Juve betaalt 75 miljoen verspreid over 5 jaar

door Bart Veenstra 69

Juve betaalt 75 miljoen verspreid over 5 jaar

door Bart Veenstra 69

Laatst geüpdatet

Juventus zal de transfersom voor de transfer van Matthijs de Ligt niet in één keer, maar verspreid over vijf jaar gaan betalen. De Italianen maken, net als Ajax, melding van een transfersom van 75 miljoen euro.

Die 75 miljoen euro betaalt Juventus in vijf jaar. De Italiaanse club schrijft daarnaast dat het ook 10,5 miljoen euro aan bijkomende kosten betaalt. De Ligt tekent bij Juventus een contract tot medio 2024.

De verwachting is dat De Ligt vrijdagochtend om 10.00 uur officieel gepresenteerd gaat worden. De verdediger traint donderdag wel al twee keer mee bij De Oude Dame.

Lees meer over:
Plaats reactie

Rik428 +1

Geen paniek, dit is heel normaal en geen enkel probleem voor een gezonde club als Ajax. Genoeg geld op de bank en dus nog een appeltje voor de dorst!

18-07-2019 18:57

Ajax4xbestevaneuropa +2

De agnelli familie is de baas van juventus en ook van fiat. Toen ze ronaldo kochten ging het personeel van fiat protesteren, deze mensen hebben al 20 jaar geen loonsverhoging gehad en zien dat hun baas zo even 100 mil. uitgeeft aan 1 speler.
Verspreiden over 5 jaar, wat een armoede zeg. Ajax Amsterdam de mooiste club ter wereld had die 75 zo cash kunnen aftikken, alleen al 100mil. aan CL inkomsten afgelopen seizoen. Ajax had tegen juve moeten zeggen Willen jullie wat van ons lenen tegen 15% rente....

18-07-2019 15:28

KlasseLasse +4

helemaal klote dus! kan je zelf ook niks uitgeven

18-07-2019 15:19

Ronaldinho020 +1

Zo werkt dat niet helemaal, je hoeft niet persé het geld al op je rekening te hebben om iets uittegeven. Zeker gezien de bankgaranties.

18-07-2019 15:21

Gonzalez75 +5827

Hoeveel auto's moeten ze daar jaarlijks vanuit het Fiat imperium voor verkopen om de Ligt te kunnen financieren? Haha.

18-07-2019 14:27

Cello +52495 moderator

De meeste clubs betalen een transfer in termjnen, zelfs Ajax betaalt transfersommen in termijnen aan de clubs waarvan ze spelers kopen. Ik denk eerder dat het een uitzondering is dat transfersommen in één keer worden voldaan. Zeker bij grote bedragen.

18-07-2019 13:52

Ronaldinho020 +1

Exact, en dat is overal zo. Niet alleen in de voetballerij.

18-07-2019 15:22

mvdk +42806 moderator

Het is juist gunstig, want nu heb je een zekere omzetverhoging voor de komende 5 jaar, waardoor je dus weer betere salarissen kunt bieden.

18-07-2019 12:50

3*stars*3 +22981

Daar zit wel wat in.
Maar bij zo’n deal denk je toch aan een hoger bedrag.
Ajax meldt ook geen melding van extra percentages.
Juve en Mino hebben het samen wel slim gespeeld en zijn ogen zullen weer glinsteren, als hij weer eens zijn rekening gaat openen vanavond.
Over eten hoeft hij zich niet druk te maken, dat is on the house...

18-07-2019 12:59

mvdk +42806 moderator

Natuurlijk maar we zitten helaas in de eredivisie en hij is alsnog de op 2 na duurste verdediger ooit. 2 Nederlandse verdedigers in de top 3 van duurste verdedigers aller tijden, ter wereld!

