Cruijff schaart zich achter transferbeleid

door BvdPloeg 19

Cruijff schaart zich achter transferbeleid

door BvdPloeg 19

Laatst geüpdatet

Johan Cruijff heeft net als Frank de Boer en Marc Overmars maling aan wat de buitenwacht vindt van de huidige filosofie bij Ajax. De Amsterdammers kochten de laatste jaren geen grote sterren meer en de focus ging volledig op de jeugdopleiding. Dat bevalt Cruijff prima.

'Dan zeggen mensen: je moet spelers kopen. Maar je moet alleen iemand kopen, wie goed is. Anders heeft het geen zin. Maar die goeie gaan naar een grote club met veel geld. Het bestaat niet dat je voor een paar centen de beste kan kopen. Je kan wel een wat oudere speler kopen om de jongeren wat verder te helpen. Niet iemand die in het wereldelftal staat, maar wel met details een jonkie kan helpen. Maar dat zijn details waar 99 procent geen weet van heeft', stelt Cruijff in De Telegraaf.

En dus bouwt Ajax verder aan een elftal met jong talent. Frank de Boer speelt daarin een cruciale rol. 'Die doet het uitstekend. Buiten zijn kwaliteiten als trainer. Het meedenken in het geheel en onderdeel zijn van de club. Want je kunt trainer zijn van Ajax of onderdeel van Ajax.' Over de uitgesproken Europese ambitie van de coach heeft Cruijff ook wel een mening. 'Als je in een poule terechtkomt met FC Barcelona en Paris Saint-Germain, kun je niet zeggen dat je eerste wordt. Dan zeg je: laten we kijken of we geluk hebben en het kunnen doen. Als je de spelers bij die clubs ziet, lopen we daar ver achteraan. Maar wij hebben weer jongere spelers die veel beter zijn.' (foto: Black Bath Towel Photographers)

Lees meer over:
Plaats reactie

Truus de Bakker +1

Tsja, en een jaar later deugt er niets van wat Overmars en de Boer doen.

28-12-2015 15:28

boye04 +0

Cruijff is ook al niet meer geloofwaardig. ' Maar je moet alleen iemand kopen, wie goed is. Anders heeft het geen zin.'

Hoe verklaart hij dan aankopen als Van der Hoorn, Duarte, Zimling etc. Die kunnen er helemaal niks van. Die helpen ook de jeugd niet want ik denk niet dat iemand die Zimling serieus neemt, presteren doet hij niet.

22-10-2014 01:53

Lewis Hamilton +1

Logische redeneringen van Cruijff: Maar je moet alleen iemand kopen, wie goed is.

Dus geen Sana, VD Hoorn, Duarte meer aub.

21-10-2014 15:31

JohnDylan +22665

Overmars moet hetzelfde doen met de scouting van Ajax als wat Jonk heeft gedaan met de jeugdopleiding. Er moeten een paar goede scouts bij komen die het netwerk van Ajax vergroten. Persoonlijk zou ik graag zien dat Van Leeuwen hoofdscout wordt en onder andere ook Haesaert en Beukenkamp aan de scouting worden toegevoegd.

Deze zomer heeft Ajax het aardig gedaan door het halen van Viergever, Milik en Murić. Daar staat dan wel tegenover dat het absurd is dat Zimling wordt gehuurd. Hij is geen type Poulsen dat veel ervaring heeft op het hoogste niveau. Ajax had een echt goede verdedigende middenvelder moeten kopen om Daley op te volgen.

Ajax heeft de afgelopen jaren veel geld uitgegeven aan middelmaat. Sigthorsson (5 miljoen), Duarte (3 miljoen) en Vd Hoorn (4 miljoen) zijn dure miskopen geweest. Vd Hoorn werd gekocht toen Alderweireld er nog was en Duarte werd gekocht toen De Jong er nog was maar toch kon Mokotjo niet worden gekocht omdat Blind er nog was.

21-10-2014 15:29

DeBaas +3

Wij van WC eend...

21-10-2014 15:22

Rudolph J +0

Wat er nodig is, is geduld. JC is een geboren winnaar en heeft altijd en overal gewonnen. Hoera!

