Jaarcijfers Ajax: 20,7 mln winst, 228,8 mln eigen vermogen

door Jesse ter Haar 22

Jaarcijfers Ajax: 20,7 mln winst, 228,8 mln eigen vermogen

door Jesse ter Haar 22

Laatst geüpdatet

Ajax heeft over het boekjaar 2019/2020 20,7 miljoen euro winst gemaakt, zo maakt de club bekend via Ajax.nl. Mede om die reden steeg ook het eigen vermogen met 18,8 miljoen naar 228,8 miljoen euro.

De netto omzet van Ajax over het genoemde boekjaar bedraagt 162,3 miljoen euro. Dat is 37,2 miljoen euro minder dan tijdens het vorige seizoen, toen er 199,5 miljoen euro binnenkwam. Als reden hiervoor worden de lagere inkomsten uit de Europese competities én de gevolgen van het coronavirus genoemd.

Waar de omzet dus daalde, stegen de kosten gedurende het afgelopen seizoen. Met 0,2 miljoen euro extra was er een kleine stijging te constateren. In het totaal bedroegen de kosten 165,4 miljoen euro en de stijging daarin heeft vooral te maken met een toename in de salariskosten van de club.

Inkomsten en uitgaven transfers

Ook wordt de bijdrage van inkomsten uit transfers van spelers apart genomen, ook wel resultaat vergoedingssommen genoemd. Dit bedraagt 84,5 miljoen euro, waarbij vooral de transfers van Matthijs de Ligt en Kasper Dolberg als belangrijke posten genoemd worden. De uitgaande transfers van afgelopen zomer tellen hier nog niet mee.

De afschrijvingen op vergoedingssommen stegen met 13,8 miljoen naar 52,5 miljoen euro. Dit heeft te maken met de inkomende transfers van Quincy Promes, Lisandro Martínez, Razvan Marin, Lisandro Magallan en Edson Álvarez.

Maak kans op de FIFA 21 Ultimate Edition!

Lees meer over:
Plaats reactie

echteajacied +4

Belachelijk

29-09-2020 22:35

RickAjax14 +0

Even leuk ter vergelijking, in boekjaar 2013/2014 (na 4 jaar op rij kampioenschap), speelde Ajax ook CL en werd het ook 3e in de poulefase.

Omzet toen: 105.6 miljoen
Omzet nu: 162.3 miljoen (ex. correctie voor effecten corona laatste gedeelte seizoen)

Eigen vermogen toen: 71.8 miljoen
Eigen vermogen nu: 228.8 miljoen

Kortom, we hebben in een aantal jaar tijd flink onze omzet (omzet is exclusief transfers) kunnen vergroten, mede door sponsordeals en meer geld ontvangen in CL.
En ons eigen vermogen is in een aanzienlijk rap tempo gegroeid.

Mooie ontwikkelingen :)

29-09-2020 21:44

wladimir +3059

Inkomsten uit de Champions League zijn enorm gestegen, maar vooral de transfersommen. Ajax doet hetzelfde als in 13/14 minder uitgeven dan dat er binnenkomt. Wanneer je dit lang genoeg volhoud en de verschillen groter worden dan word je vanzelf rijk. Nu kan Ajax van de Corona crisis profiteren door de armzalige clubs een poot uit te draaien. Klaassen zou ik niet doen voor 12 miljoen.

29-09-2020 22:34

Dit is mijn club +10330

Het eigen vermogen is dus wel behoorlijk afgenomen. Ik zie op VI een ouder artikel staan over de eerste half jaar cijfers van 2019 en daar bedraagt het eigen vermogen nog 261,7 miljoen. De club is natuurlijk nog steeds zo gezond als een vis, maar het kan dus best hard gaan.

29-09-2020 21:41

Champy +1

De tweede helft van 2019. Dat is het kassagedeelte vh seizoen.

29-09-2020 21:43

Dit is mijn club +10330

Duidelijk, thanks.

29-09-2020 22:16

noppenkoning +41540

Omzet merchandising ook gedaald, hup naar ajaxshop.nl jullie

29-09-2020 21:21

MNJ7 +8721

Daar hadden die Europese shirts wellicht wat extra bij kunnen helpen...

29-09-2020 21:55

Ajaxbrl +13882

Moeten we ons al zorgen gaan maken?

