'Veel waard om Bergkamp en Jonk weer deelgenoot te maken’

door Bart Veenstra 36

'Veel waard om Bergkamp en Jonk weer deelgenoot te maken’

door Bart Veenstra 36

Laatst geüpdatet

Het doet Rob Been jr. enorm veel pijn dat ras-Ajacieden als Wim Jonk en Dennis Bergkamp niet meer bij Ajax actief zijn. In de periode van Been jr. als voorzitter van de ledenraad en de AFC Ajax, brak hij naar eigen zeggen een ‘enorme lans’ voor Jonk en Bergkamp, zo vertelt hij tijdens de reünie voor oud-jeugdspelers tegenover Ajax Showtime.

Jonk werd hoofd jeugdopleiding van de Amsterdamse club, terwijl Bergkamp assistent-trainer werd en daarnaast een coördinerende rol invulde tussen het eerste elftal en de jeugdopleiding. Door interne ruzies dan wel meningsverschillen zijn Jonk en Bergkamp niet meer werkzaam in Amsterdam. ‘Zakelijk heb ik een samenwerking met FC Volendam, dus ik zie Wim Jonk en Keje Molenaar (ook betrokken tijdens de Fluwelen Revolutie, red.) regelmatig. Ik gun FC Volendam alles, maar het doet mij pijn als ik twee van die fantastische mannen daar zie. Die hadden hier moeten lopen.’

Been jr. is van mening dat de vereniging Ajax ‘een soort draaiboek’ mist over hoe de club met afscheid moet omgaan. ‘Bij Ajax is het up or out. Of je bent goed genoeg, of je bent out. We hebben geen goed beleid ontwikkeld voor “out”’, vindt Been jr. ‘En dat geldt ook voor Jonk en Bergkamp. Ik zou graag een oproep willen doen, maar het is straks aan de nieuwe voorzitter (Hennie Henrichs vertrekt in 2020, red.) om een beleid te ontwikkelen met de wetenschap dat 99 van de honderd jeugdspelers het niet redden. Dat je een fatsoenlijk beleid ontwikkelt voor de spelers, elftalleiders en trainers die afscheid moeten nemen.’

Uiteindelijk had het nooit zover mogen komen met Jonk en Bergkamp, zo vindt Been jr. ‘Er had veel eerder in dat proces ingegrepen moeten worden. Die twee gabbers hebben alles met elkaar meegemaakt. Ik heb het zelf met Cruijff en Keizer meegemaakt, toen ben ik er ook tussen gesprongen. Dan moet ik ervoor zorgen dat die twee met elkaar in gesprek blijven. Na mijn tijd is dat met Jonk en Bergkamp blijkbaar verwaarloosd, dat kan ik niet anders zeggen. Als je geschikt bent om leiding te geven aan een moeilijke club als Ajax, grijp je in.’

En dat laatste is makkelijker gezegd dan gedaan, zo geeft Been jr. toe. ‘Je moet de persoonlijkheid, kracht en het charisma hebben om te zeggen: dit gaat niet gebeuren. Iedereen maakt fouten: Dennis, Wim, ik, iedereen. Uiteindelijk moet je met elkaar door een deur. Die deur moet leiden tot de Europese top. Mede dankzij het werk van Jonk en Bergkamp zijn wij nu op dit niveau. Het zou mij heel veel waard zijn om ook die twee deelgenoot te kunnen maken van het succes dat we nu bij Ajax hebben.’

Bergkamp werd ontslagen op het moment dat ook toenmalig hoofdtrainer Marcel Keizer de laan uit werd gestuurd. De vraag is dan ook: was het ontslag van Bergkamp echt nodig? Had Bergkamp niet behouden kunnen blijven in een andere rol? ‘Die vraag moet je niet aan mij stellen. Ik stond er op dat moment verder vanaf. Ik weet er wel iets meer van, maar het is niet aan mij om dat naar buiten te dragen. De mensen die toen de leiding hadden, hebben het besloten. Het is zoals het is, daar kan ik niets over zeggen. Maar wie weet wat de toekomst ons gaat brengen.’

