NB: 'Zou blok van Donny en Frenkie willen zien'

door Jesse ter Haar 37

NB: 'Zou blok van Donny en Frenkie willen zien'

door Jesse ter Haar 37

Laatst geüpdatet

Na iedere wedstrijd die Ajax speelt, valt er weer genoeg na te bespreken. Mooie doelpunten, vervelende momenten, vreugde en verdriet. Ajax Showtime kijkt iedere week met één van de redacteuren terug op de wedstrijd in de Nabeschouwing. Vandaag: de tamme wedstrijd tegen FC Groningen in aanloop naar het begin van de Champions League. Ditmaal met redacteur en Jong Ajax-watcher Sjors van Veen. Lees hier zijn blik op de wedstrijd en praat mee!

Wat vond jij het meest opvallend aan de wedstrijd?
'De sfeer. Ik vond het namelijk best dood, met alle respect. Met de nieuwe staantribune is het nu één kant die veel geluid maakt, maar die hoor je vanaf de televisie een beetje op de achtergrond. Voor de rest is het natuurlijk doodstil. Daardoor is de ambiance minder en daarmee de wedstrijd ook een stuk minder aantrekkelijk om naar te kijken. '

Vooral met Europese wedstrijden merk je daarin een reusachtig verschil.
'Onana was laatst spot-on. De sfeer bij Europese wedstrijden blijkt niet na te bootsen tijdens wedstrijden in de Eredivisie. Het heeft zijn invloed op de energie die de spelers erin stoppen, want dat is een wisselwerking met het publiek en iets psychologisch. Je krijgt energie als er meer mensen zijn die geluid maken. Dan ga je net een stukje harder lopen en krijg je meer zelfvertrouwen en lef. Het publiek gaat dan zelf ook meer genieten met oeh's en ah's en zo kan een groot feest ontstaan.'

Wie was jouw Man of the Match en vond je ook iemand minder?
'Ik vond niemand heel erg opvallend, maar Ziyech was de Man of the Match. De eerste helft vond ik hem niet eens zo heel goed spelen, maar in de tweede helft was hij toch weer constant. Hij gaf natuurlijk ook een schitterende assist bij de derde goal. Ik vond niet per se iemand minder. Ik heb bij Tadic soms alleen het idee dat hij nog veel meer kan. Ik vind hem een beetje laks. Hij overlegt tot nu toe prima statistieken, alleen vind ik dat hij nog veel meer kan brengen en dan vooral in de laatste pass. Hij komt heel veel door aan die linkerkant en dan staat hij op de grens tussen de rand van de zestien en de achterlijn. Hij heeft daar telkens tijd en zeeën van ruimte om een man uit te kiezen, maar dat doet hij niet. Steevast wordt die voorzet geblokt en daar kan ik me wel een beetje aan irriteren.'

De voorzetten waren zaterdag sowieso matig. Ze kwamen laat en het stond telkens dicht.
'Precies. Bij Tadic heb ik soms ook het idee dat hij één kap of draai te veel wilde doen, terwijl je eigenlijk die voorzetten moet geven zoals Manchester City ze altijd geeft en zoals Tagliafico hem gaf op Tadic tegen Standard Luik. Dat soort ballen moeten heel gauw en strak gegeven worden, want anders is de ruimte daarvoor alweer weg.'

Ajax begon de wedstrijd zoals voor de interlandbreak. Betekent dat dat Van de Beek vast buiten de boot valt voor de basis?
'Ik denk dat Ten Hag zijn vaste formatie gevonden heeft. Om eerlijk te zijn ben ik fan van Van de Beek, alleen vind ik hem in zijn invalbeurten mentaal terneergeslagen ogen. Je ziet het terug in zijn spel, want hij werkt hard, maar dat is het dan ook wel. Hij was vorig seizoen heel goed in zijn aannames en passing en dat heeft hij nu niet. De kansen die hij krijgt, die hij vorig jaar dan telkens scoorde, schiet hij nu op de keeper of hij gaat onterecht voor eigen succes. Hij kan het beter lekker simpel houden en hard blijven werken. Het is wel heerlijk dat je zo'n jongen op de bank hebt en je ziet ook dat Ten Hag weet dat hij een basisspeler is. Voor Van de Beek is het echter niet ideaal.'