29-09-2020 21:19

Suarez16_ +9356

Wat denk je zelf? Weer een mooie winst en een eigen vermogen dat groeit naar 230 miljoen (en dan heb je met Kudus, Antony, Gravenberch, Neres, Onana, Tagliafico, etc. genoeg kapitaal in de selectie). Door de corona zal er zeker een klap komen, maar die gaat elke club krijgen. Ik denk dat wij het aardig voor mekaar hebben tov andere clubs in Nederland.

29-09-2020 21:25

Ajaxbrl +13882

Grappig dat mensen hier nog serieus op in gaan ook XD

29-09-2020 21:33

Suarez16_ +9356

Hahahaha zoveel pessimisten hier dat je niet meer weet of het serieus is.

29-09-2020 21:50

RickAjax14 +0

Ik vind het persoonlijker erg interessant om te kijken naar het verhaal achter de cijfers. Wat mij opviel was wel het volgende stuk uit het jaarverslag:

"Verwachtingen
Ajax heeft zich voor het seizoen 2020-2021 gekwalificeerd voor de groepsfase van de UEFA Champions League. Na balansdatum zijn transferresultaten gerealiseerd voor een aantal spelers waaronder Hakim Ziyech, Donny van de Beek en Sven Botman. Door de negatieve gevolgen van het coronavirus zullen echter zowel het operationele resultaat als het resultaat na belastingen in 2020-2021 naar verwachting negatief zijn."

Best schokkend dat ondanks deelname CL + verkoop van Ziyech, van de Beek en Botman en toch nog een negatief resultaat na belastingen wordt verwacht... De impact van corona hakt er dus keihard in, maar ook het ruim begroten van Ajax is niet mis. Want ik kan mij niet voorstellen dat alleen 'Corona' zorgt voor dit verwachte negatieve resultaat.

Hopen dat we dit jaar weer mooie sportieve succes gaan boeken om daarmee ook op de lange termijn financieel gezond blijven en weer een klein stapje dichter bij de europese top te komen!

29-09-2020 21:04

Champy +1

Het operationeel resultaat zal hoogstwaarschijnlijk negatief zijn. Dat kan haast niet anders. Je speelt in de CL in een leeg huis, terwijl dat je kassadagen zijn.

Ik denk dat dat verlies wel zodanig groot is dat je met de tranfsers erbij straks ongeveer quitte draait. Door de miljoenen die Ajax straks aan de overige Ned clubs betaalt, kan er wel eens een negatief resultaat zijn, wat te overzien is.

29-09-2020 21:13

Hollister +12626

Ik denk dat de verkoop van Nico, Dest en misschien een Onana in zomer 2021 of uiteraard andere verkopen (Magallan?, Eiting?, etc) er nog bij gaan komen.
Daarbij kan Ajax misschien in de CL extra inkomsten genereren indien ze overwinteren... (dan praat je nl al over een 60 miljoen plus, terwijl zo n 25/30 miljoen begroot zijn). ook dat soort extra inkomsten kunnen ervoor zorgen dat Ajax ook in boekjaar 2020/2021 gewon heel netjes zwarte cijfers gaat behalen. En dat kunnen volgend jaar maar heel weinig clubs zeggen vrees ik

29-09-2020 21:21

Champy +1

De schade bij de andere clubs zal een stuk voelbaarder zijn.
Als Ajax quitte draait, houdt Ajax nog zo'n 50M over door de afschrijvingen.

29-09-2020 21:38

Hollister +12626

Ik ben niet helemaal thuis met boekhoudkundige termen en zaken, maar kan wel heel goed plussen en minnen en aardig een inschatting maken hoe de club er voor staat...LOL
Maar even een vraagje? Als ik jou dus goed begrijp dan kan je afschrijvingen dus eigenlijk bij je EV optellen?
dan nog een vraagje? Stel je koopt een speler die 20 miljoen kost met een 5 jarig contract... wordt dan die 20 miljoen meteen bij die afschrijvingen geteld en gaat dan ieder jaar daar 4 miljoen in mindering? En wat gebeurd en dan als zo n speler na 3 jaar (afschrijving bv 12 miljoen) verkocht wordt voor 50 miljoen?
Al vast bedankt voor je antwoord

29-09-2020 22:32

wladimir +3059

Het is precies zoals je het beschrijft. Na drie jaar is er 3*4= 12 miljoen afgeschreven. Wanneer die speler voor 12 miljoen wordt verkocht dan maakt Ajax 4 miljoen winst (20-12=8) (12-8=4).

