Ten Hag legt uit: 'Als trainer ben je geen Tita Tovenaar'

door Jesse ter Haar 5

Ten Hag legt uit: 'Als trainer ben je geen Tita Tovenaar'

door Jesse ter Haar 5

Laatst geüpdatet

Erik ten Hag is trots op de ontwikkelingen die hij met Ajax door de jaren heen gemaakt heeft. Als een onbekende van de club kwam hij aan in Amsterdam en wat volgde was een lange weg om zijn visie op de groep over te brengen. Het resultaat mocht en mag er nog altijd zijn, want Ajax speelt succesvol en scoort vanuit de opbouw.

'Op het begin is het altijd lastig. Je kent de club, de krachtvelden en je spelers nog niet' zo vertelt Ten Hag in gesprek met Ajax TV. 'Je komt in een gegeven situatie en dan moet je aan het werk gaan. Voordat je jouw ideeën hebt geprojecteerd op je spelersgroep, gaat daar tijd overheen. Als trainer ben je geen Tita Tovenaar, al denken bepaalde vormen van media en publiek dat het wel zo functioneert.'

'Om een elftal te laten functioneren, zijn er zó veel situaties die je moet intrainen', legt de tacticus verder uit. 'Je moet automatismen kweken en voordat je daar bent, dat kost gewoon tijd. Je moet de juiste balans zien te vinden. Dat gaat met vallen en opstaan. Bij dat vallen komen kritische geluiden en daar moet je mee omgaan. Het is belangrijk om je eigen weg te blijven volgen. Dat wil niet zeggen dat je niet naar andere mensen moet luisteren.'

Het idee van Ten Hag met Ajax is duidelijk: winnen, maar vooral ook uit eigen initiatief kansen creëren. 'Het is niet makkelijk in het huidige voetbal, waarin tegenstanders heel goed georganiseerd zijn. Dat kun je alleen maar als je een bepaalde vorm hebt. We hebben ook gezien dat het een stuk lastiger wordt als we die vorm niet hebben. Dan moet je het veel meer hebben van omschakelmomenten en spelhervattingen. Wij hebben in de afgelopen jaren een ploeg gehad die in staat was om vanuit de opbouw aan te vallen, iets te creëren en te scoren.'

Ajax komend seizoen

Voor Ten Hag ligt ook komend seizoen weer de taak weggelegd om een succesvol Ajax te smeden. De oefenmeester weet waar hij op mikt. 'Een vechtmachine, een strijdend Ajax dat met geloof op het veld staat en zo veel mogelijk aanvallend wil voetballen. Maar ook realisme, want we willen resultaten halen en op meerdere podia actief zijn. Na zo’n coronaperiode ben je toch heel nieuwsgierig naar wat het niveau van het team is. Dat level is niet zomaar terug. Daar zullen we keihard voor moeten werken.'

Denk jij dat Bayern München met 0-2 wint van FC Barcelona? Zet in en krijg 10,50 keer je inzet terug!

Lees meer over:
Plaats reactie

trainerdv +2

Absolute vakman. Vergelijkbaar met Klopp. Eerst zaaien, dan oogsten. Momenteel het beste wat we voor onze selectie hebben kunnen staan. Op den duur zal dat veranderen, zoals alles verandert, maar dit seizoen nog niet,

14-08-2020 21:45

Professor +11201

Voordat hij met Ajax gaat oogsten zal hij vooral verdedigend nog de nodige aanpassingen moeten doen. Het begint op het middenveld er moet echt nog een snelle en technische verdedigende middenvelder bijkomen die een counter er uit kan halen. En die aanvallend het spel kan versnellen. En op de rechtsback plaats hebben we toch nog wel een probleem twee getalenteerde spelers maar positioneel zeer beperkt, hoop met Reiziger en Bogarde dat ze dat er snel uithalen. En mocht Nico weggaan moet er echt een snelle back gekocht worden. We hebben gewoon een traag centrum dus is het nodig dat er twee snelle back zijn en een snelle technische verdedigende middenvelder die het trage verdedigende duo kunnen ondersteunen. En dan hebben we een goed team dat kan oogsten.

14-08-2020 22:54

louis60 +11472

'Ik kan niet toveren'. Indekken voor als het niet goed gaat?

14-08-2020 20:58

trainerdv +2

Nee, hij zegt dat om goed voetbal te spelen je er erg veel tijd in moet steken en dat het vrijwel onmogelijk is om dit direct te doen als trainer.

