Alle mogelijke tegenstanders voorronde CL bekend

door Bart Veenstra 27

Alle mogelijke tegenstanders voorronde CL bekend

door Bart Veenstra 27

Laatst geüpdatet

Alle mogelijke tegenstanders voor Ajax in de voorrondes van de Champions League zijn nu officieel bekend. De Amsterdamse club stroomt zelf in de derde voorrondes in, maar daarvoor worden er al heel wat wedstrijden afgewerkt in de eerdere kwalificatierondes.

Het Champions League-seizoen 2019/2020 begint officieel met een mini-toernooi dat plaatsvindt tussen 25 en 28 juni. Lincoln Red Imps, FC Santa Coloma, Tre Penne en Feronikeli nemen het middels een toernooi op tegen elkaar, waarna de winnaar zich plaatst voor de eerste kwalificatieronde van de Champions League.


Het schema voor de 'preliminary round' van de Champions League. De winnaar van dit mini-toernooi plaatst zich voor de eerste voorronde van het miljardenbal.


Eerste voorronde

In de eerste voorronde stromen de winnaar van het mini-toernooi plus 31 andere clubs in. De loting voor deze wedstrijden vindt plaatst op dinsdag 18 juni. De wedstrijden zelf vinden plaats op 9/10 juli en op 16/17 juli. In het schema is Lincolnd Red Imps gebruikt omdat zij het hoogste UEFA-coëfficiënt hebben en om die reden favoriet zijn.


Het schema voor de eerste kwalificatieronde van de Champions League. De winnaars plaatsen zich als vanzelfsprekend voor de tweede voorronde van het miljardenbal.


Tweede voorronde

De loting voor de tweede voorronde vindt eveneens plaatst op dinsdag 18 juni. De wedstrijden in deze tweede voorronde worden gespeeld op 23/24 juli en 30/31 juli. In onderstaand schema staan de ploegen met de hoogste coëfficiënten. Het wil niet zeggen dat deze ploegen ook daadwerkelijk de tweede voorronde zullen halen. FC Kopenhagen, Dinamo Zagreb, APOEL Nicosia en Maccabi Tel Aviv stromen in deze tweede voorronde in.


Het schema voor de tweede voorronde van de Champions League. In dit schema is rekening gehouden met de UEFA-coëfficiënten, waarbij de ploegen met de hoogste coëfficiënten nu zijn weergegeven. Het wil echter niet zeggen dat deze ploegen zich ook daadwerkelijk plaatsen voor de tweede voorronde.


Derde voorronde

In de derde voorronde stroomt Ajax in. De Amsterdammers weten op maandag 22 juli wie de tegenstander zal zijn in deze voorronde. De wedstrijden worden uiteindelijk gespeeld op 6/7 augustus en op 13 augustus. Net als in de vorige schema's hebben de clubs met de hoogste UEFA-coëfficiënten de voorrang gekregen. Ajax heeft vanwege haar hoge UEFA-coëfficiënt sowieso een geplaatste status. Verder stroomt ook PAOK Thessaloniki in deze ronde in.


Het schema voor de derde voorronde van de Champions League. In dit schema is rekening gehouden met de UEFA-coëfficiënten, waarbij de ploegen met de hoogste coëfficiënten nu zijn weergegeven. Het wil echter niet zeggen dat deze ploegen zich ook daadwerkelijk plaatsen voor de derde voorronde.


Vierde voorronde/play-offs

Wanneer Ajax de derde voorronde van de Champions League weet te overleven, stroomt het door naar de vierde voorronde (ook wel play-offs genoemd). Ook in deze voorronde kent Ajax een geplaatste status. Op maandag 5 augustus wordt er geloot voor de vierde voorrondes, die zelf plaatsvinden op 20/21 augustus en 27/28 augustus. Young Boys en Slavia Praag stromen in deze voorronde in. In onderstaand schema is wederom rekening gehouden met de hoogte van de UEFA-coëfficiënten.