29-09-2020 22:51

Hollister +12626

Thnx helder

30-09-2020 08:00

wladimir +3059

Dat viel me ook op. Volgens mij kan dat helemaal niet. Botman, Dest, van de Beek, Veltman en Ziyech leveren al meer dan 110 miljoen op. Daar komen de inkomsten uit de Champions League nog bij ook zo'n 40 miljoen en wie weet hoeveel meer nog. De seizoenkaarten zijn gewoon betaald en de meeste supporters zullen bereid zijn Ajax te sponsoren. Natuurlijk loopt Ajax veel inkomsten mis. Ajax hoeft het veel minder van de recettes te hebben dan andere Nederlandse clubs.

Het verhaal wordt volgens mij vooral opgehangen om geen geld aan andere clubs te hoeven geven.

29-09-2020 21:21

Hollister +12626

Je overdrijft wel een beetje.. aan recettes gaat Ajax dit boekjaar echt wel een miljoentje of 30 a 40 verliezen.. zeker als we na de winter nog steeds niet het stadion in mogen.. dan wordt het zelfs 20 miljoen meer vrees ik... CL wedstrijden ook geen publiek, beker... meestal gaat Ajax uit van 17 4 2 =23 wedstrijden geloof ik a 1,5 miljoen euro

29-09-2020 21:31

wladimir +3059

Trust me. Als Ajax niet meedoet aan de CL komen ze niet aan 100 miljoen inkomsten. Alle potentiële verliezen zijn reeds gedekt door de uitgaande transfers. Ajax gaat alleen verlies draaien wanneer ze als een malle gaan kopen.

29-09-2020 22:46

Hollister +12626

Als je de laatste 3 jaar hebt opgelet had je gezien dat Ajax altijd max 35% van de inkomende transferbedragen weer herinvesteerd, dus dat van een malle investeren gaat niet gebeuren

30-09-2020 01:05

Youri08 +23

Wellicht compleet in de verkeerde richting maar moeten ze niet een negatieve verwachting uitspreken ivm de staatssteun die ze ontvangen? Of zit ik nu als spreekwoordelijke kip zonder kop te lullen?

30-09-2020 14:50

JOHANisGOD +18498

Kudus gaat heel veel opbrengen.
Antony gaat heel veel opbrengen.

Misschien wel bedragen als de Ligt en Frenkie.
Of meer.

Klaiber zal zeker 90 miljoen opbrengen.

29-09-2020 21:01

Hollister +12626

Mooi en leuk voor de buhne, maar dat is alleen interessant voor de toekomst, niet voor het komend seizoen.. dan worden deze jongens nog niet verkocht

29-09-2020 21:34

Octje +35

Wat is de invloed van transfers die over langere periode verspreid zijn op deze cijfers?
https://www.ajaxshowtime.com/article/hoofdnieuws/124190/juve-betaalt-75-miljoen-verspreid-over-5-jaar

Betekent dit dat dit bedrag momenteel in het eigen vermogen zit, maar op het moment dat Juve betaald worden het liquide middelen (binnen het eigen vermogen)?.

29-09-2020 20:58

Champy +1

Heel dat bedrag van Matthijs zit al op de balans.
Als een som gespreid wordt, zal zo'n bedrag bij je vlottende activa staan.

29-09-2020 21:03

JOHANisGOD +18498

Ik ben nieuwsgierig hoe psv er voor staat.

Al jaren wordt hier geschreven dat het wel een keer einde verhaal is voor PSV, maar ik denk dat ik dat nog jaren blijf lezen helaas.

29-09-2020 20:52

Schwalbino +11

Zolang FC Einhoven bestaat heeft PSV groeikansen.

29-09-2020 21:23

ajaxrulesz +2

Het wordt nooit einde verhaal van grote uitgaves bij psv. Dat psv nu al jaar in jaar uit transfers kan blijven doen zoals ze ook afgelopen jaar deden geeft aan dat psv onmogelijk om kan vallen. Namelijk zeer minimale uitgaande transfers, minieme europese inkomsten uit europees voetbal, corona. Van der wallen, asml en consorten steken daar wel een stokje voor, als ajax tever uit het zicht dreigt te geraken, en anders is het de gemeente wel. Financiele constructies bedenken zijn ze daar expert in.

