Werkdruk clubartsen neemt toe sinds zaak-Nouri

door Bart Veenstra 35

Werkdruk clubartsen neemt toe sinds zaak-Nouri

door Bart Veenstra 35

Laatst geüpdatet

Clubartsen in het betaalde voetbal voelen een toenemende werkdruk als gevolg van extra media-aandacht, mondigere coaches en de dreiging van schadeclaims, zo schrijft het NRC. De dreiging is voelbaar geworden sinds de zaak Nouri en een rechtszaak in Engeland waarbij Sunderland een geblesseerde speler (Ricardo Alvarez) voor ruim vijftien miljoen euro kocht.

Tot nu toe is het - zover bekend - er nooit van gekomen dat een clubarts in het Nederlandse profvoetbal persoonlijk aansprakelijk werd gesteld voor een niet-adequate behandeling van een speler. John Beer, advocaat van de familie Nouri, sluit niet uit een claim bij Don de Winter - de voormalig clubarts van Ajax - neer te leggen als hij er met Ajax niet uitkomt. De Winter zou zodoende de eerste clubarts in Nederland kunnen zijn die aansprakelijk wordt gesteld wegens een niet-adequate behandeling van een speler.

Mede door extra media-aandacht, mondigere coaches en de dreiging van schadeclaims voelen clubartsen nu meer werkdruk, zo schrijft het NRC. Onder meer Edwin Goedhart, in het verleden werkzaam bij Ajax en nu arts bij de KNVB, komt aan het woord. Hij heeft altijd een AED (een externe defibrillator) bij zich. 'Waar ik ook ben, in de spelersbus of in de dug-out. Bij Oranje heb je al snel 750 miljoen euro transferwaarde onder je hoede.'

Voor Mineke Vegter, arts bij PEC Zwolle, is er ook wat veranderd. Toen zij nog niet standaard een AED bij zich droeg, keek ze in stadions altijd voorafgaand aan de wedstrijd waar het apparaat te vinden was. Zodra het nodig was, moest iemand ernaartoe rennen, iets wat nu niet meer kan. 'Nu wordt het uitgelegd als "niet-professioneel" als je geen AED paraat hebt.'

Advocaat Michiel van Dijk, die gespecialiseerd is in sportrecht en arbeidszaken, is van mening dat de beroepsgroep zich 'echt zorgen moet maken'. 'Clubartsen moeten opstaan, hun krachten bundelen en collectief regelen dat hun rechten beter beschermd worden. Aan het eind van het liedje staat de arts er alleen voor. Dat zie je ook bij het drama rond Nouri.'

Sportartsen nemen meer risico's

Uit onderzoek van de UEFA naar de belangrijkste risicofactoren voor blessures blijkt de communicatie tussen de trainer en de clubarts het meest invloed te hebben. Jan Ekstand, onderzoeksleider en voormalig bondsarts van Zweden, zegt: 'Anders dan ziekenhuisartsen nemen voetbalartsen risico's. Ze voorzien de coach idealiter van een risico-managementplan. Ze stellen zich nederig op, passen zich aan en denken met hem mee.'

De link met Daley Blind, die in het Champions League-duel met Valencia kort naar de grond ging, wordt al snel gelegd. De vraag is vooral: had Ajax geen risico's moeten nemen en Blind moeten wisselen? Clubartsen zeggen dat het niet zo zwart-wit ligt. Het NRC schrijft: 'Als een speler benadrukt dat hij zich goed voelt, valt er iets voor te zeggen om het aan te kijken. Zeker als het om een nieuwe klacht gaat. Duizeligheid hoeft op zichzelf niet alarmerend te zijn. De leek kan dat soort dingen niet weten.'

Voetbalartsen nemen vaak het belang van een wedstrijd mee in hun oordeel. Tegen Valencia stond de volgende ronde in het Champions League op het spel. Met andere woorden: 9,5 miljoen euro. Een clubarts zegt: 'Was Blind er afgehaald en de volgende dag blijkt dat hij niets mankeert [hij heeft een ontstoken hartspier] dan vraagt de directeur zich af hoe hij die 9,5 miljoen terughaalt.'

