Ajax: Oude logo keert (voorlopig) niet terug

door BvdPloeg 61

Ajax: Oude logo keert (voorlopig) niet terug

door BvdPloeg 61

Laatst geüpdatet

Het oude logo keert de komende jaren niet terug op het shirt van Ajax. Dat laat het initiatief '
Geef Ajax z'n gezicht terug' weten via de officiële kanalen. Ajax heeft het statement afgelopen donderdag teruggekoppeld in de persoon van Edwin van der Sar.

'Via een directe terugkoppeling op drie vragen die de werkgroep 'Geef Ajax z'n gezicht terug' bij de directie van Ajax had neergelegd, hebben zij laten weten geen noodzaak te zien om een formeel advies te schrijven richting de bestuursraad en vereniging, om het Klassieke logo terug te nemen', zo valt te lezen. 'Deze formele weg was nodig om dit te realiseren. Daarnaast zal er geen verder onderzoek vanuit Ajax plaatsvinden, om te kijken of er voldoende draagvlak is om het Klassieke logo weer terug te nemen las officiële logo. Wij hebben als werkgroep daarbij samenwerking, hulp en capaciteit aangeboden. De werkgroep wordt gevormd door een zeer groot aantal diverse supportersgroeperingen met als trekker de AFCA Supportersclub.'

'De Ajax directie heeft besloten geen (positief) advies te geven en legt daarmee de wens van een groot deel, zo niet een meerderheid, van de Ajax supporters naast zich neer. Daarnaast hebben talloze prominente Ajacieden zich uitgesproken voor de terugkeer van het klassieke logo. Marketingtechnische, merchandisetechnische argumenten en kostentechnische elementen hebben daarin geen rol gespeeld, zo is duidelijk gemaakt. Op dit moment heerst er daarom frustratie, teleurstelling, woede en onbegrip. Wij hebben aan de directie gevraagd uitleg te geven aan de achterban. De directie heeft hierop een voorstel gedaan. Wij hebben dit voorstel momenteel in overweging.'

Lees de volledige verklaring.

Lees meer over:
Plaats reactie

ram +7283

Volgens mij ben ik de enige die het huidige logo wel mooi vind... Niet dat ik het erg zou vinden als het oude terug zou komen. Het is mij om het even. Maar ik snap best dat Ajax huiverig is om het oude logo terug te brengen. Het is simpelweg niet praktisch en het kost veel geld. Dat terwijl het nieuwe logo wereldwijd zeer bekend is en een meer moderne uitstraling heeft.

22-04-2015 11:38

MankeNeliss +9814

De pruimentijd is begonnen..

21-04-2015 19:19

tonny +0

Lijkt wel of ze alles ondernemen om de supporters tegen te werken.
Kosten seizoenkaarten, logo geen fatsoelijke nodige versterkingen.
Begint aardig op de top van de banken te lijken met dit bestuur.
Zakken vullen voor hun zelf.

21-04-2015 14:41

AFCAHELLMOND +2216

De enige oplossing is om niets maar dan ook helemaal niets te kopen met het nieuwe logo er op.
Geen replica shirtjes, training shirtjes, sjaals of wat dan ook.
Als Adidas geen Ajax spul meer verkoopt komen ze vanzelf wel uitzoeken waarom dat zo is.
Het zelfde zal gelden voor leveranciers van al het andere spul.
Maar zie dat er maar eens in te krijgen bij alle fans die het oude logo terug willen!!!

21-04-2015 11:11

Quando425 +1184

Heel Ajax probeert de supporters voor de gek te houden. De Boer zegt na 90% van alle wedstrijden dat Ajax heeft gedomineerd, Overmars zegt hardop dat dit de beste selectie in jaren is en van der Sar voert even een prijsverhoging op seizoenkaarten in oplopend tot 50%. En nu zien ze geen noodzaak in een ander logo omdat het iets is wat de supporters graag willen en die zijn immers niet belangrijk.

Wat een kille organisatie is Ajax geworden.

Edit: in plaats van die minnetjes te geven ga de discussie nu eens aan...dat brengt namelijk toegevoegde waarde aan het reageren op artikelen. Ik ben namelijk ook benieuwd wat de redenen zijn waarom mensen hier anders tegen aankijken.

