Ajax moet twee CL-voorrondes overleven

door Bart Veenstra 56

Ajax moet twee CL-voorrondes overleven

door Bart Veenstra 56

Laatst geüpdatet

Ajax zal als (aanstaande) landskampioen van Nederland in de aankomende zomer twee voorrondes in de Champions League moeten zien te overleven. Het grote verschil met dit seizoen is dat de Amsterdammers volgend seizoen via de kampioenenroute de Champions League hopen te bereiken.

Op maandag 22 juli weet Ajax definitief tegen wie het zal spelen in de derde voorronde van de Champions League. Deze duels worden gespeeld op 6 of 7 augustus en op 13 augustus. Voor de play-offs wordt geloot op maandag 5 augustus. Deze wedstrijden worden gespeeld op 20 of 21 augustus en op 27 of 28 augustus.

Dit seizoen speelde PSV alleen in de vierde voorronde (play-offs) van de Champions League, waarbij de Eindhovenaren nog konden profiteren van het feit dat de twee Champions League-finalisten van vorig seizoen zich via de nationale competities plaatsten voor de Champions League van dit seizoen. Hierdoor mocht de kampioen van Tsjechië rechtstreeks de Champions League in, waardoor PSV in de play-offs instroomde. Met het oog op het komende seizoen telt voor Nederland de veertiende plek, waardoor er twee voorrondes gespeeld moeten worden door de kampioen. In het seizoen 2020/2021 kan de Nederlandse kampioen, door de huidige plek elf, zeer waarschijnlijk rechtstreeks de Champions League in. Dit gebeurt wanneer de Champions League-winnaar zich ook via de eigen competitie plaatst voor het miljardenbal.

Op dit moment weet Ajax, mits het uiteindelijk ook echt daadwerkelijk kampioen wordt, wie het eventueel kan gaan treffen in de derde voorronde van de Champions League. In totaal zullen er zes mogelijke tegenstanders zijn. Drie daarvan zijn, mits zij die derde voorronde halen, al bekend: APOEL Nicosia, PAOK Thessaloniki en Garabag Agdam. De drie andere teams zullen afkomstig zijn uit de tweede voorronde, maar het is nu nog te vroeg om daar iets over te zeggen.

Ook is het min of meer al bekend tegen wie Ajax in de derde voorronde niet hoeft te spelen. Hieronder vallen Celtic, FC Kopenhagen, Dinamo Zagreb, BATE Borisov en FK Astana. Zodra er meer bekend is over de mogelijke tegenstanders van Ajax zal dat op deze site te vinden zijn.

In het huidige seizoen wist Ajax vanuit de tweede voorronde uiteindelijk de halve finale van de Champions League te bereiken. In de zomer werden Sturm Graz, Standard Luik en Dinamo Kiev verslagen. In de groepsfase eindigde Ajax als nummer twee, waarna in de knock-out fase Real Madrid en Juventus werden uitgeschakeld. In de halve finale werd Ajax in de laatste seconde van de wedstrijd uitgeschakeld door Tottenham Hotspur.

Bart Veenstra (Twitter: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

suske +25

Derde voor ronde en Play - ofs zijn dus vierwedstrijden. eerste wedstrijden op 6 of 7 Augustus tweede wedstrijd 13 Augustus Play ofs eind Augustus. Volgens mij begint de voor bereiding op het volgende seizoen eind Juni.

14-05-2019 14:41

KevinDurant +0

Cruijff schaal nog tussen door

14-05-2019 15:20

AlexIbarra +19317

Wij zijn soms ook niet al te slim..

Als de kampioen zonder voorrondes in Pot 1 vd CL komt, worden wij tweede.

Als de kampioen 2 voorrondes moet spelen (zwaarste traject ooit) dan worden wij kampioen....

Hopelijk volgend jaar weer rechtstreekse plaatsing.

14-05-2019 09:32

7172AFCA7395 +10365

NL staat al jaren niet in de top 10 UEFA ranking.
Dus waarschijnlijk ook seizoen 20-21, 1 voorronde.

14-05-2019 09:42

AlexIbarra +19317

“Nederland” (lees: Ajax) heeft het dit jaar zo goed gedaan dat er volgend jaar weer een directe plek voor de kampioen is.

Helaas niet in pot 1, maar als je spelers de zekerheid van CL kunt bieden zit je een stuk fijner aan tafel tijdens de transferperiode.