Het schema voor de vierde voorronde (play-offs) van de Champions League. Ajax kent ook in deze ronde een geplaatste status. Wanneer deze ronde overleefd wordt, plaatst Ajax zich voor het hoofdtoernooi van de Champions League.


Bart Veenstra
(Twitter: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

JanBiesbos +29235

Sta je dan als Ajax met 70.500 punten in de voorronde...

28-05-2019 20:59

strafschop +3

Porto staat tiende op de club ranking met 93.000 en zit ook in de voorronde...

28-05-2019 22:15

JanBiesbos +29235

Snap niet dat als wij voorrondes spelen al jaren we niet eerder beginnen met de competitie en stoppen met die play-offs voor de EL.!

28-05-2019 20:19

strafschop +3

Omdat in de zomer de stadions half leeg zijn.

De eerste voorronde begint komende zomer op 9 Juli.


In de meeste seizoenen gaan er maar vier clubs via de Eredivisie Europa in, zonder de play-offs is de meerderheid vroegtijdig uitgespeeld.

28-05-2019 22:16

Pjait +382

Weet iemand of Ajax beide voorronden eerst uit speelt en dan thuis?

28-05-2019 07:13

Bjorn +12629

Gaat allemaal op basis van loting. Willekeurig dus.

30-05-2019 13:37

robinozzi +0

Waar staat PSV?

27-05-2019 23:42

mvdk +44279 moderator

Moet te doen zijn, toch?

27-05-2019 23:24

Aad82 +1688

Bergwijn van PSV naar Ajax en Berghuis van Feyenoord naar PSV.

27-05-2019 21:04

JordanAFCA +22481

Heb het ook gelezen. Stelletje hypocrieten in Eindhoven

27-05-2019 21:23

De_Realist +365

Niet alles geloven wat je leest. Voorlopig is Bergwijn er nog niet.

27-05-2019 22:40

Hollister +12626

gaat echt niet gebeuren.. die gasten willen minimaal 40 miljoen van Ajax en Overmars gaat dat en zelfs niet eens 30 betalen voor hem.. duurste speler ooit voor Ajax is 17 miljoen... Overmars heeft al aangegeven dat 15 / 20 miljoen wel een beetje de max is voor een club als Ajax. Bovendien moet je dan ook bij een bedrag van 40 miljoen 4 a 5 miljoen salaris gaan betalen.. en dat voor een speler die we zelf gratis hebben weggestuurd

27-05-2019 23:23

alvin01 +848

Geen enkel punt, wordt sowieso weer halve finale CL.

27-05-2019 20:26

AFCAjax +17839

minimaal bedoel je.. we doen gewoon weer een gooi naar die cup.

27-05-2019 20:54

Bjorn +12629

Mag normaliter geen probleem zijn puur kijkend naar rankings, maar we moeten afwachten wat voor team er staat begin augustus.

27-05-2019 20:19

bremovic +2213

het is sws raar dat er 4 clubs uit Spanje Duitsland Engeland en Italië sws al in de groepsfase zitten en bv uit Nederland en Schotland niet,en dan ook nog een 3 clubs per competitie in de EL zitten.

27-05-2019 20:04

strafschop +3

De Schotten stonden eind 2017/18 26e op de landenlijst en NL 14e. Waarom zouden clubs uit die landen direct in de groepsfase moeten zitten?

27-05-2019 20:25

Amsterdam Loyals +2020

Omdat het de Champions League heet...en niet de nr 1 t/m 4 van elke grote competitie League.... Leuk hoor die 100 miljoen die wij nu pakken, maar heel de CL is gedrocht dat hele competities verrot maakt...

27-05-2019 20:43

strafschop +3

Dus ook de kampioenen van Liechtenstein en Slowakije?

Er zijn overigens 55 landskampioenen.

27-05-2019 23:25

Amsterdam Loyals +2020

Liechtenstein is ook zo wat...maar kampioen van NL... Gaat mij om het commerciële wangedrocht dat CL is. Het maakt hele competities kapot en is er alleen voor de grote (TV) landen... UEFA doet net alsof ze het leuk vonden dat Ajax ver kwam, maar achter de schermen zoeken ze naar mogelijkheden om dit in de toekomst te verbannen!