Lees meer over:
Plaats reactie

MPAjax +8307

omdat ze toen niet snel genoeg bij nouri waren en daarna niet snel genoeg een adequate oplossing voor het probleem hadden zoals zo snel mogelijk zuurstof toedienen, volgende keer dus gewoon een zuurstofmasker mee als je op hogere grond bent ... en niet zeuren over werkdruk want dan hebben ze er nog niks van geleerd dus

16-01-2020 15:45

Ajaxhart +0

Ga er van uit dat een arts verzekerd is tegen aansprakelijkheid. Dus i.g.v. een claim, bloedt vooral de verzekeringsmaatschappij.

16-01-2020 11:50

PuurGeluk +4796

Nee niet alleen de verzekeringsmaatschappij. Niet best voor je reputatie als je iets als dit achter naam hebt staan wel?

16-01-2020 12:31

Matzet +5341

Ik hoop van harte dat er geen claim wordt neergelegd bij Don de Winter. Het is verschrikkelijk wat er met Appie gebeurd is en ja hij had beter kunnen handelen. Maar denk je nou werkelijk dat hij op dat moment niet naar eer en geweten heeft gehandeld? We verwachten dat iedereen op elk moment foutloos handelt, ook een dokter. Dat is niet realistisch en het is ook nog eens hoogst onzeker of correct handelen de uitkomst anders had gemaakt. Ten hoogste een verhoogde kans op een betere uitkomst.

Een claimcultuur is de doodsteek voor de samenleving en maakt iedereen passief, bang om fouten te maken. Een mens is geen zak geld. Wat als een advocaat namens een gehandicapt kind de ouders aansprakelijk stelt voor het leed, door hem op de wereld te zetten? Geloof me, dit ridicule voorbeeld is niet ver weg, als we deze weg inslaan.

16-01-2020 11:43

RuffRhythim +24837

Wat zou jij doen als het jouw zoon betrof en je lijkt er onderling niet uit te komen met de andere partij (in dit geval Ajax)?

Want dat is precies het essentiële waar het om gaat: Ajax en de familie van Nouri lijken er niet uit te komen, terwijl dit inmiddels dik 2,5 jaar geleden is nu.

16-01-2020 14:38

Habalaski +1088

De familie en de club komen er wel uit. Maar de advocaat gooit roet in het eten. Hij heeft waarschijnlijk iets van een percentage afgesproken wat hij krijgt en die ziet de euros al rollen.

16-01-2020 15:37

RuffRhythim +24837

Dat weet helemaal niemand hier

16-01-2020 20:14

blava +2

En de verzekeringsmaatschappij van Ajax neem ik aan

17-01-2020 14:01

trainerdv +2

Het blijft apart dat mensen de rol van een arts zo erg overschatten. Het beste sleutelteam van de Formule 1 kan niet voorkomen dat jij je wagen in de prak rijdt als je risico's neemt. Zo moet je dat ook met een lichaam zien. Een arts kan je informeren, helpen en adviseren, maar meer ook niet. En zeker niet al het leed voorkomen. Jammer altijd dat het over Nouri en de behandelaars moet gaan, als er iemand tot dit inzicht moet komen.

16-01-2020 10:16

Ferd +38189

Maar het is juist de monteur die de wagen fixt na schade, en dan aangeeft of de wagen de weg weer op kan. Zegt hij ja, maar de motor ontploft omdat hij een benzinelek over het hoofd heeft gezien, dan is hij aansprakelijk.

16-01-2020 12:41

Deepblue +64

Excessen daargelaten vind ik die claimcultuur helemaal niks. Werkt verstikkend.