21-10-2014 15:09

JPC40 +3

Wat wil Ajax nu eigenlijk welke doel wil Ajax bereiken de komende jaren , wil men nu wel of niet door komen in de CL .
Cruijff en Ajax kunnen moord en brand schreeuwen hoog en laag volhouden dat dit de juiste weg is , vroeg of laat zullen ze ontdekken dat dit toch de verkeerde weg is .
Je ontkomt niet aan duurdere spelers .

Maar dit terzijde zou Ajax nu eens een duidelijk plan openbaar moeten maken wat ze nou werkelijk willen .
Waar Ziet Ajax zichzelf staan in de toekomst .
Wat zijn de verwachtingen die zij willen behalen .

Is er een plan B voor het geval dat het toch niet loopt als wat men had verwacht , op dit moment zoals ik het zie , lijkt het dat supporters nee zeggen en Cruijff en Ajax Ja .

Met alle respect voor Cruijff hij heeft niet het eeuwige leven .
En Frank Tja ik weet het niet of dat hij zal blijven als coach .

21-10-2014 14:33

MosesD +14701

Alle mensen die maar enige twijfels hadden aan ideeën JC of teveel bevriend waren met van Gaal of diens visie aanhingen zijn geliquideerd. Dat is juist het gevaarlijke van de huidige situatie, er is niemand om het th een spiegel voor te houden.

21-10-2014 14:38

JPC40 +3

ik hoop dat je ongelijk hebt maar vrees van niet .

21-10-2014 14:41

MosesD +14701

Theo is fan van JC. Bovendien heeft een lid van de RvC maar beperkte macht.

21-10-2014 18:26

J Pollack +0

Vreemd dat Johan Cruijff enerzijds aangeeft zoveel waarde te hechten aan de jeugdopleiding, terwijl Ajax tegelijkertijd de grootste talenten (van onder de 17) juist zomaar laat vertrekken.

21-10-2014 14:21

DeBaas +3

Het is nog niet eens een probleem voor mij dat je Tadic en Mokotje niet haalt. Maar hoe de fuck kom je dan wel met kneuzen als Viergever, van der Hoorn, Duarte, Sana, Zimling en nog wat andere mafketels die ik alweer ben vergeten. Het is compleet wanbeleid en iedereen steunt het beleid ook nog. #lachwekkend

21-10-2014 13:56

Leon_AFCA +85

ik vind vooral dat ze fysieker moeten. type pepe of vroeger stam.

21-10-2014 12:23

MelleAfca +14328

"Maar je moet alleen iemand kopen, wie goed is. Anders heeft het geen zin''

Duarte, Van der Hoorn, Zimling, Sana....

Ik maak me een beetje zorgen om het feit dat ondanks alle talenten in de jeugdopleiding, we geen steek verder komen op deze manier. Als jongens als Nouri, vd Beek, Cerny, Muric, Dekker, Nunnely etc dadelijk doorbreken, is de enige manier om stappen te maken door jongens van buitenaf te halen die echt bepalend kunnen zijn. Dat kost dan wat geld maar anders kom je weer in de zelfde spiraal terecht als nu. Andersen, Fischer, Kishna etc zijn echt hele grote talenten, maar zolang die worden aangevuld met Duartes en Hoorns kom je echt geen steek verder. En dat gaat dadelijk ook met de volgende toplichting gebeuren. Fantastische talenten, maar ben bang dat we er weinig progressie mee boeken.

21-10-2014 12:14

Rayno95 +0

Precies, daar heb ik ook mijn twijfels over, wat heb je aan alleen een paar talenten en de rest eromheen is middelmaat, daar schiet je weinig mee op en talenten krijgen ook nog wel is een vormdip.

21-10-2014 12:20

MosesD +14701

Spijker op de kop. Talenten die daadwerkelijk in Ajax1 terecht komen kunnen zich pas echt doorontwikkelen als ze omringd worden door betere en iets meer ervaren spelers. Hierdoor worden niet alleen die jonge spelers beter, maar ook het hele elftal en worden alle spelers ook nog eens meer waard. Win win situatie. Daarom is investeren in kwaliteit ook noodzaak. Middelmaat halen? Haal dan niets! Nee, Europese toppers komen niet naar Ajax, kwamen niet naar Ajax en zullen niet naar Ajax komen. Alles begint met goede scouting. Kijk naar het team uit de jaren 90: eigen jeugd aangevuld met echte kwaliteit van buiten. En zo hoort het.
Dit beleid gaat niet werken.