Bart Veenstra (Twitter: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)
Jesse ter Haar (Twitter: @Jesseth0344 | e-mail: j.terhaar97@hotmail.com)

Bekijk Ajax - Valencia live in de Ziggo Dome tijdens de Viewing Party!

Lees meer over:
Plaats reactie

DaarHoordenZijEngelenZingen +0

Ik heb totaal gemist dat Henrichs vertrekt. Ben er wel blij mee. Hij is heel achterbaks namelijk.

20-09-2019 16:58

je +5

De Heren Hennie Henrichs en (ratje) Arie van Os wisten allebei dat afbakeningen van de verantwoordelijk heden bij het T H niet klopten en over Elkaar heen liepen ze hebben het so gelaten en toen vochten Jonk en Bergkamp en Frank de Boer ( Ronald rende als een bange angst haas naar de TV die zag de bui al hangen die wou daar niet tussen zitten) en zo is het gegaan.
Henrichs en Van Os bedankt en tot ziens.

20-09-2019 12:50

je +5

Ik mag dan 7000 kilometer bij Amsterdam vandaan wonen maar volg nog alles van mijn club deze club zit in mijn hart Mijn Amsterdamse football club Ajax.

21-09-2019 01:06

Finidi en Nwanko +2

Bijzonder dat dit wéér naar boven komt. Wim een ras-Ajacied? Hij was slechts een passant die het als voetballer goed heeft gedaan bij ons. Ook Keje is slechts een passant, zijn rol werd groter dan hij voor mogelijk had gehouden door de rol die J.C. hem toedichtte tijdens de revolutie. Voor Bergkamp als ras-Ajacied vind ik het wel jammer, al lijkt zijn 'gedrag' debet te zijn aan eea. Daar kan ik niet over meepraten. Zijn volgens mij wel twee mensen die net even te veel macht kregen binnen de organisatie waar door diezelfde organisatie niet adequaat mee is om gegaan.

20-09-2019 06:27

MPAjax +8475

komen voorlopig niet, jonk ziet van het aanbod af en bergkamp idem nadat hij ook is weggestuurd

20-09-2019 01:33

B.dykstra +115

Hoop dat het bestuur het bijlegd en dat ze terug komen

20-09-2019 00:41

oudzuid2 +7294

ik denk dat Jonk bij opleidingen en Bergkamp als individuele trainer enorm van waarde kunnen zijn. ben alleen bang dat er weer een machtsstrijd zal ontstaan over het uit te voeren beleid, en daar zit niemand op te wachten natuurlijk

19-09-2019 18:34

Superman +50

Ja, maar Jonk zit toch met een PSV randje. Niet altijd positief over ons Ajax net als Kieft Koeman Vaneburg enz.. Bergkamp prima gozer uit de Bos en Lommerbuurt, maar jammer een beetje
introvert.

19-09-2019 17:53

ambtenaar +23

Voor het eerst sinds lange tijd is het rustig bij Ajax en loopt het als een trein.

Het blijven helden maar Ajax staat voorop, daarom nu even niet.

19-09-2019 17:19

FreddyAX +0

Een voorwaarde voor de terugkeer en aanstelling van deze toppers zou wel moeten zijn dat ze ingezet worden op hun sterke punten .
Daar horen duidelijke taakomschrijvingen en taakafspraken bij , bij voorkeur niet beleidsmatig inzetten.
Wat mij betreft hebben ze dan een meerwaarde bij ons, het gesteggel over en weer niet.

19-09-2019 16:48

FreddyAX +0

Henrichs is volkomen verkeerd bezig geweest, de slotsom is dat er onnodig slachtoffers zijn gemaakt ,dat is een zware prijs voor Ajax.
Jonk en Bergkamp hadden nog steeds een meerwaarde voor Ajax kunnen en moeten zijn.