28-05-2019 13:44

JanBiesbos +29235

Had mijn reactie kunnen zijn...

28-05-2019 20:16

strafschop +3

Minder clubs uit die landen betekent ook minder CL geld en je verschuift het probleem.

Want dan wordt de EL een nog grotere opgave voor kleinere clubs.

28-05-2019 22:19

ajax4lifebaby +0

Ja echt de grootste grap dat onze nummer 1 niet geplaatst is en de nummer 4 van hun wel. Corrupte zooi

27-05-2019 20:52

Red Devil +3604

Het gaat weer een zware klus worden om de groepsfase te halen dus er moet snel weer een goed tema staan.

27-05-2019 19:36

MPAjax +8442

Wildcard voor Ajax! Kom op UEFA ze hebben nog wat van jullie tegoed.

27-05-2019 18:58

3*stars*3 +23545

Blijft belachelijk dat UEFA kijkt naar landenranking ipv clubranking.
Ze moeten gewoon die fucking regel aanpassen.
Leuk en aardig voor Atalanta en hun fans, dat hun club de CL ingaat en in Frankrijk heeft volgens mij Lille zich ook geplaatst.
Ajax heeft weer vele harten veroverd wereldwijd maar moet met heel veel punten weer eens via de voorrondes proberen.

We zien trouwens wat er kan gebeuren als een land afhankelijk is van 1 club die de punten moet pakken en als niveau van de competitie blijft wegzakken.
Kijk hoe vroeg Celtic begint...

27-05-2019 18:23

Antafca +521

een reisje naar Israël zou wel weer mooi zijn en daarna young boys mooie trips allebei

27-05-2019 17:48

Rik428 +1

Ohja dat je weer die tenenkrommende low-lifers hebt die zichzelf wijsmaken dat ze als ‘joden’ op bedevaart zijn. Zelden heb ik me zo geschaamd voor mijn medesupporters als toen

27-05-2019 19:29

MPAjax +8442

Sinds Platini en Blatter weg zijn, wat zij hebben achtergelaten, is nog verder doorgerot en het wachten is op een nieuwe FBI inval want zelf willen ze niks veranderen blijkbaar en corrumpeert het zooitje zo de grond in met die kunstmatig omhoog gehouden "top".

27-05-2019 17:47

CDS +1561

Het was toch zo dat de kampioenen van de eerste 8 landen (7 dit jaar) sowieso in pot 1 zitten? Dan zit Benfica in pot 1 en valt Ajax naar pot 3 terug. Of heb ik dit verkeerd?

27-05-2019 17:27

AjaxPassion +3899

Dat heb je verkeerd. De CL en EL winnaars worden ook in pot 1 gezet. Kun je nagaan hoeveel geluk PSV destijds had dat zij nog in pot 1 terecht kwamen...

27-05-2019 17:51

Stone020island +8

Dit mag echt geen probleem zijn

27-05-2019 16:03

JordanAFCA +22481

Weet je Rostov en Nice nog?

27-05-2019 17:29

Stone020island +8

Heeeel anders. Dit zijn veel zwakkere tegenstanders plus ajax is echt wel beter geworden

27-05-2019 18:06

ajtw +0

Ik hou mijn hart vast

27-05-2019 18:35

AjaxPassion +3899

Goede bronvermelding Veenstra...

Of houdt je zelf alles met pen en papier bij?

27-05-2019 15:35

pieke +521

rik op Google in Kassies UEFA en de wereld gaat voor je open.

27-05-2019 16:10

pieke +521

rik = tik

27-05-2019 16:35

AjaxPassion +3899

Vandaar mijn opmerking ; )

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat deze info daar vandaan komt, dan is het wel zo netjes om hem op zijn minst de credits te geven...

27-05-2019 17:15

Dolberg25 +8859

Stel: Arsenal wint de EL, en Porto weet zich niet te plaatsen, en wij wel, dan zitten we toch ook in pot 2?

