[Update] Ajax bevestigt gesprekken directie

door Sam van Raalte 46

[Update] Ajax bevestigt gesprekken directie

door Sam van Raalte 46

Laatst geüpdatet

Roger van Boxtel moet de nieuwe algemeen directeur van Ajax worden. Dat schrijft De Telegraaf maandagochtend. De dagen van Michael Kinsbergen als algemeen directeur van Ajax zijn daarmee geteld. D66-coryfee Hans Wijers, commissaris van Ajax, stelde Van Boxtel voor.

Van Boxtel was minister in het tweede kabinet Kok en is sinds 2011 voorzitter van de D66-fractie in de Eerste Kamer. Ook is hij voorzitter van de raad van bestuur van PSV-sponsor Menzis en voorzitter van de publieke omroep NPS. Eerder zat Van Boxtel in de opgeheven ledenraad bij Ajax. Ook zat hij in 2011 in het interim-bestuur van de club en was hij deel van de klankbordgroep financiële zaken. Het is nog onbekend hoe lang Van Boxtel zal tekenen en wat er nu met Edwin van der Sar gebeurt, die aanvankelijk de opvolger van Kinsbergen zou worden.

Vast staat dat Kinsbergen de club verlaat, zoals Ajax Showtime eerder bepleitte in een column. Kinsbergen maakte zijn positie onmogelijk door een nieuw tweejarig contract te eisen bij Ajax. Daarnaast wist hij de ontstane onrust in de club niet te voorkomen en was hij eindverantwoordelijk voor de exorbitante prijsverhoging van seizoenkaarten aan de oostzijde van de Amsterdam Arena.

Update 9.27u
Middels een kort statement op de officiële website bevestigt Ajax dat de club in gesprek is met een potentiële opvolger van Kinsbergen als algemeen directeur. Het aflopende contract van laatstgenoemde wordt niet verlengd.

Lees meer over:
Plaats reactie

Rudolph J +0

Van der Sar is geen partij voor deze gasten, te licht. Molenaar zou mijn 1e keuze zijn ... Of Ling?

21-04-2015 08:16

wdka +277

Ja want een Nv laten leiden door ex voetballers zonder noemenswaardige ervaring of opleiding, is een fantastisch plan. Sommigen hier, staan compleet los van de realiteit en kramen met alle respect onzin uit. Ajax is een beursgenoteerd bedrijf en daarvoor heb je bepaalde kwaliteiten binnen de organisatie nodig. Voetbaltechnische beleid over laten aan voetballers, ja! De leiding van de Nv moet men overlaten aan mensen met bestuurlijke ervaring, zo simpel is het.

Zolang men maar met elkaar meewerkt en niet tegen kom je een heel eind. De juiste poppetjes met de bijbehorende expertise op de juiste plek zetten en dat geheel laten samenwerken onder een eenduidige visie en met een duidelijke hiërarchie is een hele kunst. Dat is momenteel het probleem binnen Ajax door het machtsvacuüm van cruijf en het heropbouwen van de visie. Zijn er binnen de organisatie onduidelijkheden over bevoegdheden waardoor verschillende belangen met elkaar botsen wat weer zorgt voor spanningen. Ajax heeft behoefte aan iemand die de visie van cruijf in duidelijke doelen en bevoegdheden kan vertalen en een plan van aanpak kan opzetten. Het opbouwen van de visie en het schoonmalen van de (financiële) rotzooi is afgerond, nu moet de volgende stap worden gezet om Ajax naar een hoger niveau te brengen.

21-04-2015 02:53

JCr14 +453

Dat is toch ook door Cruijff gezegd.
Het voetbaltechnische gedeelte moet door voetballers gedaan worden. Alles daaromheen moet geregeld worden die daar meer verstand van hebben.

