'Stap naar Eredivisie nu stap naar Europese top'

door Jesse ter Haar 19

'Stap naar Eredivisie nu stap naar Europese top'

door Jesse ter Haar 19

Laatst geüpdatet

Het is de laatste tijd een van de grootste discussies rondom Ajax: heeft de jeugd door het veranderde beleid bij Ajax nog wel kans om door te breken? De club kan het zich permitteren om duurdere aankopen te doen en is daarnaast het salarisplafond doorbroken in Amsterdam. Tijdens de reünie voor oud-jeugdspelers sprak Ajax Showtime met David Endt, Rob Been jr. en Viggo Waas over deze kwestie.

Allen zien zij de hoofdmacht, tot groot genoegen, succes hebben in Europa, maar dat heeft ook gevolgen voor de jeugd op Sportpark de Toekomst. De lat komt hoger te liggen en om die reden zouden er nu minder talenten in aanmerking komen voor Ajax 1 dan in voorgaande jaren. 'Dat is een beetje het gevaar van de weelde dat je veel geld hebt', is Endt van mening. 'Dan ga je daar spelers van halen en vergeet je dat Ekkelenkamp misschien net zo goed kan zijn, of dat Dani de Wit zich ook kan ontwikkelen tot zo’n speler als Álvarez nu is. Ik ben ervan overtuigd dat dat zo is.'

De voormalig teammanager van Ajax vindt het dan ook erg jammer dat Dani de Wit onlangs vertrok naar AZ. 'Hij is een speler die zich potentieel enorm kan ontwikkelen. Hij heeft ook een bepaalde power, gemeenheid en kracht. Ik kan zijn keuze begrijpen, want hij wil zich verder ontwikkelen. Maar van Ajax begrijp ik het niet. Ik had deze man al veel eerder een serieuze kans gegeven. Hij kan op de positie van Lasse Schöne spelen. Daar ben ik van overtuigd.'

Viggo Waas, die tot zijn 24e voetbalde bij Ajax, denkt dat het huidige beleid het juiste beleid is voor Ajax. 'Je moet mee met de fans. De fans willen dat je meedoet aan de Champions League. Als je goed genoeg bent, kom je er wel. Dat zie je met Dest en Ünüvar (trainde al mee met de selectie, red.). Bij Ajax hebben we altijd Champions League gespeeld, maar dan moet je wel echt heel goed zijn.'

'Stap van jeugd naar Eredivisie is nu de stap naar de Europese top'

Been jr., in het verleden voorzitter van Ajax en actief speler van de vereniging Ajax tot zijn 53e jaar, ziet op zijn beurt dat het voor een speler als De Wit simpelweg lastiger is geworden om aan te haken bij het eerste elftal. 'Als talentvolle speler moet je nu niet de stap maken naar de Eredivisie, wat statisch gezien al slechts één op de honderd jeugdspelers redt, maar naar de Europese top. Die lat ligt dus heel hoog. Op die manier zie je wat we voor elkaar gebokst hebben.'

Bovendien moet men niet vergeten waar Ajax vandaan kwam en dat de tijden veranderd zijn. 'Toen ik het stokje als voorzitter van de ledenraad overnam, hadden we een mega financieel verlies. We hadden geen rode cent op de bank, er dreigde een claim van de belastingdienst en we hadden eigenlijk geen geld om die te betalen. Vrij rigoureus hebben we het beleid van de club veranderd. Niet uit luxe, maar uit nood hebben we toen het salarisplafond ingesteld en hebben we gezegd dat we geen spelers meer gaan kopen. Dat had sportieve gronden, maar het was destijds ook geregisseerd door de financiële situatie. We hebben vervolgens met Frank de Boer een lot uit te loterij getrokken door vier landstitels op rij te pakken.'

Zoals een vakman betaamt, komt Been jr. vervolgens ook met een oplossing voor het eventuele probleem dat nu zou heersen. Hij lijkt er al serieus over nagedacht te hebben. 'Je zou kunnen overwegen een club uit het rechterrijtje van de Eredivisie te omarmen, waar je jonge spelers die rijp zijn voor de Eredivisie – de talentvolle spelers die overigens in onze mindere jaren het eerste makkelijk hadden gehaald – te laten rijpen. Op die manier kun je zien of hun talenten tot wasdom kunnen komen om zo de stap naar de Europese top te maken.'