29-09-2020 22:05

Schwalbino +11

Toch wel mooi dat twee voetbaljongens in dat miljoenenbedrijf aan de top zitten.

29-09-2020 20:46

JOHANisGOD +18498

Dat wilde Johan.

29-09-2020 20:55

Ajaxmax +1

En gebeurde!

29-09-2020 20:58

wladimir +3059

Als het om geld gaat hebben die twee niet zoveel te vertellen hoor.

29-09-2020 22:54

NouriVandeBeek +7

De echte klap komt natuurlijk in het huidige lopende boekjaar. Ik snap dat Ajax dan Dest wel wilt verkopen voor een aantrekkelijk bedrag

29-09-2020 20:43

Hollister +12626

De klap komt idd pas dit jaar, maar ik zal je vast een geheimpje verklappen ok? Niet verder vertellen hoor..... maar ook komende jaarrekening gaat Ajax zwarte cijfers schrijven .. beloofd... sttttt (en dat is geen geintje)
Dus ondanks alle ellende, Ajax heeft al aardig geanticipeerd op deze crisis, geloof mij maar.

29-09-2020 20:59

RickAjax14 +0

Ik hoop uiteraard met je mee dat Ajax zwarte cijfers gaat schrijven, maar in hun jaarverslag spreken ze (helaas) andere verwachtingen uit.

"Verwachtingen
Ajax heeft zich voor het seizoen 2020-2021 gekwalificeerd voor de groepsfase van de UEFA Champions League. Na balansdatum zijn transferresultaten gerealiseerd voor een aantal spelers waaronder Hakim Ziyech, Donny van de Beek en Sven Botman. Door de negatieve gevolgen van het coronavirus zullen echter zowel het operationele resultaat als het resultaat na belastingen in 2020-2021 naar verwachting negatief zijn."

Ik hoop dat een transfer van Dest (die mogelijk in het schrijven van deze toelichting nog niet is meegenomen) er dan maar voor zorgt dat we wel positieve cijfers schrijven :)

29-09-2020 21:08

Dennis129 +11893

CL spelen, voor 100 miljoen verkopen.
Maximale schade Corona 60 miljoen
Geen zwarte cijfers. Tricky

29-09-2020 21:18

Hollister +12626

Let jij maar op.. komt goed.. Er staat niet dat ondanks de transfers dat er verlies geleden gaat worden, maar dat men operationeel een negatief resultaat verwacht en daarom de transferwinsten nodig zijn (dat schreef Van der Sar hier ook laatst, dat men de transfers van vd Beek en Ziyech begroot had net als CL) ...
Maar ook Ajax weet natuurlijk niet of dat Corona een heel jaar zonder publiek of een half jaar enz... dus de werkelijke schade van Corona kan men helemaal nog niet overzien. wat doe je dan? dan ga je uit van het ergste scenario 60 miljoen in de min (totaal recettes)
Extra verdiensten CL (alles boven de 25/30 miljoen) en transferwinsten (op dit moment is dat 130 miljoen minus 27 miljoen aan inkopen) dus zo n 100 miljoen bruto (zaakwaarnemers, bonussen, doorverkoop, opleidingsvergoeding, etc)
Al met al valt het nog mee, maar dat ligt er ook aan wat er nog meer gebeurd dit jaar, worden nog spelers verkocht of gekocht, wel of niet ver komen in de CL, mogen er wel of geen supporters wedstrijden bezoeken, eisen seizoenkaartenhouders wel of niet restitutie van Ajax aan het einde van het seizoen. Allemaal zaken die van belang zijn

29-09-2020 21:42

wladimir +3059

Precies. Corona zorgt voor minder winst, maar niet voor een verlies.

29-09-2020 22:57

Bruno04 +15832

Niet dat ik er verstand van heb maar kosten van 165 miljoen en een omzet van 162 miljoen lijkt me nogal uit verhouding ofniet? Dan is alles afhankelijk van spelersverkoop en CL spelen

29-09-2020 20:37

voorkennis +2101

Poehhh, dit zijn wel cijfers die CL begroot zijn. Geeft wel aan hoe belangrijk het kampioneschap en directe plaatsing is.
Geen kampioen en/of geen CL komend seizoen en de ellende begint, met gedwongen verkopen om de begroting rond te krijgen

29-09-2020 20:26

cantharel +3527

Dat gaat het begin van het einde betekenen.?