21-04-2015 20:29

wilyha +2

gladjakker die al een heleboel mensen in de problemen heeft geholpen met de menzis ja nog zo boef bij ajax kan ajax goed gebruiken

20-04-2015 17:09

RuudRuud +0

We mogen in onze handjes knijpen met Wijers, een van de meest invloedrijke mannen van Nederland. Van Boxtel lijkt mij niks mis mee, veel bestuurlijke ervaring en aanzien. Bovendien echt een Ajax-hart. We moeten niet doen alsof Cruijff's wil ook wet is....Tenzij Cruijff met gedegen argumentatie op de proppen komt waarom Van Boxtel niet geschikt is, kun je nog een andere kandidaat heroverwegen. Hij lijkt mij een prima opvolger voor Van Kinsbergen, die de touwtjes toch niet helemaal stevig in handen blijkt te hebben. Bovendien, wat is er mis met D66? Van Boxtel lijkt mij een keurige vent....Je moet er toch niet aan denken om van die straatvechters/proleten als v/d Boog of Sturkenboom die macht in handen te geven. Daarnaast zie ik veel liever Wijers aan het roer staan dan een nobody als Ten Have

20-04-2015 13:53

Berlin Brussel Banlieus +0

Met van der Boog was Ajax nu failliet geweest. Sturkenboom is Utrechts Pleps.

Ik denk dat we hier heel blij mee moeten zijn. Wijers is gewoon een kanjer die niet zo nodig krijsend op de TV moet, maar onzichtbaar de club leidt. In van Boxtel heb ik ook vertrouwen: Iemand met veel bestuurlijke ervaring. van der Sar komt of te kort of is niet goed ingewerkt. Waarschijnlijk beide. Vooral de zoektocht naar een sponsor ging amateuristisch, net zoals de verhoging van de seizoenkaarten. Niet goed gecommuniceerd.

20-04-2015 17:42

godenzonensuper +0

wanneer flikkeren ze die slop er nu eens uit . Die engnek waait met alle winden mee en overleeft alles.

20-04-2015 12:20

klopper +2

Hehe...het zal een keer tijd worden dat ze die slang er uit flikkeren. De man die er een heel matig financieel beleid op na hield, vervolgens het wiel van Ten Have kiest, vervolgens van Cruijff en vervolgens gaat klagen over een financiële erfenis, die hij nota bene zelf heeft veroorzaakt. Wegwezen met die vent.

20-04-2015 14:01

klopper +2

Mijn voorkeur gaat zo langzamerhand uit naar Tscheu La Ling...laat hem het maar laten zien. Doet het geweldig bij AS Trencin en is iemand die 'de lijn' Cruijff volgt. Nu is Trencin heel wat anders dan Ajax...maar laat hem het maar bewijzen.

20-04-2015 11:24

Beachboy +2858

Lijkt me uitstekend om met een goede balans van bestuurders en oud voetballers te werken. Ik heb persoonlijk geen idee hoe v Boxtel werkinhoudelijk is, maar in types als Weijers heb ik wel vertrouwen. Een ieder die beweert dat het optimaal is dat er alleen maar oud-voetballers rondlopen is niet wijs. Ajax is nu eenmaal een bedrijf, of je dat nu wilt of niet. Nogmaals de balans is belangrijk, zodat de voetbal technische beslissingen bij de voetbalkenners liggen en de bedrijfsmatige beslissingen bij de zakenmensen liggen. Hoe moeilijk kan het zijn...

20-04-2015 11:10

johnd +6

Klopt, zeggen dat er alleen maar voetballers moeten zitten bij Ajax, is zeggen dat er alleen maar schoenmakers mogen werken bij Eram.

20-04-2015 12:27

Quando425 +1140

Wijers en van Boxtel worden als 'slechte mensen voor de club' bestempeld door Cruijff. Vervolgens mag Wijers in de RVC plaatsnemen en draagt diezelfde RVC (Wijers) vriendje van Boxtel aan om de functie van directeur te bekleden.

Ik word hier zo moe van. Of je gaat volledig mee in het plan Cruijff en zet daar de mensen neer die zijn plan willen vertegenwoordigen of je laat het plan helemaal liggen (2e optie zou helemaal dodelijk zijn). Dit halve gedoe zorgt er voor dat er binnen de gehele club weer twee kampen ontstaan.

Ik ben wel klaar met de mensen die opgewonden worden van een functie bij de grootste club van Nederland in plaats van mensen die hart voor de club hebben en Ajax naar een hoger plan willen tillen.

Johan kom maar door....

20-04-2015 10:11

MosesD +14596

Totale onzin. Weijers is juist aangesteld en had de hartelijke goedkeuring van JC. Van Boxtel echter, die moest destijds idd weg.
Typisch voorbeeld van iemand die de klok heeft horen luiden....

20-04-2015 10:42

Ardoe +567

Des te vreemder is het toch dat de naam Van Boxtel wordt genoemd?