21-04-2015 08:32

MichelAngelo66 +22020

Sommigen komen nu eenmaal niet verder dan duimpjes naar beneden geven. Ze zijn jong, hebben nooit het oude logo beleefd, dus "worden er simpel van". Zie de State of mind van de huidige jeugd. Verleden en nostalgie zijn niet belangrijk.

21-04-2015 19:56

Ajax34 +3906

Ik koop alleen artikelen met het oude logo erop. Hetgeen ook in de fanshop is te verkrijgen.
Het enige nadeel is dat je wat beperkt bent in de keuze.
Ik zou veel meer artikelen kopen als ze van het oude logo waren voorzien.
Tsja bobo's

21-04-2015 07:56

ViktorFischer033 +0

Alsof we beter spelen met een ander logo..

21-04-2015 07:44

Ajax34 +3906

We spelen op dit moment hetzelfde als het nieuwe logo. Verschrikkelijk, stijlloos, niet om aan te gluren.

21-04-2015 08:02

ViktorFischer033 +0

En met het oude logo terug gaat dat allemaal veranderen?

21-04-2015 15:45

Ajax34 +3906

Tenminste al 1 ding wat goed is.

22-04-2015 14:54

Mokum31 +6040

De smurf blijft

20-04-2015 22:55

MichelAngelo66 +22020

Directie bereikt wat ze willen. Er roepen hier nu al mensen dat ze er simpel van worden. Als je maar lang genoeg stelselmatig niet luistert, het zonder argument in de la smijt, dan worden de voorstanders steeds minder. Zo zijn mensen helaas. Niet erg standvastig.

De directie is schaamteloos. Zelfs als oud AJACIED. V.d. Sar is een echte bobo geworden. Van mij mag ie naar Manchester. Ik heb helemaal niks met die kerel. De meeste van die lamzakken hebben nog steeds niks met supporters die nostalgisch de cultuur van hun club aanhangen. Die verpatsen hun moeder nog.

Aan mij verdient Ajax geen stuiver meer.

20-04-2015 22:49

MichelAngelo66 +22020

Ja en? Dus loopt ie gewoon over de mening heen van menige aanhanger?

20-04-2015 23:52

MichelAngelo66 +22020

Dat mag jij vinden, maar v.d. Sar praat in functie als directeur. Weet niet of je dat is opgevallen? Dat hij successen heeft gehad met dat lelijke ding speelt geen enkele rol. Verschillende enquêtes hebben aangegeven dat er sterke (meerderheid) vraag is naar het oude logo. Dat jij het niet leuk vind mag, maar is niet van belang. Dat hij en z'n kompanen het zomaar in de la flikkeren is schandalig.

21-04-2015 19:52

Jowen +1

Kunnen we nu de discussie sluiten graag... wordt er een beetje simpel van.

20-04-2015 21:58

kampioen2010 +1898

Off: ik zag net de nieuwe uitshirts van de kakkerlakken, wanneer wordt die van ons onthuld?
Spelen toch meestal de laatste competitie(uit)wedstrijd in het nieuwe uitshirt?

20-04-2015 20:05

jollie18 +9781

Tegen Dordrecht spelen we in ons nieuw uit tenue dus zal binnenkort wel zijn. Of het moet gaan zoals afgelopen jaar dan komt het pas eind van het seizoen

20-04-2015 21:04

Cobrakai +62

Lekker belangrijk over het oude
Logo terug. Zolang we maar oud Ajax voetbal terug kunnen zien en mee kampioen worden

20-04-2015 20:04

jollie18 +9781

Waar is het topic van jong Ajax of is dat nu ook niet meer belangrijk

20-04-2015 19:54

Rayno95 +0

Laat het oude voetbal eerst maar terugkomen, hebben we meer aan :p

20-04-2015 19:41

Raoul14 +3045

Heb liever het oude Ajax voetbal met nieuwe logo dan andersom.

20-04-2015 19:30

Bobo het Konijn +0

Dat denk ik nu ook, kan mij dat logo nou schelen, ga eerst maar eens voetballen op een manier die bij Ajax hoort.