21-10-2014 12:39

Mokum_32 +1

zelfs in de eredivisie hebben we niet meer het beste elftal. aankopen van 4 miljoen of meer voor een spelers uit de eredivisie moet een versterking zijn. En niet in jong ajax spelen. waarschijnlijk denkt johan ook zo maar wilt.die gewoon rust creëren

21-10-2014 12:13

TOOL +3

Het spel van Ajax moet natuurlijk wel vooruit en dat is nou niet echt het geval. In lijn der verwachting raken we steeds onze beste spelers kwijt en krijgen we daar jonge spelers voor terug, nu geeft dat elke keer een periode met zich mee dat zo'n jonge speler zich echt ontplooien kan. Eriksen was een goede voetballer maar zijn kwaliteiten kwam ook langzaam steeds meer bovendrijven. Het kost gewoon allemaal tijd en dan begint het weer opnieuw. Dat is gewoon het schuitje waar Ajax zich in bevind en daar kan je weinig aan doen.

21-10-2014 11:30

scstan94 +1

Het is makkelijk bashen op ons transferbeleid maar vergeet niet dat er ook goede spelers worden aangetrokken. Moisander (speelt nu dramatisch en is aan vervanging toe) is toch twee jaar lang een hele goede/nuttige verdediger geweest, cillissen is de beste keeper van Nederland en met Zivkovic hebben we het grootste aanvallende talent van Nederland binnengehaald.

Vd Hoorn wil ik nog niet afschrijven, heeft het begin dit seizoen goed gedaan, heeft alleen de pech dat Veltman zich goed ontwikkeld. Sana was een risico, heeft een aantal leuke wedstrijdjes gevoetbald daarna ver teruggezakt maar zulke risicos moet je kunnen nemen. Duarte zie ik wel meer als paniekaankoop en voegt dan ook niks toe aan dit ajax.

Verder hebben ze met jongens als Poulsen en Babel toch goede zaken gedaan. Helaas zijn Cuenca en Bojan niet helemaal uit de verf gekomen, ook mede door blessures.

Al bij al hebben ze (TH en Overmars) het nog niet zo slecht gedaan. ( al heb ik mijn twijfels bij Zimling)

21-10-2014 10:50

VFischer +0

Wat ik niet snap is dat ons transferbeleid er op gericht is alleeb echte versterkingen te halen. Waarom dan Duarte, Sana Zimling. Dan zet maar een jeugdspeler neer.

21-10-2014 09:41

Melvin01 +1

Op dat moment liep er geen talent rond wat het niveau aankon. Dan moet je een tussenstop inzetten. Transfers zijn vaak en gok. Er zijn er een boel niet geslaagd bij Ajax die wel bij hun vorige werkgever goed waren. Je kunt niet altijd gokken op eigen talent als ze er nog niet kunnen staan. Ja miss sporadisch. Een Bazoer hoef je echt nu geen basisplaats te geven 50 wedstr lang. Fysiek kan dat niet en ze gaan met vallen en opstaan. En laat het nou zo zijn dat je bij ajax geen tijd krijgt, want we moeten elk jaar voor het kampioenschap gaan ipv een tussenjaar. Ben geen liefhebber van Siggy maar nu kan Zivkovic zich rustig ontwikkelen tot een geweldenaar. Zijn kans komt ècht wel. Toptalenten staan er niet meteen.

21-10-2014 10:20

Cruyffie +2403

Held trouwens onze Johan. 'Je kunt trainer zijn van ajax, of onderdeel van ajax'.

21-10-2014 09:20

Amsterdam1979 +0

Op hoofdlijnen klopt het. Maar spelers als Tadic en Mokotjo maken Ajax direct beter en hadden bij goed handelen (destijds) ook gehaald kunnen en moeten worden.

21-10-2014 08:55

31xAjax +7975

Precies, want toen Cruijff zelf trainer bij Ajax werd haalde hij ook direct een aantal directe versterkingen..... ene Jan Wouters en ene Danny Blind.

Maar er zullen er wel weer zijn die vinden dat Mokotjo Ajax niet beter maakt omdat hij het Ajax spel niet kent en dat het bij PEC en Twente gemakkelijker is dan bij Ajax....

