Ajax schuift veel talenten door in jeugdselecties

door BvdPloeg 5

Ajax schuift veel talenten door in jeugdselecties

door BvdPloeg 5

Laatst geüpdatet

Ajax is flink aan het schuiven geslagen bij de start van de tweede seizoenshelft voor jeugdteams. De Amsterdammers zijn er doorgaans als de kippen bij als jong talent meer uitdaging nodig heeft en dat gaat nu met drie á vier spelers per lichting tegelijk. Uiteraard zijn meer spelers niet uitgesloten.

Zo werd eerder al duidelijk dat Dani de Wit, Danilho Doekhi en Kaj Sierhuis vast meetrainen met Jong Ajax en ook Justin Kluivert maakte al de stap naar de beloften en zelfs het eerste elftal. Er is ruimte genoeg bij de ploeg van Marcel Keizer, nu Peter Bosz steeds vaker een beroep doet op spelers als Frenkie de Jong, Abdelhak Nouri, Donny van de Beek en Vaclav Cerny.

Door het vervroegd doorschuiven van O19-talenten kan Aron Winter op zijn beurt weer een beroep doen bij trainingen op enkele O17-junioren. Jurgen Ekkelenkamp, Sven Botman, Giovanni de la Vega, Abdallah Aberkane en Daishawn Redan zullen twee keer per week met een lichting hoger trainen, Redan zelfs de hele week. Net als voor alle andere spelers die worden doorgeschoven zal Ajax wekelijks afwegen of zij ook bij wedstrijden van de partij zijn. Doorgaans laat Ajax in krakers tegen bijvoorbeeld Feyenoord of PSV de talenten met hun eigen lichting meedoen.

Het doorschuiven heeft automatisch ook gevolgen voor lichtingen onder O19 en O17. Zo zal bijvoorbeeld Ryan Gravenberch vast bij O17 aansluiten vanuit Ajax O16, waarvan ook Brian Brobbey, Paul Fosu-Mensah en Enric Llansana al regelmatig meededen voor de winterstop. De ploeg van Richard Knopper werd al regelmatig aangevuld met talenten uit Ajax O15. Zo speelde Kenneth Taylor al meerdere wedstrijden bij O16 en ook talenten als Naci Unuvar, Max de Waal, Suleyman Allouch en Sontje Hansen deden al eens mee.

De afgelopen seizoenen was er ook wel sprake van doorschuiven van talenten, maar het lijkt dit seizoen wat meer dan anders. Dat ligt enerzijds aan de grote groep jonge talenten die klaarstaan bij Ajax 1, maar het sluit ook aan bij de uitspraken van Dennis Bergkamp en Saïd Ouaali, die meer dan ooit jonge talenten voor de leeuwen willen gooien. Dat piepjonge selecties van O17, O16 en O15 daardoor vlak voor de winterstop enkele wedstrijden verloren, is daarbij van secundair belang.

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: B.vanderploeg@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

je +5

Dit gebeurde altijd al niks Nieuws.
Frank de boer hield dat process vaak tegen door te vertellen dat ze er nog niet klaar voor waren Frank was bang voor Zijn eigen haggie.
We gaan Said Kwallie niet meteen een lintje geven want die Zijn op.
Hennie Henrichs heeft de laatste gehad.

11-01-2017 14:51

ElFlaco14 +1

De heer Ouaali is goed bezig zoals een voetbalopleiding hoort te zijn, winnen is belangrijk maar ontwikkeling staat op de eerste plaats.
Er is genoeg talent wat ik gezien heb, ontwikkeling is echter niet elke week 5 scoren, gaat om de lange termijn of je het volhoudt school, trainen, slapen en of je wapens die je als speler bezit beetje bij beetje verbeterd.

11-01-2017 13:37

Redrum +96047

Wie niet kopen wil moet maar schuiven!

11-01-2017 13:15

AjaxPassion +3899

Doorschuiven op zich kan iedereen, dat vind ik geen teken van dat het goed gaat met de jeugd. Wat belangrijker is in hoe er met de jeugdspelers wordt omgesprongen en wat er van ze verwacht wordt.