18-07-2019 14:55

ajax4ever01 +13

dat vind ik dan een slechte deal

18-07-2019 12:44

Hollister +12430

Als Ajax de transfersom van Frenkie en Matthijs beiden in 5 jaar laten uitbetalen, dan worden de komende 5 jaar meteen al zwarte cijfers geschreven, al dan geen CL of EL voetbal... Belastingtechnisch ook heel slim, anders hadden ze dit jaar al heel veel geld moeten herinvesteren of belasting betalen. Desondanks verwacht ik dat er na de komende halfjaar cijfers het EV richting of boven de 300 miljoen gaat.... Over 5 jaar zal er ongetwijfeld dan ver boven de 500 miljoen op de rekening staan

18-07-2019 12:44

vanVleuten +0

Het moment van betalen zegt niets over de behaalde resultaten. Het resultaat valt in het jaar van verkoop en dat is nu.

21-07-2019 13:19

PJSM +0

Verspreid over 5 jaar maakt het in mijn ogen een slechte deal. Nooit meer zaken doen met Italianen. Die onkostenvergoeding zal vast de commissie zijn voor die dikke hoop stront. Maar blij dat deze soap is afgerond kunnen we stoppen met De Ligt nieuws.

18-07-2019 12:28

Schwalbino +11

Vennootschapsbelasting is nu 19% over de eerste 200.000 winst en 24% over het meerdere. Deze percentages dalen in 2020 naar 17,5% en 22,5% en in 2021 naar 16% en 21% (afgesproken in het huidige regeerakkoord).

Verder weet ik er echt de ballen van.

18-07-2019 12:02

TijnVan +11

Deze percentages kloppen niet helemaal.
2019: 19%/25%
2020: 16,5%/22,55%
2021 e.v.: 15%/20,5%
In de praktijk gaat het vooral om het hoge tarief omdat het effect van het opstaptarief bij deze bedragen verwaarloosbaar is.

Ajax heeft overigens een zgn. gebroken boekjaar lopend van 1/7 tm 30/6. De transfer van De Ligt valt in het nieuwe seizoen 2019/2020, waarop het tarief van 2019 van toepassing is. De 'boekwinst' op De Ligt (volgens mij is dat de dus volledige € 75 mio) wordt in zijn geheel aan 2019 toegerekend. Dat er sprake is van gespreide betaling doet hieraan niet af (immers: aflossing van een lening is geen belastbare opbrengst). Met de gespreide betaling wordt dus helaas geen belastingvoordeel behaald.

20-07-2019 10:40

DrD3k +40

Goed geregeld van Marc, vaak zit de fee bij het bedrag inbegrepen. Dus in principe is het geen 75 maar 10.5 + 75 = 85.5 milj.
Miss dat de Football Managers daar wat rustiger van worden..........
Plus, als ik een afspraak maak met mijn baas, dan wil ik uit principe alleen al mijn gelijk halen.

18-07-2019 11:57

witchmaster11 +4

Zoals eerder hier reeds vermeld is het wel een belasting voordeel om gespreid te betalen , dit kan wel een miljoen of wat schelen , waar ik me wel zorgen om maakt is de staat van de banken in Italie.
Veel banken hangen aan een zijden draad daar, ook de economie draait voor de zoveelste jaar op rij minimaal en het tekort loopt wel heel erg snel op , dan hoop ik dat Mark wel een goede garantie heeft van niet op tijd betalen .
Dan indirect de speler terug . om eerlijk te zijn ik vertrouw heel italie momenteel niet dit is het 2de Griekenland , ik heb mijn twijfels

18-07-2019 11:44

Dominic +0

Die Italianen staan erom bekend dat ze nooit het hele bedrag gaan betalen, zeker niet in termijnen.

18-07-2019 11:22

insectenverdelg +23058

Gast echt wel gebeuren, let maar op.

18-07-2019 11:31

mvdk +42806 moderator

Marc staat dan met een sloophamer voor de deur.

18-07-2019 12:54

Fnatic +0

Blijft toch een wazige deal, waarom op de pof? Ajax wil toch ook weer direct rendement hebben van zijn verkoop?

Bankgaranties van Italiaanse banken kan je ook met een vette korrel zout nemen aangezien de meeste Italiaanse banken diep in de sores zitten. Hopelijk heeft Marc een bankgarantie van een Zwitserse bank bedongen.

18-07-2019 11:02

Danos +0

De Italiaanse overheid en centrale bank zal niet snel een een bank laten omvallen aangezien veel particulier italianen mee participeren voor oa hun oude dag.