De nieuwe status van Ajax

Endt ziet dat Ajax tijdens het vorige seizoen een nieuwe status vergaarde. Niet alleen binnen Nederland, maar ook buiten de landsgrenzen. Het behouden van die status lijkt van een groot belang. 'Ze hebben daardoor minder tijd om hun spelers hun ontwikkeling te gunnen. Ze hebben nu succes met het team. Je moet bewaken dat je, vanuit de bestaande economische weelde, je eigen identiteit, de kracht van opleiden, niet ondermijnt. Dat visie op lange termijn gewaarborgd blijft, en dat je moed toont om weerstand te bieden aan de verleiding om (snel) tot aankopen over te gaan.'

Niet alleen de status van de club Ajax als opleidingsinstituut is volgens Endt in het geding bij het aankopen van spelers. 'Het gevaar is, als een speler gekocht wordt, dat er mensen achter die transfer zitten en er verantwoordelijk voor zijn. Die gaan niet gauw toegeven dat ze het verkeerd hebben gedaan. Die gekochte spelers hebben meer krediet, ook omdat de mensen die verantwoordelijk zijn voor die aankopen zichzelf willen bevestigen in het laten zien van een juiste aankoop.'

Voor Been jr. lijkt de conclusie simpel. Zelf opgeleide spelers zullen altijd in het vizier gehouden blijven worden, maar bij het uitblijven van kwaliteit wordt er elders gekeken. 'Op het moment dat de jeugd niet zover is of we ze niet hebben, dan ga je kwaliteit en ervaring kopen', zegt de voormalig voorzitter van de ledenraad, die Ajax in de afgelopen jaren enkele fantastische aankopen zag doen. Ook zaten er enkele missers tussen. 'We moeten vertrouwen houden in de professionals die gaan over het wel of niet kopen van een speler en ons scoutingsapparaat. Als we dat niet durven, komen we niet vooruit. We hebben een paar fantastische aankopen kunnen doen en die aankopen hebben ons echt verder gebracht. Je zult altijd zien dat waarvoor je nu kiest je altijd tegen een paar zeperds aan kunt lopen. Anders dan toen wij het overnamen hebben we nu een financiële buffer, we kunnen het ons permitteren. Ik kan leven met de minder gelukkige aankopen die Ajax doet, want als je dat niet durft te riskeren, ga je die topper ook niet halen.'

Toch vindt Been jr. dat er ook nu nog aankopen gedaan worden, waarvan hij denkt dat dergelijke spelers op bepaalde posities ook zelf opgeleid hadden kunnen worden. 'Het kan niet zo zijn, en ik heb dat ook met lede ogen aangezien, dat Álvarez en Martínez controlerend op middenveld spelen. Dan denk ik ja: dat soort spelers hadden we ook zelf kunnen opleiden. Ik heb honderd procent vertrouwen in de opleiders die we hebben. Ze waren belangrijk, dat klopt, maar de ras-Ajacieden zien dat ze voetballend niet al te veel brengen.'

Gedachtegoed Johan Cruijff

Voor velen is het de vraag wat Johan Cruijff zou vinden van het huidige beleid van Ajax. Been jr. wil niet voor Cruijff spreken, maar hij denkt wel dat Cruijff het enorm zou toejuichen als er zoveel als mogelijk spelers vanuit de jeugd zouden doorstromen. Bovendien was Cruijff er een voorstander van om spelers - omdat de stap vanuit de jeugd naar het eerste elftal zo groot kan zijn - te verhuren. 'Zorg ervoor dat het gezien wordt als een verlengstuk van de opleiding en niet als op een zijspoor komen', zegt Been jr.

Been jr. is veel werkzaam in het Duitse voetbal en hij zou ook graag zien dat talenten ervaring opdoen in de Bundesliga. 'Daar worden andere zaken gevraagd', aldus de oud-voorzitter. De vraag is wel: als een speler eenmaal in een topcompetitie als de Bundesliga heeft gespeeld, wil hij dan nog wel terug naar de Eredivisie? 'Zolang wij als Ajax op dit niveau blijven spelen, wil iedereen op zijn knieën terug om bij Ajax te spelen. Het is de mooiste club van de wereld die het mooiste voetbal speelt en die de mooiste fanbase heeft. Duitse zakelijke klanten feliciteren mij met Ajax. Iedereen houdt van dit voetbal. Cruijff deed het in de jaren zeventig en nu gebeurt het weer. Dit voetbal is het moderne voetbal van de jaren zeventig. Hier houdt de hele wereld van.'

