Overmars richting UEFA: 'Doe er dan wat aan'

door Bart Veenstra 29

Overmars richting UEFA: 'Doe er dan wat aan'

door Bart Veenstra 29

Laatst geüpdatet

Marc Overmars hoopt dat de UEFA en de FIFA snel in actie komen wat betreft de overvolle voetbalagenda. Ajax wist in het afgelopen seizoen de halve finales van de Champions League te bereiken, maar zal nu moeten aantreden in de voorrondes van het miljardenbal.

Namens de Europese voetbalbond en de wereldvoetbalbond klonken al geluiden dat clubs als Ajax rechtstreeks geplaatst moeten zijn wanneer het in het seizoen ervoor ver komt in de Champions League. Zo sprak UEFA-voorzitter Aleksandar Ceferin zich al uit. 'Ik geloof dat de UEFA en de FIFA het ook continu roepen. Dat Ajax nu weer twee voorrondes moet spelen. Maar doe er dan alsjeblieft wat aan. Wij spelen de belangrijkste wedstrijden en een paar internationals hebben nu nog vakantie', aldus Overmars tegenover de NOS.

Het is het gevolg van late toernooien als de Afrika Cup en de Copa América deze zomer. Overmars hekelt de drukke voetbalagenda. 'Het is ongelooflijk. Er moet wat aan gedaan worden. Al die toernooien... Ik had niet eens trek meer om voetbal te kijken en dan moeten die jongens een toernooi spelen. Dat is vrij lastig.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Ferd +37957

Een paar kleine aanpassingen zouden al veel uitmaken:

- alle interlands in december, en de rest van het jaar niet meer. Dus alle kwalificaties, nations league en oefenpartijtjes gewoon die maand.
- Africa cup gelijk met het EK, eens in de 4 jaar. Copa America ook gelijk meth het EK.
- nationale bekertoernooien mogen gelijktijdig gespeeld worden met Europese toernooien
- landskampioenen van de top 10 competities van Europa automatisch in de CL. Dan maar minder ruimte voor de nummer 3 en 4 uit grote competities. Die spelen maar voorrondes.
- het is de Europa cup, dus geen plek meer voor landen die niet in Europa liggen (Israel, en een zooi voormalige USSR staten. Turkije is een twijfelgeval met nog geen 5% Europees grondgebied).

En dan als extra bonus:

- transferperiode sluit op de dag van de eerste Europese voorronde

18-07-2019 05:04

strafschop +3

- er zijn tal van competities die de jaarkalender volgen vanwege het klimaat en in december dus niet voetballen

- de Copa is vanaf 2020 gelijk met het EK

- de landskampioenen van de top 10 zitten al automatisch in de CL sinds 1999...

- de nummers 3 en 4 hebben jarenlang in de voorronde gezeten, de resultaten daarvan zijn bekend

- waar zouden de Israelische clubs dan hun voetbal moeten spelen?

18-07-2019 08:37

BokkieBokstra +11242

Heel herkenbaar wat Overmars zegt, op een gegeven moment heb je wel genoeg van al dat voetbal. Het gaat maar door. En dan begint het over een paar weken alweer, gekkenwerk. Dat is ook altijd een nadeel van de NL clubs in Europa, je moet een nieuw team bouwen, spelers gaan tussentijds nog weg, maar wel moeten presteren in Europa. Nu is het tour tijd.

17-07-2019 19:13

FrancescosRavioli +14688

De UEFA en FIFA zijn net RTL en Talpa: Het interesseert ze geen reet hoe ze geld verdienen. Als ze morgen meer geld kunnen verdienen met appels kweken, gaan ze appels kweken.

17-07-2019 18:53

amthree +401

De uefa boeit dit totaal niet, die blijven de grote teams helpen, teams als madrid, barcelona, de teams uit engeland. Want die trekken de meesten kijkers en daarmee het grote geld.. Het is leuk voor hun als ajax een x zo ver komt maar daarmee maakt het ze niks uit. Ze zien alleen maar hoe ze het meest en snel geld kunnen verdienen.