Denk je dat het problemen op gaat leveren?
'Ik kan de teleurstelling bij Van de Beek wel begrijpen. Hij heeft vorig seizoen een heel goed seizoen gedraaid en had in het jaar dat Gudelj gehaald werd al in de basis kunnen staan als Frank de Boer hem gewoon had opgesteld. Hij zit nu al drie à vier jaar te wachten en aan te hikken tegen die basisplaats. Het heeft ook met hemzelf te maken, maar ook zeker met de trainers. Ik vind Schöne uitstekend spelen tot nu toe, maar ik denk wel dat je hen één-op-één zou kunnen wisselen. Het is jammer voor Donny dat Ten Hag hem alleen ziet als een nummer tien en als de loper naar het doel. Aan de bal is hij gewoon uitstekend. Ik zou dat blok van twee met Donny en Frenkie weleens willen zien. Voor nu zou ik het echter gewoon laten staan, maar je kunt in de Eredivisie best experimenteren. Op een gegeven moment moet je ook doorselecteren. Je kunt niet blijven verkopen dat je de beste jeugdopleiding van Nederland hebt en dan een doorkomend toptalent niet gebruiken. Hetzelfde geldt voor Eiting, die volgend jaar in de basis moet gaan spelen, Ajax kan dan niet meer verkopen dat Schöne nog beter is. Je moet op een gegeven moment de jeugdspelers de kans geven om op die manier nog beter te worden dan de speler die daar staat.'

Ajax oogde wat tam. Denk je dat ze dat echt waren en het niveau niet haalden, of denk je dat er opzettelijk werd gecontroleerd om krachten te sparen?
'Ik denk dat dat opzettelijk ging, De Ligt sprak ook over de spaarstand. Het had, zoals we zeiden, natuurlijk ook te maken met het publiek. Zij vonden het allemaal wel welletjes, 3-0 is natuurlijk een prima resultaat en de clean sheet is lekker. Aan de andere kant loopt PSV wel vier doelpunten op ons uit, dus dat moet je ergens anders gaan compenseren. Je hoort altijd dat het pas vroeg in het seizoen is, maar de eerste wedstrijd levert evenveel doelpunten en punten op als de laatste.'

Klaas-Jan Huntelaar was opnieuw tweemaal trefzeker en komt daarnaast de laatste tijd ook meer tot zijn recht in het positiespel bij Ajax. Hoe vond jij hem spelen?
'Ik heb hem aan het begin van het seizoen vaak verafschuwd, omdat hij heel veel kansen miste, terwijl dat juist zijn kracht is. Ook aan de bal had hij in sommige situaties wat minder een toegevoegde waarde. Maar hij gaat dit seizoen met de week beter spelen. Hij scoort nu niet alleen, maar hij werkt ook keihard. Hij is ook heel belangrijk in het drukzetten en het meelopen. Hij voetbalt steeds beter mee, hij trekt en sleurt en is echt een verademing. Dolberg loopt en werkt minder hard, dus ik denk ook niet dat Dolberg zomaar even terug in de basis komt.'

Er was de voorbije week veel kritiek op Daley Blind. Wat vond jij van die kritiek en hoe vind je dat hij dat heeft opgepakt?
'Als je de kritiek puur op basis van zijn wedstrijd tegen Frankrijk uit, dan is het terecht. Hij speelde toen gewoon niet goed. Hij is alleen geen linksback, centraal is hij veel beter. Daarnaast kwam hij ook nog eens tegenover Mbappé te staan, dus dat kun je ook Koeman aanrekenen. Tegen Groningen vond ik hem heel stabiel en rustig. Hij kapte, draaide en was in balbezit gewoon uitstekend. Al moet wel gezegd worden dat Groningen van een heel ander kaliber is. Hij heeft meer dan vijftig interlands en is jarenlang, tijdens die matige jaren, een van de meeste creatieve en belangrijke spelers geweest, dus dan kun je nu niet zeggen dat hij niet goed genoeg is voor Oranje.'