14-05-2019 15:01

louis60 +11472

Nu extra spelers bijkopen. Ook voor een goede bank. Want die was slecht dit jaar. Daarna wat extra wedstrijden spelen. Is ons dit seizoen goed bevallen. Alleen in winterstop geen verre vakantie trip naar ander continent.

14-05-2019 09:17

FrancescosRavioli +15377

Bank was prima. Echter waren Veltman, Bande en Sinkgraven lang geblesseerd. Dat spelers als Dolberg dan niet thuis geven maakt het extra zuur.

Als je spelers koopt moet je het voor de basis doen. Niet om op de bank plaats te nemen.

14-05-2019 13:36

PetrusKeizer +10739

halve finale halen en kampioen geworden, ach wat doet t er allemaal toe. De UEFA weet precies hoe je resultaten moet wegen, leve de coefficientenlijst!

14-05-2019 07:44

7172AFCA7395 +10365

Is toch wel terecht die laatste opmerking ?
Ajax moet nu alleen bloeden voor het gestuntel van andere NL clubs.

14-05-2019 08:19

ram +7283

Tsja.. Kun je zomaar niet halen. Dat zou ook wat zijn naar zo'n seizoen.. Pfff.

14-05-2019 04:55

Ajax-4-ever +16

Garabag Agdam klinkt als een typische club waar feyenoord van zou verliezen..

14-05-2019 03:49

karimbu +0

Hahahahahaha

14-05-2019 12:45

Ajax-4-ever +16

Garabag Agdam klinkt als een typische club waar feyenoord van zou verliezen..

14-05-2019 03:49

Dondy +1879

Moet nog steeds bijkomen van afgelopen woensdag

14-05-2019 01:45

Ajax114 +1706

Ajax gaat voor Bergwijn. Goede actie maar ze hadden beter eerst aan die zaakwaarnemer kunnen vragen wat de prijs is voordat je serieus werk hiervan gaat maken. Nu gaat PSV ook 70 M vragen natuurlijk.

14-05-2019 00:17

niquedegraaff +5292

Ik vind dat sowieso de kampioen van IEDER land rechtstreeks gekwalificeerd moet zijn voor de groepsfase. En voorrondes voor nationale bekerwinnaars.

13-05-2019 23:42

Schwalbino +11

Uefa telt 55 landen.

13-05-2019 23:45

7172AFCA7395 +10365

Als de UEFA nu zou doen wat jij voorstelt, hebben we in
2022 een Superleague met alle topclubs in Europa.

14-05-2019 09:28

Schwalbino +11

Volgend jaar gewoon de schaal weer pakken. Lekker bouwen en spelers ontwikkelen zodat we over twee, drie jaar weer internationaal kunnen vlammen. Ik teken ervoor.

13-05-2019 23:35

FrankDeB +0

Off: Alle Europese topclubs zitten kennelijk achter Xavier Mbuyamba van MVV aan. (VI)
Waarom zou Ajax hier niet voor kunnen gaan?

13-05-2019 22:25

WZAWZDB14 +4620

Als Clubkaarthouder ben ik stiekem wel blij met die voorrondes.

13-05-2019 21:19

Jariiii +22252

Ha, ja, daar zeg je wat.

13-05-2019 22:23

Jariiii +22252

Ik heb er nu alweer zin in.

13-05-2019 21:13

Hollister +12626

Dit komend seizoen kampioen worden en de CL voorronden overleven tot de groepsfase en de onoverbrugbare brug naar de rest is definitief geslagen... PSV zie ik nl niet door CL voorronden komen, zeker niet ieder jaar.. dan zal men daar geen grote uitgaven kunnen doen en zullen blijven hangen in aankopen van 6 tot 10 miljoen. Daarbij hebben ze nu een enorm groot aantal talenten, maar is de groep daaronder een stuk minder (onder 17 en 16)
Ajaxx moet daarom op gebied van Talenten de komende jaren hun slag slaan.. de beste 5 a 6 talenten van Nederland per leeftijdcategorie moeten bij ons in de opleiding spelen.
Aangevuld met de aankopen van toptalenten in het buitenland en aankopen voor Ajax 1 moet ervoor zorgen dat we nu definitief de rest op grote afstand zetten.. de Financien van onze club moeten daarvoor gebruikt worden..
Dit jar mag je max 4 spelers verkopen van de basis en dan ook alleen tegen bedragen van 70 miljoen plus... van al dat geld kan je het EV enorm laten groeien voor de toekomst en daarnaast ook prima verantwoord 3 a 4 hele goede aankopen doen. Ajax 1 moet in de breedte iets sterker worden, dit jaar hebben we best veel geluk gehad met blessures.. De selectie moet echt 18 gelijkwaardige spelers herbergen aangevuld met 6 (top) talenten uit de opleiding