27-05-2019 15:27

Dolberg25 +8859

Oké, bedankt!

27-05-2019 15:40

Jerooney93 +0

Ja, er zijn 2 opties:
1. Chelsea wint de EL
2. Porto overleeft de voorrondes niet

Als 1 van de opties werkelijkheid wordt (of allebei), zit Ajax in pot 2.

27-05-2019 17:28

amthree +407

Ik blijf het bizar vinden dat de nummers 4 uit engeland,italie,duitsland,spanje direct plaatsing krijgen en de kampioen van nederland voorrondes moet spelen...

27-05-2019 14:53

Rentokill +4609

Helemaal mee eens. Het slaat nergens op. De verschillen worden alleen maar groter hierdoor. De kansen op de CL miljoenen zijn veel groter voor deze clubs.

27-05-2019 15:25

Willem410 +3132

Dat moet je vooral bij de grote waffels in Eindhoven, Rotterdam en Alkmaar zoeken.
Ik heb het even opgezocht, 41ste, 71ste en 119 zijn de plaatsten die deze oh zo grote clubs bezetten op de Uefa ranking.
Ajax is het Celtic van Nederland, deze club moet het ook altijd alleen doen waardoor het eeuwig gebonden is aan voorrondes hoe goed ze ook presteren in Europa.
Het is verder maar net hoe je het bekijkt, van de eerste 11 landen in Europa gaat de kampioen gewoon rechtstreeks de CL in, dat we daar als Nederland niet bij staan is gewoon een schande alleen niet Ajax zijn schuld.
De Uefa wil alle grootste clubs van Europa in de CL vandaar dat die topcompeties zoveel clubs mogen leveren, dit brengt aan de andere kant ook enorm veel geld op waar Ajax zoals dit jaar ook van profiteer.
De kampioen van Cyprus en Moldavië wil je eigenlijk ook niet in de CL, ze moeten ergens een grens trekken en daar onder ben je de Sjaak, Ajax is dat nu met dank aan onze collega clubs in Nederland.
Gewoon knallen in augustus, het is niet anders.

27-05-2019 15:42

strafschop +3

Het is heel simpel, NL stond eind vorig seizoen 14e op de ranking.

27-05-2019 15:42

Ajax114 +1706

Omdat ons landje dramatisch presteert.

27-05-2019 17:46

blueberry +138

Heeft met geld te maken

27-05-2019 18:02

Rentokill +4609

Maf, als je dat puntenaantal van Ajax vergelijkt met de rest... minimaal het dubbele. Ik vraag me af hoeveel punten Dortmund heeft, of Valencia.

27-05-2019 14:32

aajjaaxxx +0

Dortmund heeft 85.000. Valencia maar 37.000, maar zij speelden in de afgelopen 5 seizoenen maar 2 keer Europees.

27-05-2019 14:50

glob +230

Elke tegenstander in de voorronde zal balen van ajax als tegenstander. Wel mooi he?

27-05-2019 14:29

mgtow +22318

Met dank aan de toppers in de eredivisie moeten wij nu fucking voorrondes spelen: Utrecht dat verloor van Differdange, PSV dat de slechtste Nederlandse prestatie ooit in de CL had, AZ dat verloor van fucking Kairat Almaty uit bloody Kazachstan. En natuurlijk onze Maasvriendjes die tegen AS Trencin de bietenbrug op gejaagd werden...

En dan nog presteren deze clubs het om Ajax tegen te werken in het verbeteren van de Eredivisie. Tegen die clubs wil ik zeggen: ken je plek, hou je muil en ga je in een hoekje liggen schamen.

27-05-2019 14:19

AFCA020! +6128

Daar was dan ook wel effe wat meer aan de hand dan bij het stelselmatige prutswerk van de overige eredivisie ploegen. En dan met namen die lampen en kakkerlakken.

Even verder nadenken vriend

27-05-2019 15:06

RJB1979 +25868

Ehhm, geen PSV instromend?

27-05-2019 13:30

Jerooney93 +0

PSV stroomt in via de voorrondes voor niet-kampioenen. Er zijn twee verschillende routes, en Ajax neemt deel aan de voorrondes voor kampioenen.