30-09-2020 15:07

JordanAFCA +22481

Kan je nagaan hoe belangrijk deelname CL wel niet is op financieel en sportief gebied.

29-09-2020 20:23

Hollister +12626

Valt best mee hoor... wat niet vermeld staat is dat men ook heel bewust de transfer van Ziyech niet heeft opgenomen in dit jaar... de winst valt daardoor iets tegen, maar daarmee is tevens het gat richting het lopende boekjaar al weer gedicht.
Ajax heeft bij de lopende jaargang ingecalculeerd dat men operationeel een verlies gaat draaien van 35 a 40 miljoen (door mislopen recettes nationaal en CL)
Dat gat moet weer gedicht worden door (extra) inkomsten CL en transferwinsten.
Op dit moment heeft Ajax in deze jaargang als meer dan 130 miljoen verkocht (incl Dest) en voor 27 miljoen ingekocht (zonder Klaassen en klaiber), dus staat men bruto 100 miljoen in de plus en dus die 40 miljoen CL gegarandeerd (waar schat ik 25 miljoen begroot is) dus zo heel slecht staat het er ook dit lopende seizoen niet voor. Per slot van rekening is men nog maar 3 maanden bezig. Alles verkopen (Nico, Onana?) deze winter of volgend jaar zomer voor 1 juli 2021 tellen gewoon nog mee, natuurlijk net als alle uitgaven voor nieuwe aankopen. Daarom snap ik deze 2 aankopen ook niet. Had dan maar liever voor een Henrique van 20 a 22 miljoen gekozen.. die wordt meer waard (en is 22 jaar,daar waar deze 2 domme aankopen geen restwaarde meer hebben.
Tja, ik zal er wel niets van snappen

29-09-2020 20:34

wladimir +3059

Het is echt belachelijk als Klaassen wordt gehaald. Die is niet beter dan Ekkelenkamp. Frenkie werd ook in de winterstop verkocht en die inkomsten werden we meegenomen in de cijfers 18/19. De inkomsten van Ziyech zijn idd doorgeschoven naar dit seizoen (20/21).

Kampioen worden is essentieel. Volgend seizoen weer meedoen aan de CL en de concurrentie is voor altijd op onoverbrugbare afstand gezet.

29-09-2020 23:02

Bjorn +12726

Belangrijkste om te peilen hoe groot de afhankelijkheid van transfers is:

Het operationele verlies bedraagt € 3,1 miljoen.

Dat lijkt dus nog mee te vallen, voor nu. Zal dit seizoen anders zijn i.v.m. lege stadions.

29-09-2020 20:22

BrandjeXL +81

Zeker, qua bezoekers mist Ajax vorig seizoen niet extreem veel. We lagen uit Europa en we hadden nog vier thuiswedstrijden. De klap gaat dit seizoen komen. Al verwacht ik dat Ajax door transfers, CL en minder salariskosten toch ook dit seizoen weer winst gaat maken.

29-09-2020 20:28

Hollister +12626

Juist.. CL en transferwinsten zal het gat weer dichten.. ben wel benieuwd hoeveel Ajax werkelijk begroot voor Europees voetbal... ik schat zo n 25 miljoen (plaatsing CL heeft men het vaak over)

29-09-2020 20:44

Champy +1

Je vergeet wel 1 ding.
De CL recettes voor de eerste seizoenshelft zal geen vette worden.
Uit die 3 thuiswedstrijden zou je al ruim 5M omzet hebben. Als je geluk hebt is dat straks nog maar 1M.
Ook de 8-9 thuiswedstrijden in de eerste helft van de competitie loop je miljoenen mis.

29-09-2020 21:01

Hollister +12626

Ik heb Van de Sar wel eens horen zeggen dat men uitging van 2 scenario's :
1. helemaal geen publiek dit seizoen dan een verlies van 50 a 60 miljoen
2. Gedeeltelijk 25% en of oplopend zou dat en verlies zijn van 35 a 40 miljoen.
men hoopte natuurlijk op het 2e, maar deze week maakt het natuurlijk weer een stuk onzekerder... misschien is dat wel de reden waardoor een dure transfer van bv een Henrique niet goed gekeurd werd door de RvC. Dat zou mij niet verbazen. (maar koop dan helemaal niets als je dat geld heel goed kan gebruiken)

29-09-2020 21:07

Champy +1

We vergeten natuurlijk in dat we in onzekere tijden leven.
Ajax heeft een super financiele positie gecreëerd om op terug te vallen mits nodig. Dit is zo'n jaar.