20-09-2019 23:39

VIPete +81

Bergkamp staat in mijn top 3 favoriete voetballers alle tijden, maar ik moet eerlijk zijn en sinds hij weg is gaat alles véél beter. Goede voetballers zijn niet persé goede bestuurders. Overmars heeft wél bewezen het bestuurderschap in zich te hebben. Als Bergkamp op een dag terug wilt komen, dan lijkt het me een goed idee zich eerst te bewijzen en ervaring op te doen bij kleinere clubs, zoals Overmars ook gedaan heeft. Jonk is nu ook stappen aan het maken.

19-09-2019 16:38

Web +178830

Training geven moeten ze Bergkamp en Jonk
Daar zit de kracht van die twee.

19-09-2019 16:52

FrancescosRavioli +15454

Bergkamp spitsentrainer inderdaad. Jonk had weldegelijk kwaliteiten om een jeugdopleiding opnieuw in te richten.

20-09-2019 13:24

Schwalbino +11

Als we willen doorgroeien moet we die shit achter ons laten. In de vereniging en onder de fans. Kumbaya zingen is niet nodig, blik vooruit wel.

19-09-2019 15:42

PetrusKeizer +10739

gelukkig is Wim Jonk very much his own man. Die zit niet te vroeten in t verleden.

19-09-2019 15:10

Web +178830

@GeDaante er is een ook middenweg, alles was goed en is slecht?
Alles is slecht en was goed?
Er zullen fouten zijn gemaakt, maar ook door Jonk
Iedereen binnen de club brand je af, behalve Jonk
Leer eens dat alles niet zwart- wit, maar ik bang dat je dat niet ( wil ) zien

Een vraag hoe vaak kom ( kwam ) je op de toekomst
Hoe vaak zie ( zag ) je de training daar

Heb jij het elftal onder 19 zien spelen tegen, Feyenoord en Lille ?

19-09-2019 14:27

Web +178830

Heel bijzonder, dat jij precies weet hoe de vork in de steel zit
En nooit een training gezien hebt,
Hoe vaak ben je überhaupt op de toekomst geweest?

19-09-2019 16:20

BrandjeXL +81

Slappe manier van discussiëren dit. Precies zo'n reactie als wanneer met kritiek op Overmars heeft en je standaard de reactie krijgt: " Alsof jij het beter zou doen dan Overmars". Feit is dat er al jaren, vele jaren zelfs, geen aanvallende spelers spelers doorbreken. Kluivert was de laatste spits. Na Sneijder en vd Vaart geen mooie aanvallende middenvelders, op misschien Donny na. Klaassen, De Wit zijn allemaal lopers en harde werkers maar geen stylisten. Ajax staat voor mooi en aanvallend voetbal maar zulke spelers kunnen we zelf al niet meer opleiden. Brobbey zou best eerste spits kunnen worden maar is geen Ajax spits. Moet het hebben van zijn fysiek.

19-09-2019 16:34

Web +178830

Malen, Bergwijn, Redan, zijn allemaal jong weggehaald
Echte Ajax spelers.
Bovendien wat heeft Sneijder en vd Vaart met Jonk te maken?
Unuvar en snotje Hansen komen er aan, is dit dan volgens jou toeval?
Talent heb je of niet. Zo werkt het
Je kan van een werkpaard geen ren paard maken, ook al train je 40 uur in de week, talent draait alles om

19-09-2019 16:45

FrancescosRavioli +15454

Talent is zeker inherent.
Ik kom echter nu even met 2 Portugese voorbeelden.
Ik denk dat een Ronaldo het voorbeeld is hoever je kan komen met de juiste werklust en discipline. Een Quaresma bijv. Barstte van het talent maar heeft het compleet vergooid. Je hebt voor beiden een juiste balans nodig.

20-09-2019 13:27

Web +178830

Vroeger was ik veel bij trainingen
Door omstandigheden lukt dat niet meer
Als je niet ziet hoe er getraind word, moet je altijd voorzichtig zijn.
Ik heb mijn bedenkingen over Heitinga, maar als ik dit team van onder 19 zie spelen, moet ik toe geven dat het echt des Ajax speelt. En geef ik ook weer de credits.