21-10-2014 09:06

Cruyffie +2403

Klopt, daar zal Cruyff het ook mee eens zijn. Maar igv Mokotjo was blind nog niet vertrokken.. Het komt allemaal vrij nauw.

21-10-2014 09:20

31xAjax +7975

Nee, het vertrek van Blind kwamook als een donderslag bij heldere hemel. Er was tot op dat moment nog geen enkel gerucht geweest dat er interesse was voor Blind van welke club dan ook. En ook zijn spel op het WK gaf geen aanleiding te denken dat er interesse zou komen.....

21-10-2014 09:25

Bensco +7175

dat was met Alderweireld toch ook? daar was men ook niet zeker van dat die wegging maar de onderhandelingen met Utrecht waren al wel van start gegaan. Iedereen wist dat Blind pleitte zou gaan en bovendien was je Poulsen al kwijt op die positie dus er had een defensieve middenvelder bij moeten komen.

Komt nog bij dat V.d hoorn dik 2,5 miljoen moest kosten en Mokotjo voor 1,5 verkaste naar Twente. Hij had gegarandeerd geld opgeleverd als die een jaar of 2 bij ons onder contract had gestaan, zelfs met weinig speeltijd.

21-10-2014 10:59

insectenverdelg +23548

Helemaal mee eens. Mokotjo niet voor 1,5 miljoen ophalen, is een grote fout geweest imo.

21-10-2014 10:22

3*stars*3 +23573

Tadic kan je nog twijfels over hebben gehad omdat de stap van Groningen naar Ajax soms te groot is maar hij doet het toch geweldig in Engeland nu.
Mokotjo niet halen is en blijft een blunder.
Die gozer gaat Twente miljoenen opleveren, let maar op.

Laatste weken is het bij Ajax puzzelen puzzelen want 4gever? toch maar Zimling of nee toch maar Serero...

21-10-2014 13:39

Jan Doedel +4313

Tadic is een echte klasbak dat kon een blinde zien maar niet de scouts van Ajax. Als je al die miskopen niet had genomen dan had je Tadic van Twente kunnen kopen en zelf sgeld over gehad. Of het zijn kneuzen of ze worden op pad gestuurd met een paar tientjes voor een superspits. En daar moet de lunch dan ook nog van worden betaald......Het transferbeleid is een lachertje geworden. Enne als we eerlijk zijn is het verschil tussen Ajax en een club als Groningen niet zo groot meer. En dat ligt niet aan het feit dat Groningen zo geweldig is. Ik ben niet negatief maar realistisch.

24-10-2014 07:37

ibrahendriks +1

Op Sinkgraven na, zie ik er ook niet veel na Amsterdam komen.. Propper gaat ook rechtstreeks naar buitenland, denk ik (gezien de vewachte vraagprijs voor Ajax).. En ervaren spelers, ja, wie komt er nog terug als hij nog een speler is waar anderen zich aan kunnen optrekken...

21-10-2014 08:47

BobAFCA +0

We praten dan ook alleen over potentiële aanwinsten vanuit de eredivisie. Er zijn echter toch meerdere competities. Ik vind onze scouting echt matig op onze scouts uit Scandinavië en oost Europa(jeugd) na.
Zodra de scouting verbeterd wordt, kan Ajax een volgende stap maken door de jeugd aan te vullen met gerichte aankopen ipv types als duarte, Sana, zimling en Vd hoorn.

21-10-2014 09:31

Melvin01 +1

Ik ben zeker met je eens dat we wat meer mogen investeren in onze scouting! Meer geld voor het opleiden van deze jongens, faciliteren , het gebied verbreden en geld vrijmaken om dat soort talenten te kunnen kopen. 100 miljoen op de bank is lekker en dat geld hoeft echt niet direct aan aankopen worden besteed, maar door goeie talenten te scouten Hoe eerder je het terug verdient. Op het veld en uiteindelijk in de kas.

21-10-2014 10:24

ambtenaar +23

Ja prima, maar haal dan ook geen spelers als Duarte, vd Hoorn,Sana,Zimling.

De spelers die verkocht worden vind ik aan de lage kant, en de spelers die gehaald worden zijn geen basisspelers.
Ons transferbeleid is echt om te huilen.

21-10-2014 08:44
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.