29-09-2020 21:15

Hollister +12626

idd.. een jaartje 20 miljoen verlies leiden zal ook niet onoverkomelijk zijn... neem aan dat seizoen 2021/2022 de situatie weer een beetje genormaliseerd is.. gelukkig heeft de concurrent er net zoveel last van dus idd clubs zonder reserves hebben meer problemen vrees ik.

29-09-2020 21:45

wladimir +3059

De concurrent heeft er veel meer last van dan Ajax. Die moeten gaan verkopen.

29-09-2020 23:05

Bjorn +12726

2020/2021 wordt zowel operationeel als netto een verlies aldus het jaarverslag. Dat geeft wel aan hoe diep de pijn zit van covid.

29-09-2020 23:05

Afca85meer +1

Precies de reden waarom spelers niet wilden inleveren vanwege Covid-19. Het geld klotst tegen de plinten omhoog.

29-09-2020 20:19

Lewis Hamilton +1

Niet dat ik het erg vind, maar dit is wel op CL begroten.

29-09-2020 20:18

ajaxxcied4life +2

Vind ik erg tricky.

29-09-2020 20:19

Hollister +12626

Valt denk ik wel mee..
Vroeger toen als een begroting hadden van 100 a 110 miljoen euro (toen Ajax doorgaans overwintering EL begrootte, was meestal een bedrag van 15 miljoen begroot)
Doordat Ajax met de begroting richting de 150 miljoen wilde is men over gegaan met het begroten van zo n 25 a 30 miljoen (maw plaatsing CL groepsfase)
in de praktijk is het maar 10 tot 15 miljoen meer dan dat men altijd al deed. niet zo heel spannend, zeker als je weet dat Ajax in de laatste 10 jaar bv 5 a 6 x CL haalde

29-09-2020 21:04

wladimir +3059

We deden drie keer niet mee aan de Champions League de afgelopen 10 jaar. Probleem is dat een kampioenschap de komende 10 jaar niet gegarandeerd een Champions League plek oplevert. Daarom is het van belang dat andere Eredivisieclubs ook in Europa blijven presteren. Ik moet nog maar zien dat PSV EL haalt. Willem de 2e is alweer uitgeschakeld. Dat was altijd al zo. Onder Marcel Keizer haalde wij de EL niet eens, terwijl we het seizoen ervoor in de finale stonden.

29-09-2020 23:16

Bjorn +12726

Dit geeft in het kort een klein beetje weer hoe erg nu wordt ingezet op CL én een of twee grote verkopen per seizoen.

Hoog spel om aan te haken in Europa.

29-09-2020 20:16

Hollister +12626

Ondanks Corona nog steeds winst.. even ter vergelijking.. Barca verliest in een half jaar 300 miljoen euro door Corona.. en het ergste moet voor alle clubs nog komen, dat is dit lopende jaar.. recettes en tv gelden waren vorige jaar geen probleem.. dit jaar zullen heel veel clubs het pas echt merken... zeker clubs met een eigen stadion. Komende week zullen ook die clubs hun cijfers bekend maken... maar nogmaals dit lopende seizoen zal heel veel clubs diep in het rood brengen

29-09-2020 21:11

Bjorn +12726

Dat komt omdat Covid nauwelijks invloed had op de cijfers 2019/2020. Immers, CL-groepsfase was al gespeeld in volle stadions en er waren nog maar 4 thuiswedstrijden in de eredivisie te gaan. 95% van de omzet was al binnen.

29-09-2020 23:06

Hollister +12626

Beetje onzin. Zo groot is dat risico niet.
Het risico is nu extra vanwege de Corona crisis, waardoor je EN CL EN zelfs 2 grote transfers moet reserveren ter compensatie.
In een normaal Corona vrij jaar heb je aan 1 uitgaande transfer van 30/ 40 miljoen voldoende om misgelopen CL te compenseren....meer niet (mits dan wel minimaal overwintering EL)
Dus is het risico veel minder groot dan dat iedereen denkt