19-09-2019 16:50

BrandjeXL +81

Het onder 19 doet mij denken aan het onder 19 met Appie, Donny en Cerny. Daar zit zo'n surplus aan kwaliteiten in en die jongens vinden elkaar wel. Maar ik heb Heitinga ook de vreemdste opstellingen zien maken dus ik vraag mij wat zijn aandeel is in alles. Ik ben daarom ook nooit fan dat oud verdedigers trainer bij Ajax worden. Je zag het aan Koeman, FdB, Stam bij JA, Heitinga bij 019. Ze kiezen alleen voor defensieve zekerheid.

19-09-2019 17:03

Web +178830

Maar hij laat ze wel zo spelen, ik heb het ook niet op Heitinga, maar ik ben onder de indruk van dit team

19-09-2019 17:13

FreddyAX +0

Het is nooit zo dat een plan (zelfs niet van Cruijff) tot op de letter gevolgd moet worden als dat ook nadelen kent .
De zaken bijsturen om problemen te vermijden is dan wijzer,geen dogmatiek dus.
Jonk en Bergkamp hebben fouten gemaakt zoals ook Overmars en vd Sar, daar is op zich van alles over te zeggen maar tevens onvermijdelijk.
Plan Cruijff was prima maar in de uitvoering hadden niet alle partijen hetzelfde beeld en bleken afspraken en verantwoordelijkheden onvoldoende vast te liggen.
Jij wil graag de zwarte piet bij 1 kant wegleggen dat mag maar is gewoon niet redelijk. Zowel Bergkamp als ook Jonk zijn geen grote communicatoren gebleken,dat geeft wrijving in elke organisatie.

19-09-2019 17:02

FreddyAX +0

Het is jouw waarheid Daan, en hoewel ik erg veel sympathie heb voor de manier waarop je Cruijff en Jonk verdedig vind ik het geen waarheid als dat gebouwd is op feiten maar op gevoelens en aannames.

20-09-2019 23:41

brullie +7063

Ik vraag mij af hoe vaak jij op De Toekomst bent geweest na al die vragen...ik schat in nog niet eens op de parkeerplek....

20-09-2019 06:59

vincent_DV +107

Een beetje off topic maar ik las dus een verhaal over Malen en waarom hij bij Ajax weg is gegaan en toen kwam ook Raiola natuurlijk om de hoek krijgen en toen bedacht ik me een duivels dilemma.

We hebben momenteel uit 1 lichting twee toptalenten op ongeveer dezelfde positie; Gravenberch en Taylor. Gravenberch is wat verder, mede doordat hij al een jaar bij Jong Ajax speelt en bij Ajax 1 traint. Maar zou Ajax eigenlijk zijn focus niet beter kunnen verleggen naar Taylor. Vroeg of laat gaat Raiola voor problemen zorgen. De afgelopen jaren hebben we dat gezien met Tete, Kishna, Kluivert en zelfs met de Ligt, en ook nog een aantal talenten op hun 16e. Ook is het zo dat het eigenlijk nooit gebeurt dat er 2 spelers uit dezelfde lichting op dezelfde positie doorbreken, nooit twee CV’s, nooit 2 middenvelders en ook nooit twee vleugelspelers, kan het me in ieder geval niet herinneren.

De familie van Gravenberch is misschien wel verstandig, maar zelfs bij de Ligt kwam er uiteindelijk gezeik. Ik zou dus als ik Ajax was meer tijd besteden aan Taylor, ook omdat ik hem misschien qua type zelfs beter vindt, maar hoe denken jullie hierover?