17-07-2019 17:31

Cupmetgroteoren +5

Het is juist niet leuk. Daarom wordt deze regel onmiddellijk na het behalen van de halve finale van Ajax doorgevoerd, onder het mom van 'we moeten clubs als Ajax beschermen'. Ondertussen bevoordeelt zo'n regel van 'halve finalisten CL beschermen' alleen de grote clubs, want wie staan er ieder jaar in de halve finale? Niet Ajax. Het gaat juist ten koste van een plek voor Ajax. Overmars moet hier niet in trappen.

17-07-2019 22:43

Ferd +37957

Die grote clubs plaatsen zich via de competitie wel voor de CL, dus het gaat niet ten koste van Ajax.

18-07-2019 05:05

Cupmetgroteoren +5

Ik heb een bloedhekel aan de UEFA. Zoals deze organisatie de boel invult, organiseert, hoe ze het voetbal benaderen etc., staat ontzettend ver af van hoe ik het als voetballiefhebber zou willen zien. Probleem is dat ze onbereikbaar zijn voor het volk. Ik zie echt liever dat een club als Steau Boekarest of Rode ster Belgrado de finale van een Europacup haalt dan dat ik ieder jaar weer een Real Madrid in de finale van de CL zie. Nu heeft ook Barcelona maar liefst 250 miljoen besteed en ze willen ook nog eens Neymar. Dit heeft toch niks meer met voetbal te maken.

17-07-2019 15:26

strafschop +3

Jij wil nivelleren, maar dat is niet wat de massa wil.

Die kijkt massaal naar Barcelona en Real Madrid en niet naar Steau Boekarest.

17-07-2019 15:47

Cupmetgroteoren +5

Ja, daar heb je helaas een punt. Maar kijk naar Ajax vorig jaar. Iedereen vond het mooi dat er eindelijk een wat kleinere club doorstootte. Ik kijk al jaren geen CL meer. Het is saai en voorspelbaar geworden en ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde voetballiefhebber dat niet anders ziet.

17-07-2019 16:05

Ronaldinho020 +1

Nee, men vond het niet leuk dat een “kleinere” club doorstootte naar de halve finale. Men vond de manier waarop het interessante en aantrekkelijke, het Ajax merk dus.
Dat is iets heel anders dan jij nu zegt.

18-07-2019 00:05

DrD3k +40

Daar geloof ik helemaal niks van.
Iedereen klaagt over de voorspelbaarheid van de CL. Totaal geen romantiek meer. Behalve Ajax vorig seizoen. Ik was al blij met Dortmund en Atletico (vreselijk voetbal, maar oke) die het toen goed deden. Ik zou het prachtig vinden als een totaal vreemdelingen legioen van een mooie club uit oost europa de halve finale zou halen. Want die spelen dan gewoon tegen 1 van de giganten van Europa en zal ongetwijfeld heel veel kijkers trekken. Het is alleen niet wat de UEFA wil , want die willen geld geld geld.
Een wedstrijd Barca - Juve word gewoon beter bekeken dan Barca - Steaua omdat die clubs meer successuporters hebben over heel de wereld. Dat is dus niet hetzelfde als wat de gemiddelde voetbalfan wil zien in mijn ogen.

17-07-2019 17:10

strafschop +3

De CL van nu is niet minder voorspelbaar dan vroeger. De EC1 werd 40 jaar gedomineerd door 6 competities die vaak langdurig een reeks neerzette.

Er stonden de afgelopen 3 seizoenen 10 verschillende clubs in de CL halve finales.

17-07-2019 18:48

Cupmetgroteoren +5

Hoe kom je erbij. Kijk nog even naar hoe gediversifieerd de kwartfinales waren voor het Bosman arrest. De CL is doodsaai geworden nu.

17-07-2019 22:40

strafschop +3

Een variatie in clubs, maar uiteindelijk wel steeds dezelfde competities die verder kwamen.

De kampioen van een Zweden of een Oostenrijk kwam tot de kwartfinale, niet omdat het de kampioen van Spanje uitschakelde maar omdat het 2 andere kampioenen uit kleinere competities tegenkwam.