30-09-2020 08:09

Dennis129 +11893

Met zulke extreme transferobrengsten vind ik het een erg magere winst.
Dit jaar loop je door Corona wellicht wel 40 miljoen aan inkomsten mis die je vorig jaar wel had.
Je moet er niet aan denken dat je ook nog eens een jaar CL mist. Dan gaat het heel hard in de min. Al zie ik dat gelukkig absoluut niet gebeuren Als ik onze huidige selectie vergelijk met de concurrentie.
Maar het neigt naar Russische roulette zoals Ajax momenteel begroot

29-09-2020 20:14

BrandjeXL +81

Hoezo zou Ajax die 40 miljoen CL inkomsten mislopen aangezien we al in de poulefase zitten? Daarnaast zullen de salariskosten dit seizoen afnemen verwacht ik. De transfers van Hakim, Donny, Botman, Dest, Marin zitten er nog niet bij dus die komen bij dit jaar op. Dus we komen de coronatijd met winst door.

29-09-2020 20:16

Dennis129 +11893

Je snapt toch wat ik bedoel. Dat als Ajax een jaar geen CL haalt je zwaar in de min komen. Stel we spelen volgend jaar zomer geen CL en we hebben die zomer geen toptransfer is er echt een groot probleem. Dit jaar zal het goed komen omdat we CL spelen en een hoop verkocht hebben. Maar het blijft gevaarlijk om zowel CL als grote transfers te begroten.

29-09-2020 20:21

AFCA020! +6130

Wat een onzin, je hebt gewoon een buffer.

Als jij nu een willekeurige andere club ter wereld kan noemen die 228 miljoen eigen vermogen heb, betaal ik een pilsje voor je.

(Stuur maar tikkie :p)

29-09-2020 20:27

Dennis129 +11893

80 miljoen verdienen aan transfers en maar 20 miljoen winst. Betekent zonder transfers 60 miljoen verlies.
Ook geen CL erbij een jaartje betekent 90 miljoen verlies.
Dan gaan het hard met je reserves.
Dat je CL of 1 grote transfer begroot kan ik nog snappen, maar beide vind ik gewoon een te groot risico.

29-09-2020 20:33

greinsje +55

"80 miljoen verdienen aan transfers en maar 20 miljoen winst."

Ze hebben toch ook voor 52 miljoen nieuwe spelers gehaald? Die staan ook weer voor dat bedrag op de balans.

29-09-2020 20:39

Dennis129 +11893

Ik las op vi dat het transfersaldo 80 miljoen was

29-09-2020 20:43

Champy +1

Bij geen CL en geen uitgaande transfers had je geen 90M verlies geleden.

In deze rekensom heb je 7M aan belastingen betaald die je niet zou moeten betalen en bij verlies heb je zelfs negatieve belasting.

Ook bij geen CL, betaal je beduidend minder premie uit aan spelers.
Ook de huur en wedstrijdonkosten liggen dan een pak lager.
Ook omdat je geen spelers hebt verkocht, heb je de onkosten niet die hieraan verbonden zijn.
Ook omdat je geen spelers hebt verkocht, moet je theoretisch gezien geen spelers aankopen.

In een gewoon EL seizoen zonder uitgaande transfers is je nettoverlies lager dan 30M, wellicht zelfs 25M, waarvan het overgrote deel te wijten aan spelersafschrijvingen.

Je kan dus perfect budgetteren op ofwel spelers verkopen ofwel CL halen.

Statistisch gezien verkoop je elk jaar je beste speler voor tig miljoen.
Statistisch gezien haal je ook minstens 4x/10 jaar de CL.

29-09-2020 20:52

wladimir +3059

Dat is de enige club die ik ook kon verzinnen. Wat is de vermogenspositie van Chelsea, City, Juventus, Madrid, PSG, Spurs of United bijvoorbeeld?

Hun inkomsten zijn sowieso veel hoger, maar hun uitgaven ook. Barcelona staat er belabberd voor. Wel veel inkomsten, maar meer verplichtingen en geen eigen vermogen.

Onze vermogenspositie is nog niet sterk genoeg om met die clubs mee te gaan doen.

29-09-2020 23:26

BrandjeXL +81

Dat zou een zwart scenario zijn maar nog steeds op te vangen. Daarom is het zaak om jeugdige toptalenten te blijven halen en de eigen jeugd belangrijk te maken. Dat moet ten alle tijde onze financiële levensader blijven. Daarom snap ik ook niet dat men 15 tot 17 miljoen voor spelers(breedte aankopen) als Klaassen en Klaiber wil gaan uitgeven.