20-04-2015 11:03

MosesD +14596

Begrijp daar ook helemaal niets van. Net zoals het feit dat JC nog steeds in Barcelona zit. Niet dat hij kleuterjuf is, maar iets meer betrokkenheid en aanwezigheid lijkt me niet gek, zeker als je weet dat JC niet echt van de digitale communicatie is.

20-04-2015 11:28

Ardoe +567

Daar ben ik het mee eens. Toch wel een gemist dat hij niet standaard een dag in de week op de club rond loopt, of ten minste een aantal dagen per maand.

20-04-2015 11:36

Ajax Koersvast +0

Cruijff heeft meer te doen.
Hij komt deze maand nog las ik hier laatst.
Dat is goed; hij is inderdaad geen kleuterjuf...
Hopelijk is er niet weer (of nog altijd) een kamp bij Ajax dat zijn plannen probeert tegen te werken.....

20-04-2015 12:17

johnd +6

Aan de andere kant, de transfermarkt is niet open, het seizoen is bijna af. Wat moet hij nu doen?

20-04-2015 12:44

Quando425 +1140

Dan staat er foutieve informatie op deze site. Want in een artikel verder wordt Weijers namelijk bestempeld als een machtswellusteling door Cruijff.

Daarmee blijft het dan toch ontzettend vreemd dat van Boxtel naar voren wordt geschoven? En daarmee worden er toch weer kampen gecreerd? Als je eerst wordt weggestuurd door Johan Cruijff en vervolgens kom je via een andere weg weer binnen dan lijkt me niet dat je bereidwillend bent om het plan te ondersteunen (en als hij dat wel is dan is het ontzettend ongeloofwaardig).

Dus het bestempelen als totale onzin lijkt me een beetje overtrokken.

20-04-2015 12:19

godenzonensuper +0

weijers is juist aangesteld door cruijff..

20-04-2015 12:18

Quando425 +1140

In een ander artikel staat dat Cruijff hem samen met van Boxtel als machtswellustelingen zag...wat nu de waarheid is is mij niet duidelijk!

Maar als dat zo is dan steekt die Weijers (en de rest van de RVC) nu een mes in de rug van Cruijff want hij weet namelijk heel goed dat Cruijff die van Boxtel er niet bij wil hebben.

20-04-2015 12:22

Gewoon Gijs +18224

Zelf kom ik niet verder dan namen als Maurits Hendriks en Joop Alberda, of natuurlijk Keje Molenaar, maar die wil misschien niet? Er zijn vast ook nog wel anderen. Wie?

20-04-2015 09:56

Tecmessa +1591

Jongens, ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik snap er werkelijk geen drol meer van. Wie hoort nou bij welk kamp? Wat doet onze algemeen directeur überhaupt? Heeft de huidige structuur met een TH nou echt zoveel meerwaarde?

20-04-2015 09:53

RasAjacied +0

Inteelt Alert!!! Inteelt Alert!!! v Boxtel is vriendje van Wijers...

20-04-2015 09:02

aJaxppy +0

Echt raar trouwens dat Johan dit goed vind! Z\'n vriend er uit en iemand op z\'n plek die hij niet moet...

20-04-2015 08:29

aJaxppy +0

Belachelijke actie.. Club takelt echt weer zienderogen achteruit.. Voetbal is al jaren niet om aan te gluren en we beginnen weer compleet waar we vijf jaar geleden begonnen, een grote bestuurlijke pleuris zooi...

20-04-2015 08:28

Rayno95 +0

Oke, en nu?

20-04-2015 08:23

afca95 +1254

Die beursgang heeft Ajax echt naar de klote geholpen qua bestuur... Misschien ook wel qua voetbal! Onze club wordt misbruikt door mannetjes zoals kingsbergen, nu weer 1 of andere politicus die ff z'n zakken wilt vullen!

20-04-2015 08:09

Cruyffista +0

Het moge duidelijk zijn dat dit niet het plan van Cruijff is. Als supporters moeten we direct massaal aangeven dat we het hier niet mee eens zijn. Het is beter als deze man bij voorbaat afziet van de functie, dan dat we hem weg gaan pesten als hij er eenmaal zit...

Petitie of brief starten, die iedereen digitaal kan ondertekenen?

Ps: zou van duivenbode dit in zn eentje kunnen blokkeren?

