er zoals gisteren iets te halen valt ten opzichte van concurrenten. De makkelijkste dooddoener is om te zeggen dat tegenstanders extra gemotiveerd zijn tegen Ajax. Ik denk zelf dat het een combinatie is van arrogantie en mentale weerbaarheid. Zodra er druk op de schouders komt van het elftal, gebeuren er rare dingen in het veld. Balletjes gaan ineens naar achteren, stuiteren van een voet, ziekenhuisballen achterin. dat lijkt mij pure kampioensdruk want het gebeurt met name in de eredivisie. Europees gezien lijkt mij het vrijer en makkelijker voetballen omdart je 'toch niks te verliezen hebt'. Aan de kwaliteit van de selectie heeft het nooit gelegen de afgelopen 5 jaar om kampioen te worden. Des te meer dat ik pleit voor een andere teammanager of wie er dan ook spelers begeleidt. Had David Endt zoveel invloed dat, sinds hij weg is, dit opvallend meer voorkomt? Of word de druk om kampioen te worden gewoon te hard op de spelers gedrukt vanuit de trainer/directie?

21-01-2019 09:59

Liniaal +0

Het is heel makkelijk om de schuld bij Lamprou en Sinkgraven te leggen. Het opstellen van Sinkgraven is een enorme fout van Ten Hag geweest, je weet dat hij niet kan verdedigen. Het was naar mijn idee veel verstandiger geweest om gewoon Magallan centraal te zetten en Blind op links, in plaats van een middenvelder die anderhalf jaar uit de running is geweest. Waarom wisselt Ten Hag hem trouwens niet na zijn eerste keer achteruitlopen, Heerenveen rook duidelijk bloed aan de linkerkant van onze verdediging.

Daarbij laten De Ligt en Blind Lamprou en Sinkgraven compleet vallen. De Ligt staat de helft van de wedstrijd rechtsbuiten, Blind idem aan de andere kant. Het is geen wonder dat het zo makkelijk counteren is, je hoeft alleen een middenvelder voorbij. De Ligt en Blind moeten prima weten wat ze hebben aan Sinkgraven en Lamprou, en zich daaraan aanpassen. In plaats daarvan spelen ze voor aanvaller en grijpen ze niet in waar nodig. De Ligt stond vooral steeds verkeerd opgesteld, Blind was zoals Bart al zegt heel zwak in de duels.

Verder vroeg ik me ook af wat Ziyech en De Jong de hele wedstrijd aan het doen waren. Ziyech heeft een paar aardige passjes verstuurd, maar verder alleen maar balverlies geleden. De Jong heeft werkelijk waar niets goed gedaan. De kritiek op Dolberg is dan ook niet helemaal terecht als je het mij vraagt, hij krijgt gewoon heel weinig ballen. Hij ging volgens mij goed om met de paar kansen die hij kreeg. KJH krijgt één 100% kans, en maakt hem top af. Daar breng je hem ook voor. Als hij een hele wedstrijd moet meespelen zie je zijn technische tekortkomingen weer.

Lang verhaal kort: collectief falen met de verdedigers voorop (behalve Mazraoui). Het is niet fair om alles op met name Lamprou af te schuiven.

21-01-2019 09:47

Mikenick +2596

Exact je weet van tevoren dat Heerenveen makkelijk scoort dan kan je beter een stabiele verdediging neerzetten en van daaruit gaan voetballen. Nu leg je je hele verdediging open waardoor je het heel makkelijk maakt voor een beperkte voetballer als Lammers. Deze opstelling had prima volstaan tegen de Graafschap of Emmen maar tegen Heerenveen moet je toch wat meer vanuit een stabiele basis werken.

Vond overigens Mazraoui ook vrij weinig toevoegen gister. Aanvallend niet of nauwelijks gezien en heb hem ook niemand op zien vangen in de verdediging. Wat je wel mag verwachten als je zo hoog staat met de helft van je verdediging.

21-01-2019 12:02

JDR75 +0

Achteraf makkelijk praten. Ik denk dat 98% van de mensen hier het voor de wedstrijd een prima oplossing hadden gevonden om Sinkgraven op linksback te zetten en Blind in het centrum te houden.

21-01-2019 13:42

appeltje +116

Precies dit. Als Magallan in de basis had gestaan en een fout had gemaakt, dan zouden ze zeggen dat Ten Hag hem niet had moeten opstellen.