14-08-2020 21:42

off +26

Ik vond z'n stuk over het lopen zonder bal erg belangrijk. In de laatste periode onder tijd van Frank ontbrak dat echt en stond iedereen af te wachten wat een ander ging doen. Daarnaast belangrijk om niet alleen spelers in het team te hebben die in de bal komen.

14-08-2020 18:58

IkJijHijWijJullieZijnAjax +1

Dat kwam door het inbrengen van statische luie spelers zoals bazoer, die ook nog een in de as stond.

16-08-2020 02:49

Marcus +2052

Ik heb Louis van Gaal bewust meegemaakt en alle trainers daarna, maar ik weet het zeker: Ten Hag is mijn favoriete Ajax trainer ooit. Hij is tactisch zo sterk en heeft een uitstekende visie. Hij maakt van elk elftal een voetbal machine en heeft het inzicht en leiderschap om een groep te vormen zoals hij voor ogen heeft. Vorig jaar toen Frenkie en De Ligt vertrokken gaf niemand een stuiver voor Ajax in de CL. Maar in Stamford Bridge hebben we een fantastisch Ajax gezien tot de twee rode kaarten. En daarna alsnog een gelijkspel eruit slepen. Met 10 punten een derde plek is gewoon ongelukkig.
En natuurlijk, een Siem op 10 is afschuwelijk en niet de juiste beslissing. Sommige wissels zet ik ook mijn vraagtekens bij, maar elke trainer heeft zo z'n eigenaardige beslissingen.
Maar het is typisch Nederlands om dit zo concreet uit te lichten en dus negatief de dingen te benaderen.
Kijk juist naar waar Ajax nu staat en geniet daar van.
Zonder twijfel: ook dit seizoen gaan we weer genieten en prijzen pakken.

14-08-2020 18:10

Web +178830

Eens hoor
Hij stelt wel altijd de beste 11 op
Daar gaat het om

14-08-2020 21:13

Yeshyeshyall +10983

Mooi gezegd! Zo zie ik het ook. Vorig jaar twee exceptionele talenten vertrokken en stond toch weer sterk elftal. Ook dit jaar ziet het er goed uit en inderdaad: hij doet niet alles goed nee.

14-08-2020 23:32

PJK54 +1

Ik kan me wel vinden in dit verhaal van onze professor en hoop dat hij niet komt met wissels waarvan je denkt "hè is dat nu wel slim?" of een fantasieopstelling waar bij wijze van spreken de keeper in de spits staat.
Ik zal zeggen succes professor en het team natuurlijk zeker in deze verdomd moeilijke tijd.

14-08-2020 17:20

Lazell +17005

Hij maakt zeker af en toe onvoorstelbare keuzes, met als ergste Siem op 10. Maar als je hem in deze video hoort praten over beweging aan de contrakant, loopacties in tegengestelde richtingen, af en toe niet te snel willen scoren, uitlokken, restverdediging etc. mogen we onze handjes dichtknijpen met zo'n trainer. Zeker een die die mooie praatjes ook nog om kant zetten in trainingsvormen, de wedstrijden en resultaten.

We hadden een geweldige selectie, maar geen van onze voorgangers in de laatste 15-20 jaar had daarmee een halve finale CL gehaald. Ook Bosz niet.

14-08-2020 17:47

Web +178830

Ik vind dat hij weinig spelers op de verkeerde positie zet
Siem zat hij fout mee
Maar die heeft hij in zijn hele periode 5 wedstrijden gespeeld of zelfs nog niet?
En dat kwam doordat het goede middenveld Martinez, Ziyech, Donny uit elkaar viel

14-08-2020 17:54

IkJijHijWijJullieZijnAjax +1

Had niet gehoeven als hij gewoon neres op had blijven stellen. Maar het idd een lastig keuze om ziyech naar achteren te schuiven, gezien zijn statistieken.

Wat jij nu posten is grappig genoeg waar ik het met mijn neef vanavond over had. Ajax floreert altijd met een goed vast middenveld en een controleur erachter. Telkens in al die seizoen waarin we maar bleven schuiven ging het mis. Het is dus wel degelijk de basis van een goed ajax. Dat en een enigzins stabiele verdediging.

Scoren doen we altijd.

16-08-2020 03:06

DonAdam +2360

"We hadden een geweldige selectie, maar geen van onze voorgangers in de laatste 15-20 jaar had daarmee een halve finale CL gehaald. Ook Bosz niet."

Ik zal je zeggen, alle trainers hadden de halve finale gehaald; want Frenkie pakte het team bij de hand en loodste het naar de halve finale. Het maakt echt niet uit wie je voor die groep zet, als zon uitzonderlijk talent opstaat en uitblinkt op die manier.