16-01-2020 09:14

AFCAMM +11326

Wat maakt de transferwaarde van de Nederlandse spelers in vredesnaam uit? Red je iemand’s leven omdat ‘ie veel waard is? Beetje vreemde toevoeging..

16-01-2020 08:55

Ferd +38189

In deze setting niet want het gaat om het claimen van eventuele economische schade. Dus doet de transferwaarde van de spelers er zeker wel toe.

16-01-2020 09:45

f*ck010 +648

Dus als 2 spelers liggen te stikken maar snel naar degene die het meeste oplevert rennen?

16-01-2020 18:47

Ronaldinho020 +1

Blijkbaar wordt er zo’n situatie gecreeerd.. heel treurig, onmenselijk.

16-01-2020 19:00

Ferd +38189

nee, zo'n situatie wordt niet gecreeerd, de arts doet voor iedereen even hard zijn best. Alleen vertegenwoordigen deze personen meer economische waarde, en dus is de claim als hij een fout maakt hoger.

17-01-2020 04:02

Ferd +38189

Nee. Je snapt het overduidelijk niet. Een dokter gaat ze beiden proberen te redden. Maar waar dit om gaat is de claimcultuur, de spelers zijn 750 miljoen waard dus als het mis gaat dan is de claim ook vele malen hoger dan als het bij jou of mij gebeurd, want wij vertegenwoordigen een lagere nominale waarde. Dat wil niet zeggen dat een arts ons niet zou proberen te redden.

De arts, Edwin Goedhart, zegt nergens dat hij deze spelers qua persoon meer waard vind, en dus voor hen beter zijn best zou doen. Hij zegt alleen maar dat ze voor de verzekering 750 miljoen waard zijn, en dat een eventuele claim dus hoog is.

17-01-2020 04:01

PuurGeluk +4796

Ja ik snap die toevoeging ook niet. Ik ben daarna ook gestopt met lezen. Beetje kortzichtig misschien maar ben niet geïnteresseerd in iemand die dit soort dingen zegt. Met welke intentie ook.

16-01-2020 12:30

Sterretje73 +5177

Ik word een beetje moe van die advocaat van de fam. Nouri. Elke keer even de media iets toefluisteren als pressiemiddel. Alsof het de schuld van Ajax en/of de arts is dat dit Appie is overkomen. Houdt je vuile was binnenboord en wacht gewoon alles af voor je weer dit soort zaken naar buiten brengt. Je brengt Appie er niet helemaal mee terug en Ajax heeft al 1000x aangegeven de fam. te willen bijstaan ook al treffen ze zelf geen blaam. Uiteindelijk, toen er duidelijk werd dat er echt iets serieus aan de hand was is er gewoon adequaat gereageerd. Not all battles can be won...

16-01-2020 08:08

Ajax_026 +3038

Er dus helemaal niet adequaat gehandeld
-Nouri lag te lang op de grond voor dat er de juiste hulp kwam
-Nouri had nooit onder medicatie (slaappillen) zo intens mogen trainen
-Nouri hadden ze beter moeten testen en in bescherming moeten nemen toen jaren voor het voorval al symptomen naar boven kwamen.
-Ajax had niet moeten proberen de zaak van zich af te schuiven gelukkig is dit al rechtgezet en heeft vd Sar in een emotionele video-bericht zich van zijn beste kant laten zien.

Op dit moment moet Ajax gewoon accepteren dat ze hebben gegokt en (iedereen) heeft verloren. Nouri heeft en zou alles geven voor Ajax. Er werd al jaren aan hem getrokken door topclubs en was een absolute uitblinker. Compenseer die jongen door de zorg financieel op je te nemen en geef de familie een kleine bijdrage voor het leed.

Mocht die advocaat echt moeilijk blijven doen maak het geheel dan openbaar (des noods lek je het) zodat iedereen kan zien waar die advocaat op uit is.

maar vooral heel veel sterkte kleine strijder!