19-09-2019 12:26

Babangida83 +24004

Zou eerder beginnen met talentjes op hun 14de te kennen geven dat het of Raiola of Ajax is. En niet beiden. Ajax heeft inmiddels de faam en de salarissen om over voldoende aantrekkingskracht te beschikken. Er komen nu ook steeds meer talenten weer terug uit t buitenland. Dus dat Ajax inderdaad enkel werkt met talenten die hun ontwikkeling centraal stellen (zoals Ajax) en niet t geld. Dat houdt dan ook in dat je bij ieder talentje thuis langs moet om dit uit te leggen (Als onderdeel van een opleidingsverhaal). En al talentjes dan nog graag Raiola hebben, dan is het even goede vrienden, maar exit. En pas terugkomen als ze hebben gebroken met Raiola.

19-09-2019 12:37

Schwalbino +11

Zelfs met De Ligt? Leg eens uit want daar staat me niets van bij. Raiola doet goed werk voor Ajax. Die zorgt ervoor dat de zwakke broeders die voor geld kiezen uit de mand worden gekieperd waardoor jongens die echt voor AJax willen gaan meer kans krijgen.

19-09-2019 13:14

BrandjeXL +81

Blijf het een vreemde verhaal vinden dat Stengs en Malen zonder gezeur hun contract verlengen en dat het bij ons mis ging met een Kluivert en dat hij MDL helemaal gek maakte. In het verleden wilde Tete ook al niet verlengen.

19-09-2019 14:00

Web +178830

Dat vind ik ook, best vreemd

19-09-2019 16:57

je +5

O nu begrijp snap ik waarom Rob Been jr (meneertje draait met alle winden mee nog gladder Dan even aal en sneller dan scholletje.
Hij wil Voorzitter worden van mijn Amsterdamse football club
Nee meneer rob been jr je bent the licht.

19-09-2019 11:50

AlexIbarra +19352

Waar ik hieronder staf schreef, bedoelde ik 'in de organisatie'.

Ze moeten natuurlijk juist net niet bij de staf vh Ajax 1 zitten. :D

19-09-2019 11:44

je +5

Been JR vraag dat maar aan Arie van Os en Henie Henrichs die zwijgende Zelf aangestelde Ereleden.

19-09-2019 11:37

trainerdv +2

Misschien wel, maar dan wel als schoenmakers die bij hun leest blijven.... Als veldtrainers erg sterk als we iedereen geloven die met hun heeft gewerkt. Maar het aanschuiven in het technisch hart (Bergkamp) of het schrijven van beleidsplannen (Jonk) zou best eens van een bedroevend niveau geweest kunnen zijn, En aangezien niemand vaak op een demotie zit te wachten, is ontslag dan vaak het meest logisch. Niemand is ooit echt weg bij Ajax, dus misschien zien we nog eens terug,.

19-09-2019 11:09

Hagmag +9

Gaat er nu iets niet goed dan ?

19-09-2019 11:04

AlexIbarra +19352

Het is net als met Dest (en Unuvar en Mazraoui en Ziyech etc.) en de KNVB.
Die hoef je niet op hun 11e in Oranje te laten debuteren maar je kunt wel een vorm van contact onderhouden en zeggen dat je ze met interesse volgt. Een relatie opbouwen.

Het lijkt me nog veel te vroeg voor Bergkamp of Jonk om bij Ajax terug te keren, hoewel ik van beiden fan was als voetballer en ook vermoed dat ze waarde kunnen hebben in de staf.
Maar je kunt wel proberen om de relatie tussen hen en Ajax weer iets te verbeteren.

Ik volg het niet zo maar volgens mij komen beide heren nu nooit een wedstrijd kijken, doen niet mee bij wedstrijden van oud-spelers, doen geen bakkies, etc. want we hebben ruzie.
Dat is jammer voor 2 clubiconen, die als eregast bij onze a.s. CL-finale zouden moeten zijn.

Als de onderlinge relatie weer wat is genormaliseerd kun je t.z.t. altijd kijken of ze interesse hebben wanneer er een passende functie vrijkomt. Maar dat duurt nog wel ff.

19-09-2019 10:56

Babangida83 +24004

Lijkt me niet dat we een ledenraad wil die zich actief gaat bemoeien met de directie, want dat is wat de heer Been hier enigzins doet, als je goed leest. Creëert alleen maar onrust.