29-09-2020 20:32

Hollister +12626

Juist.. spelers zonder restwaarde.. dit is de domste beslissing van ten Hag en Overmars van de laatste jaren.. nog niet geleerd van Bande en Marin.. die hadden ten minste nog restwaarde en leeftijden om wat aan te verdienen.. maar ach, heb er al genoeg over gezegd. Blijf het ongrijpelijk vinden

29-09-2020 20:53

Hollister +12626

Dennis, dan moeten En geen Cl worden behaald EN geen grote transfers worden gedaan.. laatste 3 jaar ieder jaar meer dan voor 100 miljoen verkocht en Ajax herinvesteerd meestal max 30 a 35%. Daarbij wordt denk ik voor 25 miljoen Europese inkomsten begroot, met een hele goede EL zou je ook al snel 10 tot 15 miljoen kunnen scoren (in EL finale jaar was het geloof ik 22 miljoen). Dus zo heel erg zou dat niet zijn als Ajax dan eens een keertje 10 miljoen in de min komt mbt operationele kosten. Veel erger is het om je concurrentie dan weer financieel sterker te zien worden waardoor jou positie tov van bv PSV verzwakt

29-09-2020 20:51

Champy +1

Mager?

Ruim 50 miljoen aan spelersafschrijvingen gedekt. Dat is verdoken winst.
Bedrijfbelasting van ruim 7M betaald.

Stel dat er geen uitgaande transfers zijn geweest, had je verlies gemaakt en die 7M niet moeten betalen.
Aan de andere kant is dat ook niet echt verlies want dat nettoverlies wordt hoofdzakelijk gecreëerd door je spelersafschrijvingen.
Als de speler sportief zijn ding doet, behoudt de speler zijn waarde.

29-09-2020 20:43

Hollister +12626

Moet je niet aankomen met spelers als Klaassen en Klaiber.. want dan kan het hard gaan.. de concurrentie en met name PSv zit niet stil dit jaar.. wordt zelfs kantje boord denk ik... en dan zijn de rapen gaar. daarom snap ik deze move niet van ze. Ze weten hoe belangrijk het is

29-09-2020 20:46

wladimir +3059

De Ziyech transfer is een jaartje naar voren geschoven, hè?! Anders was er 60 miljoen winst. Aankomend seizoen maakt Ajax gewoon winst in een Corona seizoen. Op AZ na geen enkele andere Nederlandse club is mijn verwachting.

29-09-2020 23:19

aissati +0

Wat zit er in het eigen vermogen? Ook de waarde van spelers?

29-09-2020 20:13

Bjorn +12726

Onjuist.

29-09-2020 20:20

greinsje +55

Het antwoord is dat ajax zijn spelers waardeert tegen historische kostprijs (immateriele activa). Het totaalbedrag dat hiervoor op de balans staat, is dus de aankoopwaarde van alle spelers die op dit moment bij ajax onder contract staan.

29-09-2020 20:35

wladimir +3059

Juist. Jeugdspelers staan dus niet op de balans. De marktwaarde van gekochte spelers is in werkelijkheid hoger (Onana, Schuurs, Blind, Tagliafico, Kudus, Martinez, Promes, Antony, Tadic en Neres.

Blind en Tadic zijn misschien een slecht voorbeeld, maar je snapt mijn punt. Die zijn twee jaar geleden samen voor 40 miljoen gekomen en staan nu voor waarschijnlijk 20 miljoen op de balans.

29-09-2020 23:33

Bjorn +12726

Eigen vermogen is optelsom van alle bezittingen (spelers, panden, rechten, debiteuren, kasgeld, banksaldo) minus al je schulden.

Dus ja, spelerswaarde zit erin. Maar wel alleen van gekochte spelers. Jeugdspelers zijn op papier dus bijna niet gewaardeerd.

29-09-2020 20:18

BrandjeXL +81

Prima cijfers. De transfer van Hakim zit er dan nog niet eens bij. Op zich vreemd aangezien hij voor 30-06-2020 is verkocht. Dus bij excuses aan Hollister die in deze gelijk heeft.

29-09-2020 20:13

Hollister +12626

geen probleem

29-09-2020 20:56

flavente +166

Tijd voor nieuw pakhuis voor Dagobert Overmars. Mooie cijfers

29-09-2020 20:07

driesterren*** +3

Mark doet het goei, mag van mij nog wel zo door gaan!

29-09-2020 20:10
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.