13-05-2019 21:12

TontoKarnaggel +42547

Tjongejonge, wordt je kampioen en speel je op 10 second na de CL finale, kan je toch maar weer ff 2 voorrondes spelen voordat je uberhaubt weer mee zou mogen doen. Alleen maar omdat er een plekje voor de nr. 4 van een italie moet worden vrijgehouden. Wie zijn dat trouwens? atalanta bergamo ofzo? Wanneer zijn die voor het laatst kampioen geworden? Wanneer hebben die de halve finale CL bereikt? Voorgeprogrammeerde klotezooi....

13-05-2019 19:48

AjaxDaniel +14558

De elite zorgt er wel voor dat ze hun plekken behouden, kansloos inderdaad.

13-05-2019 20:12

Mike1 +5390

Het kan ook positief uitpakken. Doordat je zo vroeg al 4 belangrijke wedstrijden hebt, ben je super-fit voor aanvang van de competitie

13-05-2019 19:11

DeBaarsjes +3132

Awaydaytje Baku, keer wat anders

13-05-2019 19:10

vdhaas +1

Zeker voor de armeense fans

13-05-2019 19:46

AjaxDaniel +14558

Al die teams zijn gewoon te pakken als er niet te veel jongens vertrekken en met gerichte aankopen. Ik hoop vooral dat we ook een bredere bank krijgen want dat was soms wel huilen.

Hopelijk kwalificeren we ons komend seizoen. Als je dan komend seizoen weer kampioen kan worden ben je gelijk gekwalificeerd voor het seizoen daarna. Moet er niet aan denken dat die boeren komend seizoen kampioen worden en lekker door onze hard verdiende punten rechtstreeks gekwalificeerd zijn.

13-05-2019 18:40

Ajax4glory +3268

En er vervolgens gelijk weer uitvliegen

13-05-2019 19:14

AjaxDaniel +14558

Ja, maar dan krijgen die boeren wel iets van 30 miljoen die eigenlijk voor ons zou moeten zijn.

13-05-2019 19:50

Ajax114 +1706

Grote kans als wij niet echte toppers halen. Met Fosu-Mensah en Pierie ga je geen kampioen worden.

13-05-2019 19:20

Wieno +9248

Klopt, want je mag ook nog 9 anderen opstellen.

13-05-2019 19:41

AjaxDaniel +14558

Pierie lijkt mij toch niet voor de basis gehaald? Gewoon voor Jong Ajax.

13-05-2019 19:50

HStorm +3172

Lange leve het CL gedrocht...

13-05-2019 18:25

Ajax4xbestevaneuropa +2

Des te meer reden om al vroeg in de zomer een selectie te hebben die CL waardig is. En niet gaan lopen afdingen op een paar tonnetjes zodat het allemaal langer gaat duren.
Weet nog met Blind en vd Sar die de prijs zogenaamd omlaag kon krijgen, nou mooi niet en blind sloot 3 weken later pas aan terwijl de voorronde CL speelde.
Gerbrands van psv denkt nog steeds dat de knvb van te voren rekening had moeten houden met het schema en een NL'se club in de halve finale. Kom op nou, psv speelde 1 voorronde en presteert al jaren zeer matig in europa, en ajax speelde nog meer voorrondes en haalde al 22 jaar niet de halve finale. Denk dat het voor psv vooral zuur is omdat ajax zo'n druk schema had na de kerst en psv toch aan het kortste eind trekt. Dat was hun hoop, ajax gaat moe worden, net als ze dachten Die 2-3 gaat meespelen tegen utrecht.