19-09-2019 10:50

paulis +10342

Klinkt als een heel fatsoenlijke / empatische man

19-09-2019 10:28

Dubbelvla +8549

Oei — het gaat weer te goed met Ajax, dan worden dit soort koeien uit de sloot gehaald.

19-09-2019 10:16

stefanwillem +12232

Het maakt mij echt geen ene moer uit waar en bij wie het fout is gegaan, de een riep dit en de ander riep dat. Wat is in godsnaam de toegevoegde waarde om dit verhaal weer op te ratelen als het eindelijk weer goed gaat met Ajax?

19-09-2019 10:16

Jariiii +22460

Ik heb diep respect voor Bergkamp, zeker als speler maar ook als persoon, maar doe toch maar niet. Hij heeft voor onrust gezorgd en lijkt toch ook echt progressie te hebben tegengehouden. Ik weet ook niet hoe toevallig het is dat er na zijn vertrek een doorbraak is geweest op sportief gebied maar ook bijvoorbeeld wat betreft het loslaten van het salarisplafond. Uiteraard weet ik er het fijne niet van, en ik wil niemand tekort doen, maar ik zou het risico niet nemen.

19-09-2019 10:11

3sterrenAjax1 +3

haha ja laten we de onrust weer in huis halen terwijl we sinds beide weg zijn toevallig net zowel nationaal en internationaal succes na succes boeken. deze figuur hoort trouwens tot t zelfde groepje die via valentijn driessen continu aan ten hag zn stoelpoten zaagt. laten we daar aub niet naar luisteren.

19-09-2019 09:49

suske +25

Sinds beide heren weg zijn heeft Ajax op voetbal gebied grote stappen gemaakt. Dus Meneer Been laat het nu zo. Alle lof voor Overmars & van der Sar.

19-09-2019 09:45

Simon1 +2959

Mee eens dat we nu aan het oogsten zijn. We kunnen alleen niet ontkennen wie deze successen hebben gezaaid.

19-09-2019 09:47

Biss +10838

Gelukkig nog iemand die het snapt.
Jammer dat velen het niet snappen en daardoor maar weinig waardering hebben voor de grondleggers van dit succes.

19-09-2019 10:23

BrandjeXL +81

Sinds beide heren weg zijn heeft Overmars alle macht naar zich toe getrokken en worden er flinke transfersommen betaald, wat allemaal prima is. Echter qua jeugd vind de aanwas best karig. Dat kan mindere lichtingen te wijten zijn maar misschien ook aan de manier van opleiden. Met Jonk was er duidelijkheid en wist je wat zijn plan was. Ik heb nu eigenlijk geen idee behalve dat men jongens sneller doorschuift. Bergkamp zijn rol, verbinding tussen het eerste en De Toekomst, heb ik sowieso nooit begrepen wat dat toevoegde.

19-09-2019 12:13

MichelAngelo66 +22316

Korte termijn denken heet dat.

19-09-2019 17:37

JariJari +15351

Waarom niet Bergkamp en Jonk bij een eredivisie team laten werken en dan nauw met dat team samenwerken betreft verhuur talenten e.d. Dan werk je samen, maar niet te nauw zodat het niet gaat wrijven.

19-09-2019 09:42

RuffRhythim +24837

Waarom moeten er bij Ajax altijd oude wonden opengereten worden, meestal door mensen die niet direct (meer) iets met de club te maken hebben ?

19-09-2019 09:31

JariHeijden +5629

Ik denk dat Been jr. een goed punt heeft over het gebrek aan enige vorm van 'out'beleid. Dat is wel belangrijk.

19-09-2019 09:09

Babangida83 +24004

Is dit t spel voor de positie van Henrichs?

19-09-2019 09:07

RJB1979 +26131

Heinrichs volgend jaar weg? W00t!

19-09-2019 08:18

je +5

En Ratje Arie van Os de flute penningmeester

19-09-2019 11:43

Bertsplci +7

mooiste zin uit hele interview:-)

19-09-2019 15:53

Schip +23639

Werd tijd dat dit geluid eens uit Ajax zelf kwam.