20-04-2015 08:07

MosesD +14596

Van Duivenbode? Jij hebt blijkbaar geen flauw idee wat er gaande is bij Ajax. Van Duivenbode zit op de fiets bij Overmars. De enige Cruyffianen binnen onze club zijn Jonk en Jongkind. Neem van mij aan dat de pleuris weer gaat uitbreken.

20-04-2015 08:13

MankeNeliss +9814

Dat zal de reden zijn dat van Boxtel is voorgesteld. Kinsbergen heeft het niet meer in de hand. Boxtel is juist een bruggenbouwer, precies wat Cruijff aangaf om met het beste van beide werelden verder te gaan.
Opvallend is dat de rol van vd Sar steeds onduidelijker wordt. Blijft die nog steeds meeliften?

20-04-2015 08:20

MosesD +14596

Maar van Boxtel moest destijds opdonderen van Cruyff.....

20-04-2015 08:30

MankeNeliss +9814

Volgens mij was v Boxtel tijdelijk ingehuurd om de boel op de rails te zetten.

20-04-2015 08:40

Inhartennieren +642

Ik denk zelfs dat dit al met Johan besproken is.

20-04-2015 11:05

Ardoe +567

Hoezo? Van Duivenbode is toch ook gewoon een Cruyff adept? Keje Molenaar overigens toch ook?

20-04-2015 08:31

MankeNeliss +9814

Ik ben het er juist wel mee eens. Kinsbergen is voor de lange termijn niet geschikt. Hij had duidelijkheid moeten verschaffen. Nu ligt het probleem tussen de Toekonst en de Arena op straat. Wat dat betreft mag je blij zijn dat de commissarissen ingrijpen en de directeur niet verlengen. Met van Boxtel heb je een zeer betrouwbare bestuurder in huis. Een man van coalities. Ik ben ervan overtuigd dat hij de boel bij elkaar krijgt, precies zoals Cruijff aangaf en prompt gast de directeur er uit. 1 en 1 = 2

20-04-2015 08:37

Gewoon Gijs +18224

Het lijkt me best een aardige man die van Boxtel (ook al is die d'66. Maar alsjeblieft worden we nu door die partij overgenomen? Sowieso door politici? Ik ben niet kapot van hoe Cruijff de dingen aanpakt, hij zegt dat er voetbalmensen moeten zitten. Dat punt snap ik, maar volgens mij moet het een combi zijn van sportman en leiding kunnen geven. Denk aan iemand als Toon Gerbrands. Nu is Ajax een stuk lastiger om te leiden als die club van de gemeente Eindhoven. Maar zo iemand moet het mijns inziens zijn. Niet persé een oud-voetballer. Je ziet het met V.d. Sar, een goede voetballer is niet automatisch meteen een goed directeur van een voetbalclub. Gelukkig ziet Sar zelf in dat hij dit (nog) niet zomaar kan, voor er brokken van komen. Zelf kom ik niet verder dan namen als Maurits Hendriks en Joop Alberda, of natuurlijk Keje Molenaar, maar die wil misschien niet? Er zijn vast ook nog wel anderen. Wie?

20-04-2015 09:44

MosesD +14596

Heel vreemd dit. Moest weg van JC cs. Kan het nu helemaal niet meer volgen.....

20-04-2015 07:52

Ibrano9 +0

Cruijff wilde deze man destijds nog uit de ledenraad daar die man er alleen maar zit voor eigen glorie. Er lijkt weer een nieuwe rel te ontstaan op deze manier terwijl we juist gebaat zijn bij rust. Ze leren het ook nooit. Zet daar een man neer die de lijn Cruijff uitzet!

20-04-2015 07:45

Ardoe +567

Wtf, worden we nu een D'66 club?!

20-04-2015 07:25

hetje +2116

Dan zal de beerput wel weer open gaan. hopelijk blijft het rustig bij ons aller ajax.

20-04-2015 07:18

pizzapunt +0

Ik ken deze man niet en kan er niet over oordelen, iemand die meer weet?

20-04-2015 07:08

Ewald +6560

A joh. Veel hebben hier ook geen verstand van voetbaal en geven ook gewoon hun ongezouten mening ;)

20-04-2015 07:13

Justin4195 +273

gewoon niet oordelen? lijkt me beter als je geen verstand van zaken hebt..

20-04-2015 07:28

atl +0

Samen met de bestuursvoorzitter Henny Hendriks een van de grootste Cruyff haters

21-04-2015 11:30
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.