20-04-2015 19:57

luciano24 +0

Ietwat off topic: Wat vinden jullie van het lime-groene uitshirt van volgend seizoen? (Als dat ook echt het officiële shirt is?)

Erg benieuwd naar jullie mening!
http://www.footyheadlines.com/2015/02/ajax-15-16-home-and-away-kits.html

20-04-2015 19:20

klopper +2

Net als het huidige logo...het ziet er eigenlijk niet uit ;-)

20-04-2015 19:25

MelleAfca +14222

Verschrikkelijk...Maar dit word hem toch niet ;)

20-04-2015 19:25

IboAFCA +16071

Hadden ze het vorig jaar goed eigenlijk?

20-04-2015 19:40

pizzapunt +0

Verwacht oranje vanwege ziggo

20-04-2015 19:48

DeBaarsjes +3076

kmoet gelijk aan wolfsburg denken

20-04-2015 19:57

maikydread +31

Jongens het gaat allemaal om GELD!!! niet meer om AJAX de voetbal club wat het ooit was???Elk jaar gaat het om meer en meer en dat zal helaas zo blijven ook. Geen schulden bij Ajax toch gaan de prijzen met honderden euro's omhoog, en wie lijdt hier onder? wij de ""gewone"" supporters die er toch weer elke week er staan .

20-04-2015 19:12

klopper +2

Sorry, maar dit gaat niet puur en alleen om geld...dit gaat vooral om politiek. Ik denk dat er commercieel niet zo'n groot verschil zal zijn tussen het huidige en oude logo. Ook niet als het huidige logo helemaal verdwijnt. Het is veel logischer dat het een politieke grondslag heeft...aangezien Rolf Leeser een flink netwerk heeft binnen Ajax...(lees verenigingsmensen en bestuurders) en het huidige logo heeft ontworpen.

20-04-2015 19:23

Rick4Ajax +0

Man doe niet zo zielig, met je "wij als gewone supporters". Ajax had een goede reden om bepaalde zitplaatsen duurder te maken. Ajax is nog steeds een voetbalclub, alleen niet meer met het oude logo. Ik snap best dat mensen een bepaald sentiment hebben bij een logo, maar dat geldt niet voor iedereen. Ik vind het huidige logo persoonlijk mooier.

20-04-2015 19:53

Bobo het Konijn +0

Dat die prijzen omhoog gingen, daar had de AFCA supportersclub minder problemen mee dacht ik. Lijkt me heel wat serieuzer probleem.

20-04-2015 19:58

godenzonensuper +0

Bewijst maar weer dat Ajax geen voetbalclub meer is maar een kil bedrijf . Jammer maar helaas .

20-04-2015 19:02

MelleAfca +14222

Je hebt helemaal gelijk, het is toch volstrekt belachelijk dat je weet dat ik gok zo\'n 75% van de supporters het oude logo terug wilt zien en het financieel gewoon haalbaar is, aangezien supporters toch al worden afgeperst voor een kleine klote miljoen waar toch niks mee word gedaan wat goed is voor een VOETBALCLUB(!). Duidelijke uitleg geven ze niet omdat ze weten dat ze met geen goed argument kunnen komen. Ben behoorlijk klaar met vd Sar, dat hij een echte clubman is zie ik niks van terug.

20-04-2015 19:11

MelleAfca +14222

Verdomme man, hier word ik nou echt ziek van. Ajax denkt totaal niet meer aan de fans, seizoenskaarten worden belachelijk veel verhoogd, nu dit weer. Ik ben er echt helemaal klaar mee. Het word tijd dat wij supporters maar eens een stapje verder gaan dan spandoeken maken, aangezien dat door deze klote directie compleet over het hoofd wordt gezien. Dit is mijn Ajax niet meer, bestuurlijk is het een grote chaos, fans moeten vooral heel stil op hun stoeletje blijven zitten. De Fluwelen Revolutie gaat echt de verkeerde kant op.

20-04-2015 18:58

pizzapunt +0

Lekker houden zo! Een rijke voetbalgeschiedenis is gekoppeld aan het oude logo en dat moet je lekker zo laten. Het nieuwe logo is gewoon prima. Het enige motief is sentiment dat nu versterkt wordt door een slechter jaar...