Bart Veenstra (Twitter: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)
Jesse ter Haar (Twitter: @Jesseth0344 | e-mail: j.terhaar97@hotmail.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

ajaxinho +13

Dani is de reden dat we spelers kopen.
We hebben een mindere lichting.

Dat zie je vooral in de verdediging.
Alleen (de piepjonge) Dest breekt door.
Schuurs zie ik als aankoop.

Heb wel vertrouwen in Ekkelenkamp.
Maar dit is zijn wenningsjaar in het eerste.

19-09-2019 04:11

AnsB +4

Ja, natuurlijk loop je nu meer risico dat een jeugdspeler met veel talent maar nog onvoldoende stabiel Ajax 1 definitief misloopt, terwijl hij qua talent 'vroeger' wel meer kansen zou hebben gekregen en dan misschien wel zou zijn geslaagd. Maar dat is slechts één kant van het verhaal.

De andere kant is dat je de lat hoger legt en dat je de jeugd het signaal geeft dat ze zich op álle vlakken moeten ontwikkelen - en niet alleen op talent sec. Dus hard werken aan jezelf en niet te snel tevreden zijn, en hard werken voor het team door mee te verdedigen, niet alleen oog te hebben voor je eigen acties maar ook voor je medespelers, etc. etc.
Een speler met het 'juiste' talent en de juiste instelling zal dan altijd kansen krijgen, vooral als het niveau van Ajax 1 zo hoog is dat er van de gemiddelde tegenstander in de eredivisie ook met 1-2 jeugdspelers in de basis gewoon gewonnen kan worden.
Op die manier krik je het niveau van de beste talenten juist op.

Ze zullen daardoor wel meer geduld moeten hebben én - zolang er nog CL-voorronden gespeeld moeten worden en/of er veel spelerswisselingen zijn - in de eerste seizoensfase moeten wachten tot het team de stabiliteit heeft om dit soort wissels/basisspelers beter te kunnen inpassen.

Daarnaast kan een uitgekiend beleid worden gevoerd hoe je per speler bepaalt wie waar en waarom het best kan spelen (in Jong, uitlenen of planmatig speeltijd geven in Ajax 1) of die je een potentiële tweede kans geeft (verkoop met optie tot terugkoop).
Heel belangrijk is ook dat je dit soort plannen goed bespreekt met de betreffende spelers én aangeeft op welke fronten ze zich dienen te verbeteren - en daar waar mogelijk/gewenst dan individuele begeleiding bij leveren of adviseren (als het b.v. over mentale issues gaat een mental coach inzetten, of als de startsnelheid verbeterd moet worden daar een trainer op zetten of hen in contact brengen met een externe specialist). Ik zou het toejuichen als Ajax een heel netwerk heeft van specialisten die jonge spelers kunnen helpen hun eigen topniveau te halen. Niet door te pamperen maar door ze op alle fronten te stimuleren. Gaan ze daar niet in mee - dan zijn ze (nog) niet geschikt voor de top.
Veel van wat ik noem zal waarschijnlijk nu al gebeuren, maar je moet altijd oog blijven houden voor wat er nóg beter kan.

19-09-2019 00:17

Schwalbino +11

Beetje te positief. Een speler als Lang heeft altijd alle examens bij Ajax gehaald. Als we ervan uitgaan dat de opleiding nog steeds top is dan is die knul al zo vaak beoordeeld en bijgeschaafd dat het niet zo zeer de vraag is of hij de potentie heeft maar wanneer hij de kans krijgt om een seizoen met 20 of meer wedstrijden te draaien. Als dat dit seizoen niet gebeurt is hij pleite.

Na dit seizoen heeft TH nog een jaar contract en hij wordt dus ook geacht aan het team van volgend jaar te bouwen. Nu al. Je kunt Overmars niet altijd de problemen laten oplossen zeker niet als je talent hebt dat je ontwikkelen kan.