Tot slot; hoe staat het met jouw vertrouwen richting het begin van de Champions League en hoe denk je dat het met het vertrouwen binnen de spelersgroep staat?
'Het vertrouwen vanuit de groep zal goed zijn en daarnaast heeft Ten Hag Europees gezien een erg goede trackrecord. AEK Athene moet niet onderschat worden, want die hebben wel Celtic uitgeschakeld en ik heb ze vorig seizoen ook een aantal keer gezien in Europa. Dat is best wel een leep ploegje. Vooral defensief zijn ze heel sterk. Hoe dan ook moet je thuis en uit wel van ze winnen als je tweede wil worden. Het totale perspectief voor de poule vind ik goed. Benfica is niet meer wat het geweest is. Ze hebben problemen in eigen land met corruptie. Er staat nog wel een hele goede selectie, maar ze hebben niet meer een even goede trainer als in het verleden met Jorge Jesus. Verder heeft Bayern Kovac aangesteld, dat moet ik ook nog maar eens zien. Individueel zijn ze natuurlijk ijzersterk, maar misschien kun je in de ArenA wel een puntje halen of zelfs winnen zoals een paar jaar terug tegen Manchester City en FC Barcelona. Je hebt absoluut perspectief om tweede te worden, alleen dan krijg je de discussie of je liever tweede of derde wil worden. Als je tweede wordt, moet je tegen de nummer één van een andere poule, wordt het heel lastig en zit je Europese seizoen er misschien al snel op. Een langer Europees seizoen in de Europa League is misschien ook wel top. Zelf zou ik echter voor overwintering in de Champions League gaan.'

Jesse ter Haar (Twitter: @Jesseth0344 | e-mail: jitihi22@live.nl)

Alle Nabeschouwingen seizoen 2018/2019:
#ajastu: 'Ajax onvoorspelbaar voor tegenstanders'
#stuaja: 'Hebben we na Trabelsi niet echt meer gezien'
#staaja: 'Schöne kan iets inbrengen als hij invalt'
#ajaher: 'Ten Hag heeft gegokt en verloren'
#ajasta: 'Hoop dat Ten Hag linkerkant intact laat'
#vvvaja: 'Geen Neres beïnvloedt spel negatief'
#ajadin: 'Nooit iemand gezien die zó goed omschakelt'
#ajaemm: 'Meer balans op middenveld wanneer hij speelt'
#dinaja: 'Blind speler die Ajax direct beter maakt'
#vitaja: 'Het zelfbeeld van de ploeg is veranderd'

Lees meer over:
Plaats reactie

Pep +562

Wedstrijdverslagen van mensen die op tv kijken?!?!

16-09-2018 22:14

Cruijff72 +0

Wat ik nou echt niet snap is wat neres op het middenveld doet. Gisteren was het vooral terugkaatsen als hij de bal in de voeten kreeg. Zo wordt zijn snelheid veel te weinig gebruikt vind ik.

16-09-2018 19:59

Schwalbino +11

Denk dat dat een experimentje was. Als zo'n positiewisseling Neres/Tadic op het goede moment gebeurd kan het wel gevaarlijk zijn. Gisteren gebeurde het te vaak en werd het voorspelbaar ook omdat er centraal niet veel beweging was als Neres naar binnen kwam.

16-09-2018 20:13

Ajax95Duivendrecht +24072

Tadic en Neres vond ik in de 1e helft juist helemaal niet vaak van elkaars positie wisselen. Ze stonden een beetje honkvast, waardoor er te weinig beweging was. In de praktijk stond Ajax in de 1e helft eigenlijk in een soort 4-2-2-2 als volgt:

---------Tadic----Huntelaar--------
---Neres-------------------Ziyech---
---------Frenkie-----Schöne-------
Tagliafico-Blind-De Ligt-Mazraoui
Onana

Deze formatie was behoorlijk statisch, omdat er centraal te weinig bezetting was. Dit veranderde pas in de 2e helft. Toen zakte Tadic vaker centraal uit en begon te zwerven, en voila, ineens kwam er aanvallende bezetting in de as van het veld. Neres bleef echter ook toen vrij vastgeplakt staan op links, wat ik niet snap. Als je het trio Tadic/Neres/Ziyech echt op volle dynamiek wil laten spelen, moet je Neres ook gewoon een vrije rol geven.

Ik denk echter dat Ten Hag in dat geval bang is dat hij dan zijn verdedigende balans kwijt zou raken. Vanuit die 'vaste' positie op links zie je nu dat Neres bij 'balbezit tegenstander' heel makkelijk de zone links van Frenkie kan afdekken. Als je - naast Ziyech en Tadic - ook nog eens Neres een vrije rol gaat geven, zou het best kunnen dat de linies in verdedigend opzicht niet goed meer op elkaar aansluiten.

Ten Hag is een trainer die dit graag wil vermijden en dus kiest hij bij Neres liever voor een 'dienende' rol boven een 'vrije' rol. Nadeel hiervan is dus wel dat hij meer vastgeplakt staat en minder vrijheid heeft om in/rond het strafschopgebied gevaarlijk te worden.