En of dat zo goed gaat, betwijfel ik.
- Welke talenten kun je zo doorschuiven en uiteindelijk moeiteloos inpassen in Ajax1 met de visie van Cruijff/Bosz in het achterhoofd?
- Beheersen zij 'de basisvaardigheden' tot in de puntjes (wat voor 'soort voetbal' wordt er van de spelers verwacht (écht Barça voetbal?), er sijpelen geruchten door dat het meerendeel van de trainers maar wat aanklooit in hun eigen visie)?
- Hoe is de communicatie met de spelers (er sijpelen wel erg veel 'bad cases' door i.m.o.)?
- Wordt er wel écht maatwerk geleverd (zijn de spelers (uiteindelijk) zowel fysiek als mentaal klaar voor een overstap)?

Ik zie namelijk maar weinig spelers in de A's en B's spelen die écht van toegevoegde waarde kunnen zijn voor Ajax1 in de toekomst.

11-01-2017 12:24

3sterren +20205

Het lijkt of dat Bosz er al heel lang zit, maar je zal toch echt nog een beetje geduld moeten opbrengen voordat je het effect van zijn visie en zijn trainingsmethode kunt terugzien in alle geledingen van de club.
Het eerste van Ajax heeft zijn prioriteit, en daar is overduidelijk zijn aanpak waarneembaar, dacht ik zo.
De jeugd zal spoedig volgen...

11-01-2017 12:40

AjaxPassion +3899

Bosz is een 'passant', zijn visie moet dus niet terug te zien zijn in alle geledingen. Althans, dat is wat Ajax heeft uitgesproken voor de FR. Vanuit dat standpunt zou het dus erg zwak zijn als ze Bosz nu de touwtjes in handen geven.

11-01-2017 16:16

MosesD +14645

Kluivert uit de A1 is net bij de a-selectie gekomen. De Ligt is nog A1 eigenlijk, net als Eiting. Dolberg? Rechtstreeks uit de A1 in Ajax1. Ik zie genoeg goede dingen. En ja, niet iedere lichting is even goed. Dat is altijd zo geweest.

11-01-2017 12:40

AjaxPassion +3899

Klopt, als dat de norm is, dan kunnen we tevreden zijn ;P. Maar nu serieus, zij waren natuurlijk al grotendeels opgeleid in de visie van Jonk/Cruijff en werden al ruimschoots bij de A1/Jong Ajax betrokken vorig jaar.

De waarheid over deze spelers zal in het midden liggen (en dit geldt ook voor de lichtingen in de komende 4 jaar), maar het gaat om de visie m.b.t. het opleiden. Ik hoop met je mee dat dit de juiste is en dat de opleiding weer écht de levensader van Ajax wordt.

11-01-2017 16:25

MosesD +14645

De Ligt, Eiting, Kluivert hebben het grootste deel van hun opleiding onder het zgn. oude beleid gevolgd en het laatste jaar onder het nieuwe. Daar tussendoor hebben ze 4 jaar te maken gehad met Jonk als hoofdopleiding. Dus om deze spelers nou grotendeels een product van Jonk te noemen is natuurlijk niet helemaal waar.
In mijn optiek is de opleiding altijd de levensader van de club geweest. De opleiding is ook niet voor niets wereldberoemd en de meeste spelers in het betaalde voetbal over geheel Europa komen uit de Ajax school. Feit is wel dat niet elke lichting even goed kan zijn. Dat is ook altijd zo geweest. We kunnen immers niet ieder jaar topspelers afleveren. Is ook nooit zo geweest. En tegenwoordig met het grote geld is dat natuurlijk nog moeilijker geworden.

11-01-2017 17:49

Web +178830

Ja ze doen maar wat, sinds Jonk weg is het einde van Ajax en zelfs het Nederlands voetbal, altijd het zelfde domme gelul op deze site

11-01-2017 13:16

MosesD +14645

Goed bezig.

11-01-2017 11:07

MosesD +14645

Zo is dat, maar het gaat goed zo. Op de Toekomst, maar ook Ajax1 en Jong Ajax spelen eindelijk weer leuk voetbal. Ajax zou instorten na vertrek Jonk, onzin natuurlijk. Bosz, Keizer, Qualli, ik ben blij met deze mensen.