19-09-2019 13:07

AnsB +4

Maar ik ga er ook van uit dat Lang dit seizoen regelmatig speeltijd krijgt, mits hij zo doorgaat en zich verbetert op de vlakken die TH heeft aangegeven.
Maar TH moet eerst aan het team van dit seizoen werken en dat team is nog niet in de stabiele fase.
Ik ben er van overtuigd dat TH ook dit planmatig doet. De eerste fase is achter de rug, nu zitten we in de fase van de puntjes op de i zetten qua team en intussen presteren in de beide competities. Hoe eerder dit lukt, hoe eerder Lang zijn kansen krijgt. Maar het ligt ook aan het concrete programma, en aan andere details, zoals blessures e.d.

20-09-2019 01:12

niquedegraaff +5296

De jeugd wil na 1 goede wedstrijd direct door naar Barcelona.

18-09-2019 22:20

Babayaka +7

Eerlijk gezegd ben ik meer voor buitenlandse aankopen, die spelen langer dan 1,5 seizoen in ajax 1
De eigen jeugd heeft het na 5 jeugdseizoenen en 1,5 jaar ajax 1 gezien en wil geliijk pleiten.
Terwijl ze makkelijk nog 2 seizoenen zouden kunnen blijven, zijn ze nog maar 24 als ze vertrekken.
Eigen jeugd is leuk, mits ze zich voor minimaal 5j aan ajax 1 verbinden.

18-09-2019 18:04

Kibbahimovic +0

Daar maak je echt een goed punt gap! 100% met je eens!

18-09-2019 18:12

Babangida83 +24004

Anderzijds verdien je op De Ligt 75 miljoen. En op een aankoop natuurlijk veel minder. En het is nog maar de vraag, of talenten in de toekomst ook zo snel vertrekken, als Ajax zo goed is als dat t nu is over langere tijd.

18-09-2019 18:38

Aspers73 +3247

Kan me wel in je betoog vinden. Vergeet niet dat iemand als De Ligt al meer dan 10 jaar op het zelfde complex rondloopt. Misschien moeten we ze niet op hun 16e of 17e laten debuteren, dan zijn ze al weg namelijk als ze 19 or 20 zijn.

18-09-2019 18:44

EKS +5

Ajax is Amsterdam en niet alleen omdat het stadion daar toevallig staat.
Het is soms jammer dat fans uit de provincie die connectie niet hebben.

18-09-2019 22:14

Babangida83 +24004

Ik vind t een beetje een rare gedachtegang dat t moeilijker wordt. Je zag dat je Schuurs tegen Heerenveen gewoon basis kon zetten, terwijl hij verdedigend nog niet ver genoeg is. Je wint alsnog met 4-1, omdat de rest van je elftal een surplus aan kwaliteit heeft. In thuiswedstrijden in de Eredivisie kan dat dus juist makkelijker. Zelfs gisteren tegen Lille had je nog de mogelijkheid om twee talenten in te passen.

Op CL-niveau kunnen alleen de allerbeste spelen. Maar je kunt dus in de Eredivisie talenten juist makkelijker de kansen geven om aan te haken en zich rustig in de schaduw van de sterspelers te ontwikkelen. Zo'n luxepositie hebben we niet vaak gehad in het verleden.

De huidige situatie lijkt mij dan ook ideaal voor de jeugd. Met dien verstande dat alleen de allerbesten CL-basis zullen spelen. Maar ik juist doordat je jeugd makkelijker kunt brengen in t eerste, denk ik dat er best velen dat niveau uiteindelijk zullen halen.

18-09-2019 16:54

Ajax1969 +4171

Ja, volgens mij moet Ajax het zo doen. Je kan talenten best veel speeltijd geven op die manier. Zet Lang er ook eens een hele wedstrijd in. Nu doet hij het slecht als hij de laatste tien minuten invalt, op een moment dat de wedstrijd al voorbij is. De conclusie trekken dat hij daarmee ongeschikt is, lijkt me wat snel getrokken. Als hij een aantal wedstrijden mag starten en het is slecht, dan is de conclusie dat hij verhuurd moet worden om verder te komen. Het zelfde geldt voor een Schuurs. Laat hem in de competitie een aantal wedstrijden starten naast Dailey Blind en kijk of hij zich verbeterd . Sommige talenten zullen aanhaken. Anderen niet. Maar dat heb je met spelers die gekocht worden ook. Magallan is al weg en of Marin een succes wordt, moeten wij afwachten.