16-01-2020 10:24

Lazell +16970

Ik weet dat het moeilijk te verkroppen is, maar Ajax heeft zelf toegegeven dat er fouten zijn gemaakt. Als arts heb je de verantwoordelijkheid adequaat te kunnen reageren in een noodsituatie. Dat komt vaak neer op procedures uit je kop knallen en blijven trainen. Daarin heeft hij gefaald en daarom is hij ook op non-actief gezet. Als hij geen fouten had gemaakt, was hij nog steeds arts van Ajax. Ajax zet hem echt niet op non-actief als hij alles goed heeft gedaan, dan zou je de arts onterecht volledig beschadigd achterlaten.

16-01-2020 12:14

RuffRhythim +24837

"Uiteindelijk, toen er duidelijk werd dat er echt iets serieus aan de hand was is er gewoon adequaat gereageerd."

Ja...adequaat reageren op het feit dat Ajax totaal niet adequaat had gereageerd in the first place, dat is wat er gebeurd is en wat jij feitelijk hier bedoelt.

Dat maakt het allemaal geen gelijkspel hoor. Blijven allemaal verliezers in dit treurige verhaal...

16-01-2020 14:33

Cisco2 +0

Is dit niet gewoon inherent aan de tijd waarin we leven?

Druk neemt op vrijwel iedereen toe. Kinderen, tieners, werkende en gepensioeneerde. Ja ook voetballers en clubartsen dus. En die trainer die druk legt op de arts doet dat omdat hij zelf ook onder enorme druk staat.

16-01-2020 08:03

mvdk +43380 moderator

Ja allemaal lekker simpel vanaf een computertje iedereen bekritiseren die hard aan het werk is.

16-01-2020 08:13

FrancescosRavioli +14944

Hij heeft gewoon gelijk?

16-01-2020 08:16

mvdk +43380 moderator

Klopt! Ik snap niet waarom jullie mijn reactie allemaal anders interpreteren..

16-01-2020 12:49

AFCAMM +11326

Uh, bedoelt mvdk niet gewoon hetzelfde, dat dat (mensen vanaf je laptopje bekritiseren) is hoe het tegenwoordig gaat? Zo lees ik zijn reactie in ieder geval.

16-01-2020 10:32

mvdk +43380 moderator

Inderdaad, ik ben het juist helemaal met Cisco eens.

16-01-2020 12:46

mvdk +43380 moderator

Klopt, ik vul hem alleen aan!

16-01-2020 12:46

Cisco2 +0

Kritiek op wat? De samenleving?

Toename van druk is gewoon hoe het nu gaat. Op elke laag van de samenleving, elke leeftijd. Ongeacht of je voetballer/arts/loodgieter of minister bent. Iedereen komt onder meer en meer druk te staan.

Ik heb geen kritiek op mensen die hard werken. Constateer alleen dat dit de richting is waarop alles gaat. Kinderen moeten perfecte selfies maken anders worden ze gepest, tieners moeten aan trends mee te doen van influencers, volwassenen moeten steeds harder, secuurder, sneller en langer.
Zelf ingenieur, en de druk is niet normaal. Dit om te kunnen concureren met de goedkopere kantoren in India/ Korea / China. Ze verwachten onmenselijk precies werk in een veel te korte tijd.

16-01-2020 11:12

mvdk +43380 moderator

Uh... ik vulde je alleen aan. Ben het helemaal met je eens!

16-01-2020 12:48

Cisco2 +0

Oke :).

Ik dacht dat je het lekker makkelijk van mij vond dat ik vanachter mn PC kritiek heb op mensen.

16-01-2020 13:14

mvdk +43380 moderator

Nee ;-).

16-01-2020 16:47

AjaxPassion +3899

Precies wat je zegt. Dat is inderdaad de keerzijde van de computer en het internet.

16-01-2020 11:25

Cupmetgroteoren +5

Wou net zeggen. Is gewoon een maatschappelijk fenomeen.

16-01-2020 12:02
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.