16-09-2018 21:04

Schwalbino +11

Klopt vooral de tweede helft zag je dat Neres naar binnen bewoog vanuit de zijkant en Tadic naar buiten vanuit het midden. Was volgens mij ook de opdracht van TH om wat variatie erin te krijgen.

16-09-2018 21:52

Ajax95Duivendrecht +24072

Dat viel mij ook op inderdaad.

Eerste helft was gewoon ondermaats qua dynamiek en variatie. Met name de zone rechtsvoorin werd helemaal opengelaten, terwijl de ruimte er wel degelijk lag om daar gevaarlijk geworden.

Tweede helft werd het dynamischer en zag je wel dat deze zone ineens wél veelvuldig bezet werd door afwisselend Ziyech en Tadic.

16-09-2018 22:00

Ajax95Duivendrecht +24072

Ik denk vooral dat T.H. Ziyech in zijn kracht wil laten spelen. Je meest creatieve speler wil je altijd op de plek opstellen waar hij excelleert. Onze meest creatieve speler is Hakim en de plek waar hij excelleert, is de rechter-halfspace. Dus tja, dan is het logisch dat T.H. die zone vooral bezet wil zien worden door Ziyech. Ben het daarentegen wel volledig met je eens dat Neres ook op zijn best is vanaf de rechterkant (hangend) en niet in het centrum. We hebben dus kortom twee spelers die het beste op rechts renderen. Noem het een luxeprobleem.

Eigenlijk zou Ten Hag - als hij dit probleem wil oplossen - Ziyech en Neres de vrijheid moeten geven om veelvuldig van elkaars positie te wisselen gedurende de wedstrijd. Dus het ene moment Ziyech centraal en Neres op rechts, en het volgende moment Neres centraal en Ziyech op rechts. En dat dan de gehele wedstrijd door.

Zoiets heb ik gisteren geen moment gezien, daarvoor stond Neres veel te vastgeplakt hangend op links. Ik heb Neres geen moment zien zwerven en dan vooral niet aan de rechterkant zien opduiken. Ziyech en Tadic deden dat (met name in de 2e helft) wél en toen zag je ook gelijk dat de tegenstander daar geen antwoord op had. Ajax kon toen ineens een aantal keer gevaarlijk worden over rechts, waar dat in de 1e helft helemaal niet lukte. Met zwervende spelers die continu van elkaars positie wisselen creëer je dynamiek en verwarring bij je tegenstander.

Ten Hag zal dat aspect nog moeten zien te verbeteren bij Neres, want hij bezit wel enorm veel voetballend vermogen en diepgang. Het is alleen jammer dat dit er nu nog niet uitkomt bij hem.

16-09-2018 20:41

IkJijHijWijJullieZijnAjax +1

neres moet je gewoon op linksbuiten zetten. het werkte 1 keer tegen vitesse, maar moet je nou perse met tadic daar spelen. vind het geen buitenspeler vanwege zijn lage snelheid.
tadic is gewoon een middenvelder, gelukkig heeft hij kracht om functioneel en sterk te spelen tegen bepaalde tegenstanders, maar tegen bayern drukken ze hem gewoon tegen de vlakte.

17-09-2018 22:26

hallo1 +0

Mee eens, maar lastige keuze.

Schöne doet het goed. Is een geweldige aankoop gebleken, al jaren een vaste waarde en heeft niets gekost. Nu vraagt de positie naast Frenkie meer een dienende rol met balafpakkend vermogen. Dat laatste hebben we niet echt op het middenveld, maar Schöne vult dat goed in. Van de Beek gaat zijn kansjes denk ik nog wel krijgen. We spelen veel wedstrijden en ook Neres is niet altijd in bloedvorm.

16-09-2018 18:07

Lagasj +2905

Speel eerst Lasse er maar uit.
Gaat je voorlopig niet lukken.
Zie liever Azor Matusiwa als hij wat rustiger is over een tijdje.