13-05-2019 18:24

Rik428 +1

als je altijd zonder slag of stoot de vraagprijs betaalt zal dat snel algemeen bekend worden, waardoor je in de toekomst structureel teveel geld betaalt voor spelers. Domste wat je kan doen

13-05-2019 19:01

Bobbaasje +3

Leuk joh de nieuwe opzet van de UEFA: 4 rechtstreeks geplaatst voor de CL uit deze landen: Engeland, Duitsland, Spanje en Italië. Waar zijn de tijden gebleven dat we clubs uit Roemenië, Servië, Hongarije, Griekenland en WIJ als Nederland erbij waren? Begin jaren 70 tot eind jaren 90. Na 2000 hebben ze het op de schop gegooid bij de UEFA met die voorrondes. Lik mij reet, UEFA Maffia. Het is allemaal puur om het geld en dat commerciële plaatje erom heen.
De Chinezen, Saudie's en Afrikanen zitten niet te wachten op de landen die ik zoal al heb opgenoemd. Die zien graag de Barca's, Real's, City's, P$G en ga zo maar door van deze wereld. Ik vind het allemaal maar bullshit. De Champions League werd gemaakt voor de 'Champions' uit iedere land. Zo moet het weer gespeeld worden in de competitie van de Champions League. Niet ploegen uit het zelfde land, want je nu ziet in de finales van de Champions League (Liverpool - Tottenham) en de Europa League (Arsenal - Chelsea). Het is tijd dat Edje of Marc Overmars een belletje gaat plegen bij de UEFA, dat ze weer het oude plan moeten gaan aanpakken. In samenwerking met de landen als; Roemenië, Servië, Hongarije en Griekenland en nog een aantal andere landen.

13-05-2019 18:19

DonAdam +2360

Leuk, die onderbuikgevoelens, maar dit is gewoonweg niet waar.

De UEFA is de topcompetities tegemoed gekomen, omdat de grootste clubs ontevreden waren over de inkomsten uit de Champions League en dreigden zich af te splitsen via de zgn Super League. Overigens heeft het ook voor ons een voordeel gehad, omdat de inkomsten veel hoger zijn geworden.

Als dat door was gegaan, en dat kan overigens nog altijd gebeuren, dan krijg jij je zin en gaan wij als vanouds tegen de kampioen van Roemenie spelen. Maar dan wel zonder de Barca's, Real's, City's, P$G en ga zo maar door van deze wereld. Dan krijgen we kutwedstrijden en geen geld meer, want de CL levert dan ook geen reet meer op.

13-05-2019 18:28

Rentokill +4609

Laat ‘ze’ dat alsjeblieft meteen doen: een superleague opzetten en zich afsplitsen. Gaat 3-5 jaar goed en daarna wordt het saai en lopen de inkomsten terug.

Nu zijn wij als uitzondering doorgedrongen maar normaal gesproken zijn clubs als Ajax programma en stadionvulling.

De CL is lucratief om succes in te hebben en daarmee per definitie niet sportief.

13-05-2019 19:05

DonAdam +2360

Het kan wel zijn dat je dat denkt, maar elke kampioen heeft kans om zich te plaatsen voor de poulefase Champions League en heeft de kans zich te plaatsen voor de finale; zoals het sprookje van Ajax dit seizoen.

Die sprookjes zijn over zodra de Super League werkelijkheid wordt. Het gat met de allergrootste clubs wordt dan letterlijk onoverbrugbaar, wat als je niet bij deze elite zit, kom je er nooit meer bij.

En als je denkt dat die Super League wedstrijden saai worden na verloop van tijd, dan houd je niet van voetbal. Die wedstrijden worden steeds beter en beter, want het zijn wedstrijden onderling, want ze spelen niet meer tegen opvulling, zoals de kampioen van Griekenland. En de absolute topclubs zijn nog niet op hun volle potentiaal, die kunnen nog beter worden.

Ik ben tegen die Super League, omdat ik tegen een gesloten competitie ben. Maar ik geef toe dat als Ajax erbij had gezeten, ik een beetje minder tegen was geweest. En Ajax komt er niet bij, omdat de Nederlandse markt te weinig oplevert.

13-05-2019 20:19

Amsteraaij +2272

nieuwe opzet CL doet Ajax gegarandeerd mee. "Bij dit voorstel is er dus sprake van een meer gesloten circuit. De huidige prestaties zijn leidend voor toelating, maar er worden 'wildcards' uitgedeeld aan clubs die 'buiten de boot vallen' en clubs die van grote historische betekenis voor het voetbal zijn. Ajax zou naar verluidt als enige Nederlandse club gegarandeerd zijn van deelname. Andere clubs zouden moeten promoveren om toe te treden tot de elite."