19-09-2019 08:11

Web +178830

Ik ben het helemaal eens met Been
Als er een man met Charisma boven had gestaan een type Hiddink of Beenhakker had dit nooit gebeurd. De grootste vrienden als spelers, waar Bergkamp was, zag je Jonk ook
Jonk legde ze op de stropdas bij Bergkamp, als was de pas eens een keer minder, dat had Bergkamp nog de fluwelen techniek om hem aan te nemen, en weg te draaien bij de tegenstander. Dat is niet op. Deze twee jongens zijn kapot gegaan aan het ego, het enigste verschil was dat Bergkamp vond dat er te veel performance trainers rond liepen, de verhouding tussen technisch trainen en fysiek was volgens Bergkamp niet goed. En daar kunnen wij niet over oordelen omdat je er niet bij bent, te ver van af staat. Ook ging Jongkind zich bemoeien met voetbal gedeelte, overal een mening over, haalde middellange afstand loper Bram Som binnen, heeft nooit in zijn 800 meter carrière specifiek op de sprint/ kort werk getraind, maar dat is weer een zwager van Jongkind.

Ik kan mij dan heel goed voorstellen dat Bergkamp daar pis link van word. Jonk en Bergkamp die houden zich met voetbal bezig, en Jongkind moet alleen maar bezig zijn met de spelers fit houden en sterker maken, daar zit zijn kracht.

Ik hoop echt dat deze twee kanjers weer bij Ajax aan het werk gaan, maar dan als trainers, Bergkamp gaat individueel bezig met de spitsen en Jonk met de middenvelder en eventueel de centrale verdedigers. Nu is Jonk hoofdtrainer van Volendam met alle respect een lachtertje natuurlijk Bergkamp geef een paar keer in de week training bij Almere.

Wie is de sleutel bij Ajax die dit op gaat pakken, het nieuwe seizoen moet dit rond zijn
Beide zijn bezeten van Ajax.
Zou Donny niet de eerste kunnen zijn die eens praat met zijn schoonvader Bergkamp, Donny kent Wim en Dennis als geen ander.

Ik vraag mij heel vaak af, waar is het mis gegaan met Dolberg? die was regelmatig bezig met Bergkamp. Alle groten van Wenger tot van Persie zijn bezeten van Bergkamp, van Persie heeft meerdere malen aangegeven dat de stap zo groot was naar Arsenal, zonder Bergkamp ( die vaak nog even met met mij door ging na de training ) had ik het nooit gered. Wenger zijn woorden, bij Bergkamp moet elke pas, aanname honderd procent wezen, nam nooit genoeg met minder, nooit een speler mee gemaakt die zo met zijn sport bezig is, Henry dezelfde woorden. Eriksen ik heb zoveel aan Bergkamp gehad

Jonk met Gravenberch en Unuvar werken. Wat wil je nog meer als Ajax.

Jonk en Bergkamp zet je ego op zij, en kom weer training geven bij de mooiste en grootste club van Nederland ons Ajax

19-09-2019 07:55

zuidzuid +0

Juist in dat laatste deel zit t probleem. Naast trainingen geven willen ze ook beleid bepalen..

19-09-2019 08:13

Gertje +0

Het is helemaal geen lachertje dat Jonk in Volendam aan de slag is gegaan. Hij heeft daar zijn roots liggen, wereld draait echt niet alleen om Ajax. Over 3/4 jaar speelt Volendam waarschijnlijk gewoon Eredivisie, omdat er eindelijk een idee achter zit. De jeugdopleiding van Volendam houdt al langer stand terwijl het op een steenworp afstand van Ajax en AZ af ligt, dus ze kunnen daar echt wel wat. Jan Smit haalt ondertussen de ene na de andere sponsor binnen, wat Jonk weer de mogelijkheden geeft zijn selectie te versterken.