16-09-2018 17:58

Ar +104

Schone, deoude krijger, is gewoon nog beter dan de jonge honden. Niets om te schamen, want behoudens Litmanen heeft Ajax nooit een betere langdurig op niveau blijvende presterende buitenlandse middenvelder gehad. Gabri, Galasek waren in hun tijd weliswaar altijd onomstreden basisspelers maar zij waren van het klassieke stofzuig type, de dienende verdedigende middenvelder die nooit te beroerd is om gaten dicht te lopen en het vuile werk te doen, en konden daarnaast ook nog aardig voetballen. Schöne is een betere voetballer, een nummer 10 van origine, die nu fungeert als type stofzuiger. Let maar eens op hoeveel ballen Lasse onderschept en hoe vaak hij niet op de juiste plek staat. De kritiek dat hij het niet (meer) kan belopen heb ik nooit echt gesnapt. Natuurlijk is Schone 1 tegen 1 tegen een rappe middenvelder niet de snelste, maar dat waren Wouters, Galasek, Gabri, en menig ander, ook niet. Zij maken dat goed door hun inzicht, positionering, timing, en door altijd minstens voldoende te zijn. Ik heb Schone het afgelopen jaar slechts één keer door de ondergrens zien gaan, dat was de eerste wedstrijd tegen Groningen onder TH, maar dat was niet alleen zijn schuld want door de tactiek van de trainer kwam ie simpelweg te verzuipen en in zijn zwakte te spelen. Op een heel enkel momentje na is dat daarna niet meer gebeurd en zal waarschijnlijk ook niet meer gebeuren, want Schone lijkt me wel de speler om hierover met zijn trainer te praten.

16-09-2018 17:39

Schwalbino +11

Donny moet zich afvragen wat Schone brengt dat hij niet brengt. Schone speelt dienend en heeft meer rust aan de bal omdat hij heel precies weet wat van hem wordt gevraagd in zijn rol en positie.

Als Donny invalt heb ik de indruk dat hij te nadrukkelijk beslissende dingen wil doen. Hij moet meer met verstand voetballen dan komt het wel goed.

16-09-2018 14:45

BrandjeXL +81

Gisteren op Lasse gelet? Wat een verschrikking om naar te kijken. Moet elke bal van de voet van een van de CV plukken, daarna volkomen nutteloos drie om zijn as draaien en dan een laf balletje breed. Juist gisteren had je vd Beek heel goed kunnen gebruiken want door zijn diepgang krijgt Frenkie ook veel meer ruimte om te voetballen.

16-09-2018 15:56

Web +178830

Ten Hag geeft heel veel vrijheid aan zijn team, Neres, Tadic en Ziyech krijgen heel veel ruimte om van positie te wisselen. Schone en Frenkie zorgen voor de balans, Frenkie zag je gisteren al wat meer richting de zestien meter lijn komen. Haal je dan ook nog Schone er uit, is het hele evenwicht in het team weg, gisteren zij ik al, gaat Schone er uit komt Eiting. Schone dekt heel goed door bij balverlies. Donny is jammer genoeg even het kind van de rekening, iedereen gunt hem zijn plek, maar ik denk terecht dat hij even de er tegen aan zit, maar met blesures en een lang seizoen kan het zo weer anders zijn

16-09-2018 16:14

rood-witte scha +0

Hahaha wat een onzin. Schone was voor mij met afstand man van de wedstrijd. Hij zat overal tussen en is super belangrijk in dit Ajax. Waar jij zegt dat hij het spel vertraagd, zie ik juist dat hij zorgt dat Ajax supersnel weer de bal herovert en weer een nieuwe aanval kan opzetten. Onbegrijpelijk dat mensen zo kritisch op de meest constante speler van Ajax kunnen zijn...

16-09-2018 16:29

Web +178830

Helemaal mee eens, en dan ook nog verschrikkelijk om naar te kijken.
Hoe kom je er op.

16-09-2018 16:44

Schwalbino +11

Gewoon nuttig op die plek.

16-09-2018 16:34

Aad82 +1688

Lasse is Al sinds HALF JULI een rots in de branding daar op het het middenveld. Echt heel, heel goed.

Had ik niet verwacht om heel eerlijk te zijn. De geïnterviewde heeft gelijk, als Donny erin komt, dan is hij onrustig en verprutst hij bijna al zijn kansen. Hij moet daarin nog een aantal stappen maken. Komt goed met hem, ben een grote fan van Donny.

16-09-2018 17:25

Web +178830

Dat vind ik ook, kan ik ook nog wel begrijpen, hij wil zich graag waarmaken, laten zien.
En dan ga je vaak dingen doen die niet goed zijn, uit positie lopen bv

16-09-2018 16:27

Schwalbino +11

Lasse zorgt ervoor dat ook Frenkie zich wat meer aanvallend kan opstellen. Laat je Donny voor Lasse spelen dan gaat dat ten koste van Frenkie's aanvallende impulsen. Tenzij Donny het zo zou invullen als Lasse.