13-05-2019 20:29

ST +23090

Ik schaar ons toch wel wat hoger in. Maar het blijft een belachelijke opzet. Champions League horen eigenlijk alleen kampioenen in te spelen. De naam zegt het al...

13-05-2019 19:03

koppensneller +5108

Dan had Ajax 4 jaar lang geen kans gehad om CL te spelen.....

13-05-2019 19:11

IkJijHijWijJullieZijnAjax +1

wat is dit nou voor fakking bullshit

13-05-2019 18:06

Ajaxio +0

Appeltje eitje... we hebben dit jaar onze overtuiging terug gevonden. Ik ga er vanuit dat er genoeg Framework blijft om dat vast te houden en niet nog een keer tegen Rosenborgachtige zeperds aan te lopen!

13-05-2019 18:06

Mocrodammerr +23061

Als Ajax er 2 moet spelen. hoeveel moet psv er wel dan niet spelen?

13-05-2019 17:54

Amsterdamsetrots +4545

Als ik het goed begrepen heb speelt PSV er 3 maar zijn de tegenstanders van Ajax in de 2 voorrondes normaliter een stuk minder sterk.

13-05-2019 17:57

GrandMasterFlex +980

De Ligt moet blijven, Ziyech ook, dan kunnen we namelijk wederom de CL in en punten pakken voor Nederland. Ik zou nog graag een aantal versterkingen zien komen: Fischer, Odegaard en Kluivert.

13-05-2019 17:53

Kokakola +0

Ik verwacht dat De Ligt wel weggaat en dat Ajax daar een kanon voor terughaalt, met alleen Kik Pierie redt je het niet en Magallan heeft in die minuten die die gemaakt heeft ook niet weten te overtuigen.

13-05-2019 17:54

Ajax1969 +4166

Ik verwacht het niet.
Ik verwacht dat ze het gaan proberen met Magallan, Schuurs, Pierie, Blind en die nieuwe Argentijn die mogelijk komt.

13-05-2019 18:03

Amsterdamsetrots +4545

Fischer is momenteel helaas niet het niveau dat ik als Ajax zou willen nastreven. Kluivert moet je niet eens terug willen, die heeft zijn kans gehad.

13-05-2019 17:58

Ajax2020 +167

Op deze manier blijft het bizar moeilijk als Ajax ooit echt weer in de Europese top terug te komen als je gewoon een paar weken eerder dan de rest moet beginnen? Een groot voordeel is wel dat er geen EK/WK is waardoor spelers mooi kunnen rusten, dan 2019/2020 weer kampioen worden en dan zijn we er weer rechstreeks bij in het jaar dat we dat grote EK circus over geheel Europa hebben van Platini en zijn andere maten..

13-05-2019 17:42

Ajax1969 +4166

Het is ook een illusie te denken dat Ajax weer vast tot de Europese top gaat behoren, tenzij Ajax gaat emigreren naar London of Aachen.
De financiën staan het niet toe, de Nederlandse competitie laat het niet toe. Helaas. Het is voor toppers niet aantrekkelijk om in de Nederlandse competitie te spelen en zomers alweer aan de slag te moeten voor voorrondes CL

13-05-2019 18:07

JesusZoonVanGod +5900

We hebben nu ook met een relatief klein budget (vergeleken met de Europese elite) veel gepresteerd. Dus ik zou niet weten waarom dit de komende seizoenen niet nog een keer kan. We hebben nu een gruwelijke zak met geld, waarmee we kunnen investeren. Spelers als Ziyech en Neres hebben veel gekost, maar gaan straks ook weer veel opbrengen. Daarnaast hebben we een goede doorstroom aan talenten die straks goed geld kunnen gaan opleveren.

Als we nu goed investeren kunnen we weer een bolwerk worden die het alle Europese topclubs moeilijk kan maken.

13-05-2019 18:17

jollie18 +9954

Vroeg tijdstip huldiging Ajax moet minder bezoekers naar Museumplein trekken.

Door Ajax donderdag al om 16.00 uur te huldigen op het Museumplein, hopen de gemeente Amsterdam, politie en Openbaar Ministerie minder bezoekers te trekken. Zo moet de veiligheid van bezoekers geen gevaar lopen en de openbare orde beheersbaar blijven.