Zie ook:
http://inwelkepotkomtajax.nl/voorronde-voor-kampioenen.html

27-05-2019 13:43

RJB1979 +25868

Sodeju. PSV kan er de eerste ronde al uitliggen zie ik.

27-05-2019 13:58

strafschop +3

PSV begint in de 2e voorronde, als ze die verliezen dan krijgen ze een herkansing in de 3e EL voorronde.

27-05-2019 15:48

Dubbelvla +8497

kijkend naar de presentaties in de CL dit jaar zou je je in de kern geen zorgen (meer) moeten maken over dit kaliber tegenstander, maar d'r staat natuurlijk weer een heel ander team volgend jaar... dat maakt 't toch weer spannend.

27-05-2019 13:24

JordanAFCA +22481

Ben toch benieuwd wie Frenkie gaat vervangen... creativiteit op het middenveld is nu 3x minder zonder hem

27-05-2019 13:29

Dennis129 +11888

Propper lijkt mij de beste optie

27-05-2019 13:50

Kokakola +0

Inderdaad, Pröpper proberen te halen.

27-05-2019 16:16

JordanAFCA +22481

Marin is geen cvm

27-05-2019 14:30

JordanAFCA +22481

Jezus 70.500 punten en dan nog voorrondes spelen... wat een schande

27-05-2019 13:18

DeBaarsjes +3132

Kan nog erger... Porto heb er 93.000 en moet zich ook nog zien te plaatsen

27-05-2019 13:23

JordanAFCA +22481

Echt? Wat triest zeg... komt allemaal door die Engelse tering clubs die alleen maar kopen kopen kopen zonder enige tactiek.. ga niet eens de finales kijken van EL en CL

27-05-2019 13:27

SamW +1466

En als we er onverhoopt in die derde ronde uitvliegen. Zijn we dan automatisch geplaatst voor de groepfase EL? Of spelen we daar dan ook nog een voorronde?

27-05-2019 13:16

Ajax27 +19221

Nope, ook nog een voorronde als ik me niet vergis.

27-05-2019 13:29

MarkoPantelic +0

Volgens mij is dit sinds vorig seizoen gewijzigd. De ploegen die in de derde voorronde van de Champions league uitgeschakeld worden, zijn automatisch geplaatst voor de groepsfase van de Europa League. Dit was in ieder geval zo voor ons toen we vorig jaar Sturm Graz uitschakelden in het niet-kampioenen deel. Zou dus ook zo kunnen zijn dat die automatische plaatsing alleen gold voor de niet-kampioenen.

27-05-2019 15:35

strafschop +3

Als Ajax in de 3e voorronde verliest dan krijgt het een herkansing in de play-offs EL tegen een andere verliezer uit de kampioenenroute CL.

PSV gaat wel direct naar de groepsfase EL als het in de niet-kampioenen route voorronde 3 verliest.

27-05-2019 15:53

Rik428 +1

Klopt deels, maar dan moet je wel al de tweede voorronde gespeeld en overleefd hebben.

Mocht PSV bijvoorbeeld de derde voorronde halen en daarin worden zowel PSV als Ajax uitgeschakeld, dan moet alleen Ajax nog een voorronde EL spelen, dacht ik

27-05-2019 19:50

Mazraoui +823

Belangrijk is dat Chelsea van Arsenal wint in EL finale. Als Ajax dan in de groepsfase Champions League komt dan gaat Ajax in pot 2 anders in pot 3

27-05-2019 13:14

BrandjeXL +81

Plus dat Psv dan ook nog eens een zwaardere tegenstander krijgt.

27-05-2019 13:25

Dennis129 +11888

Als Arsenal wint en Porto overleeft de voorrondes niet komen we ook nog in pot 2.

27-05-2019 13:52

Jariiii +22212

Ik ben mooi voor Arsenal. Ik haat Chelsea. Maar als die toch winnen is dat een mooie pleister op de wond.

27-05-2019 14:23
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.