16-09-2018 17:01

trodat4030 +96403

Dat is gewoon niet waar. Kijk maar naar de wedstrijden in Jong waar Donny op 6 stond en Frenkie en Appie ervoor. Daar was Donny gewoon een dienende speler..

16-09-2018 17:43

Schwalbino +11

Ik zeg niet dat Donny geen dienende speler is. Dat is hij wel maar hij kan het nog niet zo invullen als Lasse. Daarvoor heeft hij nog niet het overzicht en de rust aan de bal en daarom zou het Frenkie ook tot behoudender spel dwingen.

16-09-2018 20:20

Web +178830

Mee eens, gisteren kwam Frenkie veel meer rond de zestien meter dan normaal, en dan loopt het met Schone beter. Vind ik ook

16-09-2018 18:07

trodat4030 +96403

Heb je wel een idee wat je nou zegt? Je vraagt aan de 10 (zoals Donny speelt onder TH) dat ie net zo speelt als een controleur.. Denk je dat TH dat wil zien? Dan zou hij Donny toch als controleur inbrengen en niet als 10? Wat een vreemde redenering.

Wel mee eens dat ie enigzins forceert, maar die eerste alinea slaat nergens op.

16-09-2018 17:40

Schwalbino +11

Heb je het artikel hierboven gelezen? Daar zegt Sjors van Veen dat VDB net zo goed op de huidige plek van Schone zou kunnen spelen en dat hij het koppel VDB/DJ wel eens wil zien spelen. In die context heb ik het eerste comment hierboven geschreven.

16-09-2018 19:18

Labrador +10

Op zuid 2, op 428 lijkt zich toch een klein sfeervak te ontwikkelen

16-09-2018 13:51

BrandjeXL +81

Drukt Ajax wel weer de kop in

16-09-2018 15:59

trodat4030 +96403

Die diepgang is ook aangeleerd bij Donny, vooral door Trustfull (die wilde het Siem/Klaassen-foefje in z'n elftal) in de B1 en A1, het niet is niet zijn natuurlijke spel. Mensen die hem in de jeugd hebben gevolgd weten dat ie toen veel minder diepgang had en veel meer een echte middenvelder was dan een kopie van Klaassen, zoals hij nu wordt gebruikt op 5 mtr achter de spits. En verdedigend, ik zie Sampaoli daar hieronder over beginnen, zijn kracht is vooruit verdedigen, niet terugverdedigen, wat hij vanuit de '10' positie altijd moet doen. In het elftal van Bosz zag je dat goed (voor de mensen die hem niet kennen uit de jeugd), als 6 was hij een zeer sterke invaller, juist omdat hij vaak vooruit kon verdedigen. Hij mist ook de snelheid om achteruit te verdedigen.. Ik wil hem ook graag eens vanuit de controlerende rol zien spelen, ik denk dat het huidige beeld van Donny dan wel verdwijnt. Alleen moet je niet het aantal doelpunten verwachten als vorig seizoen (toen hij het aangeleerde wel goed uitvoerde) en hem beoordelen op zijn nieuwe positie en rol.

16-09-2018 12:27

Web +178830

Schone heeft toch veel meer voetballend vermogen en gogme dan Donny
Donny is veel meer een dienende speler, die bediend moet worden
Schone is juist een aangever, die ook niet snel uit zijn positie loopt.
Dit Ajax is solide met dit systeem, en ook nog heel veel ruimte voor creativiteit.
Misschien gisteren welk iets te vrijblijvend. Dat is mooi, maar eigelijk eerder beslissen.