Dat valt op te maken uit antwoorden van de gemeente na vragen van AT5. Op het gekozen tijdstip is een storm van kritiek gekomen. Veel supporters vrezen er niet bij te kunnen zijn door hun werk of de eindexamens.

Als Ajax woensdag kampioen van de Eredivisie wordt, zal de huldiging sinds lange tijd weer op het Museumplein zijn. De gemeente, politie en Openbaar Ministerie vinden dat Ajax die midden in de stad verdient. "Het Museumplein is de mooiste locatie voor de huldiging van het beste voetbalelftal van Nederland."

Beperkte capaciteit
Omdat het Museumplein een beperkte capaciteit heeft, heeft de driehoek wel besloten de huldiging niet in de avond, maar al in de middag te organiseren. "Uit ervaring weten we dat een huldiging in de avond enorme bezoekersaantallen trekt. De driehoek heeft daarom besloten dat de huldiging, vanwege de openbare orde en de veiligheid van de bezoekers, om 16.00 uur begint", laat de gemeente weten.

De laatste keer dat Ajax op het Museumplein werd gehuldigd, was in 2011. Toen dreigde het uit de hand te lopen en moest de ME charges uitvoeren. Sindsdien werd een huldiging van Ajax verplaatst naar het Arenapark.

Deur weer open
Wel werd de Europa League-finale in 2017 live op het Museumplein op grote schermen getoond. Toen kwamen meer dan 100.000 supporters. Hoewel de politie tijdens de viewing opriep om niet naar Amsterdam af te reizen omdat het Museumplein vol stond, concludeerde de gemeente na afloop dat de drukte beheersbaar was. Dat heeft de deur geopend om een huldiging weer naar het Museumplein te verplaatsen.

Die beslissing, om een huldiging weer in de stad te organiseren, werd aanvankelijk met gejuich ontvangen door veel Ajaxfans. Maar later kwam op het gekozen tijdstip van 16.00 uur veel kritiek.

13-05-2019 17:40

Ajax114 +1706

Dat is wel een tegenvaller zeg. Had gerekend op 1 voorronde.

13-05-2019 17:33

Dit is mijn club +10330

PSV dus 3 voorrondes?

13-05-2019 17:23

mvdk +44300 moderator

4 extra oefenwedstrijden.

13-05-2019 17:20

Ajaxxxisdebeste +6

Twee voorrondes 4 wedstrijden dus?

13-05-2019 17:09

Yo +250

Kampioen van volgend seizoen mag al meteen naar de CL omdat ze nu aan het einde van het seizoen op nummer 11 staan op die lijst

13-05-2019 17:08

Ajaxxxisdebeste +6

Champions League = Competitie der Kampioenen... wie doen er mee nummers 2 tot en met 5 in de rijke landen en wij moeten voorrondes spelen...

13-05-2019 17:08

vdhaas +1

De ligt en evt anderen pas verkopen als we geplaatst zijn?

13-05-2019 17:07

Rondo64 +3392

Is het voor de kampioenen in de voorrondes ook weer zo dat als je de derde voorronde niet doorkomt dat je dan automatisch doorgaat naar de europa league?

13-05-2019 17:04

vdhaas +1

Voorronde europa league

13-05-2019 17:05

Bjorn +12717

Dan kom je in de Play-offs van de EL. Een rondje overleven dus.

13-05-2019 17:06

Gonzalez75 +5888

Wat Euro Leauge. CL of niks.

13-05-2019 17:13

Gonzalez75 +5888

Wat een farce. Hier zie je weer de ongelijkheid en dat de grootste competities het meeste hebben in te brengen. Het grote geld bepaalt en regeert. En de kampioen van Nederland notabene. Nederland, altijd geroemd om het voetbal en alles hieromheen moet zich verdomme kwalificeren en de nummer vier of vijf uit Engeland, Duitsland, Spanje of Italië stroomt nagenoeg rechtstreeks in. Fairplay? Mijn reet!

13-05-2019 17:02

jollie18 +9954

Zou mij benieuwen of we de CL weer gaan halen. wat meestal na zo'n succes is het jaar daarop niet veel. Eerst masr eens afwachten hoe de selectie er komend seizoen uit ziet.