18-07-2019 11:21

HStorm +3079

Als de belastingbetaler htlet niet meer pikt of niet meer kan betalen dan wel ja. Blijkbaar is Iig het eerste punt geen enkel probleem.

18-07-2019 17:20

Tomajax1990 +167

Ik mag toch aannemen dat raiola dan zijn favoriete landje gaat redden met zijn welverdiende centjes.

18-07-2019 11:38

Cisco2 +0

Hahaha, hier spreekt onze econoom.

Logisch dat je het wazig vindt, je hebt er geen verstand van.

18-07-2019 11:14

Michels +233

Voor al die mensen die vinden dat gespreid betalen negatief voor Ajax is: omdat er gedurende 5 jaar, elk jaar relatief lage bedragen binnenkomen, heeft dit belastingtechnisch veel voordelen voor Ajax. Als Juve het hele bedrag in 1x had overgemaakt, zou Ajax ook vrijwel het gehele bedrag weer moeten uitgeven. Doet het dat niet, dan kunnen ze 1/3 tot bijna 1/2 inleveren bij de belastingdienst. Nu komt er minder binnen en zijn die belastingen dus makkelijker hanteerbaar of te omzeilen door het weer uit te geven.

18-07-2019 10:58

afca95 +1254

Eens, Echter vind ik wel dat Juve de centen niet heeft om zulke bedragen te betalen.
Ik vind het persoonlijk competitievervalsing. Stel Ajax haalt Ronaldo voor 100 miljoen en spreid dit over 10 jaar omdat ze geen geld hebben. Zou ik ook competitie vervalsing vinden, omdat vele andere clubs dit niet mogen en kunnen.

18-07-2019 11:24

Michels +233

Ik denk dat je te snel aan vervalsing denkt. Als jij 10 jaar lang mij de garantie geeft dat ik elk jaar 10 miljoen van je krijg, heb ik dat veel liever dan dat je me in 1x 100 miljoen aftelt. Wat de draagkracht van Juve is, heb ik geen idee van. Maar als de bank garant wil staan voor de volledige betaling van de Ligt over 5 jaar, vind ik het allemaal prima. Dat de kleinere clubs niet van dit soort regelingen gebruik kunnen maken komt juist omdat ze klein zijn. Geen bank die (bijvoorbeeld) garant gaat staan voor een PEC Zwolle om een speler aan te trekken van 30M, gespreid over 5 seizoenen. De kans dat PEC ergens in die 5 jaar niet die afgesproken 6M/j kan aftikken is veel te groot. Probeer het te zien als een voordeel dat je voor jezelf hebt opgebouwd juist omdat je een grote club bent, niet als competitievervalsing voor de kleintjes.

18-07-2019 13:12

TvdH +7

jezus wat een onzin lees ik hier

21-07-2019 13:46

Caparzo +4188

Gelukkig heeft Ajax bankgaranties. Alhoewel, “garantie” en “Italiaanse bank”, is een niet erg betrouwbare match.. :S Hopen dat het goed gaat, gaat altijd zo bij Italianen helaas.

Hoe dan ook, het is een prima deal in het licht van de tussen Ajax en De Ligt gemaakte afspraken, een jaar te blijven en medewerking bij de transfer. Zonder De Ligt had het vorige seizoen anders gelopen.

Zeer sterk dat Marc zijn poot stijf heeft gehouden en geen cent van de 75mio vraagprijs heeft afgedaan, en niet gezwicht is voor de Italiaanse spelletjes. Zoals ik het van hem verwacht, topdirecteur!

18-07-2019 10:42

flavente +166

precies, spijker op zijn kop

18-07-2019 11:05

MankeNelis +7

10,5 M voor die pizzadraaier??

En 15M pj op de pof, armoedzaaiers.

18-07-2019 10:26

Ajaxbrl +13415

Ajax moet gewoon Raiola en de Serie A bannen, scheeld een hoop grijze haren...

18-07-2019 10:18

MosesD +14601

'scheeld'.... Maar natuurlijk.