18-09-2019 17:19

Babangida83 +24004

En wat mij betreft zou je- als ze niet aanhaken- ze ook weer in Jong kunnen laten spelen. En als ze het weer laten zien, nog eens rustig brengen. Meer speeltijd, naar mate ze het goed doen. Het zal geen rechte lijn zijn. Maar juist door ze kansen te geven, kun je beter inschatten waar hun plafond ligt en hoe snel ze aanpikken. Duurt t te lang of is t onzeker, dan kun je spelers prima nog verhuren.

18-09-2019 17:50

Schwalbino +11

Ja. Het zal lastiger worden en het zullen niet altijd de grootste talenten zijn die de stap kunnen maken. Het zullen de spelers zijn die het snelst een constant niveau halen en/of op posities spelen die tactisch iets minder lastig zijn (backs/vleugelspelers).

Heel jammer maar ik denk dat Viggo Waas gelijk heeft. De fans willen de koers die nu is ingezet. Ik kan daarover blijven mokken en kritiek blijven leveren maar daarmee verandert het niet.

Dus ik ga gewoon genieten van het moois dat op het veld te zien is en niet blijven zagen over de jeugdopleiding.

18-09-2019 16:51

JariJari +15351

Goede instelling. Volwassen.

18-09-2019 22:25

FreddyAX +0

Zoals hieronder beschreven wordt zal het aanhaken van jeugdspelers moeilijker zijn als de lat hoger komt te liggen.
Toch moet je oppassen om niet te vroeg en te rigoureus door te selecteren; een speler kan best wat later in zijn ontwikkeling de grote stappen zetten , dus verhuur aan een middenmotor/subtopper zou een hele mooie tussenstap tussen Jong Ajax en de hoofdmacht zijn .

Het idee uitlenen aan een buitenlandse club spreekt mij minder aan, het kan een verkeerd effect hebben op de motivatie van spelers die zich afgedankt gaan voelen en het volgen van de huurling kan lastig worden.

Met alle sympathie die ik heb voor de jeugdopleiding moet de keuze altijd vallen op kwaliteit, ook als daardoor een jeugdspeler niet in het eerste geraakt.Zou dat structureel worden dan moet je goed overwegen of de opleiding zelf wel van goed kwaliteit is en actie nemen.

18-09-2019 16:14

afcas +3833

Waarom zou het volgen moeilijk zijn bij een buitenlandse club? Ik vind verhuren aan Nederlandse clubs juist niks omdat die veel sneller doorslaan in het niet opstellen van gehuurde spelers als het iets minder gaat. Of je moet een bedrag bepalen dat ze moeten betalen per niet gespeelde wedstrijd, maar dat zal eerder werken bij een buitenlandse club aangezien Nederlandse clubs het geld er niet voor over hebben...

18-09-2019 17:03

fanforeffer +4

ik ben het over De Wit niet eens met Endt . De Wit speelt al lang bij Ajax en ook bij het eerste, de trainers en staf zullen heus wel weten hoe hoog de lat van De Wit ligt. Mij heeft ie tot nu toe niet kunnen overtuigen. Maar waarschijnlijk hebben ze ook wel een terug koop clausule afgesproken.

18-09-2019 13:28

GvanAchteren +871

Er zou een tussenniveau moeten zijn tussen jong en één. Wat Been zegt, een club in de eredivisie omarmen. Nog mooier lijkt het mij om ons kapitaal te investeren in een buitenlandse club. We zouden bijvoorbeeld een club in het Championship kunnen kopen, deze serieus runnen, meedoen om de titel, tv-gelden opstrijken en gebruiken om talenten de laatste stap te laten zetten. Ajax UK. Een soort Red Bull concept.

18-09-2019 12:59

MennoJerry +4138

Ajax United

18-09-2019 14:25

appeltje +116

Het type spel wat er in de Championship gespeeld wordt, moet je je niet mee willen associëren als Ajax zijnde...

18-09-2019 14:26

GvanAchteren +871

Met het bestrijden daarvan misschien juist wel

18-09-2019 16:03

afcas +3833

Kun je dan beter in Spanje doen... Al zie ik dat nooit iets worden.

18-09-2019 14:34

Mocrodammerr +23122

was gisteren echt belachelijk. je krijgt eindelijk speelminuten en dan speel je als een clown met al die hakjes en shit. van mij weer lekker op de bank.