Van de 128 finalisten in het EC1 en CL toernooi komen er 119 uit 6 landen.

18-07-2019 08:25

DrD3k +40

Dit verhaal vertellen ze bij de EUFA ook.
Klinkt aannemelijk maar vroeger speelden enkel de kampioenen tegen elkaar. Dat nu zelfs de nr.4 van een competitie de startgelden van de CL kan mee begroten (25-35milj) helpt natuurlijk ook niet mee. Je kan ook beter kijken post Bosman.
Na 1995 is het;
Spanje 11x
Engeland. 5x
Italie 4x
Duitsland. 3x
Portugal 1x Wat gebaseerd was op vage speler contracten en dus ook nooit meer gaat gebeuren.

Wat Ajax met de revolutie heeft gedaan kan alleen Ajax doen. Op dit moment zou ik geen club weten die qua opleiding, historische uitstraling en structuur zo goed in elkaar zit dat ze Ajax na kunnen doen.

18-07-2019 12:51

witchmaster11 +4

U bedoelt de Maffia de naam Uefa verdienen ze al lang niet meer , ze zijn alleen voor de clubs met de meeste poen die worden op hun wenken bedient de rest is oefen matriaal voor de big one.s ,ik verdenk de Maffia van een dubbele agenda met de grootste clubs

17-07-2019 15:51

DrD3k +40

En dan te bedenken dat ze plannen hebben om de CL uit te breiden naar een poulefase met 8 clubs.
Op deze manier word de agenda nog voller en kunnen de grootste clubs, alle beste voetballers aankopen om zo de breedst mogelijke selectie te hebben.
Kortom Ajax word dan nog sneller leeg gekocht als ik het moet voorspellen, omdat de bankzitters bij bijv. Real dan veel meer minuten zouden gaan krijgen.

17-07-2019 15:21

Ajax27 +18959

Nee niet voller, de nationale competities worden dan kleiner. Maar daar gaan de grote landen nooit mee akkoord

17-07-2019 15:34

DrD3k +40

oke, thanx voor de info.

17-07-2019 15:39

GvanderK +2734 moderator

Overmars moet na zijn tijd bij Ajax een belangrijke functie krijgen binnen het UEFA bestuur.

17-07-2019 14:25

DrD3k +40

Overmars mag van mij altijd blijven.

17-07-2019 15:16

VanDeMolen +0

Een van de pijlers onder het huidige succes met Ajax. Wordt later naar hem teruggekeken op dezelfde manier als naar Jaap van Praag.

17-07-2019 14:25

3sterrenAjax1 +3

de drijvende kracht achter alle successen. marc 4 president!

17-07-2019 14:23

RuffRhythim +24837

Ja precies dit hoor !!
Zo'n Ceferin benoemt en beaamt het even dat het bizar is dat een club die bijna de finale van de CL heeft gehaald zich het volgend seizoen toch dient te plaatsen via voorrondes, maar vervolgens doet ie zn plas erover en blijft alles gewoon bij het oude en mag de nummer 3, 4 van Engeland/Spanje etc. die niets Europees heeft gepresteerd doodleuk de groepsfase in.
Heb je dus geen klap aan...

17-07-2019 14:23

Cupmetgroteoren +5

Het is echt een desastreuze regel als de UEFA deze regel doorvoert. Dat betekent dat de grote landen nog meer voordeel krijgen. Zit je straks met 6 Engelse teams in de CL. Ik vind die hele CL echt een gedrocht aan het worden.

17-07-2019 15:28

strafschop +3

Dan heb je het toch niet helemaal begrepen, hij noemde in één adem ook Monaco en Leicester City.

Cupmetgroteoren verwoord het goed, dit is slechts een buiging naar de grote voetballanden.

17-07-2019 15:45

ST +23023

Koning Marc! Je verdient een standbeeld.

17-07-2019 14:22

fc Barcelona_ke +19238

Voetbaliefhebbers van Ajax vinden niet erg dat ze veel wedstrijden moete spelen. Qua gezondheid voor voetballers zijn idd niet verstandig...

17-07-2019 14:04
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.