11-01-2017 11:41

AjaxPassion +3899

Instorten is iets totaal anders dan weer terugvallen tot de grijze middenmoot. En dat tegendeel is nog lang niet bewezen.

De huidige A's en B's en wat daarna komt zou je daarvoor als graadmeter moeten nemen.

Bosz en Keizer hebben (in theorie) niks met de jeugdopleiding te maken, iig niet het overkoepelende deel m.b.t. de speelwijze en visie. Als ze zich hier in de praktijk toch meer mee bemoeien dan wat er van ze verwacht wordt, zou dit alleen maar mooi zijn.

Op Ouali heb ik maar weinig zicht en die dient over een langere periode de kans te krijgen.

11-01-2017 12:31

MosesD +14645

Jij persoonlijk had het wellicht niet over instorten, maar velen riepen dat vorig jaar. Tot de grijze middenmoot heeft de Ajax opleiding nooit gehoord. Wel is het zo dat de ene lichting beter is dan de ander. Dat is iets van alle tijden. Ik zeg ook niet dat Bosz en Keizer iets met de opleiding te maken hebben. Wel is Bosz een uitstekende keuze als trainer en heeft Bergkamp Keizer warm gemaakt om naar Ajax te komen. Wat een verademing vergeleken met Stam en Ulderink. Qualli doet het goed, er heerst rust en duidelijkheid. Laten we die inderdaad eens de kans geven en stoppen met piepen als het over Jonk gaat. Dat is geweest. Op naar de toekomst.

11-01-2017 12:37

3sterren +20205

En vaker naar ”De Toekomst”...

11-01-2017 12:47

MosesD +14645

Inderdaad, want daar is het regelmatig genieten!

11-01-2017 13:08

3sterren +20205

Say that again : )

11-01-2017 16:12

Web +178830

Zo is het

11-01-2017 13:21

AjaxPassion +3899

Dat viel volgens mij wel mee. Het was meer dat er velen bang waren dat de goede visie van Jonk verloren zou gaan (die kant leek het ook op te gaan als Bosz en Keizer niet waren gekomen, maar gelukkig is dit ten dele omgedraaid). De credits voor hun aanstelling gaan dan natuurlijk ook uit naar het huidige TH.

Het gaat mij bij de jeugd niet om de kwaliteit van het talent dat doorbreekt, maar wel de intentie waarmee ze worden opgeleid, d.w.z. basisvaardigheden en tactiek in de visie van Cruijff. En die zie ik eerlijk gezegd niet terug als je kijkt naar de huidige A1 en B1. Veel te behouden vergeleken met Bosz en Keizer hun visie.

Maar laten we afwachten inderdaad. Al moet je als Ajax nooit tevreden zijn, dus als een vakman als Jonk om onduidelijke redenen wordt weggestuurd, dan moet hier ook een goede reden voor zijn en dan moet het gevolg ook kritisch worden bekeken.

11-01-2017 16:12

MosesD +14645

Dat Jonk als trainer een vakman is heb ik altijd onderstreept. Echter heb ik ook telkenmale gezegd dat het geen manager of great communicator is. Iets wat wel nodig is voor dergelijke (zware en verantwoordelijke) functie. Niet meer aanschuiven bij overleg helpt dan helemaal niet.

11-01-2017 17:53

Web +178830

Deze belijds bepalers hebben, Bosz en Keizer aangesteld, over Jonk had je wel goed zicht?

11-01-2017 13:19

3sterren +20205

Dit soort verhalen geloof ik meer dan de ’roddels’ over gebrek aan vertrouwen bij Ajax van bepaalde jeugdige, ongeduldige talenten.
Ajax wil weer aanhaken bij de (sub)top en daar horen spelers bij met specifieke voetbalkwaliteiten, maar zeer zeker ook een gezonde mentale weerbaarheid.
Daar lopen er dus momenteel kennelijk genoeg van in de diverse jeugd-selecties.

”It’s a struggle for life, and only the strongest will survive”

11-01-2017 12:36
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.