18-09-2019 12:53

vincent_DV +107

Ik zie Lang het van zijn leven niet redden bij Ajax. Kan leuk voetballen maar met zijn houding en doen wordt het nooit iets! Kreeg nu de kans en doet inderdaad alleen maar hakjes, vertraagde constant het spel.

Ik zie persoonlijk veel meer in bijvoorbeeld Jensen.

18-09-2019 13:01

vincent_DV +107

Nu staan er minder jeugdspelers in door een andere reden dan vaak gezegd wordt in mijn ogen. Ja, het niveau is omhoog gegaan. Maar is het ook niet zo dat de lichting 18-20 van Ajax al behoorlijk verzadigd is? De Ligt, Kluivert en De Jong zijn al vertrokken, Bakker is naar PSG en op 16 jarige leeftijd zijn Redan, Dilrosun, Hoever, Malen vertrokken. Je mag al blij zijn als er per lichting 2-3 doorbreken en nu noem ik al 8 kanshebbers. Ooit houdt het op en zijn de krenten uit de pap. Je ziet namelijk in de lichting 16-18 enorm veel talent.

Is het ook niet zo dat jeugdspelers tegenwoordig misschien eerder iets nieuws willen. Je moet je voorstellen dat sommige spelers al 8 jaar bij Ajax voetballen, dan is het misschien logisch dat zij eerder als bijvoorbeeld Neres, Tagliafico of Ziyech willen vertrekken. Iedereen wil namelijk soms hun omgeving veranderen.

Die twee dingen zijn denk ik de grootste redenen waarom er nu misschien wat minder jeugdspelers in staan.

18-09-2019 12:48

Cello +52981 moderator

Met veel posts hieronder kan ik het wel vinden. Ja, Ajax is een club, die van oudsher belang hecht aan het feit om óók veel jeugd in te passen. Ik denk dat het niet zal veranderen, die doelstelling, maar het aantal spelers dat snel de stap richting Ajax-1 kan zetten, zal wel wat kleiner worden. Omdat óók het gemiddeld vereiste basisniveau omhoog is gegaan.

Ik begrijp het verhaal hierboven mbt De Wit (al geldt dat ook heus voor sommige andere talenten). David Endt pleit ervoor om juist dergelijke spelers de tijd en ruimte te gunnen om naar het juiste niveau te groeien. En ja...zo ging dat idd altijd bij Ajax.
Er is alleen tegenwoordig een bijkomend probleem, Je bent tegenwoordig, zo mag je inmiddels wel stellen, een club op CL niveau. Iets wat we eigenlijk heel lang niet waren. En we willen graag op dat niveau blijven. Dat brengt met zich mee, dat het aloude adagium van 'veel eigen jeugd' inpassen natuurlijk blijft bestaan, maar moeilijker wordt om toe te passen. Je hebt immers niet meer, anders dan in het verleden, de tijd zoals David Endt graag ziet om jeugdspelers de tijd te geven in Ajax-1 om zich verder te ontwikkelen. Dat kan wel...maar dan moet je accepteren, dat het niveau wat zakt en je dus niet constant op het CL niveau kan blijven.
Het bewijs daarvoor ligt in de jaren tussen 2003 en 2017. Het is dus echt een keuze die je moet maken èn een keuze, die naar het zich nu laat aanzien door Ajax gemaakt is. Kijk maar naar de aankopen.
Jeugdspelers zien nu met eigen ogen op De Toekomst, waar iedereen ook nog eens traint, wat er gevraagd wordt en hoe hoog het niveau is wat nagestreefd dient te worden èn dus waaraan ze moeten voldoen. De lat ligt hoger, vanzelfsprekend. Waar eerst nog spelers wèl konden debuteren zou dat nu niet meer kunnen, dat is echt alleen nog maar weggelegd voor de echt besten van de opleiding.
Dat is al met al dus de keerzijde van de medaille van succes.

Maar om daarover te gaan klagen, zoals je wel hier en daar leest....dat is belachelijk natuurlijk. Het enige wat je kunt doen is je opleiding nog verder verbeteren èn nog beter scouten in de jeugd. Maar het gejank is van hetzelfde niveau als dat na het verkopen van spelers klagen dat het niveau achteruit is gegaan, terwijl degene die dan klagen (media) er veelal mede schuldig aan is door het continue 'wegpraten' van spelers door o.a. te stellen dat ze Ajax ontgroeid zijn, de ED ontgroeid zijn, namen van grote interessante competitie's en clubs daarin laten vallen, etc, etc...en het daarna raar vinden dat het algehele niveau achteruit is gegaan.