16-09-2018 15:06

trodat4030 +96403

Dit is exact wat ik bedoel, Web. Jij bent overduidelijk een Arena kijker en geen bezoeker van de Toekomst (geen diskwalificatie overigens, puur een constatering). In zijn huidige rol (diepgaande 10 en verder vooral van de bal afblijven en als eindstation fungeren) moet hij idd bediend worden. Maar ik zie hem al ruim 6 jaar voetballen (sinds de B2 waar hij als 6 speelde) en heb minstens 250 wedstrijden van hem gezien, en ik kom al jaren tot bovenstaande conclusie, hij is als controleur veel meer op z'n plek dan als '9,5' zoals hij nu speelt (lees: moet spelen). Zijn 'nadeel' is dat hij goed opdrachten uit kan voeren in het veld, ondanks dat hij daardoor niet in z'n kracht speelt. Niet iedereen kan dat, veel spelers spelen op intuïtie (zie Ziyech die veel balverlies afdoet met schouder ophalen en de woorden: dat zit nou eenmaal in mijn spel). Dat Donny dat wel kan is een zegen voor een trainer die hem in een rol laat spelen die niet in zijn natuur zit (zoals nu in het 1e). Nogmaals, als half (met de punt naar voren of de punt naar achteren) of als 6 is hij veel nuttiger dan als eindstation in de 16.. Donny staat sinds Keizer het overnam van Bosz, gewoon 10-20 meter te ver naar voren. Maar omdat ie de opdrachten van de trainers goed uitvoert, laten ze hem daar staan, want hij scoort met enige regelmaat.

Het is toch ook tekenend dat Donny 2 maanden geleden nog aangaf dat de trainer hem niet als optie voor de controlerende positie ziet? Dat betekent dat TH hem al die tijd als diepgaande AM ziet en zelfs op de training altijd op die manier laat spelen. Als je namelijk óók een optie bent voor de controlerende rol, train je daar ook op.

Verder heb ik het nergens over Schone, hoogstens over diens positie en dat Donny daar beter tot z'n recht komt dan als '9,5’.

16-09-2018 17:18

Web +178830

Ik beoordelen de spelers hoe ze in het eerste speler, geld voor alle spelers. Ik vind Schone daar beter, rust, inzicht, als het moet even temporiseren en bal vast houden, heeft ook met leeftijd te maken
Frenkie en Tadic kunnen dat ook heel goed, Ziyech minder raakt in drukte zijn overzicht kwijt, Donny vind ik ook minder in die rol

Ik heb Donny ook in de jeugd zien spelen, niet zo vaak als jou, daar stond hij met Nouri en ik ben de naam even kwijt ( verkozen door Jonk speler van de toekomst ) die stond volgens mij op de verdedigende positie, niet Donny.

16-09-2018 18:13

BrandjeXL +81

Wanneer leer je het nu eens dat Ajax in 90% van de wedstrijden juist GEEN baat heeft bjj spelers die temporiseren. Ajax speelt steevast tegen teams die zich ingraven. Dan heb je júist een snelle balcirculatie nodig waar Lasse juist vaak alle tempo eruit haalt. Frenkie heeft een vergelijkbare rol. Speelt íets verder naar voren maar vind ik ook regelmatig te lang met de bal aan de voet. Zoals gisteren maar vind ik zowel Lasse als Frenkie te veel van het goede. Dus ik zie dan veel liever een Donny die ook diepgang heeft maar ook veel functioneler speelt dan Lasse. Daarbij vind ik Donny wanneer je onder druk komt staan verdedigend beter.

16-09-2018 21:04

AJAIXIXIXI +1

Vind Donny de laatste tijd erg klungelig overkomen in zijn aanname, balbehandeling etc. Als hij weer in de basis wil komen te staan moet hij dat toch echt verbeteren, vooral als controleur.

16-09-2018 12:01

Web +178830

Ik heb een zwak voor Donny.
Maar waarom zou je het koppel Frenkie en Schone uit elkaar halen
Schone kan het spel toch veel beter verleggen dan Donny
De rust die Schone heeft, even de bal afschermen en vasthouden, dat heeft Donny niet

Schone hoe goed hij ook speelt, staat altijd ter discussie.

16-09-2018 11:59

BrandjeXL +81

Precies dit wat je over Schöne zegt was gisteren verschrikkelijk om naar te kijken want als je tegenstander met 11 man voor de eigen goal hangt dan hoeven de dingen niet die jij beschrijft maar heb je diepgang en snelle balcirculatie nodig. Schöne was gisteren wederom de vertragende factor en speelt vrijwel alles breed.

16-09-2018 15:58

Web +178830

Ik zie dat anders, en Ten Hag ook
Ten Hag kijkt heel goed naar zijn rest verdediging.
Ajax krijgt heel weinig veld doelpunten tegen.

16-09-2018 16:17

Sampaoli +39158

Donny moet nog zoveel verbeteren wil hij als controleur spelen bij Ajax. Hij is verdedigend zwak en als spelverdeler komt hij nog te kort ten opzichte van Schöne.

16-09-2018 11:51
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.