18-07-2019 13:44

insectenverdelg +23058

mss is dit wel hewl hoed voor Ajax. Normaal mag je t.o.v. transfersommen de begroting niet omhoog gooien, omdat het geen structurele inkomsten zijn. Maar nu ben je voor 5 jaar zeker van 15 miljoen. Mss mag je dan wel de begroting omhoog gooien.

18-07-2019 10:13

arigold +7790

Beste mensen, dit is heel normaal. Transfersommen worden bijna altijd uitgespreid.

18-07-2019 10:02

D4nny +111

Wat ik me dan afvraag is of er rente bovenop het uitstaande bedrag komt of dat het bedrag elk jaar geïndexeerd wordt.

Zal toch niet een simpele “elk jaar 15 miljoen” regel zijn? Dan verlies je nogal wat van die 75 miljoen.

18-07-2019 09:55

WZAWZDB1900 +0

Lijkt me dat die €10.5m naar de ligt en raiola gaan

18-07-2019 10:20

D4nny +111

Die 10.5 is voor Raiola etc.

Ik neem aan dat het te betalen jaarbedrag wordt geïndexeerd. Zo niet dan is de 75mlj die Ajax krijgt verspreid over vijf jaar gewoon bijna 4 mij minder waard (5% v/d transfersom!)

Dit als de jaarlijkse bedragen gelijkmatig zijn (15mlj/jaar) en een inflatie van 2.5% wordt aangenomen.

18-07-2019 16:08

Hagmag +9

Dat wij ons inlaten met die Maffia praktijken.
Begrijp ik nou goed 75 + 10.5 miljoen ?

18-07-2019 09:52

AltijdGelijk +1

Wat een klote deal zeg, helemaal als het over 5 jaar verspreid is dan is 75 wel erg karig...

18-07-2019 09:52

Mocrodammerr +22794

Juventus zal wel hun bonuskaart hebben laten zien.. daarbovenop airmiles en een volle spaarkaart.. dan kom je al gauw op 75 miljoen.. wissegeld.

18-07-2019 09:52

louis60 +11472

Vandaar dat Marc aankopen doet van 15 miljoen.

18-07-2019 09:46

Eastwood +0

Waardeloze constructie. Waarom niet gewoon in één keer aftikken.

18-07-2019 09:46

fritsus +0

Heb het rekensommetje al eerder gemaakt.
Van die 75M gaat tussen de 25% en 35% naar direct of indirect betrokkenen bij de transfer.
De grootste onzekere factor is de makelaarscommissie van Raiola. Normaliter vraagt en krijgt hij 20% (zoals in het geval Kluivert). In het meest gunstige geval is het minimaal 10% van de bruto transfersom.
Laten we er eens vanuitgaan dat ajax zo'n 70% van de bruto transfersom op haar rekening gestort krijgt, namelijk 52,5M.
Verspreid over 5 termijnen is dat 10,5M per jaar.
Funest voor de jaarlijkse investeringspolitiek in nieuwe spelers. En al helemaal als het om een "cash-cow" gaat.
Om maar niet eens te beginnen over rentederving.

En nog even iets anders. Betaling in termijnen wordt met name afgedwongen in Spanje en Italie. Dus is NIET de norm.

18-07-2019 09:44

korem +878

nog nooit zoveel onzin gezien! Hoezo interessant willen doen

18-07-2019 09:53

fritsus +0

Gooi eens 'n eurotje in de google machine.
Dan komt zelfs een ongelovig pubertje zoals jij achter de grote mensen waarheid.

18-07-2019 09:54

D4nny +111

Fritsus sorry hoor maar je relaas slaat de plank volledig mis.

Juve meldt notabene zelf dat er nog 10.5 miljoen bovenop komt voor bijkomende kosten (lees Raiola, of denk je dat voor de lunch tijdens de besprekingen was?)

18-07-2019 10:02

fritsus +0

Nee, dat waren de hete bitterballen die nu uit je strot komen...

18-07-2019 10:04

Dubbelvla +8198

succes met psv dit jaar, zal zwaar worden

18-07-2019 10:09

PetervanAmsterdam +2078

@fritsus: "Van die 75M gaat tussen de 25% en 35% naar direct of indirect betrokkenen bij de transfer."