13-05-2019 16:58

Kokakola +0

Denk dat er een grote kans is dat we de CL wel halen, want zo moeilijk is die route niet als kampioen. Ik denk dat de vraag meer is of we weer overwinteren in de CL, je moet afwachten hoe het team eruit gaat zien. Maar derde worden in de poule en als kanshebber de Europa League in is ook geen schande. We moeten niet verwachten dat we ieder jaar de kwartfinale of halve finale CL gaan halen.

13-05-2019 17:06

Gonzalez75 +5888

Kom kom, we want more!

13-05-2019 17:15

Ajax114 +1706

Alles hangt af van Overmars. Gaan we met Pierie de CL wedstrijden in of een topverdediger als opvolger de Ligt.

13-05-2019 17:39

jollie18 +9954

Idd dat zeg ik ook in de tekst.

13-05-2019 17:40

Leviathan +168

95 winst 96 bestolen van de winst CL. Ik teken voor de kwartfinale hoor...

13-05-2019 17:53

Ajacied33 +36827

97 halve finale CL

13-05-2019 18:02

pizzapunt +0

Als we dan tóch een positief iets moeten koppelen aan dit:
- Een ronde minder dan vorig jaar
- Geplaatste lotingen (e.d. mindere tegenstanders)
- Bij plaatsing CL weer 4 bonuspunten (club)coefficient
- Eerder in vorm voor hopelijk goede start competitie

13-05-2019 16:41

theflyingdutchm +307

4 bonuspunten die weer te niet worden gedaan door al die andere pruts teams.

13-05-2019 16:50

noodles +0

even gecheckt, maar deze interpretatie valt niet onder positief, helaas. dank voor de bijdrage though!

13-05-2019 16:53

vdhaas +1

Bonuspunten krijg je ook met directe plaatsing. Punten in de kwalifactieronden vervallen als je je voor hoofdtoernooi plaatst (clubcoefficient gaat het dan over)

13-05-2019 16:55

pizzapunt +0

Eens, maar landencoëfficient is voor directe plaatsing CL op de lange baan belangrijker. 3 van de 4 potjes winnen inclusief plaatsing is toch direct een opsteker. Als PSV, Feyenoord en AZ/Playoff kandidaat gewoon normaal doen (of i.i.g. 2) en Europa league halen kan je stappen maken.

13-05-2019 17:05

IkJijHijWijJullieZijnAjax +1

ja maar wel 1 vcl meer, dat is een groot verschil met instappen. we krijgen een heel nieuw elfal

13-05-2019 18:10

Mikey Stormram +1932

Wat een onzin dit. Op basis van deze Champions League editie verdienen we al een plek in de groepsfase. Maar oh nee, wacht... De Champions League draait allang niet meer om sportieve prestaties maar om geld. Vandaar dat straks ook teams als Lille, Getafe en Atalanta Bergamo direct geplaatst zijn...

13-05-2019 16:31

noppenkoning +41524

Ik eis een wildcard voor directe toegang tot kwartfinale, het is gvd songfestival niet. We kregen zelfs liefdesbrieven uit Engeland man.

13-05-2019 16:26

Aad82 +1688

Ajax heeft in de afgelopen twee jaar de finale gehaald van de Europa League en de halve finale van de Champions League en dan nóg kwalificatiewedstrijden moeten spelen. Heel die opzet is triest geworden en het wordt alleen maar erger. Ik mis de midden jaren 90: Champions League, Cup winner's Cup en de Uefa Cup. Kampioen naar de CL, bekerwinnaar naar de Cup winner's cup en the best of the rest naar de Uefa Cup.

Straks gewoon 5 Engelse ploegen in de CL, koekoek!!

13-05-2019 16:22

Nosky +1032

@Redactie

Hoe zit het met het ticket EL?
Afgelopen jaargang was het bereiken van de derde voorronde (dus winnen van Graz in de tweede) voldoende voor ticket EL. Nu stromen we in die ronde in, zijn we dan op dit moment al zeker van groepsfase EL?

13-05-2019 16:20

vdhaas +1

Nee, nu zit ajax in champions path. Dwz dat je voorrondes europa league moet spelen als je de eerste kwalificatieronde niet door komt.

13-05-2019 16:57

Bjorn +12717

Nee, bij verlies in 3e voorronde kom je in play-offs EL.