18-09-2019 11:10

trainerdv +2

Enige goede visie is een lange termijn visie en die is er nu eindelijk. De balans in het eerste elftal tussen jong en oud, jeugd en aankoop zal altijd bewaard worden. Slaat de balans een beetje door naar het één, dan doen we minder inkopen en is een lichting matig, dan kopen we wat meer. de term 'eigen' jeugd is wel wat opgerekt sinds Cruijff's tijd. Zo zie ik Vertongen,. Eriksen, Alderweireld, Promes, Blind, Frenkie ook als eigen jeugd. Terwijl da in de traditionele zin misschien wat anders ligt.

18-09-2019 10:58

edalm +5000

bij Frenkie ja die is niet echt eigen jeugd. De rest is toch echt door Ajax opgeleid. Dus echt eigen jeugd

18-09-2019 12:51

Hollister +12628

Zou toch heerlijk zijn als Alvarez straks gewoon een bikkel CV wordt dit zorgt voor rust en stabiliteit achterin... Marin eindelijk zijn plekkie vindt in het team, Promes weer zijn niveau haalt van zijn periode in Rusland... en intussen de jonge talenten Dest, Lang, Bande, Ekkelenkamp en Traore ook hun minuten pakken dit seizoen.
In de winter Labyad en Siem verkocht worden en Overmars in de winter nog 2 hele mooie transfer weet te realiseren (met het oog op de zomer waar heel veel spelers gaan vertrekken)

18-09-2019 10:37

Hollister +12628

In de groep van 16 tot 18 zitten momenteel wel 4 a 5 spelers die zoals het hoort een hele grote kans maken om door te breken bij Ajax 1.. Er komt een verdomd mooie talentvolle groep aan.. De jongens die er aan komen zijn in mijn ogen ook zelfs een hoger niveau dan bv De Wit, Cerny, Ekkelenkamp.
Ook bij de jeugd heb je golfbewegingen van aankomend talent... Gisteren hebben we kunnen zien dat met een gemiddelde leeftijd van 17 jaar en 4 a 5 spelers van 16 jaar gewoon een prima pot kunnen spelen in de YL. We hadden zelfs gewoon 6 a 7 andere spelers kunnen opstellen, maar zelfs met die jonkies werd al een heel hoog niveau aangetikt. Ik heb geen enkele vrees voor de doorstroming.
Wel zou ik liever zien dat Ajax jaarlijks 2 a 3 ECHTE toppers zou aantrekken.. dus niet in de categorie van 7 tot 15 miljoen maar dan liever 3 x 20 tot 25 miljoen.

18-09-2019 10:27

RuffRhythim +24837

Toen Cruijff als 17-jarig jochie in Ajax1 terecht kwam stonden er echt geen leeftijdsgenoten naast hem in de basis hoor. Dat waren allemaal ervaren, oudere spelers.

Moeten we nou echt weer terug naar de periode hiervoor waarin jeugdspelers als Bazoer, El Ghazi, Kishna, Riedewald (en noem ze maar op) het hele elftal moesten gaan dragen, zonder dat ze konden "leren" van spelers die al genoeg hebben meegemaakt in het veld. Misschien is dat ook wel de reden geweest waarom sommige van die spelers (die toch als talentvol beschouwd werden) het niet gered hebben...

Bovendien kan je van een jeugdspeler niet verwachten dat hij een heel seizoen constant presteert, laat staan als je team voornamelijk bestaat uit jeugdspelers, dat hebben we meegemaakt.
In Eindhoven maken ze nu dezelfde fout: veel jeugdspelers, met best een paar goede ertussen, maar die gaan het niet volhouden om een heel seizoen constant te presteren waardoor hun ontwikkeling stagneert. Plus dat de routine daar ontbreekt waardoor er geen juiste balans is.

Die fout moet Ajax niet meer maken en gezien het niveau wat Ajax nu bezit hoop ik dat dat ook niet meer zo gauw zal gebeuren. De jeugd moet nu van een beter niveau zijn dan de vorige lichtingen, anders redt je het niet meer bij Ajax. Ik vind dat uitstekend beleid.