21-01-2019 17:06

Bobbaasje +3

Ik ben het helemaal met deze stuk eens.

Over Lamprou; Je mag het eigenlijk niet zeggen over iemands lengte, maar Lamprou is echt veel te klein voor een club als Ajax, en eigenlijk ook voor andere clubs in de Eredivisie. Hoe is het mogelijk, dat hij top keeper is geworden in betaald voetbal? Daar hoor ik nou echt nooit over. Wat betreft over zijn toekomst bij Ajax, ik zou deze winter nog zijn contract ontbinden.

Over Sinkgraven; Zoals ze hier boven al aangeven, Sinkgraven is ook klaar bij Ajax. Hij is altijd geblesseerd, en mocht hij een keer weer mee doen met het eerste van Ajax, dan geeft hij zich niet thuis met zijn verkeerde keuzes op het veld. Lekker verder kijken bij een andere club.

21-01-2019 09:47

RaynoFischer +18

Klein is misschien nog niet eens het ergste, verder heeft hij ook geen kwaliteiten waarmee hij het kan camoufleren, neem een Vermeer die net zo klein is maar haalt op sprongkracht/reflexen wel eens een bal uit de hoeken

Als je naast lengte dat ook al niet hebt ben je idd gewoon ongeschikt en hoor je in de keukenkampioendivisie thuis

21-01-2019 09:53

Bobbaasje +3

2 schoten werden met 10km per uur vanaf Egmond aan zee gelost en was niet eens in de buurt. Ik reken het 100% Ajax aan dat dit de 2e doelman is. Niemand begreep zijn komst. Zelfs Verhoeven/Vonk had deze ballen gehad.

21-01-2019 10:01

Dubbelvla +8409

ik snapte niet zo goed dat je magallan haalt, maar dan mazraoui op links zet. gooi dan blind op links en magallan in t midden.

21-01-2019 09:43

Bean +3

Lamprou, Sinkgraven..wegwezen! nooit meer opstellen.. een goede 2e keeper halen, en daarnaast een goede spits halen.

21-01-2019 09:28

Schip +23362

Goede keeper, goede spits, Bakker een kans geven op links, Blind had op 6 gemoeten en dan mis je....Wober. Magallan wil je eigenlijk meer tijd geven zich aan te passen, alleen al qua communicatie.

Lullig voor Sink en Lamprou, maar die eerste was nooit een back - anders dan de goegemeente hier elkaar wijsmaakte - en Lamprou is nooit goed genoeg geweest voor de subtop, laat staan Ajax.

21-01-2019 09:45

fanforeffer +4

Het is een schande dat er geen goede 2de keeper is. Dat is niet Lamprou zijn schuld.

21-01-2019 08:55

ST +23068

Lamprou 4
Mazraoui 6
De Ligt 6
Blind 6
Sinkgraven 5
Vd Beek 6
Schöne 6
De Jong 6
Ziyech 6
Dolberg 5
Tadic 7

21-01-2019 08:48

RaynoFischer +18

Lamprou: 2 voor de moeite...
Hele verdediging een 4, als je je er zo makkelijk uit laat lopen
Schone en Frenkie een 5,5
Ziyech: 5,5
Tadic 6: leuk die 2 doelpunten en assist, maar die gemiste penalty is net iets zwaarder...

21-01-2019 09:16

Schip +23362

Heel bijzonder dat je slechts 3 onvoldoendes geeft na zo'n wanprestatie.

21-01-2019 09:42

PJK54 +1

Het was een collectief falen dus allemaal een onvoldoende. Tadic waar was die de 2e helft? Ziyech is vaker met zichzelf bezig dan met Ajax cq medespelers oké geeft af en toe een mooie pass maar verder drama, de Jong begint me een beetje tegen te vallen geeft heel vaak een "tikkie terug", de Ligt was vrijwel onzichtbaar gisteren waar hij normaal de rots in de branding is, Blind maakte onwijs veel fouten waaruit zeker 2 doelpunten kwamen en de rest tsja erg matig heel matig zelfs.

21-01-2019 11:13

Murph +961

Zijn dit de aantallen auto's of huizen die iedere speler bezit ?

21-01-2019 12:30
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.