Je gaat toch ook niet beweren dat Michels het Ajax in de 70s zo onwerkelijk goed heeft gemaakt, dat was ontegenzeggelijk Johan Cruyff.

Oke, Bosz had het misschien nog kunnen verneuken, door Ajax veel te gewaagd te laten spelen, maar in principe hadden zelfs jij en ik Ajax nog naar de halve finale geloodst.

Wat betreft EtH, ook bij hem klopt de restverdediging vaak niet, en na het vertrek van FdJ en Schone heeft hij de puzzel nog niet opgelost. En dat is al ruim een jaar het geval; je verliest niet zomaar 2x van AZ, Getafe en WII met zulk materiaal. Dat komt door de restverdediging en een matige invulling van het middenveld. En dat mag je een trainer aanrekenen; ondanks dat de patronen voorin, die uit zijn koker komen, prima in orde zijn. En voordat mensen weer uit hun panty scheuren; ik geniet bij tijd en wijlen van het prachtige, verfijnde aanvalsspel, maar het kan altijd beter en een beetje kritiek mag best wanneer het op zijn plaats is.

14-08-2020 18:39

Lazell +17005

Je vergeet dat de tegenstanders ook geweldige talenten hebben. Ik noem maar een Cristano Ronaldo, Dybala, Kroos, Modric, Muller, Lewandowski. De selecties van Bayern, Real en Juve waren niks minder dan die van ons en toch gingen ze over de knie. Dat is meer dan goede spelers. Alles klopte op dat moment en dat is zeer zeker de verdienste van onze geweldige trainer. Hij heeft het elftal zo neergezet dat iedereen, inclusief Frenkie, uit kon blinken.

Dat middenveld heeft even veduurd maar hij had wel zijn ideale middenveld gevonden met Martinez, Donny en Ziyech. Toen die 3 samen speelde, we een vast centrum hadden met Blind en Veltman en voorin diepgang hadden, speelden we iedereen aan gort. Chelsea kwam met 4-1 achter in eigen huis en werden helemaal weggevaagd. Net als de masterclass thuis tegen Utecht.

Zoals ik al aangaf, TH maakt soms vreemde keuzes, die koppeltjes op de dubbele 6 met Alvarez en Martinez bijv. maar vorig seizoen hebben we eigenlijk nooit in een vaste samenstelling kunnen spelen. Blessures mogen nooit een excuus zijn, maar wel een verzachtende omstandigheid.

Tegen ploegen als PAOK zijn we ook flink in de problemen gekomen qua restverdediging idd en dat is onverdedigbaar.

14-08-2020 19:15

EersteAanname +2198

Goed verwoord, helemaal eens

15-08-2020 09:41

Web +178830

Natuurlijk is een zo goed als zijn materiaal. Maar er zijn wel degelijk trainers die meer uit een team kunnen halen

14-08-2020 21:16

IkJijHijWijJullieZijnAjax +1

Ben ik het niet mee eens.
Een trainer bepaald de sfeer, zorgt ervoor dat de juiste mensen samenspelen zodat er een chemie ontstaat in elftal, tot een punt dat de selectie de trainer niet meer nodig heeft.

Alleen hij kan die samensmelting en bewustwording teweeg brengen, hij bepaald de samstelling van acteurs.
Het is echt een zwaar onderschat broep, ga maar even na wat je los van voetbal kennis aan mensenkennis nodig hebt om iedereen vol overgave met ekaar te laten spelen.

Het is niet alleen maar poppetje A op die positie, wat tsctisch gelul en trainingen. Je moet ook jonge mensen begrijpen en kunnen overtuigen.

16-08-2020 02:59

Web +178830

Dat is toch het standaard basis praatje van iedere trainer?

Ten Hag zet zijn goede spelers wel op de goede plaatst
Dit kom ik heel vaak tegen hier, hier onder het bewijs
De wissels waren een stuk minder

De spelers van 12 tot 20 probeert hij wel eens wat uit, daar was hij niet altijd gelukkig mee, maar kan ik ook nog wel inkomen
Als Alvarez en Marin voor behoorlijk bedragen gehaald zijn, zul je ze toch een kans moeten geven, misschien te lang doorgegaan met deze twee

Onana, Mazaroui, De Ligt, Blind, Tagilafigo, Schone, Donny, Frenkie, Neres, Tadic, Ziyech
Het elftal van halve finale CL

Onana, Dest/ Mazaroui Veltman, Blind. Tagilafigo Donny, Ziyech, Martinez, Neres, Tadic, Promes
Afgelopen seizoen toen het echt begon te lopen, tot aan de blesures

14-08-2020 17:50
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.