19-09-2019 08:25

Rentokill +4614

Niet zo gewoon hoor als Volendam eredivisie speelt...

19-09-2019 08:32

Web +178830

Jonk wil op het hoogste niveau werken
En dat is Ajax.
Maar jij zal wel uit Volendam komen denk ik

19-09-2019 08:38

Gertje +0

Ik denk juist dat Jonk alleen nog ergens wil werken waar iedereen hetzelfde doel voor ogen heeft, en hij zelf voor zijn verantwoordelijkheden carte blanche heeft. Komt uit de buurt, en iedereen die bij de club is betrokken is enthousiast. We gaan het zien.

19-09-2019 09:57

Simon1 +2959

Gebrek aan leiding, helemaal mee eens. Verkeerde rolverdeling, weten wij niet. Veel fans hebben als paard, maakt je geen goede ruiter.

Ego's opzij zetten, helemaal mee eens!

19-09-2019 09:57

Willem410 +3135

Teveel kapteins op een schip heeft nog nooit gewerkt.
In de jaren 60-70 was Michels de absolute baas bij Ajax, hij bepaalde alles en onder hem zijn er ook veel ras Ajacieden gesneuveld in alle lage van de club die het niet eens waren met zijn beleid.
In de donkere jaren 80 was Cruijff het, precies hetzelfde verhaal, hij reanimeerde de vervallen club vooral door de jeugdopleiding weer groot te maken.
In de jaren 90 was het Van Gaal, duldde ook geen tegenspraak en profiteerde van wat Cruyff had uitgedacht.
En toen kwam de Arena, de beursgang en bijna 20 jaar ellende waar iedereen wat wilde zeggen omdat ze uit waren op macht maar verder geen verstand van voetbal hadden, de Jaakes, van de Boogen noem ze maar op, Ajax onwaardig
En nu is Overmars weer de baas in combinatie met zijn gabber Sar heersen ze als de mensen hierboven in oude tijden, dwarsliggers worden eruit gewerkt en zo hoort het, alles in het belang van de prachtige club Ajax!

19-09-2019 07:47

Simon1 +2959

Hiermee geef jij dus aan dat de verantwoordelijke anders hadden moeten liggen en dat het Technisch Hart dus niet in staat zou zijn geweest om Ajax naar een hoger plan te tillen.

Wat voor een positie hadden Jonk en Bergkamp dan moeten krijgen? Nou weet ik niet veel Bergkamp zijn rol, maar Jonk heeft toch een behoorlijke impact gehad in de jeugdopleiding en dat lag aan de basis van de huidige successen.

19-09-2019 09:50

ST +23098

Het heeft ons geen windeieren gelegd sinds Bergkamp weg is.

19-09-2019 07:10

Sterretje73 +5294

Exact...ik probeer nogsteeds uit te vinden wat nou exact zijn toegevoegde waarde was. Als speler weergaloos maar net als MvB als trainer/cultuurbewaker minder geschikt naar het schijnt. Lekker laten rusten dit....

19-09-2019 07:21

Web +178830

Naar het schijnt?
Als werkelijk iedereen die met Bergkamp gewerkt is enthousiast is, en niet de minsten, dan ben ik geneigd om dat aan te nemen
Hier uit blijkt maar weer het ego van die twee

19-09-2019 09:01

Sterretje73 +5294

Alleen spelers he...wellicht had dat dan ook de beste optie geweest. Alleen trainer en verder nada. Jonk overigens vindt ik een ander verhaal. Daar is iets vreemds gebeurt en ik meen dat Jonk zelf opgestapt is. Die zou ik heel graag terugzien bij de jeugd.

19-09-2019 09:11

Ajaxxxisdebeste +6

Daarom hoor je ook bijna elke (ex)speler over Bergkamp alleen maar positief praten. Ze hebben zeker een aandeel van het huidige Ajax

19-09-2019 07:53

Babangida83 +24004

Waar was Bergkamp precies verantwoordelijkheid voor? En wat was t resultaat daarvan eigenlijk?

19-09-2019 11:35
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.