13-05-2019 17:08

Rdk1983 +4

Bizar. Stonden 7e op die lijst. En halve finale. Dan 2 voorrondes tegen boutclubs. En wtf, kampioen van Tsjechie wel meteen???

13-05-2019 16:15

3*stars*3 +23563

UEFA moet snel die regels gaan veranderen.
Het is dat Ajax laatste jaren veel geld heeft opgehaald uit de toernooien en op de transfermarkt.
Maar het is belachelijk dat een club die zoveel coëfficiënt punten heeft gepakt, niet beloond wordt.
Desnoods door maar 1 play-off ronde te spelen.

Clubs als Lille, zijn wel rechtstreeks geplaatst voor de CL en grote kans dat die club van Erdogan ook gaat kwalificeren.
UEFA mag hier echt wat aan veranderen.
En niet alleen kijken naar ranking van de landen maar ook echt ranking van de clubs want je wil toch een sterk toernooi hebben!?

Ja, ik bekijk het nu uiteraard met mijn clubbril op B-)

13-05-2019 16:12

afca95 +1309

Ze moeten kappen met 4 teams voor de eerste 4 beste competities 4 plekken te geven. Gewon eerlijk verdelen, zo ook het prijzen geld. Geef mij 3 toernooien! EC1 EC2 EC3

13-05-2019 16:14

ghouleseddik +0

Champions League:

• Landskampioen van nrs. 1-14 UEFA Ranking
• Titelverdediger
• EL-winnaar
• 16 wildcards op basis van historische resultaten.

In principe max. twee clubs uit één land, tenzij de CL/EL-winnaar uit zelfde land komen en geen landskampioen zijn geworden. Alleen in dat scenario drie.

13-05-2019 16:23

afca95 +1309

Ja inderdaad zoiets zou ook kunnen. Volgend jaar 5(!) Premier league teams. Wel allemaal leuk voor de buhne zoveel goede spelers in een competitie, maar het helpt kleine voetbal landen naar de klote waaronder Nederland.

13-05-2019 16:38

JesseMKB33 +0

Gewoon 4 Premier League teams hoor. Nog steeds 2 teveel maar ja.

13-05-2019 16:42

Pointer1 +115

Goed plan. Maar gaat nooit gebeuren omdat in de grote landen t geld zit.

13-05-2019 16:51

trodat4030 +97174

Ik denk dat we moeten hopen dat de UEFA niks meer veranderd, want alle veranderingen vallen in het nadeel uit voor kleine landen en dus kleinere clubs. Altijd áls men iets veranderd zijn het de grote landen als Spanje, Engeland, Duitsland, Italie en Frankrijk die ervan profiteren en nooit kleine landen als Nederland.

13-05-2019 16:21

pizzapunt +0

We zouden een fucking wildcard voor die CL moeten krijgen. Wat een kutzooi die voorrondes.

13-05-2019 16:07

noppenkoning +41524

Ja man gelijk wildcard voor kwart finale,

13-05-2019 16:22

Westerpark1982 +0

Ideale scenario: Ajax door naar groepsfase.
PSV uigeschakeld voor CL, maar wel door naar de EL. Kunnen ze daar wat puntjes pakken. Pakken wij de muntjes wel ;)

13-05-2019 16:00

ghouleseddik +0

Laten we 't maar positief bekijken: het is één ronde minder dan dit seizoen en het zijn op papier waarschijnlijk mindere tegenstanders.

13-05-2019 16:00

DirkvanDam +2

een ronde minder, is ook een ronde verder komen toch?

13-05-2019 16:03

ghouleseddik +0

Lijkt me een logisch gevolg ;)

13-05-2019 16:17

JordanAFCA +22481

Eerlijk is eerlijk ik verwacht het meeste van AZ in Europa volgend seizoen.

13-05-2019 16:00

Rondo64 +3392

Het zit wel mee dat er nu niet een absolute uitblinker was die sowieso weer gaat vertrekken zoals voorgaande jaren met janssen, jahanbaksch en weghorst. Ik heb ook wel een beetje vertrouwen in ze, al verwacht ik nóg meer van ajax natuurlijk (al verwacht ik bij lange na niet een soortgelijk verhaal als dit seizoen)

13-05-2019 16:21

JordanAFCA +22481

Met Stengs en Til moet het wel goed komen bij hun

13-05-2019 16:37

JordanAFCA +22481

Alweer Paok?

13-05-2019 15:58
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.