20-04-2015 18:53

klopper +2

Ik vind het oude logo ook mooier en meer uitstralen...echter is het mij om het even. Ajax gaat er niet beter van voetballen. Misschien een betere band met de fanatiekere fans. Wat ik wel ontzettend slecht vind, is dat er nauwelijks argumenten worden aangevoerd waarom het niet gedaan wordt, wat ik tamelijk arrogant vind. Dit is iets wat een grote groep supporters al ruim 10 jaar bezig houdt. Dat je dan met ze in gesprek blijft, maar elke keer 'Nee' verkoopt zonder argument geeft eigenlijk aan hoe weinig Ajax zich aantrekt van haar fans.

20-04-2015 19:02

VIPete +81

Ik vind niet dat sentiment het enige motief is. Het huidige logo is gewoon een vrij slap aftreksel van een modernisering van het oude logo. Dat kan veel en veel mooier gedaan worden.

20-04-2015 19:16

VIPete +81

Oude logo is moeilijk hanteerbaar. Wellicht zitten (kleding) sponsors daar niet echt op te wachten. Wat wel gek is is dat het bestuur geen echte reden geeft.

Zie voorbeeld in mijn avatar hoe het wel zou kunnen. Roep om het echte oude logo is wellicht toch te moeilijk om te realiseren.

20-04-2015 18:53

klopper +2

Het is totaal niet moeilijk...het is echt een keuze waar de directie niet aan wil. Dat mag...maar echt geldige argumenten om het niet te doen, die zijn er niet. Echter zit er natuurlijk best een lobby achter...Rolf Leeser heeft het logo toentertijd op eigen initiatief ontworpen en die heeft een redelijk oude jongens krentenbrood netwerk binnen de voetballerij...en daar kom je bijna niet doorheen. Dat zal waarschijnlijk ook wel de hoofdreden zijn...en mede de reden dat er zo uit de hoogte gedaan wordt vanuit Ajax.

20-04-2015 19:08

VIPete +81

Ja de reactie die ze geven (geen reactie) spreekt boekdelen. Erg teleurstellend dat er over zo'n gevoelig onderwerp, wat direct is verbonden met de identiteit van de club zo koud wordt omgegaan.

20-04-2015 19:12

klopper +2

Ach, dit hebben ze eerder gedaan...toen werd er vanaf het vakantieadres gebeld naar betrokkenen dat ze het niet gingen doen, hoe onbeschoft is dat dan? Nu doen ze het iets chiquer, maar nog steeds zonder enig argument. Hadden ze toen trouwens ook niet.

20-04-2015 19:18

De_Realist +365

Er zijn genoeg Ajax fans die niks voelen bij het oude logo, en met elk jaar groeit die groep aangezien er nieuwe generaties kinderen met het huidige logo opgroeien.

20-04-2015 18:46

Arek Milik +598

Wat een onzin, ik ben van 86 en het logo was in 1991 ingevoerd. Toen was ik amper 5 jaar en was ik nog niet met Ajax bezig, ik heb namelijk geen voetbalfamilie om het maar zo te zeggen. Ik ben dus opgegroeid met het huidige logo, maar vind het klassieke logo mooier. En zo zijn er meerdere mensen die ik ken die er zo over denken, nee jouw redenatie gaat mank.

20-04-2015 18:55

De_Realist +365

'90 baby hier. Geboren in het Slotervaart ziekenhuis. Voetbal kwam binnen de familie niet voor. Nog nooit een Ajax wedstrijd gezien op zeer jonge leeftijd, maar omdat je in Amsterdam woonde kende je toch de naam Ajax op de basisschool, want het was de grootste en beste club van de stad, ik wilde er alles van hebben.

Ik hecht waarde aan het huidige logo, dat oude logo betekend niks voor mij, stond niet op de Ajax spullen die ik kocht/kreeg toen ik opgroeide. Het team van '95 is voor mij het beste clubvoetbal team ooit, ook dat team droeg het huidige logo. Het is duidelijk waarom ik aan het huidige logo meer waarde hecht. Daarnaast vind ik het oude logo te grijs en grauw, vind ik het huidige logo toch wat strakker. Alhoewel ik een tijdje terug wel een combinatie van een oud en nieuw logo hier voorbij zag komen, dat vond ik dan wel weer een stuk beter.