Ajax krijgt 75 miljoen euro. En volgens de eigen mededeling van Juventus op hun officiële website betaalt de Italiaanse club daarbovenop 10,5 miljoen euro aan additionele kosten - dat is vermoedelijk grotendeels het honorarium voor Raiola.

18-07-2019 09:54

fritsus +0

Nee, dus. Geen Raiola commissie.
Probeer er zelf maar eens achter te komen.

18-07-2019 10:00

RusselWestbrook +21

Hier klopt zo weinig van, geen beginnen aan om te verbeteren.

18-07-2019 09:58

BRAMHOUTEN +3813

grappig, je heb gisteren je eigen cluppie zien ploeteren en weet dat het weer niks gaat worden dit seizoen, dus dan maar ff vervelen op de site van de mooiste en grootste club van Nederland. fijne dag nog

18-07-2019 10:13

X-RaY +3

Ben je er weer clown, was pijnlijk he afgelopen seizoen bij die grafclub van je Jancus?!

18-07-2019 10:25

Westerpark1982 +0

Gefeliciteerd! Jij hebt vandaag de domste opmerking geplaatst!

18-07-2019 10:47

Ozymandias +159568

De kopende club betaald de makelaarskosten en de meeste transactiekosten. Ajax zal dus de komende vijf seizoenen ongeveer 15 miljoen euro per seizoen van Juventus krijgen. Het is voor Ajax waarschijnlijk zelfs beter dat Juventus in termijnen betaald.

18-07-2019 11:39

fritsus +0

Jawel, klok en klepelaar, vanzellfsprekend betaalt de koper makalaars- en spelers fee's plus nog andere direct of indirect betrokkenen bij de transfer (eventueel tussenpersonen - zeer gebruikelijk op de Zuid Amerikaanse markt met lokale zaakwaarnemers-, indien toepasselijk vorige clubs, juridisch adviseurs en in de praktijk ook bestuursbonus).
Ieder krijgt dus van het BRUTO transferbedrag een overengekomen percentage.
Ajax oontvangt dus van dit bedrag tussen de 65% en 75%.

18-07-2019 12:42

AFCAsphere +9

Hi jancus/fritsus, ben je nou nog steeds zo druk bezig met de grote boze rivaal? Als ik jou was zou ik je eerder druk maken om het beleid wat bij je eigen club gevoerd word. Torenhoog doorverkooppercentage, omdat dhr Lozano eigenlijk niet gekocht kon worden. Dan zien jullie straks maar 60% procent terug van de 50 miljoen, als er überhaupt een club gek genoeg voor is omdat bedrag voor hem neer te leggen.

Zal nog een heel lang seizoen voor jullie worden op deze manier. Leuke wedstrijd trouwens, tegen Wolfsburg gisteren...

18-07-2019 12:56

Jan Doedel +4202

Zouden ze Real ook in termijnen betalen voor Ronaldo vraag ik mij dan af.

18-07-2019 09:43

Dubbelvla +8198

waarschijnlijk wel

18-07-2019 10:09

NegentigMinutenLang +1489

Gespreide transfersom is de norm tegenwoordig. Maar is er hier iemand die weet of er normaal gesproken ook rente wordt betaald over deze periode? €15 miljoen nu is niet hetzelfde als €15 miljoen over 5 jaar.

18-07-2019 09:41

Trainer21 +0

Maffiozen. In 1x betalen en anders niks

18-07-2019 09:38

johan_afca +2

Ja, lekker fiscaal aantrekkelijk ook om in 1 keer te betalen. Kom op zeg, even die hersenpan aan het werk zetten vriend.

18-07-2019 11:21

Ajaxamsterdam0485 +0

Bijkomende kosten oftewel Rioolrat

18-07-2019 09:37

Liniaal +0

15 miljoen per jaar, dat worden een paar makkelijke begrotingen voor Marc.

18-07-2019 09:37

Mazraoui +823

Verspreide betaling komt Ajax tegenwoordig helemaal niet zo verkeerd uit

18-07-2019 09:33
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.