18-09-2019 10:22

FrancescosRavioli +15454

De kritiek gaat ook nergens over. eigen jeugd is blijkbaar belangrijker dan successen met goed beleid. Krankjorum.

18-09-2019 10:26

Hollister +12628

Juist.. talent moet altijd omringd zijn met ervaring... dit kan PSv namelijk ook nog wel eens gaan opbreken dit jaar.

18-09-2019 10:31

Ajax27 +19263

De kwaliteitsladder is gewoon verlegd. Kijk naar het Ajax van 5-6 jaar geleden en kijk wat er nu staat. Waar je het voorheen met 2-4 kwalitatief sterke spelers moest doen en de rest eromheen moest bouwen kunnen we nu met 8-9 basisspelers spelen die pure kwaliteit zijn. Ja, dan is het voor jeugdspelers moeilijker want alleen de echte topkwaliteit komt bovendrijven. Is dat erg? Nee... want waar voorheen spelers als Dani de Wit zouden doorbreken, breken zij nu door bij clubs als AZ. Die profiteren hier dus van, niveau wordt gewoon hoger.

18-09-2019 09:29

RuffRhythim +24837

Inderdaad. Plus dat het verschil met 5-6 jaar geleden is dat toen de jeugd de kar moest trekken omdat de juiste routine en ervaring ontbrak om die jeugd aan de hand te nemen.
Nu zijn die verhoudingen in de juiste proporties. En dat is ook stukken beter voor het inpassen van jeugdspelers.

18-09-2019 10:02

mcjc +2

Naar mijn mening is er ook overbodig ingekocht. Van Alvarez en Martinez hadden ze er maar één moeten halen. Ook Spelers als Marin, de Jong en Labyad houden de bank warm en blokkeren zo onnodig de doorstroom van eigen jeugd.

18-09-2019 09:27

Bocarra +14

Tot nu is het zo dat het Ajax niet lukt om zijn grote talenten voor langere tijd vast te leggen. Daar waar het wel lukt om de talentvolle aankopen langer vast te leggen. De mindset van jeugdspelers moet veranderen. Nu willen zij nog zo snel mogelijk in een buitenlandse competitie spelen. Het opleiden doet Ajax voornamelijk voor andere clubs.

18-09-2019 09:12

Hollister +12628

Hoe kom je bij deze stelling? Slaat werkelijk nergens op. Welke talenten zijn dan niet langdurig vastgelegd? De meeste belangrijke spelers en zeker de talenten zijn allemaal langdurig vastgelegd. Jij weet dat Ajax inmiddels meer dan 90 contractspelers heeft?

18-09-2019 10:39

Babangida83 +24004

Die is al aan t veranderen. Zie Castillio die terug wil.

18-09-2019 17:06

Westerpark1982 +0

Dani de Wit is echt een matige versie van Siem de Jong. Snap niet dat er over zijn vertrek zo moeilijk gedaan wordt. Ik vind het een prima deal voor Ajax, AZ en Dani.

18-09-2019 09:07

Tinus +10467

Bij jeugdspelers weet je nooit hoe grote stappen ze nog gaan maken. Dat weet je pas als je ze een aantal wedstrijden achter elkaar opstelt en fouten laat maken. Zo werkt dat nu echter toch niet meer helemaal. Een Noa Lang moet het nu doen met een paar invalbeurten van 10-15 minuten. In het het verleden was deze jongen waarschijnlijk al een paar keer aan de aftrap verschenen. Dan zijn de stappen die hij maakt ook groter en is normaal gesproken de kans op een echte doorbraak ook groter. En een doorgebroken jeugdtalent maakt mij als Ajacied heel trots.
Aan de andere kant maken de resultaten ook trots, dus het blijft een lastige balans.

18-09-2019 09:33

Lazell +17016

Als Ajax beter wordt, wordt het lastiger om aan te haken. Dat kan je niet los zien van elkaar. We moeten ons gewoon focussen op de échte toptalenten. Potentie Europese (sub)top, anders verkopen.

Dat betekent dat we meer spelers moeten laten afvallen en misschien wel meer scouten naar de absolute parels. Want potentie Europese top komt maar 1, 2, 3 keer voor per generatie in NL.

18-09-2019 11:23

trodat4030 +97463

Hun theorie klopt idd, hun voorbeelden, met name De Wit, slaan alleen nergens op.

18-09-2019 10:50
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.