Zo zijn er meerdere mensen die er zo over denken.

20-04-2015 21:09

Rayno95 +0

3 duimpjes omlaag, terwijl het gewoon waar en realistisch is...

20-04-2015 19:09

Robinjo1988 +1

Het oude logo is het echte Ajax logo. Om bullshit redenen is het huidige logo ingevoerd.

Bovendien, Als je de logo's naast elkaar zet is het oude logo ook gewoon veel mooier, en het straalt veel meer uit dan dat simpele logo wat we nu hebben.

20-04-2015 19:13

luciano24 +0

Weer geen concrete reden.. Moderniseer het oude logo anders, als het maar weer hét originele Ajax is.

20-04-2015 18:38

klopper +2

Heeft de toenmalige Directie al een keer voorgesteld..een soort tussenversie...dat heeft de groep 'Geef Ajax zijn gezicht terug' faliekant afgewezen...en terecht. Het argument was simpel. Ze willen het oude logo terug, niet weer een nieuw logo. Erg sterk, vind ik zelf.

20-04-2015 18:56

luciano24 +0

Zeker, erg sterk. En als dat hun standpunt is vind ik dat ook wel iets moois. Maar ik denk dat je er dan als twee partijen die "tegenover elkaar staan" niet uit gaat komen. Een tussenweg moet toch wel mogelijk zijn.

Heb destijds hier op deze site al in de reactie wat foto's gezien van gemoderniseerde logo's, en het zag er heel mooi uit.

20-04-2015 19:06

klopper +2

Nee, vind ik niet...deze jongens willen het oude logo en daarmee een stuk gevoel/nostalgie terug. Dat krijg je niet door weer een nieuw logo te maken...daarbij is het niet de insteek van de actie...en nog nog belangrijker...als je een compromis sluit kon je het voor altijd vergeten dat het oude logo ooit nog terug komt. Deze actie loopt al zo'n 10 jaar. En deze jongens hebben zoiets van wij zijn er over 10 jaar nog wel en de directie misschien niet meer. Mooi toch?

Ik zou het echt heel mooi vinden, omdat het ook echt een geweldig gebaar zou zijn van Ajax naar de supporters toe.

20-04-2015 19:13

luciano24 +0

Ben het met je eens hoor! Begrijp me niet verkeerd, ben ook voorstander van het oude logo, en vind het ook mooi dat de jongens gewoon achter hun actie blijven staan.

20-04-2015 19:17

vd.Vaart +1935

Het zijn allemaal poppen, als je geld in hun reet stopt komen er eens woorden uit..

20-04-2015 18:35

AJAX1996 +0

Hebben supporters iets te zeggen eigenlijk? Of zijn wij alleen nodig voor het geld?

20-04-2015 18:20

Robinjo1988 +1

Zou wat zijn als er een keer naar de wensen van supporters geluisterd wordt...

Klote directie!

20-04-2015 18:17

Timothy020 +1

Draait, wederom, wéér om geld. Commercie, lik me reet.

20-04-2015 18:17

ajax4ever01 +13

En wederom worden de supporters genaait!

20-04-2015 18:06

Mark03 +635

Gaan ze ook nog een keer met argumenten komen?

20-04-2015 17:54

Arek Milik +598

Bestuur moet zich schamen na deze statement, zeker in de persoon van Van de Sar (een man van de club) zou je verwachten dat hij alles in werking zet om dat veel gevraagde oude logo terug te laten keren! Stuttgart deed het 2 jaar geleden, dus waarom zou dit bij Ajax niet kunnen?

2x mislukt. Bij een bestuur die voor hun eigen hachje zaten en bij een bestuur met clubmensen die voorstroomden uit de fluwelen revolutie. Word het niet tijd voor een andere aanpak?

20-04-2015 17:53

Timothy020 +1

Echt waar joh!? Er zou eens een keer geluisterd worden naar de achterban...

20-04-2015 17:51
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.